'k. '''mil,.'ii r jar .jr C p,r „nir j»r Video stort bioscopen in zorgelijke malaise Lekker griezelen met Indiana Jones Verzameling sterren kan Cannonball Run li' niet doen blinken iiiiiiiiiiiiiiiiiiimimiiiiiiiiii She' en de strijd tegen wrede krijgers Een tempel als spookhuis City-directeur Denker blijft optimistisch BEM: uitstel van betaling Televisie VRIJDAG 13 JULI 1984 De medewerkers aan de tweede 'Cannonball Run' hebben er zelf kennelijk een hoop lol beleefd. Bij de aftiteling worden een paar zogenaamde 'bloopers' (mislukte opnamen) vertoond en o, o, wat is er gelachen op de set. Was het nu maar een particulier pleziertje gebleven; een avondje in Beverly Hills bij Burt Reynolds thuis of iets dergelijks. Mevrouw Rey nolds zorgt voor wat hapjes, Frank Sinatra doet een paar goo cheltrucs en dan de video aan (vakantiefoto's laat je tenslotte ook niet aan de hele straat zien). Maar nee, 'Cannonball Run II' moest de bioscoop in en is goed voor één van de sterkste staaltjes ongein van de laatste jaren. Ik heb de eerste run destijds gemist en kan daar achteraf alleen maar gelukkig over zijn. Hoofdrolspeelster Kate Capshaw zei vorige week in deze krant: "Ze maken zo'n film gewoon zoals ze die zelf fijn vinden". Eigenlijk een waarheid als een koe, want welke filmmaker doet vrijwillig iets tegen zijn zin? Toch zit er wel iets in haar uit spraak. Steven Spielberg en Geor ge Lucas beleven onmiskenbaar een kinderlijk plezier aan hun ei gen films. En dat werkt aansteke lijk. 'Indiana Jones and the Temple of Doom' is daar het zoveelste en misschien wel beste bewijs van. 'Indiana Jones and the Temple of Doom'; regie: Steven Spielberg; hoofd rollen: Harrison Ford, Ka te Capshaw en Ke Huy Quan; theater: Lido 1, Lei den; alle leeftijden iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii Het ontstaan van de figuur India na Jones heeft ook alles met dat kinderlijk genoegen te maken. De Hollywood-sterren wilden terug keren naar de avonturenfilms die ze zelf twintig jaar geleden als twee broekemansen zagen, ongecompli ceerd heldenverhalen. Onder dat gesternte zag 'Raiders of the lost Ark' het licht. Archeoloog en dur fal Jones op zoek naar een belang rijk kunstvoorwerp. "Een film die je ervaart als een rit op de achtbaan", schreef de speel filmencyclopedie er over en zo is het maar net. Het werd ook com mercieel een groot succes, waar van een vervolg niet kon uitblij ven. Amerika liep daarvoor al mas saal uit en het kan haast niet an ders of 'Indiana Jones and the Temple of Doom' wordt ook hier dé zomerhit. Professor I. Jones heeft Karen Allen, zijn vorige reisgezellin, aan de kant gezet en daarvoor in de Film Aan dit fenomeen ligt namelijk een ernstige denkfout ten grond slag. Die fout is: hoe groter het aantal komieken, hoe komieker de film. Maar de goedbedoelde ik. ''tl, "U 'Cannonball Run II'; re gie: Hal Needham; hoofd rollen: Burt Reynolds, Sammy Davis jr. en ande ren; theaters: Euro 1 en 2, Alphen, Lido 1, Leiden; al le leeftijden improvisaties van Dom de Luise, Burt Reynolds, Shirley MacLai- ne, Sammy Davis jr., Frank Sina tra, Dean Martin en al die andere lolbroeken zijn bij lange na niet sterk genoeg om zo'n groot film doek op verantwoorde wijze te vullen. Om dit vervolg mogelijk te ma ken, wordt de sjeik die de autora ce destijds verloor door zijn va der opnieuw dwars door Ameri ka gestuurd. Alle tegenstanders van toen laat regisseur Hal Need ham ook weer opdraven. Dat zijn dus de al genoemde sterren en met de introductie van dit grote gezelschap is de film halfweg. Als we eenmaal daadwerkelijk op weg zijn, wordt de meeste tijd geïnvesteerd in autostunts en die moesten eigenlijk na 'The Blues Brothers' (het grootste autokerk hof aller tijden) verboden zijn. Overigens: de sjeik verliest weer. Hij belooft zijn vader be terschap, dus u bent gewaar schuwd voor 'Cannonball Run III'. B.J. 