KITS Hoe boerenkinderen hun draai vinden -c Gehandicapte dreigt in eigen wereld te blijven 'In weekeinde een beetje moeilijk' Kerken weer open voor bezoek Wie wil er 'dorpelen'? een rubriek voor jongeren Alphens project Valkendam: 'Niet beknibbelen op het busvervoer' WOENSDAG 16 MEI 1984 Varia "Dorpelen' noemen ze het in Delft, de integratie tussen zwakzinnigen en gehandi capten. Van de stichting De Dorpel kan iedereen, gehan dicapt of niet, lid worden. In de praktijk zijn het meestal jongeren vanaf 18 iaar. Redactie: Annemiek Ruygrok telefoon'071-144941, toestel 243 Het basis-idee voor het 'dorpe len' is dingen op touw te zet ten, waaraan gehandicapten kunnen meedoen. Maar er gaan altijd meer niet- dan wel- gehandicapten mee, om dat er anders "ineens zo'n grote groep zwakzinnigen binnenvalt". Ook voorkom je zo dat de niet-gehandicapten in de rol van verzorger te rechtkomen. Want dat is niet de opzet. Wel worden allerlei alledaagse dingen gedaan: winkelen, stappen, spelletjes, werk-weekeinden en zomer vakanties. De Dorpel heeft al heel wat gedaan aan het on derhoud van een dorpje in Frankrijk (Gratte), een kas teel in Wales en van een boer derij in Haastrecht. Voor inlichtingen kun je naar Delft bellen op maandag avond tussen acht en tien uur: 015-123421. In Nederland barst het van de rare mensen. Deze vreemde vogels pesten om de haverklap lichamelijk gehandicapten of doen net of zij heel zielig zijn. Ge handicapten zijn niet goed bij hun hoofd, zeggen zij maar al te vaak. En: die mag je best discrimineren. Het kost de dames en heren van de Gading, een Leiderdorps activiteitencentrum waar li chamelijk gehandicapte 18- plussers van negen tot vier worden beziggehouden met dingen als koken, boekhou den, sporten en (leren) verga deren, geen enkele moeite om vervelende voorbeelden op te lepelen. Neem nou Jannie (33). Toen zij laatst een winkel binnen 'rol- stoelde', vroeg een klein meisje aan haar: "Wat heb jij?" De moeder van het kind zei met een: "Sssst, niet vragen". En Jannie dacht: waarom mag ik nou niet zelf antwoorden? Ook haar collega Raymond (28) weet nog wel een vervelend voorbeeld: toen hij laatst een tafeltje wilde bestellen in een Leids restaurant, zei de eige naar dat er geen plaats was. Een vriend, die geen krukken nodig had om zich te verplaat sen, kon wèl meteen gaan zit ten. Leuk is anders natuurlijk, maar echt ontmoedigd zijn Jannie, Raymond en Gading-gezel Bert (51) niet. Natuurlijk, het hangt Bert wel eens de keel uit wanneer mensen steeds maar weer vragen hoe het gaat. Maar kwaad wordt hij niet. Hij zet mensen doodgemoedereerd op het verkeerde been met het poeslieve: "Met mij gaat het goed, en hoe gaat het met jou?" "Je moet mensen steeds een duwtje geven", legt hij uit. Hij denkt dat veel mensen ge woon niet weten wat zij nu aanmoeten met gehandicap ten. Ze kénnen de gehandicap ten helemaal niet. Gehandicap ten zijn nu eenmaal wegge stopt in "hun eigen wereldje", weet Raymond: "We zitten hier helemaal buiten de bebouwde kom, vlak naast het zieken huis, het dagverblijf en de be graafplaats. Als bij de geboorte blijkt dat een baby een afwij king heeft, komt-ie nooit meer het dorp in". Gelukkig ziet hij naast al deze sombere dingen, ook een paar lichtpuntjes. Jannie woont midden in een woonwijk en de hele buurt maakt gezellig een praatje met haar wanneer ze uit rijden gaat. Ook denkt het drietal met plezier terug een bezoekje aan de Rem brandt scholengemeenschap in Leiden. Bert, Raymond en Jannie hebben daar in drie (mavo en vwo) klassen verteld wie zij zijn en wat zij doen. Het project was opgezet omdat de leraar maatschappijleer, Kees Korswagen, het wilde hebben over tolerantie. Ook