Carry Tefsen even
weg van het toneel
Concertagenda
-C
Recordprijzen
tekeningen
oude meesters
Complete Shakespeare
op de Nederlandse tv
Concertafdeling op Wereldmuziekconcours
Joe Cocker
moeilijk
te genieten
'Gift': sterke solo bij StichtingDansproduktie
DONDERDAG 5 JULI 1984
Radio - tv - kunst
Deze tekening vo I
ging op de veiling in Londen weg
voor 16 miljoen gulden, (foto anp>
LONDEN (GPD) - Een verza
meling tekeningen van oude
meesters heeft gisteravond bij
het Londense veilinghuis
Christie's recordprijzen opge
bracht. De verzameling van 71
tekeningen leverde in totaal
meer dan 21 miljoen pond (95
miljoen gulden) op.
De hoogste prijs ging naar een
door Raphael getekende studie
van een mannenhoofd, die voor
het onwaarschijnlijke bedrag
van 3,5 miljoen pond (16 mil
joen gulden) van eigenaar ver
wisselde. Ook voor tekeningen
van Rembrandt, Holbein en
Rubens werden recordprijzen
genoteerd.
De collectie was tot voor kort
het eigendom van de hertog
van Devonshire. Hij liet de te
keningen, die heel lang in zijn
familie zijn geweest, veilen om
dat hij geld nodig heeft om het
familiekasteel, Chatsworth
House, op te knappen.
De collectie werd geveild, na
dat onderhandelingen tussen
de hertog en het British Mu
seum in Londen waren vastge
lopen. Het museum kon bij lan
ge na niet de prijs betalen die
de hertog wilde hebben. De vei
ling moet zijn stoutste dromen
overtroffen hebben, want de
prijzen lagen gemiddeld drie
keer zo hoog als was verwacht.
Zoals al van te voren was voor
speld, ging een belangrijk deel
van de collectie in Amerikaan
se handen' over. Met name het
Getty Museum in Californië,
dat elke week miljoenen gul
dens kan besteden, wist beslag
te leggen op een groot deel van
de verzameling, waaronder te
keningen van Holbein, Rem
brandt, Van Dyck en Rubens.
AMSTERDAM (GPD) De Vooral omdat het een typisch r
Amsterdamse actrice Carry
„Niemand weet wat de proble-
nen zijn, maar wel heb ik onlangs
een briefje van Mini en Maxi ont-
nenrouen. voor vrouwen is in au va., Cji iyaoai unt-
1 eisen staat op alt moment Stuk niet zoveel plaats, dus vond ik vangen, dat de film gewoon door
in de belangstelling vanwe
ge haar rol als Mien Dobbel
steen in de VARA-serie
'Zeg 'ns AAA'. Hoewel deze
serie al vier jaar loopt heeft
Carrie er voor gezorgd dat
de kijkcijfers opzienbarend
stegen, zodat 'Zeg 'ns AAA'
een van de best bekeken spots gemaakt en voor een liefda
dige instelling opgetreden) blijkt
uiterst consciëntieus. Een af-
goede reden: ik ben bij 2
stuk niet echt meer nodig".
Gezondheid
Hoewel Carry Tefsen de meest
Iruk bezette actrice van Nederlan
moet zijn geweest (behalve dat ze
tot voor kort aan drie stukken tege
lijk werkte, heeft ze ook STER-
zal gaan, dat ik me van geruchten
niets moet aantrekken en. dat ik
binnenkort te horen krijg, wanneer
ik weer op de set verwacht word".
Ze haalt haar schouders op: „Ik
merk het allemaal wel. Toch hoop
ik dat het alsnog doorgaat, want ik
vind filmen verschrikkelijk leuk!"
Je hebt bijna 25 jaar elke
avond op het toneel gestaan. Je
hebt prachtige rollen gespeeld in
musicals als Anatevka en De man
van La Mancha. Bij het Volkstoneel
heb je eveneens geschitterd. Ga je
dat niet missen: het publiek, het ap-
programma's is geworden.
