Nona Hendryx: meer dan 'een mooie pop We verkopen ons scheel...' IKON moet toch naar Hilversum 5 Attractie van Torhout-Werehter WOENSDAG 4 JULI 1984 Radio - tv - kunst DEN HAAG/HILVERSUM (ANP) - Minister Brinkman van WVC heeft bepaald dat de Interkerkelij ke Omroep Nederland (IKON) van af 1 oktober de radioprogramma's via Hilversum 5 moet uitzenden. Deze maatregel geldt ook voor de door de KRO verzorgde zendtijd van de Rooms-Katholieke Kerk, van de kleinere protestantse ker ken en van het Humanistisch Ver bond. Formeel moet dit besluit nog ge regeld worden in de zendtijdbe- schikking, die op korte termijn ge reed komt Gezien het huidige pa troon van radiobeluistering wil de minister komen tot een betere kop peling tussen programma-aanbod en programmavraag en tevens tot een evenwichtige verdeling van het luistervolume over de verschil lende zenders. Doel is versnippe ring van de zendtijd tegen te gaan en een betere beluisterbaarheid tot stand te brengen, aldus de woord voerder van het ministerie van WVC. De IKON, die zich bezint op juridische maatregelen, heeft bij monde van de perschef de maatre gel „een regelrechte ramp" ge noemd. Bij de KRO zullen de problemen niet zo groot zyn als bij de IKON, zo werd daar gezegd. Behalve de zendtijd van de R.K. Kerk heeft de KRO meer kerkelijk georiënteerde programma's. Tegen de verplaatsing van de kerkelijke zendtijd naar Hilversum 5 heeft ook de Raad van Kerken scherp geprotesteerd. Het is volgens de Raad van Ker ken een „zeer ongelukkige zaak" als de stem van de kerken niet meer te beluisteren is via de gewo ne, op het publiek gerichte zen ders. De IKON heeft er steeds naar gestreefd zich tot alle geledingen van het volk te richten. De ver plaatsing doet volgens de Raad ook ernstig tekort aan wezen en opdracht van de kerken, die zich nimmer tot bepaalde doelgroepen willen richten. Voorts hebben de Nederlandse Hervormde Kerk en de Gereformeerde Kerken in Ne derland tegen het voornemen van minister Brinkman geprotesteerd. In de IKON werken samen de Nederlandse Hervormde Kerk, de Gereformeerde Kerken in Neder land, de Algemene Doopsgezinde Sociëteit, de Remonstrantse Broe derschap, de Bond van Vrije Evan gelische Gemeenten, de Evange- Usch-Lutherse Kerk, de Evangeli sche Broedergemeente, het Leger des Heils en de Oud-Katholieke Kerk in Nederland. Ook de kleine protestantse kerk genootschappen die niet in de IKON participeren, zijn tegen de verplaatsing. Secretaris ds. P. Lok van de Zendtijd voor de Kerken (ZvK) noemde kortgeleden het plan van minister Brinkman prin cipieel aanvechtbaar. De kerk spreekt naar haar aard en opdracht spreekt voor iedereen, zo zei hij. In de ZvK werken samen de Ge reformeerde Kerken (vrijgemaakt), de Christelijke Gereformeerde Kerken, de Nederlandse Gerefor meerde Kerken en de Baptistenu- kerken. Sindsdien is het andere omroepgemachtigden verboden kerkdiensten uit te zenden. Recen te plannen van de NCRV om op zondagmorgen radioprogramma's met een liturgisch karakter te ver zorgen, zijn met ontstemming bij de IKON ontvangen. De interkerkelijke omroep ver wijt de christelijke radiovereniging dat hierover geen overleg met de kerken of de kerkelijke zendge machtigden (IKON en ZvK) te heb ben gevoerd. Het verenigingsbe- lang lijkt bij de NCRV een grotere rol te spelen dan de wil om de ker ken te dienen, aldus de IKON. Verder neemt de IKON het de NCRV kwaUjk enerzijds via de NOS eraan mee te werken dat de IKON-programma's naar Hilver sum 5 worden verplaatst, terwijl anderzijds de NCRV zelf op de ge wone zenders liturgische vieringen wil uitzenden. Volgens de IKON zijn in eerste instantie de program maleiders van NCRV en KRO ver antwoordelijk voor de verplaatsing van de kerkelijke zendtijd. De NOS heeft open overleg toe gezegd over de verplaatsing. De