Hoe het huiswerk uit de agenda verdween Statuut 'regelt' het schoolleven Schoolspullen: hoe leuker hoe duurder Baaidag van de baan? Delegatie Nicaragua voor gesprek in Vaticaan WOENSDAG 5 SEPTEMBER 1984 PAGINA 19 Eindredactie Annemiek Ruygrok Telefoon 071-144941, toestel 217 Schoolbenodigdheden kopen in het warenhuis. Voor de meeste jongeren betekent dat een gezellig uitje. (foto Holvlst) Wie het nieuwe schooljaar mooi voor de dag wil komen, moet pijn lijden. Hoe flitsender de schoolspullen, hoe enger het prijsje. Dat werd vorige week weer eens verschrikkelijk duide lijk bij de grote inkoop, vlak voor het begin van het nieuwe school jaar. En de ouders? Ach, die he ten het maar al te vaak afweten. Je krijgt toch genoeg zakgeld?, riep de een na de ander. Of: je verdient toch bij? Nou, je moet wel een verschrikkelijk lekkere baan hebben om al die flitsende agenda's, schriften, pennen, kleurpotloden, verf, multo-map- pen, vullingen, passers en reken machines te kunnen kopen. En tóch moest je het doen. Je wilt toch zeker niet uit de boot vallen of ouderwets lijken? Na tuurlijk niet. En de warenhuizen weten dat. Kilometers school spullen hadden zij ingekocht. Miljoenen dingen. Een gok? Ach, ze hoefden geen moment bang te zijn. Want, een beetje jongere keurt de winkeltjes in de kleine dorpjes geen blik waardig en rent naar de stad. Soms met ouder of oudere zus, maar vaak ook alleen gaat het van 'hup-het- warenhuis-in'. Want daar is het goedkoop en daar heb je keus, heet het. Maar ja, als je het echt niet kunt beta len? Tja, dan is het opeens niet zo leuk meer, dan is niks leuk meer eigenlijk. Dan moetje stiekum in een hoekje van de klas gaan zit ten met je grauwe kaftje en vun zige schriftje, bang om te worden uitgelachen. Lang leve het nieu we schooljaar. Jojo la Fuente: "Verlofkaart misschien oplossing".(foto Dick Hogewoning) Het ziet er voorlopig niet naar uit dat scholieren binnenkort onge straft een verlofdag (baaidag) kunnen opnemen. Tegen het in feite al oude plan, dat enige tijd geleden weer eens kwam bovendrijven, bestaan nog al wat bedenkingen. De voor- en nadelen daarvan moeten bovendien, zo lijkt het, nog duidelijk op een rijtje worden gezet. Jojo de la Fuente, werkzaam op de afdeling onderwijs van de gemeente Katwijk en actief binnen de landelijke vereniging van leerplichtambtenaren, vindt het idee op zichzelf niet zo gek. "Er zijn veel scholieren die tegen de vakantietijd, of zomaar tussen door een dagje wegblijven. Wettelijk zou daartegen moeten wor den opgetreden. Maar meestal gebeurt dat niet. Een verlofkaart is dan misschien de oplossing", houdt De la Fuente een slag om de arm. In Zweden is de verlofkaart met enig succes ingevoerd. Het mi nisterie van onderwijs een wetenschappen, vertelt De la Fuente, houdt zich inmiddels ook met de 'baaldagen' bezig. Maar het on derzoek daartoe verkeert altijd nog in een zeer pril stadium. Volgens de Katwijkse is er sinds eind juni, toen uitspraken van haar over het idee de verlofkaart in te voeren zelfs de landelijke pers haalden, niet veel meer gebeurd. Zelf kreeg zij één reactie van een leerkracht uit Haarlem, die wel iets in het plan zag. Een woordvoerder van het ministerie van onderwijs en weten schappen bevestigt dat de discussie over de verlofkaart op zijn departement weer is opgelaaid. "Er is in de top van de inspectie ook zeker serieus over gesproken. Maar een besluit om het wel of niet in te voeren is nog niet genomen". Hij verwacht dat die uit spraak ook nog wel enige tijd op zich zal laten wachten. De KITS-redactie is terug van vakantie en heeft er alweer een weekje hard werken op zitten. Het resultaat zie je hier: een nieuw vignet, gemaakt door Ed Petit. Bert