Bovendien zal Carrie in sep- spraak maken met haar
tember de Televizierring gesprek gebeurt onmiddellijk,
ontvangen voor de creatie belt terag met een nadere tljdsaan- plaus, het lachen, hut gesnotter''
van Mien. duigmv.g eILX°p tyd aanwezig. Carry: „Natuurlijk. Het is niet
Dnlr wnc i.oolin ilHi c to Toch vertelt ze dat ze, door haar voor niets een stuk van mjjn leven
Ook was ze veelvuldig te drukke bestaan, vrijwel altijd te geweest: ik heb altyd met plezier
zien in de VARA-tv-serie. laat kwam en dat dit haar erg fru- K.
'Zoals U wenst, mevrouw', Oreerde: „Iedereen was voortdu-
waarin zij naast André Ha- Sfe
zes een hoofdrol speelt, in dan moest ik op een goed moment
dit geval als de Amsterdam- toch weg, maar dan kwam ik weer
se mevrouw Van Crailoo.
Hoewel Carry Tefsen als actrice
op dit moment een enorme be
kendheid geniet, heeft zij daarvan
ook de consequenties moeten
cepteren. Na bijna 25 jaar
door
Margriet Hunfeld..
te laat bij de repetities voor het an-
JQ«~ a» de dere stuk zodat ik doorlopend van
theaters te hebben gespeeld, heeft alles recht moest trekken
zij besloten daar 1
te' stop- ..Die spanningen werden me te
pen. Haar televisiewerk blijft door- veel- Ik z<»ets hoofdpyn
gaan, haar theaterwerk (de laatste en niet alle drukte er bij: s avonds
jaren speelde zij hoofdrollen bij optreden, maar s ochtends vanaf
-- tien uur weer repeteren, ben je be
zig je gezondheid te ondermijnen.
'Nooy's Volkstoneel') heeft zij
voorlopig afgezworen.
„Ik denk al jaren", vertelt Carry Doordat ik een dansopleiding heb
Tefsen Jonge, jonge, ik doe eigen- êehad. weet ;k dondersgoed wan-
a drie stukken tege- neer het met m«n bjf niet meer
instuderen, de repe- faat e" wanneer ik moet uitkijken,
nalopen, dat is niet Vooral in de allerspannendste tod,
...ww «V.» Dat is te gek aan het november-december, begon ik
worden. Vooral omdat er thuis nog problemen te krijgen".
- Waarom heb je uiteindelijk
voor de televisie gekozen en niet
voor het theater?
Carry, bedachtzaam: „Dat heeft
w .»..6o v.w voornamelijk praktische redenen,
door mijn keuken 0m 'e beginnen is mijn oudste
zoontje nu elf en dat betekent dat
ik onderhand ook eens 's avonds
lijk te veel:
lijk werken,
tities er var
r normaal. Dat is te gek
ien. Vooral omdat er th
twee zoontjes zijn die ook hun
zorging nodig hebben. Mijn dagen
worden echter zo in beslag geno
men dat ik, wanneer ik thuis ben
alleen nog maar langs de
chine ren
"vlieg".
Haar stem is die van Mien Dob
op de planken gestaan. Ik wil dan
ook absoluut niet voorgoed stop
pen met toneelspelen, ik heb juist
heel duidelijk gemaakt dat ik
'voorlopig' even weg blijf. Ik ben er
nu eenmaal toch niet af te trappen,
van dat toneel".
„Nee", vertelt ze dan, „op het po
dium staan voor pubhek is nooit
vervelend of saai, ook al speel je
een stuk 575 keer, zoals indertijd
met Anatevka. Elke keer probeer
je toch weer een nieuwe intonatie
te vinden of improviseer je met een
rol, totdat-ie helemaal naar je zin
„Natuurlijk, er zijn wel
ten dat je op je routine gaat
werken. Ik heb ook wel eens min
der goeie avonden gehad, die be
vlogenheid kan er nu eenmaal niet
avond-in-avond-uit zijn. De mo
menten bijvoorbeeld dat ik er niet
helemaal bij was met mijn gedach
ten en plotseling, midden in het
stuk begon na te denken over wat
ik ook alweer het laatst had ge-
Carry Tefsen: 'Spanningen van al die repetities werden
zegd. Verroest, gaat dat dan, moet
ik die strofe nou nog doen, of heb
ik die zinnen daarnet al uitgespro
ken?"
