c Nederland rijp voor kunstsponsoring 'Don Gil' vol kortsluitingen Onderzoek van Amsterdams bureau toont aan: Lakenhal zoekt (met succes) sponsors Repelsteef: subtiele tragiek Irwin Shaw overleden Open huis Lakenhal Canada wint gouden roos Lof voor danseres Jane Lord BRT stopt met 'TV-Touché' DONDERDAG 17 MEI 1984 Nederland is rijp voor kunst sponsoring. Zowel kunstin stellingen en bedrijven als „politiek", gemeenten en consumenten staan positief tegenover het verschijnsel. Dit blijkt uit een onderzoek dat het Amsterdamse bureau voor industrieel marketing- onderzoek, Knapper en McAlley, heeft uitgevoerd in opdracht van het ministerie van WVC. Het hangt onder meer van de voortvarendheid van dit ministerie af of er in derdaad binnenkort een „BV Kunst" komt. door Eelco Meuleman Slechts weinig bedrijven en kunst instellingen in ons land kunnen spreken uit ervaring over het fe nomeen kunstsponsoring. Het woord riep (en roept nog wel) al lerlei schrikbeelden op: een schouwburgzaal als voetbalsta dion met allerlei reclameborden, een violist met een zonneklepje van Heineken op zijn hoofd. Dat deze voorstellingen weinig met de werkelijkheid te maken heb ben, dringt langzaam maar zeker tot de betrokkenen door. Radio - tv - kunst dering te constateren. Het be drijfsleven ziet de noodzaak van een grotere betrokkenheid bij kunst en de kunstinstellingen reageren daar positief op. De overheid (vooral het als degelijk omschreven ministerie van WVC) maakt ruimte voor parti culiere invloeden en zorgt er, door te bezuinigen, ook voor dat de kunstinstellingen wel ge dwongen zijn hun „ivoren to rens" te verlaten. De gemeenten hebben wel enige twijfels over de bereidheid van het bedrijfsle ven om de kunst daadwerkelijk te steunen. De consument, ten slotte, staat uitermate nuchter te genover sponsoring van kunst mits alle partijen zich „gedra gen". Dat laatste is een belangrijk punt, dat door alle betrokken partijen (niet in de laatste plaats door de bedrijven) wordt onderschreven. Men is het erover eens dat de sponsor zich niet met de inhoud van de activiteiten mag be moeien. Het bedrijfsleven zelf is uitgesproken tegen zo'n be moeienis en erkent de deskun digheid van de betrokken kunst instelling. Deze vrijheid voor de kunstinstel lingen doet aan de motieven van de bedrijven niets af: een bedrijf sponsort niet uit ideële overwe gingen, maar wil er iets mee be reiken. Het gaat dan vooral om het vergroten van de naambe kendheid en het verbeteren van het imago. De kunstinstellingen, gemeenten en consumenten vin den deze motieven acceptabel: „Voor wat hoort wat", is de rede nering. Uit het onderzoek blijkt verder dat de alom aanwezige angst voor overheersing van de commercie (reclame) niet terecht is. Opmer kelijk genoeg vinden de bedrij ven zelf dat de promotie-activi teiten binnen de perken moeten blijven. Zo mag de naam van de sponsor nooit tè duidelijk aan wezig zijn en moeten belang en inhoud van de activiteit voorop staan. Wat betreft de aard van de te spon soren activiteiten is er een duide lijke (en begrijpelijke) voorkeur voor „publiekstrekkers". Het zijn de grote festivals en manifes taties, tentoonstellingen en films waarvan men het meest ver wacht. Jazz, popmuziek en musi cals scoren redelijk. De belang stelling voor experimentele vor men van kunst is beduidend minder. Orkesten, gezelschap pen, accommodaties, literatuur en individuele kunstenaars ne men een middenpositie in. De overheid zal bij kunstsponso ring een begeleidende rol