Tk geloof
niet zo
in opgeklopte populariteit'
Klassiek machtsvertoon
van virtuoze dansers
BramVermeulen slaat nieuwe wegen in
Jef Baarts overleden
Elly van Stekelenburg begraven
WOENSDAG 8 AUGUSTUS 1984
PAGINA 17
(GPD) - Bram Vermeulen is teruggekeerd in het theater. Na het uiteenvallen van Neer
lands Hoop (eind 1979) stak hij al zijn energie in de popmuziek en reisde de clubs af.
Weliswaar bracht hij het musicalachtige „De Toekomst" ook in grotere zalen, maar nu
heeft hij heel bewust voor zichzelf gekozen als hoofdpersoon in het theater: „Ik zie de
weg, zou je kunnen zeggen. Alleen moet ik nu zorgen dat ik hem van obstakels ontdoe,
zodat hij vrij ligt en ik er op kan rijden".
De eerste officiële voorstelling van zijn theaterprogramma „Het Leven" was in april in
de Kleine Komedie in Amsterdam. In elk geval tot en met december maakt Bram Ver
meulen een tournee door het hele land (ter promotie van het Cultureel Jongeren Pas
poort), daarbij terzijde gestaan door Edward B. Wahr, die een enorme batterij percussie
tot zijn beschikking heeft.
Russische sterren voor het eerst in ons land
door
Frans Doeleman
„Ik heb een tijd lang gezocht naar
mensen... Eddie was de eerste die
ik vroeg, maar onder voorbehoud.
Vervolgens alle andere mogelijk
heden de revue laten passeren, nog
een klavierbespeler, een multi-in-
strumentalist, al dat soort dingen.
Uiteindelijk ben ik naar Ed terug-
gestapt: zullen we gaan repeteren
en kijken of het kan? Want het was
natuurlijk een gok, drums en piano
is een hele rare combinatie".
Het duo trad deze zomer op in de
tent van Het Werkteater en ver
leende tevens muzikale medewer
king aan de voorstelling „Tussen
hemel en aarde" van dit Amster
damse gezelschap, waarin Bram
bovendien een piepklein rolletje
vertolkte.
„In principe houd ik niet van ac
teren, hoor, ik houd wel van thea
ter, maar niet in de vorm van ie
mand anders zijn. In 'Het Leven'
ben ik volstrekt mijzelf. Het is een
persoonlijke behoefte om mij te ui
ten en dat maakt dat ik zeer betrok
ken ben als ik zing. Dat kan ook
niet anders, want als je dit soort lie
deren zingt omdat het mooi moet
klinken, kan ik althans het beter la
ten. Dit programma is deels aan
gang door mijn eigen repertoire,
dat ik in vijf jaar opgebouwd heb
en deels speciaal hiervoor geschre
ven. Het is een soort levenslied.
Wat ik heb meegemaakt, wat ik ge
daan heb, daar zing ik over".
Doorbraak
Over zyn jongste elpee, waarvoor
hij een Edison kreeg, zegt Bram
Vermeulen: „Dat is nog net niet de
hele doorbraak, de hele doorbraak
heeft plaats in het programma. De
ze plaat is voor mij de aanzet tot
een nieuwe manier van zingen en
met dingen bezig zijn. Het is een
heel sterk persoonlijke plaat en de
tijd haalt die plaat ook niet in, inte
gendeel, die plaat haalt de tijd in.
Ik zing over dingen waar ik bang
voor ben en sinds die plaat uit is,
beginnen al die dingen te gebeu
ren. Er hebben allemaal grote ge
beurtenissen in mijn leven plaats
hoe groot ze zijn, weet ik ook niet
die je aan voelt komen. Dus die
plaat is gemaakt in een gevoeüge
periode".
