'Versnippering funest voor literatuur' Nü een voiture, later de facture? Kunst in het 1 kort KeesVerwey schenkt Haags Gemeentemuseum drie schilderijen Heibel rondom Zuidafrikanen op Kunst in Vocalistenconcours Den Bosch Herman de Coninck, hoofdredacteur van het Nieuw Wereldtijdschrift VLAANDEREN BOVEN Tot 30 september bij 1(I0NDERDAG 23 AUGUSTUS 1984 RADIO-TV-KUNST PAGINA 17 Smidse jeeldhouwer kef an Buys )verleden jEIDEN - De Leidse kunstenaar t C»tefan Buys is zondag onverwacht n iverleden. Stefan Buys, geboren in N(943 in Amsterdam, volgde zijn kunstopleidingen aan de Konink lijke Academie in Den Haag en de te^cademie van Kunst en Vormge ving in Den Bosch. Als beeldhou der kreeg hij zijn grootste bekend- ieid door de verschillende kunst- /tjipdrachten die hij met name in de daren zeventig verwezenlijkte, bin- !oeien het kader van de percentagere- [elingen. ve Constructieve uitgangspunten Vormden veelal de basis voor deze )mgevingssculptures binnen het >pdrachtenkader. Ook zijn niet ge- Donden werk kende een construc tieve, elementaire basis waarop be grippen als stapeling, doorsnij ding, ritmering van toepassing deF«n- ge Zijn bescheidenheid zorgde er (/oor dat hij als beeldhouwer alleen iein kleine kring gekend en gewaar deerd werd. Enkele van zijn kunst- oé>pdrachten zijn in Leiden uitge- ta/oerd. Buys ontwierp voor de Heroën van Prinsterenschool zit irppeel constructies, alsook voor de ifeJenaplanschool 'De Kring' in jicOegstgeest. In de beeldentuin van het Stedelijk Museum 'Lakenhal' staat een groot stalen (staal en hout vormden de basismaterialen voor ëtzijn kunstwerken) sculptuur, 'Con structie 1971-1978' geheten. at Hoewel Stefan Buys de laatste HAARLEM (GPD) - De 84-jarige Haarlemse kunstschilder Kees Verwey heeft het Haags Gemeen temuseum drie recente schilderij en geschonken. De werken zijn In terieur atelier, Stilleven met boe ken en Compositie met papieren doos. Het Rijksprentenkabinet in Amsterdam heeft van Kees Ver wey vijftig tekeningen gekregen. John Sillevis van het Haags Ge meentemuseum spreekt van een belangrijke schenking en zegt dat deze voor het museum aanleiding is in enkele zalen een groep werken van Verwey, die in de laat ste paar jaar zijn ontstaan, te tonen samen met enige werken van vroe ger datum, die al tot de museum collectie behoorden. „Het werk van Verwey kent vele schakeringen", aldus Sillevis. „Hij is bekend geworden om zijn por tretten, onder anderen van Lode- wijk van Deyssel, Roland Holst. Georgette Hagedoorn en prinses Juliana". Dat Verwey naast schilderijen en aquarellen ook tekeningen maakt, die welhaast abstract genoemd kunnen worden, is aan veel minder mensen bekend, zegt Sillevis. In deze tekeningen experimenteert Kees Verwey met allerlei vormen, zoals cirkels en parallelle lijnen, en met aanduidingen in kleur en om lijning, die aan mozaieken doen denken. De conservator tekeningen van het Rijksprentenkabinet P. Schat- born is heel erg blij met de schen king: „De tekeningenaanwinst be staat uit een selectie representatie- we werken uit al zijn perioden. Zij omvat vijftig werken die een mooie aanvulling vormen op de dertig Verweys die wy al bezaten en die in de jaren '50 werden verkregen. Daaronder zijn portretten uit een reeks die Verwey van Anthony Kok, dichter en mede-oprichter van De Stijl, maakte. En van die Kok-serie bezaten wij al een aan tal". Een deel van Verweys schenking aan het Rijksprentenkabinet zal van 14 september tot 16 december te zien zijn op een tentoonstelling in het Rijksprentenkabinet, die ge wijd is aan aanwinsten van de afge lopen anderhalf jaar. In het Bulle tin van het Rijksmuseum zal