We zijn geen gil-apen Eddy Becker blijft het zonnetje in (NCRV)huis Brandpunt-eindredacteur Ton Verlind: D W A H G 'B U I Pret voor tien in schouwburg Nationale Ballet gaat op tournee Nog veel mis met proef 'Dievenbal' Haagse Salon Ton Verlind, de nieuwe eindredacteur van Brandpunt, tijdens een recente uitzending van de KRO. (foto gpd> - Zelfcensuur? „Och, ik vind dat je daar rekening mee moet houden, dat kun je niet maken. Ook al niet uit res pect voor degenen die jou het werken mogelijk maken". Hoop Verlind: „Ik geef toe dat het moei lijk te omschrijven is wat nu het katholieke van Brandpunt is. Er bestaat geen nauwkeurig lijstje met criteria. Je zou kunnen zeg gen dat wij niet kiezen voor de pessimistische benadering. Bij voorbeeld ons programma Brandpunt in de Markt. Wij ge ven voorbeelden van hoe inven tieve mensen uit de vervelende positie kunnen komen waar ze door de economische crisis in verzeild zijn geraakt. Wij gaan uit van de hoop en we werken van uit respect voor andermans op vattingen. Brandpunt in de Markt betekent voor ons funda mentele informatie geven, maar zo dat de mensen niet schrikken en toch blijven kijken. En gemid deld kijken 2,3 miljoen mensen, dus dat lukt blijkbaar". „Ik ben te bescheiden om te vin den dat er elke Brandpunt-uit zending een camera op Ton Ver lind gezet wordt om te registre ren wat Ton Verlind ergens van vindt. De tijd van het geheven vingertje is voorbij. De mensen vinden het niet interessant om de mening te horen van een wil lekeurige Brandpunt-redacteur. Ook zonder die commentaren kunnen wij onze identiteit wel waarmaken: door de onderwerp keuze, door onze aanpak en door de teneur van onze interviews". Verlind meent dat de vergelijking met het „oude", grensverleggen de, nieuwsmakende Brandpunt niet terecht is. Gepikeerd: „Wanneer ik dan ie mand van dertig jaar hoor zeg gen dat Brandpunt vroeger zo veel beter was, denk ik maar: dat kun jij nooit gezien hebben. Dat was de tijd dat de Brandpunt-re dacteuren als eersten overal met het vliegtuig naar toe gingen. Wanneer ze terug kwamen moes ten ze een soort persconferentie op Schiphol geven. Toen was dat zo ongeveer de enige echte ac tualiteitenrubriek. Alles was nieuw, alles was controversieel. Elk onderwerp was grensverleg gend en ik geloof er niks van dat die zogenaamde grensverleggen de taak nu alleen maar door de andere omroepen wordt waarge nomen. De voorlichter valt Ver lind bij: „Brandpunt is helemaal niet zo braaf en zo risicoloos, maar we zijn wèl degelijk". Maar gaan jullie dan ook door met die enorme hoeveelheid en quêtes? Brandpunt lijkt wel een onderzoeksbureau in plaats van een opiniërende rubriek. „Ja, wij vinden het bijvoorbeeld zeer relevant hoe de CDA-kiezer reageert op het kabinetsbesluit over de plaatsing van kruis- vluchtwapens". Verlind vindt het net nodig dat Brandpunt een standpunt in neemt over de kruisraketten of over de kortingen in het 1-juli- pakket. „Wij willen wel laten zien wat zo'n korting voor een gezin betekent en we laten dan een minister en een vakbonds man voor de camera reageren De kijker zal het een zorg wezen hoe Brandpunt daarover denkt Wy zullen zeker ook geen partij politicus elke week laten zeggen wat de mensen moeten vinden. Zeker niet in die vorm zoals Ach ter het Nieuws met Marcel Dam. Wanneer je de plannen alle omroepen voor het niei seizoen bekijkt, kun je constate ren dat het informatieaanbod zo wat verdubbeld wordt. Iedereen begint met middag-nieuws shows. Koos Postema komt te rug, er