Cannes ziet magere kunstfilms 'The Kingdom': overrompelend Voortreffelijk concert Leiderdorps Kamerkoor Unieke improvisaties 'TheMcCalmans' vocaal sterk Taalgevoelig en helder Prijs voor 'De lift' MAANDAG 14 MEI 1984 Radio - tv - kunst Voorstel Brinkman: Dans opleidingen Enschede en Arnhem opheffen DEN HAAG - De academische toneeldansopleiding wordt in Amsterdam en Den Haag ge concentreerd. De niet-acade- mische toneeldansopleiding; -moderne kunst- wordt in Am sterdam en Rotterdam samen gebracht. De bekostiging van de vooropleiding in Enschede, Arnhem en Tilburg wordt in augustus volgend jaar beëin digd. Het geld dat hierdoor vrijkomt zal onder meer worden ge bruikt voor de verbetering van de vooropleidingen in Amster dam en Rotterdam. Dat staat in een brief van de ministers Deetman (onderwijs) en Brink man (cultuur) over de herstruc turering van de toneeldansop leidingen. De brief is voor ad vies naar de raad voor de kunst, de onderwijsraad en de hbo-raad gestuurd. De beide bewindslieden willen met deze voorstellen werken aan de oplossing van de pro blemen die al lang bestaan met de aansluiting tussen toneel dansopleiding en de gezel schappen. De gezelschappen vinden het niveau van de oplei dingen niet toereikend. De op leidingen willen daarentege niet louter een bedrijfssch* ling voor de gezelschappen zijn. Het wordt bovendien als eer knelpunt ervaren dat de oplei ding tot toneeldanser al begint als de leerlingen 10 tot 12 jaar oud zijn. De opleiding valt voor een deel samen met het algemeen voortgezet onder wijs. Daarvoor is een goede be geleiding van de leerlingen no dig, waarmee extra bedragen zijn gemoeid. De ministers van onderwijs van wvc vinden de spreiding te groot. Om die reden wordt voorgesteld de vooropleidin gen in Arnhem, Enschede en Tilburg in de loop van volgend jaar op te heffen. The Kingdom', muziektheaterstuk door Robert Robert son naar het boek 'El reino de este mundo' van Alejo Carpentier. Regie: Rufus Collins en Henk Tjon. Vonn- LAK. LEIDEN - Soms is theater zo bruisend vitaal, dat je van een ware theatergebeurtenis kunt spreken. Grote woorden, maar toch geldt dit zonder meer voor het muziektheaterstuk 'The Kingdom', dat beslist tot één van de hoogtepunten van het bijna afgesloten theaterseizoen gerekend moet wor den. AUeen al wat opzet betreft, is deze ruim tweeënhalf uur durende produktie bijzonder: er werken ongeveer 35 professioneel begeleide amateurspelers mee, die zich vaak allemaal in een uitgekiende regie op het toneel bevinden. Hoewel je dit in het theater maar zelden meemaakt, mag uit een dergelijk kwantitatief gegeven niet de indruk ontstaan, dat de kwaliteit van deze pro duktie vooral in zijn opvallend grote bezetting gezocht moet worden. 'The Kingdom' is indruk wekkend muziektheater, met een multiraciale bezetting, waarin elementen als muziek, zang, dans en toneel uit verschillende culturen met grote perfectie tot een artistieke eenheid zijn ge vormd. Voortdurend gebeurt er iets op het to neel, waarbij de mogelijkheden van de toneelzaal van het LAK, zoals de opstelling van het publiek, alle beschikbare belichting en de verschillende zaalingangen, optimaal worden benut. Dit muziektheaterstuk is geschreven en gecompo neerd door Rbbert Robertson naar het boek 'El reino de este mundo' (het koninkrijk van deze wereld) van Alejo Carpentier. Vanuit het per spectief van de slaaf Ti Noël wordt verteld, wat er tussen 1758 en 1820 in het (latere) Haïti plaats vond. De Franse koloniale overheersing wordt na een opstand van de slaven afgewisseld door een dictatoriaal bewind van een zwarte machtheb ber. De regisseurs Rufus Collins en Henk Tjon hebben van dit verhaalgegeven geenszins een historische reconstructie willen geven. Zij hebben dit tot uitgangspunt genomen voor een theaterspektakel, waarin het samenkomen van verschillende culturen en een daarmee samen hangende machtsconfrontatie centraal staan. Maar dat is wel gedaan op een