Dr. Faustus:
revolutionaire
televisieserie
Bintangs gaan opnieuw beginnen
Bioscopen staken
de proef met
verlaagde prijzen
Van vanavond af op VPRO-scherm
Frank Kraayeveld: 'Geen futloos dansorkestje'
Woodrow Parfrey overleden
WOENSDAG 1 AUGUSTUS 1984
RADIO-TV-KUNST
PAGINA 19
Miklós Jancsó, regisseur van 'Dr.
s.FaUStlLS(foto GPD)
UTRECHT/HILVERSUM (GPD) - We beginnen de laat-
ste paar jaar wat gewend te raken op het gebied van tv-
series die voldoen aan hoge eisen van filmkunst. Engeland
gaf al Brideshead te zien, Duitsland Berlin-Alexander-
platz, Zweden geeft Fanny and Alexander in het verschiet
(de lange versie) en van de Italianen hebben we nog Marco
Polo te goed. Wat durf en orginaliteit betreft nemen de
Hongaren nu een spectaculaire voorsprong met het door
Miklós Jancsó geregisseerde Dr. Faustus, want Hongarijes
befaamdste cineast introduceert er een volstrekt nieuwe
methode van tv-filmen mee. En met imponerend resultaat
ook, al zal het voor velen wennen zijn aan zijn stijleige
naardigheden. De VPRO begint de negendelige tv-serie
vanavond uit te zenden.
De eerlijkheid gebiedt te melden
dat Jancsó er het tv-publiek in ei
gen land bepaald niet mee te paai
en wist, want Dr. Faustus stelt ho
ge eisen aan specifiek historische
belangstelling en concentratiever
mogen bij de kijkers en in Honga
rije is het doorsnee tv-publiek net
zo geconditioneerd op hapklaar
vertier als bij ons. Het getuigt dan
ook van bijzondere moed van de
VPRO de negen delen van Dr.
Faustus aan te kopen onmiddellijk
nadat de kwaliteit ervan gebleken
was tijdens het Film Festival Rot
terdam dat in februari de wereld
première presenteerde. De reacties
toen waren unaniem geestdriftig.
door
Pieter van Lierop
De serie is gebaseerd op het boek
De Gezegende Hellevaart van dr.
Faustus, geschreven door Laszló
Gyurkó, een man die zeer goed is
ingevoerd in de recente historie
van Hongarije. Gyurkó is trouwens
tevens de auteur van de officiële
biografie van Janós Kadar, sinds
1956 Hongarijes staatshoofd. Uit
dit nevenfeit valt af te leiden dat
hoe onverbloemd ook, uitgepro-
ken schrijnend zelfs, een halve
eeuw Hongaarse geschiedenis in
Dr. Faustus wordt beschreven, er
zeker geen sprake is van subversie
ve meningen of zo. Als zij verbaasd
raken over de niet malse zelfkritiek
waarvan deze serie getuigt, dan be
tekent dat enkel dat wij hier nog
onvoldoende doordrongen zijn van
de openheid en artistieke vrijheid
die in Hongarije bestaat op een ma
nier die zijn weerga in de rest van
het oostblok niet kent.
Jancsó is overigens bepaald niet
de eerste cineast (eerder de laatste)
die aandacht ging geven aan de
zwarte bladzijden in Hongarijes re
cente historie. De behoefte tot afre
kenen met het verleden deed zich
zes jaar geleden al gelden bij
filmers als Gabor en Kovacs, later
gevolgd door Bacsó, Kósa, Mesza-
rós, Makk en in zekere zin ook Gó-
thar en Sandor. Deze filmers ope
reerden toen nog in de marge van
wat officieel werd toegelaten en
soms ontleenden hun films meer
belang aan moed en inhoud dan
aan artistieke kwaliteiten. Jancsó's
Dr. Faustus trekt de balans nu in
evenwicht. Zijn serie vat als het
ware al die voorgaande films sa
men door politiek en sociaal rela-
vante gebeurtenissen te behande
len vanaf 1927 tot en met 1974, sa
menvallend met de levensloop van
zekere György Szabados, een telg
uit een burgelijke familie die zich
een comfortabele woning in Boe
dapest kan permitteren naast een
riant" buitenverblijf aan het Bala-
tonmeer. Vader is ambtenaar, moe
der is van adel. In weerwil van de
opvattingen thuis, neemt György
als jongen deel aan het verzet tegen
de Duitse (en Hongaarse) fascisten.