omroepen houden dit volgens de IKON tegen. De IKON overweegt om zich tot de regeringscommissa ris te wenden. Halverwege de jaren zeventig kregen de legendarische Supremes ein delijk bun opvolgers. Labelle was een schitterend en uitdagend zin gend trio, dat een wereldbit kreeg met Voulez-vous coucber avec moi, ce soir? Wie zicb van zo'n temende titel een voorstelling maakte van drie gewillige vrouwtjes, kwam bedrogen uit. Tijdens concerten zag Labelle er futuristisch uit en ging bet trio gebuid in een soort ruimte- vaartpakken. Toen de groep in 1977 uit elkaar viel, vestigde vooral zangeres Nona Hendryx de aandacht op zicb. Ze zong niet alleen, maar schreef baar eigen songs. Zij maakte ook twee voortreffelijke solo-elpees: Nona (1983) en The Art of Defense (1984). Deze week doet Nona Hendryx Nederland aan voor een optreden in Paradiso (5 juli) en is zij een van de topattracties op bet Belgische dubbelfestival Torbout-Wercbter (7 en 8 juli). Bij gaand interview werd exclusief in New York gemaakt. NEW YORK (GPD) „Je kent misschien de volgende anecdote wel. In de kamer waar je vertoeft, ligt het lijk van een hond. Maar iedereen loopt er keurig omheen, hoewel ze het allemaal ruiken. Zoiets, stinkt. Ik heb dan de neiging om die rotzooi op te ruimen". Nona Hendryx trekt een vies gezicht, heel overtuigend. In het kamertje op de 53ste ver dieping van een Newyorkse wolkenkrabber, waar we pra ten, zorgt de feilloos werkende airconditioning voor een opgeruimde sfeer. We hebben het ook niet over honden- Ujkjes, maar over de stinkende stad ergens beneden ons. New York is niet zo progressief en vooruitstrevend, zo wil Nona me laten geloven. Ze woont en werkt er als zwarte zangeres en songschrijfster, maar ze zou er minder problemen hebben als ze haar dagelijks brood verdiende als vrouwelijke arts. „Samen met nog een aantal artiesten als Defunkt leg ik me toe op de combinatie van funkmuziek met rock, pop en ex perimentele muziek. Gewoon om dat die combinatie me interesseert. Zelfs een blanke band als Talking Heads hebben jaren moeten vech ten om zichzelf te mogen zijn, maar zwarte artiesten die hetzelfde doen, komen eenvoudigweg niet aan bod. Bij de zwarte radiosta tions komen we ook niet aan bod, omdat onze muziek niet zwart is". door John Oomkes Nergens waart het spook van tweezijdig racisme Ijverig rond dan in New York, zo vertelt Nona Hen dryx, een vrouw die dankzij haar schoonheid en personality toch al le deuren zo moeten kunnen ope nen. „Het conservatisme kun je in deze stad voortdurend voelen. Het lykt wel allemaal zo vrij, zoals de manier waarop allerlei pornografi sche rotzooi oogluikend wordt toe gestaan, maar het is het niet. 's Nachts, als de nette mensen op bed liggen, kun je overal drugs kopen, of alle dingen doen die onze lieve heer heeft verboden. Dat is geen vrijheid. Dat is de kat in het donker knijpen". Als Nona zich zou kleden en ge dragen als Diana Ross zou het alle maal wel meevallen. „Als ik er uit zou zien als de stereotiepe zwarte zangeres wel. Die moeten er ex treem vrouwelijk uitzien. Ik be schouw ze wel niet als vrouwelijk, maar mannen hebben zo hun eigen opvatting van wat ze onder vrou welijk verstaan. Ik zou zó moeten denken, schrijven, en optreden. Die dingen moeten doen die er dui men dik bovenop liggen. Regels zingen als: mijn man ging er van door, maar hij kwam weer terug, en hij is nu weer weg, hij heeft het gevonden bij een andere vrouw. Of ik zou er moeten uitzien als een 300 pond wegende, niet aantrekkelijke gospelzangeres. Er bestaat een on gelofelijke hoeveelheid vooroor deel in deze wereld, niet alleen in Amerika. Ik zie er niet zo uit omdat ik een image heb gekozen. Ik zing niet over mijn gevoelens omdat die wel eens goed te verkopen zouden zyn. Ik ben eenvoudig wie ik ben. Ik kan