jDüeine jongen die zijn buik wil laten zien' c 'Je moet er mee leren leven' K illem Duys 25 jaar bij de omroep Stekpop in Hazerswoude KNMI kan inbreken bij radiozenders N oor Sowjet-leiding besta ik niet ENSDAG 11 JULI 1984 Radio - tv - kunst onz<Het grootste verschil tussen polin en nu is de kwaliteit. Toen 1 zegoden er programma's gemaakt >kendat de makers er zelf iets in za- Jan-Ik heb jarenlang een klassiek ue^ziekmozaiek op de televisie ge- tanctcht. Ik kreeg juichende kritie- ian&- De klad is erin gekomen met Is pi kijkcijfers. Het enige waarvan i? werkelijk vind dat ik het heel H&d heb gedaan, is 'Duys op Zon- ®en g'- Dat is ook het enige dat ik zelf in zwart-wit op videobanden heb tooran. Als ik dat nu terugzie, vind Hchet nog steeds verrekte goed. De 3efc?prekssfeer, de filmpjes. Er werd K(Bl moeite voor gedaan". erli eer Dcz»or 'f 'ck Versteeg s ®'Het programma had ook een j^ede waardering, maar er keken ■s ^chts drie miljoen mensen. Nou, 'i toen zij de AVRO: neem jij die 0eUist van je maar weer ter hand, ^ant dan scoren we hoger dan die 1 ^ie miljoen. Zoiets is doodzonde. 9e kijkcijfers zijn zo dominerend 5 ^tworden. Men vraagt zich nauwe- '°?ks nog af of iets goed is, of het Md oen de kwaliteit heeft. Tegen woordig moet televisie vaart heb- ;n. Iets nieuws is er naar mijn ge rei niet meer onder de zon. Alles re> al een keer gedaan. Te veel imita- zes en te weinig originele dingen. >eMaar ja, je zit ook met zoveel net- sutn, met zoveel uren, en het moet tclllemaal gevuld worden. En laten fesre eerlijk zijn, het presentatieta- ?eènt komt ook niet uit de bomen ïleallen". ki d „Toen ik begon, stond de televi- itée nog in de kinderschoenen. Ik eb nog meegemaakt dat het 50.000ste toestel werd binnenge- aald. En als je dan het geluk hebt .at je er vanaif de beginperiode bij n jetrokken bent, dan heb je ook een :ans om een coryfee te worden. )at kon toen in Nederland. Ook Imdat er vrijwel geen kapers op de :ust waren, werd je automatisch ;en ster. Wat er nu gebeurt, is in '.feite veel gezonder. Die televisie is jVan een nieuwigheid tot een heel gewoon ding geworden. Het is net ,£ïen radio tegenwoordig. Je drukt ren knop in en je kunt 24 zenders 'Sntvangen. Dat houdt dus ook in lat je een verrekte goed program- HILVERSUM (GPD) - Voor zijn televisiedebuut op 1 juli 1959 was hem vier minuten toegemeten. Tijdens de rechtstreekse uitzending week hij tot ieders verbijstering in de studio volkomen af van zijn tekst en babbelde hij er ter inleiding op een muziekfilmpje over Johnny Ray elf minuten lustig improviserend op los. Tekens van de wanhopige opnameleider vatte hij op als aanmoediging. Na af loop schalde de stem van AVRO-televisiebaas Ger Lugtenburg door de studio: „Er is een ster gebo ren!" Hij zou gelijk krijgen. Willem O. Duys was vanaf dat moment niet meer van het scherm weg te branden. Eerst nog met heel degelijke muziekprogramma's, maar al gauw mocht het vaderland ook kennis nemen van zijn overige kwaliteiten. Duys scheurde ter opvrolij king van het programma 'Flits' op de eerste skelter door de studio en zag lijdzaam toe hoe een schaap zijn schoot als toilet gebruikte. Zijn 'Muziekmo- zaiek' klonk na twee jaar televisie ook op de radio, waar het op zondagochtend miljoenen luisteraars plezierde. Luisteraars die hem uiterst serieus na men, net zoals dat het geval zou zijn met zijn ten- niscommentaren. Vancif 1963 liet hij ook de rest van het volk volledig aan zijn trekken komen. Als presentator van het programma 'Voor de vuist weg' maakte Duys vrijwel wekelijks furore. De vaak ondoordachte wijze waarop hij de zaken aanpakte bezorgde hem vlijmscherpe kritieken. In het veroorzaken van opschudding toonde hij zich een meester. Moeiteloos kon Duys grote groepen tegen zich in het harnas jagen. Zoals door het laten opdraven van Bart Hughes, die ter verhoging