Bijlage heeft helaas geen tijd meer om tekeningen voor KITS te maken. Dat vinden we heel jammer. Maar de nieuwe tekenaar, Ron Alma, doet niet voor hem onder vinden we. Deze KITS staat in het teken van de school. Want die is nu voor iedereen weer begonnen. Heb je ideeën voor KITS, wil je iets schrijven of tekenen? Dat kan allemaal. Bel of schrijf dus, elke reactie vinden we leuk. De twijfel slaat snel toe bij het snuffelen in de nieuwe school agenda's. Is het nog wel In om huiswerk op te schrijven? In de Rijam-popagenda heeft maar liefst de helft van de agenda niets met huiswerk, laat staan school te maken, in de sportagenda veertig procent niet en de Kunst agenda een derde niet. Het lijkt vooral te draaien om prijs vraagjes, strips, advertenties en foto's van échte pop- en sport sterren la Michael Jackson, Boy George, de Dolly Dots, Spandau Ballet, John McEnroe en Maradonna. Boeiende sterren. Michael Jackson drinkt namelijk vruchtensappen en Maria Vera- no heeft schoenmaat 40(!), zo ont hult Avondspits-producer Tom Blomberg in de Rijam-agenda. Hij verklapt echter niet om wel ke merkjes het gaat. De sportagenda is 'slimmer'. Daar leren we uit een interview met welke rackets McEnroe ten nist, welke schoenen hij draagt en voor welke firma's hij nog meer reclame maakt. Alsof dat nog niet te zien was op foto's van hem! En zo zijn er meer reclame zuilen, hoor. Neem nou Johan van de Velde! Van héél dichtbij ziet de lezer hem liggen, bebloed en beschadigd door een vreselij ke val. Maar de firmanaam is ge lukkig goed te zien. En dan nog eens de vele échte advertenties. Onmisbaar, want ze vertellen hoe je moet leven. De fabrikanten weten namelijk precies wat je nodig hebt: 'Klas genoten kunnen je interessant vinden om twee redenen: ze vin den je aardig of je hebt de beste calculator'. Of: 'Onze brommer past helemaal in jóuw manier van leven'. Ook ongelukkigen kunnen er weer bovenop komen. 'Jouw nieuwe zelfverzekerdheid kan ook in dit kleine doosje zit ten', weet de maker van een anti- puistjesmiddel. 'Het kost negen gulden, maar... de spiegel zal je het resultaat bewijzen'. In de Snoopy- en Pink Pan- ther-agenda lijkt het mee te val len met advertenties. Maar schijn bedriegt natuurlijk. In feite draait alles rond hond en panter, die overigens niet een keer het woord school laten vallen in hun strips. Ook in de Kunstagenda zit meer reclame dan het lijkt. Le zers voelen al snel dat ze er nog niet zijn als ze die agenda in de tas hebben. Ze moeten ook het NRC Handelsblad lezen. Deze "kwaliteitskrant" had een grote vinger in de pap bij het maken van deze agenda en is daar maar wat trots op. Maar enfin, er staan tenminste spannende foto's in. Uit de film 'Schatjes' bijvoorbeeld: een man en een vrouw onder de douche. De vrouw is topless; de man be tast haar boezem. Zover gaat zelfs Vanessa niet in de popagen da. Natuurlijk, één van haar twee reclamezuilen komt wulps uit haar visnetje zetten als ze half uit een auto hangt. Maar daar blijft het bij. (Tekening uit de folder 'Nelleke en Wimpie in het raadsel van de ontbrekende statuten' van de Raad voor het Jeugdbeleid). Toch lijkt de popagenda niet altijd zo voorzichtig. Spotpren tjes zijn maar al te kritisch. Zo zegt een mannetje: 'Nooit doen. De laatste keer dat ik mijn noti ties bijhield viel het in verkeerde handen en heeft de BVD (Bin nenlandse Veiligheidsdienst -red.) me drie weken verhoord'. Ook aarzelt hij niet in krom Ne derlands te prevelen: 'Een lees beurt over het effectief bestrij den van de ME is één ding, een demonstratie 'hoe' is een andere zaak....'