In Sassenheim zingen ze vrijuit C KERKDIENSTEN Toch is het nietcorrecten niet 'loyaal' ZATERDAG 2 JUNI 1984 Dat ook bij de nazaten van de Afscheiding, de Christelijke Gereformeerde Kerken, de strakke kerkelijke eenheid langzamerhand ruimte moet maken voor de groeiende be hoefte aan verscheidenheid, bleek vorige week nog eens duidelijk bij de bevestiging en intrede van de jonge do minee Aarnoudse in de kerk van Sassenheim. Zo dicht plaatsen als Katwijk, Rijnsburg en Sassenheim aard rijkskundig bij elkaar liggen, zo ver onderscheiden ze zich in 'geestelijke ligging' van elkaar, ook bij de christelijke gerefor meerden. Uit de liturgie die bij de bevestiging en intrede van de pas afgestudeerde ds. Aarnoudse werd gebruikt sprak één ding zonneklaar: dat de afgescheiden geloofsgemeenschap van dit bol- lendorp met de tijd is meege gaan. En dat kan van de genoem de naburige zusterkerken zeker niet in die mate worden gezegd. Die hebben dan ook hun eigen geschiedenis. De kerk van Sassenheim laat er geen twijfel over bestaan, dat ze tot de 'progressieve' vleugel in deze kerk behoort en liturgisch een eigen weg gaat, niet gehin derd door het historische feit dat een van de redenen voor de Af scheiding, nu precies 150 jaar ge leden, juist de beruchte 'gezan genkwestie' was. De Cock en de zijnen wezen de vrije liederen in de kerkdienst resoluut af, omdat met deze eigentijdse versjes heel gemakkelijk onbijbelse ideeën de kerk konden binnendringen. En niemand kan beweren, dat dit niet gebeurd is. In het bollendorp zijn niet alleen de nieuwe psalmen (naast de ou de berijming), gezongen in vlot ritme, en de nieuwe bijbelverta ling gemeengoed, maar worden ook gezangen uit het nieuwe Liedboek voor de Kerken onbe kommerd aangeheven, en dat op een wijze die onmiddellijk ver raadt dat ze daar de moeite van het begin al ver achter zich heb ben. Ze zijn er ruim tien jaar na de officiële invoering van het Liedboek al goed vertrouwd mee. Het is een wat eigenaardig volkje, de afgescheidenen van Sassen heim, die zich pas in 1924 aan eensloten tot een plaatselijke kerk. Volgens het pas uitgeko men Jaarboek van 1984 horen er niet alleen leden bij uit die omge ving, maar ook uit Alphen aan den Rijn, Koudekerk, Katwijk en Rijnsburg. Die leden hebben er blijkbaar geen behoefte aan, zich bij de dichtstbijzijnde christelij ke gereformeerde kerk aan te sluiten. In Alphen, Katwijk en Rijnsburg staat deze kerk be kend als 'nogal traditioneel'. Wat juist de kerk van Sassenheim zo'n eigen sfeer en karakter geeft, is daar uitgesloten. Geen zwarte-pakken-kerkeraad. Andere accenten De Sassenheimse kerk had van 1958 tot 1973 ds. L. S. den Boer als predikant. Hij zag er geen been in, de liturgie met de nodi ge gezangen uit de hervormde bundel van '38 - het Liedboek was er toen nog niet te door spekken, en beperkte zich daar bij niet tot de bekende 'toppers'. B\j zijn afscheid hadden de gas ten van elders - verbaasd over zoveel plaatselijke vrijheid - heel wat moeite om de melodie van het mystieke avondmaalsge- zang van Thomas van Aquino ('U, verborgen Christus, bid 'k eerbiedig aan') mee te zingen. Sommigen deden die moeite dan Geestelijk leven Ds. Jac. J. Rebel, nu ziekenhui spredikant in Amersfoort, die De Boer in 1974 opvolgde, bewoog zich min of meer langs dezelfde lijn. Hij had, net als zijn voorgan ger, een