over enige tijd nader op Verweys schen king worden ingegaan. De presentatie die van 8 septem ber tot en met 21 oktober in het Haags Gemeentemuseum wordt gehouden is, zo zegt John Sillevis, „een prelude op de overzichtsten toonstelling van Verwey, die vol gend jaar ter gelegenheid van de 85e verjaardag van de schilder wordt samengesteld". (foto De Lakenhal) jaren de zee verkoos boven het kunstenaarschap, is hij voor de kunst in Leiden een belangrijke fi guur geweest. Niet alleen had hij zitting in de Culturele Raad, maar vervulde hij tevens jarenlang een belangrijke funktie in de BKR-aan- koopcommissie. Zijn inzet voor de Leidse kunst was niet direkt waar neembaar. Op de achtergrond was zijn invloed echter van groot be lang. Met het heengaan van Stefan Buys heeft Leiden een van zijn meest consciëntieuze kunstenaars verloren. DEN BOSCH (ANP) - Het meedoen van twee Zuidafrikanen aan het internationaal vocalistencon cours in Den Bosch heeft bij di verse afdelingen van politieke partijen de nodige wrevel gewekt. De VARA, die jaarlijks een prijs beschikbaar stelt, heeft daar nu om dezelfde reden van afgezien. Dit heeft een woordvoerder van deze omroeporganisatie meege deeld. De PvdA en de PSP in de Bra bantse hoofdstad hadden de VA RA ingelicht over de komst van de Zuidafrikanen. De PvdA-frac- tie in de gemeenteraad heeft het college van B en W gevraagd hoe het mogelijk is dat de twee Zuid afrikanen aan het concours deel nemen. De fractie is bezorgd dat het karakter van het concours daardoor wordt aangetast. Ook de plaatselijke afdelingen van PSP, PPR en CPN hebben zich in kriti sche bewoordingen uitgelaten over de deelneming. Volgens Frans van der Ven, voorzitter van de stichting é-Her- togenbosch Muziekstad en als zo danig verantwoordelijk voor de organisatie van het concours, ne men de Zuidafrikanen op per soonlijke titel deel. „Wij zijn aan gesloten bij een federatie van in ternationale concoursorganisa ties. De statuten van die federatie bepalen dat geen enkele deelne mer mag worden geweigerd van wege zijn nationaliteit. Het ministerie van buitenland se zaken heeft de twee een visum verstrekt omdat ze niet optreden als vertegenwoordiger van Zuid- Afrika. Van der Ven wijst er op dat de organisatie van het con cours de deelnemers niet zelf uit nodigt: „Het is een open concours waaraan iedereen kan deelnemen. Dit jaar komen er mensen uit vie rentwintig landen". Overigens zegt Van der Ven er begrip voor te hebben dat het meedoen van twee Zuidafrikanen niet goed te verte ren is. „Ik begrijp ook de houding van de VARA. Die omroeporgani satie heeft een bepaald standpunt en voert dat consequent uit. Wij op onze beurt zijn net zo conse quent". Het internationaal voca listenconcours wordt in Den Bosch gehouden van 25 augustus tot en met 5 september. ROTTERDAM/DEN HAAG - De gemeente Rotterdam wil graag een architectuurmuseum in de voor malige Gemeentebibliotheek aan de Nieuwe Markt. In de maand september wordt gedaan, alsof dat pand nu al een museum is. Vanaf 5 september wordt een manifestatie over moderne Japanse architec tuur gehouden, die bestaat uit een tentoonstelling, lezingen, video's en een ontwerp-seminar. Voor dat laatste onderdeel komt een aantal toonaangevende Japanse architec ten naar Rotterdam. Ook wordt aandacht besteed aan werk van Nederlandse architecten en beeldende kunstenaars. Daarbij ligt de nadruk op Rotterdam. Zo is er een expositie over de herbouw plannen voor Café De Unie. ont worpen door J.J.P. Oud; over ar chitect Van der Vlugt, ontwerper van onder meer de Van Nelle fa briek en over het Justus van Effen- blok in de wijk Spangen. Een van de