C
'Hij ziet eruit voor ziffion dollars'
r J\\f M
Dudley Moore als
jaloerse dirigent
r .ui r .m r
'My Tutor':
een flauwe
sexkomedie
Ellendige film over ellende
in een vrouwengevangenis
Charles Bronson: altijd
goed voor anderhalf
uur gewelddadig gedrag
Televisie
Vrij circuit
VRIJDAG 20 JULI 1984
Het moet voor een sexkomedie
doorgaan, maar 'My Tutor' ('mijn
lerares') is niets anders dan een
flauwe variant op het thema 'de
Franse gouvernante'. Regisseur
George Bowers heeft wat stereotie
pen in een pan gegooid, daar een
snuf platvloerse sex overheenge-
strooid en dat gelardeerd met een
miniem aantal uitgekauwde grap
jes. Het voorgeschotelde gerecht
hoort nog nèt niet thuis in het 'Ti-
roler slipjes'-genre, maar ver daar
vandaan ligt het niet.
Bobby, een opgeschoten rijke-
luispuber, wil niets liever dan met
een meisje naar bed gaan. Zijn eer
ste liefdesles krijgt hij in een bor
deel, waar hij helaas aan de voet
van twee exorbitante borsten in
slaap valt. Een buitensporig ge
bruik van whiskey om zich moed
in te drinken ligt daaraan ten
grondslag. Zijn tweede ervaring
doet hij op de achterbank van een
Film
L "lik ""Will. ""I
'My Tutor'; regie: George
Bowers; met Caren Kaye en
Matt Lattanzi; Trianon,
Leiden, 16 jr.
IIUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
auto op, maar ook die loopt voortij
dig ten einde.
Lukt het in de liefde niet, zijn
eindexamencijfers zijn ook niet
voldoende. Vooral Frans is een
halsbrekertje voor hem. Vandaar
dat pa, geslaagd in het zakenleven,
een lerares voor hem opsnort die
hem in een paar maanden tijd moet
klaarstomen voor de universiteit.
Jammer genoeg spreekt deze
Terry een Frans met een abomina
bel Amerikaans accent, maar een
kniesoor die daar op let. In tweeër
lei opzicht slaagt zij in de haar toe
bedeelde taak. Bobby haalt een
ruime voldoende voor zijn examen
en bovendien leert hij door Terry
de liefde kennen.
Het verhaal is zo simpel dat een
kind van zes het kan verzinnen.
Het is dus verspilling van tijd om
hier anderhalf uur naar te gaan zit
ten kijken.
ANNEMIEK RUYGROK
'Chained Heat'; regie: Paul Nicholas; hoofdrollen: Linda Blair, Sybil
Danning en Tamara Dobson; theater: Luxor, Leiden; leeftijd: 16 jaar
Tijdje geleden 'Glass House' gezien. Een zeer integere film over mis
standen in een gevangenis met Alan Alda in de hoofdrol. 'Chained Heat'
heeft hetzelfde thema, maar is dus allesbehalve smaakvol. Een film met
als lokatie een vrouwengevangenis en voornamelijk bedoeld om verlan
gens naar sex en geweld te bevredigen. Zo'n sausje van rechtvaardigheid
maakt het er niet smakelijker op.
Linda Blair, diep gevallen na haar debuut in 'The Exorcist', speelt Ca
rol. Een meisje dat voor het eerst in de gevangenis belandt en direct
wordt geconfronteerd met de corruptie van het personeel en de onderlin
ge hiërarchie onder de gevangenen. De ellende loert van alle kanten. Van
dé perverse directeur tot bewakers die in drugs handelen.
Vrouwelijke solidariteit zou het leven nog dragelijk kunnen maken,
maar ook daar is geen sprake van. Twee bendes heersen over de gedeti
neerde vrouwen. De zwarten scharen zich achter de 'Hertogin' (echt
waar) en de blanken buigen voor Erika. Afijn, uiteindelijk worden de
vrouwenhanden ineen geslagen en mogen van regisseur Nicholas de kle
ren even aan blijven. Het kwaad wordt een mes tussen de ribben gejaagd
danwel in een aquarium verdronken.
