Het veilige monopolie van Studio Sport c ZATERDAG 21 JULI 1984 Mart Smeets, de gezichtsbepalende verslaggever van het NOS-programma Studio Sport, werd veertien dagen geleden ontslagen. In het weekblad Vrij Nederland had hij zich weinig vleiend uitgelaten over zijn directe chef Kees Boerhout en het hoofd van de NOS-televisie Carel Enkelaar. Verder klaagde Smeets dat Studio Sport geen journalistiek geweten heeft. Verslaggever Weert Schenk sprak met ingewijden over de sportrubriek, die 25 procent van de NOS-zendtijd vult en een budget heeft van 9 miljoen gulden plus 4,5 miljoen voor de Olympische Spelen, de salariskosten van 15 personeelsleden en een grote groep freelancers niet meegerekend. Een verhaal over ongecontroleerde macht en humeurige mensen. Extra i van Dussclioten: aardig- Mart Smeets: niet gereageerd op Kees Boerhout: het zijn kerels heidis er af. iroto kippa) ontslag. (foto gpdi onder elkaar. tfoto gpdi door Weert Schenk Eddy Poelman: praat nauwe lijks met zijn chef. <fato GPD) Frans van Dusschoten, de watersportverslaggever van Studio Sport, had zijn bureau leeggeruimd. Nog eenmaal draaide hij zich om, toen trok hij de deur achter zich dicht. Bijna vijfentwintig jaar bege leidde hij voor de televisie sport met commentaar. Nu, 58 jaar oud, had hij de moge-- lijkheid aangegrepen om ver vroegd uit te treden. Goed, hij had gezegd geen offi ciële afscheidsreceptie te willen. Maar had de 29e juni, zijn laatste dag, dan evengoed zo geruisloos moeten verlopen, vroeg hij zich af. Geen collega die hem de hand kwam drukken. Niemand die op belde voor een groet. Ook Kees Boerhout, de chef van Studio Sport, liet niets van zich horen. Van Dusschoten werd er een beetje triest van. Frans van Dusschoten beves tigt dit verhaal dat in omroep- kringen de ronde doet. Meer wil hij niet zeggen over de werksi tuatie bij Studio Sport. „Het was een lullige dag, inderdaad. De aardigheid is er af bij Studio Sport. Daar laat ik het bij. Ik wil niet natrappen". Het afscheid van Van Dus schoten is typerend voor de sfeer waarin de mensen op de NOS- sportafdeling met elkaar om gaan. Kenmerkend is ook dat de redactie nauwelijks reageerde op het ontslag van Mart Smeets. Koude douche mm De slechte verhoudingen bij Studio Sport zijn niet van van daag of gisteren. Al in het begin van de jaren zeventig waren er hevige rellen. Daarvan was de komst van Bert Spaak, zoon van chef Bob Spaak, één van de be langrijkste oorzaken. Door de jonge Spaak kwam Martijn Lin- denberg binnen/een jongen die tot dan toe cameraman was. Een daad van vriendjespolitiek die nog steeds sporen nalaat, zoals straks zal blijken. In de tweede helft van de jaren zeventig was er bij Studio Sport een groepje redacteuren dat re delijk met elkaar overweg kon: Ruud ter Weyden, Kees Jansma, Mart Smeets, Theo Reitsma, Her man Kuiphof, en Frans van Dus schoten. Het waren weliswaar ij- dele individualisten met een groot ego, maar ze brachten toch voldoende respect voor elkaar op. Ze konden hun journalistie ke ideeën volop kwijt, omdat de tegen het eind van zijn carrière lopende Bob Spaak het allemaal wel prima vond. Studio Sport kwam pas goed in de problemen toen de opvol ging van Bob Spaak moest wor den geregeld. De redactie pleitte voor een journalistiek leider. Voornaamste kandidaat was Theo Reitsma. Carel Enkelaar meende echter dat een manager de sportafdeling moest leiden. Hij parachuteerde tegen de zin van de redactie Kees Boerhout, die door een reorganisatie niet er gelukkig was als hoofd afdeling programmacoördinatie. De redactie voelde dat als een koude douche. Zonder enige in spraak kregen ze een chef die naar hun zeggen 'nauwelijks een tennisbal vaff een voetbal kon onderscheiden'. De vedetten van de redactie gaven Boerhout geen enkele kans. Ze negeerden hem volkomen en Boerhout liet ze de vrije teugel. Geschreeuw Besprekingen die toch af en toe moesten worden