van zijn geestelijk welbevinden een gaatje in het voor hoofd had geboord. Boos werd er ook gereageerd toen hij tijdens een interview met de moeder van een verkracht meisje geëmotioneerd uitriep dat de dader doodgeslagen diende te worden. Nadat hij in 1966 als reactie op een anti-Oranje-onderwerp in het satirische VARA- programma 'Zo is het' voor de ogen van bijna vijf miljoen kijkers „Leve de koningin" riep en vervol gens het Wilhelmus aanhief, viel een deel van het volk woedend over hem heen, maar een veelvoud daarvan sloot hem als een held in de armen. De post werd met zakken tegelijk het AVRO-pand bin nengevoerd en de woning van Duys veranderde in de bloementuin. Aan een van de bloemstukken hing een oranje lint met het opschrift „Redder des vaderlands". Thans is het rijk van Willem Duys teruggebracht tot heel wat bezadigder proporties. Hij geniet met volle teugen van het leven in zijn Zuidfranse op trekje en keert af en toe naar ons land terug om er lollig te doen in het tv-spelletje Babbelonië. Eigen lijk had Duys er helemaal op gerekend dat zijn zil veren AVRO-jubileum uitvoerig op de buis zou worden gevierd. Een groot programma boordevol nostalgie. Het was hem een jaar of twee geleden allemaal zo'n beetje beloofd. Maar de recente inter ne perikelen bij deze omroep gooiden roet in het eten. Uitgerekend in de jubileumperiode vertoeft Duys in de directe nabijheid van de VARA. Een team van die omroep trad daar op tijdens de jaar lijkse liedjeswedstrijd om de Knokke-Cup en Duys was er voorzitter van de jury. En alsof de duvel ermee speelt, maakt Duys volgende week zondag zijn opwachting in het Veronica-praatprogramma RUR. Toch zal hij de AVRO trouw blijven. Er zijn plannetjes om Duys zijn befaamde zondagochten duurtje terug te geven en ook voor het tenniscom- mentaar schijnt men hem weer te willen strikken. ma moet maken om de mensen te blijven boeien". "Toen ik begon met de Vuist, had je met al die zaken niks te ma ken. Die bestonden gewoon niet. De manier van programma's ma ken verschilde enorm. In het begin wist ik helemaal niet wie er in die Vuist zouden komen. Ze zeiden bij de AVRO: ga maar zitten aan een tafel met een koffiekan, een tele foontoestel en een papegaai - later zijn dat dus vissen geworden, want die papegaai zat altijd maar te schreeuwen - en dan zul je wel zien wie er komen". "Een van de eerste gasten was een mooie dame. Ik vroeg: wie bént u en wat komt u doen? Nou, ze bleek kampioene parachute springen. Waarop ik zeg: nou, springt u dan maar eens. Ja maar hoe dan? Nou, hier van de tafel. En dat deed ze vervolgens ook ge woon. Dat soort dingen wilde die AVRO zien: wat doet Duys met dat soort situaties? Op een gegeven moment lieten ze niemand opko men en moest ik vijf minuten lang aanklungelen. Nou mensen, riep ik toen, er komt niemand opdagen, dus ga ik maar een stukje piano spelen met het orkest". Kleine jongen „En dan die stunts. Die kwamen allemaal uit de koker van Fred Os- ter. Hij zei altijd: die Duys is hard- stikke gek, die kun je voor elk kar retje spannen. Een journalist schreef ooit: Willem is altijd een kleine jongen gebleven die zijn buik wil laten zien. Ook mijn eigen kinderen riepen altijd: Vader, wat ga jij nou doen als je groot bent?" "Er zaten natuurlijk veel leuke dingen tussen, maar ik heb ook stomme dingen gedaan. Ik heb za ken volkomen uit de context ge haald, dingen slecht behandeld. Ik heb er geen spijt van dat ik het Wil helmus heb gezongen, maar zoiets zou ik nu nooit meer doen. Sponta- Willem Duys: "De presentatoren van nu? Achm'n vingers jeuken wel eens ne opwellingen natuurlijk, maar naarmate je ouder wordt, leer je je emoties ook beter controleren en je woorden wat meer te wikken en te wegen". "Maar die stunts gingen ook steeds verder. Ik ben onder een oli fant gaan liggen. Ik onderschatte dat soort dingen. Als