Zo'n film dus. B.J.
Fraaie rol in fraaie komedie
Met het verscheiden van Peter Sel
lers is Dudley Moore het grootste
komische talent van Hollywood
geworden. Helaas voor hem is zijn
vermogen tot het kiezen van goed
passende films nog niet zo goed
ontwikkeld. 'Wholly Moses' en 'Six
Weeks' zijn smetten op een carriè
re.
'Unfaithfully Yours' is dat beslist
niet. Het is een film die alle recht
doet aan Moore's onbetwistbaar
komische vermogens. Engelsman
Dudley Moore - Hollywood ont
dekte hem pas echt vier jaar gele
den in 'Foul Play' - krijgt alle ruim
te van regisseur Howard Zieff. Bo
vendien geeft de rol van dirigent
Claude Eastman hem ook nog eens
alle gelegenheid om zijn (zeer) mu
zikale kant te tonen. Moore is be
halve komiek ook een geoefend
pianist en componist. Hij werkte in
nachtclubs, maar ook in de band
van jazz-saxofonist John Dank-
worth.
In 'Unfaithfully Yours' kan hij
min of meer voortborduren op zijn
rollen in 'Ten' en 'Arthur'. Net als
in 'Ten' strijden jaloezie en verlan
gen met elkaar in het personage
van Moore. Hier is dat dus Claude
Eastman, een man die alles heeft.
Een geslaagde loopbaan als diri
gent en intens gelukkig met zijn
'Unfaithfully Yours'; regie:
Howard Zieff; hoofdrollen:
Dudley Moore, Nastassja
Kinski en Armando Assan-
te; theater: Lido 4, Leiden;
alle leeftijden
imiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiin
kindvrouwtje Daniella (Nastassja
Kinski).
Maar met al dat geluk kan hij
niet goed begrijpen dat zo'n jeudi-
ge schoonheid genoegen neemt
met een dwerg op leeftijd als East
man. De kiem van jaloezie is aldus
gelegd. Door allerlei kleine misver
standen krijgt hij de indruk dat Da
niella een verhouding heeft met
Max Stein, zijn eerste violist en het
type lady-killer.
Als een goed gedoseerde klucht
ontrolt het spel van afgunst zich,
uitmondend in een zeer ingenieus
spel van fantasie en werkelijkheid.
Claude Eastman heeft met het Hal
lo ween-feest en de bijbehorende
Dudley Moore als d;
verkleding een perfecte moord be
dacht. Maar de realiteit laat zich
echter niet zo eenvoudig kneden
en alles loopt net anders dan East
man gedacht had. Met een hoeveel
heid slaappillen op kan Moore zich
in dat slot ook nog even uitleven in
het nummertje van 'Arthur', waar
in hij voortdurend liep te zwalken.
'Unfaithfully Yours' is een film
die voldoende pijlers heeft om het
gewicht van Moore te kunnen dra
gen. Een goed scenario, geschre
ven door onder anderen Barry Le-
vinson ('Diner') en min of meer ge
baseerd op de gelijknamige film
die Preston Sturges in 1948 maak
te. Een bekwaam regisseur als Ho
ward Zieff die in het verleden met
Walter Matthau en Goldie Hawn
ook al goed uit de voeten kwam.
Maar de grootste verrassing is
(foto pr)
wel het tegenspel dat Dudley
Moore krijgt. Kinski en Assante lij
ken niet direct de types voor een
lachfilm, maar blijven wonderwel
overeind. Echt leuk is Albert
Brooks als de manager van East
man en een ontdekking is Richard
Libertini. Hij is de huishouder van
het echtpaar Eastman. Italiaans,
stoïcijns en onweerstaanbaar leuk.
BART JUNGMANN
'''"li'. -H||
r jsw jw A
'The liquidator'; regie: J.