geen andere vrouw zijn dan die ik ben". Nona Hendryx is zich betrekke lijk laat van haar eigen mogelijkhe den bewust geworden. Ze kon aar dig zingen en zag er goed uit, vol doende reden om door Patti Label le in 1974 geselecteerd te worden voor een damesgroepje dat er wat zelfbewuster uit zou zien als The Supremes halverwege de jaren zes tig. „We waren op een gegeven mo ment het middelpunt van de show business, zoveel succes hadden we. Ik werd verblind door de schijn en het vele geld. Toen we een beetje over het hoogtepunt heen waren, was het alsof ik uit een diepe slaap ontwaakte. Toen de groep uit elkaar viel, stond ik daar in myn eentje. Ik moest maar zor gen hoe ik die verantwoordelijk heid aan kon. Ik zong anders dan Patti. De teksten die ik voor haar had geschreven, had zij nog zo ge zongen dat je er wat anders onder Het simpele feit dat een zwarte zangeres haar eigen repertoire schreef, deed de wenkbrauwen al rijzen. Nona: „Ik schreef zoals zo- velen gedichtjes toen ik nog op school zat. Alleen bij mij hield dat niet op. Toen ik in Labelle zat, vroegen de anderen my of ik er ook melodieën by kon verzinnen. Dat lukte en mijn eerste eigen song heette Shades of Difference. Het werd ook opgenomen en mijn inte resse was voorgoed gewekt. Ik stoeide wat met een piano, ging se rieus muziek studeren en ontdekte dat ik een soort mijmerend talent heb. Als ik een beetje aan het rot zooien ben, komen er allemaal mu zikale ideeën tevoorschijn". Creativiteit In 1980 maakte ze kennis met Jerry Harrison, een lid van de Newyorkse formatie Talking Heads, die haar probeersels wel wilde opnemen. Via hem werd ze uitgenodigd mee te doen aan het baanbrekende album Remain in Light en vervolgens gecontrac teerd voor een uitgebreide wereld tournee. „Ik ben geinteresseerd in creativiteit als de drijvende kracht in mjjn leven, sinds de dagen van Labelle weet ik dat je met geldja- gen weinig vangt. Met huizen, Rolls Royces, bontmantels en een paarlen ketting om je nek ben je heus niet gelukkiger af. Alles dat mijn idee van muziek kan verande ren, daarin ben ik geinteresseerd. De Talking Heads maakten toen zo'n proces door, bijgestaan door Brian Eno. Dat ik daarbij betrok ken raakte en er dus veel van kon opsteken; ik denk dat het toeval is geweest. Die dingen gebeuren ge woon met me. Het lijkt wel alsof ik dat moet meemaken. Maar het is niet zo dat ik mensen opzoek die van mij iets moeten maken dat er nog niet is. Ik maak mezelf tot die gene die ik ben". Brian Eno bracht de Talking Heads een andere werkwijze bij, waarbij ideeën voor melodielijnen of ritmische patronen ontstonden uit de combinatie van diverse op namen van improvisaties. Songs kregen daardoor een wat andere vorm; het werden minder liedjes. Op The Art of Defense, Nona Hen dryx' derde solo-elpee (de eerste dateert van 1977), lijkt Nona ook wat afgestapt te zijn van de cliché matige songvorm. Nona: „Mijn vo rige elpee deed me achteraf toch wat te glamourachtig aan. Als ik er nu weer naar luister denk ik: teveel synthesizers, het geheel wat over- geproduceerd. Dat kwam natuur lijk ook omdat de songs voor de el pee Nona al wat langer op mijn re pertoire stonden en ik ze al enige rijd live bracht. Op het moment dat je ze dan in de studio gaat opne men, zjjn de ruwe kantjes - en dat is wat ze zo interessant maakt - er natuurlijk afgesleten. Bij The Arts of Defense hebben we alles na twee maanden schrijven direct op genomen. De basistracks hebben we simpel gehouden: drums, per cussie, wat bastonen, hier en daar melodiewisselingen en dan het stemmenmateriaal. Een concept dat ontwikkeld werd vanuit de titel van de plaat. Hou het geheel wat kaler en maak het wat ruiger". Bij het senryven van eigen num mers heeft Nona Hendryx veel op gestoken van Ellie Greenwich, een Nona Hendryx: 