'Gewoon lol met inhoud' ®®(AXnXGD®©CD@ De (voet)bal slaat weer toe TV-rubriek .ÉfiöSsi Vitale Theo Goedhart Organisatoren Leids festival voor geëngageerd cabaret Mishima in vreemd concept ZATERDAG 19 MEI 1984 Radio - tv - kunst PAGINA 29 Deze week hebben we vast een voorproefje gekregen van wat ons in de maanden juni en juli- augustus te wachten staat. Sport, sport en nog eens sport! Onderverdeeld in voetbal, voet bal en nog eens atletiek. Deze week was het alleen nog maar voetbal: eerst woensdag de finale om de Europa Cup II tussen Juven- tus en Porto, daarna Nederland-Italië zaal voetbal, tenslotte de Engelse cupfinal. „De rollende bal slaat weer toe!", zoals mijn vrouw dat, met on geveinsde afschuw, definieert. Op het moment dat ik dit schrijf is de Engelse cupfinal nog niet geweest, ik kan dus alleen maaf vergelijkingen trekken tussen Juventus-Porto en Ne- derland-Italië. Wat een armoe dige toestand was: die zaal voetbalinterland dan toch ver geleken met de Europacupfi nale. Qua sfeer (géén sfeer dus, zelfs bijna geen publiek, pre cies goed dus voor onze zaal voetbalpropagandist, de NCRV, want die houdt niet van herrie, opwinding en hys terie), maar ook qua voetbal. Een mallotig keepertje in het Italiaanse doel, onder het mot to: kleiner doel, dan ook klei ner keepertje. En voetballen al thans zaalvoetballen konden die Italianen ook al niet. Met 6-1 kregen ze klop van Neder landers die ook niet veel bij zonders op de zaalvloer legden. De geborneerde conclusie uit dit alles moet wel luiden: zaal voetbal is leuk, althans als het stortgiet buiten. Wat een verschil met Juventus- Porto! Zo cementkleurig als de Italianen verdedigen, zo kleur rijk zijn ze als supporter. Al die gigahtische vlaggen! Ik herin door Nico Scheepmaker nerde me ze nog van de Euro pacupfinale Ajax-Juventus in Belgrado, de duizenden Neder landers met hun petjes die toen binnenstroomden, en de tienduizendenn Italianen met hun honderden kerktorenvlag- gen, die per stuk bij het om hoogsteken en zwaaien ermee een honderdtal toeschouwers het uitzicht op het veld bena men. Met zulk publiek verdien je eigenlijk altijd te winnen, ik had dan ook behoorlijk de smoor in toen Ajax deson danks met 1-0 van Juventus won, maar gelukkig was het nu omgekeerd: nu had ik de smoor in dat Porto niet won. Commentator Evert en Napel was zo gebiologeerd door de reputatie van Juventus, dat het wel heel lang duurde voordat hij in de gaten had dat het bete re, het sprankelende voetbal niet van de Italianen, Polen en Fransen kwam, maar van de Portugezen. De wedstrijd was een soort kopie van de WK-fi- nale in Munchen in 1974, West- Duitsland-Nederland. Neder land de betere ploeg, met het betere en speelsere voetbal, West-Duitsland uiteindelijk toch de winnaar met 2-1. ook al viel Nederland (Porto) nog zo onverdroten aan. Nu zult u denken: dat is geen te levisierecensie, dit is een voet balreportage, maar dat is nu juist waar het om gaat: in juni begint de eindronde om het Europese kampioenschap voor landenteams, en daar krijgt u alles van te zien, omdat er zo veel Nederlanders in meespe len (Arnesen, Olsen, Nielsen, Eriksen, Soren, als het maar -en eindigt). En in juli begin nen de Gehalveerde Olympi sche Spelen, en die krijgt u ook weer, zij het iets gedecimeerd, op uw scherm. Om van Wim bledon en de Tour de France nog maar te zwijgen. En nu zou dat allemaal nog niet zo erg zijn (erg???, ik vind het heer lijk!!), wanneer de goegemeen te die absoluut niet in de