Unieke expositie Venetiaanse kunst Kunst te kijk Concertagenda Versteend ritueel In Royal Academy of Arts in Londen IW1 Weer viool- prijs voor Isabelle van Keulen Speelfilms in de open lucht Volledige catalogus van werk Joh. Brahms Japans Hosho-Noh theater in De Doelen Leidse kunst rondom de eeuwwisseling was goed bij de tijd DONDERDAG 2 AUGUSTUS 1984 RADIO-TV-KUNST PAGINA 17 V^/7-A V - - Isabelle van Keulen, (foto anp> TOURS (AFP) - De 17-jarige Isabelle van Keulen uit Neder land heeft de eerste prijs voor viool behaald op het internatio nale concours voor viool en pia no dat dit jaar voor het eerst in Tours (Frankrijk) is gehouden. Zij kreeg de prijs voor haar ,zeer brisante' uitvoering van het Concerto in D majeur no. 1 van Haydn. De jury, bestaande uit twaalf musici en muziek- deskundigen uit Frankrijk en de Sowjet-Unie, was het daar unaniem over eens. Het meisje studeert aan het Sweelinck-conservatorium in Amsterdam. Zij behaalde in mei al de eerste prijs op het Eu ropese concours voor jonge muzikanten. LONDEN (GPD) - Kunst kenners hebben de afgelo pen weken al hun superla tieven uit de kast gehaald om de tentoonstelling „The Genius of Venice" („De ge nialiteit van Venetië") te be schrijven die tot begin maart is te zien in de Royal Academy of Arts in Lon den. door Henk Dam „De belangrijkste ten toonstelling van Renaissan cekunst sinds de oorlog", „Een van de mooiste, intel ligentste en meest opwin dende exposities van deze eeuw", „De machtigste show aan de muren van de Academy sinds mensen heugenis", ieder heeft zijn bewondering op eigen wijze onder woorden gebracht. Het Venetiè van de 16e eeuw is het onderwerp van de tentoonstel ling, en gezegd moet worden dat de experts van de Royal Academy er in geslaagd zijn deuren te openen die voor anderen gesloten blijven. Niet minder dan 336 objets d'art, waaronder zeer beroemde en zeer kostbare werken, hebben zij weten bijeen te brengen. Een schilderij van Moroni uit Chicago, een Titiaan uit Dresden, werken van Veronese uit Madrid en Parijs, een Bordone uit Alaba ma, schilderijen die generaties lang in een Italiaans landhuis heb ben gehangen en nu voor de eerste keer aan de nieuwsgierige ogen van een miljoenenpubliek worden prijsgegeven, werken uit Lenin grad en Sao Paulo, het maakt alle maal onderdeel uit van „The Ge nius of Venice". Het heeft bijna vijf miljoen gul den gekost om de 147 schilderijen, 84 tekeningen, 63 prenten en 42 beeldhouwwerken naar Londen te brengen. Jarenlange onderhande lingssessies zijn nodig geweest. Norman Rosenthal, een van de conservatoren van het museum: „Waar het om gaat is, nadat je 20 keer „neen" te horen hebt gekre gen: voor de 21e keer teruggaan". Lenen van schilderijen wordt volgens hem steeds moeilijker. „De reden waarom verzamelaars en musea deze keer zo genereus zijn geweest, is dat er in het verle den maar heel weinig tentoonstel lingen van Renaissancistische meesterwerken zijn geweest. Het bij elkaar brengen van de schilde rijen en andere voorwerpen ver breedt de kennis van de periode". Niettemin: „Ik denk niet dat er zich snel een tweede gelegenheid zal voordoen waarbij zo verspreide werken van deze kwaliteit bij el kaar te zien zijn. Deze expositie kostte al erg veel moeite. Dat blijkt al uit het feit dat de tentoonstelling niet, zoals gebruikelijk, op reis gaat. We konden de meeste werken niet langer dan vier maanden le- Venetië werd aan het begin van de 16e eeuw bewonderd en ge vreesd in heel Italië. De stadstaat had in de laatste