'Schouwburg
is toe aan
vernieuwing'
LAK zit in opwaartse spiraal
THEATER '84-'85
KUNSTBIJLAGE LEIDSCH/ALPHENS DAGBLAD
ZATERDAG 8 SEPTEMBER 1984
'Voor ons is de
maat nu echt vol. We hebben
er absoluut geen trek meer in
om achter de feiten aan te
hollen. En de feiten zijn dat
we steeds opnieuw een
programmalijst voorgelegd
krijgen, waaraan door het
eigenmachtig optreden van
de directeur nauwelijks meer
te tornen valt, dat we maar
akkoord moeten gaan met
wat hij in z'n eentje heeft
bekokstoofd. We zitten per
slot van rekening niet voor
Jan Joker in de
Schouwburgcommisie'.
Watze Tiesema maakt zich met
andere leden van deze
commissie ernstig zorgen over
de programmering van de Leidse
Schouwburg. Een
programmering, die een
dieptepunt lijkt te hebben
bereikt in de geschiedenis van de
Leidse Schouwburg sinds Hans
van Dam er in 1969 tot directeur
werd benoemd. Een
programmering immers, die zich
als gevolg van een sterk
toegenomen popularisering
kenmerkt door
onevenwichtigheid, door een
gebrek aan progressiviteit en een
tekort aan allure. Steeds meer
krijgt de Leidse Schouwburg het
karakter van een
amusementstheater en steeds
minder dat van een theater van
het serieuze toneel. Nuchtere
cijfers tonen dat aan. Zo kan
ongeveer de helft van de bijna
honderd
schouwburgvoorstellingen in
het seizoen 1984-'85 worden
beschouwd als show, folklore en
kleinkunst. Tegenover de
dertien voorstellingen van het
gesubsidieerde toneel staat een
even groot aantal vrije
(toneel)produkties, waaronder
enkele blijspelen. Voorts zijn er
vijf niet-folkloristische
dansvoorstellingen voor het
komende seizoen
geprogrammeerd. Behalve voor
voorstellingen van André van
Duin, de Mounties, Brasil
Tropical en dergelijke, is er ook
ruimte geschapen voor musical
(Evenaar) en operette (Die
lustige Witwe).
Nieuwe aanpak
Zorgen dus over het beleid van
de Leidse schouwburgdirecteur
en over de daarmee
samenhangende
programmering. De klachten
van de Schouwburgcommisie,
die onder meer tot taak heeft de
programmering op haar
artistieke kwaliteiten te
beoordelen, hebben inmiddels
ertoe geleid dat er binnen het
college van b en w wordt
gewerkt aan een andere
organisatievorm voor de Leidse
Schouwburg, waarvan de
directeur zich maanden geleden
heeft ziek gemeld. Hoewel de
betrokken wethouder weigert
mededelingen te doen over het
functioneren van Hans van Dam,
is het ten minste twijfelachtig te
noemen of deze directeur ooit in
de schouwburg terugkeert.
Watze Tiesema, als dramaturg
verbonden aan de Haagse
Comedie en als Leidenaar al vele
jaren lid van de
Schouwburgcommissie, vindt
een nieuwe aanpak van het
theater aan de Oude Vest meer
dan wenselijk. Vooral het
ontbreken van een
gemeenschappelijke visie op het
functioneren van de Leidse
Schouwburg ergert hem.
- 'Jarenlang hebben we tevergeefs
bij de directeur aangedrongen op
een beleidsnota, waarin ten
minste de doelstellingen van de
schouwburg duidelijk worden
omschreven. Of er nu sprake is
van onwil of onvermogen, feit is
dat er zelfs geen notitie van zijn
hand is verschenen waarlangs je
een programmering kunt leiden.
