c 'Ik schrijf omdat ik verander' Promenos-concerten gestaakt Elvis Costello wil met zijn songs commentaar geven LI lpENSDAG 18 JULI 1984 Radio - tv - kunst RIJS (GPD) - „Het is het enige dat ik doe. Ik zie niet in dat zo verrassend is dat ik elk jaar, of misschien zelfs vaker, een ie songs schrijf. Er zijn zat mensen die er in slagen om elke dag i werk te doen, elke morgen op te staan en naar hun fabriek of toor te gaan. 's Avonds gaan ze weer naar huis en de volgende irgen keren ze weer terug, en dat presteren ze het hele jaar sr. Alles wat van mij verwacht wordt is elke paar maanden of een selectie songs te schrijven. Theoretisch is er een contrac- :1e deadline - ik heb zoveel tijd om mijn job te doen, zou je nnen zeggen. Ik ben bevoorrecht". jUAflvis Costello is vermoedelijk de beste songschrijver die sinds is komen bovendrijven. In amper zeven jaar tijd heeft hij ven albums gepubliceerd en meer dan 200 songs geschreven, istello's produktie is overigens niet alleen in kwantitatief op- ,J"tht groot, maar de kwaliteit van en de variatie in zijn schrijven .en,,'veren voortdurend tal van voorbeelden op hoe het mogelijk is voutP binnen een tijdsbestek van drie of vier minuten een juweel telen een liedje te schrijven. i waOp 'Goodbye Cruel World', zijn nieuwste album, laat de Lon- heatnse zanger zich bovendien van een ongekend persoonlijke md,nt horen. Emotioneler dan waartoe je Costello als flegmatieke dai-it jn staat had geacht. Hoe gaat dat schrijven in zijn werk? En l?JJn welke beperkingen is Costello daarbij gebonden? martlap en <Op Goodbye Cruel World komt jar-ifs een handenwringende smart- lelip voor, het in soulidioom gevatte pe/iwanna be loved, maar dat is nu list geen song van eigen hand. ouNee, zulke cliché's zou ik niet op Hcipier kunnen krijgen. Zo triviaal unnen alleen teksten in klassieke Dulnummers zijn. Maar een smart- ontleent zijn kracht juist aan Deze song heb ik gevon- en in een cassette met albums op /et kleine Amerikaanse label Hi e tile cords, dat wel aktief was tijdens 7, (e jaren zestig, maar zich nauwe- 'n ijks enige bekendheid heeft ver derven". ■el „Het is een song van een onbe kend bandje dat de Teachers Edi- 'f Hon heet en de tekst geeft je het P gevoel alsof ze het hart op de tong if /Iroegen. Ga maar na: "I guess I'm tOi victim of loneliness, but why "oghould this be my destiny" (Ik ir 4enk dat ik een slachtoffer van de 'aaienzaamheid ben, maar waarom r fr'.ou dit mijn lot moeten zijn?). Hoe 1 ccrijg je het bij elkaar! Ik zou dat in i'Ójeen miljoen jaar op papier krijgen toch drukt het door de manier b "waarop het wordt gezongen heel Affectief uit wat er wordt bedoeld. moet het lied zó zingen dat er "Jiiet mee bedoeld wordt: Ik wil be- *°mind worden, alsjeblieft, hou een ^beetje van me. Het is een song over eenzaamheid". door John Oomkes Alledaags „De enige reden waarom ik het lied doe is omdat er de regel "I can't be made to give up now" (ik kan niet gedwongen worden om nu op te geven) in voorkomt. Zoiets ademt het juiste sentiment uit, zoiets voel ik nu. Deze ballad wordt in originele vorm nog lang zamer gedaan dan in de versie van mij en The Attractions. Het krijgt dan helemaal een tragiek die niet van deze wereld is". Als songschrijver kom je niet om het probleem van de autobiografi sche elementen heen. Costello is de eerste om toe te geven dat hij wat te afstandelijk is om alles maar bloot op tafel te leggen. „Alles wat je maakt is autobiografisch, er zit tenminste altijd een element van jezelf in. Je observeert jezelf voort durend. Ik moet vaak een scenario bedenken om een gevoel te kun nen omschrijven, omdat het in de meeste gevallen beter is om directe ervaringen niet weer te geven - vaak is het saai om precies te mel den wat je hebt doorgemaakt. Bij alles wat ik maak laat ik me leiden