rol lende bal, de suizende speer en de racende fiets geïnteresseerd is en gedurende enkele maan den het aantal beschikbare zenders tot de helft geredu ceerd ziet, in de haar door Hil versum ter beschikking gestel de zendtijd als compensatie extra lekkere hapjes kreeg toe geworpen. Maar is er in dit land dat overvloeit van enquê tes en opinie-onderzoeken nu wel eens nagegaan hoeveel procent van de kijkers tijdens die topsportmaanden naar de andere zender uitwijkt en wat die speciale groep van sportha- ters dan het liefst wil zien? In elk geval is, in 1979, bij een groep van 457 kijkers van 15 jaar en ouder wèl nagevraagd naar welke sporten op televisie ze 'niet graag' keken. Zo keek 23 procent niet graag naar schansspringen, en 81 procent 'niet graag' naar schaken. De andere sporten zaten daar tus senin: atletiek 34 procent, au toraces 39 procent, basketbal 58 procent, biljarten 67 pro cent, boksen 55 procent, ge wichtheffen 66 procent, ijshoc key 44 procent, kunstrijden op de schaats 26 procent, motorra ces 44 procent, concours hippi- que 33 procent, draf- en ren sport 46 procent, schaatsen 24 procent, rugby 53 procent, sla lom 30 procent, speedbootra ces 50 procent, tafeltennis 57 procent, tennis 38 procent, tur nen 33 procent, voetbal 24 pro cent, volleybal 54 procent, wa terskiën 43 procent, wielren nen 42 procent, zaalhandbal 60 procent, zeilen 56 procent en zwemmen 36 procent. In het vierde kwartaal 1983 was de kijkdichtheid naar sport op televisie van hoofdkostwin- naars 39 procent, huisvrouwen 21 procent, zoons 35 procent en dochters 16 procent. Al deze cijfers moeten niet al te letter lijk genomen worden, als Ne derland wint vindt men het al gauw mooier dan wanneer Ne derland verliest, maar een indi catie geven deze cijfers natuur» lijk wel: je doet lang niet ieder een plezier met al die sport op tv, en zeker niet de vrouwen onder de mensen! Dr. J.H. Kamphuis (54), theoloog en jurist, werkt sinds 1969 in Leiden. Hij is directeur van de Stichting Welzijn Leiden. Vanaf november 1982 werkt hij mee aan de opbouw van Omroep Rijn land. Joop Kamphuis noemt zich zelf geen echte televisieconsument. 'Voorkeuren heb ik nauwe lijks omdat mij de tijd ontbreekt om die voorkeu ren op te bouwen', stelt hij slim. Er is echter één uitzondering: Studio Sport op zondagavond. In onze huiskamer is de beeld buis niet dominant aanwezig. Dat mammoetoog is wegge stopt in een hoek van de kamer onder de trap. Onze avond-be zigheden, zowel binnenshuis als buitenshuis, voorkomen dat dit ding onder de trap een dwangbuis wordt. Slechts één uur in de week is in ons weekprogramma verplicht opgenomen. Het tijdstip van de maaltijd is daarop bij uit zondering afgestemd: zondag avond Studio Sport, samen met zoon Mark. Het kijkbeleid van zoon Mark wordt programmatisch gere geld. Keuzes worden gemaakt en tijden geregeld. Ook hierin geen dwang van de buis. Op de momenten dat ik de knop in druk zoek ik vermaak, ben ik soms nieuwsgierig, wil ik wat afleiding. Geen hoge verwach tingen, en eigenlijk ook geen kritiek, ik ben dan een gewone consument. Vaak maak ik er een schakelprogramma van en vang beelden op van Dallas op drie zenders, hoor Dynasty in het Duits, waarin Alexis nog een veel groter kreng blijkt te zijn. Vaak denk ik aan die enorme Nederlandse en bui tenlandse omroepen en organi saties, die ether en kabel vol stoppen met hun produkten. Ik ben eigenlijk geen echte con sument, omdat ik nauwelijks voorkeuren heb, omdat mij de