komt een extra-Journaaj bij. AVRO's Televizier komt op een vroeger tijdstip te zitten en krijgt een lichter en gevarieerder karakter. En ik zie, maar dan filo sofeer ik een beetje zonder dat we daar grondig met de redactie over hebben gepraat, een reden te meer om met Brandpunt wat meer de diepte in te gaan. Wij moeten bekijken of we op dat luchtiger pakket geen aanvulling moeten geven. Niet alleen even goed blijven als we al waren, maar nóg beter proberen te wor den. Structureler met bepaalde thema's aan de slag gaan. Niet zoals Aktua-TV van de TROS werken met heftige emoties die zwak onderbouwd worden". Ton Verlind vindt dat Brandpunt een reputatie van betrouwbaar heid heeft opgebouwd. De nieu we eindredacteur wil op die ma nier verder gaan. „We moeten onze signatuur vasthouden, maar we moeten de kijkers wel meer frapperen. Bij de kapper moet Brandpunt vaker onder werp van gesprek worden, meer dan nu". Eddy Becker: tijd voor wat ZATERDAG 16 JUNI 1984 Radio - tv kunst HILVERSUM (GPD) - Ad Langebent heeft een opvol ger gekregen. Ton Verlind (34), geboren en getogen in het Brabantse Etten-Leur, is de nieuwe eindredacteur van KRO's actualiteitenprogram ma Brandpunt. Hij beschouwt zichzelf van „dezelfde journalistieke school als Langebent" en dus zal er voorlopig niet veel ver anderen. Brandpunt blijft op serieuze wijze gedegen infor matie verschaffen. Hij vindt dat zijn rubriek betrouwbaar moet blijven en niet moet meehobbelen met de opper vlakkigheid die gemeengoed geworden schijnt. „Wij zijn niet van die gil-apen". door Will Triems De journalistiek interesseerde Ver- lind blijkbaar al heel vroeg, want op zijn veertiende („Dat kan ik - bewijzen") publiceerde het dag blad De Stem voor het eerst ko- pij van de Etten-Leurse corres pondent. Na een vijftal jaren bij dezelfde krant te hebben ge werkt kreeg hij contacten met de TROS en ging voor die omroep werken bij het radioactualitei tenprogramma. In 1978 maakte hij de overstap naar de KRO-tele- visie en na vijf jaar Brandpunt is hij nu dus opvolger van KRO's eigen goeroe Ad Langebent. Ontspannen lachend achter het bu reau in zijn eigen kamer naast de redactieruimte wijst hij op die te rugkerende periodes van vijf jaar: „Vijf jaar krant, vijf jaar TROS, vijf jaar Brandpunt-re dacteur, dus je kunt uitrekenen hoe lang ik dit zal blijven doen". „Ik beschouw de regionale journa listiek als een uitstekende leer school om alle grondbeginselen onder de knie te krijgen. Je leert keihard werken, zeker op zo'n eenmanspost in de regio en je leert frustraties verwerken. Je laat je niet zo snel meer ontmoe digen wanneer er iets tegen- loopt". - Hoe katholiek is Brandpunt en hoe katholiek is Ton Verlind? De verplicht aanwezige KRO-voor- lichter en de nieuwe eindredac teur gaan er eens voor zitten: dit is ten slotte een vraag die ver wacht werd en die ze al zo vaak hebben pogen te beantwoorden. In die beantwoording blijkt pas goed hoe uiterst voorzichtig de beide heren zich opstellen. Verlind: „Ik heb een katholieke opvoeding gehad. Dat wil niet zeggen dat ik elke week naar de kerk ga, maar het betekent wel dat ik geen wrok voel, geen af stand heb genomen van het tra ditionele katholicisme. Maar dat wil ook weer niet zeggen dat ik vind dat binnen die katholieke kerk alles optimaal is geregeld". De gesprekspartner van de afde ling Voorlichting wijst er op dat de KRO hard werkt om de bin ding met de katholieken in Ne derland te versterken, om de banden aan te halen zoals hij het uitdrukt. Hij vertelt