„De enige zekerheid die er is,
denk ik, is of je liefde kan geven en
ontvangen. En de angst is datje dat
afleert door maatschappelijke in
vloeden, door immuniteit, door het
niet meer te zien. En angst is een
hele slechte leermeester. Nee, voor
ouder worden ben ik niet bang, dat
zou ik juist wel willen. Twee jaar
geleden heb ik een Edison gekre
gen voor een elpee die veel meer
ging over het berusten in het feit
van, jongen, beken nou maar, de
100 meter loop jij nooit meer in 12
seconden. Maar op mijn nieuwste
plaat wil ik over liefde zingen, op
mijn manier, dus over de liefde
waarvan ik denk dat het de ware
liefde is. En dat vind ik moeilijk".
„Voor mij is 'Dichter bij mij' het
nummer dat het dichtst bij een
echte liefdesverklaring komt en
'Niet weggaan' is natuurlijk een
hartverscheurende song over een
absoluut reële situatie. Voor men
sen die weten waar het om gaat, is
dat ook heel zwaar om. te horen.
Normaal speel ik aan het slot van
dat lied een pianosolo, maar bij het
opnemen van de plaat zei produ
cent Johan Visser: we gaan het
Blueszangeres
Esther Phillips
(48) overleden
LOS ANGELES (UPI) - De Ameri
kaanse blueszangeres Esther Phil
lips is op 48-jarige leeftijd overle
den aan complicaties voortvloeien
de uit een langdurige ziekte.
Phillips was in juli in het zieken
huis opgenomen wegens drank- en
drugsmisbruik.
In december 1935 geboren in
Galveston in Texas was Esther
Phillips in een kerkkoor met zin
gen begonnen. Met haar familie
verhuisde zij naar Los Angeles,
waar zij ervaring als gospelzange
res opdeed.
In 1943 deed zij mee aan een ta
lentenshow en won de eerste prijs.
Bandleider Johnny Otis was in het
publiek en haar talent onderken
nende, engageerde hij haar.
Tot 1952 was Phillips de vocalist
van Otis onder de naam Little Es
ther. Zij maakte platen die hits
werden
Onder de bestsellers van Phillips
in 1950 waren songs als "Cupid
Boogie" en "Double crossin'
Blues" met Otis, "Deceivin'
Blues", "Far away places" en
"Weddin' Boogie" met Mei Walker.
In 1952 werd Esther Phillips so-
lo-vocaliste en scoorde de hit
"Ring-a-ding-doo".
De Beatles beschouwden haar
als een van de belangrijkste roek-
vernieuwers. In november 1965
was ze in de BBC-show van de
groep, een gebeurtenis'die haar in
de Verenigde Staten de ster maak
ten die zij in Engeland al was
Het grootste deel van de jaren
vijftig was Esther Phillips ernstig
ziek en trad niet op. Zij vestigde
zich in Houston in Texas.
Bolsjoi Ballet met 'Ter ere van Oela-
nova' (Wasiljew/pianomuziek van
diverse Russische componisten) en
'Argentijnse Suite' (Wasiljew/diver-
se Argentijnse componisten). Gezien
op 8 augustus in theater Carré, Am
sterdam; aldaar ook op 9, 10 en 11
augustus. Voorts op 13 augustus in
het Nederlands Congresgebouw,
Den Haag en op 16 en 17 augustus in
het Luxor theater, Rotterdam.
AMSTERDAM - Bolsjoi, de
bron van bijna alle klassieke bal
let in de wereld, waar Notekra-
ker, Zwanenmeer en Schone
Slaapster ontstonden, waar Nij-
inski groot werd en gek, waar
Balanchine en Noerejew werden
geschoold en waarvan sinds de
verdeling van de wereld in Oost
en West zo weinig meer tot ons
doordrong.
Nederland moest zelfs tot gis
teren wachten om tien sterren
van het Bolsjoi Ballet tegelijk
aan het werk te kunnen zien. De
technische beheersing van de
dansers is er nog steeds bijzon
der hoog, dat bleek al meteen.