hekel aan eenzijdighe den en al te traditionele opvattin gen, die in de kerkelijke institu ten vaak alleen het eigen gelijk of het groepsbelang moeten beves tigen. De jonge Aarnoudse, door de Apel- doornse nieuwtestamenticus J. P. Versteeg - ook voorzitter van de Evangelische Alliantie - tot predikant bevestigd, begint zijn loopbaan in een kerkelijke sfeer, die dan ook in verschillend op zicht afwijkt van wat in de kerk van de Afscheiding officieel nog de toon aangeeft. Maar Sassenheim is geen uitzonde ring. Er zitten meer plaatselijke kerken op dat nieuwe spoor. Het bewijst, dat de traditionele men taliteit van dit kerkgenootschap langzaam aan het veranderen is en dat plaatselijke kerken zich op het punt van de liturgie min der gelegen laten liggen aan wat van hogerhand wordt verordi neerd. En dat is veelbetekenend, want achter de gewenste vrijheid in liturgische vormen kan men vaak ook andere dan de gebrui kelijke theologische accenten waarnemen. Waar een gemeente even onbelemmerd gezangen als psalmen zingt, is - met alle eer bied voor de Schrift - ook de prediking minder 'zwaar'. Eenheid bewaren Het al of niet zingen van gezangen, naast de - meer of minder be kende 150 psalmen, is bij de christelijke gereformeerden tot een heet hangijzer geworden. Ve len zien daarin een toets om ie mands 'zuiverheid in de leer' te meten. Op de vorig jaar in Rot terdam gehouden synode was het een van de belangrijkste pun ten. De voorstanders van gezangen hebben hier een bittere pil moe ten slikken. door S. J. de Groot Zal de jonge christelijke gerefor meerde dominee van Sassenheim, J. M. Aarnoudse, ooit de kansel in Alphen, Katwijk of Rijnsburg mo gen betreden? Ze zijn daar zo an ders dan in de bollenstreek De christelijke gereformeerde kerk in Sassenheim De synode van 1980 had een - naar sommigen meenden hoopvolle uitspraak gedaan over 'ruimte voor bijbelgetrouwe liederen in de eredienst'. Een commissie kwam op de volgende synode met een concept van 120 liede ren, maar de kerkeraad van Meerkerk ging in beroep tegen de uitspraak van de synode-1980, en uit het oosten en zuiden van het land werden voorstellen op tafel gelegd om de zaak bij het oude te laten, dus géén liederen naast de psalmen en de paar be rijmde bijbelgedeelten. Maar ook de commissie zelf was verdeeld. Slechts vier van de ze ven leden pleitten voor een eigen bundel. In haar rapport waar schuwde ze zowel voor 'behoud zucht' als voor 'vernieuwings drang'. En daarmee legde ze de basis voor een pas op de plaats. Ook in de commissie van onder zoek en advies waren de opvat tingen niet gelijk. "Vanuit de Heilige Schrift hebben wy de roeping elkaar in liefde te verdragen. De synode dient zich bij het nemen van een beslissing te laten leiden door wat de Schrift ons leert over de trouw aan de waarheid en de eenheid. De zorg voor de reine prediking van het evangelie zal zich uit strekken over de rechte zorg voor het lied in de eredienst". Die passage maande de synode van Rotterdam tot uiterste voor zichtigheid. Lang hebben de broeders - zus ters kent deze synode niet - er over gepraat. Vóór alles mocht de geloofseenheid niet worden geschaad door onderling ver stoorde verhoudingen. Maar, zo vroegen sommige synode leden, komt de geestelijke een heid nu werkelijk onder span ning te staan, als in gemeente A bijbelgetrouwe liederen worden