Conan vat zijn zwaard weer op IVEJi'i jt A r ,nir' av a Ui.. 'Uk Wraak voor verkrachting k IHi,,. i iiiiiiiiiiiiiiiiiiimiimiiiiiiiiil iiiiiiiiiiiiiiiiiiimimiiiiiiiiii Televisie VRIJDAG 7 SEPTEMBER 1984 ''Ilk ''I Isabelle Adjani op de verleidingstoer. Rechts Alain Sochon. De manier waarop Jean Becker, de maker van TEté meurtrier', een van de taferelen aan het begin uit de film heeft opgenomen, bewijst volgens mij dat we met een vak man te maken hebben. Je ziet de plattelandsjeugd, bijeengekomen in een tent die elke zondag wordt opgezet, dansen op popmuziek die ten gehore wordt gebracht door goedwillende maar slechtspelende muzikanten. Als je deze scene ziet, denk je: zo en niet anders verma ken die jongeren zich, bij gebrek aan beter. Belangrijkste personage in deze film is de mooie Eliane, gespeeld door Isabelle Adjani. Al snel wordt duidelijk dat het geen kunst is om haar in bed te krijgen, integendeel: het getuigt van veel doorzettings vermogen om niet met haar tussen de lakens te belanden. Maar deze Eliane is niet wie ze lijkt te zijn. Onder de cosmetica is iemand verborgen die wraak wil nemen op de drie mannen die haar moeder hebben verkracht. Op die TEté meurtrier'; hoofd rolspelers: Isabelle Adja ni, Alain Sochon; regie: Jean Becker; theater: Li- do 3, Leiden; leeftijd 12 jaar. manier hoopt ze de band met haar - onechte - vader weer te versterken. Die wraakaktie begint als ze is getrouwd met de aardige maar iet wat sullige automonteur Ping Pong. Of het huwelijk ook een on derdeel van de wraak is, daarover zou ik niets durven zeggen, aange zien niet duidelijk wordt of ze uit liefde dan wel berekening met het tafeltennisballetje trouwt. In elk geval berust haar wraak op een misverstand. Ze jaagt op de foute mannen. En dat heeft vrese lijke gevolgen. Eliane belandt in een psychiatrisch ziekenhuis en haar man achter slot en grendel. TEté meurtrier' is een goede film. Vooral omdat de spanning goed wordt gedoseerd. Aanvanke lijk verkeer je in de waan dat het onbenullige verhaal van een platte- landsschone wordt opgedist, dan blijkt gaandeweg dat er meer aan de hand is. Goed van compositie dus. En dat is ook het gevolg van het feit dat Becker het verhaal door verschil lende personages laat vertellen. Die perspectiefwisselingen dragen er onder meer toe bij dat TEté meurtrier' geen saaie film is gewor den. WIM BRANDS 'Conan, the destroyer'; re gie: Richard Fleischer; hoofdrollen: Arnold Schwarzenegger en Grace Jones; theater: Lido 1, Lei den; leeftijd: 16 jaar Het kan geen toeval zijn dat een film als 'Conan, the destroyer' het af kan met Schwarzenegger en Jo nes in de hoofdrollen. Een body builder en een buitenissige popster in de strijd tegen het kwaad. 'Co nan' moet het hebben van de effec ten, van spookachtige taferelen, en niet van acteertechnische hoog standjes. Het is niet de eerste keer, sommi gen zullen zich dat wel herinneren, dat de voormalige Mr. Universe het mythologische zwaard opneemt. Was hij eerst Conan, de barbaar, nu is hij Conan, de vernietiger. De eer ste Conan-versie was ontsproten aan het brein van John Milius. 