Ons, lompe dijkenbouwers, werd
een blik gegund op wezens met
een soortelijk gewicht van bijna
nul. Ieder van de tien dansers
zou bij een willekeurig westers
gezelschap tot de absolute uit
blinkers behoren. De mannen
springen alsof er raketjes in hun
schoenzolen zitten; de vrouwen
hebben armen als afgerichte
slangen, die de verste uithoeken
van de zaal kunnen bereiken. Ze
strelen er zacht mee langs het
balkon en brengen vertroosting
aan het schellinkje.
Wat Bolsjoi laat zien is een ex
hibitie van vakmanschap. Een
vakmanschap dat betoverend,
maar tegelijk ook o zo naief is.
Niks geen sociaal-realisme bij
deze volkskunstenaars en -kun
stenaressen der USSR, maar
juist een stereotype van het blik
veld op balletniveau, dat vertroe
beld wordt door dikke lagen tu
tuttigheid.
De balletten van de naar de
Verenigde Staten uitgeweken
Russische choreograaf Balanchi
ne worden in zijn geboorteland
niet gewaardeerd omdat hij
vorm boven inhoud zou hebben
gesteld. De pot verwijt de ketel.
Want het Bolsjoi Ballet voert op
de Nederlandse toernee twee
lange balletten van sterdanser en
-choreograaf Wladimir Wasiljew
uit, die aan precies dat euvel lij
den: een kubieke meter lucht m
een fantastische verpakking.
En dan is het nog lucht van
eergisteren ook. Vooral het Eer
betoon aan de prima ballerina
Galina Oelanova moet op een
zeer oninspirerende zondag zijn
bedacht. Het toneelbeeld stelt
een oefenruimte voor. Minuten
lang voeren drie ballerina's oefe
ningen uit aan de barre. Terwijl
je ongezien al gelooft dat ze dat
tot in de perfectie beheersen.
Daarna volgt een uitgebreide se
rie korte dansen, die een dwars
doorsnede van de carrière van
Oelanova verbeelden. Klassiek
machtsvertoon in diverse combi
naties, die doen denken aan een
Olympische Spelen van de dans.
De dans eindigt en begint met
Ulanowa herself. Verbazend vi
taal voor haar zeventig jaren,
maar ook volledig overbodig op
het podium.
Tango
In de 'Argentijnse Suite' wor
den aan de klassieke techniek
elementen uit de in dit geval
Het Bolsjoi Ballet danst een ode aan de vroegere prima-ballerina Galina Olanowa. Aan het einde
daarvan betreedt ze zelf hel podium (midden) «Foto anp>
Zuidamerikaanse - folklore toe
gevoegd. Een opeenvolging van
op de tango gebaseerde dansen
Choreograaf Wasiljew vertolkt
zelf de hoofdrol. Hij speelt het
macho-type, dat als een kind met
eeuwig tekort aan zakgeld in het
leven staat, en beheerst die rol
verdacht goed. Wasiljew is overi
gens een danser met een
werkelijk verbluffende techniek,
betere choreografieën waardig
Ook de 'Argentijnse suite' is
niet meer dan een anccdotisch
ballet, dat nergens iets toont van
wat achter de pose van de Zuida
merikaan schuilgaat, terwijl die
pretentie wel wordt gewekt.
Daarom gaat het ondanks de vir
tuoos gedanste tango's vervelen
De aankleding is voor Russische
begrippen misschien gewaagd,
maar de franjerokjes en magere
rookgordyntjes maken hier een
knullige indruk. En de branden
de hartstochten van de tango zijn
keurig als stonden er priesters
tussen de gordijnen.
Was dit niet het Bolsjoi Ballet,
ik zou niet zo teleurgesteld zijn.
Toch zou het goed zijn als het ge
zelschap vaker deze kant op zou
komen. Want zo sterk als de dans
in Oosten en Westen uit elkaar is
gegroeid, dat zou toch eigenlijk
niet mogelijk mogen zijn.