dat de KRO weer strakkere normen hanteert bij het aanstellen van personeel. „Er wordt weer een zorgvuldiger personeelsbeleid gevoerd. Het is ondenkbaar dat we bijvoorbeeld journalisten aannemen die geen affiniteit hebben met het katholi- cisme of die daar bewust afstand Elke uitzending van Brandpunt eindigt met een grap, of beter ge zegd grapje. Een knipoogje naar de actualiteit zonder mensen te shockeren. (Bijvoorbeeld na de overstroming van de rivier de Maas in Limburg: „Ik dacht dat Limburg met carnaval al onder gelopen was". Resultaat 16 woe dende reacties. En wanneer er dan boze brieven van kijkers komen of zelfs opzeg gingen van lichtgeraakte zware katholieken, schrijft Ton Verlind een brief aan de bedankers. Kees Musters (38) staat maar zelden met beide be nen op de grond. Hij is Nederlands, Europees en wereldkampioen zweefvliegen en in het dagelijks leven piloot op een Boeing 737 van Transavia. Gisteren is hij afgereisd naar Vinon in de zuidelijke Franse Alpen. Daar gaat hij zijn Euro pese titel verdedigen. Hij is geboren in Tilburg maar woont al geruime tijd in Alphen aan den Rijn, vanwege de nabij heid van Schiphol Bij al dat verkeer in hoger sferen kan er geen spra ke zijn van regelmatig tv-kijken. Maar als hij thuis is, staat de beeldbuis vaak aan. Kees Mus ters vermoedt dat het tijd wordt een video aan te schaffen. Ingeklemd tussen de bijna ge heel verregende nationale zweefvliegkampioenschap- pen en de naderende Europe se kampioenschappen zit nog een krap weekje om wat tv te kijken. Door gebrek aan wed strijddagen behoud ik de Ne derlandse titel tot volgend jaar, ondanks een vijfde plaats in het klassement. Zaterdag 9 juni miste ik de prijsuitreiking en het eind- feest door ziekte. Een aardige gelegenheid om mezelf dan maar te verwennen met een ruime portie tv. Om eerst even mijn persoonlijke smaak te omschrijven: ik houd van Koot en Bie, Urba- nus en Freek de Jonge. Ik verafschuw series als Dallas, Dynasty en Falcon Crest (ver zamelnaam: Dallasty Crest), alsmede elke tv-quiz. Mijn fa voriete omroep is de VPRO, de vervelendste is de EO. Zaterdagavond waren achter eenvolgens twee bejaarde' films te zien. 'Silk stockings' met Fred Astaire en zowaar onze eigen Wim Sonnevels gaf het nodige zoetsappige, nostalgische vermaak. Ou derwets ongecompliceerd, met een karikatuur van de Russische maatschappij stammend uit de koude oor log, die helaas een kern van waarheid bevatte. Daar te genover een als ideaal afge schilderd, kapitalistische we reld. Als slot uiteraard een hereniging van beide gelief den. Eind goed al goed. Na kleine pauze volgde op het andere net 'White heat'. Deze nachtfilm eindigt ook al geweldig: aan het slot zijn al le misdadigers dood, de grootste boef als laatste met Kees Musters. (foto Wlm Dijkman) een grote explosie. Dat waren nog eens mooie tijden! De volgende dag (zondag) heb ik vanzelfsprekend gekeken naar de tennisfinale in Frank rijk. Geweldig om te zien hoe na twee sets een eigenlijk al besliste wedstrijd zo'n wen ding kan krijgen. Als ik naar het prijzengeld kijk, denk ik toch wel eens bij mezelf: ik heb de verkeerde sport geko zen. Met zweefvliegen is geen cent te verdienen, het kost al leen maar geld. Maar daar door blijft het waarschijnlijk ook leuk. Na de tennisfinale gegeten en afgewassen. Gezellig een slokje wijn en de tv even uit Daarna zag ik nog een staar tje van het American Foot- ball-programma. Ik heb dat al vaker gezien, ook in de Verenigde Staten. Het is daar populairder dan bij ons