wilde hij wel eens weten wat fout was gegaan met een ge handicapte die een tijdje de school had bezocht, maar op een gegeven moment afhaakte. De gehandicapten vonden het een heel goed project. In het begin was het allemaal een beetje onwennig en werd er 3.g»fc<r veel gegiecheld, maar al gauw vlogen de vragen over de tafels en stoeltjes. "Hoe moeten we met gehandicapten omgaan?", vroegen de leerlingen zich af. "Mogen we nog wel grappen maken?" Lachend vertelde Raymond dat hij het helemaal niet erg vindt als er moppen over gehandi capten worden verteld. Maar het moet niet op pesten uit draaien, natuurlijk. Wanneer mensen steeds tegen hem zeg gen: "Joh, loop eens door", dan kan hij daar niet bepaald om lachen. Vooral niet omdat een gehandicapte op school nogal eenzaam is. "Het zou be ter zijn wanneer je met een he le groep zou zijn. Dan kun je in slagorde rijden", lacht hij. In dat geval zou hij ook wel op de school willen zitten. "Je krijgt dan wat meer algemene ont wikkeling dan nu", zegt hij. "En je komt uit je wereldje. Je zult wel hard moeten knokken, maar dat moetje toch al als ge handicapte". Hij maakt echter geen gebruik van het aanbod van rector Geerts om naar de school te gaan. Hij is immers 28 jaar. Maar hij zou zeker nog wel een keertje willen praten op 'het Rembrandt' of een an dere school. "Eigenlijk moeten we er elke maand een keertje uit", zegt hij. Omstreeks maart 1978 ging de Alphense veehouder Van der Burg op zoek naar een opvangmogelijkheid voor zijn geestelijk gehandicapte zoon Jan, een echte uit de klei getrokken boerenjongen. 'Die zal zich in een gezinsvervangend tehuis niet zo goed thuis voelen' redeneerde Van der Burg. Toen hij in gesprek kwam met Cees Rademaker, de directeur van het sociaal-pedagogisch centrum in Gouda, was het probleem snel opgelost. Rademaker bleek de motor achter een boerderij voor geestelijk gehandicapte boerenzoons in Gouda. Nog geen anderhalf jaar later was in Alphen de boerderij Valkendam ingericht, waar zes geestelijk gehandicapte boerenkinderen volledig hun draai konden vinden. In deze instelling komen de boerenkinderen volledig tot hun recht. Zij hebben vari huis uit veel ervaring met het boerenbedrijf. Er worden koeien gehouden, kippen, een paar geiten. Melk en eieren worden verkocht. De jongeren verbouwen en verkopen aardappels, sla en andere groenten. "Je biedt de jongeren een omgeving aan die ze kennen, die ze willen en met plezier beleven. Kijk, je groeit op in een bepaald milieu met zijn eigen gewoonten, geurtjes, trekjes enzovoort. Heb je daar gewoond en geleefd dan is het heel moeilijk om te worden teruggeworpen op een internaat of een sociale werkplaats, als je ouders je niet meer kunnen onderhouden" zegt Cees Rademaker over het boerderij project. "De mensen kunnen zien dat geestelijk gehandicapten als boer hun mannetje kunnen staan. Ze worden niet meer als zielig benaderd, maar men komt verse melk halen en groenten kopen. Als er een boer in de omgeving ziek is steken ze een handje toe, net zoals in de dagelijkse, agrarische praktijk. Een gewone benadering in alle opzichten". De 'gewone' benadering van gehandicapten heeft een goede invloed, denkt Rademaker. "Reken maar dat ze daar gevoelig voor zijn. Onze jongens zijn gaan meedoen aan de normale dingen waar iedereen aan meedoet. Autorijles, dansen, zelfstandig spullen kopen en 'nee' durven zeggen als iemand hun iets wil aansmeren dat ze eigenlijk niet nodig hebben". "Over het algemeen worden gehandicapten nogal negatief benaderd. Wordt er vooral gekeken naar wat ze niet kunnnen. Op de boerderij worden ze serieus genomen en in die normale verhouding groeien ze het hardst". Het gevolg is