'Co nan' was zo'n film die door critici als pulp werd afgedaan, maar ge noeg publiek wist te vinden. Een zeer elementaire film, water en vuur als bron van alles, die aan sloeg. Vooral in Duitsland was het een groot succes en dat maakt je niet enthousiaster voor een Duitse hereniging. Het vervolg liet Milius over aan Richard Fleischer. Een gerouti neerd Hollywood-regisseur die de draad van de sage gewoon oppikt waar hij was blijven liggen. Een boze koningin palmt Conan met lo ze beloften, waarna de verzameling spierballen bereid is een jonge maagd te begeleiden op jacht een diamant en een diamanten hoorn. Met die hoorn moet een god tot leven worden geroepen en kan het meisje vervolgens ten offer val len. Conan is dan volgens plan al ergens met een gespleten hart ach tergelaten. Uiteindelijk loopt alles toch weer anders dan gedacht en kan de film met de vroomste kus die het bio scoopdoek de laatste jaren toonde, worden afgesloten. Vervelend om het weer te zeg gen, maar het is toch treurig dat de makers van dit soort mythologi sche films zo volstrekt wars zijn van originaliteit. Nog maar twee maanden geleden draaide hier 'Krull' dat van exact hetzelfde ge geven uitging. Ook geen beste film, maar wel iets fantasierijker ge maakt. En met echte acteurs. BART JUNGMANN UTRECHT - Rob Houwer is niet alleen over een periode van 15 jaar de meest succesrijke, maar ook de meest internationale filmprodu cent van Nederland. Zijn story begon in 1959. Naar Duits land vertrokken om er mediakun- de en journalistiek te studeren, ontpopte hij zich als filmer. Op 21- jarige leeftijd maakte hij er met 8000 geleende Marken de korte film De Hondsdagen, die hem met een een hoop geld en prijzen ople verde. Hij startte een produktie- maatschappij, die in de jaren '60 als de meest levendige van Duitsland werd beschouwd. In de jaren '70 verplaatste hij zijn activiteiten naar Nederland en produceerde de films van Paul Verhoeven die tot in Amerika toe succes kregen. Inter nationaal hield hij tot dusver het meeste prestige over aan Soldaat van Oranje, maar het loopt mo menteel al maanden storm voor De Vierde Man in Londen, Los Ange les, New York en Toronto. Ook met de Bommel-film staat iets heel groots te gebeuren volgens Hou wer, die liever nog wat geheimzin nig doet met de details. - Wat is het aardige en wat hel minder aardige van films produce ren in Nederland? Rob Houwer: "Het aardige is dat je nog steeds in een stijgende lijn bezig bent de Nederlandse filmcul tuur en filmindustrie te versterken, waarbij je zo langzamerhand film industrie niet meer tussen aanhaal- tekens hoeft te schrijven, want Ne derland is 'on the map' nu, interna tionaal gezien. Minder leuk is dat we verwend beginnen te raken en dat het fenomeen Nederlandse film in de ogen van het publiek ge woon is geworden en nu simpel wordt gemeten aan het internatio naal produkt. Dat houdt in dat wij met onze kleine budgetjes het moeten opnemen tegen het beste dat Amerika te bieden heeft". "Toen wij de Nederlandse speel film professioneel startten, dat is begonnen met Wat Zien Ik? in 1970, was dat een unicum. De men sen stonden in rijen voor de films die Paul Verhoeven en ik samen hebben gemaakt. Tegenwoordig moet het wel heel bijzonder zijn wil iets dergelijks gebeuren, en dan nog verkoop je maar vijftig procent van het aantal kaartjes dat je tien jaar geleden kon verkopen. Die andere vijftig procent komt ge woon niet meer, wat óók opgaat voor James Bond overigens. Maar bij ons komt de klap harder aan, omdat wij onze investeringen moe ten terugverdienen in ons eigen taalgebied. Voor ons is het een kwestie van overleven; een volgen de film kunnen maken...". Infuus "Er is een merkwaardige ver schuiving aan de gang. Wij in Ne derland hangen allemaal aan het infuus van de subsidies; gemeen schapsgeld. Die infuus wordt ge stuwd door twee flessen. De ene fles is het Produktiefonds voor de Nederlandse Speelfilm, die is meer naar de bioscoop toegericht; de zo- Rob Houwer voor de