gehouden, liepen meestal uit op gigantische schreeuwpartijen. Als Boerhout zich vergiste in een naam of zich versprak, was dat voor redacteu ren een bevestiging dat de man totaal geen sjoege van sport had. Van de zijde van de redactie werd niets gedaan om Boerhout te accepteren. Maar Boerhout zelf greep de kansen ook niet om zichzelf van het image te ont doen dat hij aan het handje van de hogere heren liep. Zo stelde hij zich in een affaire over recla meborden niet nadrukkelijk ach ter zijn verslaggevers op. Ruud ter Weyden en Kees Jansma vertrokken. Van Dus schoten was al enige tijd elders gedetacheerd om de serie Mari tiem te maken. Kuiphof, Smeets en Reitsma hadden geen alterna tieven. Zij bleven. Reitsma iso leerde zich geheel. Bemoeide zich nergens meer mee en deed alleen wat hij moest doen. Smeets, bezeten van sport, ging wel keihard door, maar kennelijk met de pest in zijn lijf. De radioreporters Eddy Poel man, Heinze Bakker en Evert ten Napel stapten over naar de tele visierubriek. Maar dat bracht geen enkele verbetering. Er werd om hen gelachen. Ze hadden im mers geen kaas gegeten van tele visie maken. Begeleiding bleef uit, ze moesten het zelf uitzoe ken. Wel werden de onderwer pen die zij aanpakten op de redactievergaderingen afge brand. Boerhout, die wordt gety peerd als een aardige, maar onze kere man zonder leidinggevende capaciteiten, liet de etterbuil doorgroeien. Wie zou verwachten dat het 'ra- dioclubje' het voor elkaar op nam, vergist zich. Ook dat bleek onderling niet collegiaal. Het draaide en draait ter redactie nog steeds om ijdelheid, jaloezie, egotripperij en hobbyisme. Een ieder vecht voor zich, wil zijn sportonderwerp en zichzelf op het scherm. Dat betekent dat an dermans ideeën moeten worden afgewezen, tenzij het bijvoor beeld Ajax-Feyenoord betreft, waar Studio Sport niet omheen kan. Politiek Er wordt dus politiek bedrej ven alvorens de redactievergade ringen beginnen. „Als ik voor jou stem, moet jij voor mij stem men", zegt de ene redacteur te gen de andere. Wie de meeste in vloed heeft en de grootste bek, wint. Zijn onderwerp komt op de buis. De vriendschappen wisselen wekelijks. Daarom moet je, vol gens mensen die de sfeer van na bij kennen altijd op je tellen pas sen. Nooit vrijuit praten, je hebt zo een dolksteek in de rug. Door alles heen blijft Boerhout de kwaaie pier. Zo praat Eddy Poel man, hoewel onlangs de wacht aangezegd nog steeds eindredac teur, niet of nauwelijks met zijn directe chef. De geringste sa menhang op de redactie ont breekt'. Niemand voelt zich er kenne lijk gelukkig, maar niemand is bij machte om die sfeer te door breken. Het lachen als een colle ga uitglijdt, de ruzies, conflicten en vechtpartijen blijven door gaan. Maar opstappen is ook moeilijk. Waar moet je heen? De meesten zijn trouwens verslaafd geraakt aan de glamour van tele visie: het reizen, het herkend worden op straat. Een dergelijke toestand leidt tot ongemotiveerdheid. Studio Sport wordt dan ook heel ge makzuchtig en routineus ge maakt. Aan de hand van de sportagenda wordt het kleurloze programma samengesteld. Ach tergrondreportages die moeten leiden tot een beter begrip van de sport zijn er nauwelijks. Er gaat een zucht van verlich ting over de redactie als erop woensdagavond Europa Cup voetbal wordt gespeeld. 