het Europese voetbal. Ons voet bal heet daar 'soccer* en wordt door velen gezien als een sport voor oude dames. Nou ja, alles is relatief. Het gaat wel niet zo ruw hier, maar onze voetballers lopen er ook niet zo geharnast bij. Het slot van de avond heb ik gevuld met weer een oude film. Ditmaal 'Birds' van Hitchcock. Ik had de film vroeger al in de bioscoop ge zien. Ditmaal was hij omge doopt tot 'Die Vogel' en uiter aard nagesynchroniseerd. Ze doen dat erg perfect, maar het blijft vreemd. Vooral in bijvoorbeeld een western. Het is raar als je John Wayne "hande hoch" hoort roepen. De Duitsers zelf weten geluk kig niet beter. Maandagavond geen tv gezien. Ik had een late vlucht naar Portugal uit te voeren. Dinsdag was een zwarte dag. Er was maar één item op het journaal dat tot mij door drong: ik zag hoe één van mijn beste vrienden uit zijn woning werd gedragen: de restauranthouder van mijn thuisveld Teriet. Neergescho ten met zijn vrouw en zus. Onbegrijpelijk, afschuwelijk. Alleen in oude films zijn het de misdadigers die worden neergeschoten. In de werkelijkheid zijn het vaak de onschuldigen... De tv bleef aan, maar ik kon mij later niet meer herinneren wat voor programma te zien was. De rest van de week kenmerkte zich door chronisch tijdge brek. Geen tv kijken dus. Ge lukkig interesseren de Euro pese Kampioenschappen voetbal mij hoegenaamd niet. Bc^ga straks naar mijn eigen KEES MUSTERS (GPD) - Hij is goed in kwisspelen in het land, trekt naar perso- neelsavonden en piaakt als pre sentator zelfs met 'redelijke re gelmaat' een uitstapje naar mo deshows. Opgeruimd en stra lend, het zonnetje in huis als de NCRV op de televisie is. Eddy Becker is sinds 1970 veel op de buis, nadat hij al in 1966 begon nen was bij Veronica-radio. Het gaat hem goed, hij heeft veel werk, denkt dat hij als presenta tor „een van de goedkoopste" is en hanteert als stopkreet: „Ik mag niet klagen en ik wil niet klagen, er zijn geen obstakels". Daarna produceert hij een harte lijke, niet geacteerde lach en zegt iets aardigs tegen zijn vrouw. Ter verklaring vervolgens: „We zijn al 17 jaar getrouwd. Dat schijnt een unicum te zijn, maar we hebben nog wel dertig jaar voor de boeg". Ze spreekt het niet tegen. Eddy Becker (37) zit goed in zijn woonplaats Hilversum. De NCRV koestert hem. Becker ver zekert overigens met enige plechtstatigheid dat het vertrek van collega Ted de Braak naar de KRO-televisie niets te maken heeft met de omstandigheid dat hij straks met dubbele frequen tie een nieuw programma mag doen. Dat was al anderhalve maand eerder besloten, vertelt hij. 'Kwistig met Muziek' verdwijnt en maakt plaats voor 13 uitzendin gen 50 minuten van de Eddy Becker Show. Twee keer per maand en dat is iets uitzonder lijks. Becker heeft er een vracht werk aan. Deze maand bereist hij een keer of acht in hoog tempo door Jacques d'Ancona het land om in een aantal voor ronden de kandidaten uit te zoe ken voor de show. Dat gebeurt in wedstrijdvorm, maar in feite zijn het audities. De NCRV gaat zoeken naar sho wattracties, mensen die als ama teur of beginnend professional iets presteren. Dat mag op uit eenlopend gebied zijn: van goo chelen tot antipodewerk, kunst fluiten of kunstknippen, mits het kwaliteit heeft. „We willen een duidelijke presen tatie van wat er leeft, ook op het gebied van het variété. Het is geen talentei\jacht, al is er aan het slot van de reeks wel een tro fee aan verbonden. Het redactie team stelt 't op prijs dat ik bij de selectie nauw betrokken