Amerikaanse affiche van De Vierde Man: "Die film wordt nu financieel gecoverd door Amerika". (foto gpd> genaamde commerciële film. De andere fles is het Fonds voor de Nederlandse Film, bestemd voor het maken van 16 mm-films die van bijzonder artistiek, cultureel belang worden geacht". "Merkwaardig is dat dergelijke films niet alleen uit het tweede fonds worden gevoed, maar dat ook een deel van het eerste fonds daarvoor wordt gereserveerd. Ze worden dus veel gemakkelijker ge financierd en ze kosten veel min der, zodat de mensen die zich daar mee bezighouden dat zonder ge vaar voor zichzelf doen. Ze halen daar een living uit. Een soort ge subsidieerd bestaan, waarbij het er niet toe doet of er naar zo'n film amper 1600 man gaat kijken, wat in veel gevallen ook werkelijk ge beurt". "Die andere films, die voor het grote publiek bedoeld zijn, die zijn veel moeilijker gefinancierd te krij gen. Eigenlijk zou het precies an dersom moeten zijn. De experi mentele film, de proeftuin; de 'kunstenaar' zou het wat moeilijker mogen hebben dan de man die werkt voor een groot publiek. Maar in Nederland is het net andersom geregeld, raar genoeg. En dat tegen de achtergrond van een heel moei- door Pieter van Lierop lijke biosoopsituatie, die juist de meer populaire films zo hard nodig heeft...". "Het is eigenlijk nogal ongezond wat voor risico's ik soms loop. Het is geen publiek geheim dat Mat- thijs van Heijningen nog nooit ei gen geld in een film heeft gestopt, maar ik heb het altijd gedaan en heel veel. Soldaat van Oranje is het klassieke voorbeeld. Die film was gebudgetteerd op 3,5 miljoen, maar de kosten kwamen uit op 6 miljoen. Rara, waar kwamen die 2,5 miljoen vandaan? Ik kan je het geheim verklappen: die waren er helemaal niet! We waren godzij dank met die film eerder uit dan de betalingen moesten plaatsvinden, en dat is niet de enige keer ge weest. Ook bij een film als Bom mel, de eerste Nederlandse teken film met een groot budget, is de in vestering enorm geweest. Maar dat waren gewoon gokken, creatieve gokken. Ja, ikzelf zie het niet als een gok, want ik maak zo'n film omdat ik er groot vertrouwen in heb. Maar de kans zit er altijd in dat er iets fout loopt en dan ben ik in een klap alles kwijt". "Nu is het wel zo dat ik langza merhand een flink stuk vertrou wen heb gekweekt in de bankwe reld en tot nu toe, sinds 1970, is nog geen enkele van rnijn films echt ge flopt. Zelfs een film als De Vierde Man, die bij ons relatief matig be zocht werd, die wordt nu financieel gecoverd door Amerika. Die film was door ons gezien als een artis tieke film waarmee we risico lie pen, maar hij levert geen verlies op, integendeel. Dus het systeem blijft overeind staan". Huis Houwer - Van de grote Nederlandse pro ducenten is Rob Houwer de enige met regie-ervaring. Maakt hem dat specifiek? Rob Houwer: "Hooguit voor mijn eigen gevoel is dat de grote kracht van het Huis Houwer, maar ik weet niet of anderen dat ook zo zien. Het maakt me wel totaal onaf hankelijk van wat dan ook. Het be tekent dat iemand die met mij een discussie aangaat over een scena rio, zich stort in een vermoeiende onderneming. Maar dat kan heel positief werken. Ik probeer ook vaak ongewone mensen uit. Ik heb nu Ton Rooduijn opdracht gege- om De Kroongetuige te schrij- Rogier Proper schrijft voor mij de Harmen en Miepje Kurk Story, van Remco Campert, en zo zijn er nog wat. Feit is natuurlijk dat ik het regisseurspad node ver laten heb, maar wel al lang gele den. Maar het heeft me niet gefru streerd en eigenlijk vind ik dit leu ker