spelen. Alle partijen zijn het erover eens dat het Rijk nooit verantwoorde lijkheden mag afschuiven en „de kunst" moet blijven stimuleren. In de beginperiode kan de over heid zich wat actiever opstellen, op den duur zou het om een be schermende functie gaan. Indien nodig zou het Rijk sponsorpro jecten ook kunnen gaan mede-fi nancieren. Kunstsponsoring blijft echter een zaak tussen de beide betrokken partijen: de kunstinstellingen en de bedrij- De toekomst van kunstsponsoring ziet er nogal rooskleurig uit: de (weinige) bedrijven die ervaring met het fenomeen hebben, ver wachten een toename van het aantal activiteiten. Van de bedrij ven die nog niet sponsoren, denkt 50 procent het te gaan doen. Bij de kunstinstellingen is de situatie hetzelfde. Het gegeven kunstsponsoring mag dan bij bijna iedereen die aan het onderzoek meewerkte positieve reacties oproepen, tegenover de georganiseerde aanpak ervan staan met name de gemeenten en de kunstenaars tamelijk scep tisch. De slechte ervaringen uit het verleden en de angst voor een bureaucratische opstelling zijn hier debet aan. De ideeën die bij de geinterview- den leefden over de organisatie vorm van kunstsponsoring zijn door Knapper en McAlley uitge werkt. Volgens het bureau zou er een „BV Kunst" moeten komen, een onafhankelijk organisatie met eigen middelen en doelstel lingen die het klimaat rond spon soring moet verbeteren, informa tie moet verstrekken en gaan be middelen. De „BV Kunst" moet onder toezicht staan van een Raad van Advies met afgevaar digden uit kunstinstellingen, overheden en bedrijfsleven. Uit eindelijk zal de „BV Kunst" kos tendekkend moeten werken, maar stimulering van de over heid is zeker in het begin noodza kelijk. De rol van de media, kwam nog In 1982 ging het projekt 'De La kenhal zoekt sponsors voor te restaureren schilderijen' van start. Er werd een tentoonstel ling aan gewijd die inderdaad sponsors opleverde. Met hun financiële steun kon een der- tigtal schilderijen gerestau reerd worden. Op het ogenblik is er, als logisch vervolg van deze aktie, weer zo'n expositie in de Lakenhal te zien. Men kan er bekijken wat in het afgelopen jaar kon worden her steld met (onder meer) de gel den die beschikbaar werden gesteld door verenigingen, be drijven en particulieren. Ge middeld gaat het om zo'n 2500 gulden per geval, maar er zit ten projekten bij die slechts 400 gulden vragen. Naast de werken die hun oude glorie mochten herkrijgen hangt er een groep schilderijen die aan restauratie toe zijn. En dat zijn niet alleen de 'oudjes'. Schilderijen zijn kwetsbare ob- jekten, en in de loop der ge schiedenis zijn talloze dan ook jammerlijk verloren gegaan. Men moet daarbij denken aan normale ouderdomsverschijn- selen ('werkend' hout, doek- slijtage, spanningen in de verflaag), maar ook aan invloe den van buitenaf (tempera tuur, vochtigheid, stof, vuil, licht, trillingen in de omge ving, mechanische beschadi gingen). Gelukkig staan res tauratoren, en niet in het minst de Nederlandse, tegenwoordig (bijna) voor niets. Zoals be kend is hun werk tijdrovend en vraagt veel geduld, precisie en kennis, maar de resultaten zijn dan ook vaak verbluffend. Soms ziet een werk er na res tauratie geheel anders uit. Zo bleek de 'Nachtwacht' van Rembrandt uiteindelijk veel eer een 'Dagwacht' te zijn. Terug naar de Lakenhal. Up een schilderij van Joris van Schoo- ten dat een officieren-gezel- schap toont (17de eeuw) was eerst rechts-boven een los vrouwenhoofd te zien. Na res tauratie bleek het