Hoewel, een poging tot het
schrijven van een beleidsnota is
wel eens gedaan, maar die is
wegens volstrekte
onbruikbaarheid ergens in een
ambtelijke la blijven liggen. En
je mag toch van een
schouwburgdirecteur wel weten
wat hij ongeveer met zijn theater
wil. Er staat een fraai
gerestaureerd gebouw en er is
personeel beschikbaar. Met enig
creatief vermogen en met wat
vindingrijkheid moet er toch wat
meer van te maken zijn dan tot
nog toe het geval is geweest'.
Nieuw aanbod
Watze Tiesema heeft voor de
programmering geen goed
woord over, hoewel hij in de
laatst gehouden
commissievergadering als zijn
mening heeft uitgesproken dat
deze geen rampen bevat. 'Geen
rampen in die zin dat het
programma in technisch opzicht
niet uitgevoerd kan worden.
Maar puur inhoudelijk is de
programmering veel te veilig en
getuigt het te weinig van visie op
wat voor het publiek interessant
kan zijn. Steeds meer wordt er
op safe gespeeld en dat terwijl
een theaterdirecteur zich niet
alleen dient af te vragen wat het
publiek wil, maar zich evenzeer
verantwoordelijk moet voelen
voor al degenen die theater
maken. Het uitsluitend afnemen
van die produkties die het
publiek wil zien, dat zou de dood
van het theater betekenen. Een
schouwburgdirecteur moet dus
mede verantwoordelij kheid
durven nemen voor de
ontwikkeling van nieuw aanbod.
Overigens is het wel zo dat
ondanks de toenemende
popularisering van het
programma het aantal bezoekers
van de Leidse Schouwburg er
niet groter op wordt. Als je dat
als schouwburgdirecteur nu
constateert, dan kan het toch een
uitdaging zijn om het in een
andere richting te zoeken? Welke
maatregelen er genomen moeten
worden tegen een teruglopend
schouwburgbezoek hangt nu
eenmaal samen met de
persoonlijke aanpak van een
directeur. Het blijkt de laatste
tijd meer en meer dat het publiek
uitgekeken raakt op het
zogeheten echtparentoneel en
behoefte heeft aan stukken die
iets te zeggen hebben. Aan
stukken die ergens over gaan.
Daar behoor je als
schouwburgdirecteur op in te
spelen. De programmering die
nu op tafel ligt is het resultaat
van onbekwaamheid en
eigenzinnigheid. En dat is
jammer, vooral omdat het met
een beetje meer bereidheid tot
samenwerking en tot enig
vooroverleg ook anders had
gekund'.
Fusie
Een fusie of nauwere
samenwerking met K&O
behoort tot de mogelijkheden,
dat wordt zelfs door de
verantwoordelijke wethouder
niet uitgesloten. Watze Tiesema
daarover: 'Het zal wellicht
financiële voordelen bieden,
maar in cultuurpolitiek opzicht
zou het geen goede zaak zijn.
Integendeel, het is nogal
hachelijk om een groot
gemeentelijk theater te binden
aan een publieksondememing
die het oog gericht houdt op de
eigen aanhang en er geen baat bij
heeft om risico's te lopen. Er zal
in elk geval voor gezorgd moeten
worden dat K&O geen grotere
vinger in de pap krijgt. Je
handhaaft dan de
popularisering, het wordt dan
weer de tussenweg. Aan nog
meer vrijblijvende (vrije)
produkties hebben we geen
behoefte. Binnen het
toneelaanbod zou voorrang
moeten worden gegeven aan het
gesubsidieerde toneel, waarvan -
indien technisch mogelijk - alles
wordt afgenomen. Veel mensen
vinden het toch interessant om
de ontwikkelingen binnen zo'n
gezelschap te volgen. En zijn in
de huidige situatie dus
genoodzaakt om naar één van de
grote steden te gaan. Naast het
gesubsidieerde toneel zou
ruimte moeten worden geboden
aan andersoortig gesubsidieerd
theater zoals muziektheater,
dans en mime. Een ander kan
best worden aangevuld met vrije
produktiesmet cabaret, met
folklore en met de Mountiesals
de programmering in haar
geheel maar evenwichtig is'.
