Verhoudingen op de hak genomen 'YentT relaas van een onorthodox joods meisje 'The Big Chili': een innemende film Cujo: spanningloze film over kiUer to. Uk r ..ui r VRIJDAG 29 JUNI 1984 Film Can she bake a cherry pie: een cynische film 'Can she bake a cherry pie' is één van die luchthartige films die zijn afgelopen voor je het goed en wel beseft. Dat klink denigrerend, maar ondertussen is dit natuurlijk wel een postivieve kwalificatie, want het getuigt nog altijd van veel vakmanschap om een film te ma ken waarbij de toeschouwer niet al na tien minuten achterom gaat zit ten kijken. Hoofdrolspelers zijn Karen Black en Michael Emil. Hij is ge scheiden en zij is net haar vriend kwijtgeraakt. Ze ontmoeten elkaar op een terras. Zij bestelt eerst zo'n beetje alles wat op de menukaart staat en besluit vervolgens alleen maar zoettigheid te gaan eten. Dit merkwaarige gedrag valt hem op en ze raken met elkaar in gesprek. Dat onderhoud verloopt volgens de platgetreden paden der conversatie. Goh, ken ik je niet er gens van? Is er wat met je? U kent dit soort gesprekken wel, want u heeft ze ongetwijfeld ook zelf wel eens gevoerd. Uit dit gebabbel onstaat echter wel een verhouding. Een merk waardige, want ogenschijlijk past 'lil,. 'Hllli,, 'i| r jrjr Film: Can she bake a cher ry pie; regie: Jaglom; hoofdrolspelers: Karen Black, Michael Emil; theater: Kijkhuis. iiimimimmiiiiiiiiii'.iiniiii dit tweetal helemaal niet bij elkaar. Hij, klein, praatgraag; zij, lang, emotioneel. Hij kan alleen maar de liefde be drijven als hij tegelijkertijd z'n hartslag meet om wetenschappe lijk te bewijzen dat hij van haar houdt; zij is, zoals de Amerikanen zouden zeggen, as mixed up as a dogs breakfast, omdat ze net haar minnaar is kwijtgeraakt. Kortom: voer voor psychologen, dit tweetal. Het pleit echter voor de maker van deze film dat hij geen zwaar op de maag liggend drama heeft ge maakt. Na afloop heb je gelukkig niet het idee dat iedereen op de so fa van een psychiater thuishoort, maar haal je lachend je schouders op omdat weer eens is gebleken dat veel waanzin niet meer is dan alledaagse idioterie. Zo'n beetje alle denkbare clichés betreffende de liefde en wat daar mee samenhangt neemt regisseur Jaglom met veel gevoel voor fri vool pessimisme op de hak. Neem de mannelijke hoofdrolspeler. Te genover zijn vriend speelt hij de wijze, toffe jongen die wel eens een verhandeling zal houden over het aan de haak slaan van vrouwen; komt het er evenwel eenmaal op aan, dan blijkt hij de grootste moei te te hebben om z'n eigen boontjes te doppen. Een van de mooiste fragmenten in deze film is de scène waarin de vrouw, gespeeld door Karen Black, samen met haar nieuwe aanwinst iets zit te drinken. Aan een belen dend tafeltje zit een jongeman die in het bezit is van een gedresseerde duif. Met de bekende versierders babbel introduceert de jongeman zichzelf. Zijn vriendin krimpt van erger- Links Karen Black, rechts Michael Emil die de liefde het liefst zo wetenschappelijk mogelijk bedrijft. nis in elkaar en dat geldt ook voor de nieuwe aanwinst van Karen Black. Natuurlijk gebeurt er wat iedereen al vermoedde: de truc slaagt. De kijk van Jaglom op menselij ke verhoudingen is bepaald cy nisch, maar tegelijkertijd blijft hij, zoals ik al eerder meldde, frivool. Dat is knap. want het is veel mak kelijker om een larmoyante film te maken over de liefde, dan een vro lijke. Vaak ben je aan het einde van film gerustgesteld als twee toch in eikaars armen val len. Dat de