ARIEJAN KORTEWEG
1(1) Two tribes - Frankie
goes to Hollywood
2(2) Wake me up before you
gogo - Wham
3(5) Smalltown boy - Brons
ki Beat
4 3) To France - Mike Old-
field
5(8) Talking loud and clear
-OMD
6(4) Only when you leave -
Spandau Ballet
7 (19) The glamorous life -
Sheila
8(7) All of you - Ross en Igle-
sias
9 (10) Each and everyone -
Everything but the girl
10 6) Half a boy and half a
man - Hick Lowe
11 (17) I won't let the sun go
down on me - Nik Kers
haw
12 (13) Absolute - Scritti Polit-
ti
13 (23) High energy - Evelyn
Thomas
komen. Het is bloedmoeilijk om
popmuziek te maken, maar ik ben
het als een formule gaan herken
nen. Toen zag ik het niet meer als
een uitdaging en ben ik iets anders
gaan zoeken".
„Ik heb er geen voorstelling van
hoe het in de verre toekomst zal
gaan. Dat hoort bij dat trekken van
mij, bij die persoonlijke vrijheid
om mij te uiten. Misschien ga ik
wel schilderen, echt, ik meen het.
Ik maak tv-programma's voor de
NOS over kunst, dat interesseert
mij heel erg. Ik word beinvloed
door het contact met de verschil
lende kunstenaars. Ik wil de din
gen niet in de weg staan, ik wil de
vrijheid hebben om bezig te zijn. Ik
heb niet de ambitie om Carré vol te
krijgen binnen een maand".
„Ik verlang niet terug naar de
tijd van Neerlands Hoop Ik wil
wel terug naar het theater, zeer be
wust, en daar zijn Eddie en ik nu
ook mee bezig, maar niet op de ma
nier zoals ik dat met Freek de Jon
ge deed. Ten eerste interesseert ca
baret mij nu nog minder, want ik
ben bezig met echte gevoelens en
uitingen en de verpakking daarvan
wil ik alleen via mijzelf doen en
niet via kunstgrepen. Ten tweede
ben ik erg wars van zogenaamde
kunstzinnigheid. Ik houd van
kunst, maar niet van kunstzinnig.
Een goed chanson of een goed lied
vind ik kunst, maar het meeste van
wat ik in de theaters zie op mijn
gebied vind ik kunstzinnig. Klein
kunst blijft net ergens in steken.
Nou, dat is een gevecht voor mij,
want in Nederland is daar een tra
ditie in waar je een beetje tegenop
bokst. Daar houd ik van, dat is een
goed gevecht,,.
Kinderen
„Ik doe dit werk niet omdat ik
bang ben vergeten te worden. Ik
heb twee kinderen, dus ik word
niet vergeten. Kinderen zijn de
beste krassen in de tijd die je kan
zetten. Maar als ik twee maanden
niet werk, ben ik hoogst ongeluk
kig. Ik word er ook erg gelukkig
van als het lukt, en die vorm van
geluk is bepaald verslavend. Maar
het zou te ver gaan om te zeggen
dat succes verslavend is. Het is het
geluk dat je voelt als het publiek je
begrijpt. Dan zweef je ongelooflijk
Het is zo machtig te denken: goh.
nou kan ik dat zeggen en dan weet
ik zeker dat ze ook begrijpen wat ik
zeg. En dan zonder, wat Freek heel
sterk heeft de laatste tijd, de nei
ging tot absolute demagogie van ik
zal wel eens vertellen hoe het in el
kaar zit".
„Ook al deden we bij Neerlands
Hoop iets slechts, het werd altijd
goed gevonden. Dat is nu niet meer
zo, ik word veel kritischer bena
derd. Soms ben ik daar heel triest
over. Ik ben een tijdje paranoïde
geweest toen Freek en ik net uit el
kaar waren. Bij elk gestrand huwe
lijk krijg je dat men voor iemand
kiest. In dit geval werd er duidelijk
voor Freek gekozen, en wat ik ook
rommelde, goed kon ik niet doen.
Nou ja, dat gaat over, dat weet je,
maar dat is best zwaar hoor!".