gezongen en in gemeente B niet? Is het een eis van de Schrift, dat de plaatselijke kerken zich in li turgische zaken uniform opstel len? Mag er in bijzaken geen ver scheidenheid bestaan? Met 28 tegen 24 stemmen besloot de synode, dat in de eredienst al leen de 150 psalmen worden ge zongen, alsmede berijmde bijbel gedeelten die door de synode zijn vastgesteld. De overweging was, dat ook in liturgische zaken de eenheid moet worden be waard. Het besluit van 1980 stel de een definitieve beslissing in belangrijke mate afhankelijk van de eenheid der kerken. Alleen bewerkingen in liedvorm van aaneengesloten passages uit de bijbel, waarin de oorspronkelijke tekst getrouw wordt gevolgd, zullen in de toekomst worden toegestaan. De commissie kreeg de opdracht om daarnaar uit te Geen speld Dat dit besluit tegengestelde ge voelens zou oproepen, was te voorzien. De stemverhouding zegt wat dat betreft genoeg. Plaatselijke kerken die in hun li turgie het gezang al een tijd oefe nen laten zich door zo'n 'oplos sing' niet zomaar op dood spoor zetten. Ze willen hun eigen ver antwoordelijkheid en schromen niet dat ook uit te dragen. Christelijk gereformeerde radio- (foto Holvast) en tv-diensten bijvoorbeeld ver schillen in liturgisch opzicht nauwelijks van die van andere kerken. Ds. H. van der Schaaf (Dordrecht), een van de redacteuren van het Jaarboek, schrijft in zijn jaar- overicht, dat het probleem er door dit synodebesluit niet een voudiger op is geworden. "Er zijn gemeenten, waar men vóór de synode van 1980 al ten on rechte gezangen zong. Men voel de zich in die kerkordelijke over treding geruggesteund door de uitspraak van 1980 'dat de Schrift het zingen van liederen die geen rechtstreeks berijmde bijbelgedeelten zijn niet ver biedt'. Maar nü is een definitief besluit gevallen". "De synode", zo vervolgt ds. Van der Schaaf, "onderstreepte in een later stadium zelfs, dat de kerken zich - naar kerkelijke stijl en christelijke inzetting - zullen houden aan wat bij ge meenschappelijk akkoord is en wordt bepaald. De voorwaarden waaronder men in de kerkorde is overeengekomen om samen kerk van Christus te zijn, dient men dus te respecteren door ze stipt na te leven". De conclusie van ds. Van der Schaaf laat aan duidelijkheid niets te wensen over: "Je krijgt er geen speld tussen. Het wél zin gen is in strijd met het bepaalde, niet correct en niet loyaal". Sas senheim en soortgelijke lokale kerken weten nu, hoe van hoger hand hun zelfgekozen vrijheid wordt be(ver)oordeeld. Hoog tijd Maar de Jaarboek-schrijver stelt dan wel een paar puntige vragen. "Hoe is het te rijmen, dat de Schrift het zingen van schriftuurlijke lie deren niet verbiedt (synode- 1980), maar dat dit niet als conse quentie hoeft in te houden, dat het schriftuurlijk is om het ook te doén? Hoe moeten wij een en ander, vooral aan kritische mee levende jongeren, verkopen? Waar blijven we met de regel uit de kerkorde dat geen kerk over andere kerken enige heerschap pij zal voeren? Is het geestelijke karakter van de kerk, waarin aan Christus de alleenheerschappij toekomt, hiermee niet in gevaar gekomen? Werd in dit besluit dé eenheid van de kerk werkelijk in het oog gehouden?" Deze zaak zal op de volgende syno de zeker opnieuw aan de orde komen. Ds. Van der Schaaf vindt niet, dat er tot dat moment moet worden gezwegen. "Het wordt