hoofdrolspelers van de ze film uiteindelijk bij elkaar blij ven, interesseerde me niet zoveel. Dat is een verdienste van Jaglom. WIM BRANDS Ondanks pover verhaal Drie Oscar-nominaties waren voor 'The Big Chili' weggelegd. De film makers konden echter niet met de felbegeerde onderscheiding gaan strijken, ondanks de cast die onder meer in produkties als 'Looking for Mr. Goodbar' (Berenger), 'An nie' (Goldblum), 'Altered States' (Hurt), 'Sophie's Choice' (Kline), 'Poltergeist' (Williams) en 'The World According to Garp' (Close) zijn kwaliteiten bewees. Terecht geen Oscar, omdat Kas- dan's Grote Kilte niet hoger reikt dan de kruin van de middelmaat. Het verhaal over een club school vrienden, allen in de dertig, die worden geconfronteerd met de overblijfselen van hun idealen uit hun post-puberale tijd, komt hier voor onvoldoende uit de verf. Kas- dan, die ook meewerkte aan 'Rai ders of th Lost Ark', 'Return of the Jedi' en 'Body Heat', blijft te vaak in de marge steken om een werkelijk interessant produkt af te leveren. De acht hoofdpersonages in The Big Chili komen elkaar tegen tij dens de begrafenis van de in een lijkkist liggende nummer negen van de club. Deze man, Alex, heeft zelfmoord gepleegd en zorgt hier mee voor een gedwongen reünie van het gemengde gezelschap, waarin onder andere een geslaagde zakenman, een advocate, een drugs consumerende Vietnam-ve- teraan en ex-psychiater, een jour nalist, een arts en een bij de jeugd populaire tv-ster aanwezig zijn. In het weekeinde, dat de club voor het eerst sinds jaren weer eens gezamenlijk doorbrengt, blijkt iedereen van de leden zijn ei gen problemen te hebben met de teloorgang van zijn jeugdidealen. Ieder is nog met één voet achter de (blijkbaar net te hoge) drempel naar de volwassenheid blijven han gen. Het weekeinde geeft hun allen de ruimte om deze kleine en grote to. ''iii,ii I The Big Chili; regisseur: 1 Lawrence Kasdan; met,| Tom Berenger, Glenn Clo se, Jeff Goldblum, Wil liam Hurt, Kevin Kline, Mary Kay Place, Meg Til ly, Jobeth Williams en Don Galloway; Eurocine- ma, Alphen; alle leeftij den. lll!llll»IB9i9illimimilllll!lll frustraties te uiten en aan een op lossing te Werken. Na een aangenaam weekeinde dat zich in een voor alles warme sfeer, die bij allen herinneringen wakker roept aan de midzestiger jaren, afspeelt gaat niemand met zijn ziel onder zijn arm weer huis waarts. 'The Big Chili' is veeleer het verhaal van 'de kleine warmte'. Een warmte-tje waarin de vaak cy nische humor past als een relative rende tegenpool. Door de film loopt een rode draad van muziek uit die tijd (Creedence Clearwater Revival, Rolling Stones, Marvin Gaye, Temptations) die het sfeertje extra herkenbaar en gezellig maakt. Al met al straalt 'The Big Chili' meer warmte uit dan de titel sugge reert. Ondanks het ietwat magere verhaal resteert een innemend ge heel. RAYMOND PEIL Dieren een belangrijke rol laten spelen in een film kan prachtige re sultaten opleveren. Het beste voor beeld is 'Birds' van Hitchcock. Een rolprent die. zo goed is dat ik nu nog steeds een lichte paniek voel opkomen als ik op een veld een aantal roeken zie zitten of een zwerm meeuwen venijnig om een korst brood zie vechten. Zal ik na het bekijken van 'Cujo' met een grote boog om St. Bern- hardhonden heenlopen? De hoofdrolspeler van deze film, gemaakt naar het gelijknamige boek van Stephen King, is name lijk een exemplaar van dit ras. De ze St. Bernhard loopt evenwel niet met een vaatje sterke drank om z'n nek om