'Dan hoeven de mannen niets te be denken. Er heerst een grote geestelijke luiheid. Ze beperken zich tot het becommentariëren van de bewegende beelden, die vaak ook nog zo uit het buiten land worden aangeleverd. Het kan allemaal, want Studio Sport wordt toch niet opgeheven', al-, dus een ingewijde. Alleen Dat heeft Mart Smeets op een wat overdreven manier willen zeggen. Maar kennelijk staat hij daarin alleen. Er is niemand die roept: dit kan niet. De anderen, en vooral de leiding van de NOS, lijken tevreden. Het publiek merkt er weinig van het gebrek aan een journalistieke plaatsbe paling en blijft volgens de cijfers Studio Sport volgen. Dat steeds meer mensen afstemmen op de Belgische en Duitse televisie, wordt weggewuifd als niet bewe- De slechte sfeer en het ontbre ken van een journalistieke koers zijn volgens ingewijden terug te voeren op het gebrek aan leiding. De ploeg marcheert niet, maar Boerhout zegt niets. In die am biance heeft, volgens de bronnen bij de NOS, regisseur-producer Martijn Lindenberg de macht naar zich toe getrokken en kan hij die ongehinderd uitoefenen. Gezegd wordt dat de sfeer al heel erg zou verbeteren als Linden- berg werd aangepakt. Niemand bestrijdt dat Martijn Lindenberg, een eind-dertiger, een groot vakman en een supe rieur organisator is. Door zijn kennis van de televisietechniek en de elektronica, waant ieder een zich echter afhankelijk van hem. Tot op zekere hoogte is dat ook waar, omdat Boerhout en het 'radioclubje' daar ook weinig van weten. Lindenberg wordt omschre ven als iemand bij wie het vak manschap niet is gekoppeld aan een aangenaam karakter. Hij is een humeurig mens, met wie het moeilijk werken is. Als Linden berg iemand nodig heeft, toont hij zich de gevierde jongen met de dikke sigaar en een rondje voor de hele zaak. Omgekeerd is hij de nukkigheid zelve. Hij kan mensen als Poelman, Bakker en Ten Napel genadeloos kleineren. Hij manipuleert, zaait twijfels over collega's, brengt geruchten in omloop, kortom Lindenberg is geen sfeermaker, zo stellen de bronnen. Gebaar hbbm Lindenberg gedraagt zich do minant op redactievergaderin gen. Ofschoon hij^geen journalist is, wat hem volgens zeggen erg frustreert, bepaalt hij voor een groot deel niet alleen hoe maar ook wat er op de televisie wordt gebracht. En ook of het recht streeks gebeurt of niet. Linden berg heeft in de praktijk meer te vertellen dan Boerhout. Hij be heert in feite ook het redactie budget. De verslaggevers laten zich door hem koeieneren. Ze bieden geen tegenspel vanwege de ver deel en heers methode. Ook Boerhout laat hem begaan. Al leen Smeets kon het aardig met hem vinden. Niet onwaarschijn lijk is dat hun beider liefde voor met name basketball daaraan ten grondslag ligt. Als op de redactievergadering (die behalve door de chef en de vijf redacteuren wordt bijge woond door de regisseurs, pro ductiemensen en een aantal free lancers met een vast contract) een onderwerp wordt aange bracht dat Lindenberg niet aanstaat, slaat hij gewoontege trouw zijn linkerhand in de holte van de rechterelleboog waardoor die onderarm omhoog schiet. Dit wordt begeleid met commentaar als: flut, wie interesseert dat nou, dat is toch niks. Meestal gebeurt het dan ook niet, omdat hij tevo ren met anderen weer voor hen voordelige afspraken heeft ge maakt. De regisseur-producer reist de hele wereld af. Hij maakt meer kilometers dan de minister van buitenlandse zaken, wordt ge zegd. Niettemin weet hij alles en kan hij aan de touwtjes blijven trekken, zelfs als hij onder een palmboom in Zuid-Amerika ligt. ABC Lindenberg kan zijn macht uit oefenen dank zij regie- en pro ductieassistente Fanny Blan- kers, inderdaad een dochter van de 'vliegende huismoeder' Fan ny Blankers-Koen. Zij hoort en ziet alles op de redactie en houdt Lindenberg daarvan dagelijks op de hoogte. Als de altijd ijverige Lindenberg zelf in Hilversum is, komt hij als eerste binnen en gaat als laatste weg. Zo behoudt hij zijn positie. Talrijk zijn de verhalen over de commerciële banden van Lin denberg. Doordat hij de inhoud van Studio Sport voor een grool deel zou kunnen bepalen, is hij interessant voor reclamemakers. Het zijn allemaal suggesties, zon- Wie lust er geen kop snert als het koud is? Leidenaar Carel Bodrij, alias de Soepspecialist, komt het brengen. Bij kantoren, bouwplaatsen en fabrieken. Hij heeft er als enige een vergunning voor en dat alleen al maakt zijn nering zo bijzonder. "Meneer Bodrij, uw soep was weer