naarmate ook het produkties- pectrum breder wordt". "En het kan breder worden, om dat Hans Klap produktiehoofd is geworden. Ik kan nu in heel veel films tegelijkertijd stukken van mezelf kwijt, terwijl je anders maar op één spoor zit. Ik zit de ene avond met Klap te discussiëren en een dag later met Rogier Proper of Paul Verhoeven en dat gaat steeds over andere projecten. Een soort hersengymnastiek waarbij je geen gelegenheid krijgt om oud te wor den. Ik heb de rechten op Tomas Ross' Het Verraad van '42, op Mari lyn French' Bij Ons Schijnt De Zon, op de trilogie Van Geluk Ge sproken, van Marijke Höweler. Geen opties, Maar meteen de rech ten gekocht van toch zeker 25 boe ken. Feuchtwanger en Alraune, van Hanns Heinz Ewers, dat voor de oorlog al twee keer eerder verfilmd is". "Ik ga de produktie opvoeren, maar het blijft het oude liedje: Je hebt een script nodig en dat script moet goed zijn. Je hebt een regis seur nodig en je moet ook nog de juiste acteurs hebben. Produktie opvoeren in de termen van een in dustrieel proces, dat kan dus ei genlijk niet. Of je neemt beperkin gen op de koop toe. Nou doe je dat in Nederland toch al. omdat het ac teurskader zo vreselijk klein is. Daar word ik vreselijk treurig van. Jeetje-jeetje! Onderwerpen zijn er genoeg, talent achter de camera en achter de schermen ook". "Ik zit wel eens te denken. Ik be moei me niet toevallig ook met abonnee-televisie en ik verwacht daar een behoorlijke vinger in de pap te krijgen. Ik denk aan een ac tors workshop, specifiek gericht op film in feite. Voor elke film tes ten wij 'echt honderden mensen op video. Als je die banden doorkijkt, daar wordt je totaal malloot van. Er zit best wel talent bij, maar meestal niet voor die speciale film waar je dan mee bezig bent. Dan vergeet je die mensen en die banden en bij de velgende film begin je van vooraf aan". "Maar als je het talent datje her kent bij elkaar zou halen en je zet daar een of twee acteerpedagogen bij en je financiert dat. Je zou zo een aardig kader extra kunnen kweken aan talent dat nu totaal verkommert. Ik bedoel wat er nu in Nederland aan acteurs beschik baar is, het is zó dunnetjes! Vol gens mij krijgen we in Nederland pas goede acteurs na het jaar 2000. Met al die impulsen van Turken en Surinamers en Antillianen kan er misschien een nieuw soort Neder landers bijkomen, en dat wordt wellicht explosief materiaal. Tot dan toe blijven het Gijsbrecht van Aemstel-spelers. Met alle respect". BLIJVERS "Indiana Jones and the temple of Doom" - Kijker valt van de ene in de andere actie, lekker griezelspek takel. Lido 2, Leiden, Euro 4, Al phen. "Yentl" - Barbra Streisand in op stand tegen orthodoxe toestanden. Euro 1. Alphen. "Romancing the stone" - Puur ver maak en romantiek tijdens avon tuur in Colombia. Studio. Leiden. "Police Academy" - Onderhouden de komedie. Luxor, Leiden, Euro 2. Alphen. "Footloose" - Aantrekkelijke musi cal over jeugd in opstand tegen stij ve dominee, Lido 4, Leiden. "Against all odds" - Teleurstellen de film over misdaad. Euro 3, Al- "Terms of endearment" - Komedie met tragisch einde. City 1. Katwijk. (OP)NIEUW "Tank" - Eigenzinnig voertuig, City 2, Katwijk. "Bastille" - Sterke en ontroeren de film. City 3. Katwijk. "Hotel New Hampshire" - De milde waanzin van John Irving, Li do, Noordwijk. "Blue thunder" - Avonturenfilm, Lido, Noordwijk. SEXFILMS "Lolita" - Rex, Leiden. "In de greep van de boogschut ter" - Trianon, Leiden. "Schuinsmarcheren op Ibiza" - City 4, Katwijk. NACHTFILMS "Lust" - Rex. Leiden. "Sensuele uitersten" - Euro 1, Aiphen. "Against all odds" - Euro 3, Al phen. "Indiana Jones and the Temple of Doom" - Euro 4, Alphen. DEN HAAG "Police academy" - Babylon 1 (471656), al. "Na de repetitie" - Babylon 2, 16 jr. "Against all odds" - Babylon 3. al. "Terms of endearment - Byou (463500), 16 jr. "Purple rain" - Cineac 1 (630637), al. "Raiders of the lost ark" - Cineac 2, 12 jr. "Escape from the Bronx" - Ci neac 3, 16 jr. "Return of the Jedi" - Euro (667066), al. "Indiana Jones and the temple of doom" - Metropole 1 (456756). 