mensen in nood te redden, integendeel zelfs, Cujo is na een beet van een vleermuis een killer geworden. Om op de eerder gestelde vraag terug te komen: heeft de maker van deze film mij in diezelfde mate angst aangejaagd als Hitchcock in dertijd? Het antwoord luidt nee, want 'Cujo' is zo'n ondramatische film dat je voortdurend tegen de slaap moet vechten. Tijdens een groot deel van de film zien we niets anders dan een auto waarin een vrouw en haar zoon zitten en de kwijlende, be bloede hond, die om die wagen heendrentelt, klaar om het tweetal te vermoorden, zoals hij ook zijn baas en diens vriend al middels een dodelijke omhelzing uit dit le ven hielp. 'Cujo' is zo spanningloos en ver velend dat ik tegen het einde tot de slotsom kwam dat er een mooie pastiche te maken moet zijn van deze film. Het team van Monty Py thon zou, denk ik, wonderwel in staat zijn om een humoristische va riant te bedenken. Met een tekkel in plaats van een St. Bernhard in de hoofdrol. WIM BRANDS to. iiiii, 'ij I"' „llP" ,i\\W Film: Cujo; regie: Lewis Teague; hoofdrolspelers: Wallace, Hugh-Kelly, Danny Pintauro; theater: Lido 1, Leiden; leeftijd: 16 jaar. iiiiiiiiiiiiüiiiiiimimiiiiiim Strakke regie Barbra Streisand Barbra Streisand staat er niet om bekend een doetje te zijn. Het ver haal van Isaac Bashevis Singers over een joods meisje dat zich op ongewone wijze aan de weinig vrouwvriendelijke orthodoxe wet ten onttrekt, moet haar dan ook zeer hebben aangesproken. Dat blijkt wel uit het feit dat zij stad en land heeft afgeleurd om dit verhaal verfilmd te krijgen. Uitein delijk lukte haar dit na jaren bij MGM, een maatschappij met tradi tiegetrouw nogal veel show in haar films. Show hoeft men by 'Yentl' ech- 'Yentl'; regie: Barbra Streisand; met Barbra Streisand en Mandy Pa tinkin; Studio, Leiaen, al. Ilmiiiiiiiimmiiiiiiiiiiiiiiiiiii ter niet te verwachten. Integen deel: Streisand regisseerde zichzelf en haar mede-acteurs sober en strak. Het resultaat mag een verfrissend relaas worden ge noemd van het joodse meisje Yentl. Levend in een Oosteuropees land aan het begin van deze eeuw lijkt zij in de traditie van de strenge joodse wetten te moeten opgroeien voor het aanrecht en het fornuis. Nu is Yentl dat geenszins van plan. Want zij wil de Talmud, een verbo den geschrift voor joodse vrouwen, leren kennen. Daartoe vermomt zij zich als jongen en zo komt zij in aanraking met een alleraardigste studiegenoot, die verloofd is met een alleraardigst en zeer joods meisje. Het kan niet uitblijven: Yentl wordt verliefd op haar studiege noot, maar kan die gevoelens na tuurlijk niet uiten. Net als zij draagt de studiegenoot ook een fa taal geheim bij zich, dat uiteinde lijk tot een onvrijwillige breuk met zijn verloofde zal leiden. In een daad van onwaarschijnlijke zelfo poffering biedt Yentl zich nu aan om met de verloofde te trouwen. Een onverkwikkelijke situatie is het gevolg. In de huwelijksnacht weet zij haar 'echtelijke plichten' nog te omzeilen, maar wanneer haar 'echtgenote' steeds verder aandringt, kan de onthulling van de waarheid niet uitblijven. Er blijft voor Yentl niets anders over dan haar geluk elders te be proeven. Uiteindelijk zal zy naar de Verenigde Staten reizen om daar haar kwaliteiten te kunnen ontplooien. Een oplossing die, het lot van Poolse immigranten ken nende, geen oplossing is. 