c WendersenH uston favoriet in Cannes J 'Signalen': nieuwe lp van Herman van Veen Welke jongen van onze leeftijd maakt dit mee?" Beroepsvereniging voor popmusici opgericht Nederlander wil meer muziek van eigen bodem WOENSDAG 23 MEI 1984 Radio - tv - kunst Andrea Howard overleden PALM SPRINGS (UPI) - Andrea Howard-Lees, die hoofdrollen speelde in een twaalftal films uit de jaren dertig waaronder 'Swa- nee River' en 'Stage Door', is op 69-jarige leeftijd in een zieken huis in Palm Springs overleden. Andrea Howard, was vooral be kend door haar optreden met Al Jolson in 'Swanee River' en stond op de voordracht voor een Oscar voor beste vrouwelijke bij rol in 'Stage Door'. Andere films waarin Howard is op getreden, zijn 'It could happen to you', 'The Goldwyn Follies', en 'Earthbound'. Begonnen in 1936 in 'Come and get it', gaf Andrea Howard haar car rière in 1939 op toen ze trouwde met de miljonair en sportfiguur Robert Howard. Herman van Veen: weldra in hitparade UTRECHT (GPD) - Wie Herman van Veen belichten wil heeft tal loze spots nodig. Want Herman van Veen heeft vele kanten. Een duizendpoot, die zich op zijn ge mak voelt in het theater. Als clown, als entertainer, als zanger. Maar Van Veen heeft veel meer in huis. Dat bewijzen zijn platen. Bijvoorbeeld zijn nieuwste lang- door Job Boot speelplaat .Signalen', met daarop een liedje dat Herman van Veen weldra in de Nederlandse hitpa rade zal doen belanden. En dat is alweer even geleden. Met Hilver sum III zal de tijd van .Rozegeur en Maneschijn' en .Opzij, opzij' terugkeren. Herman zegt over dat .Hilversum III' het volgende: „Het is een liedje over de invloed van de ra dio, met name Hilversum 3, op het alledaagse leven van vandaag en hoe dat vroeger was. De mu ziek is van een zekere Büchner, de zanger-auteur van de furore makende Duitse groep Haind- ling". Van Veen maakte er sa men met Willem Wilmink de Ne derlandse tekst voor. Deze heeft verschillende tekstbijdragen ge leverd voor deze nieuwe elpee, die de zanger Van Veen tot zijn recht laat komen. Prachtige liedjes. Elf in getal, waaronder het grotendeels in strumentale ,De Wolkentrapper'. Dat is niet helemaal nieuw, want het stond al eerder op de elpee van Mamadeus, de groep rond de Utrechtse panfluitist Peter Weekers. Het verscheen zelfs vo rig najaar op single, maar bleef in de tipparade steken. Herman van Veen zegt over deze melodie; „Ik heb die geschreven na het over lijden van een zestien-jarig meis je dat aan kanker leed. Verba zingwekkend en ontroerend was haar moed, haar kracht en het grote vertrouwen dat ze had in het leven na haar dood. Onder in druk van haar zekerheid heb ik die verbaasde melodie gemaakt, die net als die in reepjes gesne den man op de hoes van de elpee, toch vastberaden de ruimte in fietst. Waar naar toe? Ergens of nergens heen, wie zal het zeg gen?". Theater Herman van Veen beleeft anders drukke tijden. Kort na zijn rol in de succesvolle film Ciske de Rat vertrok hij naar Duitsland voor een uitgebreide tournee. Twee weken geleden nog was hij hoofdpersoon in een praat-show op de Duitse tv. En van 2 tot 12 mei jl. stond diezelf de Nederlandse clown in het Pa lais des Glacés in Parijs. Nu weer een avondvullend programma in het Frans. Begin juli zal hij ten bate van Unicef, het kinderfonds van de Verenigde Naties, een charitatief optreden verzorgen in New York. In het Engels. CANNES (GPD) - De twee laatste competitiedagen in Cannes heb ben geen verandering gebracht in de mening dat de Gouden Palm terecht moet komen bij Pa ris-Texas, van Wim Wenders, of Under the Vulcano, van John H uston. Het zijn de twee films die ver boven het resterende hoofdprogramma zijn uitgeste gen. Secundaire onderscheidin gen zouden gegeven kunnen door Pieter van Lierop worden aan de films van Taver- nier, Meszaros, Camus en Ange- lopoulus. Als er ook nog een brandmerk voor de slechtste competitiefilm geplaatst moest worden, dan viel La Pirate van Jacques Doillon niet te passeren. Dat is heel jammer voor de Schoonebeekse schone Marush- ka Detmers (vorig jaar in Go- dards Prénom Carmen) die in La Pirate de minnares speelt van Ja ne