decennia van de eeuw daarvoor zijn macht gestaag uitgebreid. Zo waren grote delen van Noord-Italië, de kuststrook van wat nu Joegoslavië is, Kreta en Cyprus onder de invloed van de expansieve republiek gekomen. In 1508 sloten de meeste overige Europese machten van betekenis de rijen, en verklaarden zij het rij ke Venetië de oorlog. Het Vene tiaanse leger werd een jaar later bij de slag van Agnadello in de pan ge hakt, en veel van de bezittingen buiten de stad Venetië en omge ving gingen in andere handen over. Voor korte tijd evenwel. Binnen tien jaar hadden de Venetianen, die hun stad mede zo tot bloei had den gebracht door hun unieke be stuursvorm (met een erfelijke heer sende klasse en een gekozen leider, de doge), de macht in de win gewesten weer vast in handen. Hoewel de vaart van voorheen er daarna wat uit was, bleef Venetië gedurende het grootste deel van de 16e eeuw op het toppunt van zijn macht. Daarna ging het snel berg afwaarts. Het empirium werd ge leidelijk aan door de Turken over genomen, en Portugezen, Span jaarden en later Hollanders pakten de Venetianen het monopolie van de handel op het Nabije en Verre Oosten af. Cultureel verloor de stad zijn centrale plaats aan Rome, Madrid, Napels en Parijs. Zo ging Venetië jaar na jaar verder teloor, en de eens machtige stad werd later door de Franse keizer Napoleon, die zich met een vloot van 40 schepen bij de poort meldde, overgenomen zonder dat er een schot behoefde te worden gelost... Centrum „Genius of Venice" gaat over de periode dat Venetië het centrum van de wereld was. Cultureel liep de stad aan het begin van de 16e eeuw wat achter: de Renaissance die met name in Noord-Italië al zo lang en zo krachtig had huisgehou den, zette in Venetië pas toen goed in. ROTTERDAM - op het Schouw burgplein in Rotterdam worden op de vijf vrijdagen van augustus kor te Nederlandse speelfilms ver toond. Dat gebeurt in de open lucht. Op de achterwand van een podium in de open lucht is een filmdoek van zes bij negen meter genoteerd. Er worden 28 Jilms vertoond. Voor het grootste deel is vroeg werk of eindexamen-produkten van regisseurs, die nadien bekend zijn geworden, zoals: Paul Verhoe ven, Frans Weisz, Adriaan van Dit- voorst, Pim de la Parra, George Sluizer, Frans Zwartjes, Annette Apon en Dick Maas. Het programma begint aanstaan de vrijdag om 21.30 uur en daarna elke vrijdag een kwartier eerder, dan de voorafgaande keer. Titiaan, zelfportret uit ca. 1570. In de schilderkunst was de grote naam aan de start van die periode Giorgione (1478-1510). Hij het als eerste de tot dan toë in Venetië gel dende norm los en schilderde vrij er, origineler, emotioneler, minder strak dan de tot dan toe nog cultu reel in de Middeleeuwen verkeren de schilderselite. Zijn twee belangrijkste opvol gers waren Sebastiano del Piombo en - vooral - Titiaan, die tot zijn dood in 1576 in Venetië bleef wo nen, en door zijn tijdgenoten al spoedig op één lijn werd gesteld met de grootmeesters Michelange lo en Raphael. Van Titiaan zijn bij „The Genius of Venice" niet min-, der dan 20 schilderijen en acht te keningen te zien. Uit de Venetiaanse school kwa men meer grote namen voort, Ja- copo Tintoretto (1519-1594) bij voorbeeld, en Paolo Veronese (1528-1588), beiden op de tentoon stelling in Londen vertegenwoor digd, alsmede de man die als een van de meest originele Italiaanse schilders ooit wordt gezien, Loren zo Lotto (1480-1556). De reden waarom ineens zoveel creatieve reuzen opstonden, is wel licht vooral te verklaren