Tumult bij pop vierdaagse Gouden Roosfestival Montreux Boeiende reconstructie van Bauhaus-dansen PODIUMBUK 'Dan laat ik ook een kuit zien' Roemeens festival Italiaans toneel Toneelavond TIG DINSDAG 15 MEI 1984 Radio - tv - kunst PAGINA 15 Bauhaus-dansen van Oskar Schlem- mer. Gedanst door Jan Hanvik. Ju- liet Neidish en Nancy Ellen Stotz op muziek van Craig Gordon. Re gie en recontructie: Debra McCall. Produktie The Kitchen, New York. Gezien op 11 mei in de Meer vaart, Amsterdam, vanavond in de Toneelschuur in Haarlem, 17 mei in het HOT-theater in Den Haag. AMSTERDAM - Het Bauhaus- instituut van de universiteit van Weimar in Duitsland is vooral beroemd geworden om de (binnenhuis architectuur en industriële vormgeving, die daar in de eerste 25 jaar van de ze eeuw is ontwikkeld. Het Bauhaus legde zich er op toe kunst en kunde, techniek en artisticiteit samen te laten gaan. Men hield zich er inten sief bezig met de vormgeving van dagelijks te gebruiken voorwerpen. Dat er, - vanuit dezelfde uit gangspunten - ook aan theater werd gedaan, is veel minder bekend. Oskar Schlemmer is een voorbeeld van de kruisbe stuiving, die Bauhaus voor stond. Hij werd het instituut binnengehaald als beeldend kunstenaar, maar werkte tege lijk aan dans. Zijn bekendste dans, het 'Triadische Ballet' uit 1922, is ook nu nog een ver bluffend staaltje van zijn kun nen: de consequente toepas sing van zijn visie op dans en tegelijk een glasharde parodie op alles wat de danskunst tot dan toe had voortgebracht. Dansgroep The Kitchen uit New York heeft zes dansen van hem opnieuw ingestudeerd. Ze maakten oorspronkelijk deel uit van een serie van tien dan sen, die werden opgevoerd om lezingen van Schlemmer over het verband tussen de mense lijke figuur en de hem omrin gende ruimte te verduidelijken en op te vrolijken. Deze dansen zijn door Schlem mer dus nooit bedoeld als zelf standige voorstelling. Dat zie je er ook aan af. Ze hebben alle zes een schematisch karakter dat geen echt theatrale uitwer king heeft gekregen. Een sobe re, relativerende toelichting die desondanks - of misschien juist daardoor - de tand des tijds ruimschoots heeft door staan. De 'Stabetanz' van Oskar Schlemmer (foto Crslff Massy) Watje te zien krijgt is Bauhaus in levenden lijve. De drie dansers dragen meestal opgevulde pakken in de drie primaire kleuren, geel, blauw en rood. Aan die kleuren wordt een ge voelsmatige waarde toege kend, die in de bewegingen is vertaald. Rood is het meest vu rig; blauw het meest beheerst. Hun gezicht is helemaal be dekt door een glanzende helm. Door die aankleding worden het neutrale wezens, scher mers van een andere planeet. De relatie tussen beweging, voorwerpen en ruimte krijgt daardoor alle ruimte. In de 'Raumtanz' en de 'Formen- tanz' worden met verschillen de ritmen de mogelijkheden van de ruimte afgetast. De 'Ge- stentanz' is een grappige, mi mische illustratie van hande lingen als schateren en fluiste ren. Het 'Baukastenspiel' is een opgewekt onderzoek naar de werking van kleurvlakken met behulp van kubussen. Bij twee dansen is de danser in het zwart gekleed, zodat tegen de zwarte achtergrond alleen de gebruikte voorwerpen zichtbaar zijn. In de 'Reifen tanze' zijn dat hoepels, waar mee een mooi gestileerd lijnen spel wordt uitgevoerd. Hoogte punt is de 'Stabetanz'. Daarbij zijn aan het lichaam van de danser twaalf witte stokken bevestigd, die elke beweging vergroten en benadrukken. Soms Ujk je een geharnaste sa moerai te zien, dan weer een insect, dat zich de vleugels poetst. Na afloop van de voorstelling wordt de film van een recon structie van het 'Triadische Ballet' door de Berlijnse Kunstacademie gedraaid. Het programma is vooral ook leuk, omdat veel moderne dansgroe pen bewust of onbewust door zijn onderzoekingen naar be weging en ruimte zijn beïn vloed. ARIEJAN KORTEWEG WASHINGTON - Superstar Mi chael Jackson kan een nieuwe trofee aan zijn collectie toevoe gen. Hij kreeg van president Rea gan persoonlijk een prijs omdat Jackson zijn hit 'Beat it' heeft ge leend voor een