'VARA verkopen als goede volkswinkel' Sade Adu verrast door succes Publiciteitschef Bob in 't Hout: ZATERDAG 11 AUGUSTUS 1984 RADIO-TV-KUNST PAGINA 25 Mengeling jazz en afro-rock van 'Tomorrows voice' HILVERSUM (GPD) Nog niet zo gek lang geleden probeerde ze sa- tnen met een vriendin zonder al te veel succes eigen ontworpen kle ding aan de man te brengen in een klein afgehuurd hoekje van een Londens warenhuis, nu is ze in En geland met haar debuutelpee „Dia mond Life" al enkele weken de best verkochte act na Bob Marley. Haar naam is Sade Adu (24), een geboren Nigeriaanse. Een verlegen zangeres, zich nog niet bewust van de enorme aandacht die in de afge lopen weken over haar heen is ge komen. Een met zorg te koesteren 2warte parel, wier muziek zich tus sen jazz, afro-rock en soul beweegt. „Er hangt kennelijk een waas van mysterie rond me, omdat ik uit Afrika aflcomstig ben" constateert Sade (spreek uit: „Sharday") als aan het eind van een ontspannen gesprek haar geboorteland Nigeria aan de orde komt. „Tomorrow's voice", zoals Britse journalisten haar al enigzins voortvarend noe men, werd geboren uit het huwe lijk tussen een Nigeriaanse leraar en een Engelse verpleegster. Sa- de's moeder vluchtte samen met haar kind het land uit, nadat het huwelijk op de klippen was gelo pen. „Het was inderdaad een kwes tie van wegrennen, want volgens de tradities van het land behoren kinderen aan de vader toe en is het ondenkbaar dat een vrouw ze zou meenemen". Sade Adu heeft een nogal bewo gen jeugd meegemaakt. Ze werd deels door haar Nigeriaanse en deels door haar Engelse grootmoe der opgevoed, zag haar verstand houding met een stiefvader tot on der het nulpunt gedaald en vertrok op 17-jarige leeftijd vanuit het saaie bejaardenoord Holland-On- Sea naar Londen, waar ze mode ging studeren. „Echt aangetrokken tot muziek voelde ik me in die da gen nog niet. Soul was eigenlijk het enige, waarmee ik vanaf mijn veertiende bezig was. Marvin Gaye, The Jacksons, dat gaf je een soort verbondenheid met zwarte muziek, iets waar je innerlijk als geboren Afrikaanse toch kennelijk affinitiet mee had. Later was mijn belangstelling ook vooral Ameri kaans gericht: Nina Simone, Al Jarreau, Dr. John. In Britse pop Sade Adu: via mode in popmuziek. was ik nooit zo erg geïnteres seerd". De nu in Londen woonachtige Sade wilde na haar studie in de mode gaan. Ze hield het precies een jaar vol. „Samen met een vriendin ben ik een zaakje begon nen in mannenkleding. Het pro bleem was echter dat we nooit ge noeg geld achter de hand hadden om écht iets op te bouwen. Door gebrek aan financiën kun je als ontwerper vaak je eigenlijke ideeën niet uitvoeren. Twee broek zakken extra kost zoveel en bete kent soms dat je dan een tijd geen eten meer kunt kopen. Het is con stant goedkope oplossingen zoe ken. Een groot verschil met mu ziek maken, want dan hoef je niet zonodig een gitaar of een extra stem weg te laten. In de muziek kun je de creativiteit doorgaans be ter kwijt. In de mode kon ik het eenvoudig niet ver schoppen, om dat ik de afweging niet wist te ma ken tussen het creatieve en het za kelijke". Door toeval belandde ze in de muziek. „Een vriend van me had kennissen in de Noordlondense groep Pride. In die band zaten twee achtergrondzangeressen, waarvan het er één op een gegeven moment nèt voor een optreden liet afweten. Toen ben ik meegegaan naar dat concert en zo is van het één het ander gekomen. Het was een groep waar de samenstelling nogal eens wisselde en we soms aparte sets deden met een gedeelte van de muzikanten. „Toen Stuart Matthewman (sax en gitaar) en Paul S. Denman (bas) samen met Sade in Pride een eigen stijl ont wikkelden, was de stap naar een ei gen formatie snel gezet. Met And rew Hale (keyboards) is dat kwar tet nu zo'n twee jaar aan het werk. Het repertoir van Sade kent veel ritmische invloeden uit de jazz, soul en afro-rock. Wat stemgeluid betreft is er een frappante overeen komst met een andere donkere Britse, de uit West-Indië afkomsti ge Joan Armatrading. De sterk in de groep dominerende Stuart Mat thewman, hij was medecomposi- teur van zes elpeetracks, is veelvul dig met blazersbijdragen te horen, soms versterkt door sessiemuzi kanten Terry Bailey en Gordon Matthewman op trompet. „Mijn enige eigen muzikale ach tergrond is het feit, dat ik goed naar muziek kan luisteren, verder niets" luidt de biecht van de door het succes overrompelde Sade. „Mijn ideeën zing ik direct in op de cassetterecorder en laat het dan aan de muzikanten horen. Vanaf de release van onze eerste single „Your love is king", vorig jaar herfst, is alles heel snel gegaan. Ik vraag me nog steeds af hoe dat in vredesnaam verder moet gaan. Mijn eerste kennismaking met Ne derland was een radio-interview met Frits Spits, die mijn plaat erg goed vond. Een enorme opkikker, als zo'n man dat tegen je zegt. In eigen land hebben we nog weinig echt grote optredens gedaan. Dat begint nu te komen. Een liefdadig heidsconcert in de Royal Albert Hall was tot nu toe het belangrijk ste, al kwamen de mensen daar na tuurlijk niet voor ons, zo eerlijk moet ik wel zijn. Er stonden name lijk vier acts: Imagination, Phil Collins, Paul Young en wij en dan weet je natuurlijk wel, wat het be langrijkste is". Sade Adu hoopt binnenkort in het bezit te komen van een Brits paspoort. Op elke luchthaven is ze namelijk gegarandeerd de klos bij douane-controles. „Ook vandaag in Nederland, wat ik hier kom doen, hoe lang ik blijf, of ik wel voldoende geld bij me heb. Je wordt er gek van. Dat krijg je met een Nigeriaans paspoort. Gewoon om praktische reden wil ik Britse worden. Het is nu eenmaal ook het land waar ik woon, werk en me thuis voel al blijven m'n wortels heel duidelijk in Afrika liggen en daar schaam ik me niet voor". Sedert haar dertiende jaar zit Petra de Bruin uit Nieuwkoop bijna dag in dag uit op de fiets. Daar voor deed ze aan schaatsen en liep ze hier en daar een cross. Het eerste enthousiasme kwam tijdens een jeugdweek in Achterveld. Daarna kwam ze bij de Uithoornse wielerclub, waar ze als meisje van vijftien met de veertienjarige jongens mocht mee fietsen. Pas bij de senioren kwam het grote succes. Neder lands kampioene op de achtervolging in 81 en '84 en in '79 wereldkampioene op de weg in Valken burg. In de eerste Tour de France voor vrouwen sprintte ze naar drie dagoverwinningen. Haar klassering in het eindklassement was minder goed, want bergen en De Bruin, dat gaat totaal niet sa men. Televisie kijken is voor haar een seizoens-bezig- heid. 's Zomers traint ze en zijn de programma's minder, 's winters kijkt ze regelmatig. Niet naar Dallas, want van dat "en ze leefden nog lang en gelukkig" moet ze niets hebben. Liever ziet ze pop programma's, films en Freek de Jonge. En Studio Sport natuurlijk, mits het niet over voetballen gaat. Ze werkt in huize Ursula in Nieuwveen. Als wielrenster ben ik ook een groot liefhebster van allerlei sporten. Dus nu een mooie tijd om daar van te genieten met de Olympische Spelen. Elke avond volop sport in beeld. Het is elke avond weer moei lijk om in bed te komen. Het boeit allemaal en zo wordt het weer 12 uur waardoor ik 's mor gens