„Ook met de liedjes heb ik er last
van gehad. Wanneer er op de voor
ste ry een meneer iets tegen een
mevrouw begon te fluisteren, dan
kon ik opeens de zin kwijt zijn die
er komen moest. Tja, door de jaren
heen heb ik wel geleerd om dat
soort dingen met een zeker gemak
vlug weg te werken. Wanneer je
dus eenmaal die routine en die er
varing hebt, dan zal je als actrice
alliid terug .willen naar de basis".
teveel
(foto ANP)
Ze lacht: „Maar het succes van
Mien Dobbelsteen is natuurlijk
ook fantastisch. Met televisie be
reik je in één klap meer mensen -
daar heb ik dus wel even aan moe
ten wennen. Ja, de mensen bellen
inderdaad veel op, mijn moeder,
die ook Tefsen heet, heeft daar veel
last van gehad. Er worden brieven
geschreven en op straat, als ik her
kend word, dan ben ik nog niet zo
een, twee, drie van de bewonde
raars af. Het is heel stimulerend,
maar voor mij ook een reden ge
weest om er nu voor te zorgen dat
ik min of meer onvindbaar ben ge
worden voor het publiek!"
Kunstenaars-
demonstratie
bij Stopera
AMSTERDAM (ANP) - Ongeveer
1.000 man kan zaterdag (7 juli) op
het bouwterrein van het toekom
stige stadhuis/muziektheater
(Stopera) in Amsterdam een mani
festatie bijwonen van kunstenaars
die vrezen dat in de Stopera na de
opening in 1986 slechts 'gevestigde
kunst' mogelijk is.
B en W van Amsterdam hebben
tot niet geringe verbazing van een
aantal betrokken ambtenaren de
Stichting Incidentele en Monu
mentale Muziek- en Theaterpro-
dukties (Stimmt) toestemming ge
geven voor deze voorlopig eenma
lige voorstelling. De verbazing
geldt het feit dat vanwege de geva
ren op het bouwterrein tot nu toe
slechts kleine groepen bezoekers
werden toegelaten.
"Na de protesten, discussies over
de bestemming van de bouwplek,
de triviale politieke besluitvor
ming en de kritiek op de architec
tuur, wordt het tijd de discussie
over de cultuurpolitieke aspecten,
die aan het muziektheater zijn ver
bonden, nieuw leven in te blazen",
meent Stimmt. De stichting denkt
dat door onder andere het voorzie
ne exploitatietekort van het thea
ter te weinig geld overblijft voor
"meer in de marge opererende
groepen en kunstenaars".
Om die reden hebben wij beslo
ten, aldus Stimmt, om de Stopera
in aanbouw vast in gebruik te ne
men om - nu het gebouw nog
open is te laten zien dat het mu
ziektheater een veel ruimere multi
culturele bestemming kan vervul
len. "We hopen dat wanneer het
muziektheater zijn definitieve
vorm zal hebben gekregen er iets
van deze experimentele geest zal
blijven hangen en deze niet in de
bouwput verdwijnt". In verband
met de manifestatie wordt op een
van de betonnen vloeren (bij de
Blauwbrug) een tribune gebouwd.
De Stopera bereikte onlangs
haar hoogste punt.
belsteen, er zit een voortdurende *huis zÜn voor hem. Mijn kin-
lach doorheen: „Ik was dus vastbe- deren ?Un dus opgelucht dat ik
sloten om een van de drie stukken
te laten vallen, alleen vond ik dat ik
het niet kon maken uit
tijd voor ze ga krijgen'
jiuaiui „Bovendien", zegt ze zakelijk,
serie te ..hebben ze mij bij de televisie
stappen, want dan kan zo'n serie >}et v<;rlcden a,ltljd koeien met ge
nieteen opdoeken". MmCA
„Dus toen er bij Nooy's volks
theater plannen waren om het ko-
den horens beloofd, maar daar
kwam dan verder nooit meer wat
«.«- Nu echter hen ik er van verze-
mend seizoen 'Had je me maar' op herd dat ik in elk geval voor lange-
de planken te zetten, heb ik gezegd re >>Jd werk heb by de tv En dat
dat ik niet meer mee zal doen. gaf by my de doorslag. Ja, het is de
bedoeling dat ook Zoals U wenst,
mevrouw' een paar jaar zal blijven
draaien. Ondanks de lage kijkcij
fers".