lezingen wordt gege ven door H. Klotz, directeur van het onlangs in Frankfort geopende Deutsches Architekturmuseum. De expositie duurt tot en met 29 september en is dagelijks van 11 tot 17 uur geopend. Op zondag van 12 tot 17 uur. Van 24 augustus tot en met 30 september organiseert het Ge meentearchief van Den Haag in de Haagse Pulchri Studio de tentoon stelling 'Het verheerlijkt Den Haag, achttiende-eeuwse aquarel len en tekeningen door de familie La Fargue en haar tijdgenoten'. De tentoonstelling geeft een uitge breid overzicht van wat er in de achttiende eeuw geproduceerd werd aan getekende stadsgezich ten. Het grootste deel is gewijd aan circa 200 aquarellen en tekeningen die de Haagse, Scheveningse en Loosduinse topografie tot onder werp hebben. Te zien is onder meer werk van kunstenaars als Paulus Constantijn la Fargue, Cor nells Pronk en Jan ten Compe. Over Vlaanderen en het Vlaamse culturele leven wordt vooral in cliché's gedacht. Vlaanderen is het land van de 'domme- kloten' en patat-eters. Een land dat niet echt bestaat en eigenlijk maar één cultuur heeft: die van het eten en drin ken. Met die ingesleten vooroordelen wilden we afrekenen. Want jonge Vlaamse kunstenaars als Anne Teresa de Keer- semaeker (dans), Jan Fa- bre (theater) en T.C. Ma- tic (popmuziek) lijken minstens zo vernieu wend en ondernemend als hun even oude Ne derlandse collega's. We gingen op zoek naar de vruchtbare akkers, waaraan al dit goede kan ontspruiten en kre gen daarbij ook onkruid voor de voeten gewor pen. Vandaar ook de titel van de serie. Raymond van het Groenewoud laat zich in zijn lied 'Vlaanderen boven' zo wel positief als negatief uit over zijn geboorte land ("Vlaanderen bo ven, waar de mensen be langrijk zijn, en de bui ken omvangrijk zijn"). Vandaag deel 5, met Herman de Coninck, dichter en tijdschriftma ker. Over het Vlaamse li teraire leven, of wat daar voor door gaat. BERCHEM Dichter Herman de Coninck, voorheen journalist bij het in Vlaanderen razend populaire week blad HUMO en thans hoofdredacteur van het Nieuw Wereldtijdschrift (NWT), woont in een fraai, kolossaal huis te Berchem, een plaats die is vergroeid met de stad Antwerpen. In dat Jugendstil-huis, waarin Hans en Grietje by wijze van spreken elk moment kunnen binnenkomen, vertelt De Co ninck dat hij een stapel inzendin gen voor het NWT moet terug sturen. Tegen een tafelpoot staat dan ook een tas vol manuscrip ten van auteurs die het podium der letteren maar wat graag wil den betreden, maar vooralsnog tevreden zullen moeten zijn met een plaats achter de coulissen. "Toch valt de kwaliteit van de afgewezen gedichten en verha len me nog mee", vertelt de hoofdredacteur. "Zo slecht zijn ze nou ook weer niet; eerlijk ge zegd had ik verwacht dat de pro- dukten die ik zou afwijzen veel slechter zouden zijn". Het Nieuw Wereldtijdschrift wordt uitgegeven door de Vlaamse uitgeverij Manteau. Eén van de weinige literaire uitgeve rijen in België. Het opvallende van dit nieuwe tijdschrift is dat doelbewust wordt geprobeerd - tenminste, zo lijkt het - om de Nederlandse markt te veroveren. In zeker opzicht is dat uniek omdat Vlaamse tijdschriften doorgaans de grens niet overko men; en gebeurt dat wel, dan worden ze meestal slechts gele zen door een paar Nederlandse literatuurliefhebbers, die Vlaam se voorouders hebben. door Wim Brands en Ariejan Korteweg Als we De Coninck vragen of doelbewust wordt gepoogd om de Nederlandse lezer te verschal ken, antwoordt hij - aarzelend, zoals vaker tydens dit interview: "Wat in Nederland wordt ver kocht, is meegenomen, zo den ken we erover. Op dit moment worden er in Nederland zo'n