dat sommige jongens zich zo goed in de samenleving weten in te passen dat ze gaan trouwen, van de boerderij verhuizen en zelf een boerenbedrijf beginnen. Ergens wel goed want voor deze boerderijprojecten in Alphen, Gouda en Egmond bestaan grote wachtlijsten. Rolstoel in de disco? Boerderij Valkendam. en de pupillen: "Dit is een omgeving die i kennen". (foto's win Dgkma De dagelijkse gang van zaken op de boerderij wordt in de gaten gehouden door een bedrijfsleider. De kosten worden voor het grootste gedeelte betaald door het rijk. En uit rekensommen blijkt dat het verblijf van een geestelijk gehandicapte op een boerderij nauwelijks duurder is dan de opvang in een gezinsvervangend tehuis. Met staatssecretaris De Graaf van sociale zaken, de man die beslist of een boerderij van rijksgeld mag worden bekostigd, hebben de projectleiders een beetje ruzie gehad. De Graaf wilde niet alle boerderijen meer betalen maar is later bijgedraaid. Momenteel is het bestuur van de boerderij aan het bekijken of draaiend houden van de instelling goedkoper kan. Ze hebben er goede hoop op, want het bestuur vindt het heel belangrijk dat de gehandicapte boerenzoons een beetje in de open lucht kunnen blijven en het werk kunnen blijven doen dat ze gewend zijn. Stel, je kunt niet lopen. Om je voort te bewegen ben je aange wezen op een rolstoel. Maar toch krijg je evengoed de krie bels wanneer je op televisie Toppop ziet. Wanneer David Bowie en al die andere pop sterren je toeroepen: 'Let's dance!' Maar kun je in die rol stoel nu eigenlijk wel gewoon een discotheek binnengaan, of zullen de mensen zeggen: "Blijf jij maar weg. Dansen, dat doe je nu eenmaal met je be nen". Want zo hard zijn men- Je ziet ze wel eens door de stad rijden. Busjes met geestelijk ge handicapte kinderen, op weg van en naar school. De meeste kinderen met een geestelijke afwijking zijn namelijk niet in staat op eigen houtje naar school te gaan. Bovendien wonen ze vaak ver weg van de speciale scholen die er voor hen zijn. Daar om worden ze dagelijks gehaald en gebracht met een speciale bus. Vorig jaar heeft onderwijsminister Deetman echter besloten om op dat vervoer te bezuinigen. De gemeenten moesten het nu maar gaan betalen. Helaas waren er gemeenten die daaraan niet veel geld wilden uitgeven. Dat betekende dat er meer kinderen in één bus moesten. Ook de reistijden werden langer, want niet alle kinderen wonen even dichtbij. Sommige kinderen zaten op een dag 3 uur in de bus! Erger nog was dat er in enkele gevallen geen geld meer was om iemand met de kinderen in de bus te laten meegaan. Goed, de chauffeur is er natuurlijk, maar die heeft zijn handen vol aan het sturen. Het is niet de bedoeling dat hij op de kinderen let. Het is zelfs een keer voorgekomen dat kinderen zijn weggelopen, toen hun bus even stil stond. De chauffeur moest er toen achteraan gaan, terwijl de overige kinderen alleen in de bus achterbleven. Ouders van geestelijk gehandicapte kinderen vinden dat het ver voer van hun kinderen goed geregeld moet zijn. Een geestelijk gestoord kind begrijpt weinig van het gevaar van aandenderen- de auto's. Een ongeluk is gauw gebeurd. Een groep ouders van geestelijk gestoorde kinderen heeft een on derzoek gedaan op verschillende scholen. Daaruit bleek dat veel ouders ontevreden waren over het vervoer van hun kinderen. Het maakt veel verschil welke gemeente voor het vervoer zorgt: de ene gemeente doet het veel beter dan de andere. Sommige gemeenten denken dat kinderen boven de 10 jaar oud genoeg zijn om zelf naar school te gaan. Kinderen die geestelijk hele maal gezond zijn kunnen dat inderdaad. Voor kinderen die geestelijk gestoord zijn is dat levensgevaarlijk. Daarom