Lee Thompson; hoofdrol
len: Charles Bronson, The
resa Saldana en Joseph Ma-
her; Eurocinema, Alphen
aan den Rijn; zestien jaar.
iiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiii
Waar Charles Bronson in een film
opduikt, is het meestal knokken en
schieten geblazen. Speelt hij geen
huurmoordenaar dan is hij wel een
getergde man die in uiterste wan
hoop naar grof geschut grijpt om
zijn vijanden uit te schakelen. Lo
gisch dat Bronson werd gevraagd
voor de vertolking van de beroeps
moordenaar Holland in 'De Liqui
dator'. Een film waarin een min of
meer op zijn lauweren rustende be
roepsmoordenaar zich genood
zaakt ziet nog één keer ongenadig
in actie te komen.
gemarteld door de aartssadist dr.
Clement Moloch, bijgenaamd 'De
dokter'. Deze sinistere figuur
schept een duivels genoegen in
martelen en rechtvaardigt zijn
praktijken met de kreet: "Schen
den van mensenrechten? Dat be
staat niet. Er is slechts de veilig
heid van de staat en zij die dat on
dermijnen".
Moloch moet dood, vindt Hollan
der. Hetgeen ook gebeurt. Bijge
staan door de op wraak zinnende
weduwe Rhiane Hemalog helpt hij
eerst alle bodyguards van de beul
op bloedige wijze naar de andere
wereld. Om het 'echte werk' ten
slotte over te laten i
misschien nog meer reden tot
wraak nemen hebben: een groep
zwaar verminkte dorpelingen, die
ooit in de klauwen van de dokter
terecht zijn gekomen.
Een duidelijke aanklacht tegen
de onmenselijke praktijken die he
laas anno 1984 nog steeds in onder
meer Centraal Amerika worden ge
bezigd, is in de film niet terug te
vinden. Maar voor wie wel van een
beetje bloedig geweld houdt is
'The liquidator' beslist aan te beve
len. 'Hollander' Bronson, voor wie
een lijk meer of minder niet uit
maakt, staat garant voor anderhalf
uur gewelddadig doch heldhaftig
gedrag.
SIMONE VAN DRIEL
Sergeant met
liefdesverdriet
'Private manoeuvres'; regie: Boaz
Davidson en Zei Shissel; hoofd
rollen: Zachi Noy, Sybil Rauch en
Joseph Shiloan; Eurocinema, Al
phen.
Het legerkamp Samantha, waar
sergeant Ramit als een moeder
over zijn soldaten waakt, is in rep
Charles Bronson, heldhaftig
gewelddadig. (foto1
worden afgekondigd. Hoe immers
kan een zootje ongeregeld een vlag
veroveren op een rivaliserend
kamp?
Aan de zwaarlijvige Ramit in de
komische film 'Private Manoeu
vres' of 'Hot bubblegum op herha
ling' de moeilijke taak zijn solda
ten nog een enigszins redelijk fi
guur te laten slaan tegenover een
Zwitserse militair, die tijdens de
manoeuvres een kijkje komt ne
men. De getergde sergeant wordt
daarbij nog eens door liefdesver
driet verscheurd, wanneer een
door hem aanbeden vrouwelijke
korporaal er met één van zijn sol
daten vandoor gaat. Een en al mi
sère dus.
Sylvia Kristel enthousiast over 'Mata Hari\ haar nieuwste film
UTRECHT (GPD) - De internatio
nale carrière van Sylvia Kristel
lijkt eindelijk nieuwe impulsen te
krijgen met haar titelrol in 'Mata
Hari' (onlangs opgenomen in Hon
garije) en de opnamen volgende
week in Wenen van 'Red Heat'. In
contrast daarmee heeft ze besloten
zich weer te vestigen in Utrecht in
de onmiddellijke nabijheid van
haar familie.