'Ik kan geen andere al wat oudere dame die heeft be hoord tot de kleine, maar invloed rijke kring van songschrijvers uit het New York van het begin van de jaren zestig. Diepgang Nona, lachend: „Ellie is een huis- vriendin geworden. Wat ik van haar leer is het vermogen om van uit een pop-mentaliteit te schrij ven. Die oude schrijvers pasten zich zeer aan de smaak van het gro te publiek aan, wisten de juiste snaar te raken, zogezegd, terwijl ik een hang heb naar het ingewikkel de formuleren. Soms ruziën we sa men uren over één woord. We had den één song samen geschreven voor deze plaat, die uiteindelijk niet is geselecteerd en daar kwam een woord in voor, dat niet bij me past. Dat voel ik aan mijn buik en dan weet ik onmiddellijk dat het niet goed zit. Dan weet ik ook dat ik zo'n woord niet in mijn mond moet nemen. Ellie begreep dat niet goed. Zij maakten vroeger popmu ziek als popcorn, knappiger maar als voer alleen een tussendoortje". „Ik waardeer die eigenschap zeer. Ze wisten inderdaad hoe ze de dingen simpeler konden zeggen en ondanks, of juist dankzij een eenvoudige woordkeuze toch heel diepe dingen konden suggereren. zijn dan die ik ben'. Dat heb je tegenwoordig met meer met die doorsnee-popmuziek. Die is maar heel dun. Wat je hoort is ook wat er in zit. Misschien missen de meeste schrijvers de diepgang van een Ellie Greenwich wel. En het waren songs. Nu mag je blij zijn dat een plaatje het twee maan den uithoudt, maar als je die hits uit die jaren terughoort! Dat zijn echte classics, waarvan de melodie blijft hangen". Nona's diepe alt heeft zo haar be perkingen. „Mmm", knikt ze, „Myn stem doet waartoe die in staat is. Je moet je beperkingen kennen; je mag er ook niet die ver wachtingen ervan hebben, dat je stem die dingen doet waartoe ze niet in staat. Ik zie mezelf ook niet als zangeres. Ik zou net zo goed me alleen met schrijven bezighouden. Ik heb geen natuurlijke stem zoals Mavis Staples, Etta James of Are tha Franklin. Ik ben wel een per former. Ik hoefde niet zo nodig te zingen, maar ik vind het wel fan tastisch om mensen bezig te hou den en met ze te communiceren. Het is min of meer toevallig zo dat het zingen daar een onderdeel van uitmaakt". Ze ruziet er wel over met Ellie. „Zij verwijt my dat ik het niet een voudiger breng. Zo denk ik nu een maal niet. Ik denk dat mensen zo gemaakt zijn dat je ze aan het den ken zou kunnen zetten. Ik heb niet zo die neiging om maar met de massa mee te gaan. Als ik zelf naar een gedicht luister, dan probeer ik ook te letten op wat er tussen de regels door gezegd wordt. Ik weet ook wel dat velen zo oppervlakkig zyn dat je zowat een gat in ze moet slaan om ze aan het luisteren te zet ten... Mensen als Ellie gaan daar vanuit. Zij zegt dan: Ze zullen het niet begrijpen". Aan de hand van de titel van No- betekent zoveel als de kunst het verdedigen. Hendryx wil daar mee zeggen dat je enerzijds kwets baar moet durven zijn, maar datje anderzijds moet weten wanneer het nodig is da je jezelf verdedigt. „Juist. We zetten altijd maar weer een heg tussen onze tuintjes. Trek ken muren op tussen volken, bom barderen anderen desnoods kapot. Er bestaan elegantere vormen om je meningsverschillen uit te vech ten: schaken bijvoorbeeld, of de schermsport. Het gaat bij het me ningsverschil dat je met iemand anders hebt immers om het argu ment waarover je het niet eens bent? Ik zie niet in waarom ik ruzie met je zou moeten krijgen enkel en alleen omdat we over iets niet de zelfde mening hebben. Ik ben toe vallig een zangeres. Zo verdien ik mijn brood, maar dat wil niet zeg gen dat ik mijn gevoelens en emo ties moet wegstoppen alleen maar om me in dit glibberige showbiz- zwereldje staande te kunnen hou den". Ondervoed Hetzelfde principe gaat op voor de manier waarop Nona aankijkt