campagne tegen het in kennelijke staat rijden door jongelui. De Jehova-getuige Jackson geeft zelf het goede voor beeld: hij drinkt en rookt niet. Tijdens de plechtigheid op het Wit te Huis werd de commercial van de campagne gepresenteerd: beelden van vier jongelui in een auto met 'Beat it' op de achter grond. Het eind van het filmpje toont de stoffelijke resten van het viertal (Foto AP) tussen dochter Lucretia en haar verloofde. Lucretia ver kiest uiteindelijk de eenzaam heid boven afhankelijkheid. De enige relatie waarin nog spra ke is van een verstandhouding, is tussen moeder en dochter. Voor haar kind brengt Trude haar laatste offer. Spelers in dit treurspel zijn: Olga Zuiderhoek, Caroline Beuk- man, Krijn ter Braak en Laus Steenbeeke. Vrijdag en zaterdag heeft het LAK-theater een première te bieden voor de ook in Neder land groeiende schare liefheb bers van Mishima. Deze Japan se schrijver pleegde in 1970 ri tueel zelfmoord. Hij werd inter nationaal bekend met zijn ro mans. Ook schreeft hij een groot aantal toneelstukken waaronder 'Vijf moderne Nó- spelen'. Twee van deze spelen worden vrijdag en zaterdag voor het eerst gespeeld door Marijke Beversluis, Judith Hees, Inger de Vrede en Thom Hoffman. De Nóspelen zijn een vermenging van levenden en schimmen uit het dodenrijk, handelend over de liefdede haat, de jalouzie, het verlangen, de erotiek, het onvervulbare. Mishima be schrijft deze thema's in sobere, poëtische taal vergelijkbaar met een Japanse pentekening. 'Don Gil en de groene broek', een sociale komedie van Tirso de Molina, speelt morgen en don derdag in de Leidse Schouw burg. Voor meer informatie over dit blijspel zie elders deze pagina het interview met hoofdrolspeelster Bea Meul- De finale van het Leids Cabaret festival in de Leidse Schouw burg is aanstaande zaterdag. Tijdens het jury-beraad en het tellen van de stemmen is er een gastoptreden van het cabaret 'Dubbel en Dwars'. Bea Meulman in 'Don Gil met de groene broek' ARNHEM (GPD) - "Soms is het poëtisch, maar meestal recht voor zijn raap. Dan is het echt Sinterklaasrijm, maar wel vol spitsvondigheden en dubbel zinnige taalgrappen., Het stuk komt uit de tijd dat we hier Bredero hadden en in Frank rijk Rabelais. De volkse, boer se, platte, platte, aardse zit er helemaal in, het gaat vooral over de seksualiteit". Aan het woord is Bea Meulman. Zij speelt de - vrouwelijke hoofdrol in "een sprankelende komedie, met prikkelende taal", zoals zij het stuk 'Don Gil met de groene broek' om schrijft. De Toneelgroep Thea ter speelt het toneelspel van Tirso de Molina morgen en donderdag in de Leidse Schouwburg. Juana heet de vrouw die Bea Meulman speelt. Aan Juana is een huwelijksbelofte gedaan, maar die wordt niet nageko men. Ze gaat dan de bedrieger achterna, verkleed als man. "Ik weet niet hoe het vroeger was, maar nu werkt het stuk ook een beetje in de richting van de homofilie. Hoe die an dere figuren naar Don Gil kij ken, met zoiets van: "er is iets met die vent aan de hand". En het element van de beide da mes, die verliefd worden op een verklede vrouw, terwijl er zoveel mannen om die dames heen lopen en naar hun hand dingen. Het gaat tegen het ma- cho-gedoe in. Mannen die er al lerlei veroveringstactieken op na houden die dan toch niet blijken te werken". Het wordt steeds duidelijker dat acteurs het leuk vinden ie mand van de andere sekse te spelen. Bea Meulman over Don: "Dat is ook leuk. Alleen het ordinaire verkleden al. Dat doe je normaal al op het toneel, maar het krijgt nu een extra di mensie". Illusie "Ik heb met ook afgevraagd, hoe ik me mannelijk voor zou moe ten doen. Dat kan al heel gauw kinderachtig worden. Uitein delijk werd het me duidelijk dat niet ik die illusie moet creë ren, maar wie tegenover me staat. Er wordt ook over hem gezegd: 'wat een knappe snuit en snit. Fier en uit de kluiten, wat een elegante kuiten', ci teert Bea Meulman. "Dan laat ik ook een kuit zien". "Wat bij mij trouwens opmerke lijk is, is dat ik vrijwel altijd rollen heb gespeeld, die nog niemand heeft gehad Dan