vinden de ouders dat op het vervoer van hun kinderen niet mag worden beknibbeld. sen soms. Bij de meeste discotheken in Leiden en omgeving echter niet Tenminste, opgebeld en gevraagd of je ook met een vriendje in een rolstoel mag komen dansen, werd overal ge-, zegd: "Natuurlijk, van harte welkom". Geen greintje discri minatie te bespeuren. Al bleek wel dat de zaterdagavond een moeilijke avond is voor rol stoelers. "Want dan is het zo druk, dan komt de rolstoeler alleen maar in het gedrang". Bij 't Zeepaardje in Noordwijk blijkt het zelfs geregeld voor te komen dat rolstoelers een dansje wagen. Maar dan wel vooral in het voor- en nasei zoen en op een doordeweekse avond. Gevraagd hoe dat dan gaat, dat dansen met een rol stoel, antwoordt een kelner: "Nou ja, als je ziet wat voor ca priolen ze soms uithalen. Dat is heus niet alleen swingen met het bovenlijf. Die hele rolstoel gaat soms de lucht in". Een andere discotheek heeft nog maar eenmaal in het jarenlan ge bestaan meegemaakt dat er een gast per rolstoel kwam. De discogangers moeten daar dan ook een trap beklimmen om de dansvloer te bereiken. "Wan neer hier iemand in een rol stoel komt, is ie van harte wel kom. Maar echt propageren zullen we het niet". Aldus een mevrouw die bij deze disco de telefoon opneemt. Iemand die er daarentegen alles aan doet om het dansen per rolstoel bekendheid te geven, is de heer Van der Valk. Hij is voorzitter van de Stichting Rolstoeldansen Nederland. Op zijn dansschool in Amstelveen leren gehandicapten evengoed de Engelse wals en de chacha- cha. "Maar wie wil weten hoe dat gaat, moet gewoon maar eens een keer komen kijken", vindt Van der Valk. "Dan kun nen ze gelijk eens zien hoeveel plezier een rolstoeler wordt ontzegd wanneer hij niet wordt toegelaten in een dancing". Vorig jaar hebben in voorjaar en zomer zo'n 10.000 mensen de opengestelde binnenstads- kerken van Utrecht bezocht. Die openstelling was een expe riment. Dat is zo geslaagd, dat gisteren opnieuw een aantal kerkgebouwen voor dagelijkse bezichtiging (met rondleiding) is opengegaan. Vier Utrechtse kerken staan deze zomer op het lijstje van de VW: de Janskerk en de Pie terskerk (dinsdag tot en met vrijdag van half 11 tot half 4), de Willibrorduskerk aan de Minrebroederstraat (dinsdag, donderdag en vrijdag van half 11 tot half 4 en woensdag van 1 uur tot half 4) en de Jacobikerk (na 5 juni van dinsdag tot en met donderdag van 2 tot 4 uur). Uit 28 vrijwilligers onder wie een flink aantal jonge werklo zen zijn teams gevormd die de bezoekers niet alleen ont vangen maar ook rondleiden en vertellen over het gebruik van de kerk in de week. In Leiden is de deur van de Hooglandse kerk (zijde Nieuw- straat) voor bezoek weer open gezet. Dagelijks van 11 tot 3 uur, maar op zaterdag van 11 tot 1. Bezoekers kunnen een plaat met orgelmuziek en foto kaarten van de kerk kopen. Vandaag is een serie van twintig 'lunchconcerten' op woensdag in deze kerk begonnen. Ze be ginnen om half 1 en duren een kleine drie kwartier. Jonge or gelstudenten van de conserva toria van Amsterdam, Den Haag, Utrecht en Rotterdam zijn voor deze serie uitgeno digd. Een aantal van hen is al afgestudeerd. Sommigen heb ben zelfs het solodiploma. In de Hartebrugkerk aan de Haarlemmerstraat is in samen werking met de 'Stichting Lei den Orgelstad' een serie 'w.ro- delconcerten op zaterdag' op gezet. Tot 22 september elke zaterdag van 3 uur tot half 4. Op zaterdag 26 mei speelt daar de organist Richard Ram met medewerking van Hans Ros kam hobo. Uiteraard kan ook de Pieters kerk worden bezichtigd. Maar daarvoor moet men bij de be heerder aanbellen. Beroepen Hervormde Kerk: beroepen te Ridderkerk