tijd ontbreekt om die voorkeur op te bouwen. Ik vind het best wat de mensen willen zien. Wat echt kwaliteit heeft vindt zijn weg wel. Kijkers zijn afhanke lijk van die kwaliteit, omdat maar weinig mensen iets te vertellen hebben over wat op de buis vertoond wordt. Het vreemde is wel dat de ether en de kabel van ons allemaal is. De kabel wordt door de bur gers betaald en in stand gehou den. Mijn belangstelling voor de ether en kabel is pas zeer groot ge worden, sinds ik meewerk aan de Streekomroep Rijnland, die op 12 mei j.l. zijn eerste experi mentele uitzending had. Het meest interessante vind ik dat de gewone consumenten nu zelf producenten kunnen wor den. De betalers van de kabel kunnen nu zelf gebruik maken van de kabel als communicatiemid del; burgers vertellen aan me de-burgers en laten situaties zien, vlak in de buurt. Ik heb nogal wat reakties ge hoord op de eerste uitzending. Bijna professioneel zegt men, en dit wordt bedoeld als een compliment. Natuurlijk moet het om aan te horen en aan te zien zijn. Maar het nieuwe van lokale en streekomroep is dat dit medium gebruikt kan wor den door de burgers zelf. Het gaat dus over situaties en za ken die de burger van stad en land interesseren. Omroep Rijnland moet niet Hil versum na-apen of een eigen Gewest tot Gewest opbouwen. Het is ook geen speelgoed voor amateurs en hobbyisten. Dat de burgers zelf programma's maken stelt wel grenzen aan programmatische en techni sche mogelijkehden, maar dit tast de eigen waarde van de communikatie niet aan. De voorbereiding van het eerste programma heeft twee feiten aan het licht gebracht. Er is zeer veel te zien en te horen in Rijnland: mooi, interessant en belangrijk; het museum in Katwijk is mooi, Oud-Poel geest in Oegstgeest moet ge restaureerd worden, de Rijns- burgse Boys laten zeer aan trekkelijk voetbal zien. Vervolgens heb ik ervaren dat. het werken door burgers aan en met omroep, zeer veel en zeer verschillende burgers rondom deze omroep bij elkaar brengt. Wat overdreven mis schien gezegd, het bevordert de democratie en de deelname aan de eigen gemeenschap in stad, dorp of wijk. Natuurlijk Feyenoord voetbalt beter, maar kijken naar UVS is heel boeiend, want die jongens wo nen in mijn buurt. Ik geloof niet dat Omroep Rijn land een dwangbuis wordt, waarvoor je thuis blijft of waar voor je met een TV-hap zit, J.R. Ewing, het A-team of Frits Bom mogen voor mij op de buis, maar UVS, het Drie Okto berfeest, de renovatie van Ons Belang, burgemeester Goe- koop wil ik ook graag op mijn buis zien, en laat de radio een plaatje draaien voor alle zie ken, onder wie wethouder Dick Tesselaar. Zaterdag 26 mei komt Rijnland weer op de buis en in de lucht. Drie groepen gaan vanavond in de Leidse schouwburg strij den om de eerste prijs van het Leidse cabaretfestival. Aan de drie voorronden na men negen groepen deel. Een jury heeft daaruit Viola Kaaps uit Rotterdam, 'De Meester M BV' uit Utrecht en '4/4 maat' uit Amsterdam ge kozen voor een plaats in de finale. door Ariejan Korteweg Het festival wordt dit jaar voor de zesde keer gehouden. Het begon klein, als project van toen studenten-, nu jongeren vereniging Augustinus. Sindsdien is het uitgegroeid tot een evenement van lande lijke afmetingen, dat het Delftse Camaretten naar de kroon steekt. Twee van de drie voorronden werden voor het eerst buiten Leiden ge houden, in Zwolle en Nijme gen, om niet met de eigen fi nale te concurreren. Tijdens die finale geeft cabaret 'Dub bel