Daar heeft Kristel een expositie
geopend van zeven eigenhandig
geschilderde zelfportretten. Haar
passie voor het schilderen is onge
veer een jaar oud. Sylvia: "Ik had
een aantal aanbiedingen voor films
die niet denderend waren en die ik
daarom afhield. Ik had me gestort
op mijn levenswerk, Mata Hari,
maar dat duurde langer dan ik ge
dacht had. De produktie werd
steeds uitgesteld omdat ik het
script telkens afkeurde. En toen
moest ik intussen wel iets doen om
niet helemaal gek te worden. Ik
dacht: Elke Sommer schildert, ik
denk dat ik ook ga schilderen".
Kristel werd uit haar schilder
werk gerukt toen ze eindelijk een
Mata Hari-script onder ogen kreeg
dat in haar ogen genade kon vin
den. Als een legendarische spionne
van Friese afkomst, loopt de
Utrechtse ex-Emmanuelle in het
spoor van een actrice als Greta
Garbo. Sylvia: „En ik heb ook Josi-
ne van Dalsum gezien als Mata Ha
ri en ik vond haar trouwens heel
goed. Ik snap niet wat iedereen al
tijd op haar zit te vitten. Oké, dat ze
niet helemaal de sensuele uitstra
ling heeft die je bij Mata Hari zou
verwachten, a la, maar ik vond
haar professionaliteit en technisch
beslist respectabel".
'Oh, boy'
Het buikdansen van Matahari is
Sylvia Kristel evenmin gemakke
lijk afgegaan: "Oh boy, ik had een
hele lieve Indonesische jongen, Sa-
nanda, die speciaal naar Boedapest
is gevlogen en daar maar zat te
wachten tot ik een uurtje vrij had.
En al die mensen zaten te kijken
van: dat wordt nooit wat! Ik heb nu
gebuikdanst, kijkend naar Sanan-
da die naast de camera als een gek
bewegingen voor mij stond te de
monstreren en dan met een mega
foon, want de muziek kan dan later
worden ingedubd".
"Tja, ik ben geen danseres, maar
actrice. Dus ik had een paar stand-
ins. De eerste werd afgekeurd, die
had te kleine tieten. De tweede
ging beter en leek ook qua gezicht
meer op mij. Dus ik denk wel dat
het goed gelukt is. Trouwens,-Mata
Hari is niet wereldberoemd gewor
den omdat ze zo prachtig kon dan
sen, die kwam tenslotte ook maar
uit Friesland. Het was gewoon ie
mand met een vreselijk groot ver
beeldingsvermogen".
Erg leuke herinneringen heeft
Kristel niet overgehouden aan de
opnamen van de film waarin ze de
Britten Christopher Cazenove en
Sylvia Kristel: "Je weet wel, din
getje hier, truc daar. Lichten, weet
ik veel. Wat dat betreft zat ik goed".
(archieffoto!
Oliver Tobias als voornaamste te
genspelers heeft. Kristel: "Boeda
pest is een prachtige stad, maar ik
was blij dat ze er een Chinees res
taurant hadden, daar had ik mijn
vaste tafeltje. Want de goulash
kwam op zeker moment mijn neus
en oren uit. Ach, het was best wel
leuk. Maar die Hongaarse technici
dat was werkelijk een ramp. Die
waren 's ochtends om zes uur al
straalbezopen en ze waren toch al
geremd in hun medewerking om
dat ze afhankelijk waren van een
heleboel vertalers en die waren na
tuurlijk ook bezopen. De camera
man hoe heette hij ook weer... Ik
haatte die man en heb zijn naam
uit mijn hoofd verbannen. Hij ge
droeg zich als de ster van de show
en schold zelfs de regisseur uit. Het
was niet mooi meer!"
'Fantastisch'
"Een heel moeilijke produktie.
Maar als je nagaat dat het relatief
eigenlijk een low-budget-film is,
ziet hij er toch uit alsof hij gemaakt
is voor een 'zillion dollars'. Fantas
tisch! Ik heb geinsisteerd op costu
miers en een make-up-team uit Ita
lië, die kunnen dat volgens mij veel
beter dan de Hongaren waarmee ze
me eerst wilden opzadelen".
