Musea herdenken Willem van Oranje c Katwijkse expositie: originele visies op zee 'Moby Dick': door Globe overdaad aan ongein Jeugdtheater subsidiëren door regionale overheden Sterke typeringen in 'Harlekijns intriges' 'Le Joly Jeu': muziek theater voor kenners DINSDAG 26 JUNI 1984 Vier eeuwen geleden verinoord Kunst DEN HAAG (GPD) - Tien juli 1584. 's Morgens be raadslaagt Willem van Oranje in Delft met de bur gemeester van Leeuwarden over zijn testament. Ze eten samen, waarna de prins de eetzaal verlaat. Even later schiet Balthasar Gerards hem dood. Die moord op Willem van Oranje had dit jaar precies vier eeuwen ge leden plaats. Voor museum De Prinsenhof in Delft was dat aanleiding om een uit gebreide tentoonstelling over het leven van de prins in te richten. Ook de Ko ninklijke Bibliotheek en het Rijksarchief in Den Haag houden een expositie over Willem van Oranje. De Prinsenhof heeft een grote collectie schilderijen, prenten en voorwerpen van Willem van Oran je in bezit. Het was dan ook zijn laatste woonplaats en de plek waar de 'Vader des vaderlands' werd vermoord. Hij heeft er zelf door het kronkelige trappenhuis gelopen en over de hobbelige keien achter het huis. Precies op de helft van de ex positie bereikt de bezoeker de plaats van de moord: het trappen huis, waar de kogelgaten in de muur nog zichtbaar zijn. Er zijn heel wat kunstenaars die zich hebben laten inspireren door de moord. In het trappenhuis hangt een serie pentekeningen van Willem en Balthasar. Balthasar, de schurk, richt het pistool op de prins, die dramatisch neervalt. En wat waren nu precies de laatste woorden van de prins? Het kwam in elk geval neer op: „O God! Heb medelijden met mijn ziel en met dit arme volk!" Kort daarna blies hij de laatste adem uit. Er zijn weinig persoonlijke bezit tingen van Willem van Oranje be waard gebleven. De tentoonstel ling wordt dan ook voor een groot gedeelte gevuld met portretten van tijdgenoten en afbeeldingen van al lerlei gebeurtenissen waarbij de prins betrokken was. In de eerste zaal hangt een prachtig tapijt van een gezelschap dat op jacht gaat. Op de achtergrond is het paleis van de Nassaus in Brussel zichtbaar. Daar maakte de jonge Willem ken nis met het rijke hofleven dat voor namelijk bestond uit jachtpartijen, toernooien, bals en banketten. Tweehonderd kippen en 163 fa zanten. Dat was een klein deel van de bestelling die Willem van Oran je deed voor het geboortefeest van een van zijn zoons. De rekening van die gebeurtenis ligt in een vi trine op de eerste verdieping van De Prinsenhof, samen met onder meer brieven, een huwelijkscon tract, een reismes en een nieuw jaarskaart. Daar hangen ook por tretten van de talloze kinderen van Willem van Oranje. En een ver dwaalde bezoeker kan terecht ko men in een zaal met kostuums die Willem van Oranje gedragen zou kunnen hebben. In werkelijkheid zijn ze vrijwel nieuw en gebruikt voor de onlangs uitgezonden tele visieserie over het tumultueuze (liefdes)leven van de Vader des Va derlands. De Koninkljke Bibliotheek heeft een expositie ingericht met boeken van en over Willem van Oranje en brieven die hij heeft geschreven, of die hij heeft laten schrijven. Er is niet veel van zijn verzameling over, doordat nogal wat van zijn boeken in beslag zijn genomen of gestolen. Toch liggen er nog een paar prach tige exemplaren met vergulde kaf ten. Sommige zijn met de hand ge schreven en geillustreerd. Er zijn ridderromans bij, verzamelingen' van minnedichten en bijbels. Boe ken die hij waarschijnlijk heeft be zeten zijn ook in de verzameling