Joop den Uyl (65): het heilige vuur lijkt nu gedoofd Oudste kamerlid nog steeds bij politiek betrokken Singapore, 25 jaar welvarend en onafhankelijk 'Chicago' wil tucht tegen Leidenaar Wiersinga Reportage DONDERDAG 9 AUGUSTUS 1984 PAGINA 13 Het is vandaag de nationa le feestdag in de voormali ge Britse kolonie Singapo re. Het Britse persbureau Reuter belicht de politieke achtergrond van deze vie ring. SINGAPORE - Het welvarende Singapore viert deze week met trots zijn 25-jarige onafhankelijk heid. Premier Lee Kuan Jew heeft echter gewaarschuwd dat de echte krachtproef nog moet komen ter wijl nieuwe leiders worden „klaar gestoomd" en nieuwe mogelijkhe den worden gezocht om Singapo re's reeds krachtige economie ver der te stimuleren. „Kom op voor Singapore", zo luidt het officiële thema van de feestelijkheden die de 2,5 miljoen bewoners van het schiereiland een gevoel van trots en toewijding moeten geven. De Singaporezen hebben veel om trots op te zijn. Sinds ze in 1959 intern zelfbestuur kregen en van de Britten zes jaar later volledige zelfstandigheid heb ben ze op Japan na de hoogste wel vaartspeil in Azië bereikt. De economische groei van Sin gapore bedraagt al jaren achter tus sen de acht en tien procent terwijl de inflatie tot de helft daarvan be perkt werd gehouden. Het gemid delde inkomen per hoofd van de bevolking bedroeg vorig jaar 6.520 dollar, hoger dan in Spanje en bij na net zo hoog als in Italië. Volgens buitenlandse deskundigen ziet het er voor de komende jaren even schitterend uit. Maar de 60-jarige Lee houdt een slag om de arm en zegt dat de proef op de som nog moet komen omdat een groep jonge politici die onder zijn persoonlijke leiding wordt „klaargestoomd" in de jaren '90 de politieke leidsels moet overnemen. Het ziet er voor Singapore voor de komende jaren slecht uit, aldus de premier die zich zorgen maakt over de naar hij noemt geleidelijke leegloop van de „vijver van talen ten en intelligentsia". Hij vindt dat begaafde vrouwen en mannen moeten trouwen en kinderen krij gen. Maar tot nu toe lijkt zijn cam pagne niet bijster aan te slaan. De oudere ministers uit het kabi net van Lee zijn van mening dat de rijke Singaporezen de traditionele Aziatische en morele waarden steeds minder in ere houden. Een bewindsman vindt zelfs dat geld de plaats van de godsdienst heeft ingenomen. Maar alle zorgen over de toekomst zullen op de nationale feestdag naar de achtergrond wor den gedrongen. Dan wordt het 25- jarig bestaan van de staat op onge kende wijze luister bijgezet. Strijdkrachten De onafhankelijkheid zal het hoofdthema vormen van de festivi teiten, waaronder een grote op tocht van burgerlijke, culturele en politieke groeperingen en een pa rade van de snelgroeiende strijd krachten (SAF), die voor het eerst enig modern wapentuig zullen meevoeren. Overal op het schierei land, dat 670 vierkante kilometer beslaat, hangen vlaggen uit en het aantal aanplakbiljetten is legio. De feestelijkheden zijn met het oog op de verkiezingen die later dit jaar plaatsvinden vooral profijte lijk voor Lee's Actiepartij van het ACHTERGROND Volk (PAP). De enige oppositiepo liticus in het parlement, J.B. Jeya- retnam, beschuldigde laatst de re gering ervan de verkiezingskas van de PAP te spekken. Lee heeft dit in alle bewoordingen ontkend. Hij verwacht opnieuw een klinkende overwinning voor zijn partij en zegt dat zijn regering voorlopig hetzelfde zal blijven. De regering is zo zeker van haar zaak dat zij een wet heeft uit gevaardigd waardoor drie kandida ten van de oppositie, die de meeste stemmen verzamelen, hoe dan ook in het parlement komen, zelfs als de PAP alle zetels binnensleept. Lee vindt enige oppositie