tegen de wijze waarop de wereld omspringt met liefde en seks. „Het is allemaal geworden van: jij doet dat en dan houd ik van je. De men sen raken zo ondervoed. Liefde moet je toch onvoorwaardelijk kunnen geven? Maar in deze we reld moeten mensen steeds vaker aan voorwaarden voldoen. Je moet slank zijn, succesvol en getalen teerd. Kijk om je heen, de meeste mensen zijn het niet en die raken gefrustreerd omdat ze niet in dat plaatje passen. Je wordt bijna ver plicht om jezelf zozeer in een dwangbuis te persen om maar lief te kunnen hebben, of lief te kun nen worden gevonden. Dat levert toch gefrustreerde mensen op? En die wonden zijn het diepst. Als je niet wordt geaccepteerd als wie je bent. Veel mensen dragen die wond hun hele leven lang mee, zondat dat die door de tijd wordt geheeld". „Onze maatschappij wil graag helden en heldinnen vereren", zegt Nona. „Je mag anders zijn, maar dan moet je je wel aanpassen, zo dat je als een popje kan worden ge toond. Het is erg moeilijk als je veel mensen wilt bereiken en ze jouw ideeën wilt voorleggen, als je je dan niet wil aanpassen in de ma nier waarop je ze denkt te berei ken". Aad Klaris op hitlijst met een 'bekakte' hit UTRECHT (GPD) - De 44-jarige Aad Klaris staat op dit moment in de hitpa rade met het opvallende lied 'Verrek zeg kerel, ben jij 't' en sinds dit succes noemt hjj zich dan ook, al even kakkineus: Lode- wijk van Avezaath. Deze Lodewijk nu, zo blijkt uit de tekst, is een man met 'n hoog dravende levenswijze die nogal in de maling wordt genomen door iemand van eenvoudiger komaf. De Hollandse klassen strijd ten voeten uit. Of probeert Klaris in de slechter geworden tyden een duidelijke sneer te ge ven aan het adres van bekakte leeghoofden? door Margriet Hunfeld „Welnee", zegt Klaris, „zo ver heb ik niet gedacht toen ik dit lied schreef, hoewel ik niet kan ontkennen dat ik me, net als de meeste mensen, altijd flink heb geërgerd aan mensen die bekakt praten. Eigenlijk was ik heel me lig toen ik op het idee kwam voor dit liedje. Ik had 'n paar dagen achtereen aan een elpee gewerkt, want in het dagelijkse leven ben ik producer. Op de een of andere manier was ik 't een beetje zat en thuis, met 'n borreltje voor 't eten, begon ik wat op m'n gitaar te tokkelen". „Opeens was dat zinnetje er en daar ben ik meteen op doorge gaan. Als je eenmaal zo'n beeld hebt (ik zag er onmiddelijk die 'kaerel' bij), dan komt de rest vanzelf. Nee, ik heb ook niet ie mand uit mijn kennissenkring die me op het idee van Lodewijk heeft gebracht". „Ik denk wèl dat 't meespeelt dat ik van huis-uit Rotterdam mer ben, maar ook veel in Den Haag kwam. Als muzikant speel de ik bovendien nogal 's in Haag se en Scheveningse gelegenhe den en in die omgeving kom je ze dus tegen, die Lodewijken". Alles zelf Aad Klaris heeft in het verle den niet alleen platen geprodu ceerd van artiesten als Yvan Heylen, Peter Blanken en van de geruchtmakende 'Angelique' (zij zong de parodie op Nicole's songfestival-overwinning: 'Ein bisschen Friede'), ook schreef hy vele teksten voor onder andere de Zangeres zonder Naam en voor bijvoorbeeld Melchior, het jongetje dat het Nederlandse 'E.T.' uitbracht. „Ik zit al jaren in de platenwe- reld", vertelt hij, „en daarom ben ik nu zo verschrikkelijk bly met mijn eigen succes. Ik bewijs er mee dat iemand als ik, met het kleinste produktiemaatschappy- tje in Nederland: Artisound-pro- dukties, ook kan doordringen tot de top. Bovendien ben ik de eer ste artiest in Nederland die alles aan de plaat zelf heeft gedaan. Ik heb zelf alle instrumenten be speeld, zelf de hoes bedacht en vormgegeven, zélf de promotie en de mailing gedaan, zelf het lied geschreven en gecompo neerd en zélf de plaat verkocht. En geloof me, we verkopen ons helemaal scheel". „Weet je wat nou nog de groot