Miles Davis onbetwist hoogtepunt Expositie over BKR in de Leidse Waag Goed uitgebalanceerd programma op'Stekpop'84' North Sea Jazz Festival vooral commercieel een succes Ernest Tidyman overleden Bestuurslid bij CP: popfestival afgelast MAANDAG 16 JULI 1984 Radio - tv - kunst Negende North Sea Jazz Festival met Miles Davis, Dizzy Gillespie, Urban Sax, Clarinet Summit Mahavishnu Or chestra e.v.a. Gezien en gehoord in de zalen van het Congresgebouw, Den Haag op 13,14 en 15 juli. DEN HAAG - De vijftig in witte pakken gehulde saxo fonisten, mimespelers, slag werkers en zanges van het Franse Urban Sax vormden op de trappen en langs de ballustrade van de centrale hal de theatrale afsluiting van drie dagen van een ver moeid trekken langs uiteen lopende jazz-evenementen. Het slot van het negende North Sea Jazz Festival, dat zeker vanuit commercieel oogpunt een succes was. Op de eerste dag van het festival lijkt het drukker te zijn dan ooit. Zeer lange rijen voor de kassa's. Binnen is het verstikkend heet. Nu al zijn er even veel mensen in de gangen bij attracties als jazz-video, -platen, stalletjes met etenswaren, exposities van jazzfoto's, als in de zalen, waar de concerten op het punt staan te beginnen. Een groot deel van de Amerikaanse musici zal in andere Europese zomerfesti vals optreden, die vaak weken du ren. In Den Haag is het gehele pro gramma in drie dagen geperst en aangevuld met groepen uit eigen land en met een speciale Indiase en Caraïbische avond. Om met de landgenoten te begin nen. Men heeft zich bij de keuze beperkt tot jonge, nog niet erg be kende muzikanten. Op het dakter ras spelen vrijdag Jasper van 't Hoff en Kiem. De muziek van Van 't Hoff heeft een simpele structuur, die vooral overeind wordt gehou den door de actieve en inventieve slagwerker Alphonse Mouzon. Van geheel andere orde is de punk-jazzgroep Kiem uit Rotter dam met synthesizer, een slagwerk gemaakt van scheepsmetalen en vaten en een free jazz spelende te- nor-saxófonist. Daarmee wordt muziek gemaakt, die ver van de jazz verwijderd is en en niet meer dan een half uur boeit. Voor een volwaardiger programma zal het repertoire moeten worden uitge breid. Dizzy Gillespie en een deel van de in zijn 47-jarige loopbaan opge dane 'friends' brengen prima recht-toe, recht-aan bebop. On danks dat de hoge tonen niet meer altijd zo meegaand zijn, wordt er spannend en geïnspireerd gemusi ceerd. Clarinet Summit, een uit vier klarinettisten uit de moderne en oude jazz samengestelde groep, brengt composities ten gehore, waarin alle klankkleuren en stijlen van de klarinet naar voren komen. Het rumoer op het dakterras heeft echter veel invloed op de concen tratie van basklarinettist Hammiet Bluiett bij dit toch wel kamermu- ziek-achtige concert. Beneden in de carrouselzaal is op dat moment het feest in volle gang met de groep Reflud van Hans Dulfer: een cocktail van rock en calypso. De 'Leaders', een groep met be kende namen uit eigentijdse krin gen, zoals altist Arthur Blythe en trompettist Don Cherry, blijkt ei genlijk een uitgebreid Chico Free man kwartet. De jonge Freeman LONDEN (Rtr) - De Amerikaanse filmschrijver en producer Ernest' Tidyman, die in 1971 een Oscar won met zijn filmscript voor 'The French Connection' met Gene Hackman, is op 56-jarige leeftijd in Londen overleden. Tidyman, die voor zaken in Lon den was, was donderdag met een open maagzweer naar een zieken huis gebracht, waar hij zaterdag stierf. Ernest Tidyman was gedurende 25 jaar journalist, werkzaam voor The New York Post en de New York Times. Hij was de geestelijke vader van de films en boeken over de zwarte detective 'Shaft' en on der zijn andere populaire scripts was dat voor 'High Plains Drifter' met Clint Eastwood. 