een ge zonde zaak voor de toekomst van Singapore omdat daarmee wordt tegemoetgekomen aan de eisen van het nieuwe, jonge electoraat dat binnenkort in omvang het ou dere deel van de bevolking zal overvleugelen. De PAP heeft zestien jaar lang de eerste viool gespeeld totdat in 1981 Jeyaretnam in het parlement werd gekozen. Volgens deze nog prakti serende advocaat weerspiegelde zijn overwinning de veranderende stemming onder de kiezers. Maar Lee zei onlangs in een toespraak tot het parlement dat van die bewe ring niets klopt. Zijn voornaamste zorg, zo maakte hij duidelijk, ging uit naar de prestaties van de jonge politici die hoge functies zullen bekleden. Het huidige politieke systeem van evenredige vertegenwoordi ging, een erfenis van de Britse ko loniale tijd, zal het volgens de pre mier wellicht niet lang uithouden. Zijn regering hecht zich evenwel aan instandhouding van de huidi ge grondwet. Singapore loopt naar zijn mening meer gevaar als de PAP door een strijd om het leider schap verdeeld raakt. Van sommi ge ambitieuze en talentrijke jonge ren kan men niet helemaal op aan, zo waarschuwde hij. Politieke waarnemers zijn het er mee eens dat de toekomst van Sin gapore afhangt van de keuze van Lee van een waardige opvolger. Het politieke leven in de stadstaat draait vrijwel om Lee en dat zal nog wel zo blijven zolang Singapo re ernaar streeft zijn economische successen na het zilveren jubi leumfeest voort te zetten. Premier Lee Kuan Jew in gesprek met voorzitter OdLuber van de Na tionale Bevrijdingspartij van Cos ta Rica, tijdens een vergadering van de Socialistische Internationale in Londen, enkele jaren geleden. (archieffoto AP) wonnen en de regeringsmacht verloren, lijkt zijn overtuigings kracht gebroken. En nog eens vier jaar later, als hij zitting neemt in het kabinet-Van Agt II, ontstaan er zelfs fricties in de ei gen gelederen. Collega-minis ters, ook uit de eigen partij, sto ren zich aan zijn drammerigheid, zijn bemoeizucht met de zaken van anderen. Den Uyl is vice-prremier, maar treedt op alsof zijn tweede kabi net alsnog is gevormd. Partijge noten stellen hem voor zich te rug te trekken uit de actuele poli tiek. Voor het eerst gaat binnen de PvdA de opvolgingskwestie spelen, en voor het eerst ook be heerst Den Uyl de ontwikkelin gen in zijn partij niet meer. Terwijl de PvdA onder aanvoe ring van de oude partijleider nu, in 1984, maximale populariteit geniet moet Den Uyl aan zijn ei gen afgang werken. Het breekt hem nu op niet op tijd voor een opvolger, een kroonprins, te heb ben gezorgd. En zijn eigen kandi daat-opvolger, Van Kemenade, liet het onlangs definitief afwe ten omdat hij niet gemangeld wenst te worden tussen het par tijbestuur in Amsterdam en de fractie in Den Haag. Te lang heeft Den Uyl ge droomd van dat tweede kabinet. Na vier jaar regeren met gedoog- steun van KVP en ARP behaalde de PvdA in 1977 de grootste overwinning uit de geschiedenis. Maar de basis van de partij, door Den Uyl zelf in de jaren zestig als machtsfactor ontdekt, wenste de verkiezingswinst om te zetten in klinkende munt, en stelde te ho ge eisen aan het CDA. Na vier jaar het land bestuurd te hebben, bleef Den Uyl met le ge handen achter. Zijn visionaire redevoeringen van Nijmegen (1974) en Eindhoven (1977) waar in hij het beeld van de collectieve maatschappij ontwikkelde, zou hij niet in realiteit kunnen om zetten. Een nieuw soort samenle ving, met een allesomvattende, sturende overheid zou een droombeeld blijven. Den Uyls opvattingen uitte hij voor het eerst onverbloemd in Nijmegen in 1974. Op een bijeen komst van christelijke werkge vers kondigt hij tot woede van de ondernemers aan dat het be drijfsleven een veel