drieduizend nummers verkocht in de losse verkoop; in Vlaande ren zijn dat er ongeveer zeven duizend. We hebben veertien honderd abonnees. Niet veel? Ach, Belgen abonneren zich niet zo snel; die kijken eerst de kat een tijdje uit de boom". "Een specifiek Vlaams tijd schrift is het overigens niet, hoe wel we niet schromen om Vlaam se onderwerpen aan te snijden. Een voorbeeld daarvan is het in terview met cultuurminister Po- ma. Na plaatsing krijg je van Ne derlandse zijde dan wel opmer kingen in de trant van: daar zit ik als Nederlander niet op te wach ten. Maar eerlijk gezegd vind ik dat eng Hollands gedacht". Het Vlaamse literaire leven maakt al sinds jaar en dag een suffe indruk. Na het debuut van Herman de Coninck: "Mensen hebben geen geld meer voor skivakanties. Dus gaan ze maar gedichten schrijven". (foto Ariejan Korteweg) Walter v/d Broeck is er niet zo veel meer gebeurd. Zo weinig zelfs dat de generatie van zeven tig zich de stille generatie noem de. Het Vlaamse scheidkanon Tom Lanoye zei hierover: "Je moet daar maar trots op durven te zijn. Jezelf de stille generatie noemen, dat is toch een rationali satie van je eigen gebrek!" Als we aan De Coninck vragen of het NWT de Vlaamse letteren nieuw leven zal proberen in te blazen, antwoordt hy: "Manteau heeft mij ook de kans gegeven om een tijdschrift te beginnen omdat het NWT misschien kan fungeren als fuik voor nieuw ta lent. Een klimaat scheppen voor goede literatuur, die pretentie hebben we wel een beetje. Als je kijkt naar wat er in Vlaanderen verschijnt aan blaadjes, dan kun je maar tot één conclusie komen: die versnippering is funest voor de literatuur". "Het literaire leven is dan ook inderdaad bepaald suf te noe men. Polemiek als literair genre bestaat nauwelijks in Vlaande ren. De kritiek is een grijze brij. Er zijn noch uitschieters naar bo ven, noch naar beneden. De Standaard der Letteren, goh, dat stelt hier heel wat voor, maar als je het goed leest, dan kun je al leen maar tot de slotsom komen dat het ook niks is". (De Standaard der Letteren is de literaire bijlage van De Stan daard, een krant die in Vlaande ren doorgaat voor een kwaliteits courant, red.) Zoals De Coninck al zei: er is vooral sprake van een grauwe middelmaat door de schier on overzienbare versnippering. Neem bijvoorbeeld de poëzie- uitgaven. In Nederland zal geen enkele uitgeverij zo gek zijn om tien bundels per jaar op de markt te brengen. Afgezien van het feit dat dat onmogelijk is - zoveel ta lent is er immers niet - zal dat ook niet gebeuren uit praktische overwegingen: je moet de markt niet verzadigen. De Coninck: "In Vlaanderen gebeurt dat wel. Uitgeverij Orion schroomde er vroeger bijvoor beeld niet voor om twintig bun dels per jaar te maken. R^jp en groen, alles kwam op de markt, van een schifting was absoluut geen sprake. Goed, al die bun dels komen bij de recensenten, maar die kunnen natuurlijk ook door de bomen het bos niet meer zien, met als gevolg dat er mets wordt gekritiseerd, met als ge volg dat dichters geen enkele weerklank ondervinden. Ik ken dichters die zich na het verschij nen van z'n bundel een paar da- gen bezatten. Uit ellende, want er is geen kritiek". Toch worden er tegenwoordig in Vlaanderen veel poëzie- avonden georganiseerd, een op leving? Nee, oordeelt De Co ninck. "Dat is een crisisver schijnsel. Mensen hebben geen geld meer voor skivakanties, dus gaan ze uit liefhebberij maar ge dichten schrijven, want dat is een goedkope bezigheid". Garnituur Voor literatuur heeft de Vlaamse overheid weinig geld over. De Coninck: "Vergeleken met Nederland dan. Wat steunt de Nederlandse overheid nou? De tweede