opgenomen. Een deel van de expositie bestaat uit geschiedenisboekjes. Daarin wordt vrijwel altijd aandacht be steed aan Willem van Oranje, want hij is een van de helden uit de Ne derlandse geschiedenis. Als ze geil lustreerd zijn, dan is dat meestal met een afbeelding van de moord - blijkbaar een gebeurtenis die nogal tot de verbeelding spreekt. Ook toneelschrijvers hebben zijn laatste woorden vaak geciteerd. De moord was dan ook ideaal voor een sterfscène die uitgebouwd kon worden tot een soort opera. Soms waren de oorspronkelijke woorden niet meer terug te vinden in de tekst en in één stuk spreekt Willem zelfs 22 verzen uit, voordat hij sterft. De derde tentoonstelling over Willem van Oranje is waarschijn lijk alleen voor historici interes sant. Die wordt gehouden in het Rijksarchief en heet „Om er mijn graf te graven". Het onderwerp is de relatie van Willem van Oranje met het gewest Holland. Uitleg over historische gebeurtenissen wordt afgewisseld met kopieën van brieven, resoluties en notulen. Doordat elke luchtigheid ont breekt, lukt het waarschijnlijk al leen de zeer gemotiveerde bezoe ker om de hele tentoonstelling te bekijken. (Prins Willem van Oranje 1533- 1584, museum De Prinsenhof, Delft, tot 27 augustus; Boeken van en rond Willem van Oranje, Ko ninklijke bibliotheek, Den Haag, tot 26 juli; Om er mijn graf te gra ven, Algemeen rijksarchief, Den Haag, tot 31 augustus.) lïlE8»MtëK STAK* 'IKYKIMA DER KOOGELENDAER MEADE OSA&KJE J A« Raad voor de kunst: De plaats waar Balthasar Gerards zijn dodelijke schoten afvuurde op Willem van Oranje. Nog steeds kan men de kogelgaten in het trappenhuis van het Prinsenhuis zien. <Foto GPD) DEN HAAG (GPD) - Het jeugdtheater zou vanaf sep tember 1985 helemaal door de regionale overheden ge subsidieerd moeten wor den, met uitzondering van twee of drie gezelschappen. Deze zouden rijkssubsidie dienen te krijgen voor meerjarige projekten en daardoor in staat zijn zich gedurende een periode van 3 jaar nader te profileren. Dat is een van de aanbevelingen die de Raad van de Kunst aan de overheid doet voor een nieuw be leid voor het jeugdtheater in de ko mende jaren. In 1981 heeft de Raad voor de Kunst een 'jeugdtheaterinhaal- plan' gelanceerd om de positie van het jeugdtheater te helpen verbete ren. Dit jaar wordt het plan geëva lueerd en doet de Raad voor de Kunst aanbevelingen aan de minis ter voor WVC, Brinkman. Uit de evaluatie blijkt dat de positie van het jeugdtheater wel is verbeterd ten opzichte van het 'volwassenen' theater, maar dat de achterstand nog niet helemaal ingehaald is. HOGE PRIJS - Het schilderij „de martelaar St.Sebastiaan" van de Nederlander Joachim Wttewael is in Monte Carlo door het veiling huis Sotheby's verkocht aan een anonieme handelaar voor 6,8 mil joen francs, ongeveer 2,4 miljoen gulden. De prijs van i»et schilderij ver baasde alle deskundigen, die de waarde schatten op tussen 630.000 en 750.000 gulden. Wttewael (Utrecht, ca. 1566 - 1638) dateerde het doek 1600. Het meet 168 cm bij 123 cm. Op de veiling in Monte Carlo werd ook een recordprijs van 721.500 frank betaald voor illustra ties van Henri de Toulouse-Lau trec bij Jules Renards "Les Histoi- res Naturelles" uit 1899. Het werk was in het bezit van wijlen me vrouw Florence J. Gould, een Amerikaanse die aan de Rivièra woonde. Volgens het veilinghuis Sotheby was de koper kunsthandelaar John Fleming uit New York. Tot donderdag worden in Monte Carlo nog oude en moderne boe ken, meubelen, kunstvoorwerpen, porselein en gouden sieraden ge veild. daarom