je zo'n domp teur bezig ziet, denk je: ach, dat doe ik ook wel even. Maar als het eenmaal zover is, ligt het wel even anders. Toen die olifant zijn poot op mij zette, dacht ik: nou moet-ie niet doordouwen. Ondanks het ge vaar dat je dan wel degelijk er vaart, moet je zo'n situatie uitbui ten. Ik heb dan ook in de micro foon gezegd: nou mensen, het is gebeurd met me. Leuk u gekend te hebben. Nou, en dan stapt zo'n oli fant weer op, je geeft hem een klontje en einde voorstelling. Daar na stapte ik met een Italiaanse dompteur een kooi met acht leeu wen en vier tijgers binnen. Ik ben er levend uitgekomen, maar een week later hebben die leeuwen de dompteur verscheurd". De kritiek „Wat ik in de Vuist deed, riep in derdaad veel kritiek op. Ik ben nogal stevig aangepakt in de kran ten. Ik kan mijn hele huis, van kel der tot zolder, beplakken met slechte kritieken. Pijn gedaan? Nee, nooit. Ik ben volstrekt im muun voor kritiek. Mijn credo is al tijd geweest: het kan me geen pest schelen wat ze schrijven, als het maar lang is. Mij werd altijd com mercie aangewreven, maar ze schreven nooit: die Duys weet niks van muziek, of van tennis. Want ik weet alles van muziek en tennis". "Natuurlijk sloegen die critici de spijker vaak op de kop, maar dan dacht ik: het is wel waar, maar ik doe het toch lekker niet anders. Die honderdste aflevering van de Vuist heb ik teruggezien. Dan denk je wel: goh, waarom liep je daar zo krom en waarom heb je daar niet anders gereageerd. Maar dat heeft geen zin. Het is dan voor bij. Ik heb ooit Wim Sonneveld, die een goede vriend van mij was, ge vraagd of hij mij beter kon leren lopen op het podium. Weet je wat hij zei? Hou het maar zo. Daar is toch niks meer aan te doen". Naturel „De presentatoren van nu? Ach, mijn vingers jeuken natuurlijk weieens. Ik heb Van der Meyden een paar keer gezien. Nou, die kan er dus echt niks van, terwijl die programma's toch vaak goed zijn geproduceerd, met leuke onder werpen erin. Maar als zo'n presen tator dan gaat lopen klungelen, komt er natuurlijk niks van te recht. Als je van nature niet ko misch bent, dan moetje geen mop pen gaan vertellen". "Maar neem Willem Ruis. Je kunt zien dat die man geweldig se rieus met dat vak bezig is, maar ook met alle gevolgen van dien. Hij is heel ernstig en bij het zweterige af van de spanning, en dan opeens draait hij die komieke kraan aan. Op zo'n moment denk ik: Willem. foto GPD) wat sta je nou te doen? Wees toch jezelf. Volgens mij houdt het op die manier geen stand. Ik denk dat de mensen moe worden van die grap pen en grollen". "Sonja Barend werkt duidelijk heel hard. Die doet haar huiswerk echt heel goed. Maar ze wil al die in haar hersenen opgestapelde infor matie ook kwijt. Het gevolg is, dat ze niet luistert naar wat jij zegt, maar de volgende vraag al aan het formuleren is. Dan weet ze ook met de situatie vaak geen raad meer en moeten de gesprekken vaak op verkeerde moment afgekapt wor den". „Nóg een keertje de Vuist doen? Ach, je moet nooit krampachtig aan je positie vasthouden, geloof ik. Het stoppen op het hoogtepunt van je roem, dat is goed. Ik heb ook zelf besloten met die Vuist te stop pen. En daarna heb je het er na tuurlijk nog wel eens moeilijk mee Dan heb je last van nostalgie en dat soort zaken. Maar nu denk ik. het was een goede beslissing. Het is mooi geweest". DEN HAAG (GPD) - De diver se hitlijsten, verstrekt door de Stichting Nederlandse Top-40 zijn voor zaterdag 14 juli als volgt: 1(1) The Reflex - Duron Du- 2(2) Only when you leave - Spandau Ballet 3(9) Wake me up before you go - Wham 4(4) Let's hear it for the boys - Deniece Williams 5(3) One love/people get ready - Bob Marley 6 (13) Two tribes - Frankie goes to Hollywood 7(8) Dancing with tears tn my eyes - Ultravox 8(7) Self control - Laura Branigan 9 (12) Half a boy and half a man - Nick Lowe 10 