bacterievrij", zo klinkt het menigmaal als de inspecteur van de Keuringsdienst van Waren hem de uitslag van een monsteranalyse komt meedelen. Carel Bodrij bloost dan als de tomaten in zijn zijn minestronesoep. Niet voor niets immers poetst hij zijn pannen met de nauwgezetheid van een sterilisator. En dat telkens afkoelen en weer opwarmen, dat doet een soep ook al geen goed. "Er zijn wel eens vrouwen die tegen mij zeggen: mijn soep was de tweede dag veel lekkerder Dan zeg ik: u kunt geen soep koken, mevrouw. Soep hoort zo van het vuur het lekkerst te zijn. En als dat niet zo is, dan zijn er fouten gemaakt". Carel Bodrij (50), in Leiden beter bekend als de Soepspecialist, vond zijn gat in de markt alweer zo'n veertien jaar geleden. Met een soepwagen langs kantoren, fabrieken en bouwplaatsen, dat leek hem wel wat. Toen hy op het stadhuis een ventvergunning aanvroeg, kreeg hij te horen dat hij geluk had Een soortgelijk Voorschotens bedrijf had er zojuist de brui aan gegeven, zodat het gevraagde document hem werd verleend. Bodrij. opgegroeid in het slagersvak en door een sterfgeval in de familie min of meer bij toeval caféhouder geworden, zag geen brood meer in het vak van kastelein. "Bovendien", zo zegt hij, "hou ik van pannen. Ik ben altijd al gek op koken, bakken en braden geweest". Kortom, m een keukentje van drie bij drie achter zijn woonhuis in de Janvossensteeg maakte hij zijn eerste pan snert een artikel dat der dat concrete feiten worden aangedragen. De verhalen wor den slechts gestaafd met een ver wijzing naar Lindenbergs appar tement in Zuid-Frankrijk. Een bewijs dat Lindenberg zijn gang kan gaan, vormt wel licht zijn medewerking aan de grote Amerikaanse televisie maatschappij ABC tijdens de ko mende Olympische Spelen in Los Angeles. Hoewel hij chef d'e- quipe is van de vijftien man ster ke Studio Sport delegatie, heeft hij van Boerhout toestemming gekregen om voor ABC het wiel rennen te regisseren. Kees Boerhout zegt dat Lin denberg hiervoor toestemming heeft gevraagd. Hij ziet geen be zwaar in een combinatie als hoofd van de NOS-delegatie. Wel vond hij het te ver gaan als Lin denberg ook nog de marathon zou regisseren. Boerhout rede neert dat het op den duur ook voor de NOS voordeel biedt als Lindenberg dit soort werk voor ABC doet. Nonsens De Studio Sport-chef zegt alle vertrouwen in Martijn Lindem berg te hebben. Alle verhalen over commerciële banden noemt hij baarlijke nonsens. „Er komt geen reclamebord te lang in beeld. Bovendien is het uitgeslo ten dat je zoiets alleen kan doen. Nee, als dat zo zou zijn en ieder een weet het, zouden ze allemaal op scherp staan om hem een hak te zetten. Dan kwamen ze bij mij". Volgens Boerhout meldt Lindenberg zijn neveninkom sten, zoals die voor ABC, netjes Wel erkent Boerhout dat Lin denberg wat geld kan overhou den aan betalingen van hotels, restaurants, benzine en andere productiekosten. „Hij krijgt voorschotten, die belopen hoog uit 15 tot 20.000 gulden. Als hij met een American Express-card betaalt, wat pas later van zijn re kening wordt afgeschreven, kan het rentevoordeel voor hem ziin Carel Bodrij. alias de Soepspecialist "Ik ben altijd al gek op koken, bakken en braden geweest". (foto Hoivasti later zijn specialiteit zou worden. In een tweedehands Volkswagenbus monteerde hij een au ba in marie (een bak met heet water, die de soeppannen op een constante temperatuur houdt) en al gauw was het fenomeen Soepspecialist in het Leidse een even vertrouwde verschijning als de kraakwagen. Het 'op de minuut rijden' is volgens Bodrij een van de pijlers van zijn succes. "Als ik om tien voor halfeen bij de HCW sta, kunnen ze me om half een alweer in de Rooseveltstraat verwachten. Ik heb ook zo mijn eigen straatjes. Daar staan de mensen vaak al met een pannetje klaar". Bodrij's keuken is inmiddels een Hink stuk uitgebreid. Er staat zelfs een rookkast. "Met mijn