„Dat laatste zegt niks, want by
'Zeg 'ns AAA' heeft het ook drie
jaar geduurd, voordat de kijkcij
fers zo hoog werden. Men ver
wacht dat hetzelfde gaat gebeuren
met 'Zoals U wenst".
HILVERSUM (ANP) -
NOS, Veronica en VARA
beginnen als het even kan
nog dit winterseizoen met
het uitzenden van door de
BBC geproduceerde televi
siebewerkingen van het
complete werk van de En-
gelse schrijver William Sha
kespeare.
De drie hebben voor een niet na
der genoemd bedrag het claim
recht verworven op 37 afleverin
gen Shakespeare-drama van elk 2,5
uur. De omroepen, onderzoeken
nog of het zinvol en haalbaar is om
alle afleveringen ook op de Neder
landse televisie te brengen.
Dit heeft het hoofd Dienst Tele
visie Programma van de NOS, C.
Enkelaar, woensdag meegedeeld
op een persconferentie in Hilver
sum. De BBC heeft bij de verkoop
geëist dat alle afleveringen zouden
worden afgenomen. De aankoop
van de afleveringen is mogelijk ge
maakt door een bijzondere garan
tiestelling van Veronica. Het over
leg met de VARA is woensdag suc
cesvol afgerond, aldus Enkelaar.
Of het inderdaad zal lukken reeds
deze winter te beginnen met uit
zenden is onzeker, omdat NOS,
Veronica en VARA het winterpro-
gramma al in grote lijnen hebben
vastgesteld.
Het bedrag dat voor de aankoop
is neergeteld is volgens een NOS-
woordvoerder hoog omdat er in
één keer zeer veel moest worden
gekocht. „Als je het echter per uit-
zendminuut gaat berekenen, komt
het lager uit dan het gemiddelde
dat aan aangekochte buitenlandse
produkties wordt besteed", aldus
de woordvoerder.
Mini en Maxi
- Behalve voor
tv-series werk je nu ook mee aan
een film. Betekent dit het begin van
een internationale carrière?
Carry: „Ik heb een tyd meege
werkt aan de film van Mini en Ma
xi, die internationaal zou worden
uitgebracht, maar om de een of an
dere reden is die film plotseling
stopgezet. Ik zit eigenlijk nog
steeds te wachten op bericht. Ook
het geld, dat ik voor mijn werk
hoor te krijgen, is er nog niet".
KERKRADE (ANP) - Het tiende
Wereldmuziekconcours, dat vol
gend jaar in juli in Kerkrade wordt
gehouden, krijgt een concertafde
ling. Hiermee volgen de organisa
toren de ontwikkelingen die de
blaasmuziek de laatste twintig jaar
heeft doorgemaakt.
Zij verwachten dat negen harmo
nie en zes fanfare-orkesten op vijf
wedstrijddagen in deze nieuwe af
deling willen uitkomen. Met deze
proef willen de muziekbónden in
Nederland bijdragen aan het vin
den van een juiste formule voor de
ze vorm van muziekbeoefening.
De leiding van het concours
heeft korpsen uitgenodigd, die wat
bezetting en mogelijkheden betreft
in de nieuwe afdeling kunnen uit
komen. Elk korps mag zyn federa
tief geregistreerde ledenbezetting
met ten hoogste drie uitbreiden.
Bovendien mag het korps als dat
nodig is zijn bezetting aanvullen
tot ze beantwoordt aan het instru
mentarium dat in de partituren
wordt opgegeven.
SCHEVENINGEN - Cabaretier
Paul van Vliet, die gedurende deze
juli-maand een reeks voorstellin
gen geeft in het Circustheater,
doopte gisteren in het Westbroek-
park de 'Scheveningen 7OO'-roos.