5) Time after time Cyndi Lauper 11 (14) State of shock - Jack- sons 12 6) 1 save the day - R. Jac- ketti Scooters 13 (20) To France - Mike Old- field 14 (10) Demasiado corason - Mink Deville 15 (18) Rough justice - Bana- narama 16 (16) Sweetest sweetest - Jer maine Jackson 17 (24) Over de muur - Klein Orkest 18 (23) Always on my mind Willy Nelson 19 (29) Verrek zeg kerel ben jij 't - Lodewijk van Ave- zaath 20 (30) All of you - D. Ross J.lglesias 21 (11) Hilversem 3 - Herman van Veen 22 (17) 1 treni di tozeur - Alice Battiato 23 (33) Absolute - Scritti Polit- ti 24 (38) Stuck on you Lionel Richie 25 (15) I want to break free Queen 26 Each and everyone - Everything but the girl 27 (37) Thin line between love and hate - Pretenders 28 (39) Cassandra - Bonnie Jose 29 (31) A whiter shade of pale- O'Chi Brown 30 (21) Turn your back on me Kajagoogoo 31 Change of heart Change 32 What goes on - Mai Tai 33 When doves cry Prin ce 34 (40) Yay o dee - G'race 35 Breakin' there's no stopping us - Ollie Jerry 36 (22) Colour my love -Fun Fun 37 (19) Automatic - Pointer Sisters 38 Don't go lose it baby - Hugh Masekela 39 False alarm - Marsha Raven 40 Somebody's else's guy - Jocelyn Brown HAZERSWOUDE - Na een onderbreking van een jaar wordt in Hazers- woude-dorp zaterdag weer 'Stekpop' gehouden. Louter Nederlandse groepen spelen er van 's middags twee uur tot één uur 's nachts in de sporthal. Het programma vermeldt Het Klein Orkest, Paolo Passionato en de Pennies from Heaven, de Mo, Spits, Secret Sounds, Weenie and the Jugs en Tony Delmonte and the Soulsisters. Kaarten zijn onder meer verkryg- baar bij jeugdsoos Ons Stekkie, de sporthal van Hazerswoude, café 'De Hoek' in Koudekerk en de VW-kantoren in Leiden, Alphen en Gouda. DE BILT (GPD) - Het KNMI heeft een regeling getroffen met de radio- nieuwsdienst van het ANP om 'in te breken' op de vier Hilversumse zenders om - overeenkomstig meldingen van spookrijders - te waarschu wen voor plotseling omslaand weer. Directe aanleiding hiervoor is de plotseling opgestoken storm op he melvaartsdag vorig jaar. Er was amper voor gewaarschuwd, waardoor vooral op het IJsselmeer tallozen in grote problemen zijn gekomen Een aantal mensen verdronk. Hoewel het KNMI erkent dat de weersverwachting voor afgelopen maandagavond een 'ernstige onderschatting' was van het werkelijke weer. heeft het KNMI van zyn nieuwe, maar tot dusver niet in praktijk gebrachte bevoegdheid geen gebruik gemaakt, aldus de ANP-radio- nieuwsdienst. Tarkowski nog geen asiel aangevraagd MILAAN (AFP/RTR) - De voor aanstaande Russische Filmregis seur Andrei Tarkowski heeft beslo ten in het Westen te blijven omdat hij in de Sowjetunie niet meer de vrijheid heeft om te werken. Hij heeft echter nog geen asiel ge vraagd. Tarkowski zei dit gisteren tijdens een persconferentie in Mi laan. Bleek en gespannen beschuldig de de regisseur de Sowjet-autori- teiten ervan hem tot deze beslis sing, die hij een „persoonlijke tra gedie" noemde, gedwongen te heb ben. De 52-jarige Tarkowski, die het afgelopen anderhalf jaar met zijn vrouw Larissa in Italië en Zweden verbleef, zei de Sowjet-autoriteiten herhaaldelijk om toestemming te hebben gevraagd driejaar voor zijn werk in het buitenland te blijven en zelfs brieven aan de vorige Sov jet-leider, Joeri Andropov, en aan president Konstantin Tsjernenko te hebben geschreven. Deze bleven echter onbeantwoord. Meer dan een jaar geleden vroeg hij de auto riteiten bovendien tevergeefs zijn 13-jarige zoon, Andrei, en zijn schoonmoeder een visum te geven om naar Italië te reizen. Naar eigen zeggen is Tarkowski door het hoofd van het Sowjet- filminstituut van de lijst van film makers geschrapt. „Voor de Sow jet-autoriteiten besta ik gewoon niet", zei hij. Hij zou naar huis te rugkeren als hij toestemming kreeg om daar te werken. „Maar ik ben zwaar beledigd