Smaak
Wat verwacht Watze Tiesema
van een eventuele nieuwe
schouwburgdirecteur?
'Het gezicht van de
schouwburg is het gezicht van de
directeur. Het heeft alles met
smaak te maken. En je mag van
een nieuwe directeur
verwachten dat hij een nieuw
pubhek kweekt. Het is
makkelijk om te zeggen: kijk ik
heb weer eens een eigentijdse,
experimentele theatergroep
aangetrokken, maar er kwam
geen hond naar kijken. Je moet
als schouwburgdirecteur
natuurlijk wel wat doen om de
mensen te prikkelen, om ze
nieuwsgierig te maken, om ze te
motiveren. Door allerlei
activiteiten te ontplooien, ook op
het gebied van de pubüciteit,
moet het toch mogelijk zijn om
voor welk stuk dan ook in een
stad als Leiden met zoveel
omliggende gemeenten meer
dan tien of twintig bezoekers
binnen te halen? Denk eens aan
kortingsmogelijkheden buiten
het lidmaatschap van K&O om.
Als de zaal op de dag van een
voorstelling lang niet
uitverkocht is kun je toch een
flink aantal stoelen verkopen
tegen gereduceerd tarief? Je
vangt dan in elk geval weer wat
geld. Hoe dan ook, voor het
exploiteren van een kleine
schouwburg is zéker in een tijd
van bezuinigingen nogal wat
creativiteit nodig. En van een
goede schouwburgdirecteur, van
wie je mag verwachten dat hij
voor alles een theatergek is, mag
je dat toch wel verlangen'.
PIETERC. ROSIER.
Het LAK-theater kan terug
zien op een in meer opzich
ten geslaagd eerste seizoen
aan de Cleveringaplaats in
Leiden. Het totale aantal be
zoekers (19.000) is bijna ver
dubbeld in vergelijking met
het jaar daarvoor. Het aantal
voorstellingen nam met 37
toe. En per voorstelling
kwam bijna de helft meer
mensen kijken dan tijdens
het laatste seizoen aan het
Levendaal. Gemiddeld kwa
men er 122 bezoekers.
"Dat liegt er niet om", consta
teert LAK-coördipator Roland
Helmer tevreden. "Ik mag wel
zeggen dat de verwachtingen
zijn overtroffen. Zowel voor de
spelers als voor het publiek is het
hier prettiger. We zitten in een
opwaartse spiraal".
Niet alleen de publieke op
komst maakte het LAK-seizoen
geslaagd. Ook de programme
ring zag er bemoedigend uit. Het
aantal missers was gering. Veel
van de bezienswaardige gezel
schappen op theater- en dansge-
bied kwamen in het afgelopen
jaar naar Leiden. En meestal nog
kort na de landelijke première
ook. Het LAK mag zo langzamer
hand op één lijn worden ge
plaatst met theaters als Shaffy
(Amsterdam), Lantaarn (Rotter
dam), 't Hoogt (Utrecht) en de
Toneelschuur (Haarlem). Voor
een kleinere plaats als Leiden is
dat lang niet slecht.
Uitpakken
"Je merkt dat groepen het zeer
op prijs gaan stellen om hier te
spelen", zegt Helmer. "We heb
ben nu een goed uitgerust thea
ter. Ze kunnen technisch eens
lekker uitpakken hier. Ze heb
ben de mogelijkheid hun voor
stelling mooi neer te zetten. Voor
ons is het ook prettig om een pro-
duktie kort na de première te
hebben. Dan neem je nog wat
van de landelijke publiciteit
mee. De programmering was
goed. De publieke opkomst ligt
in het verlengde daarvan".
De technische uitrusting van
het theater maakt het ook moge
lijk voorstellingen naar het LAK
te halen, die aan het Levendaal
niet hadden kunnen staan, zoals
'Rosas danst Rosas' en 'The
Kingdom'. "De puntjes op de i",
zegt Helmer. "Dat soort voorstel
lingen trekt het totaalbeeld op.
