Jan Retèl: bescheiden maar talentvol acteur 'België is de poort tot Europa' Liz op familiebezoek Komend weekeinde weer Uitmarkt in Amsterdam v, DINSDAG 21 AUGUSTUS 1984 RADIO-TV-KUNST PAGINA 13 Op 66-jarige leeftijd overleden AMSTERDAM (ANP/GPD) - De acteur en regisseur Jan Retèl is in het afgelopen weekeinde op 66-ja- rige leeftijd na een kortstondige ziekte in Amsterdam overleden. Jan Retèl werd op 24 februari 1918 geboren. Al op zijn achttiende jaar behaalde hij het diploma aan de toneelschool. Kort daarna maakte hij zijn debuut in 'Ah, Wil derness' bij het gezelschap Het Masker. Hij speelde verder bij het Amsterdams Toneel, de Haagse Comedie, het Publiekstheater, En semble en Residentie-Toneel. Retèl heeft ook een groot aantal toneelprodukties geregisseerd. De laatste tijd speelde hij in en kele vrije produkties, zoals 'Stille nacht' met Mary Dresselhuys. Ook trad hij op in de televisieserie 'De Weg' van de KRO. Hij was onder anderen getrouwd met de actrices Elisabeth Andersen en Sigrid Koetse. Jan Retèl werd al vele jaren ge plaagd door een hartkwaal en die is hem ten slotte noodlottig gewor den. Hij wilde nog graag toneel blij ven spelen. Bijna een halve eeuw heeft Jan Retèl op de planken ge staan en in een onafzienbare rij van grote en ook heel veel kleinere rol len, heeft hij zijn rijk geschakeerd, maar toch zo merkwaardig onop vallend talent kunnen gebruiken. Merkwaardig onopvallend, want Jan Retèl verstond niet de kunst anderen om zich heen weg te spe len. Als weinigen van zijn genera tie was hij een acteur die zich te midden van het ensemble bewoog. Als hij op het toneel aan het woord was, dan klonk zijn tekst helder en weloverwogen en zulke momenten zorgden voor rustpunten in een voorstelling. Met grote zorgvuldigheid moet hij altijd de bouwstenen of ingre diënten voor zijn rollen hebben ge rangschikt. Zijn bijna terughou dend spel moet er de oorzaak van zijn geweest dat deze beminnelijke acteur nooit de ster werd die boven anderen uitblonk. Maar zijn spel was wel resoluut en voornaam en dat tot in de kleinste rollen en de tails. Vakkundig en met gevoel speelde Jan Retèl zijn rol, zonder bijzonder op te vallen, zonder ooit te stunten. Dat bezorgde hem te recht de roep van integriteit. Een fijn acteur, zeiden collega's als het over hem ging. Maar als het nood zakelijk was, dan kon Retèls stem opeens in voor hem geheel onge wone en scherpe nuanceringen klinken. Met een grote en integere inzet, gevoed door de liefde voor dat moeilijke vak, kon Jan Retèl jaren lang zijn bijzondere niveau behou den. De fijnzinnige manier van acte ren die Jan Retèl kenmerkte, was soms ook op de televisie te zien. Bijvoorbeeld in 'De wereld' van Guy de Maupassant. Maar Jan Re tèl was toch vooral een man van het levende toneel. Eenmaal speel de hij ook professor Higgins in 'Pygmalion' en dat moet een rol voor hem geweest zijn die hem in het bijzonder welkom was. De laatste jaren van zijn over vloedige toneelloopbaan schonk Jan Retèl zijn krachten aan het Pu bliekstheater. Vanaf de oprichting speelde hij daar. Een komische en perfect uitgewerkte Spoel de We ver in Shakespeare's 'Droom van een Midzomernacht', Glouchester in 'King Lear', Don Martino in Gol- doni's 'Koffiehuis', een van de drie goden in Brechts 'Der Gute Mensch' von Sezuan, de fijnzinnig geacteerde grootvader in Herman Heyermans' 'De Opgaande Zon'. In Vondels 'Lucifer' speelde Jan Retèl 'Beëlzebub' en in verscheide ne stukken van Tsjechov, die het Publiekstheater opnieuw ensce neerde, zoals 'Ivanov', 'Een Meeuw' en 'Oom Wanja', liet hij mooi afgewerkte kleinere, maar belangrijke rollen zien. De begrafenis heeft vandaag in stilte plaatsgehad. PONTRHYDYFEN - Elizabeth Taylor is het afgelopen weekeinde te gast geweest bij de familie van de onlangs overleden acteur Richard Bur ton, met wie zij tweemaal gehuwd is geweest. Ze bracht een bezoek aan de zeven