niet te gaan om een hoofd van een 'leven de' vrouw, maar om een hoofd dat geschilderd is op een doek dat op een schildersezel staat. Een schilderijtje in een schil derij dus! Wie zal zeggen wat er voor fraais naar boven komt als de twee zeer vuile werken 'Jagers' en 'Herders' (pendan ten) van de 17de eeuwse schil der David de Bondt zijn opge- onlangs gerestaureerd. knapt? Kosten: maximaal 10.000 gulden. Maar er moet dan ook wel wat gebeuren. Vermoedelijk zal het doek van de beide schilderijen moeten worden losgemaakt van platen triplex waar het nu op zit vast geplakt. Een vakkundig uitgevoerde res tauratie onderging ook het fa meuze doek van Mattheus van Bree uit 1816/17, voorstellende (/Burgemeester Van der Werff piedt het volk zijn degen aan'. L- D. Vercouteren uit Den Haag nam het gigantische i Bree, 'Burgemeester Van der Werff biedt het muitende volk zijn degen c doek (uit één stuk), dat volko men verteerd en gedeeltelijk gescheurd was, onder handen. Zijn stadsgenoot M. van den Ende knapte de lijst op. On langs kwam het geheel gereed, en het resultaat valt nu in het trappenhuis van de Lakenhal te bewonderen. Hoe men dit enorme projekt heeft aange pakt kunt u lezen op de ten toonstelling. Het is te hopen dat ook nu weer sponsors zich zullen opgeven. Immers: met dergelijke financiële steun kunnen in het jaar 2000 alle daarvoor in aanmerking ko mende schilderijen uit het mu- seumbezit zijn gerestaureerd. Moet men het enkel met be schikbaar gemeentegeld doen, dan zullen we nog 125 jaar moeten wachten tot het zover Potentiële sponsors, ieder die wat over de achtergronden van restaureren wil weten, maar natuurlijk ook kunstliefheb- bers-zonder-meer, kunnen de ze expositie tot en met 1 juli bekijken. ANTOON ERFTEMEIJER 'Repelsteel' van Adolf Muschg. F Act-produktie onder regie van Lidwien Roothaan. Spelers: Krijn ter Braak, Olga Zuiderhoek, Caro line Beukman en Laus Steenbee- ke. Gezien op 16 mei in het LAK. Aldaar nog vanavond te zien. LEIDEN - Lidwien Roothaan is een jonge regisseur, die bij F Act in Rotterdam een opval lende produktie heeft ge maakt. Aan het hier in Neder land onbekende 'Repelsteel' van de Zwitserse schrijver Adolf Muschg heeft zij een tra- gi-komische ondertoon gege ven. Hard lachen of huilen kun je niet om deze 'kleinburgerlij ke tragedie', want het tragische van het basisgegeven wordt door spel en regie subtiel gere lativeerd. Vier slachtoffers zijn op een wei nig gelukkige manier van el kaar afhankelijk. Krijn ter Braak speelt als Viktor Leeuw de vaderrol. Hij is een inge beelde zieke, die daarmee het leven van dit gezin beheerst en zich tegelijk daardoor van vrouw en dochter afhankelijk opstelt. Zijn vrouw, die hem in zijn ziek te zo veel mogelijk ontziet, ver zwijgt, dat zij zelf ernstig ziek is, en zij zal haar man dus moe ten achterlaten. De dochter treedt niet niet de voetsporen van haar moeder; als zij de re latie met haar vriend op die van haar ouders vindt gaan lij ken, verbreekt zij die relatie, maar weigert ook om de ver- zorgersrol voor haar vader over te nemen. Het slotbeeld is indringend: eerst zit Viktor alleen tafel en eet uit een pannetje een stuk kouwe kip, dan kruipt hij on der de tafel en roept zijn eigen naam. Het is kennelijk een re gievondst van Lidwien Root haan, want de tekstuitgave ein digt weliswaar met kipeten, maar de gespeelde kaalheid ontbreekt in de tekst en het te lefoongesprek naar het zieken huis wordt hier niet gespeeld. Dit slotbeeld maakt van Leeuw, keurig leraar