niet op tijd uit de veren ben voor de ontbijtshow. Vrijdag 3 augustus waren de wielrenners in actie voor de fina le puntenkoers. Zeer zwaar on derdeel. Het is namelijk de hele wedstrijd attent zijn en punten verzamelen. De Nederlandse deelnemer Dick van Egmond deed het prima maar had een ronde achterstand waardoor het eremetaal naar België ging. Boeiend om te zien wantje hoopt toch dat Dick nog een ronde in haalt maar zijn pogingen waren tevergeefs. Zo waren er in de afgelopen week ook andere Nederlanders die in hun tak van sport wél ere metaal veroverden. Petra van Staveren op de 100 meter school slag, goed voor goud. Prachtig, heel Kampen en huize Van Sta veren op z'n kop. Het is iets gran dioos dat Olympisch goud. Heel knap gedaan Peet. Het turnen vind ik om te zien iets prachtigs. Wat een training zal dat vergen. Zo beheerst aller lei oefeningen af te werken. En dat wordt dan door een 'tien' van de jury als perfect gezien, want elf wordt er niet gegeven. Zo vind ik het wel mooi om de win- naar(ressen) te zien winnen. Maar toch was er een verliezer die ook mijn aandacht kreeg. Die marathonloopster uit Zwitser land. Gabriële Andersen die maar één doel had: uitlopen, de finish halen, maar vraag niet hoe. Dan ga je echt denken dat sport verdwazend kan zijn. En voor haar geldt waarschijnlijk dat meedoen belangrijker is dan Zo zijn er vele medailles te veroveren, maar er zijn zo veel sporters die met lege handen naar huis toe gaan. Het is elke Olympische Spelen weer zo dat er records worden gebroken. Er komt geen einde aan de snelheid in de sport. Het vergt een steeds betere voorbe reiding. Maar even weer de aandacht richten op de tv-programma's. De spelen worden zo goed en zo veel mogelijk in onze huiskamer gebracht. Alleen vind ik het ver slag vaak wat afbrekend voor de Nederlandse sporters. De ver slaggevers (de goede niet te na gesproken) beginnen al met de medailles te verdelen voor de spelers in actie zijn geweest. Dus is het voor de sporter die geen finale of medaille haalt gelijk een tegenvaller. Zo brengt de ver slaggeving het, terwijl de sporter er zelf anders over denkt. Het is dus heel makkelijk om als Ne derlander af te gaan. Zo zijn er ook al medailles ver deeld voor bijvoorbeeld Stephan van den Berg die dan goud pakt. Maar o wee als het zilver was! Het is voor een sporter denk ik gewoon je uiterste best doen. Met je eigen verwachtingen, zelf vertrouwen en moed. Zo vind ik de verslaggeving van de Belgen wel goed en leuk. Daar heeft men het over peddelen in plaats van kanovaren. En worden de spor ters tevoren niet op het erepo dium geplaatst. Zo hoop ik dat ik het afsluitingsgebeuren dit keer niet mis want de opening van de spelen was voor mij te laat. PETRA DE BRUIN HILVERSUM/LEIDEN (GPD) Kwaliteit voor de gewone man. Dat zou het wondermiddel kunnen zijn waarmee de VARA de dreigende ondergang wilde afwenden. Begrotingstekort, ontslag dreiging, onmeetbaar lage kijkcijfers, het had allemaal te maken met het feit dat de socialistische omroep het contact met de doel groep was kwijtgeraakt, zo analyseerde het VARA-bestuur vórig jaar zomer in een 'totaalplan'. Daar moest en zou verandering in komen, wilde de VARA groot blijven. Na een woelige zomer en herfst, waarbij de conflicten zich vooral toespitsten op de vraag of de VARA op die manier ook wel 'rood' zou blijven, werd de discussie gesloten met 'de VARA in perspectief, een tweede versie van het heilsplan waarin ongeluk kige termen als 'ziekenfondsgrens' niet meer voorkwamen, maar dat verder niet veel afweek van de eerder uitgezette