Vijf juryleden beoordelen de
concerten die een speelduur van
drie kwartier tot 55 minuten heb
ben. Er wordt één verplicht werk
uitgevoerd en verder kan het pro- De feesU:lijke gebcurtenis had
gramma naar vrye keus worden sa- aeleaenheid ran dp vip
mengestdd. Voor de sectie harmo- ^17StonderSsfe ver-
Henk Badings
positie-opdracht verstrekt,
sectie fanfare aan Jo van de Boo-
Het Wereldmuziekconcours dat
ring
de Öaardag i
i Scheveningen.
jaar wordt gehouden, lijkse internationale
duurt van 5 tot 29 juli 1985.
LEIDEN/REGIO - Willem Hendrik
Zwart opent vrijdagavond de reeks zo
meravondconcerten in de Grote Kerk
van Noordwijk-Binnen. Een serie die al
meer dan een kwart eeuw jaarlijks on
der auspiciën van de Stichting Orgel
centrum wordt georganiseerd en door
gaans veel belangstelling trekt.
De komende reeks concerten duurt
tot en met 24 augustus, gedurende wel
ke periode organisten van naam elke
vrijdagavond het in 1840 door Knip-
scheer gebouwde orgel zullen bespelen.
Een bijzonder concert heeft op 3 augus
tus plaats. Dan zal namelijk de bekende
musicus Louis van Dijk een improvisa-
tieconcert geven, waarbij hij afwisse
lend het orgel en de piano zal bespelen.
Het programma dat de Kampense or
ganist in de Grote Kerk tot uitvoering
zal brengen ziet er als volgt
re muziek over ps. 103 van Jan Zwart,
Toccata Dorisch van J.S. Bach, Passa-
caglia van John West, Allegretto van E.
Gigout, Toccata en Fuga van Max Re-
ger, Sonata nr. 2 van F. Mendelssohn en
een Koraalimprovisatievan W.H. Zwart.
Alle orgelconcerten beginnen om 20.15
In de Internationale Orgelserie 1984
op het Grote Van den Heuvel-orgel in de
Nieuwe Kerk in Katwijk aan Zee zal
vrijdagavond de Voorburgse organist
Wim van der Panne te beluisteren zijn.
LEIDEN - De LAK-galerie toont tot en
met 14 augustus een selectie uit de jaar
lijkse kunstaankopen van de Katholie
ke Universiteit van Nijmegen. Het be
treft een grafiektentoonstelling van 23
Nederlandse kunstenaars.
De Katholieke Universiteit van Nij
megen legt sinds 1969 een collectie mo
derne Nederlandse grafiek aan ten be
hoeve van de inrichting van de indivi
duele werkkamers. Deze collectie met
ongeveer drieduizend stuks grafiek van
ruim veertienhonderd kunstenaars
trekt in toenemende mate de aandacht.
Het geeft namelijk een representatief
beeld van alle genres binnen de heden
daagse Nederlandse grafiek, waarin ook
de jonge kunstenaars zijn vertegen
woordigd. Ondanks de bevriezing van
de bouwactiviteiten en een algemene
beperking van de financiële middelen
was het in 1983 nog mogelijk om 278
prenten aan de universitaire collectie
Het programma van Wim van der
Panne vermeldt werken van F. Asma(P-
s.72), J.S. Bach, S. Karg-Elert. Th. Du
bois, J. Nieland, A. Pomper en W. v.d.
Panne('Oranje boven', een rapsodie
voor orgel van diverse vaderlandse lie
deren). Het concert van Wim van der
Panne begint om 20.15 uur.
In de serie Duivenvoorde-concerten
treedt vanavond in de Marotzaal van het
Voorschotense kasteel de fluitist Ray
mond Delnoye en de gitarist Jan Goud
swaard op. Het tweetal zal werken uit
voeren van Diabelli, Castelnuovo Te-
desco, Villa-Lobos e.a. Aanvang 20 30
Zoals gebruikelijk
den treedt in de Leidse Pieterskerk
Amerikaans jongerenkoor op. Op
Sombe- dagmiddag treft
het AU Ohio
State Fair Youth Choir aan, dat nu al
voor het derde achtereenvolgende jaar
Leiden aandoet. Het uit tachtig jongens
en meisjes bestaande koor geeft ook een
concert in Noordwijk en wel op zater
dagavond. Het brengt een gevarieerd
programma in het lichte genre onder lei
ding van Glenviüe D. Thomas. Het con
cert op zondagmiddag in Leiden begint
om 15.00 uur. Het toegangskaartje geldt
ook voor de tentoonstelling over de Pil
grim Fathers, die tot half september in
de Pieterskerk is te bezichtigen.
toe te voegen. De expositie in de LAK-
galerie is een selectie uit de kunstaanko
pen van het afgelopen jaar.