Nieuw tijdschrift
AMSTERDAM - Vrijwel elke lief
hebberij, sport of denkwijze heeft
een eigen tijdschrift. Voor een zo
veel beoefende activiteit als het
'schrijven' is dat er nog niet. Dat is
voor de stichting 'Wie schrijft die
blijft' reden een nieuw kwartaal
tijdschrift 'Schrijven' aan te kondi
gen. Een blad voor iedereen die
graag schrijft, maar geen medium
heeft om zijn pennevruchten in te
publiceren. De stichting vermoedt
dat er onder al degenen, die regel
matig de pen ter hand nemen, nog
heel wat talent schuilgaat.
Een literaire drempel wordt bij
de selectie van bijdragen niet inge
bouwd. De stichting omschrijft de
doelgroep van het blad als ieder
een, die kan lezen en schrijven
Een eerste nummer zal op 1 de
cember verschijnen.
'Wie schrijft die blijft' wil schrij
vend talent daarnaast stimuleren
door een 'Verhalen-bank', lezingen
en trainingen, een literair agent
schap tussen auteur en uitgever,
een aanmoedigingsprijs en het uit
geven van boeken en bundels.
15 (11)
16 9)
17 (12)
22 (22)
23 (14)
24 (34)
25 (26)
26 (37)
27 (15)
28 (40)
29 (38)
30 (25)
31 (32)
32
33
34
35 (35)
36
37 (30)
38
39 (27)
40 (29)
ce
Over de muur - Klein
Orkest
State of shock - The
Jacksons
Verrek, zeg kerel ben jij
het - L. v. Avezaath
Jump - Pointer Sisters
You don't love me - Ma
rilyn
Taxi - J. Blackfoot
Change of heart -
Change
Telefoonbaby - J. Spen
cer en Lyda
The reflex - Duran Du-
l'm your son South
America - Silvio
Eyes without a face -
Billy Idol
White horse - Laid
Back
Dancing with tears in
my eyes - Ultravox
When am i going to ma
ke a living - Sade
No song to sing - One
Two
Somebody else's guy
Jocelyn Brown
Down on the street
Shakatak
Ghostbuster - Ray Par
ker jr.
Love resurrection Ali
son Moyet
Everybody's laughing -
Fearon en Galaxy
Class-style - Linda Le-
Dum Dum girl - Talk
Talk
Self control - Laura
Branigan
Not the dancing kind -
Ruud Gullit
Let's hear it for the boy
- Deniece Williams
One love, people get
ready - Bob Marley
(Stichting Ned. Top 40)
hij 25 jaar lang als intendant ver
bonden was. Dit gezelschap be
speelde jarenlang het Openlucht
theater in Valkenburg dat toen een
glorieperiode beleefde met succes
volle opera- en operette voorstel
lingen.
VALKENBURG (ANP) - Op 83-ja-
rige leeftijd is in Valkenburg (Lim
burg) de acteur en regisseur Jef
Baarts overleden. Zestig jaar lang
stond hij op het toneel. Hij speelde
in gezelschappen waaraan Eduard
Verkade en Albert van Dalsum
verbonden waren.
Zijn grootste bekendheid ver
wierf Baarts als oprichter van het
semi-beroepsgezelschap de Zuid
Nederlandse Opera (ZNO)
De begrafenis Van Jef Baarts
heeft komende zaterdag om 13.30
plaats vanuit de St. Nicolaaskerk
in Valkenburg.
echt opblazen, als jij dit soort emo
ties wil, moetje het ook aan durven
ze zo groot mogelijk te verkopen".
Hitwezen
„De platenwereld doet mij in
principe niet zo gek veel, omdat
het zo gelieerd is aan radio-uitzen
dingen, hitwezen en dat soort din
gen, én daar word ik nu te oud
voor. Ik kijk te helder tegen de we
reld aan om te geloven in opge
klopte populariteit. Maar die Edi
son is waardering uit een hoek
waaruit je het niet verwachtte en
dat vind ik leuk. De grootste waar
dering is dat mensen het serieus
nemen. Als mensen naar je toe ko
men en zeggen: Ik heb dat num
mer gehoord, daar denk ik ook
over en je helpt mij ermee of ik heb
er om moeten huilen, ja, dat vind ik
fantastisch, dan denk ik, daar doe
ik het voor".