uit de vrij heid die hen werd gegeven. Titiaan bijvoorbeeld, die in zijn vaderstad werd geadoreerd, mocht van de Venetiaanse bestuurderen zonder enig probleem ook werken voor de aartsvijanden van de stad, paus Ju lius II en keizer Karei V. Daarnaast werd er aan, zoals dat tegenwoordig zou heten, cultuur- bevorderend beleid gedaan. Kun stenaars stonden in hoog aanzien, en opdrachten werden bij bosjes gegeven want de Venetianen had den er veel voor over om van hun stad, naast de rijkste en machtig ste, ook de mooiste van Europa te maken. Het valt niet mee om deze schil ders, en de vele andere Venetiaan se kunstenaars uit de 16e eeuw van wie werk in de Royal Academy of Arts te zien is, onder één noemer te brengen. Mensen die het gepro beerd hebben, komen niet verder dan aanduidingen als: „opvallend kleurrijk, poëtisch, expressief'. Wat zeker is, is dat deze generatie van vaak geniale kunstenaars een (foto pri. grote invloed heeft uitgeoefend op de 17e-eeuwse schilderkunst, en voor bijvoorbeeld Rembrandt een bron van inspiratie is geweest. „The Genius of Venice" is tot 11 maart te zien in de Royal Academy of Arts, Piccadilly, Londen Wl. De tentoonstelling is dagelijks van 10 tot 18 uur geopend, en de toegang kost 3,50 pond voor volwassenen, 2 pond voor studenten en gepensio neerden, en 1 pond voor kinderen onder 18 jaar. MÜNCHEN (AFP) - Muziekuitge verij Günter Henle in München plubiceert op 18 september met enig ceremonieel in de Beierse Academie van Schone Kunsten, de eerste volledige catalogus met het oeuvre van Johannes Brahms. De catalogus van duizend bladzijden omvat ongeveer 2600 werken en hij is opgesteld door het Amerikaanse echtpaar Donald en Margrit McCorkle, dat er twintig jaar aan heeft gewerkt. Het voorafgaande onderzoek ten koste van ruim een half miljoen mark leverde het terugvinden op van de verdwenen partituur van een "Missa Canonica", die in de herfst van 1983 in Wenen voor het eerst werd uitgevoerd. Culturele prijzen Het Kennedy Center in Washing ton heeft bekendgemaakt dat Lena Home, Danny Kaye, Gian Carlo Menotti, Arthur Miller en Isaac Stem de winnaars van 1984 zjjn van een onderscheiding voor een aan de cultuur gewijd leven. Lena Home bereikte sterstatus door een reeks Hollywood-musi cals in de jaren veertig. Kaye, al 30 jaar "reizend ambassadeur" van de Verenigde Naties, was filmacteur en gedurende vier jaar gastheer van een eigen wekelijkse televisie show. Menotti is een Amerikaanse ei gentijdse operacomponist Miller is toneelschrijver van 'klassieke' stukken en Isaac Stem is een van de vooraanstaandste so loviolisten en vioolpedagogen van de wereld. PLATENALBUM VOOR HERBERT VON KARAJAN SALZBURG Herbert von Karajan, de omstreden dirigent van de Berliner Philharmoniker, heeft in Salz burg, waar de jaarlijkse Festspiele worden gehouden, een nieuw platenalbum van Richard Strauss 'Der Rosen- kavalier' gepresenteerd. (foto ap) WARMOND/OEGSTGEEST In galerie De Pomp in Warmond expose ren tot en met 30 augustus Lydia-Mercedes Luyten en Hanneke Oort—- Dengerink.Van Lydia Luyten zijn er aquarellen en naaldwerk, van Han neke Oort is er gebruikskeramiek. Inkttekeningen en collages van Birgit Speulman zijn tot en met 23 augus tus te zien in Het Oude Raadhuis in Warmond. Birgit Speulman laat zich in haar werk inspireren door dagelijkse dingen zoals kranten, toegangs kaartjes en stukjes textiel, die zij zodanig in haar collages verwerkt dat deze voorwerpen een nieuwe betekenis krijgen en het stramien vormen voor een