slagerservaring mag ik nog Dat is niet meer dan een paar duizend gulden. Maar belangrij ker is dat hij zijn werk zo goed doet, dat hij ook voor de NOS veel verdient". Volgens Boerhout is Linden berg deze week wel met veel meer geld naar Los Angeles ver trokken. „Dat is een uitzonde ring omdat de Amerikanen alles, ook op televisiegebied, contant betaald willen hebben". Hij zegt dat Lindenberg zijn woning in Zuid-Frankrijk kon financieren door sober te leven. „Bovendien reist hij veel voor de NOS. waar van hij alle kosten kan declare- Boerhout weerspreekt dat Lin denberg voor een groot deel de onderwerpen van Studio Sport bepaalt. „Ik betwist dat er sprake is van ongecontroleerde macht. Het is absoluut uitgesloten dat één man alles naar zijn hand kan zetten. Iedereen probeert op zijn manier zijn onderwerp binnen te halen. De een argumenteert be daarder dan de ander. Moet je doorheen kijken. Lindenberg mag van alles roepen, maar als de beslissing is genomen, werkt hij loyaal mee". „De buitenwereld mag graag stoken, maar de inhoud van Stu dio Sport wordt samengesteld door de redacteuren in vaste dienst. Bij conflicten beslis ik. De inhoud wijkt niet veel af van wat de kranten de volgende dag als belangrijkste nieuws bren gen". Boerhout bestrijdt ook dat de sfeer op de redactie slecht is. „Tussen journalisten bestaat al tijd een spanning van „ik ben be ter dan jij". Natuurlijk wordt de verantwoordelijke redacteur hard aangepakt als zijn onder werp een verkeerde keus blijkt. Het zijn kerels onder elkaar. Maar omgekeerd hebben ze ook waardering voor goede dingen". Hij zegt geen journalist te zijn, maar goed in de gaten te hebben wanneer mensen zich aan hob byisme te buiten gaan. Over de journalistieke lijn zegt hij dat er een toenemend aanbod is van hoogwaardige sport, waardoor achtergrondreportages moeten blijven liggen. Maar hij geeft wel toe dat de gedevalueerde Olym pische Spelen van Los Angeles voornamelijk uitgebreider wor den gebracht dan hetzelfde ge boycotte sportfestijn in Moskou om de extra investering van 4,5 miljoen gulden er uit te halen. Kees Boerhout heeft niet de in druk dat zijn redactie uit onge lukkige mensen bestaat, die spijt hebben dat ze daar zitten. De on samenhangendheid van de club wijt hij aan een onderbezetting en een enorme hoeveelheid werk. En is hij zelf gelukkig? „Wat is gelukkig. Als ik zou zeggen dat ik iedere dag volledig ontspan nen, blij en opgewekt ben, zou ik liegen. Vooral de afgelopen we ken zijn me niet in de koude kle ren gaan zitten. Maar ik vind sport zalig en zit hier goed op mijn plaats. Mijn bazen vinden dat ik het perfect doe. Ik ben dus redelijk tevreden". graag zelf rookworst maken. De mensen willen 's winters nu eenmaal graag een worstje erbij. En voor de variatie serveer ik dan nog een slaatje". Maar daar blijft het dan ook bij. Voor de rest is het soep wat de klok slaat. Elke dag verse snert en een lichte soep erbij, geserveerd in een flinke piepschuimen beker en met een plastic lepel. In de zomermaanden is Bodrij overigens niet als Soepspecialist actief. Soep is tenslotte een winterartikel. Van mei tot oktober is hij samen met zijn vrouw op diverse punten in de stad in een snackwagen te vinden. Vrije tijd kent het echtpaar Bodrij overigens nauwelijks. Want als de dagelijkse verkoop er op zit, volgen nog het schoonmaken van apparatuur, het ontdooien van de koeling, het verversen van vet en niet te vergeten het zemen van de autoramen. "Je moet als het ware je kop ertegen stoten, je moet niet kunnen zien dat er ramen in die auto zitten, dan is het goed", doceert Bodrij. Hij kent ze wel, die vette patatwagens. "Het is vaak niet veel soeps". WILLEM SCHRAMA AFLEVERING 2 Wie meent ook het gat in de markt te hebben gevonden, kan contact opnemen met de redactie van deze krant (telefoon 071- 144941 toestel 240).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 17