geschiedenis en voormalig revolutionair, toch een tragische figuur, hoewel hij in het stuk vrij meedogen loos wordt geanalyseerd. Krijn ter Braak speelt deze rol prach tig en geeft zijn stem het ty pisch belerende leraarstoontje mee. Olga Zuiderhoek toont al leen al door de kracht van haar persoonlijkheid, dat de lijdza me houding een diepere bete kenis heeft en haar ook een be paalde macht en zekerheid geeft. Een belangrijke verdienste van de regie door Lidwien Root haan is, dat zij de inhoudelijke 'kleinburgerlijkheid' van het stuk niet in duffe bekrompen heid van de voorstelling laat omslaan. Om dat te vermijden heeft zij daarentegen geen gro te trucendoos met regievond sten opengemaakt. Dan zou de tragiek potsierlijk geworden zijn, en deze is nu - gelukkig - subtiel gebleven. WIJNAND ZEILSTRA. Olga Zuiderhoek en Krijn ter Braak in 'Repelsteel'(foto Leo van veiz« 'Don Gil met de groene broek' van Tirso de Molina door Toneelgroep Theater. Regie: Paul Vermeulen Windsant. Gezien op 16 mei in de Leidse Schouwburg. Herhaling vanavond. LEIDEN - Van de voorstelling die de Haagse Comedie twintig jaar geleden verzorgde met Myra Ward in de titelrol, herin ner ik me een kleurig, spranke lend blijspel vol verwarring en pikanterie. De uitgangssituatie van de vrouw die in man nenkleren de amoureuze esca pades van haar verloofde gaat dwarsbomen alsmede de dub belzinnigheden in de vertaling van Dolf Verspoor misten in het begin van de jaren zestig, hun effect op het publiek niet. De toeschouwers van nu zijn echter wel meer -gewend dan 'gewaagde' toespelingen en dat zal één van de redenen zijn waarom het publiek in de Leidse Schouwburg gister avond over het algemeen niet veel verder kwam dan wat licht gegrinnik. Een tweede reden kan zijn dat een zaal met verspreide pluk jes toeschouwers meestal niet lacherig van aard is, maar de voorstelling zelf droeg zeker eveneens bij tot het gebrek aan echte vrolijkheid. Paul Ver meulen Windsant heeft name lijk de lichte toets van de kos tuumkomedie, waarin elk ir reëel aspect aanvaardbaar kan worden, vervangen door een vreemde mengeling van realis tische en surrealistische ele menten in een modern toneel beeld van Walter Nobbe, Dit leidde echter tot een paar dra matische kortsluitingen met verstrekkende gevolgen. In een kostuumstuk is een vrouw in een broek een verkle de vrouw, maar met de hier ge bruikte moderne kostuums werd Bea Meulman gewoon een vrouw in een pantalon (en zelfs niet eens een typische he renpantalon). De bereidheid om de verkleedpartij als thea traal effect te accepteren wordt daarmee grotendeels om zeep geholpen. Het komische van deze 'Don Gil' verschuift door dit alles van de tekst en de situaties naar het feit dat die mensen op het to neel zo 'vreemd' doen. Niet minder vreemd is trouwens het taaltje dat zij spreken: rij mende verzen die zodanig wor den gesproken dat de rijm woorden dikwijls extra bena drukt lijken te worden, met na me in de soms ellenlange ver tellingen. Menige komedie uit vorige eeuwen leent zich voor 'modernisering', maar 'Don Gil met de groene broek' kan men niet straffeloos verplaatsen naar een periode waarin het juist normaal is dat vrouwen de broek aan hebben. PAUL KORENHOF niet aan de orde, die ook in het onderzoek werden betrokken. Zij kijken uitgesproken argwa nend aan tegen kunstsponso ring. Elke betrokkenheid van het bedrijfsleven bij de kunst geeft de overheid weer aanleiding om zich van haar eigen verantwoor delijkheid te ontdoen, zo stellen de