noodzakelijk. Daarin past ook de uitwisseling van jeugdthea ter-gezelschappen uit verschillen de regio's en het subsidiëren van eenmalige projekten door het Rijk. Voor het jeugdtheater moet een budget van 2,7 miljoen beschik baar komen. Dit is mogelijk door het vrijkomen van middelen uit de reorganisatie van het 'volwassen' toneelbestel en door toevoeging van middelen die tot nu toe ge bruikt werden voor het grootscha lig jeugdtheater. Breythenbach naar Poetry International ROTTERDAM (ANP) - De Zuid- afrikaanse dichter Breyten Brey- tenbach zal morgen aanwezig zijn bij de toekenning van het eregeld door de organisatoren van de Rot terdamse poëzie-manifestatie Poe try International. Breytenbach ont ving zelf in 1981 het eregeld, dat wordt toegekend aan een dichter die door zijn poëtisch werk in ern stige politieke moeilijkheden is ge komen. Volgens de organisatoren van Poetry International zal vermoede lijk ook de Cubaanse dichter Jorge Manuel Vails Arango, die vorig jaar het eregeld van Poetry kreeg toe gekend, aanwezig zijn. Arango is na een verblijf van 20 jaar in Cu baanse gevangenissen vorige week plotseling in vrijheid gesteld. De dichter is vervolgens vertrokken naar Venezuela en zal, als zijn ge zondheidstoestand dat toelaat, in Rotterdam aanwezig zijn om zijn eregeld in ontvangst te nemen. Het is nog niet bekend aan wie Poetry International dit jaar het eregeld zal toekennen. Het eregeld bestaat uit een bedrag van 10.000 gulden en een uitnodiging om aan het festival deel te r 'Nachtzee' van Geert Jan van Meurs Tentoonstelling van de Nederlandse Vereniging van Zeeschilders. Kat- wijks Museum, Voorstraat 46, Kat wijk. Tot en met 11 juli. Geopend: di. t/m za. van 10-12 uur en van 14-17 KATWIJK - Een bezoek aan het onlangs geopende Katwijks Museum is op het ogenblik extra de moeite waard. Het in een voormalige redersvilla gevestig de, smaakvol ingerichte museum met zijn verzameling scheeps modellen, sieraden, klederdrach ten en stijlkamertjes is op zich zelf een bezoek ten zeerste waard. Men kan er trouwens ook een grote verzameling beeldende kunst aantreffen, waaronder prachtig schilderwerk van Hans van Bartels. Extra aantrekkelijk is een bezoek nu men beneden in de expositiezaal werk van veer tien leden vane Nederlandse Vereniging van Zeeschilders kan bekijken. Ons land kent een lange tradi tie op het gebied van 'zeekunst'. Vele kunstenaars, onder wie Wil lem van de Velde II (1633-1707) en Hendrik W. Mesdag (1831- 1915), leefden zich in het verle den al uit met het onderwerp 'de zee' en wat daar zoal bijhoort. Het is een thema met zeer vele facetten, dat beoefenaars van ve lerlei kunstvormen al heel lang inspireert. Het werk nu van de (bijna alle professioneel opgelei de) beeldende kunstenaars die in Katwijk exposeren, toont beslist originele visies op het onder werp. De artistieke verwerking van tal van visuele kanten van de zee (en de mens op zee) is hier en daar gedurfd en nieuw. De be schouwer zal door deze werken zijn eigen kijk op dit onderdeel van de wereld dan ook zeker kunnen verruimen. Slechts een paar van de circa vijftig tentoongestelde schilder-, teken- en beeldhouwwerken (de vereniging kent dus niet alleen zeeschilders) tonen iets van de zee zélf. De rest laat de zee zien met vissers- of oorlogsschepen, havenscènes, bevolkte stranden, of zeelui-zonder-zee. Wat die eerste categorie betreft is het sculpturale werk van Geert Jan van Meurs opvallend. Hij maakte beelden die golven to nen, een zwin, en de' 'nachtzee'. Dit laatste werk is een uit hout gesneden, gestyleerd