Imponerend Dagboek van Marta Meszaros The Nylons: succes met'rockapella' 'Ik weiger mee te doen aan allerlei rages Show van Rooyens kanshebber inMontreux Illusionist in Amerika WOENSDAG 16 MEI 1984 Radio - tv - kunst PAGINA 31 MONTREUX (GPD) - „Natuurlijk is het altijd leuk om een prijs te krijgen, maar sinds die afschuwelijke uitvinding van de kijkcijfers is het eigenlijk volstrekt irrelevant gewor den. En als een erkenning zou ik het toch ook niet meer beschouwen, want die heb ik toch allang gekregen. Ik krijg inderdaad ook veel kritiek, maar die komt altijd van men sen voor wie die kijkcijfers zo heilig zijn. In hun ogen heb je als programmamaker alleen succes als je steeds maar die grootste geme ne deler haalt. Hoe lager je gaat met je kun nen, hoe meer volk je trekt, hoe hoger je ge waardeerd wordt". Uiterlijk houdt Bob Rooyens het hoofd koel, maar mensen die hem goed kennen weten dat een van zijn grootste dromen het be machtigen van een Montreux-Roos is. Rooyens lijkt er dit jaar dichterbij dan ooit. De show die hij met behulp van onder meer NOS-en AVRO-krachten voor de Roemeen se televisie maakte,is in Montreux opvallend positief ontvangen en kan zeker wedijveren met de overige betere programma's, zoals die tijdens het festival zijn getoond. Vrijwel elk jaar is er wel een programma aan te door Dick Versteeg wijzen, waarvan met grote zekerheid kan worden gezegd dat het goud, zilver of brons zal halen. Ditmaal is het veel lastiger om een voorspelling te doen. Met dat probleem zit ook Nic. Notten, de man die de KRO verte genwoordigt in de NOS-werkgroep amuse ment en hier als lid van de internationale ju ry fungeert. Notten: „We hebben dit jaar te maken met op vallend veel matige inzendingen. Veel meer in elk geval dan vorig jaar. Ik zie daarom ook niet in waarom zowel het Nederlandse als het Roemeense programma niet heel aardig zouden kunnen scoren. En dat is dan niet bij gebrek aan beter. Ik vind dat je vooral aan het Roemeense programma kunt zien dat er goed is gedacht aan het gegeven dat je ook een show kunt maken met het oog op Mon treux. Helaas gebeurt dat in ons land nog niet. Kennelijk vormen de diverse omroepen daarvoor nog een te geringe eenheid. Maar als we hier willen scoren zal het toch echt op die manier moeten. We hebben er in elk ge val de krachten en de middelen voor". De jury heeft zich vanmiddag terug getrokken voor het maken van een keuze uit 34 officiële inzendingen. Daarnaast is er voor het eerst een aparte competitie van onafhankelijke producenten. Hieraan nemen slechts zes programma's deel. Verwacht wordt dat de Amerikaanse show, waarin Caroll Burnett schittert met de operazanger Placido Do mingo, de hoofdprijs in de sector van de on- afhankelijken zal krijgen. De Banana Split Show van Ralph Inbar heeft in feite twee ijzers in het vuur, want naast de Rozen valt er ook nog de prijs van de stad Montreux voor het grappigste programma te verdienen. De Nederlandse bijdrage wordt daarvoor getipt samen met de Britse Benny Hill-show en het Vlaamse programma 'Musi- comicolor'. De prijsuitreiking vindt vanavond plaats tij dens een rechtstreeks door de Zwitserse te levisie uit te zenden showprogramma. Hier in zullen onder meer The Herreys, de Zweedse winnaars van het Eurovisie Song festival hun opwachting maken. 2 7) 3 2) Ik voel me 2 alleen Danny de Munk I want to break free - Queen Hello Lionel Richie Marscha 4(4) Catch Raven 5 3) To all the girls I've lo ved before - J. Iglesias and W. Nelson i Big in Japan Alpha- ville Cherry oh baby UB 6 (13) 7 9) 8 (15) 9 (17) 10 (12) 11 6) 12 (10) 13 8) 14 (14) 15 5) 16 (27) 40 Locomotion Orche stral Manoeuvres in the Dark I save the day - Rober to Jacketti People are people - De- peche Mode Nelson Mandela - The Special Aka Against all odds - Phil Collins Sunshine in the music Jimmy Cliff Geh nicht in die Stadt - Juliane Werding If I say the words - BZN Playa