hoog tijd, dat we met elkaar eens praten, maar dan wel over de we zenlijke zaken van het kerk-zijn. In zulke gesprekken zullen we goed naar elkaar moeten luiste ren en elkaar niet moeten zien als voorwerp maar als mede-onder werp van gesprek. Met name de predikanten zullen hierin het voortouw moeten nemen". Van der Schaaf noemt in zijn jaar overzicht ook nog het verschijn sel van de 'onverantwoorde kan- selcensuur'. Ook dat komt, net als in andere kerken, bij de christelijke gereformeerden voor. Naarmate vooral jongere predikanten meer gevoelig wor den voor vernieuwingen, blijven kansels in behoudende gemeen ten voor een steeds grotere groep gesloten. Het valt moeilijk meer te ontkennen, dat de nakomelin gen van de Afscheiding een kerk zijn geworden met twee stromin gen. Jongeren - maar zeker niet alleen zij - gaan zien, waar de traditie niet meer voldoet aan een werkelijk bijbelse maatstaf. Dat veroorzaakt spanningen, om dat het 'leven' zich nu eenmaal niet blijvend laat insnoeren door wat de 'leer van de traditie' voor schrijft. Geen kerk die zich niet terugtrekt op een eiland, maar midden in het leven wil staan, ontkomt daaraan. Het gaat er dan maar om, hoe die beide - leer en leven - in creatieve har monie met elkaar gebracht kun nen worden. Bij de intrede van de jonge Aar noudse in Sassenheim zong een iets oudere collega uit een ande re plaats de gezangen luid mee. Hij hoefde niet eens op z'n ge drukte liturgie te kijken. Zijn ei gen plaatselijke kerk is daar nog niet aan toe. Dat vindt die domi nee natuurlijk jammer. Maar hij wil behoedzaam te werk gaan. Misschien krijgt hij het straks voor elkaar om met één gezang vóór de dienst te beginnen. Be kend maakt bemind.... Met een zekere mate van vrijheid kan de eenheid meer zijn ge diend dan met een algemeen ver bod dat alleen nog vanuit de his torie verklaarbaar is. De strijd van de Westduitse vak bonden voor een 35-urige werk week echoot door tot in de Evan gelische Kerk van Duitsland. Tijdens een 'politiek nachtgebed' in Frankfurt herhaalde hoogle raar theologie dr. Luise Schot- troff uit Mainz, dat God ondub belzinnig voor een 35-urige werkweek is. Bisschop Harms van Oldenburg reageerde daar onmiddellijk op: "Wie dat be weert, verkondigt een dwaal leer". Het voorlopig laatste woord in deze kwestie kwam van de voorzitter van de Duitse Evangelische Kerk, bisschop dr. Eduard Lohse. Hij staat bekend om de manier waarop hij moeilij ke zaken kan omzeilen. Tegen over journalisten in Hannover zei hy: "Ik ben niet van mening, dat de goede God precies weet, hoeveel uren per week wij moe ten werken. Daarom zal de kerk geen officieel standpunt vóór of tegen innemen". Inmiddels duren de stakingen voort. De paus is tevreden over het (met Pasen gesloten) Heilig Jaar. Dat staat in een brief aan alle bis schoppen. Het is nu de taak van bisschoppen, priesters, religieu zen en leken om door passende geestelijke en pastorale initiatie ven het geweten van de gelovi gen verder te beïnvloeden, zegt de paus. De verrassende bereid willigheid van de gelovigen om aan het Heilig Jaar mee te werken noemt hij 'troostrijk'. De paus hoopt, dat de ervaringen met dit jaar zullen bijdragen aan een opleving van de priesterroe pingen. Kardinaal Höffner, hoofd van de Duitse Rooms-Katholieke Kerk, is naar Brazilië gereisd om een onderzoek in te stellen