zusters en broers van haar ex-echtgenoot, die afkomstig was uit Wales. Elizabeth Taylor, die twee keer met Burton trouwde en twee keer van hem scheidde, had beloofd na zijn dood naar zijn geboortedorp terug te keren. Ze was niet op zijn begrafenis in Zwitserland en ook niet bij een herdenkingsdienst in Pontrhydyfen om Burtons weduwe, Sally Hay, niet in verlegenheid te brengen. Liz Taylor kwam in een zilverkleurige Rolls Royce in het plaatsje aan en werd door tenminste 150 dorpelingen toege zongen. Aan haar vinger schitterde de extravagante ring, die Burton haar had gegeven ter gelegenheid van hun eerste huwelijk. Op de foto neemt Liz Taylor afscheid van Burtons eerste zuster, de 79-jarige Cecilia. (foto ap> Lunchvoorstellingen in Den Haag AMSTERDAM (ANP) - Een groot aantal organisaties en instellingen op het gebied van kunst en cultuur presenteert van vrijdagavond tot en met zondagavond op de Uitmarkt in de Amsterdamse binnenstad wat er het komende uitgaansseizoen in Amsterdam geboden wordt. Een keur van artiesten zal dan op twaalf podia, waarvan zes buiten, op Dam, Rokin en in de Nes een optreden verzorgen van ballet tot opera, van cabaret tot muziek (klassiek, modern, experimenteel en populair), van toneel tot dans en van film tot mime. Er zal ook jeugdtheater zijn. Tegelijkertijd zullen 250 organisaties en instellingen, zoals musea, to neelgezelschappen, balletgroepen, orkesten, theaters, culturele centra en verenigingen voor amateurs in 130 kramen met folders en ander mate riaal informatie geven over wat zij voor het komende seizoen op het pro gramma hebben staan. Als onderdeel van de Uitmarkt is er voor het vijfde opeenvolgend jaar ook weer een Boekenmarkt, waar uitgevers hun aanbod tentoonstellen en waar schrijvers en dichters optreden. Aan de culturele en kunstprogramma's nemen onder meer deel Het Nationale Ballet, Het Nederlands Kamerorkest, André van Duin, Bram Vermeulen en Edward B. Wahr, Het Nederlands Blazersensemble, Lex Goudsmit, Jan Blaaser, De Nederlandse Operastichting, het Circus van Peking, Harrie Sacksioni, Nooy's Volkstheater en het Danserscollectief. Bekende figuren zoals Koos Postema, Dieuwertje Blok, Linda van Dijck, Willem Nijholt, Maartje van Weegen, Hans van Willigenburg, Tine ke Vos, Joop Koopman en Bob Bouma zullen de programma's inleiden en aan elkaar praten. Alle onderdelen van de Uitmarkt zijn gratis toegan kelijk. Op verschillende punten op de Uitmarkt, die dit jaar voor de ze vende keer plaatsheeft, worden programma-overzichten met plattegron den aan het publiek uitgedeeld. Guido de Moor uit directie HC DEN HAAG (GPD) - Guido de Moor, die al vijftien jaar betrokken is bij de artistieke leiding van de Haagse Comedie, zal zijn functie met ingang van het seizoen 1985-86 neerleggen. Hij wil meer tijd besteden aan acte ren en regisseren. De Moor zal wel verbonden blijven aan het toneelgezel schap. De Moor is de afgelopen vier jaar directeur geweest van het gezelschap. Maar zijn drukke werkzaamheden gaven hem steeds minder mogelijk heid zich verder te ontwikkelen als acteur en regisseur. In de directie werkte hij samen met Hans van Westreenen en Eddy Habbema, die bei den in deze functie aan zullen blijven. De Haagse Comedie wil zich in het komende seizoen eerst beraden over plannen en wensen voor de toekomst. Na afloop van deze discussie zal het gezelschap eventueel een nieuwe directeur benoemen. Zoals bekend heeft de Raad voor de Kunst al geruime tijd kritiek op het artistiek func tioneren van de Haagse Comedie. Orgelconcerten De Stichting Haags Lunch Theater gaat vanaf dinsdag 4 september lunchpauze-voorstellingen in Dili- gentia in Den Haag verzorgen. Die datum begint met Wieteke van Dort, die een deel van haar beken de Late, Late Lien-show zal uitvoe ren. Tal van artiesten hebben in middels hun medewerking toege zegd. Gedurende een experimentele fase die duurt tot 1 januari 