'Matrogoth' in het Marinecomplex LEIDEN - Theatergroep Matro goth geeft vanaf woensdag een dubbele serie voorstellingen in het Marinecomplex aan het Noordein de. Elke avond om half negen be gint 'Einde van Hallo'. De aanvang van 'Drie miljoen mensen in de dampkring' is elke avond om elf uur. De serie voorstellingen loopt' tot en met zondag 29 juli en wordt gegeven ter gelegenheid van het vertrek van Matrogoth uit het Ma rinecomplex. BEELDENEXPOSITIE - Even als voorgaande jaren organiseert de Zeister stichting voor kunst en cultuur, tot en met 2 september, een tentoonstelling van beelden in het park van het Slot Zeist. Dit jaar worden 14 kunstwerken geëxpo seerd van de Amerikaanse kunste naar Gene Holt. Voor Miles Davis was de grote tent te klein speelt vooral in duet met drummer Don Moye de sterren van de hemel. Voor het overige blijkt de groep niet erg homogeen te zijn. Vooral Don Cherry valt nogal uit de toon. De vrijdagavond wordt afgeslo ten met een hoogtepunt voor de liefhebbers van wereldformaat, een optreden van pianist Cecil Tay lor en sopraansaxofonist Steve La- cey, voor het eerst weer ssmen na 25 jaar. Lacey vervangt Max Roach, die ziek naar de Verenigde .Staten moest terugkeren. Hij be gint met een solo waarin de toon van de sopraan wordt onderzocht. Dan maakt Taylor zijn dansende entree, onderwijl zijn poëzie decla merend, om met een onnavolgbare solo in te vallen. Het duet komt daarna moeilijk op gang, niet in het minst omdat Taylor de binnenkant van de piano bewerkt. Een lange toegift geeft ruimte voor een revan che. Schetterend De negende uitgave van het North Sea Jazz-festival in Den Haag heeft meer bezoekers ge trokken dan ooit. Volgens organi satie-medewerkster Sonja van Proosdij is het aantal van 30.000 betalende bezoekers, dat vorig jaar werd bereikt, ruimschoots overschreden. De grote trekker van het festi val was het optreden van de Ame rikaanse trompettist Miles Davis met zijn vijf man sterke band. Niet minder dan 5.000 enthousias te fans vonden gistermiddag een plaatsje in de nieuwe tent achter het Congresgebouw. Tijdens het driedaagse festival traden meer dan 600 artiesten op, onder wie grootheden als Cleo Laine, Dizzy Gillespie (nu al voor de negende keer), Dave Brubeck, B.B. King, Spyro Gyra, Weather Report, Stephane Grapelli, Mi riam Makeba, Carla Bley, Sarah Vaughan en Lionel Hampton. Het publiek vond overigens net zo hard zijn weg naar de met min der grote letters op de affiches vermelde artiesten. Veel aan dacht was er dit jaar voor Brazi liaanse en Indiase muziek, voor de Russische band Kadans (voor het eerst buiten de USSR) en voor de vijftig saxofonisten van de Franse formatie Urban Sax, die het publiek gisteravond laat het Congresgebouw uitbliezen. Shaw en tenorist Charlie Rouse, bekend van Thelonious Monk, ma ken er deel van uit. Na een plicht matig gespeeld openingsnummer pakt Rouse, die de laatste jaren wat in de schaduw verbleef, sterk uit en komen ook de bassist en de trompettist beter uit de verf. Naast het gebouw is een tent ge plaatst waar de luidere muziek is geprogrammeerd. Daar komt het Mahavishnu Orkest van John McLaughlin voorbij denderen, met voorspelbare en harde rockmuziek voor een enthousiast publiek. Gitarist B.B. King hield in Den Haag de blues recht overeind, (foto gpd» Daarna is het een verademing te luisteren naar de Indiase slagwerk- groep van het Kashataka college of percussion met indringende zang van