blanca - Au drey Landers Film Hongaarse cineaste scoort hoog in Cannes Een scène uit Dagboek van de Hongaarse Marta Mészaros, één hooggenoteerde inzendingen op het filmfestival van Cannes bijzondere kwaliteit die boven dien heftig de emoties weet aan te spreken. De cineaste heeft er haar eigen jeugd in naverteld en die is weinig vrolijk geweest. Vlak voor de oorlog was ze met haar ouders Hongarije ontvlucht, eerst naar Zwitserland en vervol gens naar de Sowjet-Unie, waar haar moeder overleed en haar va der (een beeldhouwer) gearres teerd werd om nooit opgehelder de redenen. Nooit meer heeft ze hem teruggezien. Die gebeurte nissen komen aan de orde als flash backs. Het eigenlijke verhaal begint als het meisje op 14-jarige leeftijd. (Foto GPD) samen met haar rechtschapen maar uitgebluste opa, terugkeert in het zwaar geteisterde, door de Russen bevrijde Boedapest. Ze wordt opgevangen in het huis van een verre bloedverwante; een fanatiek staliniste die het be roep uitoefent van cipierster en zich ook als zodanig gedraagt bij de opvoeding van het prille meis je. Een situatie die symbolisch is voor de eerste tien jaar in het na oorlogs Hongarije. Meszaros heeft haar relaas gelar deerd met oude journaalfrag menten en stukjes uit film die haar vroeger enthousiast hadden gemaakt voor de cinema. CANNES (GPD) - De Amerikaanse maatschappij Castle Hill heeft Jos Stellings film de illusionist aangekocht voor bioscoopvertoningen in Canada en de Verenigde Staten. De film zal komende herfst worden uitgebracht, aansluitend op de officiële presentatie tijdens het festival van New York. De Illusionist is bovendien uitgenodigd voor de festi vals van Taormina, Seattle, Oxford en mogelijk ook Venetië. Stellings dialoogloze tragikomedie is bovendien al aangekocht voor Zwitserland, Oostenrijk en West-Duitsland. Overigens is Stelling ook nogal fortuinlijk met hernieuwd blijkende aan dacht voor zijn oudere films. Mariken van Nieumeghen, Elckerlyc en Rembrandt gaan naar IJsland, Spanje heeft Rembrandt gekocht en Rusland wil het pakket gaan vertonen als Stelling ze wil afstaan in ruil voor de Nederlandse distributie-rechten van een paar Russische mees terwerken. De herontdekking van Stellings eerste films heeft er eveneens toe geleid dat de Utrechtse cineast werd gevraagd om een grote internationale produktie te regisseren over Raspoetin. De financiering van het miljoe nenproject is grotendeels al rond en geregeld door Don Getz, de man die de laatste jaren al verschillende Nederlandse films verkocht heeft weten te krijgen aan Amerikaanse maatschappijen. Museum stopt met nazi-films AMSTERDAM (ANP) - Het Nederlands Filmmuseum in Amsterdam zal een serie van drie zogenoemde 'verbotsfilme' (door de geallieerden ver boden nazi-films) deze week niet vertonen na moeilijkheden dinsdag avond rond de eerste rolprent. Enige tientallen leden van de Communistische Jeugdbond en het Ver bond van Communisten in Nederland blokkeerden de toegang tot het museum in het Vondelpark. Een aantal belangstellenden werd volgens museumdirecteur J. de Vaal op hardhandige wijze buiten het gebouw gehouden. De gealarmeerde politie greep uiteindelijk niet in. Een woordvoerder van de actievoerders verklaarde bezwaar te hebben tegen de vertoning van de nazi-films in een stad als Amsterdam, ook - zoals in het filmmuseum - als dit uit historisch oogmerk gebeurt. Zij maken ook bezwaar tegen de inleidingen bij de films door mensen van het Goethe-instituut in Amsterdam. Filmdirecteur De Vaal spreekt van een „domme actie. De afgelopen jaren heeft het museum wel ergere nazi-films vertoond, steeds met kritische begeleiding, aldus De Vaal. Het gaat ons erom te laten zien hoe de nazi's het medium film gebruikten om het fascisme uit te dragen". De film die dinsdagavond in het museum vertoond zou worden heet „Kopf Hoch Johannes!", een tamelijk onschuldige film uit 1940, aldus De Vaal. Hoewel het