1985, is er elke dinsdag een lunchpauze- voorstelling, die niet langer duurt dan drie kwartier, van halfeen tot kwart over een. AMSTERDAM/LISSE - Op de vijf zondagen die de maand september telt worden orgelconcerten gegeven in de Nieuwe Kerk aan de Dam in Amsterdam. Bernard Winsemius zal het orgel bespelen op de eerste en vierde zondag van die maand, Piet Kee op de tweede en Gustav Leon- hardt op de derde en de vijfde zondag. De concerten beginnen om vier uur 's-middags. Herman van Vliet zal donderdagavond 23 augustus het orgel van de St. Agatha in Lisse bespelen. Het programma van de orgelvirtuoos omvat werken van Clérambault (Basse et dessus de trompette en Caprice), Boë- ly (Fantasia pour le verset 'Judex crederis'), Lefébure-Wely (Pastorale en Offertoire), Franck (Fantasie en do majeur), Widor (Finale uit Symphonie nr. 8), Vierne (Andante en Intermezzo uit Pièces de Fantasie), Dupré (Résurrection uit de Symphonie Passion) en Cellier (Choral-paraphrase Psaume 130 'La Joie'). Het concert begint om kwart over acht. BALLETSERIE K O - K O heeft voor het komende seizoen een aantal balletseries opgenomen van zowel het Ned. Danstheater als het Nationale Ballet. In samenwerking met het NDT werden vier balletseries samengesteld; met het Nat. Ballet werd een serie van zes voorstellingen gecreeerd. De voorstellingen worden gegeven in het Circustheater in Scheveningen. Tot uiterlijk 1 september kan met bij K O ballet-abon nementen bestellen en informeren naar mogelijkheden van gratis busver voer. Over Vlaanderen en het Vlaamse culturele leven wordt vooral in cli- ché's gedacht: Vlaanderen is het land van de 'domme-kloten' en pa tat-eters. Een land dat niet echt bestaat en eigenlijk maar één cultuur heeft: die van het eten en drinken. Met die ingesleten vooroordelen wilden we afrekenen. Want jonge Vlaamse kunstenaars als Anne Teresa de Keersmaeker (dans), Jan Fabre (theater) en T.C. Matic (popmuziek) lijken minstens zo vernieu wend en ondernemend als hun even oude Nederlandse collega's. We gingen op zoek naar de vruchtbare akkers, waaraan al dit goede kan ontspruiten en kregen daarbij ook onkruid voor de voeten geworpen. Vnadaar ook de titel van de serie. Raymond van het Groene woud laat zich in zijn bed 'Vlaanderen boven' zowel positief als negatief uit over zijn geboorteland ("Vlaanderen boven, waar de mensen belang rijk zijn, en de buiken omvangrijk zijn"). Vandaag deel 4, met Herman Schueremans, organisator van Tor- hout/Werchter, het grootste popfestival van Europa, en van de kleine re festivals Seaside en Futurama. Over België als poort tot Europa en de groei van een popcircuit in Vlaanderen. Herman Schueremans, organisator Torhout/Werchter-festival 'k* VLAANDEREN BOVEN Herman Schueremans: "Wie slabakt gaat er uit. we leven hier in de jungle". (foto Ariejan Kortewegi LEUVEN - Tien jaar geleden be gon het met het Rock en Blues festival van Werchter en met Parkrock in Leuven. Kleine fes tivals, die zich in weinig onder scheidden van de evenementen die de hele zomer door in Neder land en België worden gehou den. Maar terwijl overal wordt geroepen dat de tijd van de grote festivals voorbij is, is het Belgi sche dubbelfestival inmiddels uitgegroeid tot het grootste van Europa. Tienduizenden Neder landers reden in jub met een gro te boog om Pinkpop heen, rich ting Torhout of Werchter. Herman Schueremans (30) is de grote man achter de scher men. Onder zijn leiding is Tor- hout/Werchter een bedrijf gewor den met elf mensen in vaste dienst en tientallen parttimers in de weken rond de festivals. En: "Wie slabakt gaat er uit. We leven in de jungle. We krijgen geen cent van de overheid, want de staatskas is toch al leeg". Geen blasé zakenman met pri- vé-chauffeur, maar een gedreven Leuvenaar met -een groot talent voor organiseren en een lelijk eendje als vervoermiddel. Een jongen die veel en snel praat, het Vlaams doorspekt