wordt je ook niet vergeleken met hoe iemand het eerder heeft gedaan. Myra Ward heeft 'Don Gil' twintig jaar geleden bij de Haagse Comedie ge speeld, maar over het alge meen heb ik een rol als eerste. Als ooit 'De Gek' nog eens wordt gedaan, heb ik Patty al gespeeld". Wat ze overigens niet gek heeft gedaan: Bea Meuldijk werd voor haar rol als Patty onderscheiden met de Colombina. Evenals twintig jaar geleden bij de Haagse Comedie wordt het stuk nu door Theater in de ver taling van Dolf Verspoor ge speeld. "Je kunt het echt als een werkstuk van hem be schouwen. Hij heeft naar de originele situaties gekeken en wat er bedoeld werd naar zijn hand gezet, alles op rijm. Ik wil niets ten nadele van Dolf Ver spoor zeggen, maar ik voel het wel een beetje van omdat het zo rijmt, rijmt 't ook zo". Je ontkomt er niet aan, vooral als het metrum strak is. Ik denk dat, als we het goed doen, je 't op den duur niet meer hoort. Publiek Wat Bea Meulman verschrikke lijk spannend vindt bij een stuk als 'Don Gil' is hoe het pu bliek reageert. "Blijft het bij een blijspel stil in de zaal, dan schrik je het lazarus". Ander zijds vindt ze, dat er ook niet Bea Meulman: leuk altijd beantwoord moet wor den aan wat het publiek wil. "Je kunt de mensen laten la chen en huilen, maar er moet ook meer zijn. Je moet ze niet alleen laten meedrijven in de lach en de traan. Ze moeten op een gegeven moment ook zeg gen: dit mag niet". In de regie van Paul Vermeulen Windsant wordt by Theater met 'Don Gil' geen exacte ko pie gegeven van het Spanje in zijn Gouden Eeuw. "In de kos tuums wordt die tijd meer aan geduid. Het is geen mantel- en degenstuk. De degens zijn ver vangen door stiletto's. Het is meer naar deze tijd gehaald De verwijzingen naar het pa leis zijn er ook uit. Het is nu eerder burgerlijk drama, het speelt in de kringen met geld. Het gaat voortdurend over geld, over gewin en gekrenkte trots. Er wordt almaar over eer gevoel gesproken en men ge draagt zich eigenlijk volstrekt eerloos. Maar we maken er niet een sociaal-kritisch drama van Het is gewoon een vrolijk stuk en daarin kun je hoogstens wat speldeprikjes stoppen." Bea Meulman vindt het leuk om in de kolderieke sfeer te werken. "Hoe meer variatie in het werk hoe beter. Je kunt je scala weer wat verbreden. Ie mand vroeg met waarom ik geen comedienne ben gewor den. Maar dat kun je niet wor den. Dat ben je of dat ben je niet. Ik zou het niet zien zitten, jaar in jaar uit hetzelfde te doen. Het moet bij mij om en LEIDEN - De stichting 'Doina' organiseert zaterdag 19 mei een Roemeens Folklore-Festival in de Stadsgehoorzaal van Leiden. 'Doina', die de kennis van de Roemeense folklore in Nederland wil bevorderen, heeft als speciale gast het staatsamateuren-en- semble 'Miorita' uit Boekarest uitgenodigd. De groep zal op de gala-voorstelling optreden. 'Miorita' geeft een voorstelling met Roemeense volksdansen, lie deren en muziek. Verder worden op deze dag danslessen gege ven door Roemeense dansleraren en zijn er optredens van Ne derlandse dansgroepen en orkesten met Roemeens repertoire. Er is ook een volksdansbal. Bezoekers kunnen zich naast de georganiseerde activiteiten ook in het speciaal ingerichte folkcafé vermaken met film, video en een kostuumshow. Bovendien staan er overal stands waar mu ziekinstrumenten en grammofoonplaten te koop zijn. Het festi val begint om 12.00 uur, met om 21.00 uur de galavoorstelling. LEIDEN - De Jonkies, die tezamen een van de toneelgroepen van de christelijke scholengemeenschap 'De Vhetschans' vormen, verzorgen de volgende week drie toneelavonden in het eigen schoolgebouw. De Jonkies komen ditmaal echter niet zelf op het podium. Ze laten het theatermaken ditmaal over aan de Ita liaanse groep Guglielmo Medebach, die volgens leraar—regis seur Bert Jonk vooral bekendheid geniet door het spelen van Goldoni. Men kan voor dit Italiaanse toneel op 22, 23 en 25 mei in 'De Vlietschans' terecht. LEIDEN - De toneelvereniging 'Tot Ieders Genoegen' verschijnt op maandagavond 21 mei met een klucht op de planken van de