Birkin. Het gaat in deze film om een pathetische driehoeks verhouding, net als in La Femme qui Pleure, de schitterende film die Doillon een aantal jaren gele den te zien heeft gegeven. Toen werd een man uit. zijn huwelijk getrokken door een vriendin. Dit keer is er sprake van een ge trouwde vrouw met een minna res. La Femme qui Pleure was een hevig emotioneel liefdesdra ma, dat door Doillon op adembe nemende wijze onder controle was gehouden. La Pirate nu is woest-hysterisch van begin tot einde, met een niet aflatende opeenvolging van scè nes, waarin het ene moment de gelieven elkaar afstoten om el kaar een minuut later weer snik kend in de armen te vliegen. Doodmoe word je ervan. Doillon vliegt er onstuitbaar mee door het behang, veroorzaakte tal van onbedoelde lachorkanen en werd na afloop meedogenloos uitgefloten. Marco Bellocchino heeft nog een respectabele verfilming te zien gegeven van Pirandello's Hen drik IV, waarin Marcello Ma- stroianni de rol speelt van ie mand die al twintig jaar denkt dat hij keizer van Duitsland is. Achteraf blijkt hij dan al acht jaar van zijn geestesziekte te zijn genezen, maar zijn fictieve kei- zersrol vond hij veiliger dan een terugkeer onder „normale" men sen. Roger Donaldson presen teerde een volstrekt overbodige remake van Muiterij op de Boun ty. De Braziliaan Diegues zag met Quilombo kans om het on derwerp van een in bloed ge smoorde slavenopstand te ver pakken als... Musical. Brrr! En eveneens teleurstellend de In diase meester Satyajit Ray met het Huis en de Wereld, gebaseerd op een Tagore-roman over een echtbreukige vrouw ten tijde van de politieke onlusten van 1905 in Bengalen. Een te star, te literair gebleven tragedie. Alles bij el kaar opgeteld heeft Cannes in 1984 het zwakste festival van de afgelopen tien jaar beleefd. Belangrijk Nederlands nieuws heeft Cannes niet meer opgele verd. Danny de Munk heeft hier twee dagen rondgelopen en er is een Ciske de Rat-feestje geweest. Maar desondanks heeft Matthijs van Heijningen de export van het Nederlandse kassucces nog niet met een bevredigende deal kunnen afronden. Al bestaat er wel interesse voor, maar men wil niet genoeg betalen. Hetzelfde ervaart Georges Sluizer, die Bastille kwijt kan aan Frankrijk en Amerika, maar men biedt te weinig geld. Zelfs voor De Witte Waan heeft zich een armlastige Amerikaanse koper aangediend en Portugal heeft interesse voor Leon de Winters, tenslotte ook in Portugal opgenomen film De Grens. Maar tot zaken is het nog niet gekomen. Albert Finney in 'Under the Vulcano' van John Huston: op de nominatie voor de gouden Palm Roberto Jacketti and the Scooters: Roberto Jacketti and the Scooters zijn nog niet rijk geworden van hun "zaterdagbaantje" JAZZ FESTIVAL BREDA - On geveer 65 orkesten en een aantal gastsolisten uit vele landen brengen van Hemelvaartsdag tot en met de daarop volgende zondag in Breda een paar hon derd uren traditionele jazz ten gehore. Het is de veertiende edi tie van het Internationale Oude Stijl Jazz-Festival Breda. Daar in is een internationaal con cours opgenomen voor ama teur-orkesten. Er zullen er vijf tien aan deelnemen die uit vijf landen komen. Voor de openingsdag op 31 mei is een themaconcert voorzien, dat de aanduiding The story of Jazz- terday, a musical extravaganza, heeft meegekregen. Het wordt een bont spektakel, waarbij honderd artiesten een overzicht geven van de jazz tussen 1910 en 1940. De volgende dag staat At The Jazzband Ball op het program ma, alsmede de kroegentocht. Voor zaterdag staan de Duo Special en Tarto's Tuba Special genoteerd, evenals een nacht- concert door tien orkesten. Zon dag wordt een jazzkerkdienst gehouden, heeft de finale van het concours plaats en wordt een slotconcert gegeven. AMSTERDAM (ANP) - Een jaarlijks festival ter vergro ting van de populariteit van de popmuziek in ons land is een van de doelstellingen van de dezer dagen opgerichte Beroepsvereniging van Pop muzikanten, BV Pop. Het voorlopig bestuur van deze nieuwe organisatie presen teert zich aanstaande maan dag in Amsterdam, aldus een bekendmaking gisteren. Voorzitter van de BV Pop is zangeres Jerney