met Engelse termen, en in zijn enthousiasme vaak met zijn handen de bewe gingen van een gitarist maakt. door Wim Brands en Ariejan Korteweg Schueremans verstaat de Vlaamse volksaard. Dat blijkt wel uit de wijze waarop hij de winsten van Torhout/Werchter wil gebruiken; behalve een der de festivaldag in Werchter om de toeloop te spreiden, is er een jaarlijkse wielerkoers tussen bei de rockdorpen in het verschiet. Geen kermiskoers, waarin alle prijzen al voor de eerste pedaal tred zijn vergeven, maar een als klassieker opgezette wedstrijd over de Vlaamse - Ardennen. Goed voor het Belgische wiel rennen, en ook voor de contacten tussen festival-organisatie en po- btie. Schueremans: "Want reken maar dat de commandant 's zon dags gaat toeren met de fiets club". "Wielrennen is hier zoiets als katholicisme. Je merkt er nu niet veel van, maar het leeft onder- shuids nog sterk. Ze gaan niet naar de kerk, maar sterven er wel. We hadden eens als slogan een tekening van een oud man netje die zei: Torhout - Werchter, geef mij maar Gent - Wevelgem (een wielerklassieker, red.) De jonge mensen zijn het contact met het wielrennen kwijt. Dat moet worden hersteld. Als op el ke straathoek iemand de toe- clips vastmaakt, is de kans dat er een Eddie Merckx tussen zit veel groter". Kleinkunst "Dat zelfde geldt voor de op komst van de Vlaamse pop bands. Kijk, de bron van de rock en rob zit natuurlijk in Engeland en Amerika. Daar speelt ieder een en is de muziekbusinéss een goed geobede machinerie. Wij zitten hier aan de monding en moeten het hele eind tegen de stroom opzwemmen. In Neder land worden alle boerenstallen platgewalst door HoUandse bands en disco-shows. Dat is hier nooit zo geweest. De jaren zestig waren hier de tijd van de klein kunst. Overal werden culturele centra opgericht waar je moest blijven zitten en niet mocht ro ken. Dat is inmiddels drastisch veranderd" We zitten op het terras van een café aan de Oude Markt in Leu ven. Schueremans wijst over zijn schouder: "Daar, op het Pieters- college, ben ik op school gegaan. Ik was voorbestemd voor dit en dat. Maar voor kleinkunst heb ik nooit wat gevoeld. Rock en Roll, dat was het voor mij. We richtten 'Altsien' op, een afkorting voor alternatieve sien. Deels waren dat Leuvenaars en deels studen ten. We wilden de nieuwere bands ook buiten Brussel laten landen en onder goede omstan digheden". Dat streven is inmiddels uitge groeid tot een organisatie, die al le schakeringen van de popmu ziek omvat. Torhout en Werchter zijn de festivals van de grote groepen, die een massapubliek trekken. Dan is er festival Sea Si- de in De Panne, voor het publiek met een wat modernere smaak. Dit jaar komen er o.a. Shriek- back, New Order, Echo and the Bunnymen, Fat Gadget en Luc van Acker. En voor de avant gar de van de popmuziek, die een klein en select publiek bereikt, is er sinds kort Futurama in Dein- sen. Een keuze van twaalf groe pen uit het aanbod van het Pan dora Music Box-festival van Rot terdam. "Daar kunnen we voor één dag per jaar puristisch zijn", zegt Schueremans. "Want ver mits er geen subsidiëring is, ver trekje uit ideabsme maar moetje in de loop der jaren telkens com promissen sluiten". De overheid werkt voor de popmuziek eerder belemmerend dan stimulerend. Bij concerten moet stad-tax worden betaald: belasting aan de gemeente, die in Nederland al lang niet meer be staat. Platen worden met 25 pro cent BTW belast, terwijl dat voor boeken maar 6 procent is. De BRT, een staatsomroep, besteedt volgens Schueremans nauwe lijks aandacht aan Torhout/ Werchter. "Een paar jaar geleden lag ik daar nog wakker van. Dat is over. Opnamen storen het pu bhek en de artiesten en de kwali teit valt bijna altijd tegen. Het is trouwens ook niet onze taak goedkope programma's te leve ren voor een omroep in crisis tijd". Prikje Behalve als organisator van concerten van buitenlandse groepen, speelt