Dat maakt ook dat de mensen
blijven komen".
De technische outillage, Hel
mer is er nog steeds vol lof over.
Met als kleine smet op het bla
zoen de zaalstoelen: een aantal
kraakt bij de minste beweging.
Helmer: "Dat is waar, daar moet
nog aan worden gewerkt. We
moeten nodig eens met een paar
mensen een weekje gaan sme
ren. Trouwens, ze wiebelen ook.
Maar hoe beter het theater ge
vuld is, hoe minder het wordt.
En aan de andere kant: je kunt er
alle kanten mee op. We hebben
nu de mogelijkheid het publiek
langs twee, drie of vier zijden te
plaatsen".
Verborgen
Kortom: een technisch vol
waardig theater. Maar in een en
tourage die niet door iedereen
even aanlokkelijk wordt gevon
den. De ingang van het theater is
zo verborgen dat sommigen zich
afvragen of niet-studerenden de
weg naar het LAK kunnen vin
den.
"Onzin", reageert de coördina
tor resoluut. "De verhouding stu
denten - niet-studenten is onge
veer half om half. Cijfers heb ik
daar niet van, maar je kunt dat
rustig van me aannemen. Je mag
de bezoekers wat mij betreft tur
ven; dan zul je tot hetzelfde re
sultaat komen".
"De drempel van dit gebouw is
heus niet hoger dan die van het
Levendaal. Dat was qua sfeer be
treft meer een soort jeugdcen
trum. Dat ligt juist de studenten
beter. Mij valt juist op dat we
hier meer 35-plussers binnen
krijgen. Dat is interessant. Ken
nelijk doet de omgeving die
groep prettig aan".
(foto Martine Raeymaeker
"Ik weet ook wel dat de ingang
nu nog moeilijk te vinden is. We
hadden het liefst al bij de ope
ning een groot bord met 'LAK-
theater' op de gevel gehad. Met
het college van bestuur van de
universiteit was verschil van me
ning over de grootte van de let
ters. Het heeft even geduurd
voor daar overeenstemming over
werd bereikt. Vandaar dat het er
nog niet hangt. Maar het komt er
wel".
"Maar zo gauw je de ingang
hebt gevonden, is het duidelijk
waar je moet zijn. Natuurlijk krij
gen we van tijd tot tijd vijf minu
ten na aanvang van de voorstel
ling verwaaide en bezwete Voor
schotenaren aan de balie, die het
theater niet konden vinden.
Maar dat is een kwestie van plan
nen. Als ik ergens heen ga waar
ik nooit eerder ben geweest, ver
trek ik ook wat eerder. Trou
wens, probeer maar eens met de
auto bij de Toneelschuur in
Haarlem te komen".
Straathoek
Het LAK brengt vaak theater
dat uitnoodt tot napraten. De
huidige LAK-foyer lijkt niet di
rect een ruimte die dat aanmoe
digt. Helmer ontkent dat: "Er is
een mystificatie over hoeveel be
zoekers in het oude LAK nable
ven. Daar kwam het toch ook
voor dat een voorstelling was uit
verkocht en we honderd kopjes
voor na afloop klaar zetten. Dan
bleven er uiteindelijk vijftien
mensen hangen. De baromzet
hier is hoger dan aan het Leven
daal; dat zegt toch genoeg".
Het LAK is dit jaar voor het
eerst met serie-programmering
begonnen. Veel voorstellingen
hebben er op twee opeenvolgen
de avonden gestaan. Dat heeft
als voordelen dat de gezelschap
pen hun decors een avond kun
nen laten staan, de voostelling
tot rust kan komen en dat bezoe
kers van de eerste voorstelling
hun eventuele enthousiasme
kunnen rondbazuinen.
Helmer: "Ik ben daar zeer over
te spreken. De praktijk wijst uit
dat de tweede avond meestal het
best bezocht wordt. We konden
daardoor ook het aantal speelda-
ta van drie naar vier dagen per
week opvoeren, omdat de techni
sche ploeg minder te doen heeft.