geheel van golven of stromingen dat don kerblauw is geschilderd met wat accenten in goud- en zilververf. Twee bonkige beelden in albast heten 'Golven'. Het is aardig om de massieve abstracties van gol ven van Geert Jan van Meurs te vergelijken met de platte, blader- achtige abstracties in het beeld houwwerk van Louk van Meurs. Dit laatste laat slingerende hoge golven zien waarop schepen dan sen. In één geval gaat het daarbij om een 'dodendans': het werk 'Prins Willem-Friso verdrinkt' toont een schip dat prooi is ge worden van golven die fel uit slaande vlammen lijken. De pure zee-zonder-mensen is ook het onderwerp van twee wat kleurstelling en compositie be treft tamelijk uitgebalanceerde schilderijen van Hugo Liebe, en van de inktschets 'Bretonse kust' door J. W. Heijting, een impres sie vol beweging. Temidden van het overige werk dwingen de zorgvuldig ver vaardigde aquarellen van H. Bos boom respect af, evenals de schetsmatig verbeelde oorlogs schepen (in actie, zo te zien) van J. Ploos van Amstel. De drie so bere teken/schilderwerkjes van Geert Jan van Meurs die een boot temidden van golven en "Moby Dick' op tekst en muziek van Maurice Horsthuis naar de roman van Herman Melville door Globe m.m.v. Het Brabants Orkest o.l.v. Arie van Beek. Regie: Gerardjan Rijnders. Gezien in Theater Carré op 25 juni. Herhaling vanavond. AMSTERDAM - In hun be werking van Melville's 'Moby Dick' laten Horsthuis en Rijn ders de vondsten en ideeën in een onafzienbare rij aan de toe schouwer voorbijtrekken, maar de beste vondst was toch om zonder pauze door te spelen. Daardoor voorkwamen zij dat al De intriges van Harlekijn', Comme dia dell'Arte door Teatro a l'Avoga- ria. Regie: Renzo Fabris. Gezien op 25 juni in Diligentia, Den Haag tij dens het Eerste Europese festival voor oude muziek, theater en dans. Aldaar ook vanavond. DEN HAAG - Een overwegend Hollands publiek keek gister avond in Diligentia naar een Ita liaans theater, dat in zijn moeder taal speelde. Bij de Poolse thea tergroepen in het Holland Festi val bleek de taal barrière vaak te groot voor een goed begrip. Voor een Commedia dell'arte-gezel- schap moet zo'n handicap juist eerder een uitdaging zijn. Want al worden er ook verbale grap pen gemaakt, de typering van ka rakters door beweging en uit spraak hoort bij Commedia del l'arte de voorstelling te dragen. Als dat goed wordt gedaan, lacht het publiek overal, van Vuürland tot Siberië. De klassieke commedia del- l'arte is voor te stellen als een Dallas van de renaissance. Alle figuren hebben zeer uitgespro ken karaktertrekken. Het zijn geen gewone mensen, maar uit vergrotingen van een deel. Hun wolken tonen lenen zich aardig voor identificatie door de be schouwer met de boot, vanouds symbool van de mens die drijft/ vaart op de levenszee. De bron zen van Hans Blank, die vissers aan het net, en een reddingsboot bemanning tonen, spannen mét het werk van Louk van Meurs mijns inziens de kroon op deze expositie. Van de enige echte zeeman on der de veertien artiesten, A. van der Veer (die stuurman en loods is geweest), van wie je eigenlijk de spannendste verhalen over de te veel mensen de voorstelling voortijdig verlieten, al was het gevolg wel dat het minder slaafse deel van de blijvers een toene mende verlangen aan de dag leg de om ondubbelzinnig van zijn misnoegen blijk te geven. Toch was de opzet van dit groots opgezette spektakel niet onaardig. De beroemde roman over de jacht op een reusachtige witte walvis werd als uitgangs punt genomen voor een persifla ge op alles wat er maar te persi fleren