naar de opleiding van priesters in het bisdom Sao Paulo. Hij zal er ver schillende 'vormingshuizen' be zoeken en aandacht schenken aan de manier waarop de 'bevrij dingstheologie' wordt onderwe zen. Höffner is lid van de Vati caanse congregatie voor het on derwijs. De laatste maanden zijn een paar (progressieve) 'bevrijdingstheo logen' aan kerkelijke onderwijs instellingen geschorst Zij zou den het met de kerkleer niet zo nauw nemen. Dat wordt in Brazi lië ontkend. De theologen zou den juist blijven in de lijn van het concilie. Kerkelijke kringen heb ben te verstaan gegeven, dat zü zich door de Duitse kardinaal niet zullen laten intimideren. Hervormde Kerk: bedankt voor Nieuwkoop G. A. van de Weerd Ophemert; beroepen te Goede reede en te Sprang J. C. Schuur man Zalk, te Maasdam W. Wag- ter Stedum. LEIDEN: Herv. Gem. Hoogl. kerk 10 ds. Pannekoek, mmv cantorij, 11.45 stu- dentenekklesia; Marekerk 10 ds. De Jong, 5 ds. Kooien, IJsselstein; Maranathak. (L. Morsweg) 10 ds. Kra mer, ha; Oecumenische geloofsgemeenschap De Regenboog (Merenwijk) 9.30 pastoor v. Well, 11.15 pastoor v. Well en prof. dr. De Jonge; Bethlehemk. (Driftstr.) 10 mevr. ds. De Mey; Bevrijdingsk. (Montgomerystr.) 10 ds. Jansen, 5 ds. Hortensius, ha; Vredesk. (Burggravenl.) 10 dr. v.d. Zwaan; Waalse kerk (Breestr.) 10.30 ds. Ribs. Jeugdkapel Vredeskerk 10; jeugdkapel Bevrijdingskerk 10.30 hr. J. P. Kar stens. Acad. Ziekenhuis 9 rk. dienst, 10.15 dienst te verzorgen door L. des Heils; zie Vredeskerk; Petrak. (Surinamestr.) 10 ds. Horten sius, ha; Oude Vest 10 ds. v.d. Lingen, Rijswijk, ha; Maranathak. (L. Morsw.) zie herv. gem.; Bevrijdingsk. (Montgomerystr.) zie herv. gem.; bejaardenhuis Groenhoven 10 ds. Ver doom, ha; Merenwijk: zie herv. gem. Wijk Stevenshof, gebouwtje 'Dijkhof (Rijndijk): 10 kand. A. Verwey. Chr. Geref. K. (Steenschuur): 9.30 en 5 ds. Toorman, Den Haag. Geref. Gem. (N. Rijn): 10 en 4.30 ds. Boogaard. Geref. Gem. in Ned. (Bethl.kerk Driftstr.): 11.30 en 5.30. Evang.-Luth. Gem. (Hoogl. Kerkgr.): 10.15 ds. Mostert. Doopsgez.-Remonstr. Gem. (Lokhorstk. Pieterskerkstr.): 10 ds. Koek. Baptistengem. (O. Rijn 3): 10 ds. Bos veld, ha. Evang. Gemeenschap (Middelstegr. 3): 10 br. Dikkes. Zendingswerk Middernachtsroep (Zoe- terw.singel 21): 5 hr. Schreuder. Evangeliecentrum (Zijlsingel 2): 10. Pinkstergem. (O. Vest 13): 10. Leger des Heils (Groenesteeg-Ves- testr.): 10 heiligingssamenk., 7.30 ver- lossingssam. Nieuw-Apost. Kerk (H. Rynd. 24): 9.30 en 4. wo. 8. Zevendedagadventisten (Ontmoetings- kerk Voorschoten): elke zat. 9.45 bij belstudie. 10.45 predikdienst. •"De Christelijke Wetenschap' (Steensch. 6): 10.30. Leidse Soefi-stichting: Kerk van J. Chr. v.d. Heiligen der L. Da gen (Brahmsl.): 9.30,10.30 en 11.20. Oud-Kath. K. (Zoeterw.singel): 10. Rooms-Kath. K.: Haagweg zat. 7. zo. 9 en 10.45; Herensingel zat. 7, zo. 9.30 en 11; Rijndijk (Leiden-V.schoten) zat. 7, zo. 9.30 en 11.30; Steenschuur zat. 7, zo. 8.30, 10, 11.30, 6 en 7 (lof); Boshuizerkade zat. 7, zo. 9.30 en 11; Lammenschansweg zat. 7, zo. 9 en 10.30; HaarLstraat zat. 7, zo. 9.30, 10.45 en 12.15; Merenwijk: zie herv. gem.; H. Rijndijk (zie Zoeterwoude). ABBENES: Herv. Gem. 9.30 ds. Goverts. AARLANDERVEEN: Herv. Gem. 10 ds. v. Driel, 7 zangdienst. Geref. Kerk: 10 dr. Fernhout, 6.30 ds. Wilschut Rk Kerk: zat. 7. zo. 10.30. ALPHEN AAN DEN