Maar ik zou een veelvoud willen
van wat we nu doen. Op elke
straathoek theater, dan wordt
het levendig. Er is natuurlijk een
grens aan, maar die is in Leiden
echt nog niet bereikt".
Eindstation
De programmering van het
LAK biedt een goede doorsnede
van wat er aan vernieuwend
theater in ons land wordt ge
daan, al zijn er opvallende afwe
zigen als Introdans en Centrum.
De geprogrammeerde groepen
zijn voor een deel vaste bespelers
die jaarlijks terugkomen. Een an
der deel wordt door de theater-
commissie uitgekozen. Daaron
der bevinden zich ook Leidse
groepen zoals in het afgelopen
jaar Best Wel, Pancras (Oost),
Toverlei en het Leids Theater.
"We moeten vaak pijnlijke
keuzes maken. Het aanbod is
groot. Ik zou wel willen dat er
veertien dagen in een week zaten
en dat we 72 zalen hadden, dan
konden we doen wat we willen.
Voor Leidse amateurgroepen
voelen we ons medeverantwoor
delijk, althans voor zover ze niet
elders kunnen spelen. Maar we
hebben daarbij een sterke voor
keur voor groepen die op de rest
van ons programma aansluiten.
Dus dan bedoel ik niet het tradi
tionele amateurtoneel. Dat staat
bij ons als een vreemde kat in het
pakhuis".
Desgevraagd komt Helmer
met een oude wens op de prop
pen: naast de amateurprodukties
ter afsluiting van cursussen ook
een professionele theatergroep,
die het LAK als haar (tijdelijke)
domicilie kiest. "Niets is zo slo
pend, maar niets is ook zo stimu
lerend als dat. Ik zou het fantas
tisch vinden om zowel binding
met een theater als met een
groep te hebben".
De coördinator zegt te c
gen een gooi naar subsidie voor
een ad hoc-produktie bij het mi
nisterie van wvc te doen. Hij
denkt aan een frequentie van
eenmaal per jaar of per twee jaar.
"Dat zou voor ons een voorlopig
eindstation zijn. Méér vragen zou
niet realistisch zijn. Daarvoor is
Leiden te klein".
ARIEJAN KORTEWEG
Programma
Het LAK begint het nieuwe
seizoen met de volgende voor
stellingen:
19 en 20 september: de groep
van de Belgische danser/choreo
graaf Marc Vanrunxt met 'Po
ging tot beweging'.
21 en 22 september: de Belgi
sche danseres/choreografe Mi-
chèle Anne de Mey met 'Bala
tum'.
23 september: toneelgroep Me
vrouw Smit met 'Mevrouw Smit
doet het in haar broek' (kinderto
neel).
26 september: het Leidse Pan
cras (Oost) met 'Pompeii: de spe
len' (herhaling).
27 september: de Leidse groep
Motor met 'De architect en de
keizer van Assyrië'.
28 en 29 september: Theater de
Omweg (Marlies en Cecile
Heuer) met 'Het Meer'.
30 september: kindertheater
van Kees Brand.
5 en 6 oktober: dansgroep Wil
de Rozen met 'Te Laat'.
7 oktober: kindertheater van
de Poppenkeet.
10 en 11 oktober: toneelgroep
Globe met 'Savannah Bay'.
13 oktober: het Belgische
Raam theater met 'Pak'm Stan-
zi'.
18 en 19 oktober: het Werktea-
ter mét 'Adio'.
20 oktober: Werkteater met
'Ulrike'.
21 oktober: kindertheater van
de Poppenkeet.
24 en 25 oktober: Nieuwe Ko
medie met 'Het bezoek van de
oude dame' (met Pleuni Touw).
26 en 27 oktober: Poppenstu-
dio Hinderik met 'Stoeprand'.