Schueremans ook een belangrijke rol bij het promoten van de Belgische pop. Raymond van het Groenewoud, Jo Lémaire, Allez Abez en de Scaps hebben op Torhout/ Werchter gestaan. Dit jaar was daar voor het eerst geen groep van eigen bodem. Waarom niet? "Ik kan alle Belgische bands voor een prikje krijgen. Doe ik dat, dan ben ik de hippest man in town. Maar ze gaan af. De nieuwe bands zijn er nog niet klaar voor. Ik geloof in evolutie, niet in revo lutie. De opkomst van de Vlaam se bands is te danken aan hun ei genzinnigheid en vechtersmen- tahteit. Maar die leidt tegelijk ook tot beperktheid. De 'boom' is nu voorbij. De Rock en Roll ontwikkelt zich niet in eeuwen, maar in jaren". En T.C. Matic dan, waarvan Schueremans nota bene zelf de zakelijke belangen behartigt? "Daar wachten we nog mee. Dat moet meer worden dan een cult- band. Laat ze eerst maar eens een sterke elpee maken, dan mo gen ze er staan". Het grote succes van Torhout/ Werchter verklaart hij uit het feit dat het pubbek er rijp voor was. "Men is er zo blij mee, dat ieder een oppast dat het niet misgaat. Daarom is de sfeer er zo goed. Vier jaar geleden kwamen de Specials. Die waren er op uit rel te trappen. Op Pinkpop is hen dat gelukt. Hier was er maar een klein groepje dat mee deed. De rest van het pubbek joelde de Specials uit. En de ordedienst bleef vriendelijk. Sindsdien heb ik geen schrik meer voor pu bbek". Geen schrik meer ook voor de Hollanders, die met z'n tiendui zenden zijn festivals bezoeken. "Vlamingen waren bang dat 'hun' festivals door de Nederlan ders bevuild zouden worden, zo als Nederlanders dat altijd doen als ze de grens over gaan.- Maar het is goed gegaan. Ze bleken zich aan te passen aan de sfeer". "In de jaren zestig was Neder land de poort tot Europa. Zeker wat de Engelse bands betreft neemt België die rol over. Onze achterstand blijkt nu een voor deel te worden. Bij jullie is alles vastgeroest. Jullie hebben nog steeds die macho-bands met veel gitaarsolo's en een flesje cola achter de gulp, die als ze aan de rand van de stad moeten optre den, met een grote limousine ko men voorrijden". Z'n ogen be ginnen te gbnsteren: "Hier is de hard-rock op z'n retour". Mesthopen Een ander voorbeeld van de combinatie van zakelijk inzicht en ideabsme bij Schueremans is de financiering van de film 'Brussels by night' van Mark Didden. Een rock-journabst van het Vlaamse blad 'Humo' die was uitgekeken op zijn metiér. Schueremans: "We wilden de impasse rond de Vlaamse film doorbreken. Steeds maar die films van boerenerven, rondbor stige vrouwen en mesthopen, met steeds maar weer die citaten van Vlaamse schrijvers". De film is nu al uit de kosten. Binnenkort wordt 'Brussels by night' in Nederland uitgebracht en wordt dan waarschijnlijk winstgevend. Is Herman Schue remans een Vlaamse Koning Mi- das, die abes wat hij aanraakt in goud doet veranderen? "Welnee, Ik heb gewoon goede ogen. Didden was bezeten van zijn plan, de hele jonge filmscene deed mee. Ik heb ze met hun neus in de stront geduwd en ge zegd: Lukt het niet, dan is het met julbe gedaan. Want je moet hard kunnen zijn, erg hard. Wel, het is gelukt en nu zijn ze zo fier als een gieter". 'Istanboel', de tweede film van Didden, wordt al niet meer door Schueremans gefinancierd. Hij heeft geen serieuze plannen zich in de filmmakerij te storten. "We wilden gewoon het mibeu door breken van films, die gemaakt worden bij gratie van de belas tingbetaler. Met die wielerkoers doen we hetzelfde. Ook dat is een aanval op een vastgeroest mibeu. We spelen in de vrije markt een beetje de rol van anarchist, van China in België. Ik ben al lang blij dat ik niet op een bureel hoef te zitten of hoef te 'doppen'. Ik werk altijd, het is m'n hobby". (In de volgende aflevering Her man de Coninck, dichter en hoofdredacteur van het Nieuw Wereldtijdschrift).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 13