mogelijk was woensdag en donderdag politiebe scherming te krijgen, is toch „met een gevoel van teleurstelling" beslo ten de serie helemaal niet meer te vertonen. „Het is in 1984 kennelijk niet meer mogelijk de discussie gaande te houden over de gevaren van het fascisme in de filmwereld", aldus De Vaal. CANNES - De Duitser Werner Herzog heeft hier al eens de Gou den Palm gewonnen. De Griek Theo Angelopoulos pakte een paar jaar terug de Gouden Leeuw van Venetië. Mario Ca mus nam vorig jaar de Berlijnse Gouden Beer mee naar Spanje. In Cannes gaven ze de afgelopen dagen alle drie een nieuw werk stuk te zien, maar de Grand-Prix- winnaar zit er niet tussen ver moedelijk. Een film die volgens mij moeilijk ongelauwerd kan blijven, is echter door Hongarije gepresenteerd: Dagboek, van Marta Meszaros. De speelfilm die Herzog in Cannes te zien gaf, heeft het onderwerp van inlanders die zich verweren tegen 'beschaafde' overweldi gers. Where the Green Ants Dream gaat over een mijnonder neming die uranium wil ontgin nen in een gebied dat door de 'aborigines' beschouwd wordt als heilig en onschendbaar. Er is sprake van een fictief conflict, in zo verre dat de hele geschiede nis, compleet met mythologische „Ik houd niet van Amerika en ik haat vergeleken te worden met The Eagles, die altijd doelbewust gepolijste muziek maakten. Bo vendien lijkt mijn muziek hele maal niet op die van de Eagles; zij werkten met vijfstemmige harmonieën en al die Gibson-gi- taren. Mij gaat het nooit om het effect. Ik zing wat ik wil zingen en dat blijkt dan achteraf zus of zo te klinken". Chris Rea. Zanger-gitarist uit het Engelse industriestadje Middles- borough, waar de popmuziek ooit welig tierde. Zijn collega's David Coverdale (Whitesnake), Paul Rodgers (The Free, Bad Company) en Tom Robinson ko men er ook vandaan. In Europa heeft Rea nooit veel waardering gekregen voor zijn nu eens ge voelige, dan weer gemakkelijk meezingbare maar meestal sim pele songs. In de Verenigde Sta ten liep zijn eerste plaat echter meteen als een trein; hij kwam daar in de top-tien tercht, kreeg aspecten, door Herzog verzon nen werd. De film heeft zijn belangwekkende kanten, maar qua filmdrama wordt het bijzondere niveau van vorige Herzogfilms niet gehaald. Angelopoulos maakte in de van hem bekende rituele stijl Reis naar Kythira, een drama over een Griekse grijsaard die, na een ver blijf van 32 jaar in Rusland, te rugkeert naar zijn geboorteland. Hij was het ontvlucht na de linkse nederlaag in de burgeroor log. De oude man raakt diep te leurgesteld in het voor hem on herkenbaar geworden Grieken land. Alleen de vrouw die al die jaren op hem had gewacht, weet door Pieter van Lierop ten lange leste zijn geestelijk iso lement te doorbreken. Samen staan ze in de finale op een vlot dat in de stromende winterregen afdrijft naar internationale wate ren: niet meer thuis in Grieken een Grammy Award en verkocht genoeg elpees om een gouden exemplaar boven zijn bed te mo gen hangen. De Britse muziekpers zette zich heftig af tegen deze zanger die, ook volgens vele anderen, zo Amerikaans klonk. Rea: „Dat was gewoon de kift. Iemand was alleen goed als ze zo'n beetje door de heren van New Musical Express ondekt waren en dan moest het ook nog in de toenma lige new-wave rage passen". Na produkties als „Do you like ten nis?" ('80) en „Watersign" ('83 met de hit „I can hear your heart beat") en nadat onder meer Elkie Brooks. Rod Stewart en Lulu werk van hem uitgevoerd heb ben, is Rea zojuist toegekomen aan zijn zesde elpee, getiteld Wi red to the Moon; de compositie 'I don't know what it is but I love it' maakt hitkansen. Vorige maand trad hij voor een rechtstreekse radiouitzending en een paar honderd toeschouwers land en in Rusland evenmin nog welkom. Angelopoulos presenteert fantas tisch mooie beelden, maar het plechtstatige, slepende tempo is even lastig te harden als die van alles suggererende