ben en dat vind ik zelf prettig. Ik ken de mensen dan al een beetje als we straks de programma's gaan ma ken in De Lievekamp in Oss", motiveert Becker zijn aandeel. Het is razend veel werk, want ze gaan niet over het ijs van één zo mernacht. Van de voorronden worden video's gemaakt en Bec ker gaat die thuis nog eens rustig bekijken, want de kandidaten moeten zijn tv-show maken. Wie wint in de voorronde kan er ab soluut niet zeker van zijn dat er een plaats wordt gereserveerd in de tv-uitzending. Dat hangt hele maal af van de kwaliteit. Van de 2000 aanmeldingen valt uiteinde lijk 95 procent af. Hoe het programma er uit komt te zien wordt in de NCRV-burelen nog druk besproken. Misschien komt er een eindspel; in elk ge val geen grote showstar. Wel komt de bekende groep 8-plus terug, een van de pilaren van 'Kwistig met Muziek'. Waarom gaat dat programma ei genlijk weg? Was het niet leuk meer? Eddy Becker „Juist wèl. Net als destijds met de Eddy Go Round Show stoppen we na vijfjaar op het hoogtepunt, al klinkt het pre tentieus om dat van jezelf te zeg gen. Nu vinden de mensen het jammer dat het ophoudt. De waardering ligt met 73-74 lekker hoog, maar in gezamenlijk over leg zoeken we binnen de NCRV iets anders. Het is goed dat de mensen een plezierige herinne ring overhouden aan 'Kwistig'. Dat werkt verfrissend". Vervolgens pakt hij zijn agenda na een alarmerend telefoontje met het verzoek of hij bereid is een winkelcentrum met zijn aanwe zigheid te vereren. „Voor een groot project is weinig ruimte, maar dit lukt nog wel", lacht de presentator. Met Split Britches Company en Bloolips Het Leidse Festival of Fools met op tredens van The Split Britches Company en Bloolips op 15 juni in de Leidse schouwburg. LEIDEN - Eigenlijk is het niks voor in de schouwburg, zo'n fooisprogramma. Te netjes, te stijf, te krullerig. Maar als de fools hun gekte maar genoeg uitbuiten, maakt de omgeving niet meer uit. Die vergeet je dan gewoon. De drie vrouwen uit de Verenigde Staten - direct from Palm Springs, Florida, or some place like that - die sa men the Split Britches Compa ny vormen, zijn daar goed en gek genoeg voor. Hun programma heet 'The beau ty and the beast', ooit ook verfilmd door Jean Cocteau. Bij hen is het het verhaal van een jiddische vader, -schmuck -, die voor zijn dochter een roos gaat plukken. Een beestmens neemt hem gevangen en laat hem vrjj in ruil voor zijn doch ter, de beauty. Met haar wil hij trouwen. Dat verhaal is niet meer dan een rode draad, die Vaak hopeloos in de knoop raakt. Zo denkt het beestmens dat hij eigenlijk James Dean is en de beauty ziet zichzelf als Katherine Hepburn. Van beide sterren worden sterke imita ties gebracht. Dan is er nog een heilssoldate, die bij het lezen van een passage uit Macbeth hevig opgewonden raakt. Een archaisch soort Engels is vaak de voertaal in de voorstel ling. De drie leden van Split Britches hanteren die taal vir tuoos om er allerlei woord grappen mee uit te halen. Maar ook met hun mimiek kregen ze de zaal aan hun voeten. Na de pauze kwam Bloolips. Zes bevallige heren, die een soort theater brengen dat men aan de overkant van de oceaan 'gay', en bij ons 'flikkertheater' noemt. Een programma met veel glitter, bizarre kostuums, verleidelijke knipoogjes en pruilmondjes. Het programma kwam nogal traag op gang, waardoor de aanstellerigheid overheerste. Al was de Banana Song - uiter aard over dat soort bananen dat niet aan bomen pleegt te groeien - een prachtig num mer. We moeten oppassen met