'She'; regie: Avi Nasher; hoofd rollen: Sandahl Bergman; thea ter: Euro 4, Alphen; alle leeftijden 'She' is een film die zich ergens in de 21ste eeuw afspeelt, nadat de atoombom is gevallen. De hoofd rolspeelster is een amazone die de strijd aanbindt met een groep wre de krijgers. De laatsten hebben een aantal vrouwen gevangen geno men en 'She' wil hen bevrijden Geen geringe opgave, omdat op weg daar naar toe het gevaar al van alle kanten loert. De muziek werd gemaakt door Justin Hayward (Moody Blues) en Rick Wakeman (ex-Yes). Indiana Jones hakt de hangbrug plaats trekken nu Kate Capshaw (als de nachtclubzangeres Willie Scott) en Ke Huy Quan (als het jon getje Short Round) met hem door de jungle van India. Maar het verhaal begint eigenlijk pas als de drie arriveren bij de ver doemde tempel. De marahashi-in- kwestie heeft zich aan een lelijke religie overgegeven, waarin men senlevens worden geofferd. India na maakt daar met de mee- en te genwerking van zijn companen een einde aan, uiteraard op specta culaire wijze. Voor het zover is, wordt de toe schouwer al in een cinematogra fisch spookhuis meegesleept. Grie zelen bij een kamer vol krioelend ongedierte, schrikken bij geraam tes die uit de muur vallen en dek king zoeken bij een achtervolging in karretjes door een mijnschacht (die achtbaan is er nu dus letter lijk). Stunts genoeg in elk geval en misschien wel iets teveel (van het goede). De kijker moet soms wat tijd worden gegund om zich het spektakel goed te realiseren en in dit spervuur is dat veelal onmoge lijk. Daardoor komen de acties soms niet geheel tot hun recht en bij een derde aflevering zouden Lucas en Spielberg beter wat te rughoudendheid in acht nemen. Waarmee overigens niet is ge zegd dat 'Temple of Doom' zich door die overdaad opblaast. Dat wordt met name voorkomen door de karakters van de drie hoofdrol spelers. Daarin is zoveel relative ring en zelfspot gelegd dat de film meer dan genietbaar blijft. Hum bug als in 'Krull', mythologische onzin, blijft ons bespaard en dat maakt alle verschil. BART JUNGMANN AMSTERDAM Het zijn verschrikkelijk moeilijke steekt. Wel moeten vijf mensen met een deeltijdbaan tijden voor de meeste bioscopen. Door de komst de video-industrie moeten ze zich stuk voor stuk aan passen. "Maar laat me één ding zeggen, hoe gek het ook klinkt: er is nog nooit zoveel belangstelling voor film geweest". Een interview met de directeur van het City-con cern, Fred Denker. In de bioscoopwereld ook al beti teld als de redder van het Meerburgconcern, een bio- scopengigant met in totaal 24 theaters en zo'n 300 werknemers, die aan de rand van een faillissement staat. Een schuldenlast van bijna zeven miljoen gul den. Maar redding lijkt daadwerkelijk nabij nu een Ame rikaans theaterbedrijf een paar miljoen in het bedrijf Denker: "Ik denk dat het april '83 geweest is, toen het pas echt goed duidelijk werd hoe slecht het ging met de bioscoop. Een enorme te ruggang in het aantal bezoekers over de hele linie. Natuurlijk kun je dan de opkomst en de ontwikke ling van de video als grootste oor zaak