Hij komt in contact met commu
nisten, omhelst na de oorlog hun
ideologie, helpt de omwenteling
van 1947 te bewerkstelligen en als
de communisten eenmaal de
macht hebben wordt ook hij dupe
van de rigide. Stalinistische repres
sie onder Rakosi die meende dat
het doel alle middelen heiligde.
Net als tijdens de oorlog komt
György in de gevangenis terecht,
wordt mishandeld en vernederd.
Vergissing
Amper op vrije voeten en zijn
wonden nauwelijks nog gelikt,
wordt hij andermaal gearresteerd
als de Opstand van 1956 in bloed is
gesmoord door de Russen. Ditmaal
blijkt hij slachtofffer van een ver
gissing. Alle tourmentaties hebben
hem niet kunnen afbrengen van
zijn geloof in een humaan onder
bouwd communisme. Hij krijgt
eerherstel als partij-lid en men
biedt hem zelfs een belangrijke be
stuursfunctie aan in een provincie
stad. Daar wordt Szabados gecon
fronteerd met corruptie en gekon
kel, hij weet zich echter te handha
ven en loodst de stad nog door de
bedreiging heen van een waters
nood door dijken te laten doorste
ken op een plaats dat de Donau er
slechts drie minder betekenende
dorpjes overspoelt, een doortasten
de daad waar overigens die dorpe
lingen hem niet echt dankbaar
voor zijn. Intussen raakt de be
windsman steeds vaker onderhe
vig aan twijfels over de haalbaar
heid van zijn idealen en de moge
lijkheden van de mens. Er zit tus
sen de carrière-lijn door ook nog
een dozijn amoureuze affaires ver
vlochten en ook de wederwaardig
heden van andere familieleden zor
gen op gezette tijden voor verbre
ding van het spectrum meningen
en perspectieven.
György Szabados is niet een erg
spannend personage. Zijn psyche
krijgt weinig profiel en zijn gedrag
plaatst hem onveranderlijk in de
juiste hoeken, bezien vanuit de he
dendaagse partij-optiek: in het ver
zet gezeten, communist geworden
toen je daar nog iets voor over
moest hebben, geen bewonderaar
geweest van Rakosi, slachtoffer ge
worden zelfs, begrip opgebracht
hebbend voor de motieven achter
de opstand van 1956 maar er niet
aan meegedaan, dus ook niet ge
vlucht en daarna een bedachtzaam
medewerker gebleken aan de op
bouw van zijn land. Een model-
Hongaar eigenlijk. Met zijn opvat
tingen was het al niet anders ge
steld. Hij is bereid schande te spre
ken van wat de stalinisten met
R^jk hebben uitgevreten. Hij heeft
als drukkerij-chef in 1956 gewei
gerd een manifest te drukken
waarin Amerika gesmeekt werd
om militaire interventie. Hij brengt
in 1968 compassie op voor de goed
bedoelende Dubcek in Tsjechoslo-
wakije, maar verwijt hem gebrek
aan realisme. Hij heeft begrip voor
de dissidentenbeweging, maar wil
ze toch ook weer niet steunen. Sza
bados' opinies vallen samen met
die van het nuchter en pragmati
sche geworden Hongarije zelf, een
land dat na 300 jaar overheersing
door elkaar afwisselende, vreemde
mogendheden, zich bewust is ge
raakt van de beperkingen die zijn
voortgekomen uit de historie en de
misschien wel ongelukkiste plek
op de kaart van Europa.
Toch is Szabados aan het eind
van zijn leven tot chronische
zwaarmoedigheid vervallen, al
heeft hij zichzelf weinig te verwij
ten. Maar zo vaak heeft de man zijn
emoties in pragmatisme gesmoord,
dat hij uiteindelijk geen raad meer
weet met wat hem nog aan gevoe
lens rest en dan zoekt hij de dood
op tijdens een storm op Balaton.
Macht
Wat heeft dit nu allemaal met
Faust te maken? Niets en eigenlijk
ook weer alles. Schrijver Gyurkó
ziet Szabados als dr. Faustus, door
Mephisto verleid met politieke
macht. En macht brengt een inte
ger mens uiteindelijk nooit geluk.