. Heb je ook wel eens een proef werk pas na weken onder de vet vlekken teruggekregen? Word jij de klas uitgestuurd, omdat je keet trapt, terwijl de hele klas zit te vervelen? Vind je het ook zo belachelijk, dat je geen kauw gom mag kauwen, terwijl de le raar de hele dag aan zijn pijp zit te lurken? Dergelijke situaties zal ieder een in zijn (school)leven weieens meemaken. Je voelt je machte loos, vindt het allemaal maar on rechtvaardig. De wil van de le raar is wet en jij hebt daar niks tegenin te brengen. De Raad voor het Jeugdbeleid wil aan dit soort dingen een eind maker^ door een "leerlingensta tuut" op te stellen. In zo'n sta tuut worden de rechten én plich ten van de leerlingen geregeld. Het zal nog wel een tijdje duren voordat het er komt, want de Raad kan alleen maar adviezen geven een de minister van onder wijs. Dat advies moet vervolgens door een heleboel ambtenaren worden bekeken en als die het al lemaal een goed idee vinden, dan wordt het wettig. De Raad voor het Jeugdbeleid zou het leuk vinden als veel scholieren ideëen aandragen over wat er in zo'n leerlingensta tuut zou moeten worden gere geld. Dingen als te laat komen, minstens een week van tevoren horen dat je proefwerk krijgt en zovoort. Regelmatig, bijvoor beeld elke twee jaar, zou het sta tuut opnieuw moeten worden bekeken en eventueel worden veranders. Aan het begin van het schooljaar zou moeten worden bekendgemaakt wat erin staat. Zodat alle leerlingen én alle do centen van tevoren weten waar ze aan toe zijn. Wil je meer weten over dit leer lingenstatuut, dan kun je een briefje sturen naar: Raad voor het Jeugdbeleid, Koningslaan 46, 1075 AE Amsterdam. Vier ministers plus bisschop Pa- blo Antonio Vega, voorzitter van de r.k. bisschoppenconferentie van Nicaragua zijn in Rome aan gekomen voor besprekingen met Vaticaanse autoriteiten over de gespannen verhouding tussen de Heilige ötoel en de sandinisti- sche regering. Morgen spreekt de delegatieirvet de tweede man van het Vaticaan, kardinaal- staatssecretaris Casaroli. Op de agenda staan de uitwij zing in juli van tien buitenlandse priesters uit Nicaragua; de situa tie van priester Luis Amada Pe- na, die in het seminarie van Nica ragua onder huisarrest staat na dat hij van contrarevolutionaire activiteiten werd beschuldigd; en de positie van de vier pries ters die lid zijn van de sandinisti- sche regering: Miguel d'Escoto (buitenlandse zaken), Ernesto Cardenal (cultuur), Fernando Cardenal (onderwijs) en Edgar Parrales (ambassadeur bij de VN). Zij hebben berichten tegen gesproken dat ze bereid zouden zijn na de algemene verkiezingen van november het ministerschap op te geven. Het is verder niet uitgesloten dat het vraagstuk van de „volkskerk" zal worden besproken. Tijdens zijn bezoek vorig jaar aan Nicaragua heeft de paus zich scherp gekeerd tegen de zogenaamde basisgroepen, die steeds losser van de hiërar chie komen te staan. Ook in het Vaticaanse document over de be vrijdingstheologie, dat maandag officieel werd gepubliceerd, wordt de „volkskerk" veroor deeld. Reacties Op dat document zijn gisteren positieve reacties gekomen van generaal-overste Peter-Hans Kolvenbach van de Orde der Je zuïeten en ook van de missiecen trale van de orde der Francisca nen in Bonn. Kolvenbach vindt het juist dat het Vaticaanse docu ment bepaalde aspecten van de bevrijdingstheologie als totali tair en in strijd met het rooms- katholieke geloof veroordeeld. Het document verduidelijkt vol gens hem de positie van een au thentieke theologie van de men selijke bevrijding. Het doet een beroep op de kennis van deskun digen op het gebied van econo mie, financiën en politiek om met theologen te werken aan de opheffing van de armoede. Behalve lof was er van de kant van de Fransiscanen ook kritiek. Een vooruitgang in de beoorde ling noemde directeur pater