maar weinig verhelderende zwijgzaamheid van de acteurs in deze tragedie. Heel wat explicieter als politiek pamflet is Los Santos Inocentes, van de Spanjaard Camus. Over paupers waarmee op midde leeuws onverschillige wijze wordt omgesprongen door groot grondbezitters. Als de tamme kraai van een achterlijke duvel stoejager door een van de jacht bezeten baas uit de lucht wordt geschoten, zo maar, slaan de stoppen door. Het engagement ligt er dik op en de vertelling is wat erg simpel. Los Santos Ino centes blijkt toch attractief door de beheerste spelregie, de mi lieuschildering en de prachtige panorama's van de provincie Estramadura. En dan Dagboek, van Marta Mesza ros. De eerste film van artistiek AMSTERDAM - Televisiekijkend Nederland spitste massaal de oren toen zo'n driekwart jaar ge leden vier Canadese heren vier geweldige kelen opzetten tijdens hun bezoek aan Sonja Barend. Onder de verzamelnaam The Ny lons kwamen Marc Connors, Paul Cooper, Arnold Robinson en Claude Morrison hun tweede elpee 'One size fits all' promoten. Inmiddels zijn er van deze sfeer volle plaat een kleine 50.000 ex emplaren in Nederland verkocht en is de opvolger 'Seamless' zo juist van de vinylpersen gerold. Ook voor deze plaat mochten de heren Nylons reclame maken bij cioor Jaap Visser Sonja Barend. Gisteravond wa ren zij voor de tweede keer te gast bij de Vara-televisie. Als livegroep heeft dit unieke ver zameling zangtalent inmiddels een grote reputatie opgebouwd in Canada en de Verenigde Sta ten. Maar ook in Nederland heb ben de Nylons al een paar keer indrukwekkend geconcerteerd. Maandagavond nog stonden zij op de planken in Carré. Jaap Visser sprak tijdens een vorig optreden van The Nylons in Amsterdam op in Paradiso, het eerste concert met zijn nieuwe groep. Met zijn zes man sterke begelei dingsgroep staat hij deze week, voor de tweede keer dit jaat, op de Nederlandse podia. Morgen avond geeft Chris Rea een con cert in de Leidse Stadsgehoor zaal. New wave Van de afkeer van de Britse pers ligt Rea allang niet meer wakker - „Dat is hun probleem" en het enige positieve dat hij over Amerika te melden heeft is zijn waardering voor rhythm and blues-muziek. „Gelukkig heb ik me niet te veel aangetrokken van die lieden die me 'Amerikaans' noemden. Als ik net als al die an deren had ingehaakt op de new wave-mode, zou het ook met mij nu ongeveer wel bekeken zijn. Die boel is verwelkt en eigenlijk heeft het nooit gebloeid. Ja, in de pers misschien en bij een handje tin de Rai) met één van de groepsleden: Marc Connors, de tenor die samen met Paul Coo per de composities voor z'n reke ning neemt. Het succesverhaal van The Nylons ("Die naam hebben we gekozen omdat nylon een synthetische stof is die je werkelijk overal in terug vindt") begint in Toronto, de woonplaats van de acteurs Connors en Cooper. In de plaat selijke new wave-scene liepen zij de voormalige Platters-zanger Arnold Robinson en de ballet danser Claude Morrison tegen het lijf. Onder het genot van een joint sloeg dit viertal regelmatig aan het 'doowoppen' en 'oehoe- en'. "Just for fun", herinnert Conners zich. Het was ook louter voor de gein dat de vier een keer een lunch-con- cerlje verzorgden in een restau rantje 'down town'. Maar de reac ties van het etende publiek wa ren zo uitbundig dat Connors en de zijnen gingen beseffen dat het echt heel aardig was wat zij lou ter met hun stemmen hadden te bieden. Zij gaven vervolgens allerlei liefda digheids-concerten. "We zongen op bijeenkomsten van commu nisten en homofielen. In zieken huizen en kantines. Alles pakten vol aanhangers. Veel hits heeft het nooit opgeleverd", aldus Rea, die gewoon doorgaat met zijn ei gen pogingen om gevoelens in soft-rock en rock and roll om te zetten. Rea: „Ik ben nu eindelijk op weg een eigen identiteit op te bou wen. Met name in Bombollini denk ik mijn richting gevonden te hebben en dat betekent dat ik géén