R.A. Ramamami. Indiase mu ziek kan die gehele avond nog wor den gehoord, eer bijzonder is de confrontatie met Steve Lacey en het trio van sitarbespeler professor Subroto Roy Chowdhury, die nog niet eerder samen speelden. Muzikaal hoogtepunt is de groep Ekaja van de Zuidafrikaanse pia nist Dollar Brand, die groot succes heeft bij het publiek. De groep speelt lange, gearrangeerde werken met voortreffelijke soli van saxofonist Ricky Ford en Brand zelf. Het concert van de Carla Bley band, dat de tweede dag één uur later dan gepland begint, pakt uit als een laffe aangelegenheid. De ar rangementen en soli zijn te gepo lijst. Een uitzondering zijn de schetterende solopartijen van Ray Anderson en het nummer 'Miste- rioso', dat een eerbetoon is aan Th. Monk. acht koperinstrumenten, lost de verwachtingen in: gevarieerde en oorspronkelijke jazz. Na een inlei ding op trompet en tuba begint het met een pesterig gespeeld Leger- des-Heilsdeuntje. Slot van het lied je zijn veel vrije improvisaties en een medley van eigentijds uitge voerde dixielandnummers. Dit zijn enkele hoogtepunten van een vermoeiende jazzmara- thon, die enerzijds uitloopt in een grote braderie en anderzijds con certen, die zoveel publiek trekken, dat een goed luisterplaatsje slechts met veel moeite te verkrijgen is. Hoewel het festival wel degelijk bestaansrecht heeft, doet de jazz- purist er verstandig aan één dag uit te kiezen. De tendens naar een meer commerciële programmering is een onvermijdelijk tijdsver schijnsel. Met als gevolg dit jaar minder muzikale uitschieters dan in vorige afleveringen. WILLEM WINSEMIUS VLISSINGEN (GPD) - Het popfestival Rhythm 'n' Booze, dat donderdag 26 juli zou wor den gehouden in het Vlissingse Nollebos, gaat niet door. Het bestuur van de Stichting Rhythm 'n' Booze heeft hiertoe besloten uit vrees voor moei lijkheden tijdens het festival, nu bekend is geworden dat een van de leden van het bestuur lid is geweest van de Centrum partij. De Werkgroep 'Anti fascis- me-racisme' van de buurtver eniging Van Duijvenvoorde in Oost-Souburg kwam in actie toen het stichtingsbestuurslid H. Lambermont werd gesigna leerd terwijl hij folders voor de Centrumpartij verspreidde. De werkgroep eiste vervolgens dat Lambermont uit het stichtings bestuur zou treden of zijn lid maatschap van de partij zou op zeggen. Dat laatste gebeurde weliswaar, maar Lambermont maakte dat volgens de werk groep op onvoldoende wijze bekend. Hierop volgde de ver spreiding van een persbericht, dat tevens werd toegestuurd aan leden van de Vlissingse ge meenteraad. Daarin werd on der meer aangekondigd dat de optredende groepen door de werkgroep zouden worden be naderd. Naar aanleiding van de publi catie die na de verspreiding van het persbericht is verschenen, heeft het stichtingsbestuur nu besloten af te zien van het festi val. Het bestuur sluit, zo blijkt uit een persbericht van de stichting, niet uit dat het feit dat Rhythm 'n' Booze in één adem is genoemd met de Cen trumpartij, aanleiding kan zijn tot verstoring van de orde tij dens het festival. „In het verle den was het weer de enige risi cofactor. Daar is er nu een bij gekomen en de stichting kan de bedrijven die hun medewer king aan het festival hadden toegezegd, niet aan dat risico blootstellen", aldus het persbe richt. Magisch DEN HAAG In de perskamer van het Congresgebouw kreeg Dizzie Gillespie (links) zaterdag het eerste exemplaar aangeboden van het boek 'Jam Session', met portretten van jazz- en bluesmuzikanten door Piet Klaasse (tweede van rechts). Mark Gardner enJ. Bemlef schreven de (Engelse) tekst. Uiterst