'Kijk, Annie M.G. Schmidt' 'The Beggar's Opera' van John Gray mist vitaliteit Goed begin Leids Vocaal Ensemble Wisselende kwaliteit bij 'Capella pro Cantibus' Subtiel spel van Chapiro hoogtepunt op Mozartdag Boeiende variaties op thema 'vrouw' bij Voorschotense kunstkring Bellitoni legt eer in met lustrum concert MAANDAG 28 MEI 1984 Expositie gewijd aan populaire schrijfster Radio - tv - kunst AMSTERDAM (ANP) - Simon Carmiggelt heeft een tentoonstelling over leven en werk van schrijfster Annie M.G. Schmidt in een aantal zalen van het Neder lands Theater Instituut in Amsterdam geopend. carrière van Annie M.G. Schmidt. De bijeenkomst werd geopend met een kort woord van Simon Car miggelt die de schrijfster het eer ste exemplaar van het boekje „Kijk, Annie M.G. Schmidt", en een muziekcassette met een keu ze uit haar liedjes overhandigde. Collecties voor kunstuitleen DEN HAAG (ANP) - De gemeen ten moeten een bepaald percen tage van hun door het rijk be schikbaar gestelde middelen ge bruiken voor het vormen van een collectie beelende kunst om uit te lenen. Hierin ligt een garantie voor het instandhouden van uit leencentra door lagere overhe den, terwijl tevens de rijksmid delen meer effect sorteren. Dit advies is door de Raad voor de Kunst aan minister Brinkman van cultuur gestuurd. Er wordt een grote verscheidenheid van collecties bepleit. Meer nadruk moet er komen te liggen op werk VINKEVEEN - Bij de Miss Holland verkiezingen in Vinkeveen werd de Amsterdamse Nancy Neede uitgeroe- van jonge kunstenaars en op uit- pon tot de mooiste van het land. Tweede werd Rosalie van Breemen (l) uit Utrechtde Nieuw Lekkerlandse breiding van uitleenmogelijkhe- schone JacominaVersteed(r) werd derde. 'toto anpi. den. Twee zalen op de eerste verdieping zijn ingericht met kostuums die zijn gebruik in een reeks musi cals van Annie M.G. Schmidt. Tevens zijn in die zalen video monitors geplaatst, waarvan de ene de musical „En nu naar bed" (1971) vertoont en de ander delen van de musicals „Met man en Muis" (1969), „Heerlijk duurt het langst" (1965), de televisie-series „Pension Hommeles" (1957- 1959), „Ja zuster, nee zuster" (1966-1968) en scenes uit cabaret- programma's. De zaal op de tweede verdieping geeft aan de hand van foto's en en teksten een indruk van het le ven van Annie M.G. Schmidt en een overzicht van haar literair werk en theater-, radio- en televi- sieprodukties voor kinderen en volwassenen. Dit onderdeel van de tentoonstelling legt de nadruk op haar kinderboeken. Er zijn onder meer de eerste drukken te zien en originele illustraties van Wim Bijmoer, haar illustrator tot de jaren vijftig en Fiep Westen dorp. In het midden van de zaal zijn luis tercabines, waarin zes program ma's van elk vijftien minuten kunnen worden beluisterd. Deze programma's beslaan de gehele The Beggar's Opera' van John Gay in een bewerking van Benjamin Britten. Uitgevoerd door het stu dio-ensemble van de Nederlandse Operastichting onder regie van Leon Major. Dirigent: Kasper de Roo. Gezien in De Kleine Komedie - op 25 mei. Voorstellingen in Am sterdam t/m 30 mei en van 18 t/m 24 juni, in Den Haag <Kon. Schouwburg) op 8 juni. Koffieconcert door het Leids Vocaal Ensemble o.l.v. Theo Goedhart. Medewerking werd ver leend door de luitiste Ireen Tho mas. Lokhorstkerk, 27 mei. LEIDEN Leiden heeft er weer een nieuw kamerkoor bij. Als paddestoelen lijken de zang groepen en koren uit de grond te schieten; het vocale leven groeit en bloeit. Dit nieuwe koor, het Leids Vocaal Ensem