"De regie werd gedaan door Cur
tis Harrington. Die heeft een heel
stel horror-films gemaakt en hij re
gisseerde de laatste afleveringen
van Dynasty. Geen grootheid. Hij
wist het vaak niet. Dan zat hij met
zijn vingertoppen tegen elkaar: 'I
don't know, I don't know...' Ik had
hem wel in elkaar kunnen slaan en
zei: 'Curtis, waarom ga jij niet naar
de kleedkamer, dan zal ik het wel
regelen'. In het midden van een
grote scène riep hij: 'Cut! cut!'
Moesten we ophouden en dan ging
hij een bloem verschikken in een
"Kijk, daarom had ik hem ook ei
genlijk gekozen, omdat hij wel oog
heeft voor schoonheid. Een kunst
zinnig oog. Hij is een nicht met
veel bewondering voor Garbo en
Dietrich en wilde mij dan ook wel
op zo'n voetstuk zetten. Voor mij is
een supervisor voor de fotografie
ook veel belangrijker dan een re
gisseur, want ik weet toch wel hoe
ik mijn rol ga doen. Daar heb ik
geen regisseur voor nodig. Maar ik
wil wel weten, om me op mijn rol
te kunnen concentreren, dat er ie
mand zorgt dat ik geen wallen on
der mijn ogen heb. Je weet wel.
dingetje hier, truc daar. .Lichten,
weet ik veel. Wat dat betreft zat ik
goed".
December
Mata Hari komt waarschijnlijk in
december in de Nederlandse bio
scopen. Volgende week vertrekt
Sylvia Kristel naar Wenen voor de
opnamen van Red Heat, te regisse
ren door Robert Collector. Het
wordt een persiflage op een gevan
genisfilm. Sylvia zal als meervou
dig moordenares achter Oosteuro-
pese tralies verdwijnen en daar on
der meer Linda Blair (het meisje
uit de Excorcist) als celgenote tref
fen. Tijd om weer te schilderen is
er voorlopig niet.
BLIJVERS
"Indiana Jones and the temple of
Doom" - Kijker valt van de ene in de
andere actie, lekker griezelspekta
kel, Lido 1. Leiden.
"The Canonbal I run 2" - Makers
beleefden meer lol dan de toeschou
wer. Lido 2. Leiden, Euro 1, Alphen.
"Terms of endearment" - Kome
die met sentimenteel einde, Lido 3,
"An officer and a gentleman" -
Erg Amerikaanse komedie over be
roepsofficieren. City 2, Katwijk,
Greenway. Voorschoten.
"Ciske de Rat" - Lege 'remake'.
City 2. Katwijk.
"Yentl" - Barbra Streisand in op
stand tegen orthodoxe toestanden.
Studio, Leiden.
(OP)NIEUW
"Diamonds are forever" - James
Bond heeft geen toelichting nodig,
Euro 4, Alphen.
"Commando Apocalypse"
Avontuurlijke toestanden met veel
gevechten, City 1, Katwijk.
SEXFILMS
"Een gravin begeert" - Rex, Lei-
NACHTFILMS
"De verleider van Place Pigalle"
- Rex, Leiden.
"Canonball run deel 2" - Euro 1,
Alphen.
"Wilde dromen" - Euro 2, Al
phen.
"De Liquidator" - Euro 3, Al
phen.
"Meisjes van stavast" - Euro 4,
Alphen.
DEN HAAG
"Against all odds" - Babylon 1
(471656), 12 jr.
"Terms of endearment" - Baby-
"Footloose" - Cineac 1 (630637),
al.
"Vrijdag de dertiende, laatste
deel?" - Cineac 2, 16 jr.
MGM diamanten jubileumfesti
val - Cineac 3, al.
"The sound of music" - Euro
(667066), al.
"Indiana Jones and the temple of
doom" - Metropole 1 (456756), 12 jr.