„Ik geef mijn emoties en mijn ge
voelens prijs of ik vertel ergens
over en ik zou het fijn vinden als
anderen begrepen waarom. Waar
het bij mij echt om draait, is datje
jezelf niet de mogelijkheid ont
neemt om van iemand te houden.
Dat je weet wat het is, dat je het
herkent, dat je ook weet dat van ie
mand houden pijn veroorzaakt.
Van de een houden betekent vaak
dat je van de ander niet kan hou
den. Waar het mij om gaat, is echte
gevoelens kunnen hebben, waar je
op een echte manier mee om kunt
gaan. Dat vind ik nog steeds be
roerd moeilijk. Maar daar wil ik
over zingen en daarom heet mijn
programma ook Het Leven".
„Het is beslist gemaakt voor het
theater en gaat uit van muziek. Dat
is iets wat we in Nederland niet zo
goed kennen, maar als je een slor
dige 300 km naar het zuiden gaat,
kan je drie maanden lang naar
Yves Montand gaan kijken en dan
zie je op de Franse manier waar ik
op zijn Nederlands mee bezig ben.
Niet dat ik chansons zing, want dat
soort muziek maak ik niet, maar
wat ik doe zijn gezongen teksten in
een theatrale situatie. Zingen is
een van de manieren om theater te
maken".
„Ik heb al ideeën voor een twee
de programma en dan wil ik nog
verder gaan in, zeg maar, mijn di
rectheid. Ik denk dat ik er aan toe
ben om onthutsend eerlijk te gaan
worden. Ik raak soms echte gevoe
lens en ik geloof dat dat nog veel
verder kan. Daarvoor heb ik veel
ervaring en heel veel persoonlijke
vrijheid nodig. Die krijg je door het
uiten van gevoelens, door te mer
ken dat de mensen het mooi vin
den, dat ze het aanvaarden en be
grijpen. Dan durf ik weer wat
meer".
Popwereld
„Wat dat betreft ben ik in de pop
wereld ontzettend geschokt. In die
clubs is het uiten van je gevoe
lens... Je kan je gevoelens daar wel
uiten, maar er is echt geen hond
die ernaar luistert. Die honderd die
gekomen zijn om er wel naar te
luisteren, had ik liever alleen ge
had, met één piano. Toch heb ik
het heel erg leuk gevonden met
een band, heel leerzaam, maar daar
ben ik dus inderdaad van terugge-
BREUKELEN - De enkele dagen
geleden overleden actrice Elly van
Stekelenburg (83) is gisteren in
haar woonplaats Breukelen begra
ven. Een betrekkelijk klein aantal
vrienden van de actrice woonde de
begrafenis bij.
De in eenzaamheid gestorven ac
trice, die de laatste jaren van haar
leven op bed doorbracht maar des
ondanks weigerde naar een be
jaardentehuis te gaan, maakte in
1922 haar toneeldebuut bij het Hof
stadtoneel van Cor van der Lugt
Melsert. Ze werkte ook samen met
beroemdheden als Eduard Verka
de, Louis Saalbom en Fien de la
Mar.
Elly van Stekelenburgdie tot de
oprichters behoorde van de toneel
groep Studio, heeft in haar leven
vele honderden rollen vertolkt,
laatstelijk bij de toneelgroep Thea
ter en bij Centrum. In het begin
van de jaren zestig kreeg ze de Al-
bert van Dalsumprijs voor haar rol
in 'Lijmen' en kort daarna de bron
zen Bouwmeester-penning voor
haar aandeel in 'Speelgoed op zol
der'. Ze is ook in diverse tv-series te
zien geweest, o.m. in 'De Stille
Kracht'.
Elly van Stekelenburg is enkele
malen getrouwd geweest, o.a. met
de acteur Ko van Dijk. (foto anp»