ble, bestaat uit 22 zangers, 7 so pranen, 6 alten, 5 bassen en 4 tenoren. De eerste algemene indruk van de klankkleur is: breed, sterk, enigzins massief. Deze brede klank komt ten de le door het feit dat het koor be trekkelijk weinig uitgesproken jonge zangers telt, maar werd ook in de hand gewerkt door de serieuze programmakeuze: kerkelijke muziek was de hoofdschotel. Het is daarin moeilijk om te blijven boeien, vooral omdat de middelen waarmee dat moet gebeuren: de juiste klankverhoudingen, doorzichtigheid, homogeniteit binnen de stemgroepen, exac te articulatie, 'uitgewogen dy namiek, dingen zijn die binnen een koor langzaam rijpen en zich ontwikkelen. In het halve jaar dat het ensem ble nu repeteert onder leiding van dirigent Theo Goedhart is daar een begin mee gemaakt. Het koor zingt wijd en vrij en dat is een goed begin. Nu moe ten de stemmen nog naar el kaar gaan luisteren. Vooral in de sopraangroep zijn enkele stemmen te uniek hoorbaar. De keuze van de tweede sopra nen vond ik erg ongelukkig - dit waren net de lichtste en jongste stemmen, waardoor het timbre van deze groep van een totaal andere orde was. Bijzonder prettig waren de inter mezzi van de luitiste Ireen Thomas. De intieme, rustige sfeer die zij tevoorschijn tok kelde was als een oase. ELLEN LOOYESTIJN. AMSTERDAM Toen John Gay in 1728 in Londen 'The Beggar's Opera' op het toneel bracht, zorgde hij daarmee voor een van de opzienbarendste theaterge beurtenissen aller tijden. Deze 'opera van, voor en door be delaars' was in alles zo sterk de tegenhanger van het modieuze en enigszins protserige Italiaan se bel canto, dat de opera's van Handel en andere specialisten van de 'opera seria' zelfs voor enige tijd van de Londense podia verdwenen. Het is logisch dat deze merkwaar dige 'opera' (eerder een musical) van tijd tot tijd weer de aandacht van theatermakers trekt, maar de feitelijke kwaliteiten van het oor spronkelijke geheel maken het eveneens begrijpelijk dat er re gelmatig bewerkingen worden vervaardigd. Vóór de oorlog kwamen Brecht en Weill met 'Dxe Dreigroscheno- per', de ingrijpendste maar ook de beste bewerking tot nu toe, en in 1948 voltooide de componist Benjamin Britten een nieuwe Engelse versie. Deze Britse bewerking staat muzi kaal op een niveau dat het vrij wel noodzakelijk maakt een uit voering te laten verzorgen door geschoolde operazangers en in dat opzicht is een uitvoering door de studio-leden van de Ned. Operastichting niet zo vreemd. Het theatrale element is in dit werk echter beslissend voor het al dan niet welslagen van de voorstelling en de dialogen ver langen meer acteurskwaliteiten dan de gemiddelde operazanger kan opbrengen. De operastudio is echter bedoeld voor zangers zonder of met te weinig ervaring en dat heeft zich bij deze produktie overduidelijk gewroken. Bovendien werd ge kozen voor een uitvoering in de Nederlandse vertaling van Ernst van Altena door een ensemble dat voor een belangrijk deel uit buitenlanders bestaat. Het resultaat was tweeledig: de zangteksten waren grotendeels onverstaanbaar en de dialogen boden een merkwaardig alle gaartje van Nederlands, Zuid- Nederlands en gebrekkig Neder lands met merkwaardige accen ten en intonaties. Iedereen deed duidelijk heel erg zijn best, maar de dialogen klon ken soms onbedoeld lachwek kend en de uitvoerenden hadden te weinig greep op de materie, waardoor langdradigheid na de pauze niet meer te vermijden was. Drastisch inkorten is raad zaam. PAUL KORENHOF r Hoofdrolspelers David Shapero