RIJN: Herv. Gem. Adventskerk 9.30 kand. v. Es, 6.30 dr. Meijers, Leiden; Kruiskerk 10 ds. De Jonge; Opstkerk 9.30 ds. Schuur man, Katwijk aan Zee; Salv.kerk 5 kand. J. Smit, Leiden, jeugddienst; G. Herderkerk 10 ds. Moll, 6.30 ds. Nieu- wenhuis; De Bron 9.30 ds. Bogers, 10.15 ds. Nieuwenhuis, jeugddienst, 6.30 ds. v.d. Ree, Wijk bij Duurstede; Oudsh.kerk 10 ds. v. Rossum, Voor burg, bloemendienst; Sionskerk (Pla- netensingel) 9.30 ds. Ouwendyk, 6.30 ds. Schaap, Schoonhoven. Geref. Kerk: Mar.kerk 9.30 ds. Stolk, 6.30 dr. Fernhout; Salv.kerk 9.30 ds. Wilschut, 5 kand. J. Smit, Leiden, jeugddienst. Zie ook herv. gem. Ned. Geref. Kerk (school Willemstr.): 9.30 ds. Janse, 4.30 ds. De Jong. Baptgem. (Molenwerfstr. 1): 10 en 6.30 ds. Koekkoek. Bapt.gem. Noord (school Kalkovenw. 62): 10 hr. Vork, 6.30 hr. Jongejan. Volle-evang.gem. ('De Ark', Pr. Hen- drikstr. 54): 10 hr. v.d. Brink. Pinkstergem. (school Batenstein 16): 10 Leger des H. (Com. de Vlamingstr.): 10 en 6.30. Remonstr. Kring (Van Mandersloostr. 36): 10 ds. Friederich, O.geest. Rk Kerk: Bonifaciusk. zat. 7, zo. 9.45 en 11.30; Piusk. zat. 7, zo. 9 en 10.30; De Bron zat. 7, zo. 9 en 11.30. BENTHUIZEN: Herv. Gem. 9.30 ds. Talsma, Den Haag, 6 ds. v.d. Kamp, Bleiswijk. Geref. Gem. 9.30 en 6 ds. Vogelaar. BODEGRAVEN: Herv. Gem. Dorps kerk 9.30 ds. Baks, Haamstede, 6.30 ds. Droogers, Werkendam; Salv.kerk 9.30 ds. Wieman. 6.30 ds. Den Hartog. Leusden; Bethl.kerk 9.30 ds. Richter. 6.30 ds. v.d. Hoef. Geref. Kerk: 9.30 ds. Eldcrman, 6.30 ds. v.d. Berg. Evang.-Luth. Gem.: 9 ds. R. E. v.d. Berg, Ede. Rk Kerk: 7, z B.30 en 10. BOSKOOP: Herv. Gem. Dorpskerk 9.30 ds. Vlasblom, 6.30 ds. Moll, Alphen, jeugddienst; Pe Stek 9.30 ds. v. 't Hoff. Geref. Kerk: 9.30 ds. Bakker, Amstel veen, 6.30 ds. v. 't Hoff. Chr. Geref. Kerk: 9.30 en 5 ds. Ribbers. Geref. Gem.: 9.30 leesdienst, 7 ds. Boog aard, 6 juni 7.30 ds. Blok. HAZERSWOUDE: Herv. Gem. 9.30 hr. G. v.d. Bos, Ede, 6.30 ds. Christ, Eek en Wiel. Geref. Kerk: 9.30 en 5 dS. Hassefras, Maasdijk. Rk Kerk: dorp zat. 7, zo. 9.30 en 11.30; Anker zat. 7, zo. 8.45 en 11.15; Rijndijk zo. 10. HILLEGOM: Herv. Gem. 10 ds. v.d. Wal, 7 pastoor Wanink en ds. Roth- Chr. Geref. Kerk: 10 en 7 ds. Biesma. HOÓGMADE: Herv. Gem. 10 ds. Boon stra. Rk Kerk: zat. 7, zo. 10. DE KAAG: Herv. Gem. 10 ds. Germans, S.heim, bevestiging hr. Chr. Kolde- wijn. 2.30 hr. Koldewyn (pastoraal KATWIJK AAN DEN RIJN: Herv. Gem. Dorpsk. 9.30 ds. Aarents, 6 ds. Boer; Ontm.kerk 10 ds. Gebraad, 6.30 ds. Aar- Ver. ter voorbereiding van een herv. deelgemeente 'De Rank' te Katwijk (aula P. Groen-college): zie Katwijk aan Zee. Geref. Kerk: 9.30 ds. v.d. Horst, 6.30 ds. Koster. Marinevliegkamp: 10.30 ds. L. M. Verse- put. Rk Kerk: zat. 7, zo. 9.30 en 11.15. KATWIJK AAN ZEE: Herv. Gem. N. Kerk 10 ds. v. Sliedregt, 6 ds. Drieber gen; O. Kerk 10 ds. v. Roon, 6 ds. Visser; Ichthusk. 10 ds. Driebergen, 5 ds. Vroe- gindewey; Pnièlk. 9.30 ds. Visser, 6 ds. v. Niel; aula Bestevaer-mavo (Rijnsoever) 10 ds. Vermeulen; Overduin 2.15 ds. v.d. Beid; Hoeksteen (Burgersdijkstr.) 10 dovendienst, hr. C. Haaring. Ver. ter voorbereiding van een herv. deelgemeente 'De Rank' te KatwUk (aula P. Groen-college): 9.30 ds. A. Dronkers, Leiden. Geref. Kerk: Vr.kerk 9.30 ds. Koster. 5 ds. Doff, Den Haag; Triumfatork. 9.30 ds. Wijngaarden, Nieuw-Vennep. 