Kaagman. Jaap van Beusekom van de Stichting Popmuziek Neder land nam enige maanden ge leden het initiatief tot de be roepsvereniging, die nu al 90 adspirant-leden telt. De BV Pop (Van Beusekom is secre taris) is bedoeld voor mensen die zich (semi-)beroepsmatig met popmuziek bezig hou den. Van Beusekom ver wacht dat de beroepsvereni ging zeker 200 leden zal tel len. De BV Pop noemt zich een po litiek niet-gekleurde organi satie die de positie van de popmusicus wil verbeteren. De vereniging wil bij voor beeld gunstige collectieve verzekeringen afsluiten. Door middel van adviescom missies denkt de BV eerst een inventarisatie te maken. Roberto Jacketti and the Scooters heten ze. Vijf jongens in leeftijd variërend van 17 tot 19 jaar. Ze komen uit de Zaanstreek en ken nen elkaar van school en 't voet balveld. Vier jaar geleden startte Eric van het Hof, de zanger en tekstschrijver, deze popgroep. Bij een eerste optreden, ergens in Alkmaar, verzon hij spontaan een naam toen een krantever slaggever hem vroeg hoe zijn groepje nou eigenlijk heette. Bob Blanchemanche, de bassist. „We hebben nu dus een hele moeilijke naam die niemand de eerste keer onthoudt. Maar daar door krijg je wel 't effect dat mensen vragen: „Roberto wat??", zodat ze zich vervolgens even verdiepen in die naam en door Margriet Hunfeld 'm dan ook weten. Welnee, het betekent helemaal niets en het heeft evenmin iets met Italië te maken. In de klas van Eric zat een jongen die Robert Jacques heette en die door Eric altijd con sequent met Roberto Jacketti werd aangesproken. Vandaar dat hij op 't idee kwam. En verder vond hij „The Scooters" altijd al te gek, dus op die manier zijn we aan onze eigenaardige naam ge komen". Hoewel Roberto Jacketti and the Scooters enige tijd geleden nogal wat bekendheid kreeg door een toemee te maken via de etalages van grote warenhuizen, kwam deze maand de grote doorbraak met de song „I save the day" die nu in de top veertig staat. Tegelij kertijd ontving het vijftal de zil veren harp, een aanmoedigings prijs van de Stichting Conamus. De groep werd in eerste instantie ontdekt door Angela van de Dol ly Dots. Vervolgens gingen zij en Ruud Mulder (de gitarist van Spargo) zich ermee bemoeien als producers. Adviezen Barend Middelhof (18), saxofonist en orgelbespeler van Roberto vertelt daarover: „Kijk, je kunt nog zo'n goeie muzikant zijn, maar je hoort lang niet alles over jezelf. Je hoort soms bepaalde frequenties niet meer en je merkt dan zelfs niet dat je vals speelt. Dan is die producer ervoor om daar wat aan te doen. Een produ cer hoort gewoon fris te zijn en op een gegeven moment te zeg gen dat iets anders moet. Maar ze laten ons verder wel helemaal de vrije hand, wij zijn tenslotte Ro berto Jacketti and the Scooters en wij willen op een bepaalde manier muziek maken. Angela en Ruud geven alleen adviezen" Omdat de muzikanten van Roberto nog vrijwel allemaal op school zitten worden hun optredens be perkt tot de weekends. Langza merhand echter blijkt dat niet voldoende te zijn, want de schare fans is uitgegroeid tot massale grootte. De laatste tijd komen er gemiddeld anderhalf duizend mensen naar deze popgroep kijken en luiste ren, zelfs het fenomeen van flauwvallende meisjes is de jon gens met onbekend. Roberto lijkt hard op weg te zijn om, wat populariteit betreft, een tweede „Doe Maar" te worden. tend Engelstalige liedjes die voornamelijk door Eric van der Hof worden geschreven. Mate riaal voor een elpee is er voldoen de en deze zal in september wor den uitgebracht. „Het is nu allemaal wel spannend aan 't worden", vindt Bart Oor ver, „want alleen al dat spelen voor zulke volle zalen is iets waar we nu nog zenuwachtig van wor den. We gaan elkaar dan lopen opfokken weetje wel, dat is even wennen dus". School Barend Middelhof: „We hebben drie jaar aan de weg getimmerd en dan weet je niet beter of je speelt in tenten met drie man pu bliek en twee man achter de bar. Nee, rijk zijn we er (nog) niet van geworden. Een groep als de onze kost alleen maar geld. Financieel moetje 't zien als een leuk zater dagbaantje. Maar daar staat te genover dat 't allemaal te