landschap van kleuren. Terwijl haar inkttekeningen een andere kijk geven op voorwerpen als stoelen en vissen. Aquarellen, olieverven en poppen van resp. Jeanne v.d. Eist en Loes v.d. Mark worden van 4 augustus tot en met 14 september tentoongesteld bij Jacq. van Bellen aan de Langevoort in Oegstgeest. Men kan er dagelijks behalve op maandag terecht. LEIDEN/NOORDWIJK - De organist Jan Schmitz geeft op vrijdagavond 10 augustus samen met de trompettist Malcolm Morton een concert in de Pieterskerk. Het programma van dit K&O-zomerorgelconcert vermeldt werken van Bach, Zwart, Boyce, Purcell, Stradella, Vierne en Langlais. Hagenaar Jan Schmitz is organist van de Leidse Hartebrugkerk, Mal colm Morton is lid van het Residentie-Orkest. De organist-pianist Louis van Dijk treedt vrijdagavond 3 augustus in de Grote Kerk van Noordwijk-Binnen op. Het concert wordt gegeven in de serie zomeravondconcerten onder auspiciën van de Stichting Orgelcen trum. Het programma, dat afwisselend op het orgel en aan de vleugel zal worden uitgevoerd, bestaat uitsluitend uit improvisaties. Het zal door Louis van Dijk zelf van toelichtingen worden voorzien. ROTTERDAM In het kader van de culturele manifestatie 'Japan in Rotterdam' gaf gisteren avond in De Doelen één van Japans meest gere nommeerde klassieke theatergroepen een Noh- voorstelling. Noh is een zeer oude Japanse theater vorm waarin met zang, muziek en dans op uiterst gestyleerde wijze een verhaal over goden, ridders of demonen wordt verteld. De kunst van het acteren en musiceren is sinds het ontstaan van deze theatervorm, zo'n zeshon derdjaar geleden, steeds heel precies overgeleverd van vader op zodn. En dat gebeurt nu nog steeds, zodat de Noh-groepen eigenlijk een soort familie- bedrijfjes zijn die al eeuwen geleden het predikaat hofleverancier kregen. Een toepasselijke benaming trouwens, want vóór 1868 waren de voorstellingen alleen toegankelijk voor de hoge Japanse adel. Deze hoge heren stel den zo'n prijs op de naleving van vaste regels en gebruiken dat de precies vastgelegde ritmes, tekst melodie en bewegingen nauwelijks verandering hebben ondergaan. De voorstelling die ik gisteren heb gezien moet er dus voor de Shogun en zijn samoerai-ridders in de Japnse middeleeuwen net zo hebben uitgezien. Deze voor het westerse theater ongekende au thenticiteit is natuurlijk fascinerend, maar Noh is geen levende theatervorm: het is voor mij een ver steend ritueel. Het westen wordt wel eens een te grote nadruk op originaliteit en creativiteit verwe ten en een gebrek aan traditie, maar de voorstelling van gisteravond had teveel het karakter van een demonstratie in een kuituur-historisch museum. Daarmee is het niet meteen duf en oninteressant geworden. Het is niet zomaar dat vanaf het begin van deze eeuw, toen Japan een beetje bekend be gon te worden in het westen, bekende theaterma kers zich hebben laten inspireren door de en technieken van het Noh-theater. Wat bewondering afdwingt is vooral de enorme precisie en timing waarmee de muziek en de bewe gingen worden uitgevoerd. De twee acteurs, altijd een hoofdrol- en een bijrolspeler, schuifelen zeer langzaam over het toneel zonder hun voeten echt van de grond te tillen en met licht gebogen knieën en een iets naar achter hellende rug. Als je dat thuis probeert zul je merken dat je voortdurend al je spieren moet spannen. Met hun armen en handen, en soms met een waaier, maken ze haast gracieuze gebaren. Ze spreken niet echt tegen elkaar, maar vertellen, samen met