noemen. Maar de film als me dium heeft nog nooit zo'n belang stelling gehad als juist nu. Alleen gaat men er niet meer voor naar de bioscoop. Er zijn andere beelddra gers gekomen, zoals dat dan heet. Je zou de vraag kunnen stellen of dat nu zo erg is. Op zich niet, maar je moet je wel aanpassen". In de jaren '60 was er de ontwik keling dat de concerns steeds meer bioscopen aantrokken, waaronder nogal wat solotheaters (één zaal). Die solotheaters zijn erg duur in exploitatie. Er moeten twee opera tors zijn, de caissière, ouvreuses, garderobe, enzovoort. Dat bete kent alleen al aan personeel een forse aanslag op de exploitatiecij- fers. Bij meerdere zalen worden die personele lasten verdeeld over die zalen. Maar het is niet de enige oorzaak van een verslechterde economie voor de bioscopen. City-directeur Denker: "Een bioscoop was vroe ger een familiebedrijf: moeder ach ter de kassa en met het ijs de zaal in. Dat idee. Die mensen wisten wat de vraag was. Door concern vorming ontstond er eeh soort een heidsworst. Je hebt een jongen in Wageningen, die doet het perfect. Heeft er ook nog een bar bij en weet wat de vraag is. Hij heeft con- met een volledige betrekking worden ontsla gen. Het Leidsepleintheater in Amsterdam wordt per 1 augustus gesloten. Nederland kent zo'n zes grote bioscoopexploitan ten. Tuschinski als grootste, onlangs gekocht door twee Amerikaanse filmproducenten, het Meerburg concern als goede tweede met zo'n dertig bioscopen. City is in vergelijking daarmee maar een klein con cern. Bioscopen in Amsterdam en Rotterdam, maar wel de best lopende. City heeft daarnaast nog een filmverhuurkantoor en een produktiemaatschappij en is alleen al uit dit oog punt gebaat bij een gezonde bioscoopwereld. Hoe minder bioscopen, hoe minder afzetmogelijkheden. door Huub Klompenhouwer Het contact met het publiek is geweldig belangrijk, zegt Denker. "De film heeft met voetballen ge meen dat iedereen denkt dat-ie er verstand van heeft. Je moet oppas sen voor het gevaar van een slech tere programmering. Dat wil niet zeggen dat je geen kassuccessen mag brengen die inhoudelijk niets voorstellen, maar je zult daarnaast de zorg hebben voor het publiek dat ook de goede films wil. Verge lijk het maar met een boekwinkel. Die heeft ook de Boetiekreeks no dig om Harry Mulisch te kunnen verkopen". Dan het Meerburgconcern. Dit voorjaar sloeg het bericht van een dreigend faillissement in als een bom. Meerburg senior en Denker zijn al jaren vrienden en Meerburg vroeg dan ook zijn vriend om raad. Dat verklaart meteen de positie van de City-directeur als voorzitter van de stichting, die nu het beheer van het concern heeft overgeno men. Denker: „We hadden al een vorm van samenwerking. Zo koch ten we soms gezamenlijk films in. Ik wilde hem wel helpen. Niet al leen als vriendendienst, maar ook omdat ik vrees, dat als Meerburg om gaat, er nog velen zullen vol gen. En dat zou heel, heel slecht zijn voor de bioscoopwereld en dus ook voor het Cityconcern". AMSTERDAM (ANP) - De Bioscoop Exploitatie Maatschappij (BEM) te Amsterdam met 20 theaters in een aantal provincieste den heeft voorlopig uitstel van betaling gekregen. Volgens de door de rechtbank benoemde bewindvoerder mr. J.H.B. Rotting huis zijn er nog wel mogelijkheden om uit de problemen te ko men. Vooralsnog behoeft geen aantasting van de werkgelegen heid voor het 275 mensen tellende personeelsbestand te worden gevreesd. Enige jaren geleden heeft de BEM forse investeringen