garnituur, zou ik zeg gen, een garnituur die overigens wel recht van bestaan heeft; het is goed dat die schrijvers geld krijgen. In België gebeurt dat niet. Je wordt hier dus ook niet in de gelegenheid gesteld om rustig - gesteund door de over heid - toe te leven naar een lite raire carrière". Door de geringe overheids steun hebben Vlaamse vertalers geen leven. Vertalers zijn er dan ook niet volgens De Coninck. "In Nederland heb je zoiets als een additioneel honorarium, hier niet. Er is geen subsidie voor ver talers". Waarna hij vertelt over een in terview met minister Poma. Be staat er in Vlaanderen een addi tioneel honorarium, wilde de in terviewer weten. Poma had geen idee. Hij zou het laten uitzoeken door een medewerker. Het ant woord was ja, maar de medewer ker bleek een paar zaken door el kaar te halen: hij verwarde subsi die met het geld dat de Vlaamse overheid besteedt aan het pro moten van Vlaamse literatuur in het buitenland. "Ik weet niet of je dat moet toe schrijven aan desinteresse. Po ma moet waken over zeventien uiteenlopende aangelegenheden. Dat varieert van bescherming en luister van de Nederlandse taal tot het jeugdbeleid. Een goed overzicht over alle beleidsonder delen heb je daardoor natuurlijk niet. Letteren staan overigens duidelijk onderaan z'n lijst". Aan het einde van het inter view laat De Coninck een literai re prys zien die hij mocht ont vangen. De Yang prijs. De win naar krygt een stuk papier dat voor een oorkonde moet door gaan en ontvangt geen geld. "Op het gebied van literaire prijzen heerst dezelfde inflatie als op het terrein van de poëzie bundels. Je hebt de prijs van de stad Aalst, van de stad Tielt, en ga zo maar door. Ik geloof dat ik er wel acht heb gehad". ADVERTENTIE OP 1 JUN11985 PAS BETALEN. Zin om zorgeloos de winter tegemoet te rijden? Dat kan. Want als u vóór 30 september een fonkel nieuwe Peugeot of Talbot koopt, kunt u profiteren van een renteloze lening" tot 70% van de aanschafprijs. Met een maximum van 10.000 gulden. Na 30% aanbetaling gaat u tot 1 juni 1985 rijden zonder rente te betalen of zelfs maar iets af te lossen Die aanbetaling kunt u in de meeste gevallen trouwens heel simpel oplossen door uw huidige auto in te ruilen Sterker nog: als uw auto meer waard is dan het aan te betalen bedrag krijgt u de meerwaarde direct contant in handen. En pas op 1 juni 1985 rekent u verder af. Financieren kan dan natuurlijk ook Op onze normale, gunstige condities. Dit bijzondere aanbod $eldt voor alle modellen van Peugeot en Talbot, die vóór 30 september '84 afgeleverd kunnen worden Dus ook voor de bedrijfswagens PEUGEOT TALBOT DYNAMISCH OP WEG Interessant alternatief: autolening van 3 jaar met 50% rentereductie". In plaats van de renteloze lening kunt u ook kiezen voor een autolening van 3 jaar, met 50% rente reductie." Na de aanbetaling van 30% betaalt u uw autolening in 36 maanden af. Waarbij Peugeot Talbot de helft van de rente voor z'n rekening neemt U betaalt maar effectief 8,7% op jaarbasis. Weer met een maximum van 10.000 gulden. En ook dit aanbod geldt voor alle Peugeot's en Talbot's mits vóór 30 september '84 aan u afgeleverd Wij geven u graag alle bijzonderheden. Peugeot's 104 vanaf f 13 795.-. 8^ 205 vanaf» 16 230.-(in 1.124 cmJ t uitvoering). 305 vanaf f 19645.-, V? 505 vanaf f 26.195 - Talbot s Samba s M vanaf f 13 895.-; Horizon vanaf f 17195.- Jr\ Solara vanaf f21195 - Autobedrijf Den Hollander 8.V., Kon Julianalaan. tel.: 0171828554 Rijnsburg: Rijnsburgerweg 152. tel 01718 25564 Leiden Automobielbedrijf J. Faas B.V., Oude Haven 7, tel 02522 12922

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 17