kwaliteits- lijn: amusement voor een groot publiek en toegankelijke infor matie die mensen met minder macht, kennis en inkomen van pas kan komen. Een jaar later kan in elk geval wor den geconstateerd dat de VARA ,30.000 nieuwe leden heeft, een spectaculaire groei in belangstel ling en waardering voor bepaalde programma's kan noteren en zel den meer negatief in de publiciteit komt. Een ontwikkeling die min stens even veel met de inhoud van de programma's te maken heeft als inet de vorm waarin de VARA zich !het afgelopen seizoen heeft gepre senteerd. Verantwoordelijke man daar voor is Bob in 't Hout, die alle pu blicitaire activiteiten van de VARA buiten programma's en gids om onder zijn hoede heeft. Leidenaar In 't Hout is bovendien verant woordelijk voor de gekuiste versie van het totaalplan en adviseert het bestuur in beleidszaken. Na een eerste jaar nieuwe VARA geeft hij Zijn visie op de ontwikkeling van de socialistische omroep: „Toen we vorig jaar werden gea larmeerd door de cijfers, zijn we de VARA op twee manieren gaan be kijken: als fenomeen en intern. En om met dat laatste te beginnen: de VARA had te kampen met een aan tal uitlopers van de jaren '60. Struc turen die bij commerciële oganisa- ties allang waren uitgebannen, om dat zij remmend werkten op de creativiteit en de efficiency. Zo was het vaak volstrekt onduidelijk wie voor een bepaald programma verantwoordelijk was. Er was wel een groot aantal colleges dat zich zelf allerlei verantwoordelijkheden had toegeschreven". „We hebben toen gesteld, dat er duidelijke aanspreekpunten in de organisatie moesten komen, die aan personen zijn gebonden. Zodat wanneer je tegen een afdeling roept: dat is een slecht programma, niet de hele club opstaat en begint te discussiëren, maar er een verant woordelijke figuur is die dat met die groep bespreekt en zorgt dat er een ander programma komt". - Links management? „Zo iets ja, in elk geval creatief management. Iemand in zo'n posi tie moet in elk geval ideeën hebben |yan waaruit hij zijn mensen kan in- door Chris Kijne spireren. En die moeten natuurlijk vallen binnen het kader van de VA RA als socialistische omroep. Daarnaast blijft programma's ma ken altijd een kwestie van samen werking; je kan niet iemand tegen zijn zin iets moois laten maken. Daar staat weer tegenover dat pro grammamakers niet alleen hun ei gen belang moeten zien, maar ook dat van de VARA". - Wat is dat? „De VARA is een organisatie voor massa-communicatie. Er zijn wel stemmen opgegaan die de VA RA programma's willen laten ma ken voor het linkse kader, maar daarvoor moetje bij een vormings instituut zijn. Als je dat met de VA RA gaat doen ben je vliegen aan het vangen met een mitrailleur. Van de 500.000 VARA-leden zijn er misschien 2000 actief en zelfs als dat bij de FNV of de PvdA een ho ger percentage is, blijft het een kleine groep. Daarvoor moet je geen massa-communicatie gebrui ken". „Die massa-communicatie stelt vervolgens haar eigen wetten. De belanrijkste daarvan is, dat men sen radio en televisie in de eerste plaats gebruiken voor hun ont spanning. Dat is de belangrijkste functie van die media en daar moet dus ook de VARA aan tegemoet komen". - Maar de VARA heeft toch ook zo haar eigen bedoelingen? „Zeker, de VARA wil mensen met minder macht, kennis en inkomen bedienen; bijdragen aan hun zelf respect en emancipatie. Maar wel in een dienende functie. Vroeger lag de nadruk op de opvoedende taak, nu zijn de mensen mondig ge noeg om zelf uit te maken hoe ze be diend willen worden; met socialis tisch spreken kan je niet meer aan komen. Dus