Leidse Schouwburg. Het stuk, getiteld 'De hele stad is er vol van', is geregisseerd door Gé van Haaren. Het telt twaalf perso nages, die door even zovele TIG-spelers ten tonele worden ge bracht. LEIDEN Ook in Leiden is het merkbaar dat het theatersei zoen zo langzamerhand zijn einde begint te naderen. Vier stukken staan deze week op het programma. In het LAK-theater speelt woens dag en donderdag 'Repelsteel'. Een interessant resultaat van Fact, een onderdeel van de To- neelraad Rotterdam waarbin nen jonge regisseurs in staat worden gesteld om onder opti male omstandigheden erva ring op te doen. Het stuk is ge regisseerd door Lidwien Root- haam. Het is geschreven door de Zwit serse romancier en toneel schrijver Adolf Musch, die het zelf 'een kleinburgelijk treur spel' noemde. 'Repelsteel' wil Thom Hoffman en Marijke Beversluis in de Mishima-produktie een ontluisterend beeld geven (foto Joh. Vigevend) van hoe angst en afhankelijk heid regeren in gezinsverhou dingen. Victor Leeuw, een geschiedenisle raar op leeftijd, merkt dat zijn jeugdromen niet zijn uitgeko men en simuleert een ziekte. Met het doel sympathie te wek ken en zich van zijn verant woordelijkheden te onttrekken. Zijn vrouw Trude schenkt Vic tor liefde, aandacht en verzor ging en maakt hem daardoor van haar afhankelijk. Door zich te vernederen heeft zij Vic tor in haar macht. Victor domi neert zijn vrouw en zijn omge ving, maar waar zou hij zijn zonder een voor hem gewassen en gestreken onderbroek in de kast. Dezelfde verstikkende wederzijd se afhankelijkheid dreigt zich te herhalen in de verhouding MONTREUX (GPD) - Statig in het Meer van Geneve voortglijdende zwanen, een met overdadige flora om zoomde boulevard en over wegend rentenierende toeris ten die kalmpjes van al dat moois genieten. Rust is het voornaamste handelsmerk van het stadje Montreux. Vier dagen lang is op bijna brute wijze spot gedreven met die reeds vele decennia geleden opgebouwde ver worvenheid. De oorzaak: de opnamen van een spectacu laire pop-televisieshow, die binnenkort in bijna 40 landen te zien zal zijn. door Dick Versteeg Sterren van wereldformaat zijn met de bij die status behorende bombarie aan- en afgevoerd. En of ze nu uit sjieke Rolls Royces stapten of zich lieten neerplan- ten door een helikopter, steeds werden ze omringd door zich el kaar verdringende fotografen uit alle windstreken. Vier dagen lang stroomde het plaatselijke danslokaal tot aan de nok toe vol met fans. Bij de ingang werden voor een toegangsbiljet prijzen geboden tot 100 gulden, ruim het viervoudige van hetgeen er offi cieel voor moest worden neerge teld. En dat nota bene allemaal voor op tredens, waarin giganten als Queen, Rod Stewart, Elton John, Adam Ant, Shakin' Stevens, Du- ran Duran en Cliff Richard zich slechts volgens het play-back- systeem manifesteerden. Alle opname-sessies leverden het ma ximaal te herbergen aantal op van 1000 toeschouwers, die sau- na-achtige toestanden trotseer den om de grootheden alleen maar te zien doen alsof. Slechts een enkele artiest,zoals Julien Clerc en Gloria Gaynor deden moeite het publiek nog enigszins te bedienen door het live meezin gen met de orkestband. Rod Stewart daarover na afloop van zijn bejubelde optreden: „Ik werk ook het liefst live, maar uit eindelijk vonden we het beter op safe te spelen. Dit programma gaat naar zoveel landen en dan is het beter om geen risico te ne men. Waarom ik twee songs moest zingen en de rest van de artiesten drie, is mij niet duide lijk. Er was een goeie stemming en ik had best nog even willen doorgaan. Het zal wel een kwes tie van geld geweest zijn en dat laat ik aan mijn manager over". De fans van Elton John visten in Montreux smadelijk achter het net. De Britse ster arriveerde zondagmiddag plotseling per he likopter, rende de zaal in, werkte zijn programma zonder repete ren af en liet zich weer terug vliegen naar het Duitse Essen, waar John in het kader van zijn tournee verplichtingen had na te komen. Deze volstrekte minach ting voor het publiek is tekenend voor de