1 november: Lyrische Kome
die met 'De Blauwe Appel' van
het duo Woudstra en Tarens-
keen.
De verdere programmering is
nog niet bekend.
Een nieuwtje bij het LAK ls dat
voor 75 gulden een seizoenkaart kan
worden gekocht, die recht geeft op
gratis toegang bij alle theatervoor
stellingen in het LAK en op korting
bij LAK-cinema en sommige thea
tervoorstellingen elders in het land.
Een soortgelijke kaart voor LAK-ci
nema gaat 45 gulden kosten. Een sei
zoenkaart voor zowel theater als ci
nema kost 105 gulden.
Itf r\
Bijlage van het Leidsch/Alphens Dagblad
De Leidse Schouwburg heeft voor het theaterseizoen 1984-1985, wijzigin
gen voorbehouden, de volgende voorstellingen op de agenda staan:
12 sept. Paul van Vliet met 'Wat gaan we doen? Cabaret
13 sept. Paul van Vliet met 'Wat gaan we doen? Cabaret
15 sep. 'Figaro,Figaro,Figaro', De Voorziening, toneel
18 sep. Fiesta Antilliana, muziek en dans van de Antillen
19 sep. Seth Gaaikema met 'Het Orakel II', cabaret
20 sep. Seth Gaaikema met 'Het Orakel H', cabaret
22 sep. Alexandra Radius en Han Ebbelaar, ballet
27 sep. Jan Blaaser met 'Weer wat nieuws', cabaret
28 sep. Caroline Kaart met 'De mooiste meoldieèn', zang
29 sep. Henk van Ulsen met soloprogramma, toneel
5 okt. Tussenlanding in Teheran', Het Reisgezelschap, toneel
6 okt. 'Hoe versier ik een stuk', Theater van de Lach, toneel
10 okt. Chris Hinze Combinatie, muziek
11 okt. 'De sprong' met Mary Dresselhuys, toneel
12 okt. 'De sprong' met Mary Dresselhuys, toneel
13 okt. 'Pak 'm Stanzi', Raam Teater, toneel (in LAK)
16 okt. Peter Faber met 'Een optimist, theatershow
17 okt. 'Zen, vroeger en nu', muziek en dans uit Japan
18 okt. Flairck met 'Bal Masqué', muziek en dans
19 okt. Flairck met 'Bal Masqué', muziek en dans
20 okt. 'Slippers' met Luc Lutz, toneel
27 okt. 'Zes uur, niet later' met André v.d. Heuvel, toneel
29 okt. 'Makam és Kolinda', Hongaarse folk
31 okt. 'Brasil Tropical', muziek en dans uit Brazilië
1 nov. 'De ambassadeur', Haagse Comedie, toneel
4 nov. Pantomime Theatre Limited Comp., jeugdvoorstelling
9 nov. 'Het loon van boon', Ensemble, toneel
10 nov. 'Molière', toneelgroep Theater, toneel
13 nov. 'Evenaar' met Jos Brink, musical
16 nov. 'De dolste dag'(regie Ivonne Lex), toneel
17 nov. 'Memoires van een Benjamin' met Ina v. Faassen, toneel
21 nov. Purper met 'Purper 3', cabaret
28 nov. 'De notenkraker', Roemeens Staatsballet Fantasio,ballet
29 nov. El Teatro del Arte Flamenco, muziek en dans uit Spanje
30 nov. André van Duin met 'Een reis om de wereld', revue
1 dec. André van Duin met 'Een reis om de wereld', revue
6 dec. 'Mariënbad' (LAK-voorstelling)
7 dec. 'Mariënbad' (LAK-voorstelling)
8 dec. 'Mariënbad' (LAK-voorstelling)
13 dec. Shusaku Dormu Dance Theatre, ballet
14 dec. Robert Long met soloprogramma, theatershow
15 dec. Robert Long met soloprogramma, theatershow