A. van Brummelen Huizen. Gereformeerde Ker ken: aangenomen naar men (ziekenhuispastoraat) J Vos Steenwijk. Gereformeer de Kerken Vrijgemaakt: be roepen te Stadskanaal F. H Folkerts Gorinchem, voor Rot terdam-Noord C. Klein Zeven bergen. Baptistengemeenten: beroepen te Amsterdam R. Reiling Veenendaal. Overleden. In Emmen is, bijna 66 jaar oud, de baptistenpredi kant H. van der Werf overle den. Hij was vele jaren voorzit ter van de commissie van de Unie van Baptistengemeenten en redacteur van het blad 'De Christen' en het evangelisatie blad 'De Zaaier'. Ds. Van der Werf heeft achtereenvolgens gewerkt in Exloërmond, Utrecht, Emmen, Den Haag, Doetinchem, Zutphen en Delf zijl. In 1978 ging hij om ge zondheidsredenen met ver vroegd pensioen. In Den Haag is op 82-jarige leef tijd de Waalse predikant Geor ge Forget overleden. Hij was 'hofprediker' bij koningin Wil- helmina en leidde na haar overlijden in december 1962 ook de uitvaartdienst in de Nieuwe Kerk van Delft. Ds. Forget, die in Frankrijk was geboren, is binnen de Neder landse Hervormde Kerk Waals predikant geweest in Delft, Rotterdam en Den Haag. In 1967 ging hij met pensioen. Brief van Simonis Professor dr. H. Bosman van de Katholieke Hogeschool in Tilburg heeft van aartsbis schop Simonis een brief gekre gen naar aanleiding van zijn vraag aan het hoofd van de rooms-katholieke kerkprovin cie om duidelijkheid bij de bis schoppen over kruisraketten op Nederlands grondgebied. Simonis schrijft, dat alle bis schoppen ontwapening willen, maar dat de meningen over de manier waarop uiteenlopen. Voert plaatsing van raketten nu van de weg naar ontwape ning óf of vergroot plaatsing de kansen op ontwapening? De bisschoppen vinden, dat 'ge wetensvolle overweging' van deze vraag zowel tot het ene als tot het andere antwoord kan leiden. De bisschoppen laten het oor deel over de morele aanvaard baarheid van plaatsing van kruisraketten over aan de 'in dividuele gewetensvorming'. "Maar", zo schrijft dr. Simonis aan professor Bosman, "bij die gewetensvorming zijn katho lieken wel verplicht, rekening te houden met de algemene kerkelijke uitspraken over het gebruik en bezit van kernwa pens". 'Kwade tijden' De afval van de kerk kan niet uitsluitend aan 'kwade tijden* worden geweten. Tot die con clusie komt de evangelisatie commissie van de Kerk van Schotland in een rapport voor de algemene vergadering van deze kerk. die van 19 tot 25 mei in Edinburgh wordt gehouden. De geloofsafval, zeggen de sa menstellers van het rapport, werpt een schril licht op het fa len van de gemeenten om de gedoopten bij het gemeentele ven te houden. Men kan niet zeggen, dat het geloof voor af valligen nooit iets heeft bete kend. "De afval is ten minste even veelzeggend voor de stand van het geestelijke leven en voor de toewijding der lid maten". De commissie constateert een ernstig gebrek aan inzicht in wat kerk-zijn betekent. "De kerk moet als brenger van heil in onze samenleving functio neren. Er is iets volkomen scheef gegroeid, wanneer de fi nanciële gezondheid van een kerkelijke gemeente als be langrijker wordt gezien dan het redden van zielen". Samenwonen. Hervormde pre dikanten in Frankrijk mogen niet ongehuwd samenwonen. Die uitspraak deed de synode van Dourdan (ten zuiden van Parijs). In het algemeen vond de synode, dat een huwelijks sluiting toch te verkiezen is bo ven samenwoning. De 'viering van het huwelijk' zou meer na druk moeten krijgen. Overigens blijft voor de Franse protestanten het huwelijk een 'ambtelijk gebeuren', dit in te genstelling tot de rooms-ka tholieke opvatting, die het hu welijk tot de sacramenten re kent.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 23