grotere over heidsinvloed bij bijvoorbeeld in vesteringsbeslissingen moet ac cepteren. Later wordt die opvat ting vertaald in het beruchte 'Centraal Ontwikkelingsplan', middelpunt van het verkiezings programma 1981. Weerwerk. Inmiddels heeft de recessie ook Den Uyl geleerd dat in de huidige maatschappijvorm het bedrijfsleven zelf essentiële be sluiten moet kunnen nemen. Werkgevers en vakbeweging zijn het daarin eens. De overheid mag wel sturen, maar niet op de stoel van de ondernemer terecht komen. Het laatste verkiezings programma van de PvdA. en de alternatieve bezuinigingsplan nen, tonen deze gewijzigde visie ook aan. „Die tijd komt nooit meer te rug". Terugkijkend blijken deze woorden, gelicht uit een televi sietoespraak tijdens de oliecrisis in 1973, mogelijk de meest ken merkende te zijn voor de perio de-Den Uyl. Zelf gebruikte hij ze als titel voor zijn rede in Eindho ven in mei 1977. In die toespraak kon hij voor het laatst als premier een plei dooi houden voor socialisering van de vraag, voor een politiek waarbij de staat het voortouw neemt om gewenste maatschap pelijke veranderingen tot stand te brengen. Zeven jaar later blijkt deze rede nog steeds de es sentiële problemen van onze hui dige maatschappij scherp te ana lyseren. De keuzes, die Den Uyl toen voorlegde, zijn nog steeds met ons. Maar na Eindhoven zou het nooit meer worden zoals het was geweest. Het heilige vuur lijkt te zijn gedoofd tijdens het politieke gevecht met de populist Van Agt. In Lubbers heeft hij in de Kamer het afgelopen jaar al en kele malen zijn meerdere moeten erkennen. Het einde van het tijd perk-Den Uyl nadert met rasse schreden. Een wat kalende, grijze man, voortschuifelend met driftige, snelle pas sen. Vaak een half afge kloven sigaar in de brede mond. Hij lijkt een karika tuur van zichzelf, een staatsman terend op oude glorie. Voor vriend en vij and het symbool van een verleden tijd. door Louis Burgers Voor Joop den Uyl, die vandaag 65 jaar wordt, gaat dit beeld niet op, en eigenlijk toch ook weer wel. Natuurlijk, hij behoort tot de langstdienenden op het Bin nenhof en is een van de oudste Kamerleden in jaren, maar nog steeds draait een groot deel van het politieke leven om zijn per soon. Vrijwel elke beschikbare poli tieke functie heeft Den Uyl, nu achttien jaar aan de top van de Partij van de Arbeid, bekleed. Als lijsttrekker voerde hij de par tij de oppositie in, na het misluk te experiment van het kabinet Cals-Vondeling in de jaren 60 (waar hij zélf deel van uitmaakte als minister van economische za ken). Nu voert hij als oppositie leider het verzet aan tegen de maatregelen van het kabinet- Lubbers. In de tussentijd rekent hij af met Nieuw Links, krijgt te ma ken met rechtse afsplitsingen van zijn partij, wordt minister president van het laatste kabinet van de welvaartsstaat, en moet ten slotte als minister van sociale zaken een begin maken met de afbraak ervan. Telkens opnieuw veroorzaken zijn besluiten con troverses, maar een duidelijke vi sie ontbrak er nooit aan. Na Troelstra en Drees is Den Uyl ontegenzeggelijk de derde grote leider van de Nederlandse sociaal-democratie. Troelstra, de reformist, brak met het commu nisme, maar behield zijn revolu tionaire emoties. Drees, de com promiszoeker, maakte het socia lisme voor grote groepen aan vaardbaar. En onder Den Uyls leiding kwam voor het eerst links in Nederland aan de macht. Net als Troelstra wordt Den Uyl beheerst door een sterke emotionele inslag, maar van re voluties moet hij niets weten. En gelijk Drees beseft hij dat zonder de steun van de 'christelijken', in Nederland niets in de politiek kan worden bereikt. Maar Den Uyl is nooit bereid geweest tot el