door mijn emoties. Het komt vaak anders over, intellectueler, dat weet ik wel, maar je gebruikt je verstand alleen om de vorm te vin den waarin je je gevoelens het bes te kunt uitdrukken. De gebeurte nissen die de grootste indruk op je hebben gemaakt, zijn vaak heel al ledaags voor een ander, dus als je een goede song wilt schrijven dan moet je ervoor zorgen die ervarin gen te dramatiseren. Je moet de luisteraar zover krijgen dat hij zich Clive Langer, Costello's naaste vriend en producer, weigerde aan vankelijk om 'Home Truth' op te nemen, een bitter lied over een langlopende relatie, waarbij man en vrouw liefde voorwenden, maar de ogen sluiten tijdens elke plicht matige kus. Elvis: „Ik denk dat het het meest transparante lied is dat ik geschreven heb over een relatie, maar ik weet niet zeker of het an deren aanspreekt. Als je schrijft, dan moetje leren accepteren dat je diepste gevoelens zich niet laten uitdrukken op een universeel ni veau. Misschien kan een ander er wel niet bij. Het probleem is dat het simpele feit dat emoties voor jou belangrijk zijn nog niet wil zeg gen dat dat voor iedereen zo is. Maar Clive herkende de situatie onmiddellijk. Hij zei: dit is te per soonlijk. Ik voel me net een voyeur". Er zijn nogal wat songschrijvers en tekstdichters die een heel al bum wijden aan hun persoonlijke ellende. Zo heeft Phil Collins een elpee gewijd aan de problemen rond zijn echtscheiding. Costello: „Dat zou ik nooit doen. Eén song is voldoende. Het zou anders...het wordt snel zo masochistisch. Het is alsof je dan zegt: kijk eens naar mij, ik lijd pijn. Ik hou daar niet van. Ik uit datgene wat ik voel. want als je een song schrijft dan komt dat doordat je je ertoe gedre ven voelt om een lied of tekst te schrijven. Ik hang niet zomaar wat rond en denk dat ik weer eens wat moet doen. Ik schrijf omdat ik ver ander, omdat ik dingen om me heen zie gebeuren en daar een be paald commentaar op heb. Dat is het eigenlijk, in een notedop. Een heel album vol persoonlijke ellen de zou aanmatigend zijn voor de luisteraar. Dan is je enige medede ling: wat is er met mij allemaal fout? Kijk eens hoe ongelukkig ik ben, enzovoort. En dat is niet zo. In heel veel opzichten ben ik hele maal niet ongelukkig". Dit voorjaar ging Costello voor het eerst in zijn loopbaan zonder zijn vaste begeleiders op tournee. Een experiment dat hem goed be vallen is want deze Amerikaanse tournee krijgt in het najaar een ver volg in West-Europa. Alleen met gitaar en piano zal hij ook in Ne derland optreden. Elvis: „Het is een uitdaging omdat je dan niet op de kracht van je band kunt ver trouwen. Je hebt geen instrumen tarium om je te beschermen. Elk soloconcert is intenser omdat het echt op de stem en de emotionali teit neerkomt. Je hebt niet de dy namiek en het volume waarover een band beschikt. Ik heb de laat ste anderhalf jaar veel getoerd en het zal je niet verbazen te horen dat je altijd momenten hebt waarop je op de automatische piloot vliegt. Dat je er even tijdens een lied niet helemaal zo bij bent als je zou moe ten zijn. Als je solistisch opereert kun jc je dat niet permitteren. Elke avond moet je dan volkomen ge concentreerd te werk gaan". Writer's Block „Ik schrijf over het algemeen makkelijk. Zo gemakkelijk dat ik mezelf een half jaar lang bewust een writers block heb opgelegd. Ik forceerde mezelf, zou je kunnen zeggen. Ik hield bewust het mo ment tegen waarop ik uit aanteke ningen een song samenstel of een tekst schrijf. Na een halfjaar had ik een boek vol gekke ideeën, korte krabbeltjes, invallen. Alleen het nummer Peace for our Times' is al van oudere datum. Begin dit jaar heb ik me opgesloten in een kan toor in Londen met de bedoeling alle songs voor Goodbye Cruel World in een keer te schrijven. Ik had mezelf een deadline van twee weken