rechts heeft ook Paul Acket, organisator van het North Sea Jazz Festival, al een exemplaar te pakken. (foto gpd> De zondag begint met het con cert van de enige jazz-superster Mi- les Davis en zijn septet. De grote tent is te klein voor een man van het formaat van Davis. Hij over spoelt het publiek met harde funk- ritmes, blues en zacht fluisterende trompettonen. Ondanks de moder ne aanpak is in het spel van Davis nog veel van zijn beroemde, onder koelde klankkleur bewaard geble ven. Een bijzonder aspect is de ma gische uitstraling van Davis op het podium. Ook gitarist John Scofield bewijst een volledig muzikant te zijn. Het enthousiaste pubhek weet na dit optreden van hoog gehalte nog twee toegiften af te dwingen. Twee andere toppers van de zon dag zijn het uit vijf zangers be staande 'Voacal Summit', waarin met name Bobby McFerrin met zijn acrobatische stem de show steelt en 'Kadans', een groep die aantoont dat ook Rusxsen ryt- misch en muzikaal verantwoorde jazz kunnen maken. De zondag wordt afgesloten met Brass Phantasy van trompettist Lester Bowie. De groep, bestaande uit slagwerker Phillip Wilson en LEIDEN - In de Leidse Waag wordt van 19 tot en met 27 oktober een tentoonstelling gehouden over de Beeldende Kunstenaars Rege ling (BKR) in Leiden. De organisa toren willen de BKR van verschil lende kanten belichten. Een histo risch overzicht van meer dan der tig jaar BKR in Leiden wordt gege ven, een forum zal ingaan op de toekomst van de regeling, er wor den verkoopdagen gehouden, waar BKR-kunstenaars hun werk te koop aanbieden. De BKR is een regeling, waarbij de overheid werk van kunstenaars koopt om hen zo in staat te stellen hun kunstzinnige arbeid voort te zetten. Dat werk wordt dan in openbare gebouwen tentoonge steld, via de artotheek uitgeleend, of in depots opgeslagen. De rege- Stekpop '84 in de Landvliethal in Hazerswoude, met Spits, Secret Sounds, Klein Orkest, The Mo, Wee nie and the Jugs, Tony Delmonte and the Soulisters en Paola Passionato and the Pennies from Heaven, gezien en gehoord op 14 juli. Ruim zevenhonderdvijftig popliefhebbers trokken zaterdag naar de Landvliethal in Hazers woude om getuige te zijn van het zevende Stekpopfestival. Een aantal dat net groot genoeg bleek om de helft van de hal te vullen en om de balans tussen kosten en baten in evenwicht te houden van deze eerdere jaren op een fi nancieel debacle uitgelopen mu zikale happening. De zeven (alle van eigen bo dem afkomstige) gecontracteer de bands, die samen overigens voor een zeer gevarieerd pro gramma zorgden, lieten zich door de tegenvallende belang stelling niet uit het veld slaan. Stuk voor stuk speelden zij zich uit de naad om het publiek waar voor zijn geld te bieden. De uit Alphen aan den Rijn af komstige band 'Spits' was de twijfelachtige eer te beurt geval len als eerste op te treden.' Het pubhek, nog niet in de festival- roes geraakt, reageerde veelal slechts met beleefd applaus op de eigentijdse muziek die deze vijfmansformatie ten gehore bracht. Men wilde ook niet 'mo re'; Spits mocht na het laatste ak koord van het door zangeres Pia van Vulpen zo goed gebrachte 'Still a number' direct plaatsma ken voor de volgende band. De wat steviger muziek van 'Secret Sounds' viel beter in de smaak en kreeg zo nu en dan zelfs de voetjes van de vloer. De hitjes 'Heartbeat' en 'Cry boy cry' werden enthousiast ontvan gen. Maar het meeste succes oogstte, op 'Weenie and the Jugs' na, het 'Klein Orkest'. De veelal snerpende teksten van nummers als 'Het lijk", 'Alles over jou' en het schitterende 'Over de muur' werden