en Dwars' een gastoptre den. Die groep is tot nu toe de belangrijkste ontdekking van het festival. Paul van Soest, de winnaar van 1981, presenteert de avond. Hij is samen met '1983', de win naars van vorig jaar, nog 'bubbling-under'. We praatten met organisatoren Jan van Coevorden en Harry Kies over het engagement, dat het festival nog altijd in het vaandel voert, over de rol van de VARA, die jaarlijks de optredens via de radio uit zendt en over de speurtoch ten tussen de schuifdeuren, waarbij Kies en Van Coevor den al menig talent voor be knelling hebben behoed. LEIDEN - 'Geëngageerd cabaret, dat bestaat toch al lang niet meer'. Met die opmerking zijn Jan van Coevorden en Harry Kies al on eindig vaak lastig gevallen. Ze zullen hem ook nog vaak te ho ren krijgen, zolang ze tenminste engagement als kenmerkend voor hun festival blijven noe men. Je hoort - met uitzondering van Dubbel en Dwars - immers zelden van cabaretgroepen die er in slagen humor te combineren met een aan het vrijblijvende ontstegen betrokkenheid bij wat ons allen bezighoudt. Wie ooit wel eens een voorronde of finale van het festival heeft bezocht, heeft ze daar waarschijnlijk ook niet aangetroffen. Engagement: soms, humor: een enkele keer. Maar geëngageerde humor, nee dat is zeldzaam. De organisatoren reizen tijdens de voorbereidingen van het festival het hele land af, op zoek naar ta lent. Ze zien naar eigen zeggen jaarlijks meer dan vijftig groe pen, waaruit zij hun keuze voor de voorronden maken. Ze mogen dus geacht worden redelijk op de hoogte te zijn van wat zich in ons land voor cabaret uitgeeft. "Het engagement in het cabaret is aan het terugkomen", zeggen ze. "Bij de eerste drie festivals was er nauwelijks politiek in de op tredens terug te vinden. Dat is veranderd. Als je nu door het land trekt, zie je vaak heel be trokken optredens. "Geënga geerd cabaret is overal. Maar het LEIDEN - De 'Staalmeesters' zijn weer terug in museum 'De Laken hal'. Gistermiddag overhandig de ir. L.C. Wachem (in het mid den van de foto) namens de N.V. Koninklijke Nederlandse Petro leum Maatschappij, het gerestau reerde schilderij aan burgemees ter Goekoop rechts) van Leiden. Het schilderij moest hoognodig worden gerestaureerd. Stof en vuil van eeuwen hadden zich op het schilderij uit 1675 vastgezet. Na röntgenfoto's bleek ook dat aan het originele doek details Restaurator W. Hesterman (links) uit Muiden kreeg van de Laken hal en de N.V. Koninklijke Ne derlandse Petroleum Maatschap pij de opdracht het schilderij in zijn oude glorie te herstellen. De restauratie kostte 12.000 gulden. Vanaf heden is het doek weer op zijn oorspronkelijke plaats in de Staalmeesterskamer van 'De La kenhal' weer te bewonderen. (foto Holvast) is helaas zelden goed genoeg voor de landelijke podia". - Wat is engagement? Ben je geën gageerd als je de vloer aanveegt met het kabinet, als je misstan den in de psychiatrie aan de kaak stelt of als je zingt over het wonen in een betonnen woonka zerne? Harry Kies: "Je kunt er twee kan ten mee op. Je kunt een spiegel voorhouden aan je publiek of je kunt keihard stelling nemen. Dat eerste doet bijvoorbeeld '1983' de winnaar van vorig jaar, op een heel intelligente manier. Dat zijn Amsterdamse studenten, niet bijtend maar juist heel beschou wend. Terwijl 'Dubbel en Dwars' weer veel meer onverbloemd is". Jan van Coevorden: "Wat. wij be doelen is eigenlijk gewoon lol met inhoud. Maatschappijkri tisch is er al een te zwaar woord voor. Maar