Macht corrumpeert en maakt van
iedere Faust ook weer een Mephis
to. De eerste hoogst originele
vondst van dit scenario is om de
hele geschiedenis te laten vertellen
door... Mephisto zelf, die het dan
ook voortdurend heeft over „mijn
protégé". Een daarmee samenhan
gende vondst betreft de casting.
Tot 1956 laat Jancsó de hoofdrol
(Faustus dus) spelen door Lajos
Balazsovits, op het moment echter
dat György zich laat benoemen tot
gemeente-secretaris, een functie
met niet geringe politieke macht
(gesymboliseerd door een overge
dragen dienstpistool, hij heeft er
voor moeten tekenen) wordt de rol
overgenomen door Andras Kozak
die we in de leader van de tv-serie
telkens ook zien als de schijnbare
verteller; Mephisto dus. De allego
rie is overduidelijk. Formeel een
briljante zet.
Daar zijn er meer van. Meest bij
zonder is wel hoe Jancsó „litera
tuur" ombouwt tot „televisie". De
handicap van alle boekverfilmin-
gen is dat de taal verdwijnt voor
zover het niet gaat om dialogen en
daarmee verdwijnen tevens de spe
cifieke woordkeus, de overpeinzin
gen, de atmosfeer, de stijl van het
boek. Dat heeft Jancsó weten te
vermijden. Als ondertitel gaf hij
aan de serie mee: „Fragmenten, il
lustraties, variaties" en dat mag le-
terlijk genomen worden. We horen
het boek voorlezen (door Mephisto
dus) in de oorspronkelijke woor
den van Gyurkó, fragmenten wel
iswaar maar dan wel de meest sail
lante en markante fragmenten.
Daarbij zien we de acteurs hun rol
len spelen, maar ze houden door
gaans hun monden stijf dicht. Ze
handelen, gebaren, kijken, drinken
zeer veel glazen leeg en roken zich
te pletter, maar pas op de plaatsen
waar in de oorspronkelijke tekst
een fiard dialoog zat, zien we ze nu
daadwerkelijk ook iets te berde
brengen. De beelden vormen geen
zelfstandig drama, ze zijn inder
daad illustraties. Meestal althans.
Soms dat is dan weer het speelse
van Jancsó die een broertje dood
heeft aan elke conditionering
zien we in de beelden andere din
gen gebeuren, of dingen anders ge
beuren dan de verteller beschrijft.
Je hoort bij voorbeeld: „György
deed het raam open", maar we zien
Fragment uit de tv-serie 'Dr. Faustus
György de deur dichttrekken. Dat
zijn de variaties op zijn simpelst,
maar ze gaan ook verder en krijgen
zelfs symbolische bedoelingen
waar de tekst helemaal niet over
rept. Aan het einde van deel 9 zit
een mislukkende verleidingsscène
(let straks op wat er met een geel
truitje gebeurt) waarvan de fines
ses op geen stukken na tot Mephis
to schijnen te zijn doorgedrongen.
Montage
De beelden op zich, in techni
sche zin, zijn overigens fenome
naal. Jancsó is al twintig jaar be
roemd en berucht door zijn naadlo
ze montage. Vroeger speelden zijn
film altijd op open terrein en dan
liet hjj Janos Kende de meest inge
wikkelde en desoriënterende ca
merabewegingen maken van ex
treme lengten. In Elektra destijds
werd niet meer dan elf keer gesne
den; voor een normale speelfilm is
een gemiddelde van 700 „schnitts"
gangbaar. In „Hart van de Tiran"
(zijn vorige film) liet Jancsó voor
het eerst zien dat hij die techniek,
zij het minder extreem, ook kon
toepassen in studio-decors, al wa
ren die zo ruim dat er nog steeds
panoramisch kon worden ge
draaid. Dr. Faustus echter is ge
maakt voor televisie en op video,
zodat er bijna niet meer met totaal
opnamen gewerkt kon worden.
Close-ups zijn voor een klein
scherm belangrijker. Toch frap
peert Jancsó opnieuw keer op keer
met de meest ingenieuze camera
bewegingen die naadloos van het
ene interieur in het andere terecht
lijken te komen, jaren kunnen
overbruggen en enorme afstanden,
seizoenswisselingen meepikkend
zelfs. Een verschil met vroeger is
evenwel dat er nu gemonteerd is
via nauwelijks zichtbare over
vloeiers, onmerkbaar verschoven
studio-panelen, dubbeldrukken en
misleidende spiegeleffecten. Het
resultaat blijft fabuleus. Inhoude
lijk mag Dr. Faustus minder ge
waagd zijn dan sommige recente
films van Bacso, Kosa en vooral de
laatste Meszaros, in vooral formele
zin moet Dr. Faustus gezien wor
den als een tv-serie van werkelijk
revolutionaire betekenis.