ke prijs de steun van de confes sionele groeperingen te verwer ven. Die opstelling vormde een bron van voortdurende conflic ten. Al in de oorlog nam Den Uyl, na een lange geestelijke worste ling, voorgoed afscheid van de gereformeerde denkwereld van 'thuis'. Het werd vooral een intel lectuele worsteling, gevoerd met tijdgenoten, mede-studenten in Amsterdam. Zijn politieke optreden wordt ook nu nog gekenmerkt door zijn intellect. Keuzes worden te allen tijde beredeneerd, met argumen ten gestaafd. Velen vallen voor hem uit de boot als ze zijn rede naties niet langer kunnen vol gen, of niet van voldoende weer werk kunnen voorzien. Maar te veel politici blijven intellectueel bij hem achter. Den Uyl is er een wat zurige man onder geworden. Loopbaan De oorlog dwingt hem tot een politieke keus. Dogma's wijst hij af en breekt met het gerefor meerde denk- en leefpatroon. Slechts het socialisme met zijn opvattingen over maatschappe lijke hervorming, kan hem over tuigen. Als redacteur van Het Pa rool en (later) Vrij Nederland ge tuigt hij daar ook regelmatig van. Op de dag van de oprichting van de PvdA, 9 februari 196, wordt hij lid. Vanaf 1949 geeft Den Uyl lei ding aan de Wiardi Beekman- stichting, het wetenschappelijk Den Uyl, sym bool van de gewo neman. (fotoGPD) bureau van de PvdA. Hij blijft di recteur tot 1962. Als partij-ideo loog neemt Den Uyl vol enthou siasme deel aan de discussie over de koers. Hij weet de laatste res ten van het SDAP-paternalisme in de PvdA, een overblijfsel van het vooroorlogse socialisme, de finitief aan te pakken. Ook res tanten van marxistisch denken verdwijnen onder invloed van de anti-communist Den Uyl. In „De Weg naar de Vrijheid", een pil van 416 pagina's, formu leert Den Uyl al in 1951 zijn poli tieke filosofie. In dat proces ver schaft hij de PvdA een ideologi sche basis. De rechtsstaat kan al leen blijven bestaan op basis van de wet. En alleen de wetgever is in staat de zwakken te bescher men, luidt het credo. In 1961 publiceert de stichting een nieuw werk van zijn hand, „Om de kwaliteit van het be staan". Tegen de opvattingen in van tal van socialistische oud-ge- dienden wijst Den Uyl daarin de ongebreidelde groei van de con sumptiemaatschappij van de hand. Gekozen moet worden voor het verbeteren van het wel zijn, zegt hij daarin. Het is een ge dachte die ook vandaag nog mo- dern is. Na het congres van 1963 heeft deze opvatting definitief het pleit in de PvdA gewonnen. Voor Den Uyl breekt dan de tijd aan om zijn gedachten in de praktijk te realiseren. In 1970 volgt als derde hoofd werk „De smalle marges van de mocratische politiek". Daarin formuleert Den Uyl de metho den en middelen waarvan het de mocratisch socialisme zich in on ze maatschappij mag bedienen om zijn doeleinden te verwezen lijken. Als Kamerlid (vanaf 1956), mi nister, oppositieleider, premier en opnieuw oppositieleider zal hij in deze publicaties aangege ven weg onverdroten blijven vol gen. Vandaar het verzet tegen de bezuinigingsmaatregelen van Lubbers en voor hem tegen Van Agt, vandaar ook het pleidooi om via korter werken de maatschap pij ontwrichtende krachten van de werkloosheid te beteugelen. Welvaartsstaat Terwijl in Nederlancfde naoor logse opbouwperiode ten einde loopt, en de welvaart hand over hand toeneemt, kiest de afgestu deerde econoom Den Uyl al in het begin van de jaren zestig voor uitbreiding van de collectie ve voorzieningen. Het ongebrei delde kapitalisme wordt door hem net zo hard verworpen als het staatskapitalisme (socialise ring). Maar wel dient de overheid sturend op te treden. Den Uyls visie botst frontaal op de opvattingen van de zuini ge, 'oude' Drees. Het zal nooit meer goed komen