manier, die voor meer interpretatie vatbaar is. Met name het einde is open, wanneer tijdens de vierde akte de spelers in hun eigen kleding op het toneel gaan liggen. Daarmee lijkt de lijn naar het heden doorgetrok ken te worden, zonder de strekking als pessimis tisch of als toch nog hoopvol direct in te vullen. Is de getoonde strijd zinloos geweest, nu nieuwe machthebbers zich in de vorm van twee landme ters aankondigen, of mag men er toch een nieuw elan van verwachten? Alleen al het in zijn muzikale eenvoud schitterende lied, dat met regelmaat terugkeert, klingt als klaag- en strijdlied tegelijk. De deels Haïtaanse, deels Europese muziek is soms uiterst verfijnd, dan weer door het spel van de percussionisten opzwepend en neemt een enkele keer in volume tot aan de pijngrens toe. Deze muziek, zang en Afrikaanse (en Europese) dansen vormen de we zenlijke bestanddelen van de sterk op religie en magie (waaronder Voodoo-rituelen) gerichte scè nes, die een ongelofelijke theatrale kracht uit stralen. Zo verdwijnt de verhaallijn wel eens naar de achtergrond, maar de niet per se verhaalge- bonden zeggingskracht van het spektakel neemt des te sterker toe. 'The Kingdom' is theater: groots en overrompe lend. WIJNAND ZEILSTRA. Leiderdorps Kamerkoor o.l.v. Wim van Meeuwen m.m.v. Marianne Fehrmann, piano en Anke Zuit- hoff, alt-mezzo. Werken van Schu bert, Mendelssohn en Schumann. Gehoord op 12 mei in de Dorps kerk te Leiderdorp. LEIDERDORP - Het program ma van het Leiderdorps Ka merkoor stond in het teken van de Romantiek, en week daarmee op plezierige wijze af van de doorsnee programma samenstelling van een kamer koor. Het moet voor een koor ook een genoegen zijn om deze liederen met hun uitgebreide expressieve mogelijkheden uit te voeren. Zonder uitzondering zijn zij on gecompliceerd van opzet, wat niet hetzelfde is als ongecom- pliceerd van uitvoering. Juist dat ongecompliceerde vraagt om een perfectie, want zonder dat wordt eenvoud vervelend. Met het uitstekende stemmen- materiaal dat het Leiderdorps Kamerkoor ter beschikking staat, heeft Wim van Meeuwen een nagenoeg perfecte uitvoe ring kunnen realiseren. Een homogene samenklank, een uitstekende articulatie en een grote diversiteit aan dynami sche verschillen vormen de in grediënten van deze uiterst verzorgde koorzang. Slechts daar waar de partijen erg open liggen zoals in 'Gebet' van Schubert worden zwakkere plekken hoorbaar. Van de acht liederen van Schu bert, de vijf van Mendelssohn en één van Schumann mogen twee als hoogtepunten ge noemd worden: 'An die Sonne' van Schubert, en 'Der glückli- che' van Mendelssohn. De alt mezzo Anke Zuithoff heeft een in aanleg mooie ronde stem waarin echter vaak vlakke plekken vallen. In Schubert's 'Standchen' toonde zij wel erg weinig begrip voor de tekst. De begeleiding van Marianne Fehrmann was weliswaar dui delijk maar wat onpoëtisch, en dankzij de open vleugel te wei nig ondergeschikt aan de koor zang. Met haar solostuk, Fa- schingsschwank aus Wien van Schumann had zij boven haar technisch en daardoor ook mu zikaal kunnen gegrepen. Schu mann's 'Zigeunerleben vorm de ondanks kleine ritmische en technische onvolkomenhe den het aanstekelijk opgewek te slot van dit voortreffelijke concert dat een talrijker pu bliek verdiend had. MIES ALBARDA. Lol Coxhill in Hot House Concert met geïmproviseerde muziek met Ad Peynenburg (baritonsaxofoon). Lol Coxhill (sopranino), Sjak Palinckx (gitaar, banjo) en Huib Bogaers (cello, trombone). Geboord op 12 mei op de Hot House Jazz-zolder van het gebouw LVC. LEIDEN - De Europese tak van de Afro-Amerikaanse (jazz)muziek kent verschillende stromingen. De Engels improvisatoren Derek Bailey op gitaar en Evan Parker op saxofoon hebben nieuwe im provisatie-elementen ontwikkeld. De tot dan toe gebruikelijke rit men akkoordenschema's en melodieën worden niet meer duidelijk gespeeld. De muziek die overblijft bestaat uit losse noten en motie ven, die