dit soort nummers. Straks krij gen we nog een slechte naam, zeiden ze met zelfspot. In het tweede deel kwamen ze echt goed los. Een sterke tap dans op 'In the mood' en een prachtig verbeelding van prin ses Salomé, die de dans met ze ven sluiers opvoert om van een Herodes met spraakgebrek het hoofd van Johannes de Doper te krijgen. Beide groepen mochten pas na toegiften het podium verlaten. ARIÉJAN KORTEWEG AMSTERDAM (ANP) - Het Natio nale Ballet zal in de maanden ju ni en juli een reeks voorstellin gen van balletten van Hans van Manen geven in Londen en in verschillende plaatsen in Israël. Van maandag 18 tot en met zater dag 23 juni presenteert het Natio nale Ballet in The London Coli seum een serie van zeven voor stellingen. De tournee naar Lon den wordt mede mogelijk ge maakt door een speciale subsidie van het ministerie van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur. Het balletgezelschap vertrekt op dinsdag 10 juli voor een tournee van twee weken naar Israël. In totaal worden negen voorstellin gen gegeven van balletten van Hans van Manen in de steden Tel Aviv, Haifa, Jeruzalem en in twee kibbutzen. Deze tournee vindt plaats zonder extra over heidssteun. Proefvoorstelling van 'Het Dieven bal' van Jean Anouilh door de to neelgroep van het Bonaventura College. Gezien op 15 juni in het gebouw Burggravenlaan. Aldaar nog te zien: 19 en 20 juni en op 21 en 22 juni in de Mariènpoelstraat. LEIDEN - 'Het Dievenbal' van Jean Anouilh belooft in de uit voering van het Bonaventura College een zeer kluchtig blij spel te worden. Gisteravond had een 'aangeklede' proef voorstelling plaats, waaruit bleek, dat het verhaaltje een groot aantal spelers verlangt en vele verkleedpartijen moge lijk maakt. De resterende dagen tot de pre mière zal heel wat werk verzet moeten worden, want op de souffieuse wordt nog ontoe laatbaar veel een beroep ge daan. Er ging ook veel mis in de enscenering van het geheel. Dat komt waarschijnlijk door dat men de vrij kleine toneel ruimte veel te vol heeft gezet met grote, niet-funetionele meubelstukken. Tweemaal bij voorbeeld vielen de kaarsen van de kandelaber om en vie len mensen bijna van het to neel, omdat te veel personen op een te kleine ruimte opeen gepakt staan. Regisseuse Margje Tang Yuk moet er steeds op blijven letten dat de spelers hun enthousias me niet in irritante overdrij ving laten omslaan. Dat gevaar ligt namelijk bij enkelen van de in totaal zestien spelers op de loer. Schijn en werkelijk heid lopen in deze 'comédie- ballet' een beetje ingewikkeld door elkaar. En door een ver liefdheid wordt het allemaal aanzienlijk moeilijker. Hoe dat nu precies zit, kan men in de komende week het beste zelf gaan bekijken. WIJNAND ZEILSTRA DEN HAAG (ANP) - De Haagse Salon wordt van 1 tot 23 juli gehouden in de ruimten van de Haagse kunstenaarsvereni gingen Pulchri Studio, Haagse Kunstkring en Arti et Industriae. De drie hebben het initatief ge nomen voor het opnieuw instel len van de expositie van werken van hun kunstenaars-leden en van beelende kunstenaars uit de regio Den Haag. Per kunstenaar kunnen drie werken worden ingestuurd. Na dat en toelatingscommissie haar werk heeft gedaan, treedt een on afhankelijke jury aan voor de beoordeling. Zij kent onder meer de drie prijzen van elk 5000 gul den toe. Ingezonden kunnen worden: schilderijen, tekenin gen, grafiek, ruimtelijk werk en fotografie. Toegepaste kunst en gebruikskeramiek worden niet toegelaten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 29