ge pleegd voor de modernisering van haar theaters in de verwach ting dat deze uitgaven in de daaropvolgende jaren zouden kun nen worden terugverdiend. Maar door de teruglopende conjunc tuur en door gering bioscoopbezoek tijdens de hete zomers van 1982 en 1983 is deze verwachting niet uitgekomen. Om de financieringsproblemen de baas te worden heeft de BEM een aantal drastische saneringsmaatregelen getroffen die thans vrijwel zijn afgerond. Als gevolg daarvan is het perso neelsbestand met ongeveer 75 teruggebracht tot de huidige 275. Toch raakte de BEM nog in problemen en daarom is surseance van betaling aangevraagd die de Amsterdamse rechtbank voor lopig heeft verleend. Al gauw werd voor Denker de volle omvang van de dreigende ramp bij het Meerburgconcern dui delijk. „Het is voor mij nog een raadsel hoe die schulden zo heb ben kunnen oplopen. Er is op geen enkele manier sprake geweest van malversaties, of fraude, of wat dan ook. Alleen werden simpelweg de rekeningen niet betaald. Belasting formulieren en alles werden keurig en correct ingevuld, maar ze be taalden gewoon niet". Directeur Denker van het City concern had ook de boel failliet kunnen laten gaan en vervolgens City-directeur Denker, nu opgetrommeld als de redder van het Meer burg-concern: "Als Meerburg om gaat, zou dat heel slecht zijn voor de bioscoopwereld". irotoGPDi hoe dat bij andere bioscopen zit. En als je dan normaal een rekening vier maanden laat oplopen, ga je dat terugbrengen tot twee maan den. Dat betekent dan weer dat al die bioscopen, die toch al niet zo geweldig draaien, in de problemen komen. Ik heb het al gezegd, als het met Meerburg fout afloopt, blijft het niet tot dat ene concern beperkt". Saneringsplan De kennersblik van Denker le verde al snel resultaat op. Begin mei was de stichting een feit en amper een maand later ligt het sa neringsplan voor het Meerburg concern op het bordje van de on dernemingsraad. Dat plan is nog slechts de helft van het totale red dingsplan. Het andere deel is de re geling die met de crediteuren ge troffen moet worden. Is er ook maar één crediteur die daar niet mee akkoord gaat. dan dreigt op nieuw faillissement. Maar het lijkt er nu toch op dat Meerburg daar aan ontkomt. De Amerikaanse theatergroep Pcific Theaters is met een bedrag van 4,5 miljoen gulden over de brug geko men Daarmee kan Meerburg zijn schulden gaan betalen. Met dit be drag heeft Meerburg overeenstem ming bereikt met schuldeisers en de belastingdienst. Helemaal over- wacht kwam het bedrag van Paci fic Theaters overigens niet, het is de moedermaatschappij van het City-concern. En daar is Denker dus directeur van. uit de failliete boedel de beste thea ters over kunnen nemen. Populair gezegd, de 'sterfhuisconstructie' Dat is niet gebeurd. "Het behoort nog altijd tot de mogelijkheden, maar zou heel kortzichtig zijn. Als nu Meerburg failiet gaat, komen de belastingen en de bedrijfsvereni ging wel aan hun geld. Maar er is ook nog een bedrag van meer dan drie miljoen schuld bij de verschil lende leveranciers. Als de zaak fail liet gaat, kunnen ze daar naar flui ten". "Stel nu je bent leverancier van het ijs. Dan ga je wel meteen na BLIJVERS 'Terms of endearment" - Kome die met sentimenteel einde, Lido 3, Leiden. 