viel en om de zaak com pleet te maken, werd die persifla- eigenschappen zijn grotesk, en juist daardoor alom herkenbaar. Net als Dallas was de Commedia dell'arte vroeger een serie. Met dezelfde figuren werden steeds nieuwe verwikkelingen bedacht, waarbij liefde, bezitsdrang, ijdel- heid en kuiperijen niet van de lucht waren. In 'Gli intrighi di Arlecchino' is het de slimme knecht Harlekijn, die zijn meester Lucio wil helpen hart en hand van de schone Isa bella te veroveren. Haar vader, de vrekkige Pantalone, is daarbij een grote sta-in-de-weg. Met de hulp van de krijgshaftige Scara- muccia slaagt Harlekijn er uit eindelijk in de jonggeliefden sa men te brengen. Maar voor het zover is, heeft hij eerst als dokter vermomd Pantalone van een be roerte moeten genezen. En ook nog verkleed als gravin de mede minnaar Brighella aan een lijntje moeten houden. Maar, zoals gezegd, in feite is dat verhaal niet zo belangrijk. Het gaat vooral om hoe het wordt verteld. De speelstijl van dez*. Italiaanse groep zou je 'be schaafd uitbundig' kunnen noe men. De grappen zijn op een net te manier platvloers, al wordt er zee zou verwachten, is slechts één weinig zeggend, gemoedelijk schilderijtje te zien: het schip KW 22 te water. Gebrek aan echte ervaring met het zee-gebeuren kan natuurlijk wel eens lelijk uitkomen. Eén van de suppoosten van het mu seum, een ervaren zeeman, wees mij er op dat de schilder H. Ham- minga op zijn schilderij 'Logger voor de kust' iets onmogelijks toont: het vissersschip komt een haven binnenvaren bij wind kracht 8 9 (dit leidde de sup poost af uit de hoge golven en de ge zelf ook weer op de hak geno men. Met een volkomen gebrek aan zelfkritiek zijn Horsthuis en Rijnders hun doel echter volle dig voorbijgeschoten. De teksten van Horsthuis hingen van de flauwiteiten aan elkaar en kwa men het niveau van een door leerlingen in elkaar gezette schooluitvoering nauwelijks te boven, terwijl zijn muziek een ongeïnspireerde lappendeken was van filmmuziek, Mahler, Puccini en diverse Amerikaanse componisten, van Ives tot Glass. Het toneelbeeld van Paul Gallis zelfs in een nette Commedia del l'arte nog heel wat op eikaars bil len gekletst. Misschien komt dat, doordat dit stuk niet op het Ita liaanse platteland is ontstaan, maar in het Parijs van de zeven tiende eeuw, waar in die tijd de Commedia dell'arte geliefd was. Wat de begrijpelijkheid be treft: de typering van de figuren was sterk. Ook zonder een woord te verstaan waren Harlekijn, Pantalone en de schlemielige Pulcinella, - maar net wijs ge noeg om uit water en vuur te blij ven -, vaak komisch. Maar om het hoe en waarom van alle ver- half verzwolgen pier) en wel met gehésen gatzeil. In de werkelijk heid zal zo'n schip in die situatie met gestreken zeilen en met de motor op volle kracht varen. Toen de suppoost dit aan de schilder vertelde was diens eer ste reactie: "Maar vindt u het schilderij dan niet mooi?"; maar even later beloofde hij toch dit detail van zijn werk na de exposi tie te zullen corrigeren. Gezegd moet overigens worden dat de schilder de spannende sfeer van de situatie goed heeft getroffen. ANTOON ERFTEMEIJER zorgde voor een paar amusante momenten. Het deinende schip van kapitein Achab met op de achtergrond een beweeglijke, multifunctionele horizon zorgde voor een paar sterke momenten en het ten tonele voeren van Mo by Dick als een familielid van Pi no uit Sesamstraat bood temid den van de overdaad aan ongein een welkome verademing. Toch zou van dit alles nog wel een aantrekkelijke voorstelling gemaakt kunnen