opgelegd. Binnen acht da gen had ik zes songs klaar. We heb ben ze toen eerst live gespeeld voordat we ze opnamen, zoadat de arrangementen nog konden wor den aangepast. Soms kwam je voor verrassingen te staan. Zo bleek een traag arrangement voor 'The Only Flame in Town' wel live, maar niet in de studio te werken". Anders dan vroeger het geval was. wil Costello breed uitwijden over zijn ervaringen. „Comedians is een lied dat ik heb geschreven over de periode dat ik nog gebruik te. Er hangt dan een soort hofhou ding rond de band die ervoor zorgt datje krijgt watje wilt. De mensen die als koeriers of pushers functio neren genieten dan je „vriend schap", je bescherming. Ik heb zo wel met de drugs als met dit soort oneerlijke vriendschappen gebro ken. Het nummer hoeft niet over drugs te gaan, het handelt over el ke oneerlijke vriendschap. Het the ma is eigenlijk: dat waarderen wat geen waarde heeft. In de song komt een verwijzing voor naar die Amerikaanse autofabrikant, John DeLorean, die ook in de val van de drugs verstrikt raakte. Tahitiln albumtitels zit Costel lo's zwarte humor niet zelden dub belzinnig verscholen. Hoe zit dat met Goodbye Cruel World (Goe dendag wrede wereld). Elvis: „Na de solotournee in het najaar ga ik er op zijn minst zes maanden tus senuit. Het is niet goed om maar door te gaan. en door te gaan. .Je moet je afvragen wat je gedaan bent en hoe je verder moet. Als ik nu een maand vakantie heb kan ik niet even naar Tahiti. Ik weet niet wat het wordt. Het kan zijn dat ik na drie weken terug ben, omdat ik me snel verveel. Het kan ook zijn dat ik de muziek de muziek laat. Het kan zijn dat ik een orkest ga opzetten, dienst neem bij de poli tie. Alle opties zijn open. Als ik er mee ophou, krijgt deze titel de waarde van een goede grap. Kom ik alsnog terug, dan heeft-ie weer een dubbele bodem". 1(3) Wake me up before you gogo - Wham 2(2) Only when you leave - Spandau ballet 3(1) The reflex - Duran Du- 4(6) Two tribes - Frankie goes to Hollywood 5 (13) To France - Mike Old- field 6(7) Dancing with tears in my eyes - Ultravox 7(9) Half a boy and half a man - Nik Lowe 8(4) Let's hear it for the boy - Deniece Williams 9 (11) State of shock - Jack- 10 5) One love/People get ready Bob Marley 11 8) Self control - Laura Branigan 12 (17) Over de muur Klein Orkest 13 (30) All of you- Rossenlgle- sias 14 (15) Rough justice - Bana- 15 (19) Verrek zeg kerel ben jij het - Lodewijk van Ave- zaath 16 (10) Time after time Cyndi Lauper 17 (18) Always on my mind - Willy Nelson 18 (12) I save the day - R. J a c- ketti and Scooters 19 (23) Absolute - Scritti Polit- ti20 (26) Each and everyone - Everything but the girl 21 (14) Demasiado corazon - Mink Deville 22 (24) Stuck on you - Lionel Richie 23 (31) Change of heart - Change 24 (16) Sweetest sweetest - Jer- maine Jackson 25 (28) Cassandra - Bonnie en Jose 26 (33) When doves cry Prin ce 27 (27) Thin line between love hate - Pretenders 28 Smalltown boy - Brons ki Beat 29 Talking loud and clear - O.M.D 30 (32) What goes on - Mai Tai31 (39) False alarm - Marsha Raven 32 (29) A whiter shade of pale - O'Chi Brown 33 (40) Somebody else's guy - Jocelyn Brown 34 (35) Breakin' there's no stopping us - Ollie en Jerry 35 Class/style - Linda Le wis 36 Eyes without a face - Billy Idol 37 (38) Don't go lose it baby - Hugh Masekela 38 Telefoonbaby - John Spencer en Lyda HILVERSUM (GPD) - De pro- grammadienst radio van de NOS heeft besloten de maandelijkse se rie Promenos-concerten te staken. Directe oorzaak is geldgebrek en het lang uitblijven van duidelijk heid over de beschikbare zendtijd en middelen voor het komende jaar. De serie concerten, die steeds de tweede vrijdag van de maand werd uitgezonden, heeft acht jaar gelopen en mocht zich verheugen in een grote publieke belangstel ling. Promenos