en ik voel me alsof zjj op mijn ziel hebben ge spuugd. Dat maakt het heel moei lijk deze ervaring te vergeten". Ondanks de bekendheid die hij met zijn films in het buitenland verwierf, met name met Andrei Roebljov'(1966) en .Nostalghia', waarvoor hij vorig jaar een speciale prijs in Cannes kreeg, wordt zijn werk in de Sowjetunie maar in be perkte mate op de schermen ver toond. „Ik móet wel vragen waar om ze me zo treiteren", zei Tar kowski, eraan toevoegend dat hij in de 24 jaar dat hij filmregisseur is slechts zes films heeft kunnen ma ken. „En ik heb achttien jaar zon der werk gezeten". Behalve de twee bovengenoemde films draai de Tarkowski ook Ivans jeugd', .Solaris', ,De Spiegel' en .Stalker' De regisseur zei zich niet met po litiek bezig te houden. „Ik be schouw mezelf niet als een dissi dent, ik ben een kunstenaar die al leen wenst te werken", zo conclu deerde hy. Radio Tour zonder Theo Koomen BLAGNAC (GPD) - De korenvel den wuiven niet meer in Frankrijk en de forellen springen niet meer uit de kraakheldere en heerlijk klotsende beekjes. Dat heeft niks met de gesteldheid van het weer en de vissen te maken, maar alles met de brute verbanning van Theo Koomen naar het hiernamaals. De man, die achter op de motor bij Raymond de microfoon doorgaans moeiteloos vulde met een stort vloed aan, vaak lyrische woorden, wordt gemist bij Radio de Tour de France. Hoe moet dat nou, riepen Theo's fans na diens dood. Radio Tour zonder Theo Koomen, dat is toch ondenkbaar. Niemand is onmisbaar, behalve Koomen, vindt ook Jaap Hofman, producer-regisseur van Radio Tour. „Theo is niet te vervangen, dat is duidelijk. Zo'n fantastische verteller zullen we voorlopig ook wel niet meer krijgen. Ach,-je weet het zelf ook wel, Theo was uniek. Maar we moeten er wel mee leren leven dat hij er niet meer is". Harrie Jansen, de man die de plaats van Koomen heeft ingeno men achter op de motor: „Wat pure wielerverslaggeving betreft heeft het programma misschien wel iets meer inhoud gekregen, maar Theo maakte bij kleurenfoto's alle infor matie, als je begrijpt wat ik be doel". Een aantal van die kleurenfoto's zijn uit de ouae doos gehaald en wordt de luisteraars voorgehouden in het Tour-spelletje-nieuw-stijl. Theo's profielen van een te raden coureur, dat kan niemand hem na doen. Als een posthume hommage aan Koomen voert men hem elke dag sprekend in, waarna de men- door Dick Heuvelman sen thuis mogen zeggen tijdens welk Tour-hoogtepunt of diepte punt Koomen zich liet meeslepen. Ontevreden zijn de makers van Radio Tour niet. Hofman: „Ach, je houdt natuurlijk altijd mensen die zeggen dat we een saai programma maken zonder Theo. Je kunt en mag trouwens ook niet rekenen op enige clementie van de luisteraar. Die wil gewoon een goed program ma, daar moet je maar aan zien te voldoen. Nou, ik vind dat Radio Tour in deze laat ik zeggen nieuwe vorm nog steeds een alleraardigst programma is, dat zijn bestaans recht bewijst. Geen Radio Tour de France zou een gemis zijn". Behalve Theo Koomen moet de omvangrijke NOS-equipe - in to taal werken zo'n 25 man aan Radio Tour de France mee - het ook zon der zijn andere man van het eerste uur, George Tor, stellen. Een jaar of vijftien geleden legde hij met uit elkaar gehaalde telefoontoestellen de grondslag voor de huidige vorm ASIEL MUSICI Een Oostduits musicus, lid van een orkest dat in Japan op tournée is, is gisteravond uit Tokio vertrokken naar de Bondsrepu bliek, waar hij hoopt politiek asiel te krijgen. De 31-jarige cellist Jqchen Ameln, lid van de Staatskapelle Berlin, ging maandag naar de Westduitse ambassade in Tokio om asiel te vragen. Ameln is de tweede musicus van het orkest die binnen een week over loopt. Op 3 juli verliet het de 27-jarige klarinettist Wolfhard Pencz, het orkest om naar de Bondsrepubliek te vluchten. van de Tour-verslaggeving. Tor, die