tussen die twee. In 1971 treedt de Neder landse vader van de sociaal-de mocratie teleurgesteld uit de par tij. Toch was een politieke om mezwaai voor de PvdA dringend gewenst. Het socialisme leek na de kabinetten onder Drees sr. in geslapen, ingepakt door de zelf geschapen welvaartsstaat. In 1966 wordt Den Uyl na de val van het kabinet Cals-Vonde- ling de enige lijstaanvoerder van de PvdA, en de onbetwiste leider van de partij. Vóór hem had slechts Drees een vergelijkbare positie verworven. Zijn uitver- kiezinging gebeurt tegen de wen sen in van mr. Jaap Burger, oud- fractievoorzitter en een van de meest vooraanstaande partijle den. Voor het eerst verzet de 'ba sis' zich tegen de 'regenten' en Den Uyl is het symbool van de gewone man. Nederland is in 1966 in beroe ring, en ook in de PvdA breekt de opstand uit. Nieuw Links ver schijnt en ziet in Den Uyl de voornaamste tegenstander. Deze moeilijke periode, waarin zwaar op de man gespeeld wordt, ein digt pas na 1970. Maar dan is de positie van de PvdA-leider ook onaantastbaar geworden. In deze periode waarin het land wordt bestuurd door minis ter-president De Jong, die met uiterste vriendelijkheid de te genstellingen denkt te kunnen overbruggen, dreigt de PvdA uit een te vallen. Maar door behen dig opereren weert Den Uyl de schade te beperken. SlÊGfaiiJagH kleine afsplitsing ter reenterajde moet hij tolereren. Den Uyl wint op de hem ge bruikelijke wijze. Eerst mee gaandheid tonen, om op de be slissende momenten uit te kun nen halen. Dat is het moment om zijn eigen opstelling duidelijk te maken, waarbij hij niet schroomt om gebruik te maken van de op vattingen van de tegenspelers. Op deze wijze weet hij de een heid te bewaren en Nieuw Links te neutraliseren. Premier Pas na 1977, als premier Den Uyl de verkiezingen heeft ge De Gereformeerde Oecumeni sche Synode, die deze weken in Chicago haar algemene vergade ring houdt, heeft haar lid de Ge reformeerde Kerken in Neder land opgeroepen het pastorale advies over homoseksualiteit in te trekken. Het voorstel van een minderheid dat deze Nederland se kerk zich per 1 januari 1987 uit de oecumenische synode zou moeten terugtrekken als ze haar advies handhaaft, haalde het niet doordat de stemmen staakten (28 vóór, 28 tegen, 1 onthouding). (In 1979 adviseerde de synode van de Gereformeerde Kerken in Nederland de plaatselijke ker ken, homofielen naarstig te aan vaarden en homofiele gemeente leden toe te laten tot het avond maal en de ambten). Van verschillende kanten werd dit advies met de verduide lijking ervan (november 1980) gisteren in de oecumenische sy node aangevallen bij de voortzet ting van het debat over de positie van deze Nederlandse kerk bin nen de gereformeerde oecume- De synode sprak als haar oor deel uit, dat de Nederlandse kerk zich op bepaalde punten verwij dert van het getuigenis van de bijbel en de reformatorische be lijdenis. Zij doelde daarbij niet alleen op het omstreden advies, maar ook op het gebrek aan tucht, zoals tegen de Leidse stu dentenpredikant dr. Herman Wiersinga (met zijn niet-gerefor- meerde verzoeningsleer en zijn even niet-gereformeerde visie op de zonde). De gereformeerde sy node van Maastricht heeft de verzoeningsleer van Wiersinga wel afgewezen, maar desalniette min is hij als predikant gehand haafd. Een andere grief van de oecu menische synode betrof het rap port 'God met ons'. Daarin komt, volgens de synode, een visie op de bijbel naar voren, die verwar ring wekt en het absolute gezag en de betrouwbaarheid van de bijbel ondermijnt". Pad der duisternis Over het advies van de Neder landse kerk betreffende de ho moseksualiteit zei de Amerikaan professor R. Gaffin, lid van de or