als je bij Camaretten gaat kijken, is dat echt anders dan bij ons. Wij hebben niemand die echt niets te melden heeft. Daar zie je alleen maar amuse ment. Ook prima natuurlijk. Maar het blijkt dat de inhoudelij ke groepen naar Leiden worden gezogen. Wij hebben niemand die echt iets te melden heeft". Moe Harry Kies: "Eigenlijk is dat geën gageerde karakter voor ons een simpel handelsmerk. Het is ont staan uit de behoefte om tegen gas te geven in de jaren zeventig. Dat was een periode waarin het hele theater naar het pure amu sement afgleed". "Je ziet bij veel artiesten, dat het engagement gaandeweg ver glijdt. Jacques Klöters van Don Quishocking zei ooit tegen me: 'Je wordt er zo moe van telkens weer een actuele grap te beden ken'. Als je in dat stadium zit, ga je je persoonlijke problematiek op het podium zetten. Dat zag je bij hem ook". - Als het waar is dat artiesten aan het begin van hun loopbaan het meest radicaal zijn, hou ik m'n hart vast voor veel van de begin nende groepen, die bij jullie festi val te zien zijn. Die drinken dan over een paar jaar hun thee met .de pink omhoog. Harry Kies: "Maar we moeten ook aan ons programma denken. Ar- Harry Kies (links) en Jan van Coevorden: "Cabaret ontstaat uit de keuteligheid van bruiloften en partijen". (foto Holvast) 'Lady Aoi' en 'Hanjo', twee eenacters van Mishima. Spelers: Marijke Beversluis, Judith Hees, Thom Hoffman en Inger de Vrede. Bege leiding: Die van Duin en Matthias de Koning. Gezien op 18 mei in de LAK. Aldaar vanavond de lande lijke première. Van de Japanse schrijver Yukio Mishima (1925 - 1970) wordt in naslagwerken gezegd, dat hij het zogenoemde Nö-drama met een moderne inhoud heeft vernieuwd. Het Nö-drama zelf heeft namelijk een eeuwenlan ge traditie. Teruggrijpend naar deze eerste grote theatervorm in Japan heeft de auteur Mishi ma 'Vijf moderne Nö-spelen' geschreven. Twee daarvan zijn nu door Marijke Beversluis, Judith Hees, Thorn Hoffman en Inger de Vrede tot een merkwaardige theaterproduk- tie gemaakt. De grote sober heid, het trage tempo en de wat verheven-poëtische sfeer met blijkbaar het accent op de taal zorgen ervoor, dat het geheel soms een bepaalde schoonheid heeft. Maar ondanks deze es thetisch aantrekkelijke opzet heeft deze produktie toch iets merkwaardigs en overtuigt niet helemaal, omdat de regie concept achter deze produktie onduidelijk blijft. Zo valt de diepere van het gelijktijdig spelen van deze twee eenacters moeilijk te ontdekken. 'Lady Aoi' en 'Hanjo' worden name lijk niet na elkaar gespeeld, maar lopen voortdurend in el kaar over. Twee spelers bren gen 'Lady Aoi' en twee spelen er in 'Hanjo' met een kleine dubbelrol voor Marijke Bever sluis en Thorn Hoffman, die dus de scheiding tussen de bei de verhalen even onderbreken, zonder overigens ze inhoude lijk met elkaar te verbinden. In 'Hanjo' wacht een vrouw op haar geliefde. Zijn weggaan heeft haar waanzinnig ge maakt, maar een schilderes heeft haar bij zich in huis geno men om daar voor altijd met haar samen te zijn. 