door ziekte heeft moeten afha ken, had in de wereld der commu nicatie een grote naam opge bouwd. Je kunt hem waar ook op deze aardbol neerzetten, Tor zorgt voor een lijnverbinding met Hil versum. Hofman, de vervanger van Tor in Frankrijk: „Ach, ik doe mijn best. Maar Tor heeft een enorme erva ring en know-how, daar kan ik nooit aan tippen. Al met al kun je je wel voorstellen hoe ongelukkig ge markeerd we dit jaar met Radio Tour de France van start zijn ge gaan. En Pieter Storms, hoe is die bij jullie binnengekomen? Hofman: „Nou, Kees Buurman en ik wilden wel eens wat nieuw bloed in die wielerverslaggeving. Je bent te gauw geneigd in je vaste kringetje te kijken. Storms leek ons wel wat, nadat hij een paar dingen voor ,Met het oog op morgen' had gedaan". Storms is dus in feite de vervan ger van Koomen? Hofman: „Nee, zo mag je dat niet zien. Dat zou niet eerlijk zijn, zo is hij ook niet bin nengehaald door ons". Storms hakkelt daarvoor van tijd tot tijd ook te veel. Hofman: „Ja, wat wil je, hij heeft nog maar een paar we ken een microfoon in gn handen Dan mag je niet verwachten dat hij volmaakt is". Storms is door een man als Jan Raas niet als gesprekspartner geac cepteerd. Dat moet heel vervelend zijn voor een debutant. Storms: „Ik heb ooit eens geschreven dat hij te veel regelt in het peloton. Dat zit hem dwars". Hofman springt Storms bij: „Ik zit niet zo met die problemen tussen Raas en Peter We kunnen het opvangen en zo lang dat het geval is wil ik niet als Harrie Jansen, Pieter Storms en Henny Ruckert, de drie verslaggevers van Radio Tour de France (f0t0 Kippa» een sport-vredestichter fungeren. Dat doe ik alleen als het ons pro gramma aantast". Dat gebeurde maandag in de Py- reneeënrit naar Guzet-Neige, toen Raas opgaf en Storms als laatste man in koers om een reactie van de Nederlandse kampioen moest vra gen. Die bleef uit, want Raas is een echte Zeeuw, consequent en bo venal koppig. Op het verzoek van Storms het thuisfront even uit te leggen waarom hij was afgestapt, zei Raas tegen Storms: „Ik vind je een beste jongen, maar met jou als journalist wil ik niet te maken heb ben". In Nederland zat men onder tussen vergeefs te wachten op een verklaring van Raas. Horen we Pieter Storms volgend jaar weer in Radio Tour de France? „Dat weet ik nog niet. Dat hangt mede af van wat men ervan vindt. We zien wel. Ik vind het heel leuk om te doen, maar het valt me niet mee. Ik heb het zweet in mijn han den staan als ik in die microfoon moet praten. Ik voel me soms net een accu, waarop stadionverlich ting is aangesloten. Nou, die is in zo'n geval gauw leeg. Ik mis ook parate kennis, merk ik nu. Ik hou me sinds drie jaar met de wie lerverslaggeving bezig en dat is na tuurlijk nog niet zolang. Ik heb bij voorbeeld nogal wat moeite met het herkennen van renners, dat be heers ik absoluut niet". De enige pur-sang wielerkenner in het trio verslaggevers is Harrie Jansen. De 37-jarige Amsterdam mer, ooit als renner tot de Neder landse amateurtop behorend en deelnemer aan de Olympische Spelen van 1968 in Mexico, heeft op basis daarvan de plaats op de motor toegewezen gekregen. Hoe ervaart hij dat? „Nou, fantastisch natuurlijk. Het is een droomplek in de Tour. Je zit met je neus boven op de wedstrijd en dat is maar voor eeen enkeling weggelegd. Het werkt ook veel gemakkelijker dan vanuit de auto. Ik kan nu mijn hart laten spreken. Ik kan me nu ook voorstellen dat Theo altijd de meest fantastische dingen door de microfoon riep. Je ziet gewoon veel meer dingen. Je voelt je als het ware één met het peloton. Je hoort alles, zoevende wieltjes, over de pionnen rollende kettingen de hij gende en snuivende coureurs. Voor een wielrenner in hart en nie ren zoals ik, is dat geweldig". 1 Larissa tijdens de persconferentie. (foto AP)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 21