behelsde een maande lijkse co-produktie tussen de NOS en een Europese omroep op het ge bied van onbekend hedendaags werk en werk van componisten uit het betreffende land. Af en toe werd ook composities uit lichtere genres ten gehore gebracht. De Ne derlandse inbreng bestond altijd uit tenminste het Promenadeor kest. Omdat een dergelijke reeks lan ge voorbereiding vraagt en de fi nanciële situatie van de omroep vooral wat de radio betreft dit jaar lang onduidelijk is gebleven, heeft het hoofd van de NOS-programma- dienst radio, C. Cabout, al eerder dit jaar besloten dat er geen nieu we contracten meer gesloten mochten worden. Nu de minister van WVC eindelijk duidelijkheid heeft geschapen over de hoeveel heid zendtijd voor het komende seizoen, is het te laat om nog aan een dergelijke serie te beginnen, al dus een NOS-woordvoerder. Bovendien kampt de hele NOS Neil Diamond in Rotterdam ROTTERDAM - De Amerikaanse zanger en liedjesschrijver Neil Diamond geeft vrijdag één concert in de Ahoyhal van Rotterdam. Hij werd bekend door hits als 'Cherry, Cherry, 'Sweet Caroline' en 'Song sung blue'. Zojuist is een nieuwe elpee van hem uitgeko men, getiteld 'Primitive'. met een bezuiniging die wat de programmagelden voor de radio makers betreft ongeveer 15 pro cent bedraagt. Als gevolg daarvan wordt er ook in andere program macategorieën 'verschrikkelijk ge hakt', aldus de woordvoerder. De gevolgen daarvan zullen op korte termijn ook in de sectoren 'sport' en 'gesproken woord' merkbaar worden. Van diverse kanten is teleurstel ling geuit over het besluit met Pro menos te stoppen. Eventueel kan de programmaraad radio het NOS- bestuur nog adviseren de beslis sing ongedaan te maken, maar voor de komende twee jaar zal het dan vrijwel onmogelijk zijn om nog een continue reeks concerten te organiseren. Coronation Street herleeft HILVERSUM (GPD) - Corona tion Street, de populaire serie over het dagelijks leven in de gelijkna mige Engelse straat, komt terug op het scherm. Nadat de VARA de se rie tien jaar geleden beëindigde, zijn de Engelsen gewoon doorge gaan. Nog steeds worden daar we kelijks twee afleveringen uitgezon den. Met ingang van oktober gaat de VARA de gebeurtenissen in Coro nation Street ook weer wekelijks op het scherm brengen. Als inlei ding wordt kort samengevat wat er de afgelopen tien jaar is gebeurd. Country in Noordwijk NOORDWIJK - In zaal Duna Deli in Noordwijk wordt deze zomer el ke vrijdag een country-avond ge houden. Deze week komen Robin and the Rednecks uit Alkmaar naar Noordwijk. Ze worden een week later opgevolgd door het Noordhollandse Calyx en door zanger John Hendriks, die reper toire van Elvis Presley vertolkt. Op 3 augustus treedt Trail uit Amster dam op. De groep Trend en de zan ger Ted Orange, door kenners wel met Don Williams vergeleken, mu siceren vrijdag 10 augustus in Du na Deli. Voor de slotavond op 17 augus tus haalt de organisatie, Stichting Country Music Promotions uit de Bollenstreek, vedetten uit Nashvil le naar het Noordwijkse. Dat zijn de country-entertainers de Dean Twins met hun band en zangeres Joy Ford. Op alle avonden is er le vende muziek van negen tot twee uur. KARIKATUURPRIJS - De Ne derlandse karikatuurtekenaar Ni co Visscher heeft de grote prijs van de 'Salon International de la Cari- ROME - Nu de fümsuccessen van Rachel Welch aan het tanen zijn heefi haar dochter Tahnee zich in de cinematografie gestort. Hier poseert zi) cature de Montreal* gewonnen. tijdens een pauze van de opnamen voor de film 'Amarai un po waarva het verhaal gaat over de liefdesgeschiedenis van een Romeinse prinses e een jongen van eenvoudiger komaf. «foto a Visscher kreeg de prijs ter de van 15.000 gulden voor een spot prent over de honger in de wereld. CABARETPRIJS 1984 VOOR MARTINE BIJL SCHEVENINGEN (GPD) Martine