'Terug naar de hel" - Karikaturen tegen de achtergrond van branden de hutten, Lido 4, Leiden. "Le Marginal" - Belmondo als niets ontziende politieman. Euro 3. Alphen. "An officer and a gentleman" - Erg Amerikaanse komedie over be roepsofficieren, City 2, Katwijk. "Ciske de Rat" - Lege 'remake'. City 2, Katwijk. "Inpikken en wegwezen" Auto dieven, City 1. Katwijk. (OP)NIEUW SEXFILMS "Zweedse meisjes op de Reeper- bahn" - City 4, Katwijk. "Deense snoepjes in Tirol" - Tri- naon, Leiden. NACHTFILMS "Weekendsex in het paradijs" - Rex. Leiden. "Canonball run deel 2" - Euro 1, Alphen. "Wilde dromen" - Euro 2, Alphen. "Sweet sexy slips" - Euro 3, Al- "She" - Euro 4. Alphen. DEN HAAG "Against all odds" - Babylon 1 (471656), 12 jr. "Krull" - Babylon 2, al. "Terms of endearment" - Baby lon 3, al. "Vrijdag de dertiende, laatste deel''" - Cineac 1 (630637), 16 jr. "De versierders van St. Tropez" - Cineac 2, 16 jr. MGM diamanten jubileumfesti val - Cineac 3, al. "Apocalypse now" - Euro (667066), 16 jr "Indiana Jones and the temple of doom" - Metropole 1 (456756), 12 jr. Monty Python festival - Metropo le 2, 12 jr. "De liquidator" - Metropole 3, 16 jr- "Yentl" - Metropole 4. al. Filmzomerfestival '84 - Metropole 5, 16 jr. "Canonball run 2" - Odeon 1 (462400), al. "Maak je borst(en) Odeon 2, 16 jr. "Buiterij op de Mo(u)nty" - Odeon 3, 12 jr. "Ciske de rat" - Odeon 4. al. "Cujo" - Odeon 4. 16 jr. "Sexvlucht nr. 069" - Le Pans 1 (656402), 18 jr. "Hot lips" - Le Paris 2, 18 jr. "In the pink" - Le Paris 3. 18 jr. "Indiana Jones and the temple of doom" - Passage (460977), l^jr. AMSTERDAM "Against all odds" - Alfa 1 (278806). 12 jr. "Buiterij op de Mo(u)nty" - Alfa 2, 12 jr "Hotel New Hampshire" - Alfa 3, al "Ciske de Rat" - Alfa 4. al. "Bastille" - Alfa 4. al. "Buiterij op de Mo(u)nty" - Al- hambra 1 (233192), 12 jr. "Yentl" - Alhambra 2, al. "Krull" - Bellevue Cinerama (234876'266227). al "De Liquidator" - Calypso 1 (266227/234876). 16 jr. "Spnngbreak" - Calypso 2, 16 jr. "Unfaithfully yours" - Calypso 3, al. "Het snelle slippertje" - Centraal (248933). 18 jr. "Scarface"-Cineac (243639), 16 jr. "Silkwood' - Cinecenter (236615), al. Alfred Hitchcockweek - Cinecen- jr "Indiana Jones and the temple of doom" - Cinema 1 (151243), 12 jr. "Stripes" - Cinema 2. al. "Class of 1984" - Cinema Rex (246132), 16 jr. "Kung Fu duivels" Cinema Rex, 16 jr. "Canonball run 2" - City 1 (234579). al "Maak je borsUen) maar nat" - Ci ty 2. 16 jr "Breakdance" - City 3. al. "My tutor" - City 4. 16 jr "Le Marginal" - City 5. 12 jr. "Entre nous (coup de foudre)" - City 6, 16 jr. "Vrijdag de dertiende, laatste deer" - City 7, 16 jr "Oblomow" - Knterion, (231708), 16 jr. "The best of Laurel Hardy" - Studio K (231708). al "Fedora" - Studio K. 16 jr. "Koyaanisquatsi" - Leidseplein theater (235909). 16 jr. "Hoogstandjes voor diamantjes" - Parisien (248933), 18 jr. "The nesting" - Rembrandtplein- theater 1 (223542), 16 jr. "De versierders van St Tropez" - Rembrandtpleintheater 2. 16 jr Filmzomerfestival - The Mo6ies 1 (245790) "Rocco e i suoi fratelli" - The Mo vies 2, 16 jr "La Luna" - The Movies 3, 16 jr. "Indiana Jones and the temple of doom" - Tuschinski 1 (262633), 12 jr. Monty Python festival - Tuschins ki 2. 12 jr "Vrydag de dertiende, laatste deel9" - Tuschinski 3. 16 jr. "Sophie's choice" - Tuschinski 4. 16 jr. "Terms of endearment" - Tu schinski 5. al. MGM diamanten jubileumfesti val" - Tuschinski 6. al. 