"Footloose" - Metropole 2, al.
Monty Python festival - Metropo
le 3.12 jr.
"Yentl" - Metropole 4, al.
Filmzomerfestival '84 - Metropole
5. 16 jr.
"Canonball run 2" - Odeon 1
(462400), al.
"Maak je borst(en) maar nat" -
Odeon 2, 16 jr.
"Buiterij op de Mo(u)nty" -
Odeon 3. 12 jr.
"Ciske de rat" - Odeon 4, al.
"De Liquidator" - Odeon 4. 16 jr.
"Hollywood sex" - Le Paris 1
(656402), 18 jr.
"'n Schot in de roos" - Le Paris 2,
18 jr.
"Sexvlucht nr. 069" - Le Paris 3.
18 jr.
"Indiana Jones and the temple of
doom" - Passage (460977), 12jr.
AMSTERDAM
"Against all odds" - Alfa 1
(278806). 12 jr.
"Buitery op de Mo(u)nty" - Alfa 2,
12 jr.
"Hotel New Hampshire" - Alfa 3,
al.
"Ciske de Rat" - Alfa 4, al.
"Bastille" - Alfa 4. al.
"Overvallers in de dierentuin" -
Alhambra 1 (233192), al.
"Hammett" - Alhambra 1, al.
"Yentl" - Alhambra 2, al.
"Escape from the Bronx" - Belle-
vue Cinerama (234876/266227). 16 jr.
"Footloose" - Calypso 1 (266227/
al.
"Krull" - Calypso 3. al.
"China Love" - Centraal (248933),
18 jr.
MGM diamanten jubileumfesti
val - Cineac (243639), 12 jr.
"Silkwood' - Cinecenter (236615),
al.
Alfred Hitchcockweek - Cinecen
ter, 16 jr.
"The dresser" - Cinecenter, al.
Tien veelbekroonde animatie
films - Cinecenter, al.
"Indiana Jones and the temple of
doom" - Cinema 1 (151243), 12 jr.
"Footloose" - Cinema 2, al.
"Every which way but loose" - Ci
nema Rex (246132), al.
"Crazy horse and intelligent mon
key" - Cinema Rex, 16 jr.
"Canonball run 2" - City 1
(234579), al.
"Breakdance" - City 2, al.
"Maak je borst(en) maar nat" - Ci
ty 3. 16 jr.
"Le Marginal" - City 4, 12 jr.
"De Liquidator" - City 5, 16 jr.
"Entre nous (coup de foudre)" -
City 6, 16 jr.
"Vrijdag de dertiende, laatste
deel?" - City 7. 16 jr.
"Oblomow" - Kritenon, (231708),
16 jr.
'The best of Laurel Hardy" -
Studio K (231708), al.
"De vrouw in het zand" - Studio
K, 16 jr.
"Koyaanisquatsi" - Leidseplein-
Pari-
theater (235909). 16 jr.
"De hitte van e<
sien (248933), 18 jr
"Endgame" - Rembrandtplein-
theater 1 (223542), 16 jr.
'Tirolers weten van hete wanten"
- Rembrandtpleintheater 2. 16 jr.
Filmzomerfestival - The Movies 1
(245790).
"Keine Zeit für Tranen Marianne
Bachmeier" - The Movies 2, 16 jr.
"La Luna" - The Movies 3, 16 jr.
"Indiana Jones and the temple of
doom"-Tuschinski 1 (262633), 12 jr.
"Footloose" - Tuschinski 2. al.
"Vrijdag de dertiende, laatste
deel?" - Tuschinski 3, 16 jr.
"Sophie's choice" - Tuschinski 4,
16 jr.
'Terms of endearment" - Tu
schinski 5, al.
"Buitery op de Mo(u)nty" - Tu
schinski 6, 12 jr.
Monty Python festival - De Uit
kijk (237460). 12 jr.