'Lady Aoi' gaat over de ontmoeting van een vrouw en haar geliefde aan het sterfbed van Aoi, zijn hui dige echtgenote. Termen als liefde, relaties, onvervuld ver langen en erotiek vormen het abstractere niveau, waarop na tuurlijk beide verhalen elkaar aanvullen. Toch is dat zo alge meen gesteld, dat je het regie concept (de gelijktijdigheid van twee afzonderlijke verha len) daarmee nauwelijks kunt rechtvaardigen. Wat dan wel de bedoeling daarvan is ge weest, verzwijgt het program mastencil en maakt het stuk zelf niet echt duidelijk. WIJNAND ZEILSTRA tistieke kwaliteit is voor ons min stens de helft. Je hebt nu een maal mensen die Vrij Nederland lezen en mensen die vliegtuig modellen in elkaar zetten. Al die schakeringen kom je in het caba ret ook tegen. Het probleem is dat vaak het echt politieke caba ret niet goed is". - Bestaat er ook zoiets als rechts geëngageerd cabaret? Jan van Coevorden: "Je ziet het wel eens, maar dat is dan toch ar tistiek niet van voldoende gehal te. Je hebt natuurlijk wel cabaret dat de linkse bewegingen te kak ken zet". Harry Kies: "De kracht van linkse intellectuelen is dat ze beter kun nen relativeren. Dat heeft toch iets te maken met klassenstrijd. Ze proberen iets te bereiken, strijd te leveren". - Klassenstrijd? Maar cabaret is toch voor en door de middenklas se. Vormt het cabaret dan een vijfde kolonne, die de eigen gele deren van binnenuit aanvalt? Harry Kies: "Dubbel en Dwars is bijvoorbeeld zo ontstaan. Die maakten zich woest over de ra ketten. Dat heeft toen theatraal een vonk gekregen. Tingel Tan gel is dan van een heel andere or de". Jan van Coevorden: "Nou ja, klas senstrijd is misschien wat over dreven. Het zijn toch ook veel onderwijzers en zo". vinger in de pap bij de samen stelling van het programma? Harry Kies: "Helemaal niet. Ze ver zorgen de publiciteit en promo ten het festival. We hebben een heel prettige relatie met de VA RA. Wij zijn een collegiale neven organisatie, die voor hen interes sant is, omdat ze het Nederlands talige repertoire willen bevor- dern. Maar inhoudelijk hebben ze geen inbreng. En als ze eisen stellen: ik maak me sterk dat als ik naar een andere omroep stap, dan heb ik morgen een contract. Je bent jong en je wilt wat". - De voorrondejury koos vorig jaar drie groepen voor de finale. Op initiatief van de organisatie is daar een vierde groep aan toege voegd. Zat de VARA daar niet achter? Harry Kies: "Dat was toch een beetje een overspannen beslis sing van ons. Wij hadden het idee dat er bij de VARA een belang rijk breekpunt lag. Er was voor ons geen commercieel, maar een artistiek belang. Wij tweeën von den het finale-programma te ma ger en voegden daar een vierde groep aan toe. De VARA had daar niets mee te maken en was juist woedend over onze ingreep. Maar maak je geen zorgen: we zijn nu onafhankelijker". - Naast de organisatie van het festi val drijven jullie nu ook 'Steek', een impressariaat voor cabaret groepen. Lopen jullie daardoor niet het gevaar van vermenging van belangen. Immers, het festi val moet zo onafhankelijk moge lijk zijn, terwijl je daarnaast je boterham wilt verdienen met groepen, die aan dat festival deelnemen. Harry Kies: "Wat inkomsten be treft, dat geldt alleen voor mij. En we proberen de scheiding tussen festival en 'Steek' zo inte ger mogelijk te houden. Dat lukt tot nu toe heel goed. Het zijn twee gescheiden stichtingen. De zakelijke belangen ontstaan pas na afloop. Tijdens het festival hebben we met geen enkele groep een zakelijke overeen komst". "We hebben als organisatie geen enkele invloed op het verloop van het festival. We hadden bij voorbeeld beiden onze persoon lijke top-drie samengesteld van de groepen uit de voorronden. Geen van die groepen is in de fi nale gekomen". "'Steek' is begonnen als service verlening. We merkten dat groe pen na het festival moeilijk aan de bak konden komen. Wij kun nen hen met onze in zes jaar op gebouwde deskundigheid