uit volle borst meege bruld. Van een heel ander kaliber maar ook populair was de mu ziek van 'The Mo'. Zangeres Lin da Bloemhard wist met haar haarzuivere stem de aandacht tot de laatste noot vast te houden. Het oudje 'Fred Astaire' en de re cente hit 'Asia' gingen er even goed in als de minder bekende nummers 'Mad man' and 'Lovely eyes'. Na 'The Mo' bood het program ma nog 'Weenie and the Jugs', 'Tony Delmonte and the Soulis ters' en 'Paola Passionato and the Pennies from Heaven'. De Boskoopse Weenie speelde een soort thuiswedstrijd en bleek ge noeg in huis te hebben om de fes tivalgangers echt 'uit de bol' te laten gaan. Een uur lang hosten de aanwezigen er op de vrolijke, in een nieuw jasje gestoken zesti ger jarenmuziek van Weenie and the Jugs lustig op los. De organisatie heeft van de ze vende Stekpop-editie met het re- De Alphense band 'Spits' trad zaterdag op tijdens het Stekpopfestival in Hazerswoude. Van links r rechts Pia van Vulpen (zang), Ruud van Veen(drums), Ed Bloem (bas) en Marcel Eilers(gitaar). delijk uitgebalanceerde pro gramma een geslaagde happe ning weten te maken. Veel men sen ervaarden alleen de fouille ring op glas en andere 'enge' Bloupot) voorwerpen waaraan iedereen dragen dat Stekpop '84 vlekke- zich bfj binnenkomst moest on- ioos en in een gemoedelijke sfeer derwerpen, als vervelend. Het zou verlopen. Hetgeen ook ge was kennelijk een noodzakelijke beurde. maatregel, die er toe moest bijge- SIMONE VAN DRIEL ling staat op het ogenblik ter dis cussie. De regering is van mening dat kunstenaars, die gebruik wil len maken van de BKR, jaarlijks ook eigen werk op de vrije markt moeten verkopen. De verkoopda gen zijn mede bedoeld om BKR- kunstenaars te helpen het vereiste richtbedrag te halen. De tentoonstelling in De Waag wordt opgezet door Josje Dekkers, Eerde Hovinga en Stef Jacobs, drie studenten van de Reinwardt-aca- demie (hbo-opleiding voor mu seum-medewerker). De nadruk zal komen te liggen op de BKR in Lei den. Daarbij wordt het overheids beleid betrokken, voor zover dat van belang is voor de Leidse situa tie. Deel-onderwerpen die op het programma staan zijn ook 'kunst en economie', over beeldende kunst als handelswaar en 'kunst en beleid', over de rol van de overheid ten aanzien van beeldende kunst. De tentoonstelling zal zoveel mo gelijk ook in de avonduren ge opend zijn. Vierne centraal op orgelconcert LISSE - Louis Vierne staat cen traal op het orgelconcert dat Piet van der Steen, organist van de oud- katholieke kerk donderdag 19 juli in de St. Agathakerk in Lisse zal geven. Louis Vierne leefde van 1870 tot 1937; hij was vanaf 1900 organist van het grote 5 klavieren tellende Cavaille-Coll orgel in de Notre Da me te Parijs. Op dit immens grote orgel heeft de blinde Louis Vierne grote triomfen gevierd. Hier speelde hij zonder hulp van registranten zijn Orgelsymphonieën. Hij overleed op 2 juni 1937 tijdens zijn 1750ste recital op zijn geliefde orgel. Het is een bijzonder initiatief van Piet van der Steen om samen met de zangeres Eugenie Bruigom het gehele concert aan werken van Vierne te wijden. Met name waar het betreft de uitvoering van het drieluik voor zang en orgel ge naamd "Les Angelus" waar in de drie delen de morgen, de middag en de avond worden bezongen. Verder moeten genoemd de uit voering van de gehele Derde Sym- phonie Opus 28. Het Adema-Orgel in de St. Aga thakerk voldoet aan alle eisen om deze muziek verantwoord ten ge hore te brengen. Een avond voor de liefhebbers van de Franse romantische orgel- school dus.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 15