een koor van vier zittende zangers het dramatisch vrij simpele verhaal. Maar die zang en de muziek van een fluit en drie verschillende trommels vormen samen een vreem de, maar ritmisch zo perfecte compositie, dat het deze keer misschien de muzikaal geïnteresseerden en niet zozeer de theatraal gëinteresseerden moe ten zijn, die ik zou willen aanraden deze eerste vol ledige Noh-voorstelling te bezoeken. MARC VAN DER VELDEN Gevarieerde expositie Lakenhal Leidse kunstenaars rond 1900. Ste delijk Museum De Lakenhal. Tot en met 16 september. Geopend: di. t/m za. van 10-17 uur; zo. en feestdagen van 13-17 uur. LEIDEN - In de Lakenhal is een kleine maar interessante zo- mertentoonstelling ingericht met werk van Leidse kunste naars uit de tijd rond 1900. De ti tel van de expositie is enigszins misleidend: u zult enkel schil der- en tekenwerk aantreffen. In. totaal zijn er ongeveer 25 kwali tatief veelal hoogwaardige kunstwerken tentoongesteld uit het bezit van het museum. Teza men geven zij een indruk van het allesbehalve geïsoleerde kunstle ven in het Leiden van die tijd. Di verse begaafde schilders waren toen actief: Floris Verster, Menso Kamerlingh Onnes en diens zoon Harm, en verder onder anderen Arend Jan van Driesten, Willem Hendrik van der Nat en Herma- nus Anthonius van Daalhoff. De tentoongestelde werken la ten duidelijk zien dat enkele nieuwe internationale stromin gen uit die tijd niet langs Leiden zijn heen gegaan. Zo komen we het impressionisme (o.a. bij Ver ster) en het pointillisme (o.a. bij Menso Kamerlingh Onnes) te gen, maar ook het symbolisme (bijvoorbeeld bij Van Daalhoff). De Nederlandse 'Stijl' had in vloed op o.a. Harm Kamerlingh Onnes. Achtergrondinformatie over de betekenis van die nogal uiteenlopende stromingen kunt u vinden op de tentoonstelling zelf en in een begeleidende (geïl lustreerde) folder. Overigens is het mij een raadsel wat Jan Toor- op en Matthijs Maris op de ten toonstelling doen: men kan hen toch moeilijk Leidse kunste naars noemen. Tot de meest opvallende werken behoort - alleen al door het gigantische formaat het portret van de jonge Jenny Ka merlingh Onnes, dat Menso K.O. in 1888 schilderde. Het magnifie ke schilderij is op ruige, Amster dams-impressionistische wijze opgezet (cf. Breitner), afgezien van het gezicht, dat gevoelig en glad werd afgewerkt. Zeer Hol lands is Versters 'Slootkant': een Haagse-School-achtige impres sie, compleet met grijze lucht en molens aan de horizon. Interessant door hun experi mentele aard zijn de tentoonge stelde pointillistische schilderij en, onder meer van Hendricus Petrus Bremmer en van Harm Kamerlingh Onnes. De beoogde Eucalyptus van Floris Verster ineenvloeiing van de gekleurde puntjes komt - zoals bij vrijwel alle pointillistische werken - niet tot stand. In onze tijd berei ken sommige foto-realistische schilders een dergelijk effect overigens wel. Het werk 'Smart' van Menso K.O. een groot doek dat een in donkere (rouw?)kleding gehul de, treurende oude vrouw toont - is typisch symbolistisch. Men kan het schilderij vergelijken (foto A. Dingjan) met werk van de Hagenaar Jozef Israëls. Liefhebbers van Floris Verster komen ruim aan hun trekken op deze expositie. Behalve het ge noemde 'Slootkant' zijn er enke le (veelal symbolische) stillevens te zien, waaronder het sierlijke, fijn uitgewerkte 'Eucalyptus'. Men kan deze gevarieerde en leerzame expositie bezoeken tot en met 16 september. ANTOON ERFTEMEIJER

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 17