en Ans van Dam in 'The Beggar's Opera' Mei-concert door Capella pro Canti bus o.l.v. Theo Tobé ra.m.v. Anne Richards, sopraan. Ellen Looyes- tijn, alt, Frank Fritschy, tenor, Hans Claus, bas, Theo Goedhart orgel en instrumentale begelei ding. Met werken van E. Grieg, N. Bruhns, A. de Klerk en W.A. Mo zart. Gehoord op zaterdag 26 mei in de Groene- of Willibrorduskerk in Oegstgeest. OEGSTGEEST - Het tiende tra ditionele mei-concert door het koor Capella pro Cantibus on der leiding van Theo Tobé met medewerking van vier vocale solisten, orkest en orgel, waar in klassieke en moderne kerk muziek ten gehore werd ge bracht was zaterdagavond van wisselende kwaliteit, hoewel de kwalificatie 'kwaliteit' daar bij overeind bleef staan. Zoals in de prachtig getoonzette vier Psalmen van E. Grieg voor bariton solo en koor a capella, welke niet alleen technisch maar ook muzikaal bijzonder aantrekkelijk werd uitgevoerd. Vooral tijdens de heldere uit voering van het 'But now I'm in Gods care', door de tenor Frank Fritschy met mannen koor en in de schitterende ca dans van de psalm 'Jesus Christ our Lord is risen'. Licht voetig en zeer extrovert wist de cantor-organist van het Groene kerkje Theo Goedhart zijn ka raktervolle Metzler-orgel, dat soms wat schel in de hoge to- klinkt, te temmen e Prealudium in d moll van de componist N. Bruhns in al haar Een interessant werk bleek het vorig jaar door Albert de Klerk gecomponeerde Magnificat, waarin de tekst op eigentijdse manier is verwerkt in de mu ziek, wat de lofzang van Maria een aparte dimensie gaf. Een compositie die door dirigent Theo Tobé professioneel in de hand werd gehouden tijdens het Gloria Patri et Filio, et Spi ritus Sancto, waar in ragfijne muzikale lijnen orgelspel en koorzang door elkaar geweven zijn. Minder bekend vond ik de Ves- perae de Dominica van W.A. Mozart door solisten, koor en orkest waarin de muzikale me dewerkers niet voldoende op elkaar ingespeeld leken waar door de vertolking duidelijk zwakke plekken vertoonde en een onevenwichtig karakter kreeg. Al viel er desondanks ook te genieten, zoals in het perfect opgebouwde quartet Magnificat anima mea Domi- num door de solisten Anna Ri chards, sopraan Ellen Looyes- tijn, alt. Frank Fritschy. tenor en de bas Hans Claus, en het uitstekend gezongen 'Laudate Dominum omnes' gentes door de sopraan Anne Richards. ANNEKE VAN VLIET. Concert onder auspiciën van de Ne derlandse Mozart Vereniging door het kamerorkest Madrigalesco o.l.v. Henk Briër. m.m.v. fania Chapiro Mozartvleugel, Rijk Jan sen orgel en het Vocaal Ensemble van de Streekmuziekschool Lei den, ingestudeerd door Leny Ste vens-Ridderhof. Gehoord op 26 mei in de Dorpskerk in Leider- LEIDERDORP Voor de twee de maal verzorgde het Leids kamerorkest Madrigalesco op uitnodiging van de Mozart- Vereniging het slotconcert van de 41e Mozartdag. Op zich is dit al een bewijs van het zeer behoorlijke i mi-professionele ensemble. Wie zich aan Mozart waagt dient immers in technisch en muzikaal opzicht wel enige ca paciteiten in huis te hebben. In de Linzersymfonie K.V. 425 waarmee het concert opende werd vaardig en verfijnd ge musiceerd, met een opvallende zwier in het Menuet en een ze ker raffinement in de inder daad presto gespeelde Finale. Zoals gebruikelijk in de pro gramma's van de Mozart Ver eniging komen ook werken aan bod die weinig of nooit uit gevoerd worden, zoals ditmaal de Kerksonates voor orgel en strijkinstrumenten. De rol van het orgel in deze werken is be scheiden, in de