1(2) Two tribes - Frankie
goes to Hollywood
2 (1) Wake me up before you
gogo - Wham
3 4) To France - Mike Old-
field
4(3) Only when you leave -
Spandau Ballet
5 (15) Smalltownboy - Brons
ki Beat
10 (11) Each and everyone -
Everything but the girl
11 (10) Over de muur - Klein
Orkest
12 (12) Verrek zeg kerel ben jij
het - Lodewijk van Ave-
zaath
13 (13) Absolute - Scritti Polit-
ti
14 5) The reflex - Duran Du-
16 (16) Change of heart
Change
17 (33) I won't let the sun go
down on me - Nik kers-
haw
18 (23) When doves cry - Prin-
20 (28) Taxi - J.Blackfoot
21 (36) You don't love me - Ma
rilyn
22 (27) Telefoonbaby - J. Spen
cer and Lyda
23 High energy - Evelyn
Thomas
24 (38) Jump - Pointer Sisters
25 (26) Somebody else's guy -
Jocelyn Bronw
26 (29) Eyes without a face
Billy Idol
27 (14) Let's hear it for the boy
- Deniece Williams
28 (19) Rough justice - Bana-
29 (17) One love/people get
ready - Bob Marley
30 (20) Self control - Laura
Branigan
31 (21) Stuck on you - Lionel
Richie
32 (37) Down on the street -
Shakatak
33 (24) Cassandra - Bonnie
and Jose
34 I'm your son South
America - Silvio
35 (31) Class/style - Linda Le-
36 (35) Breakin' there's no
stopping us - Ollie and
Jerry
37 White horse - Laid back
39 (30) False alarm - Marsha
Raven
40 When am 1 going to ma
ke a living - Sade
(Stichting Ned. Top 40)
AMSTERDAM/REGIO (ANP) - De
bioscoopconcerns City Exploitatie
Maatschappij en Meerburg Thea
ters BV, exploitanten van onge
veer vijftig bioscopen in Amster
dam, Rotterdam en Den Haag, heb
ben besloten de korting op de toe
gangsprijzen op maandag op te
schorten. Dit heeft de directie van
de concerns gisteren meegedeeld.
Sinds januari van dit jaar kost
een kaartje voor de theaters van
deze concerns op maandag slechts
zes gulden. Met ingang van maan
dag 13 augustus vervalt deze kor
ting voorlopig in afwachting van
een onderzoek van de Nederlandse
Herstructurerings Maatschappij
(NEHEM) naar het effect van de
kortingen. Het onderzoek wordt
uitgevoerd in opdracht van de Ne
derlandse Bioscoopbond.
Als de resultaten van het onder
zoek van de NEHEM aanleiding
zullen geven voor eenzelfde of een
andere korting dan zullen beide
maatschappijen zich daaraan hou
den, aldus de directie. Met de di
rectie van het Tuschinski-concern
is afgesproken dat ook die biosco
pen zich bij een eventuele nieuwe
regeling zullen aansluiten, zodat
op dat punt in de drie grote steden
uniformiteit zal bestaan. Zowel Ci
ty als Tuschinski zijn eigendom
van de Amerikaanse Cannon
Group.
In de Leidse regio zijn geen bio
scopen, die tot deze concerns be
horen. Wel is er een aantal biosco
pen, dat aan de proef op maandag
heeft meegedaan. Daarvan zullen
de City-bioscopen in Katwijk voor
lopig het lage tarief (vijf gulden) op
maandagen handhaven. Daar con
stateert men een toeloop van het
publiek op de goedkope dag, zon
der dat dit ten koste gaat van be
zoekersaantallen op andere dagen.
Ook de Leidse Luxor-bioscoóp
handhaaft het lagere tarief op
maandagen.
Bij de Euro-bioscopen in Alphen
aan den Rijn, die tot het Jochems
concern behoren, is men al op 25
juni gestopt met het lagere tarief
op maandagen. De overige biosco
pen in Leiden hebben niet meege
daan aan de verlaging van de toe
gangsprijzen. Zij handhaven op
maandagen hun gebruikelijke ta
rief.