22 dec. Nationaal Nederlands Win tercircus, circus
23 dec. Nationaal Nederlands Wintercircus, circus
28 dec. 'Onder het welkwoud', toneelgroep DRAM, toneel
10 jan. 'Zenuwen', muziektheater
13 jan. 'Toppers van toen' met o.a. Willy Alberti, muziek
14 jan. Juniorengroep Ned. Danstheater, ballet
16 jan. Kodia met 'Fwa-Kongo', muziek en dans uit Kongo
17 jan. 'Gekortwiekt' met Bram v.d. Vlugt, toneel
18 jan. 'Ninigra en Aligre', poppentheater uit Boekarest
19 jan. 'Trilogie van het weerzien', Haagse Comedie, toneel
23 jan. 'Fiesta Gitana', muziek en dans uit Spanje
24 jan. Cabaret Boemerang met 'Ik vind van wel', cabaret
25 jan. 'Wat is er met Meivin?' met Ton v. Duinhoven, toneel
26 jan. 'Wat is er met Meivin?' met Ton v. Duinhoven, toneel
30 jan. Pim Jacobs en Louis van Dijk, muziek
31 jan. Mini Maxi met 'Sprakeloos', theatershow
2 feb. 'Jonas', soloprogramma Jules Croiset, toneel
3 feb. 'De koning en de koningin van Napels', toneel
9 feb. Sieto Hoving met 't Geluk komt overmorgen pas,cabaret
13 feb. 'De komst van de schorpioen', Haagse Comedie, toneel
14 feb. 'Muziek om (ook) naar te kijken', muzikale show
15 feb. Youp van 't Hek met 'Verlopen en verlaten', cabaret
16 feb. Youp van 't Hek met 'Verlopen en verlaten', cabaret
19 feb. Globe met nieuw stuk van Gerrit Komrij, toneel
20 feb. 'Nacht moeder' met Linda van Dyck, toneel
23 feb. Aidjamal, caractère-dansensemble, ballet
28 feb. De Mounties met 'Er is er één jarig', klucht
1 mrt. No-dansen van Kita Kai, dans uit Japan
2 mrt. 'Egmont' (Goethe), toneelgroep Theater, toneel
5 mrt. 'Had je me maar', Nooy's Volkstheater, musical
6 mrt. 'Had je me maar', Nooy's Volkstheater, musical
7 mrt. Robert Paul, theatershow
8 mrt. Robert Paul, theatershow
9 mrt. Ham Hoppa, theaterclowns
14 mrt. Kuhr De Boer Show met Lenny Kuhr en Pieter de Boer
15 mrt. 'Een vos' met Marlous Fluitsma, toneel
16 mrt. 'De troonsafstand', Haagse Comedie, toneel
21 mrt. 'Bij gebrek aan bewijs' met Jasperina de Jong, toneel
22 mrt. 'Song', muzikale komedie van Neil Simon
23 mrt. Dubbel en Dwars met 'Mag ik even afrekenen', cabaret
28 mrt. Maijol Flore en Wim Hogenkamp, theatershow
29 mrt. 'Te laat geboren' met Pleuni Touw en H.Metsers,toneel
12 apr. 'De grijze plaag' met Gerard Cox en Rients Gratama
13 apr. Dorine v.d. Klei met 'Ga maar rustig slapen'
14 apr. Mummenschanz, maskerspel
26 apr. 'Vrouwen van Troje' toneelgroep Theater, toneel
27 apr. 'Vrouwen van Troje' toneelgroep Theater, toneel
28 apr. 'Pingping' met Leen Jongewaard en Gerrie v.d.Klei
29 apr. 'Pingping' met Leen Jongewaard en Gerrie v.d.Klei
7 mei 'Het duel'/'De dode stad', Theaterunie, toneel
8 mei 'Het duel'/'De dode stad', Theaterunie, toneel
9 mei 'Die lustige Witwe', Hoofdstad Operette
10 mei 'Die lustige Witwe', Hoofdstad Operette
1 jun. 'Louis Wolfson', Globe, toneel