Sonate no. 15 K.V. 328 zelfs niet meer dan een het orkest ondersteunen de. In de Sonate no. 17 K.V. 336 kon organist Rijk Jansen wat meer op de voorgrond treden in een samenwerking met het orkest, die ondanks de afstand van orgelbank boven tot diri gent beneden in de kerk bevre digend verliep. Ook de uitvoe ring van twee kerkelijke werken zal voor velen een eer ste kenenismaking hebben be tekend. Het voortreffelijk zingende Vo caal ensemble van de Streek muziekschool, bestaande uit leerlingen van de solo zangklasse van Leny Stevens- Ridderhof, bleek de moeilijk heden in het bepaald niet een voudige Offertorium 'miseri- cordias' K.V. 422 uitstekend aan te kunnen. Het enige wat eraan schortte was de klank verhouding tussen sopranen en de lagere stemmen: hoog wat te zwak ten opzchte van laag. Het Graduale 'Sancta Ma ria' K.V. 273 was een zeer feestelijke afsluiting voor de pauze. Hoogtepunt van het concert van het spel van Fania Chapiro die het Pioanoconcert in A K.V. 414 uitvoerde op haar Mozart vleugel. De intieme toon van dit kleine instrument met zijn tot scherp luisteren dwingende verfijnde dynamiek en klank bracht Mozart's muziek a.h.w. tot zijn essentie terug. Echter niet het instrument, maar het subtiele spel van Fania Chapi ro wist dit wonder te bewerk stelligen. Twee opgewekte Marsen K.V 335 besloten een lange aan Mozart gewijde dag. MIES ALBERDA. 'Vrouw op zolder'. Expositie van de Voorschotense Kunstkring in het Ambachts- en Baljuwhuis, Voor straat 12, Voorschoten. Geopend: di. en wo. van 13-17 uur. VOORSCHOTEN - Zes leden van de Voorschotense Kunst kring (totaal circa 40 leden uit heel de Randstad) tonen werk dat 'de vrouw' tot thema heeft. Dit gebeurt in het fraaie ge meentelijke Ambachts- en Bal juwhuis in Voorschoten, en wel op de zolder daarvan. Dit is een mooie expostieruimte, en het ligt in de bedoeling dat de kunstkring er in de toekomst nog veel meer exposities zal houden. Het hangt er nu vol met werken van uiteenlopende aard. Het thema past geheel bij dit van feminisme doortrok ken tijdperk, en wie nog niet moe is van al die aandacht voor de vrouw in onze tijd moet ze ker even een kijkje gaan ne men. Het kan nog tot en met woensdag. Trees Klijn - die onlangs nog in de LAK-galerie exposeerde - laat nu vier grote pastelteke ningen zien waarop vrouwelij ke naakten seizoenen symboli seren. 'Winterwoman' toont een ineengekrompen, tamelijk monsterachtig gevprmde vrouw met een wit lijf, die een sprongetje (van de kou?) lijkt te maken. 'Autumnwoman' laat een zitten de vrouw met vier benen zien waarop grote bruine bla deren vallen. 'Summerwoman' toont een gebruinde, voorover neigende of liggende vrouw voor een geel vierkant. En 'Springwoman' tenslotte laat een slank meisje zien temid den van rood-gele, op vallende peren lijkende vormen. De gebezigde kleuren, én de hou dingen en vormen van de li chamen, suggereren soms overtuigend iets van de sei zoen. Ook liggen er nog een paar etsen en pastels van haar op de grond - waaronder de grote, in trigerende ets 'Personage' - te midden van werk van anderen, dit alles in plastic mappen die voor het merendeel op een hoopje zijn gegooid. Dergelijke grote vellen moeten hangen wil je ze goed kunnen bekij ken. Van Fiet van de Vijsel hangen zes 'naakten' aan de muur, ver vaardigd met acrylverf op pa pier. Het zijn wervelende schetsen, waarschijnlijk alle naar vrouwen alhoewel dat bij twee werken niet duidelijk is te zien. De figuren zijn bijna steeds in oker grof neergezet en er