gek is wat er nu gebeurt. Welke jongen van onze leeftijd maakt zoiets mee? Dat neemt niet weg", laat Middelhof erop volgen, „dat je wèl verder moet kijken dan je neus lang is: je moet zorgen voor een bredere basis dan die muziek alleen. Daarom maak ik dus in ie der geval het atheneum af. Want muziekmaken is leuk, maar 't is ook zó weer afgelopen. Dat is al lemaal zó gebeurd". Bart Corver: „We zouden 't wel te gek vinden natuurlijk als we dit ons hele leven konden doen, maar daar kan je niet van uit gaan. Zoiets als dit is sneller af gebroken, dan 't is opgebouwd. Dus blijven we voorzichtig: ie dereen maakt z'n school af, daar na bekijken we hoe de groep 't beste kan gaan draaien". 1 2) 1 want to break free - Queen 2 1) Ik voel me zo verdomd alleen Danny de Munk 3(6) Big in Japan Alpha- ville 4 9) I save the day - Rober to Jacketti 5(8) Locomotion - Orche stral Manoeuvres in the Dark 6(4) Catch me - Marsha Raven 7(7) Cherry oh baby - Ub 40 8 3) Hello - Lionel Richie 9 (16) Playa blanca Au drey Landers 10 (10) People are people - De- peche Mode 11 5) To all the girls I've lo ved before - Nelson 12 (21) Diggi loo diggi ley - Herreys 13 (19) Love songs are back again - Band of Gold 14 (27) One love/people get ready Bob Marley and The Wailers 15 (23) Automatic Pointer Sisters 16 (18) 5:01 am - Roger Wa ters 17 (22) Such a shame Talk Talk 18 (12) Against all odds - Phil Collins 19 (14) Geh nicht in die Stadt Juliane Werding 20 (20) Een meisje voor altijd John Spencer 21 (11) Nelson Mandela Spe cial Aka 22 (-) The Reflex - Duran Du- 23 (24) Tattoo song - Herman Brood and His Wild Ro mance 24 (30) What do 1 do - Phil Fearon and Galaxy 25 (25) Robert de Niro's wai ting - Bananarama 26 (39) Hilversum III Her man van Veen 27 (28) De klok op rock Nor ma al 28 (29) The Kid's American - Matthew Wilder 29 (35) 1.000.000 Sterren - Frank Boeijen Groep 30 (13) Sunshine in the music Jimmy Cliff 31 (15) If I say the words BZN 32 Colour my love Fun Fun 33 (17) Clear night moonlight Golden Earring 34 (36) Move The Tramps 35 (-) The sound of music Dayton 36 (-) Time after time Cyndi Lauper 37 (34) Happy ending Joe Jackson and Elaine Caswell 38 Hooray for Hollywood The Star Sisters 39 (--) The Lebanon - Human League 40 (38) Thank you for the r sic - ABBA. Isabelle wint concours van Eurovisie GENEVE (ANP) - De 17-jarige Ne derlandse violiste Isabelle van Keulen heeft gisteravond in het Zwitserse Genève het solisten concours van de Eurovisie ge- wonnen. Het meisje, afkomstig uit De Hoef bij Uithoorn kreeg de titel Young musician of the year'. Zij verdiende haar prijs voor de vertolking van het vioolconcert van Vieuxtemps. De jury werd voorgezeten door de wereldbe roemde violist Yehudi Menuhin De solisten waren afkomstig uit zeven landen. Aan de prijs is een geldbedrag ver bonden van 5000 Zwitserse fran ken, ongeveer 6800 gulden. HILVERSUM (ANP) Er moet meer muziek van eigen bodem op de radio komen, en vooral op Hilversum 1 en 3. Dat is volgens de Stichting Conamus, die zich beijvert voor de bevordering van het Nederlandse muziekpro- dukt, de uitkomst van een en quête onder 3000 mensen, die eind vorig jaar in opdracht van de stichting is uitgevoerd. Ruim de helft van de bevolking vindt dat er zeker twee keer zoveel Ne derlands werk over de ether moet klinken dan nu het geval is, zo luidt een van de uitkomsten van de representatieve steek proef. die op de Hilversumse zenders te horen is uit werk van eigen bo dem, gezongen in het Neder lands of in het Engels. De helft van de ondervraagden denkt dat het een goed idee is dat er een speciale zender komt met uitslui tend Nederlandse platen, aldus Conamus, dat volgende week een uitgebreid rapport over het onderzoek presenteert. Liefhebbers van Nederlandse mu ziek zijn vooral de leden van de Tros en Veronica, mensen die ouder zijn of lager opgeleid. Fans van popmuziek komen met het huidige muziekaanbod het best aan hun trekken, maar liefheb bers van cabaret, luisterliedjes, middenreportoire en volkse mu ziek komen er echter bekaaid af, aldus de stichting Conamus.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 25