bege leiden. Als ze professioneel wil len worden, kunnen ze bij ons op de loonlijst komen. Dat geeft hen zekerheid. Het beste voorbeeld is 'Dubbel en Dwars'. Acht keer hebben ze zich teruggetrokken, negen keer haalden we hen weer over. Je ziet het resultaat. Zon der onze deskundigheid waren ze nooit zo ver gekomen". Jan van Coevorden: "Een andere reden voor 'Steek' is om te voor komen dat de door ons ontdekte groepen door een ander worden afgepakt. Onze scouting is de spankracht van het festival. Het is een beetje schaven en regelen. Het is leuk om te zien hoe al die groepen bezig zijn. - Waarom bestaat de voorrondeju ry uit 'regionale personen' en hebben jullie in de finale-jury al tijd landelijke coryfeeën? Jan van Coevorden: "Dat hoort er bij. Het is gewoon een stukje folklore". Harry Kies: "Dat niet alleen. Je zoekt steeds mensen die ter zake deskundig zijn. Al wil ik hele maal niet zeggen dat de finale-ju ry deskundiger is dan die van de voorronden. Die bekende namen hebben een papagaai-effect. Als zo'n groep een brief kan laten zien waarin staat 'fantastisch programma' en de naam van Youp van 't Hek staat er onder, dan zegt dat meer dan als jouw naam er onder staat". Toydolls In het Leids Vrijetijdscentrum treedt vanavond de Engelse punkgroep The Toydolls op. De ze driemans-formatie uit Sunder land maakt volgens de kenners zogenaamde pretpunk. In het voorprogramma staat de Groningse punkgroep The Boog ies. Mark Foggo De al jaren in ons werkzame En gelsman Mark Foggo treedt van avond met zijn begeleidingsband op in het Alphense jongerencen trum Het Kasteel. Foggo, geboren en getogen in Li verpool, maakt een mengelmoes van reggae en ska en heeft in middels twee elpees uitgebracht. De grote orgelmis van Hohann Se- bastiaan Bach, uitgevoerd door Theo Goedhart, orgel met mede werking van het kamerkoor "Good Company" onder leiding van YVilma ten Wolde. Gehoord op vrijdag 18 mei in het Groene Kerk je in Oegstgeest. OEGSTGEEST - Vitaal en met een welhaast wiskundig gevoel voor ritme vertolkte gister avond de organist Theo Goed hart met medewerking van het kamerkoor "Good Company" de Grote Orgelmis van Johann Sebastiaan Bach in de Groene of Willebrordkerk in Oegst geest. Een meesterwerk van ongeëve naarde compositietechniek de cantororganist Goedhart van het Groene Kerkje gisteravond moeiteloos de hoofdrol vervulde, terwijl het kamerkoor "Good Compa ny" verdienstelijk partij gaf in de tussenzangen. Bach's orgelmis lijkt in aanvang op een negatief van werken als Die Hohe Messe of de Mat- thaüs Passion, omdat het koor werk hierin een volkomen on dergeschikte rol speelt. Het koor geeft uitsluitend in een paar regels het thema aan, waarna het orgel dit uitvoerig en met een haast onuitputtelij ke variatie doorwerkt. Daar door lijkt het in aanvang alsof de mis als los zand aan elkaar hangt. Vooral als de eenvoud van het koorwerk bijna simpel wordt in het eenstemmig en capella gezongen Kyrie, Gott Vater in Eeuwigkeit. Die schijn blijkt zeer bedriege- lijk als na een warm en intiem gezongen Aus tiefer Not schrei Ich Zu Dir, de organist Theo Goedhart in een sublieme doorwerking van dit thema, vol melodische rijkdom en ex- pressieviteit de spanning da nig weet op te voeren. Om vervolgens na een gedragen Jesus Christus unser Heiland, vertolkt door het kamerkoor te eindigen op het orgel in een bi zonder fris gespeelde haast jui chende fuga. ANNEKE VAN VLIET.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 29