'Terms of endearment" - De Uit kijk (237460), al. Het kan verbeelding zijn, maar het lijkt alsof de keuze van nachtfilms de Nederlandse om roepen steeds beter af gaat. De NCRV bijvoorbeeld liet voor vol gende week vrijdag het oog val len op 'In the heat of the night'. Een film die in 1967 de Oscar in de wacht sleepte en ook Rod Steiger kreeg een beeldje als bes te acteur dat jaar. Hij speelt de racistische politiecommissaris die een moord op een industrieel razendsnel oplost. Een neger wordt aangehouden, dat blijkt bij verhoor een collega te zijn, een inspecteur uit Philadelphia (een rol van Sidney Poitier). Sa men moeten ze nu aan de zaak gaan werken en komen de discri minerende praktijken van de commissaris en zijn mensen pas goed aan het licht. Aanvang is 23.30 uur (Nederland 2). Ook voor morgenavond is geen genoegen genomen met een op pervlakkige vechtfilm. 'The big sky' is een goed geregisseerde western (Howard Hawks), spe lend in een periode toen het wes ten nog wild was. Kirk Douglas is een pelsjager die betrokken raakt bij een louche zaakje waar Indianen het slachtoffer van dreigen te worden. Nederland 2, 22.45 uur. De Westduitse televisie her denkt dezelfde dag de aanslag op Adolf Hitler veertig jaar geleden, onder meer met de film 'Der 20. Juli'. Dat is de dag waarop kolo nel graaf Schenk von Stauffen- berg en andere samenzweerders via een bomaanslag Hitler pro- Sidney Poitier - te z~ the he at of the night' ifotoANP» beerden uit te schakelen. De aan slag en de staatsgreep mislukten, de daders werden gegrepen. De regisseur Falk Harnack maakte er in 1955 een film van, waarin een deelnemer aan de putsch als verteller optreedt. Comerkelijk is dat alle bij de film betrokke nen zelf actief waren in het ver zet tegen de Nazi's. Duitsland 2, 23.20 uur. 'Touchez pas au grisbi' is een Franse film, waarin Lino Ventu ra zijn debuut maakte en Jean Gabin een nieuw imago kreeg. De misdaadfilm is vooral een schildering van het milieu en de kameraadschappelijke banden daar binnen. Bevriende inbre kers willen de buit van inbraak verborgen houden tot iedereen de misdaad vergeten is, maar een vriendin (Jeanne Moreau) ver raadt hen. De film van Jacques Becker (uit '53) is woensdag op Duitsland 3 te zien. Aanvang 'A night at the opera' is één van de meest klassieke komedies van The Marx Brothers Het Kijkhuis (Vrouwenkerkkoorstraat) ver toont de film maandagavond. Groucho probeert de gefortu neerde Margaret Dumont er toe te brengen geld te stoppen in een opera en een tenor tracht tever geefs carrière te maken. In de slotscène verwarren de drie broers op grandioze wijze de uit voering van 'II Trovatore'. Cheech Marin en Tommy Chong zijn van- en morgenavond te zien in 'Up in smoke'. De twee hippe komieken, typische pro- dukten van de jaren zestig, gaan op zoek naar weed om inspiratie op te doen voor hun roek-band. Geheel toevallig komen zij te recht in een vrachtwagen vol ma rihuana. Aanvang van alle avonden in het Kijkhuis is 20.00 en 22.15 uur. Vanavond vertoont het LVC- Filmhuis om 22.15 uur 'II mo- mento della verita' van de Ita liaanse regisseur Francesco Rosi. Een plattelandsjongen maakt daarin carrière als stierenvech ter, maar de roem groeit hem bo ven het hoofd en hij wordt het slachtoffer van een op geld be luste manager. 'II momento della verite' wordt vertoond in het ka der van het Cinemascope-festi val. Daarbinnen valt ook 'Inten tions of murder' van de Japanse filmmaker Shohei Imamura. Een soort thriller over een getrouwde vrouw die verliefd wordt op een man die haar "in een vleug van passie verkracht heeft", aldus het persbericht. Deze film wordt donderdag zowel om 20.00 uur als 22.15 uur vertoond.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 17