Bijl krijgt voor haar theater show 'Martine' de Scheveningen Cabaretprijs 1984. De prijs, die vorig jaar is ingesteld door de Stichting Scheveningen Bad, zal op 30 september worden uitgereikt tijdens een cabaretgala in het Cir custheater. Martine Bijl is onderscheiden voor de allereerste theatershow die ze heeft uitgebracht. In haar carrière maakte ze tot dusver alleen televisieprogramma's en platen. Haar zaaloptredens, bege leid door Henk van der Molen, lagen meestal in de sfeer van de besloten partijen. In de schouwburgen kwam Martine Bijl het afgelopen seizoen voor het eerst met een avondvullend programma waarin ze ook eigen teksten bracht. Ze werd geadviseerd door Henk van der Molen, Paul van Vliet en Jan Blaaser. De Scheveningen Cabaretprijs werd het vorig jaar toegekend aan Herman van Veen. Hij was de eerste winnaar. De prijs wil de beste prestatie waarderen die gedurende het afgelopen seizoen op het gebied van tekst, muziek, originaliteit en vernieuwing is gele verd door een professioneel cabaretier of een groep. De jury. onder voorzitterschap van Jurriaan Fransman wordt gevormd door Ruud Gortzak namens de theatercritici, Marino Mo- ryo (theaterschool Amsterdam) en de journalist Jacques J. d'An- cona, die is aangezocht door de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties. FBI-dossier Graham Greene geveild LONDEN (AP) - Het dossier dat de Amerikaanse FBI over de Britse schrijver Graham Greene heeft sa mengesteld, is gisteren door Sothe- by geveild. Een Londcnse boek handelaar had 1.760 pond (bijna 8.000 gulden) over voor de docu menten. Greene had het dossier gekregen vanwege de Amerikaanse wet die vrijheid van informatie regelt. In een recent verschenen artikel in het weekblad The Spectator schreef Greene dat "16 pagina's met inkt zijn zwartgemaakt. Mooie vrijheid van informatie is dat". Greene schreef verder dat de FBI enkele onjuiste gegevens in het dossier heeft opgenomen, zoals een verkeerde geboortedatum. De 79-jarige Greene werd jaren lang niet in de VS toegelaten van wege linkse sympathieën. Geen Europees geld voor Jiddisch theater DEN HAAG (ANP) - Er is geen geld te vinden in de EG om een centraal tehuis voor een Jiddisch Theater in de EG op te richten. Dat theater zou moeten bijdragen tot behoud van de Jiddische volkstra dities als onderdeel van de Europe se samenleving. Dit zegt de Euro pese Commissie, het dagelijks be stuur van de EG, in antwoord op vragen van drie Duitse leden van het Europees Parlement. De commissie is zich bewust van het belang van het Jiddisch voor de Europese cultuur. Zij voegt daar echter aan toe „dat haar be moeiingen, zowel ten aanzien van regionale culturen als wat betreft het gezamenlijk optreden in de cul turele sector, beperkt zijn. Volgens de Duitse Europarle mentariërs zijn de Jiddische taal en het Jiddisch Theater een cultu rele verworvenheid van het westen die vooral sedert het Hitler-tijd- perk met de ondergang wordt be dreigd. Nog geen halve eeuw gele den was het de spreekbuis van de Theaterkunst in Oost-Europa en een trefpunt voor de uitwisseling van traditie, geloof en milieu. Te genwoordig zijn er buiten Israël al leen nog Jiddische theaters in War schau, Boekarest en Moskou. De Wereldraad voor de Jiddische en Joodse cultuur, de Akademie der Künste in West-Berlijn, een groep mensen van uiteenlopend geloof, en David Kohan en Walter Tschernich willen daar verande ring in brengen. Zij stellen een cen traal tehuis voor een Jiddisch Theater in de EG voor. Als vesti gingsplaats wordt gedacht aan het leegstaande Hebbel-theater in Ber lijn van waaruit mobiele theater voorstellingen in de tien EG-lidsta- ten zouden kunnen worden gege ven. De Duitse Europarlementa riërs wilden financiële steun voor dit idee.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 21