12 jr. "The deadzone" - Metropole 2,12 jr. "I never promised you a rose gar den - Metropole 3, 16 jr. "Koyaanisqatsi" - Metropole 4, 16 jr. "L'éte' meurtrier" - Metropole 5, 12 jr. "Beatstreet" - Odeon 1 (462400), "Caligula" - Odeon 2, 18 jr. "Police academy" - Odeon 3, al. "Romancing the stone" - Odeon 4. 12 jr. "Suzy superstar" - Le Paris 1 (656402). 18 jr. "Sex games" - Le Paris 2. 18 jr. "Je bent helemaal te gek" - Le Paris 3, 18 jr. "Conan de vernietiger" - Passage (460977), 16 jr. AMSTERDAM "Na de repetitie" - Alfa 1 (278806). 16 jr. "Buitenj op de Mo(u)nty" - Alfa 2. 12 jr. "Footloose" - Alfa 3. 12 jr. "La crime" - Alfa 4. 16 jr. "Romancing the stone" - Alham- bra 1 (233192), 12 jr. "I never promised you a rose gar den" - Alhambra 2, 16 jr. "Beatstreet" - Bellevue Cinera ma (234876/266227), al. "Police academy" - Calypso 1 (266227/234876). al. "Caligula" - Calypso 2. 18 jr. "Cannonball run 2" - Calypso 3, al. '"n schot in de roos" - Centraal (248933), 18 jr. "Once upon a time in the west" - Cineac (243639), 12 jr. "Koyaanisqatsi" Cinecenter (236615), 16 jr. "U bent mijn moeder - Cinecen ter, 16 jr. "Het debuut; Een vrouw als Eva" - Cinecenter, 16 jr. "Conan de vernietiger" - Cinema 1 (151243), 16 jr. "Indiana Jones and the Temple of Doom" - Cinema 2, 12 jr. "Superman 1 the movie" - Cine ma Rex (246132), al. "Shaolin Death Squads" - Cine ma Rex, 16 jr. "Conan de vernietiger" - City 1 (234579), 16 jr. "Purple rain" - City 2, al. "De deadzone" - City 3, 12 jr. "Emmanuelle 4" - City 4, 16 jr. "Angel" - City 5, 12 jr. "Raiders of the lost ark" - City 6, 12 jr. "Romancing the stone" - City 7, 12 jr. "Querelle" - Kriterion, (231708), 16 jr. "Oblomow" Studio K (231708), 16 jr. "The devil in miss Jones 2" - Pa- risien (248933), 18 jr. "Close encounters of the 3rd kind" - Rembrandtpleintheater 1 (223542), al. "The new Barbarians" - Rem brandtpleintheater 2, 16 jr. "A star is born" - The Movies 1 (245790), 16 jr. "La Luna" - The Movies 2, 16 jr. "Los santos inocentes" - The Mo vies 3, 16 jr. "Indiana Jones and the temple of doom"-Tuschinski 1 (262633), 12 jr. "Over the Brooklyn bridge" - Tu schinski 2, al. "Police Academy" - Tuschinski 3, al. "Sophie's choice" - Tuschinski 4, 16 jr. 'Terms of endearment" - Tu schinski 5, al. MGM Diamanten jubileum festi val - Tuschinski 6. Montv Python festival - De Uit kijk (237460). Driemaal Roman Polanski op de Belgische televisie. Achtereen volgens 'Repulsion' (dinsdag), 'Cul de Sac' (woensdag) en 'The fearless vampire killers' (vrij dag). Aan de eerste hoeven we niet al te veel woorden vuil te maken, want al een paar keer op tv ge weest. Het is het verhaal van een eenzaam meisje dat door haar fantasieën van angsten en gru welen tot een moord wordt ge bracht. De hoofdrol was voor Ca therine Deneuve. Haar zuster, Francoise Dor- leac, speelde een hoofdrol in de tweede film die de Pool Polanski in Engeland opnam. Tegenspeler in Cul de Sac is Donald Pleasen- ce. Als het echtpaar George en Teresa leiden zij een rustig en te ruggetrokken bestaan op een ei land voor de Schotse kust. Het kalme leven wordt verstoord door de komst van twee gang sters. Eén van hen is gewond en overlijdt, de ander blijft in leven en terroriseert de echtelieden, vooral de man. Goed spel en dito regie. Aanvang 20.25 uur. 