5 ds. v.d. Horst. Geref. K. Vryg.: 10.15 leesdienst, 3.30 ds. Heida. Ned. Geref. Kerk: 8.45 ds. De Jong, Al phen, 7 ds. Janse. Chr. Geref. Kerk: 10 en 5 ds. Slagboom. Vrije Chr. Geref. Gem. (Unizaal): 10 en 5 hr. A. de Reuver. Geref. Gem. (Remisestr.): 10 en 5. Geref. Gem. in Ned. (Louwestr.): 10 en 5. Volle-evang.gem. (Tripodia'): 9.45. Onafh. baptistengem. (Sluisweg 16): hr. H. Bakker, ha. KOUDEKERK AAN DEN RIJN: Herv. Gem. 10 ds. Baas, Katwyk, 7 ds. Has sefras, Maasdyk. Geref. Kerk: 10 mevr. ds. Attema-Roos- jen, 7 zie herv. gem. LEIDERDORP: Herv. Gem. en Geref. Kerk Dorpsk. 10 ds. Stegeman, ha, 6.30 ds. v. Loenen; Hoofdstr. 10 ds. v. Loenen, ha; Schepptngsk. 9 en 10.30 ds. v.d. Born, mmv Petra-jeugdkoor. Elis.ziekenhuis 9.30 rector Vyftigschild, 10.45 ds. Brommet. Bapt.gem. (wijkgeb. Zijlkw.): 10. Rk Kerk: zat. 7, zo. 9, 10.30 en 12. LEIMUIDEN: Herv. Gem. 9.30 ds. De Mey, Houten. Geref. Kerk: 9.30 ds. Jaspers Focks, 7 ds. Snel, Rynsburg. Rk Kerk: zat. 7, zo. 7.30, 9.30 en 11.15. LISSE: Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds. Pettinga, Utrecht; Pauluskerk 10 ds. De Gelder, ha. Zie ook geref. kerk. Geref. Kerk: 10 en 7 ds. Boswijk (nam. jeugddienst). Geref. K. Vryg.: 10.30 en 4.30 ds. De Put ter, ha. Ned. Geref. Kerk (Salvatori): 10.45 kand. Vos. 7 ds. Biewenga. Z.meer. Chr. Geref. Kerk: 10 ouderling Spaarga ren, 7 ds. Hoogendoorn, Wormerveer. Geref. Gem.: 10 (ha) en 4 ds. Hakken berg. Rk Kerk: Agathakerk zat. 7, zo. 10 en 11.30; Poelpolder zat. 7, zo. 9 en 11.30; Mariakerk zat. 7, zo. 8.30, 10 en 11.45; Engelbew. zat. 7, zo. 9.30,10.30 en 5.45. NIEUWKOOP: Herv. Gem. 9.30 doop- dienst, 6.30 ds. Stelwagen, Den Haag, jeugddienst. Geref. Kerk: 9.30 ds. Korenhoff, Heem stede, 4.30 interk. vesper in remonstr. kerk, ds. N. de Gelder. Remonstr. Gem.: 10 dr. Meyering, O.geest, zie ook geref. kerk. Evang. gemeente (Kruispunt, Kennedy- NIEUWVEEN: Herv. Gem. 9.30 kand. Bikker, Zeist, 6.30 ds. Pera, Zoeter- meer, jeugddienst. Geref. Kerk: 9.30 hr. v. Wallinga, L.dorp, 7 kand. Taselaar, Alphen. Rk Kerk: zat. 7, zo. 9 en 11. NIEUW-VENNEP: Herv. Gem. 9.30 ds. Kramer, Aalsmeer, 7 ds. Goverts. Geref. Kerk: 9.30 ds. Rang, 6.30 ds. Wijn gaarden. Chr. Geref. Kerk: 9.30 leesdienst, 3 ds. Drechsler, Haarlem. Rk Kerk: zat. 7, zo. 10. NOORDEN: Herv. Gem. 9.30 en 7 ds. Geuze, ha. Geref. Kerk (W. Verlaat): 9.30 hr. A. Post, Wilnis, 7 hr. Karstens, Leiden. NOORDWIJK: Herv. Gem. Voorstr- (Binnen) 10 ds. v.d. Lee. 5 kand. Baas, Benthuizen; Hoofdstr. (Zee) 10 ds. Keuning, 7 ds. v.d. Lee; De Rank (Golfbaan) 10 ds. v. Kooten, Delft. Geref. Kerk: Hoofdstr. (Zee) 10 ds. Zyl- stra, Vorden; Vinkenl. (Binnen) 9.30 ds. Lyesen, Hat- tem, 7 ds. Elgersma; Sole Mio 9 ds. Elgersma; Stichtingskerk 11 ds. Lijesen. Rk Kerk: Zee zat. 7, zo. 9.30 en 11; Binnen zat. 7, zo. 8,10 en 11.30. NOORDWIJKERHOUT: Dorpsk. 10 ds. Streefland, Nij kerk; De Zilk 10 ds. v. Niel, Rynsburg. Rk Kerk: Victork. zat. 7, zo. 9.30 en 11 Jozefk. zat. 7, zo. 9 en 10.30; De Zilk zat. 7, zo. 10 en 11.30. OEGSTGEEST: Herv. Gem. Groene of Will.kerk 10 ds. Kooman, ha; Pauluskerk 10 ds. Da Costa; Gemeentecentrum (Lytw.) 10.30 ds. Sterringa, 7 ds. Da Costa. Geref. Kerk: 10 ds. Vegter. Geref. Kerk Vryg. (aula Dr. Schilder school): 8.45 en 6.30 ds. De Putter, ha. Ned. Geref. Kerk (Gem.centrum): 8 45 ds. De Lange, 4 ds. Algra, Maassluis. Van Wyckerslooth: 