'Yentl' levert een dosis spranke lende scènes op. waarin vooral Streisand als de naïeve leerling al- leraandoenlijkst is. Zoals gezegd: het is geen show-film, geen musi cal. En daarom had zij, in haar strakke regie, wat kritischer moe ten zijn tegenover de muzikale kant van de film. Die is geforceerd. Alleen Streisand zingt af en toe om haar gevoelens als meisje gestalte te geven. Deze vorm past niet in de soberheid van het geheel. Zeker niet op de manier die Michel Le grand heeft gekozen: superroman- tische violen, afgewisseld met bombastische pauken. 'Yentl' was volmaakter geweest zonder die kitsch. ANNEMIEK RUYGROK BLIJVERS "Against all odds' - Tegenval lende thriller met Jeff Bridges* en Rachel Ward. Luxor. Leiden "Le Marginal", Jean-Paul Bel- mondo als niets ontziende politie man, Lido 2, Leiden, Euro 1, Al phen. 'Terms of endearment" - Kome die met sentimenteel einde, Lido 3, Leiden, Euro 4. Alphen. "Bastille" - Derek de Lint als man die niet van het leven kan genieten. Lido 4. Leiden. "Bud deelt doffe dreunen uit" - Met Bud Spencer, Euro 3, Alphen. "Hotel New Hampshire" - Milde waanzin van John Irving, Euro 4. Alphen. "Ciske de Rat" Lege 'remake'. City 2, Katwijk. "Creepshow" - Aangenaam grie zelen, Trianon, Leiden. (OP)NIEUW "De wraak van de Ninja" - Vecht film, City 1, Katwijk. "Streetfighters" - Vechtfilm, City 3, Katwfik. "Man, woman and child" - Dra matiek in gezin. City 3, Katwijk. SEXFILMS "Hot Lips" - Rex, Leiden. "Pikant gevrij in de Alpenwei" - City 4, Katwijk. NACHTFILMS "Lykolos, eiland der zonde" - Rex, Leiden. "Le Marginal" - Euro 1. Alphen. "The big chili" - Euro 2. Alphen. "Society affairs" - Euro 3. Alphen. DEN HAAG "Against all odds" - Babylon 1 (471656), 12 jr. "Unfaithfully yours" - Babylon 2, al. 'Terms of endearment" - Baby lon 3. al. "Jubileum festival" - Cineac 1 (630637), 12 jr "Breakdance" - Cineac 2. al. "Don Camillo slaat door" - Cineac 3. al. "Apocalypse now" Euro (667066), 16 jr. "Reckless" - Metropole 1 (456756), al. "Entre nous" - Metropole 2.16 jr. "Filmzomerfestival" - Metropole 3. 16 jr. "Yentl" - Metropole 4, al. "Sophie's choice" - Metropole 5, 16 jr. "Maak je borsten maar nat" - Odeon 1 (462400), 16 jr "Le Marginal" - Odeon 2, 12 jr. "Cujo" - Odeon 3. 16 jr. "Ciske de rat" - Odeon 4, al. "Ondeugende schoolmeisjes" - Le Paris 1 (656402), 18 jr. "De erotische avonturen van Lo lita" - Le Paris 2. 18 jr. "Jonge meisjes die de liefde le ren" - Le Paris 3. 18 jr. "De Liquidator" - Passage (460977). 16 jr. AMSTERDAM "Ciske de rat" - Alfa 1 (278806), al. "Unfaithfully yours" - Alfa 2. al. "Hotel New Hampshire" - Alfa 3, al. "Misbruikte meisjes" - Alfa 4. 16 jr. Yentl" - Alhambra 1 (233192), al. "E la nave va" - Alhambra 2.16 jr. "Against all odds" - Bellevue Ci- "Two of a kind" - Calypso 3, al. "Summercamp girls" - Centraal (248933), 18 jr "Scarface" Cineac (243639), 16 jr. "Silkwood' - Cinecenter (236615), al. "The dresser" - Cinecenter, al. "Cha cha" - Cinecenter, al. "Stripes" - Cinema 1 (151243), al "Apocalypse now" - Cinema 2, 16 jr. "Maak je borsten maar nat" - City 1 (234579). 16 jr. "Entre nous" - City 2, 16 jr. "Breakdance" - City 3, al. "Bastille" City 4. al. "My tutor" - City 5, 16 jr. "Terms of endearment" - City 6, al. "Le Marginal" - City 7. al. "Oblomow" - Kriterion, (231708), 16 jr "The best of Laurel Hardy" - Studio K (231708), al. "Easy rider" - Studio K. 16 jr. "Koyaanisquatsi" - Leidseplein- theater (235909). 16 jr. "Hot Bodies" - Parisien (248933), 18 jr. "Zwarte baretten" - Rembrandt- plemtheater 1 (223542), 16 jr. "Licht op groen voor de maagd" - Rembrandtpleintheater 2. 16 jr. 