thodoxe presbyteriaanse kerk, dat het wel goed bedoeld is, maar dat daarin de zonde geen zonde meer wordt genoemd. "Daarmee riskeren de gemeenten, dat ze steeds verder afglijden op het pad der duisternis". De Australi sche predikant A. de Graaf vond het 'ongelukkig', dat het lidmaat schap van de Nederlandse gere formeerden zo sterk wordt ge koppeld aan hun houding tegen over de homoseksuelen. Zij heb ben uit barmhartigheid gehan deld, zei hij. Voorzitter dr. H. J. Kouwenho- ven van de Nederlandse gerefor meerde synode legde er de na druk op, dat zijn kerk moet ope reren in een geseculariseerde sa menleving. "Wij proberen vanuit de belijdenis antwoorden te vin den op de vragen van deze tijd". "Wij staan open voor kritiek, maar moeten ook luisteren naar de gemeenteleden". Met 31 tegen 26 stemmen ging de vergadering akkoord met het voorstel van de christelijke gere formeerde afgevaardigde ds. K. Boersma (Hoogeveen) om de kerk in kwestie te verzoeken, haar pastorale advies in te trek ken. Eerst stond in het voorstel: 'opnieuw in overweging te ne men', maar Boersma zag kans dat te laten vervangen door 'in trekken'. Het bestuur van de oe cumenische synode zal de Ne derlandse kerk vragen, vóór juni 1986 antwoord te geven op de be zwaren die binnen de synode le- De gereformeerde afgevaardig de professor dr. K. Runia (Kam pen) stelde op de valreep voor om alsnog een studierapport over homoseksualiteit te schrij ven. Daarbij zou ook het pastora le advies van de Nederlandse kerk moeten worden betrokken. De vergadering zou dit voorstel vandaag bespreken. Apartheid Volgens de Zuidafrikaanse kerk voor kleurlingen, de 'Ne derduits Gereformeerde Sen- dingskerk', kunnen mensen over afwijzing van de apartheid niet meer van mening verschillen zónder in strijd te komen met het belijden van de kerk. Daarmee heeft deze kerk de kwestie van de apartheid tot een 'zaak van be lijden' gemaakt. Zestien hoogleraren en 24 we tenschappelijke medewerkers van de theologische faculteit van de Vrije Universiteit in Amster dam en de theologische hoge school van de Gereformeerde Kerken in Nederland (Kampen) hebben hun 'waardering' hier over uitgesproken. (De blanke Nederduits Gereformeerde Kerk van Zuid-Afrika, die het apart heidssysteem steunt, heeft deze 'belijdenis' van de Sendingskerk scherp afgewezen en aangedron gen op intrekking). De Nederlandse theologen, on der wie de Kamper hoogleraren Runia, De Moor, Bakker en Rot huizen en bijna alle hoogleraren van de Amsterdamse faculteit, willen met hun adhesiebetuiging de Sendingskerk een hart onder de riem steken, 'juist in deze tijd van kerkelijke en politieke druk'. De leiding van deze kerk zit met de vraag, of de lidmaten al dan niet moeten worden opgeroepen tot boycot van verkiezingen on der kleurlingen op 15 augustus. Hervormde Kerk: beroepen te Kampen I. J. Wisse Zeist; aan genomen naar Gaastmeer kandi daat G. F. Dekker Amsterdam. Gereformeerde Kerken: beroe pen te Ommen M. Mellema (Bra zilië). Ook protestanten. De rooms-katholiekc bisschoppen van de Verenigde Staten hebben op hun laatste hoorzitting voor de opstelling van een 'pastorale brief over de Amerikaanse eco nomie ook protestanten de gele genheid geboden hun visie te ge ven. De Nationale Raad van Ker ken, waarbij 31 protestantse en orthodoxe kerken zijn aangeslo ten met bij elkaar rond 40 mil joen leden, had een hele middag nodig om zijn deskundigen aan het woord te laten komen. De protestantse visie komt in de kern hierop neer, dat de huidi ge economie bepaalde groepen van de bevolking definitief zal uitsluiten van de mogelijkheid, om een menswaardig bestaan te bereiken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 13