Reclame misleidend
AMSTERDAM (GPD) - De Recla-
me Code Commissie heeft de recla
me van Nico Lesman uit Delfzijl
die informatiepakketten over 'wor-
maarde' verkoopt veroordeeld.
Volgens de uitspraak misleidt Les
man eventuele kopers door veel te
beloven, de namen TNO en KRO-
televisie aan te halen, veel geld (29
gulden) te vragen en dan slechts
twee stencils over het kweken van
wormen te sturen. Lesman heeft
zich niet tegen de klacht verweerd
en is ook niet in beroep gegaan.
De klacht is ingediend bij de Co
de Commissie naar aanleiding van
advertenties in de bladen Onkruid,
Onze Eigen Tuin en De Moestuin.
Lesman prijst daarin uitgebreid de
voordelen van wormaarde voor
een gezonde goede tuin. Hij haalt
aan dat de wormaarde-methode
„TNO-onderzocht" is en door het
televisieprogramma KRO Brand
punt in de Markt is aangeprezen
Frank Kraayeveld: 'power'.
(foto GPD)
AMSTERDAM (GPD)
Kort na de twintigste ver
jaardag van de Bintangs
leek deze Bintangse rythm
and blues-groep een roem
loze dood gestorven te zijn.
Toch heeft de groep uit Be
verwijk, met Frank Kraaye
veld meestal als centrale fi
guur, maar overigens nooit
met een bezetting die meer
dan enkele jaren stand
hield, nog altijd her en der
in de provincie groepjes fa-
natieke fans.
door
Henk Linse
Bij die mensen zal de teleurstelling
groot zijn geweest, toen drummer
Harrv Schierbeek, gitarist Jack
van Schie en zanger Guus (Gus)
Pleines één voor één zeiden „er
geen zin meer in te hebben". De
Bintangs hebben nooit het grote
succes weten binnen te halen en
het spelen van het aloude repertoi
re, aangevuld met enkele nieuwe
werkjes van Frank, ging vervelen.
Dit voorjaar echter kwam de
naam Bintangs weer bovendrijven.
In de zoveelste bezetting kan men
de meest geroutineerde rythm and
blues-machine weer inhuren voor
alles wat uitstijgt boven een brui
loft of partij. Frank Kraayeveld is
natuurlijk weer de spil, verder
is de bezetting volledig veranderd.
„Vanaf eind augustus gaan we
weer helemaal opnieuw begin
nen". aldus manager Ben van Vue-
ren die de groep wèl trouw geble
ven is.
In de rokerige sfeer van kroegen
en clubs en op winderige strand-
terrasjes is er echter meer te bele
ven. Vorige week stond bijvoor
beeld op de affiches van Jazzcafé
De Kroeg in Amsterdam: „Zuper-
zezzion rond Gus Pleines, Frank
Kraayeveld, Burt van der Mey, Ja-
pie Castricum en Hans Dulfer
Deze kruising tussen de formatie
Carlsberg en de (oude) Bintangs
duikt op door de weekse avonden
in de kleinschaligheid. Frank
Kraayeveld: „Een tijdje geleden
begonnen op het strand bij Wijk
aan Zee wekelijke jamsessies met
onder andere Danriy Lademacher
Dat was heel swingend en op een
gegeven moment hebben we el
kaar gebeld en besloten om iets
dergelijks te doen. Als geintje zijn
we onder de naam „Binberg" (Bin
tangs en Carlsberg) met deze con
certjes begonnen. Even later liep
het al uit de hand toen wij met zijn
vieren op een groot festival hebben
opgetreden, waarvoor eigenlijk
Carlsberg geboekt was. Maar de
nieuwe opzet van Carlsberg kwam
niet van de grond en dus zijn wij
maar gegaan".
Gein
De Binberg-avonden hebben in
feite weinig weg van jamsessies
De vier heren zijn strak op elkaar
ingespeeld, wat voornamelijk aan
de sterke familieband tussen deze
twee rockgroepen te danken is
ook met een minimum aan repeti
ties weet het viertal de rock aan het
rollen te krijgen. Frank moet zich
nu en dan even voor de abrupte
slotakkoorden verontschuldigen
„maar zo gaat het nu eenmaal" op
dergelijke feestjes.