worden, maar een dergelijke voorstelling staat of valt met de bereikte graad van wikkelingen te kunnen volgen had ik de hulp van een mede-toe schouwster nodig, die Italiaans sprak. De organisatie, het Eerste Europese festival voor oude mu ziek, theater en dans, had nagela ten voor het publiek een samen vatting van het verhaal te maken. ARIEJAN KORTEWEG perfectie, en 'Moby Dick' viel dus gisteravond. Als een bak steen. Het is onvoorstelbaar dat volwassen mensen met zoveel amateuristisch en slaapwekkend gestuntel voor de dag kunnen komen en dat een professioneel opgezette produktie technisch zo slecht in elkaar kan zitten. Zelfs de enorme geluidsinstallatie bleek een aanfluiting, want het grootste deel van zowel de ge zongen als de gesproken teksten bleef onverstaanbaar. Alleen het aandeel van het Brabants Orkest bezat enig niveau, maar dat was 'Ontmoeting op het Goudbrokaten- veld' door Le Joly Jeu. Gezien op 25 juni in het HOT in Den Haag. DEN HAAG - Van en voor kenners van wereldlijke renais- sance-muziek was het program ma 'Ontmoeting op het Goud- brokatenveld' door de groep Le Joly Jeu. Dit gezelschap heeft zich gespecialiseerd in de vertol king van deze muziek en staat onder leiding van dr. Rebecca Stewart, die als specialiste voor renaissance- en barokmuziek aan het Koninklijk Conservato rium in Den Haag verbonden is. Samen met Keith Freepian, Jules Schaap en Charles Zebley namen zij de zanggedeelten voor hun rekening in een pro- grammaopzet, die ook bij een breder publiek kan aanslaan. En dat past in de doelstelling van de organisatoren van het Eerste Eu ropese Festival voor Oude Mu ziek, Theater en Dans, waarvan dit programma een onderdeel Men probeert het onderwerp namelyk wat luchtiger te bena deren, hetgeen op aardige wijze gelukt is. Er is een verteller, ge speeld door Wielant Eggermont, die het publiek met Nederlandse dus aan de muziek met besteed. Al met al geen voorstelling om voor naar Amsterdam te reizen, temeer daar gisteravond televi sie-opnamen werden gemaakt, zodat we dit muziektheater bin nenkort ook in onze huiskamers kunnen ondergaan. Het voordeel van een tv-toestel is echter wel dat er een knop aan zit. PAUL KORENHOF. teksten van informatie voorziet en uit Frans- en Engelstalige ooggetuigenverslagen citeert. In tien scènes wordt verteld over de ontmoeting tussen de Franse ko ning Frangois I (die in naslag werken 'een typisch renaissance- vorst, begaafd, beminnelijk, egoïstisch en frivool' wordt ge noemd) en de bekende Engelse koning Henry VIII (de roem ruchte blauwbaard, die zesmaal gehuwd is geweest). Dat gebeur de in een sober geënsceneerde vorm; daarbij bleek echter wel plaats voor een paar subtiele vondsten, zoals bijvoorbeeld ge stileerd aangegeven souperta fels, en een aantal taalgrappen, zoals het uitspreken van Franse teksten uit -die tijd met Engels accent en omgekeerd. Het gaat hier om de ontmoe ting tussen de beide hoogheden in juni 1520 op een open stuk land in de buurt van Calais; dat stuk land schitterde door alle pracht en praal en werd dan ook het Goudbrokatenveld ge noemd. Le Joly Jeu toont deze ontmoeting in een aantal scènes, waarin de meestel direkt op de gebeurtenissen betrekking heb bende muziek, en met name de zang, overheerst. De verschillen de scènes werden meestal instru mentaal geopend met door Hen ry VIII gecomponeerde muziek, die door Mollie Glazer op gamba en Irecn Thomas op luit werd uitgevoerd. WIJNAND ZEILSTRA Eerste Europese festival voor oude muziek, theater en dans

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 17