'Cul de Sac' laat zich omschrij ven als een macabere komedie en bij 'The fearless vampire kil lers' ontkom je daar zelfs niet aan. Een horror-parodie, een filmisch eerbetoon aan zijn mooie vrouw, Sharon Tate. De zelfde die door de bende van Charles Manson zo bloedig aan haar einde wordt geholpen. Po lanski speelt zelf trouwens ook een klein rolletje in deze film. Hij is de idiote assistent van een we tenschapper die in Transsylvanië de vampiers op het spoor is. Aan vang 20.30 uur. Het is niet het enige filmgenot wat ons de komende week wordt Wijlen Sharon Tate is te zien in 'The fearless vampire kil lers'. (fotoGPDl voorgeschoteld. Morgenavond bijvoorbeeld op Nederland 2 een hommage aan acteur/regisseur John Huston van wie om 23.15 uur 'The Mackintosh Man' wordt uitgezonden. Paul New man speelt een juwelendief en geheim agent die in dezelfde ge vangenis als een Russisch spion wordt geplaatst en met hem ook ontsnapt. Dezelfde avond om 24.00 uur op Duitsland de Oscar winnende thriller 'French Con nection' met Gene Hackman als de politieagent" die een heroïne lijn op het spoor is. De film stamt uit 1971, maar heeft nog altijd de spectaculairste auto-achtervol- ging. De twee andere Duitse zenders blijven hier niet bij achter. Duits land 2 heeft zondag om 20.15 uur 'Viva Zapata'. Een uitstekende film van Elia Kazan met Marlon Brando als de Mexicaanse revo lutionair. Woensdag op Duits land 3 'Professione Reporter', een intrigerend werkstuk, waar in Antonioni hoofdrolspeler Jack Nicholson een andere iden titeit laat aannemen. De film was de doorbraak van Maria Schnei der. Aanvang 22.15 uur. Na drie weken verbouwen en schilderen wordt woensdag 12 september het Filmhuis LVC weer geopend. Die avond zal 'Erendira' van de Colombiaan Ruy Guerra worden vertoond. Het scenario is gebaseerd op het werk van Gabriel Garcia Mar- quez. Erendira is een beeld schoon vijftienjarig meisje, dat bij haar grootmoeder woont. Die treurt om haar verloren schoon heid en probeert dit verlies op haar dochter te verhalen. (20.00 en 22.15 uur). Donderdagavond is hier 'Iden- tificazione di una donna' van Mi chelangelo Antonioni te zien. Een niet meer zo jonge regisseur bekijkt het leven afstandelijk, als door de zoeker van een camera. Wanneer de vrouw die hij lief heeft verdwijnt, gaat hij als een detective naar haar op zoek. (20.00 en 22.15 uur). In Het Kijkhuis worden vol gende week films van Ingmar Bergman vertoond. Maandagavond 'Schreeuw zonder antwoord', waarin de dood centraal staat. Dinsdag avond draait 'Glimlach van een zomernacht' uit 1955, één van zijn bekendste films. Tijdens een zomernachtelijk feestje probeert de gastvrouw van partner te wis selen. 'Dans van de marionetten' wordt woensdagavond vertoond. In deze film schetst Bergman het portret van een kwetsbare man, die zijn lot in eigen hand neemt Van donderdag tot en met zon dag is 'Fanny Alexander' te zien. Dit ruim drie uur durende filmportret speelt zich af aan het begin van deze eeuw. Het is een afspiegeling van het afgestorven rijke burgerleven. Alle films, behalve 'Fanny Alexander' die alleen om 20.00 uur wordt vertoond, zijn om 20.00 en 22.15 uur te zien. Grace Jones als de krijgster Zulu n 'Conan, the destroyer', (foto upi»

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 19