instelling, waarmee de organisatoren dit evenement te lijf zijn gegaan. Hen maakt het al lemaal geen fluit uit. De BBC en de Zwitserse televisie waren slechts met één doel in de weer: een spectaculaire tv-show ma ken, die al op voorhand op grote schaal aan de man was gebracht. En dan te bedenken dat de oor spronkelijke opzet slechts het avondvermaak van de deelne mers aan het Gouden Roos-festi val betrof. Die festivalgangers bleken uitein delijk pure bijzaak en dat heeft een niet geringe beroering ver oorzaakt. Ten eerste was daar de muziekpers die massaal toe stroomde, maar ter plekke nau welijks in de gelegenheid werd gesteld naar behoren te werken. Alles werd ondergeschikt ge maakt aan de opnamen. Een zelfs tijdens de repetities her haaldelijk opgelegd verbod om te fotograferen riep uiteraard de nodige wrevel op. Vooral de Brit se pers was des duivels. Deze groep zorgde voor flink tumult door bij een van de repetities te weigeren de zaal te verlaten. Bij de repetities van Queen en Rod Stewart werd echter de zaak zon der pardon leeggeveegd. En zo ontstond de volstrekt lachwek kende situatie dat fotografen wa ren aangewezen op in aangren zende vertrekken opgestelde tv- monitoren. De organisatie van het Gouden Roos-festival zit stevig in de zor gen door deze onverkwikkelijke gang van zaken, want dit popge- beuren had tenslotte vooral tot doel meer publiciteit voor de jaarlijkse competitie om de beste tv-amusementsprogramma te trekken. Zoals het er nu voor staat lijkt een ontwikkeling te zijn ingezet die nauwelijks nog te stuiten zal zijn. De grote jongens uit de popbusiness hebben zich al stevig vastgebeten in de for mule. En begrijpelijk, want dit spektakel heeft bewezen dat de allergrootste namen met gemak te strikken zijn voor een tv-show die naar zoveel landen gaat. De aanwezigheid van de Australi sche Lyle McCabe, een van de in vloedrijkste zakenlieden op het gebied van de showbusiness, spreekt in dit verband boekde len. McCabe heeft in Montreux goede zaken gedaan met Michael Hurll, de man die tekende voor de regie en produktie van de popshow. Hurll werkt voor de BBC, maar voert daarnaast ook een eigen handeltje. Hij zou bui ten de officiële kanalen om de rechten voor deze monsterpro- duktie aan McCabe hebben door gespeeld, waardoor het program ma ook in Australië en Azië kan worden uitgezonden. Dat dit popfestival in Montreux een jaarlijks terugkerende ge beurtenis wordt, lijkt nu al vast te staan. Coca Cola heeft grote in teresse om als sponsor te gaan optreden en het ziet ernaar uit dat zich binnen de kortste keren nog meer geldschieters zullen aandienen. Het is in deze sfeer dan ook allerminst verwonder lijk dat binnen de Gouden Roos organisatie reeds nu stemmen opgaan om zich zo snel mogelijk los te weken van dit puur com merciële gebeuren. Tijdens de popvierdaagse werd vrijwel alle publiciteit weggézogen bij het amusementsfestival. Overigens viel er in die dagen ook bitter weinig interessants te zien. Voor de hier verzamelde Neder landse kolonie is dat geen slech te ontwikkeling, want daardoor lijken de kansen voor de Banana Split Show en het Roemeense programma van Bob Rooyens al leen maar te stijgen. Nadaty Ralph Inbar's Banana Split Show opvallend goed werd ont vangen, kreeg ook Rooyens hoopvolle reacties te verwerken. Na de vertoning van zijn pro gramma werd hij uitvoerig ge complimenteerd door program mamakers uit diverse landen. De actrice Elisabeth Andersen en de acteur Johnny Kraaykamp sr. krijgen zoals gisteren al gemeld de hoogste Nederlandse toneelprijzen uitgereikt, te weten de Theo d'Oren de Louis d'Or. Beiden poseerden na de bekendma king van deze eervolle toekenning voor de fotograaf. De Hans-Snoekprijs voor jeugdtheater valt dit jaar de poppenspeler Lucas Goudswaard ten deel, zo werd eveneens gisteren bekendgemaakt. De Gouden Nederlandse Theater Dansprijs gaat naar Clint Farha, solist bij het Nationale Ballet. De prijzen worden op 7 juni in Groningen uitgereikt. (foto anp»

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 15