Textiele werkvormen van EUen Denig
en olieverfschilderijen van Henny Dijk
stra zijn tot en met 25 juli te bezichtigen
in de Leidse HoUday Inn. De schilderjj-
en van Henny Dijkstra zijn portretten,
landschappen en zeegezichten.
Een coUectie bloemen-aquareUen
hangt op het ogenblik bij Jacques van
BeUen aan de Lange Voort in Oegst-
geest aan de muur. Clémy Banning-Zur-
cher uit Sint Michielsgestel aquareUeert
bloemen in aUerlei variaties, grote, klei
ne, in knop, in bloei of gedroogd Boe
ketten, bloemtakken, grassen, mossen
paddestoelen zijn voor haar een bron
van inspiratie.
Optreden: Joe Cocker band; bezet
ting: Joe Cocker (zang), Howard
Hersh (toetsen), Larry Marshell
(toetsen), Cliff Goodwin (gitaar), VI-
to Sanfilippo (bas), Eric Parker
(drums) en Maxine Green Alicia
Wright (achtergrondzang); gehoord:
woensdag 4 juli, Groenoordhallen.
Een plaatsje op de Steen-
schuur maandagavond blijkt
verre te prefereren boven een
plaatsje aan de zijkant van de
Groenoordhallen woensdag
avond. Die rare vergelijking kan
worden getrokken aan de hand
van de optredens die Joe Cocker
dezer dagen 'with a little help'
van muzikale vrienden dezer da
gen in Leiden verzorgden.
Begin deze week was hij de
grote verrassing van het Miner-
va-lustrumfeest. Cocker hield de
hele binnenstad klaar wakker,
maar wie daar geen bezwaar te
gen had en zich zo dicht mogelijk
bij het afgesloten Van der Werf-
park opstelde (Steenschuur),
was getuige van een akoestisch
zeer verantwoord optreden. De
voormalige loodgieter uit Shef
field bleef door de bebossing
weliswaar buiten beeld, maar dat
deed natuurlijk niets af aan de
muzikale kwaliteiten.
Joe Cocker mocht dan gister
avond net zo goed op dreef zijn.
In Leidse
Groenoordhallen
maar degenen die de lieve som
van dertig gulden (dat waren er
in totaal drieduizend) hadden
neergeteld en genoegen moesten
nemen met een plaatsje in de 'zij
loge' waren slechter af. Het
wordt misschien een vervelend
melodietje, maar de Groenoord
hallen zijn werkelijk ongeschikt
voor concerten. Een niet te ont
warren brij krijgen de minder be
deelden aldaar voorgeschoteld.
De gitaarsoli van de uitstekende
gitarist Cliff Goodwin gingen
verloren in een nagalm en Coc
ker en zijn zingende vriendinnen
waren volstrekt onverstaanbaar.
Dat de veertigjarige Cocker (er
begint zich een lelijk buikje af te
tekenen) en de zijnen mets te
verwijten viel, daar konden de
beter gesitueerde toeschouwers
van meepraten. De Engelse zan
ger had een uitstekend inge
speelde band meegenomen en
gaf daarmee een vérstrekkend
inzicht in zijn uitgebreide oeu
vre. Van de stampende rock uit
zijn 'Mad Dogs and Englishmen-
periode' tot de middle class-pop-
muziek van 'Civilized Man' (laat
ste elpee). Persoonlijk bekoort
Cocker my het meest met zyn
ballades. Z'n rasp-stem leent
zich daar uitstekend voor, en met
nummers als 'Just like always'
en 'Up where we belong' gaf hij
daar ook maar al te zeer blyk
Maar de zaal ging echter pas
goed plat met een paar zeer geïn
spireerde uitvoeringen van num
mers die voorkomen op zijn
voorlaatste elpee, 'Sheffield
Steel'. Het ijzeren ritme van
nummers als 'Seven more days'
en 'Shocked' blijken zeer ge
schikt voor live-vertolkingen.