ste grap is van dit alles. Dat voor al de kak-jongens die plaat wil len hebben. Allemaal blauwe blazers en vreselijk deftige stem men, komen er om vragen. Ik heb goede contacten met de han del en verschillende mensen van platenzaken hebben me dit ver teld". Even daarna voegt hij er aan toe: „Mijn vrouw heeft er uiter aard ook aan meegewerkt, dat moet ik er nog even bij zeggen. En de buren". Burgemeester In televisieprogramma's is Aad Klaris tot nu toe te zien geweest als Lodewyk van Avezaath en dit typetje is eigenlijk bij toeval ont staan: „In het eerste programma waarin ik moest optreden, wilde de regisseur dat ik het lied zong, terwijl ik de hand schudde van de burgemeester van Uden. Op het laatste moment echter liet de burgemeester verstek gaan en toen moest ik, al improviserend, mezelf dus als die Lodewijk aan het publiek presenteren". „Dat sloeg zo enorm in, dat er sindsdien voortdurend geroepen wordt om Lodewyk, zodra ik maar ergens mijn gezicht laat zien. Bovendien", vertelt hij, „word ik nu regelmatig gebeld door collega-muzikanten uit Zuid-Nederland die me dringend verzoeken bij hun ter plekke mijn lied te zingen, omdat ze zelf niet in staat zijn het typische Noordnederlandse accentje van Lodewijk na te doen". En dan, alsof Lodewijk hem toch iets teveel wordt: „Zelf heb ik altijd aan de andere kant ge staan. Weet je wel, vroeger, toen had je jongens die reden op zo'n brommer mét een recht stuur en je had de jongens op de puchs. Nou, ik behoorde tot die eerste categorie. Maar vraag my om ie mand na te doen, dan doe ik dat. Op cover-elpee's heb ik zelfs Koot en Bie geimiteerd, en Va der Abraham, Lee Towers of Ronnie Tober, daar draai ik m'n hand niet voor om". Wat Lodewijk van Avezaath betreft, daarmee wil Klaris door gaan. Er komen dus meer liedjes van deze rakker. Klaris: „T^ja, het is cabaret voor 't volk, zo noem ik dit maar. En blijkbaar is daar be hoefte aan. Kijk maar naar de Utrechtse Tineke Schouten, zy heeft eveneens succes met platte Utrechtse typetjes. Het wachten was dus op een zeer bekakte te genhanger. Welnu, die is er dan". 1(1) The reflex - Duran Du- 2(4) Only when you leave - Spandau Ballet 3(2One love/people get rea dy Bob Marley and the Waiters 4(6) Let's hear it for the boy - Deniece Williams 5(5) Time after time - Cyndi Lauper 6 3) I save the day - Roberto Jacketti 7(9) Self control - Laura Bra- nigan 8 (12) Dancing with tears in my eyes - Ultravox 9 (15) Wake me up before you gogo - Wham 10 (11) Demasiado Mink Deville 11(7) Hilversum 1111 Herman van Veen 12 (19) Half a boy and half a man - Nick Lowe 13 (22) Two tribes Frankie goes to Hollywood 14 (25) State of shock - Jacksons 15 8) I want to break free - Queen 16 (20) Sweetest sweetest - Jer- maine Jackson 17 (18) I treni di tozeur - Alice! Battiato 18 (23) Rough justice - Banana- 20 (37) To France - Mike Old- field 21 (17) Turn your back on me - Kajagoogoo 22 (13) Colour my love - Fun Fun 23 (33) Always on my mind - Willie Nelson 24 (38) Over de muur - Klein Or kest 25 (16) Precious little diamond - Fox the Fox 26 (26) Infatuation - Rod Ste wart 27 (21) Ik voel me zo verdomd alleen - Danny de Munk 28 (14) Diggi loo diggi ley - Her- rey's 29 Verrek zeg kerel - Lode wijk van Avezaath 30 All of you - Diana Ross en Julio Iglesias 31 (40) A whiter shade of pale - O'chi Brown 32 (32) We all are one - Jimmy Cliff 33 Absolute - Scritti Politti 34 (27) Love wars Womack and Womack 35 (31) Dancing in the dark - Bruce Springsteen 36 (28) Such a shame - Talk Talk 37 Thin line between Uwe and hate - Pretenders 38 Stuck on you - Lionel Ri chie 39 Cassandra Bonnie en Jose 40 Yay o dee - G'race Aad Klaris alias Lodewijk van Avezaath: succes met 'Verrek zeg kerel, ben jij 't'. (foto gpd»

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 23