Nog voordat de film de Neder
landse theaters heeft bereikt,
vertoont Duitsland 2 woensdag
avond al 'Stranger than paradi
se'. Een film uit het alternatieve
Amerikaanse circuit, gemaakt
door Jim Jarmusch en een be
hoorlijk succes op het laatste fes
tival van Cannes. John Lurie
speelt Willy, een New Yorker die
bezoek krijgt van zijn Hongaarse
nichtje Eva (Ester Balint). De
film is in drie delen opgesplitst:
het eerste treffen in New York,
het bezoek van Eva aan haar tan
te in Cleveland en de vakantie
van Willy en Eva naar Miami.
'Stranger than paradise' beleeft
pas volgend jaar zijn Nederland
se première tijdens Film Interna
tional. Aanvang woensdag is
22.10 uur.
De Tros begint een serie Ne
derlandse films en vertoont mor
genavond 'Te gek om los te lo
pen' van Guido Pieters. Een
soms ontroerende maar niet echt
geslaagde film over patiënten
van een pschyatrische inrichting
die zelfstandig gaan wonen (Ne
derland 1, aanvang 23.15 uur). In
teressanter is 'Come Back' van
Jonne Severijn (volgende week
vrijdag, Nederland 2, 23.15 uur).
De film is gemaakt in 1981 en
deed het ondanks gunstige re
censies heel slecht. 'Come Back'
is een sympathiek werkstuk over
een jazz-saxofonist die bij een
auto-ongeluk invalide raakt en
met alle problemen vandien toch
weer een bestaan weet op te bou
wen. Theu Boermans speelt de
sterke hoofdrol.
'Die linkshandige Frau' is de
eerste film die Peter Handke
maakte naar een boek van hem
zelf. Bruno Ganz en Edith Clever
spelen een Duits echtpaar dat in
een voorstad van Parijs woont.
Als de man van een zakenreis te
rugkeert, vraagt zijn vrouw hem
weg te gaan. Dat doet hij en de
film volgt dan hun beider leven.
"Naakte, zuivere gebeurtenissen
uit de omvattende alledaags
heid", aldus Handke. Maandag,
23.00 uur, Duitsland 1.
Wie nog wat in te halen heeft,
kan dinsdag en vrijdag terecht
op het tweede Duitse net. 'Nosfe-
ratu' in de laatste versie (Werner
Herzog) is dinsdag te zien.
Hoofdrollen van Klaus Kinski en
Isabelle Adjani met opnamen in
Delft (22.05 uur). 'Repulsion'
(vrijdag, 23.50 uur) is een oudje
van Roman Polanski waarin Ca
therine Dencuve een vereen
zaamde vrouw met horror-hallu
cinaties speelt.
De 'Hamlet' van Grigori Kozint-
sev wordt wel de beste Shakes
peare-verfilming genoemd. Wie
zich in een discussie daarover
wil mengen, kan volgende week
donderdag terecht in het Film
huis LVC waar 'Hamlet' om 20 00
en 22.15 uur gedraaid wordt. Ko-
zintsev ging daarvoor uit van de
vrije vertaling die Boris Paster
nak van Shakespeare's klassie
ker maakte.
Vanavond is in het Filmhuis
nog 'Intentions of murder' te
zien. Een thriller van de Japan
ner Imamura over een jonge
vrouw die een relatie krijgt met
een man die haar verkracht heeft
(aanvang 22.15 uur).
Het Kijkhuis heeft voor maan
dag 'De vierde man' van Paul
Verhoeven op het programma
staan. Een verhaal van Gerard
Reve over een schrijver die na
een lezing in Vlissingen bij een
vrouw overnacht en zich op een
magische manier tot haar aange
trokken voelt.
Vanavond en morgenavond is
'Go West' van de gebroeders
Marx te zien. Gemaakt in hun na
dagen waarin het trio op goud-
jacht gaat en ruzie krijgt met een
spoorwegmaatschappij Aan
vang in het Kijkhuis is alle dagen
20.00 en 22.15 uur.