media. Zij wantrouwen voorts de bedoelingen van de bedrijven. De media staan ook afwijzend te genover het vermelden van de naam van de sponsor in bijvoor beeld besprekingen: de sponsor heeft niets te maken met de in houd van de activiteiten en „re clame" hoort in de advertentie kolommen thuis, zo wordt ge steld. Over de mening van de consument ten aanzien van deze opstelling laat het rapport aan duidelijk heid niets te wensen over: hij be grijpt niet waar alle drukte over wordt gemaakt. Een naamver- melding doet toch geen afbreuk aan de inhoud van het artikel? De gemeenten en kunstinstellin gen zien naamvermelding als een belangrijk onderdeel van spon soring. De bedrijven hebben laaggestemde verwachtingen over deze naamvermelding. En dat is maar goed ook. Om kunstsponsoring te laten slagen, zullen alle partijen hun mede werking moeten verlenen, dus ook de media. Hoe zij dat doen is hun zaak en niet die van ande ren. Afgezien van de kritische opstel ling van de media - overigens is de algemene verwachting dat de ze houding zal veranderen als kunstsponsoring terrein gaat winnen - kan uit het onderzoek worden afgeleid dat de verschil lende betrokkenen rijp zijn voor kunstsponsoring. Met deze con clusie gaat het ministerie van WVC aan de slag; een woord voerder laat weten dat het onder zoeksrapport „in het beleid zal worden betrokken". Zoals gemeld moet van kunstspon soring geen vernieuwende wer king worden verwacht. Het zul len vooral de populaire kunsten zijn die ervan gaan profiteren. Een reden te meer voor WVC om de steun aan het minder com merciële werk nog eens goed te bekijken. „Kunstsponsoring;", een onderzoek van Knapper en McAlley, Singel 74, Am sterdam. GENÈVE (UPI) - De Amerikaanse toneel- en romanschrijver Irwin Shaw is woensdagavond op 74- jarige leeftijd in een ziekenhuis in Davos overleden. Dat hebben functionarissen van het zieken huis bekendgemaakt. Niet ge zegd werd waaraan Shaw is overleden. Shaw woonde de helft van het jaar in het Zwitser se Klosters, nabij Davos. Ondanks al zijn hoogstaande pres taties werd Shaw pas een natio naal erkend talent na het grote succes van de televisieserie ge baseerd op zijn roman „Rich man, poor man". Shaw was pas 23 jaar toen hij in 1936 zijn eerste anti-oorlogsstuk opvoerde, „Bu ry The Dead". Het stuk was het paradepaard van de isolationis- tem Na zijn schoolopleiding ging Irwin Shaw werken als script-schrijver bij de radio. Hij ging later van New York naar Hollywood om scenarioschrijver te worden. Na de tweede wereldoorlog schreef Irwin Shaw Irwin Shaw zijn eerste roman, „The Young Lions", een bestsel ler over de oorlog. Andere ro mans die hij schreef zijn onder meer „The Troubled Air", „Lucy Crown", „Two Weeks In An Other Town", „Beggarman Thief' en „The Top Of The Hill" Shaw schreef ook verschillende korte verhalen. LEIDEN - Vrijdag, de internatio nale museumdag, houdt de La kenhal open huis. De toegang en de verschillende activiteiten zijn gratis. Het museum is geopend van tien uur 's morgens tot vijf De hele dag worden rondleidingen gehouden langs de vaste collec- tiè, de bibliotheek, de werkplaats van de fotograaf en het schilde- rijendepöt. In de filmzaal van het museum wordt de film 'Rembrandt, schil der van de mens' getoond. De film is gemaakt door Bert Haan stra. Haanstra laat met een op eenvolgende reeks portretten van de in Leiden geboren schil der, de opkomst en neergang van Rembrandt zien. Op een tentoonstelling van Maja van Hall is een overzicht te zien van beelden