popster ben en zeker geen Eagle. Degenen die me verwijten dat ik aan allerlei compleet ge- door Henk Linse schifte rages niet meedoe, moe ten maar eens naar zichzelf kij ken. Er is vast iets mis met ze". De oorsprong van zijn romantiek zoekt Rea niet bij zijn Italiaanse voorouders („Met uitzondering van mijn voorkeur voor Italiaans eten, heb ik geen enkele band we aan", blikt Connors zo'n drie jaar terug. Na een paar maanden kregen The Nylons hun eigen show in een kleine club en niet veel later begonnen platenmaat schappijen hun interesse te to nen. Vervolgens ging het snel met de heren, want met hun de buutelpee overschreden zij in ei gen land meteen de goudgrens. Rockappela The Nylons boeken dus succes met hun eigen variatie op het aloude a capella-gegeven. Rockapella noemen zij hun manier van zin gen met een minimale instru mentale begeleiding. Met han den en voeten, en af en toe met behulp van een ritmebox slagen The Nylons er in hun driestem mige zang een swingende, 'roc kende', dimensie te geven. Connors: "Er zijn mensen die het een verkrachting van de zuivere zang noemen. Maar daar hebben wij maling aan. Er bestaan geen regels voor het maken van a ca- pella. Wij doen het op onze ge heel eigen en eigentijdse manier. We laten ons door niets en nie mand in een bepaalde richting duwen. En die aanpak slaat ken nelijk aan in een hele brede kring. Ons publiek varieert pak- met Italië"), maar gek genoeg in zijn industriële geboorteplaats. ,Door vanuit Middlesborough door het venster naar het leven te staren heb ik die romantiek ont dekt. Het leven daar bestond voornamelijk uit hard werken of stempelen en een oneindige saai heid. Maar 's zomers gingen we met een man of zes naar de zon. Vakantiebaantjes van zes weken in Ibiza waren zo fantastisch, dat je daar een jaar op kon draaien". „En bovendien werd de goeie kant van het leven juist door dat con trast zo luisterrijk. Daar droom den we het hele jaar van; we ge loofden zo'n beetje in de zonne god het was als een magie voor ons. De bevolking van Middles borough die dat niet deed, hield volgens mij alleen het hoofd bo ven water door een sterk gevoel voor humor". Boodschap Op de nieuwe langspeler van Rea is met de beste wil van de wereld 17 (11) Clear night moonlight Golden Earring 18 (22) 5:01 am - Roger Wa ters 19 (29) Love songs are back again - Band of Gold 20 (24) Een meisje voor altijd John Spencer 21 Diggi loo diggy ley - Herrey's 22 (40) Such a shame - Talk Talk 23 Automatic - Pointer Sisters 24 (34) Tattoo song Her- weg van punks tot oude mensen met monocles". Hoewel er dus muziekliefhebbers zijn die The Nylons verfoeien, is Marc Connors er van overtuigd dat het niet lang meer zal duren eer er groepen zijn die dit Cana dese kwartet zullen proberen te imiteren. "En de eerste Nylons-imitatie zal hoogstwaarschijnlijk uit Neder land komen", zo is zijn verwach ting. "Want het is immers ty pisch Nederlands óm muziek te imiteren waar kennelijk een markt voor is. Kijk maar naar 'Stars on '45'. Maar het zal beslist niet gemakkelijk blijken om ons te imiteren. Wij zijn geen Abba of bijvoorbeeld AC/DC. Groepen die in muziekaal opzicht welis waar ver uiteen liggen, maar alle bei muziek maken waar een blauwdruk van klaar ligt. Bij a capella, of zoals je wilt rocapella is dat beslist niet het geval, hoe wel de muziek op het eerste ge hoor vrij eenvoudig lijkt". Net als veel van hun Amerikaanse en Engelse collega's lijken Con nors cs. eerst de Nederlandse muziekmarkt te willen aftasten alvorens zij besluiten een ver overingstocht over het Europese continent te ondernemen. Ne derland als springplank dus. Chris Rea: 'Mij gaat het nooit om het effect'. (foto gpdi geen maatschappijkritiek meer te vinden, zoals dat op de vorige platen heel nadrukkelijk aanwe zig was. Rea: „Ja, dat heb ik achteraf ook beseft. Het is een spontane plaat; tien weken gele den had ik nog geen letter aan 