Evergreens als 'With a little help
from my friends' vormden het
even onontkoombare als smake
lijke sausje.
Jammer dat niet iedereen daar
in gelijke mate van kon genieten.
BART JUNGMANN
Première in bescheiden, maar leuk programma
Stichting: Dansproduktie met de pre
mière van 'Gift' (Bianca van Dillen/
George Antheil) en herhalingen van
'San' (Bianca van Dillen) en 'Dubbel
Duet no. Twee' (Pauline Daniels/
Loek Dikker). Gezien op 3 juli in
Shaffy, Amsterdam. Aldaar nog tot
en met 7 juli.
AMSTERDAM - Met een be
scheiden, maar daarom niet min
der leuk programma sluit Stich
ting Dansproduktie het seizoen
af. Drie choreografieën voor een
zeer kleine bezetting en dus pri
ma geschikt voor de (zeer) kleine
zalen.
'Gift' de première in deze voor
stelling is een solo van Bianca
van Dillen voor danseres Angela
Linssen. De choreografie wordt
sterk bepaald door de muziek
van George Antheil, een in 1959
overleden Amerikaans compo
nist, die zich sterk door het da
daïsme heeft laten beïnvloeden.
Die muziek is een soort collage
van muzikale knipsels uit allerlei
hoeken. In nog geen twintig mi
nuten hoor je fragmenten die zijn
ontleend aan klassieke- cn
Spaanse muziek, ragtime, ball
room, jazz en kinkhoest. De
stemmingen tuimelen over el
kaar heen.
De choreografie is geen verbeel
ding van, maar een aanvulling op
de muziek. Qok de dans lijkt te
worden heen en weergeslingerd'
tussen uitersten. Melancholie
slaat om iivhysterie, gelatenheid
wordt opgevolgd door verzet.
Maar die emoties houden geen
gelijke tred met de klanken.
Vaak komt de dans tot rust juist
tijdens een muzikale Uitbarsting,
of omgekeerd. Er is sprake van
een dialoog, waarbij de choreo
grafie de muziek soms ook de
rug durft toe te keren.
Het is goed te merken, dat Bian
ca van Dillen de choreografie
speciaal voor deze danseres heeft
gemaakt. Angela Linssen heeft
een wat bezonken uitstraling, die
een sterk stempel op de dans
drukt. Ze geeft aan de wisselen
de stemmingen een constante
ondertoon mee. Ook in de meest
uitbundige momenten, als ze
wild schoppend of rollend over
het podium gaat, behoudt ze nog
een zekere reserve. Ze lijkt op
een vrouw uit de 'roaring twen
ties', waarbij er barsten komen in
het vernis van opgelegde vrolijk
heid. De teleurstelling om ver
wachtingen die niet zijn uitgeko
men ligt voortdurend op de loer.
Aan het einde kijkt ze vragend,
smekend de zaal in.
De twee andere choreografieën
zijn herinstuderingen van oude
re stukken met een nieuwe be
zetting. 'San', een vroeg werk
van Bianca van Dillen uit 1978 en
indertijd door haarzelf gedanst,
wordt nu vertolkt door Annema-
nc Blom. Een witte harlekijn, ge
vangen in een toneelspot, danst
op het ritme van de hoge hakken,
waarop een in het zwart geklede
vrouw kringen om haar heen
loopt. Elke stap verhoogt de
spanning. De veer knapt, de dans
stopt als beiden elkaar ontmoe
ten.
Maureen Krumeich en Karin
Post, twee leerlingen van de kop-
opleiding moderne dans, stu
deerden 'Dubbel duet no. twee'
van Pauline Daniëls in. Ze brach
ten het er prima van af, riepen
precies die onbevangen stem
ming van vriendschappelijke
concurrentie op, die deze dans
behoeft De muziek werd door
Loek Dikker en Leo van Oos-
trom live gespeeld.
ARIEJAN KORTEWEG