die de Noordwijkse beeldhouwster de laatste 25 jaar heeft gemaakt. Speciaal voor de ze tentoonstelling heeft zij een beeldje gemaakt (oplage 150 stuks) die in het museum te koop zijn. Voor het derde opeenvolgende jaar wordt een tentoonstelling gehou den waarbij het de bedoeling is bedrijven, verenigingen en parti culieren te interesseren voor het subsidiëren van de restauraties van schilderijen uit het bezit van de Lakenhal. Op de expositie zijn schilderijen te zien die in middels zijn gerestaureerd en schilderijen die nog wachten op een gulle gever om een 'schoon maakbeurt' te ondergaan. Er wordt informatie gegeven over de toestand van de werken en de behandelingswijzen bij een eventuele restauratie. MONTREUX (GPD) Het Cana dese programma 'I am a hotel' heeft de Gouden Roos van Mon- treux gewonnen. Deze luxueus uitgevoerde video-clip rond en kele liedjes van zanger Leonard Cohen kreeg bovendien een eer volle vermelding van de persju ry. De Zilveren Roos is toegekend aan het Finse programma, waarin het fenomeen oorlog belachelijk wordt gemaakt. Het brons gaat naar het komische Vlaamse pro gramma 'Musicomicolor'. De vreugde bij de vertegenwoordi gers van de BRT was dubbel groot, want deze bijdrage kreeg ook de persprijs. Het is voor het eerst in de 24-jarige historie van het festival dat de Belgen een Roos veroveren. Het Roemeense programma van Bob Rooyens viel tegen de ver wachtingen in buiten de Rozen. Als pleister op de wonde mocht Zowel het Roemeense programma als de Banana Split Show wer den overigens wel in de eerste fa se van de jurering bij de beste tien inzendingen genoemd. De prijs van de stad Montreux voor het grappigste programma ging naar de Benny Hill Show. Spe ciale vermeldingen gaf de inter nationale jury naast het Rooyensprogramma nog aan de Canadese ijsshow met Toller Cranston en aan het tweede Duitse net (ZDF) voor de Bob Lockwood Show. De hoofdprijs in de dit jaar voor de eerste maal gehouden afzonderlijke competi tie van onafhankelijke producen ten ging volgens verwachting naar het Amerikaanse program ma waarin Carol Burnett de ope razanger Placido Domingo ont vangt. DEN HAAG (ANP) - De Vrienden van het Nationale Ballet hebben danseres Jane Lord (23) aange wezen als de jonge artieste die duidelijk is opgevallen, met na me als de soliste in het avondvul lende ballet The Sleeping Beau ty. Haar wordt voor deze presta tie lof toegezwaaid. Dit wordt 10 juni na afloop van de voorstelling in het Circustheater in Scheveningen onderstreept met de uitreiking van een beeld je, een danseresje, van de hand van Frits Stapel. Mevrouw Van de Wetering van de club van vrienden heeft dit mee gedeeld, De erkenning moet worden opgevat als een stimu lans voor de verdere ontwikke ling van een danser of danseres. Jane Lord komt uit Californiê Ze danst sinds 1979 bij het Natio nale Ballet. HILVERSUM (GPD) - Het satiri sche programma 'TV-Touché' verdwijnt van het Vlaamse scherm. De BRT heeft besloten met de veertiendaags magazine te stoppen omdat de groep die dc onderwerpen moet bedenken te klein is om opnieuw een vol sei zoen kwaliteit af te leveren. De bereidheid om het team uit te breiden is in de BRT-top niet aanwezig. De beslissing zou on der meer ook zijn ingegeven door het feit dat nogal wat kij kers boos reageren op de inhoud van het programma. 'TV-Touche' mocht zich in Vlaanderen, maar ook in Nederland verheugen in een opvallend grote kijkdicht heid en waardering.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 27