omheen zijn in vooral fel le kleuren (helder rood en blauw bijvoorbeeld) kronke lende streken aangebracht. De hard tegen elkaar opgezette kleuren en de wilde penseel streken zorgen voor onrust, die echter weer wordt tegenge gaan door de evenwichtige vlakvulling en het neutrale, uitdrukkingsloze van de figuu rimpressie. Fred Thoolen toont in zijn werk een haast buitensporige be langstelling voor naakte da mes. Zijn 'Narcis' (aquarel met inkt) laat dertien (onnatuurlijk) poserende vrouwen in (natuur lijk) Evakostuum zien. Zij sta ren uitdrukkingsloos naar de beschouwer, en dat terwijl de camera (waarop een adelaar) tussen hen in staat. Heel zoet en licht van kleur zijn de drie zeefdrukken van Jur- jen Fontein. De kleuren sluiten schitterend aan bij de fijne vor men waarin de onderwerpen (een zwemmende, een stelten lopende en een hoepelende vrouw) zijn gegoten. Verder is er nog werk te zien van Marijke Verhoef en Mitsy Groenendijk. De expostie is de moeite zeker waard. ANTOON ERFTEMEIJ ER. Eerste lustrum-concert van het Leids Kamerorkest Bellitoni. Di rigent: Peter Greve. Pianist (in Franck en Mozart): Herman van Gunsteren. Plaats: het Groene Kerkje. Gehoord op zondag 27 OEGSTGEEST De Groene Kerk zat vol vrienden, die naar het vijfjarige amateur- orkest Bellitoni waren ko men luisteren. Nog altijd voert de Utrechtse chemicus Peter Greve de spelers aan, en, net als vijf jaar geleden was de Leidse filosoof Her man van Gunsteren solist in Mozarts allerlaatste piano concert (KV 595, in Bes, uit zijn sterfjaar 1791). Er was dus alle reden om zich over dit lustrum te verheugen. Het eerst gespeelde werk, de 7de Symfonie (in C) 'Le Midi', dc middelste van een trits (ook: 'Le Matin' en 'Le Soir') die hij voor zijn indiensttre ding bij vorst Esterhazy (in 1761) schreef, is goed ge bouwd, maar toch slechts om de genoemde historische re den van belang. Er gaat ten minste weinig muzikaals van uit. Het orkest was in het eer ste deel nog wat onzeker en kwam pas in in het 'andante' tot zichzelf. Enige solisten, op de viool, de cello en de contrabas, muntten door goed en overtuigend spel uit. Peter Greve toonde zich een vasthoudend, inspirerend lei der. De andere sterk de aan dacht trekkende amateur was Herman van Gunsteren. die, in nauwe samenwerking met het orkest. César Francks geniale 'Variations Symphoniques' speelde. Ik moest hier, en ook later bij Mozart, denken aan het kristalheldere toucher van zijn leermeester Casadessus. Deze gevoelsvolle, tegelijker tijd objectieve, typisch Fran se klank is geschikt om de su blieme schoonheid van dit werk te openbaren. Mocht het orkest hier en daar nog enige zwakte vertonen, dit vergaf men graaf ten aanho ren van de algehele sa menklank. die eer vooral mu zikaal prijzenswaardig ni veau bereikte. De pianist was even vaardig, zonder enig virtuositeitsver- toon en niet terzake doende romantiek, in Mozarts Con cert. Dus heb ik niets van lij den en somberheid kunnen opmerken. Ook niet, dat de componist, die zijn lied Sehn- sucht nach dem Frühlinge, fragmentarisch als thema voor het ronda gebruikt, be sefte, dat de Frühling van 1791 zijn laatste zou zijn. Het werk kwam gewoon over als de creatie van een grootmees ter, niet meer en zeker ook niet minder. Naast de fraaie interpretatie en het enthou siaste, nauwaansluitende ot- kestspel betekende die objec tieve muzikaliteit een niet ge ringe verdienste. JOH AN VAN WOLFSWINKEL. AMSTERDAMSE MOOISTE VAN HET L4ND"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 9