Gus Pleines en Kraayeveld com
bineren hun stemmen nog steeds
op de beproefde manier en compo
sities als „Snake in the grass" en
„Ridin' on the L and N" staan na
tuurlijk nog op het repertoire,
evenals een aantal Carlsberg-com-
posities en natuurlijk een selectie
uit werk van derden, zoals een stuk
boogie a la John Lee Hooker of
Canned Heat, bluesrock van ZZ-
Top en vettige soul-klassieker als
„Have mercy".
De gein die de heren op de kleine
podiumpjes hebben, straalt er van
af. De toch al rauw grommende
Kraayeveld kan hier ongestraft
nog een schepje bovenop zijn ge
brul doen en komt met zijn stem
geluid ergens tussen Tom Waits en
Joe Cocker uit. Gus Pleines - de
gene die echt geen zin meer in Bin
tangs of andere vaste dingen heeft
- pakt het in deze ontspannen
sfeer veel nonchalanter aan. Bij het
hoge zinnetje „Please don't say we
're through", de pointe van het eer
der genoemde „Have mercy" pro
beert Pleines niet eens te halen
Het is maar een geintje en voor een
paar missers haal je dan je schou
ders op, en een onverwachte gou
den mondharp-solo is even later
weer mooi meegenomen.
Dulfer
Zolang een nummer geen onver
wachte wendingen vertoont, kan
ook saxofonist Hans Dulfer de Bin-
bergers leuk bijbenen. Een echte
roek-blazer zal hij wel nooit wor
den en jammer genoeg maakt hij
heel aardige „leegtes" en overgan
gen rommelig door dóór te blazen
en slechts met een tik op zijn
schouder zét hij zijn solo op het
juiste moment in. Behalve „Ridin"
is Dulfer kennelijk volledig onbe-
LOS ANGELES (UPI) - De Ameri
kaanse film- en televisieacteur
Woodrow Parfrey die is opgetre
den in meer dan 100 televisiestuk
ken en speelfilms, waaronder "Dir
ty Harry" met Clint Eastwood en
"Papillon" met Steve McQueen, is
op 61-jarige leeftijd in Los Angeles
overleden.
Na de Tweede Wereldoorl g,
waarin hij met het Amerikaanse le
ger vocht in Europa, studeerde
Parfrey toneel in New York en be
gon in de jaren vijftig met zijn car-
kend met het repertoire, wat overi
gens niet betekent ciat hij geen
steentje bijdraagt aan een swingen
de sessie.
Bij de officiële Bintangs zijn de
zaakjes wèl georganiseerd. Kraaye
veld: „Wat denk je wat? Ik speel
tegenwoordig gitaar. Ik vind twee
gitaren goed klinken en de voor
malige bassist van Barrelhouse
neemt mijn plaats als bassist in"
„Verschil met vroeger? Nou, het
begon op het laatst met Jack, Gus
en Harry erg vervelend te worden
We wilden wel graag nieuw reper-
toir spelen en niet vastroesten,
maar er ging kennelijk zo weinig
van uit dat het publiek erg sloom
reageerde. En dan speelden we
maar weer zo'n ouwe bekende om
de zaak in begeweging te houden
Wat me opvalt is, dat we nu een
zaal de hele avond aan de gang
houden met nieuw materiaal"
Kernwoord van zijn muzikale be
zigheden is voor Kraayeveld „po
wer" „Als dat er niet meer is. kan
ik net zo goed in zo'n futloos dans
orkestje gaan spelen. Nou, dan sta
je daar als een ouwe lui - ik ben
nog geen veertig, nou ja bijna wel
natuurlijk. Maar kortweg: zonder
een beetje „power" er achter, doe
ik niet mee".
rière als acteur op Broadway, waar
hij optrad in stukken als "Advise
and Consent", "Room Service".
"The Rehearsal" en "The Tiger and
the Typist".
In 1962 verhuisde Parfrey naar
Los Angeles, waar hij van het to
neel overstapte naar film en televi
sie. Veelzijdig als hij was kon hij in
de huid kruipen van vele persona
ges. Op de televisie was hy o.m. te
zien in "Flamingo Road" en in de
bioscoop in "Planet of the Apes"
en "Bronco Billy". Hij laat een
vrouw en vier kinderen achter.