Andreas Müller de erkenning dat de onderdrukking van het La- tijnsamerikaanse volk het uit gangspunt van de bevrijdings theologie is. Maar zo zegt hij, „met geen woord" spreekt het document over de belangrijkste oorzaak van de ellende in de Der de Wereld, namelijk de on rechtvaardige economische structuren. Het document be stempelt deze structuren niet als zonde, zoals de Latijnsameri- kaanse bisschoppenconferenties in Puebla en Medellin hebben gedaan, maar slechts als „teke nen des tijds". De Franciscanen keren zich ook tegen de passages waarin de bevrijdingstheologie in één adem met het marxisme wordt genoemd. Overigens komt dezer dagen ook kardinaal Evaristo Arns van Sao Paulo in Rome aan. Hij geldt binnen de Braziliaanse bisschop penconferentie als de krachtig ste verdediger van de bevrij dingstheologie. Zuid-Afrika Dr. Pierre Rossouw, leider van de afdeling Oecumene van de (blanke) Nederduitse Gerefor meerde Kerk, heeft in een ver klaring medegedeeld, dat de plannen voor de oprichting van een „nieuwe internationale oecu menische organisatie van con servatieve Gereformeerde Ker ken" in een ver gevorderd sta dium zijn. Dit lijkt erop te wij zen, dat de Nederduitse Gerefor meerde Kerk, die het apartheids systeem in Zuid-Afrika steunt, ernstig overweegt uit de Gerefor meerde Oecumenische Synode (GOS) te treden. De GOS heeft vorige maand in Chicago de uit spraak gedaan, dat „elke kerke lijke leer die de apartheid verde digt, beschouwd moet worden als ketterij, dat wil zeggen, dat ze in conflict is met de leer van de H. Schrift". De AMRO-bank weigert Zuid- Afrika te boycotten. Kerkelijke groeperingen in Nederland heb ben de bank daartoe opgeroe pen. De bank had in 1977 beslo ten geen leningen meer aan de Zuidafrikaanse overheid te ver strekken. Met het oog op de ver scherpte onderdrukking van de zwarte bevolking in Zuid-Afrika en Namibië was recentelijk ge vraagd economische sancties te gen Zuid-Afrika te nemen. De voorzitter van de raad van be stuur, mr. R. J. Nelissen, heeft ge zegd dat de bank zich bij zijn weigering baseert op het rege ringsbeleid dat geënt is op hand having van economische banden met Zuid-Afrika. Verder uitte hij zijn twijfel aan de effectiviteit van een economische boycot ge zien het resultaat van een onder zoek, dat het Europees Palrment daarover had ingesteld. Mensen in nood Morgen viert de Stichting Mensen in Nood, onderdeel van de internationale rk hulporgani satie Caritas Internationalis, in Den Bosch zijn 70-jarig bestaan- .Mensen in Nood is voortgeko men uit het RK huisvestingsco- mit'e, dat in 1914 in Den Bosch werd opgericht, toen duizenden Belgen in Nederland een veilig heenkomen zochten voor het oorlogsgeweld. In 1961 werd de naam van het comit'e veranderd in „Stichting Mensen in Nood". Het werkterrein werd verlegd naar de ontwikkelingslanden. Volgens het jaarverslag over 1983 kwam dat jaar ruim 51,5 miljoen gulden bij Mensen in Nood binnen. Daarvan was ruim 16 miljoen te danken aan giften van particulieren. De organisatie besteedde ruim 47 miljoen gul den. Beroepingswerk: Nederlands hervormde kerken: beroepen te Weesp (toezegging): P. E. van Ooijen, Assen. Te Zevenbergen: P. Schalk, Leimuiden. Gerefor meerde kerken: Te Bant en Rut ten (NOP): H. R. Knoop, kandi daat Amsterdam. Aangenomen naar Dinteloord: drs. R. Strijker, Bussum. Gereformeerder ker ken vrijgemaakt: beroepen te Nieuwleusen: P. H. R. Van Hou- welingen, Driebergen-Rijsen- burg. Christelijk Gereformeer de kerken: beroepen te Korn- horn: J. Verhage, Goes. Gerefor meerde gemeenten: beroepen te Randburg (Z-A): J. M. Kleppe, Apeldoorn. Te Benthuizen: M. Mondria te Waardenburg.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 19