'Wired to the Moon geschreven". ,De hevige emotionele ervaringen die ik toevallig had op het mo ment dat ik aan de plaat werkte, zal zijn invloed wel gehad heb ben. In dezelfde week namelijk dat mijn eerste kind geboren mand Brood-Wild Ro mance 25 (30) Robert de Niro's wai ting Bananarama 26 (16) Reilly Olympic Or chestra 27 One love-people get ready Bob Marley 28 De klok op rock Nor maal 29 (36) The kid's American Matthew Wilder ■30 What do 1 do - Phil Fearon and Galaxy 31 (18) Street dance - Break Machine 32 (25) I scare myself Tho mas Dolby 33 (19) Let the music play Shannon 34 (37) Happy ending - Joe Jackson-Elaine Cas well 35 1.000.000 sterren - Frank Boeijen Groep 36 Move - The Trammps 37 (35) Reach out Time Ban dits 38 (38) Thank you for the mu sic Abba 39 Hilversum III Her man van Veen 40 (28) Hide and seek Ho ward Jones Maar in het geval van The Nylons blijkt het evenwel dat zij zonder voorbedachte rade eerst 'de voortuin van Europa' verkennen. Connors: "We zijn hier eigenlijk puur toevallig beland. "Er zitten hier nu éénmaal goede en slagvaardige mensen van onze platenmaatschappij. Die hebben gewoon het eerst toegehapt. In Canada hadden ze ons het advies gegeven om eerst naar Duitsland te gaan omdat we daar waar schijnlijk enorm zouden aan slaan. Waarom? Ik heb geen flauw idee". Terugblikkend op hun eerste Eu ropese toernee zegt Connors blij te zijn dat deze in Nederland is begonnen (en beëindigd): "Van alle Europese landen beviel Ne derland ons het meest. De Ne derlandse bevolking lijkt wel een beetje op de Canadese. Het be staat uit redelijke en openhartige mensen, die zeer vriendelijk zijn, maar niet overdreven doen. Het land op zich verschilt daarente gen aanzienlijk van Canada en de Verenigde Staten. Daar heerst een wegwerpcultuur terwijl Ne derland heeft aangetoond goed te kunnen conserveren. Het land is er tot nog toe in geslaagd om niet alleen de samenleving maar ook de cultuur in stand te hou den. Maar het lijkt wel alsof jullie dat zelf nauwelijks beseffen. Jul lie zouden eens wat minder kri tisch over je eigen prachtige land moeten praten". werd, overleed mijn moeder. Het is schokkend om te merken hoe extreem gelukkig en extreem verdrietig je op hetzelfd moment kunt zijn. Van dat kind houd ik zoveel, dat ik haast zou wensen dat ik haar niet gemaakt had. Hoe moet zij ooit overleven in een wereld als de onze? Vandaar dat je in het titelnummer Wired to the Moon een nogal fatalisti sche inslag terugvindt". „Maar de klassieke emoties van een verliefdheid vind je ook te rug op de plaat. 'Ace of hearts' bijvoorbeeld, is een erfenis van toen ik nog geen vader was. Sar casme komt alleen nog voor in 'Winning'. Na de geboorte is mijn toon zwaarmoediger geworden". Palmer „Mijn dochter is tussen de regels overal aanwezig op deze plaat. Daarom klinkt het ook „echt" en niet zo bekakt als Robert Palmer, waarmee mijn stem wel eens ver geleken wordt. Palmer is tech nisch een uitstekende zanger, maar in plaats van emoties ver tolken, verdoet hij zijn tijd met meefietsen met een trend. Eerst Little Feat, dan weer New Wave en nu is hij met Afrikaanse musi ci bezig. Alleen omdat hij denkt dat dat de grote mode wordt". Marc Connors, Claude Morrison, Arnold Robinsen en Paul Cooper van links naar rechts): "De eerste Nylons-imitatie zal hoogstwaarschijnlijk uit Nederland komen". (foto pr) TOONKUNST JUBILEUMPRIJS - Aan de violist Peter Brunt (22), af komstig uit Haarlem, is de tweejaarlijkse Toonkunst-jubileumprijs toe gekend. De legpenning en de 1500 gulden worden hem 18 mei in Roer mond uitgereikt. In 1981 behaalde hij de eerste prijs op het Oscar Back-concours. Hij speel de in het Haarlems Jeugdorkest en het Nationaal Jeugd Orkest en is thans aanvoerder van de tweede violen bij het Concertgebouworkest in Amsterdam. Morgenavond concert in Stadsgehoorzaal van Chris Rea

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 31