4 mevr. ds. Visch. Endegeest: 10 pater Boshouwers. Volle-evangeliegem. (Gem.centrum): 4. Rk Kerk: Wül.kerk zat. 7, zo. 9 en 10.30. OUDE EN NIEUWE WETERING: Herv. Gem. 9.30 hr. Hoffenaar, Voor hout. Geref. Kerk: 9.30 ds. Broer, 6.30 ds. Aal- ders. Remonstr. Gem.: 10 mevr. ds. Vos, Vlaardingen. Rk Kerk: zat 7. zo. 9.30 en 11.30. ROELOFARENDSVEEN: Rk Kerk Mar. Pres. zat. 7, zo. 9 en 11; Petrus-B. zat. 7, zo. 9.30 en 11.30. Chr. Geref. Kerk: 9.30 leesd., 2.15 ds. Bouw. RIJNSBURG: Herv. Gem. Laurentius- kerk 9.30 ds. Smaling, jeugddienst, mmv Brugkoor Den Haag, 5 ds. Damsma; Bethelkerk 9.30 kand. Spaans, Scheve- ningen. Geref. Kerk: Petrak. 9.30 ds. Huisman, Leeuwarden, 5 ds. Ferwerda, S.heim; Imm.kerk 9 en 10.30 ds. Damsma, 5 ds. Huisman; Mar.kerk 9.30 ds. Cziria, 5 ds. Smaling. Geref. Kerk Vryg.: 10 en 5.15 ds. Grut- Chr. Geref Kerk: 9.30 en 5 ds. v. Sorge. Evang. Christengem. (aula mavo): 10. Rk Kerk: zat 7, zo. 10.30. kerk. Geref. Kerk: 9.30 ds. Ferwerda, 7 ds. Czi ria, Rynsburg. Chr. Geref. Kerk: 10 en 5 ds. Aarnoudse. Rk Kerk: zat 7. zo. 9.30 en 11. TER AAR: Herv. Gem. 9.30 ds. Wiege- raad. De Bilt, 6.30 ds. De Graaf, H.woude. Geref. Kerk: 9.30 hr. H. van Well, 6.30 ds. Rang, beiden Nieuw-Vennep. Beek Geref. Kerk: 9.30 en 6.30 ds. De Raadt Doesburg. Marinevliegkamp: 10.30 ds. Verseput VOORHOUT: Herv. Gem. 10 prof. mr. Reugebrink, Leiderdorp. Rk Kerk: zat. 7, zo. 9.10.30 en 11.45. VOORSCHOTEN: Herv. Gem. Dorps kerk 10 ds. v.d. Schoot, familiedienst, De Ontmoeting (Noordhofland) 9.30 ds. De Zwart; Hulp en Heil (Schakenbosch) 10 ds. Lentz, zangdienst. Zie ook geref. kerk. Herv. evang. op geref. grondslag (aula Lucas-college, Beeth.laan): 9.30 en 4.30 ds. Haverkamp, Kesteren. Geref. Kerk: 9.30 ds. De Zeeuw, 7 ds. De Zwart Geref. Kerk Vrygem.: 9.30 ds. Kooy, 2.30 ds. Mouissie. Rk Kerk: Laur.kerk zat 7, zo. 11.30; M. Godskerk zat 7, zo. 10. WADDINXVEEN: Herv. Gem. Brugk. 9.30 ds. Noordegraaf, Ede, 5 ds. Maas land; Hoeksteen 9.30 kand. Zorge, Ouderkerk a d. IJssel, 6.30 ds. Roetman; Bethelk. 9.30 ds. Maasland, 5 kand. Zor ge; Imm.kerk 9.30 hr. Yska, Den Haag, 7 ds. v. Otteren, Obdam. Geref. Kerk: Kruisk. 9.30 en 5 ds. De Moor; Ontm.kerk 10 ds. Giethoorn, Arnhem. Remonstr. Gem. 10 ds. A. de Jong, Gou da. WARMOND: Herv. Gem. 10 ds. Muis, ha. Rk Kerk: zat. 7. zo. 8.30,10 en 11.30. WASSENAAR: Herv. Gem. Dorpsk. 10 ds. Steenstra, 4.30 ds. Wolters, ha; Kievietk. 10 ds. A. van der Ven (Wasse naar); Messiask. 10 ds. Voors, Voorburg; Dorpscentrum 9.30 ds. v.d. Hoef, Bode graven. Geref. Kerk: Zyllaan 10 en 7 ds. v.d. Woude; Zuid (Bloemcamplaan) 10 ds. v.d. Veen, Rijswyk. Ned. Prot Bond (Kerkdam): 10.30 mevr. ds. mr. Kolff-Vos, Naarden. Rk Kerk: Will. zat. 7. zo. 9.30 en 11; 11; i 11. WOUBRUGGE: Herv. Gem. 9.30 hr. Kooy, Dubbeldam, 6.30 ds. Kempe naar, Werkendam. Geref. Kerk: 9.30 ds. Bol, Vijfhulzen, 6 30 ds. Jaspers Focks. Rk Kerk: zat 7, zo. 10. ZEVENHOVEN: Herv. Gem. 9.30 kand. Boer, Nieuwveen. Geref. Kerk; 9 30 ds. Snel, Rburg, 7 ds. Elderman, Bodegraven. ZOETERWOUDE: Herv. Gem. 10 ds. Rietveld. Rk Kerk: St Jan zat. 7.30. zo. 9.30; Chr. Dienaark. zat. 7, zo. 10; H. Ryndyk zat 7, zo. 9.30 en 11. ZWAMMERDAM: Herv. Gem. 9.30 ds. De Graaf, H.woude. 6.30 ds. Verbree, Den Haag. Geref. Kerk: 9.30 en 6.30 ds. Verburg. Garrelsweer.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 11