moet je in de eerste plaats zorgen dat je dingen brengt die door de mensen als plezierig worden ervaren". „Daarnaast kan je een keuze bie den uit de mogelijkheden die e litiek of wat manier van denken be treft, zijn. De VARA heeft niet mee zo nadrukkelijk eigen standpun ten, tenzij over hele grote onder werpen als de kruisraketten. Wi dragen meer bij aan de menings vorming door zoveel mogelijk as peCten van de werkelijkheid te be lichten". - Wat is dan nog het verschil met de TROS, de AVRO en Veronica? denk dat er iets scheef zit als mensen met minder macht, kennis en inkomen zitten bij een omroep die bijvoorbeeld de ambtenaren- staking van het begin tot het eind veroordeelt. Die omroep presen teert zich dan met heel aantrekke lijke programma's, maar heeft standpunten die volledig tegen de belangen van de leden ingaan. Als de VARA minstens net zo aantrek kelijk en ontspannend kan zijn, maar deugt in zijn commentaren en aansluit bij de belangen van de leden, moet dat op den duur een aantrekkelijk alternatief zijn", Je maakt een strikt onder scheid tussen amusement en infor merende of opiniërende program ma's. Betekent dat, dat er niet zoiets als links amusement bestaat? „Vast wel, maar dat is zo'n oever loze discussie. Je kan beter uitgaan van een negatief criterium: een amusementsprogramma bij de VA RA mag in ieder geval niet onder drukkend of vooroordeelbevesti gend zijn. Maar je kan niet zeggen dat wij met onze amusementspro gramma's bijdragen aan de eman cipatie. Dat is ook niet de bedoe ling van ontspannende program ma's, die zijn er om mensen in een plezierige stemming te brengen". „We moeten wel zorgen dat we verrassende wegen inslaan en la ten zien dat we er over nadenken. Naast het element van bevestiging, dat de meeste omroepen hanteren om kijkers te trekken, is het ele ment verrassing net zo werkzaam. Bovendien zet dat mensen aan tot activiteiten. Ik denk dat wanneer de VARA dat mechanisme weet uit te buiten, dat heel goed past in het profiel van een progressieve om roep". - Hoe heeft dat dan het laatste jaar vorm gekregen? „Er zijn een paar experimenten geweest, zoals het optreden van André Hazes als acteur. Dat lukt niet altijd, maar daar leer je van. Zo is het met Pisa ook gegaan, daar werd het eerste jaar slecht naar ge keken, maar we zagen er iets in en nu is het een van onze best beke ken programma's. Dat is toch een nieuwe vorm van amusement; een beetje baldadig, kwéyongensach- tig. Daar hebben we dan een nieu we lijn te pakken". - Je kan je afvragen of Pisa niet bepaalde vormen van emancipatie tegenwerkt? „Dat weet ik niet. Het punt is dat vervelende mensen met een be paald ideaal niet meer kunnen rela tiveren. Zo is het geen pretje om met een gelovige feministe te dis cussiëren. Pisa provoceert op items die door mensen heilig ver klaard zijn. Dat is een manier om denkbeelden te relativeren en dat is de basis van satire. De ene keer gebeurt dat wat fijnzinniger dan de andere, maar ik geloof niet dat Pisa vooroordeelbevestigend werkt". „Daarnaast heeft Pisa met de 'ge wone man'-cultus op een unieke manier duidelijk gemaakt wat vo rig jaar bij het denken over de VA RA is ontwikkeld. Terwijl wij die grote woorden zo snel mogelijk weer geschrapt hebben, zijn zij er mee aan de haal gegaan en hebben iets aangeboord. Uit de reactie op Pisa blijkt dat een heleboel men sen juist op die manier, hun bijzon- der-zijn, willen benadrukken". „Dat hebben wij weer opgepakt in een actie waarin wij zeggen: schaam je er niet voor om gewone man te zijn. Dus hebben we de 'ge wone man'-pet aangeboden