'Terror eyes" - Rex (246132), 16 jr. "Ninja avenger" - Rex. 16 jr. "Filmzomerfestival" - The Movies 1(245790) "Rocco e i suoi fratelli" - The Mo vies 2. 16 jr. "Another time, another place" - The Movies 3. 16 jr. "Reckless" Tuschinski 1 (262633). al "Lente symfonie" - Tuschinski 2, 16 jr. "Jubileum festival" - Tuschinski 3.12 jr. "Sophie's choice" - Tuschinski 4, 16 jr. "Don Camillo slaat door" - Tu schinski 5, al. "Terms of endearment" - Tu schinski 6. al. "The servant" - De Uitknk (237460), 16 jr Yves Montand is de hoofdfiguur in 'La Menace' (de bedreiging) die donderdagavond op Neder land 2 te zien is. Het is een thril ler waarin Henry Savin (Mon tand) er alles aan doet om zich zelf van moord verdacht te ma ken. Dit om zijn vriendin te spa ren. (20.30 uur). Verder is de komende week niet zo spectaculair op filmge bied. Weliswaar kunnen de lief hebbers van Humphrey Bogart morgenavond nog van hem ge nieten in 'The Maltese Falcon' (Nederland 1, 23.05 uur). Maar 'De vijfde kolonne' met Robert Mitchum bijvoorbeeld (zaterdag Duitsland 1, 22.20 uur) en Jere miah Johnson' (maandag, Neder land 2, 19.49 uur) zijn tamelijk uitgekauwde films die al eerder op de buitenlandse buizen waren te zien. Voor de liefhebbers van scien ce fiction draait morgenavond (Dtsl. 1, 24.00 uur) 'Futureworld' met Peter Fonda in de hoofdrol. Wie Larry Hagman nu eens in een andere rol dan JR uit Dallas wil zien, moet morgenavond de Belgische zender aanzetten. Om tien uur begint daar 'Schatten jacht', een avonturenfilm, met Hagman in de hoofdrol. Stacey Keach heeft het zondagavond Yves Montand. druk: eerst in een televisieserie (prinses Daisy) en vervolgens in 'Murder me, murderyou', waarin hij de figuur van detective Mike Hammer gestalte geeft. (Neder land 2. 21 45 uur). Het Duitse tweede net ver toont die avond onder meer 'Ro semary's baby' (ongeveer om kwart voor tien), op België wordt die avond 'Bad Blood' uit Nieuw- Zeeland vertoond (20.35 uur). Verder komende week onder meer 'Le bonheur', een Franse speelfilm uit 1934 van Marcel L'Herbier (maandag Dtsl. 1,23.00 uur) en 'Speedtrap', een Ameri kaanse film met de Nederlandse Dianne Marchal (vrijdag, Neder land 2, 23.40 uur). Barbara Streisand Na 'Can she bake a cherry pie' vertoont Het Kijkhuis 'Taxidri- ver' van Martin Scorsese met Robert de Niro. In deze film volgt de kijker een taxichauf feur. die vol ongenoegen zit over het schuim dat New York bevolkt. Zijn wraak is gruwe lijk. (maandag 20.00 en 22.15 uur). Volgende week vrijdag en za terdag is hier 'Apocalypse now' van Francis Coppola te zien met Marlon Brando, Martin Sheen en Robert Duvall. In de ze aanklacht tegen de oorlog in het algemeen en die in Vietnam in het bijzonder verworden de mensen tot beestachtige kari katuren. (20.00 en 23.00 uur). In het Filmhuis LVC wordt vanavond en morgenavond 'Dans la ville blanche' van de Zwitser Alain Tanner vertoond. (21.15 uur). Aanstaande don derdag begint het zomerpro- gramma van het LVC. De ko mende maanden wordt alleen op de donderdag- en vrijdag avond gedraaid. Donderdag 5 juli is 'Roodbaard' van de Ja panse grootmeester Akira Ku rosawa te zien. Een jonge arts werkt in een kliniek voor ar men. De directeur is een koppi ge en dictatoriale geneesheer, Niiki, bijgenaamd Roodbaard. De aanvankelijk slechte relatie tussen de twee mannen veran dert allengs in één van respect en waardering voor elkaar. (20.00 uur). Robert de Niro is de taxi chauffeur in 'Taxidrwer'. (archieffoto)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 17