als 'te ken van verdienste'. Dat is wel pre cies waar het voor de VARA om draait. Zo is er een markt openge broken van mensen die het eerst gewoon vonden om bij een andere omroep te zitten". - Gaat die nieuwe ontwikkeling niet ten koste van de goede docu mentaires en culturele program- „Nee, er blijft een vast percenta ge opiniërende, cultuurweerspie- gelende programma's. We moeten er wel naar streven die in de vorm zo begrijpelijk en aantrekkelijk mogelijk te maken. Dat betekent niet, dat je informatie over sociale voorzieningen in een showpro gramma moet stoppen, maar je moet het wel zo toegankelijk mo gelijk maken". - Toch is er een aantal program ma's waar de vorm duidelijk ten koste gaat van de inhoud. De 'con sumentenman' is het bekendste voorbeeld, maar zoiets als de film rubriek 'Uitkijk' was toch ook meer een snelle verzameling trailers leuk voor de kijkers - dan een film rubriek? „Daar heb je volstrekt gelijk in. Het is heel moeilijk om een goed evenwicht te vinden tussen die twee uitersten, maar dat wordt hier ook wel ingezien. Dat is weer een kwestie van experimenteren. Zo zal de 'Konsumentenman' er vol gend jaar weer heel anders uitzien. Het voornaamste is datje wel bezig blijft met het stellen van die eis van toegankelijkheid aan je program ma's. Dat invullen daarvan lukt de ene keer beter dan de andere". Jij bent ook verantwoordelijk voor de wervingscampagnes van de VARA. T-shirts, petten, stickers, noem maar op. In hoeverre is dat een gevolg van de nieuwe lijn? „Het beeld dat ik graag van de VARA naar buiten wil brengen is dat van een goede volks winkel. Een goedkope zaak waar je zo naar binnen kunt lopen zonder ingewik kelde draaideuren en met een steengoed huismerk. Winkels die dat hebben schromen niet om de mensen binnen te lokken en dat doen wij ook niet. Dat vind ik heel legitiem". „Mensen die niet van plan waren lid te worden zullen het ook nooit doen en als je produkt slecht is lo pen de klanten met medeneming van het lokartikel zo weer weg. Ons promotieteam werkt alleen rond programma-activiteiten en hanteert strakke normen. Ik ben er fel op tegen dat onze mensen, op gejaagd door een premiesysteem, voorbijgangers aan de strot gaan hangen om ze lid te maken. Maar wanneer door een programma-acti viteit een positieve sfeer ontstaat rond de VARA haken wij daarop, in". „Daarnaast is er een groeiende vraag uit de vereniging naar mate riaal waarmee leden geworven kunnen worden. Dat is een oud verschijnsel in de linkse beweging dat wij nieuw leven hebben inge blazen. In de eerste plaats door het positieve imago dat de VARA in middels weer heeft maar ook door materiaal te ontwerpen". Toch wordt de VARA door geestverwanten kwalijk genomen dat zij naar de gunst van het pu bliek dingt. „Inderdaad, maar die kritikas- ters doen zelf niets anders dan in een oneindige hoeveelheid nuan ces allerlei idealen aanhangen, kraakacties heilig verklaren en mensen op hun concrete situatie wijzen zonder ze een alternatief te bieden. Daar heb ik grote beden kingen tegen". „De teneur bij links is heel lang geweest mensen ervan te overtui gen dat ze toch eigenlijk heel onge lukkig zijn. Met die bewustwor ding hebben ze vervolgens niets kunnen doen. Als massa-commu nicatief apparaat moet je ook met alternatieven komen; ook laten zien hoe die onvrede weer in aardi ge dingen kan worden omgezet. Terwijl men ons een populistische instelling verwijt, willen wij de mensen niet ontzeggen dat ze zich in deze maatschappij ook wel eens prettig kunnen voelen".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 25