men op vrije wijze kan gebruiken voor de muzikale expres sie. Tezamen met andere speelwijzen op de instrumenten geeft dit meer mogelijkheden. Zo bewerkt de jonge gitarist Sjak Palinckx zijn instrument met een strijkstok, een scheerapparaat en gebruikt verschillende slagtechnieken en electronica, die we kennen van de Amerikaanse gitarist Fred Frith. De rest van de groep maakt overigens niet zo'n radicaal gebruik van deze technieken. Er zijn veel verschillen in dynamiek, verkregen door de speelwijze van de saxofoons en het gebruik van micro foons. Peynenburg en Coxhill blijven dicht bij de toonvorming, die we kennen van de Amerikaanse free-jazzers uit de zestiger jaren. Er is een duidelijk verschil in klasse tussen de ervaren saxofonist Lol Coxhill, die zijn gebogen sopraansax bijna als een alt laat klinken en een wat ongenuanceerdere aanpak van baritonsaxofonist Ad Peynenburg van het saxofoonkwartet 'De Vier Winden'. De aanpak van de cellist en soms trombonist Huib Bogaers varieert van een atonale speelwijze tot een mooie klassieke toonvorming. In Hothouse werd begonnen met een zachte geluidenmakerij, die langzaam uitmondde in een collektieve improvisatie, waarbij een sterk solerende Coxhill door de baritonsaxofoon van Peynenburg als stoorzender werd geïnterrumpeerd. Hierna volgde een mooi duet tussen de snaarinstrumenten. Na de pauze werd begonnen met leuke imitatie van het geluid van de walvis door trombone en gitaar. Het maken van of reageren op dierengeluiden was een ge liefd procédé, getuige het improviseren op het opgenomen gekraai van een haan. Vermeldenswaard was een solo-interpretatie van het nummer 'Em- braceble you' door Coxhill. Dit nummer dat veel gespeeld werd door Charlie Parker werd opgedragen aan deze eerste baas van Coxhill, die hem ontsloeg. Met een laatste collectieve improvisatie werd dit unieke, gevarieerde concert besloten. WILLEM WINSEMIUS Schotse folk-groep in Leidse Schouwburg Uitvoering van werken van o.a. Dvo rak, Bartok, Janécek, Toch, Bouius, door het kamerkoor Lin gua Musica, o.l.v. Aristos Bouius, met medewerking van het Mladi blaassextet en Ton Stauttener, piano; Wanda Bruining, sopraan, en Sander van Beek, slagwerk. Ge hoord in de Lokhorstkerk op II mei. Het kamerkoor Lingua Musica muziektaal) heeft een goed gevoel voor taal. In het muzi kaal zeer gevarieerd program ma dat het vrijdagavond bracht lieten zij maar liefst ze ven verschillende talen het oor passeren, waarbij aan de fines se van de uitspraak plezierig veel aandacht werd besteed. Zo is het niet eenvoudig de koorklank in de Slowaakse volksliederen van Bartok hel der te houden wanneer er geen overeenstemming bestaat in de uitspraak van deze taal, on- Lingua Musica zingt in zeven talen der het motto 'er is toch bijna niemand die het verstaat en be grijpt'. Lingua Musica onder schatte zijn publiek niet. De Nederlandse teksten, door de dirigent Aristos Bouïus ge toonzet, waren zonder tekst boekje dan ook goed te Volgen. Alleen de Engelse kreten in de wals van Toch leverden in dit opzicht meer problemen op, al was het alleen maar omdat de koorleden zich in dit stuk ver spreid hadden opgesteld tus sen het publiek, zodat je van al le kanten bestookt werd met tekstflarden. Lingua Musica is eigenlijk een mini-kamerkoor: het bestaat uit slechts 16 zangers. In alle stemgroepen - behalve de so pranen - zou aanvulling van één of meer stemmen geen kwaad kunnen. De drie teno ren doen hun best maar zijn re latief erg zwak; de vier alten klinken sympathiek maar mis sen een kernachtig geluid, waardoor zij zo nu en dan vaag intoneren; de vier bassen heb ben de neiging zich te forceren waardoor hun klank er niet ho mogener op wordt. De vijf so- praanstemmen passen bijzon der goed bij elkaar en voor een goed deel bepalen zij de hel derheid van het koor. Ondanks al deze kanttekeningen wist Aristos Bouïus met zijn koor te blijven boeien, door de aandacht voor de tekst en dus voor frasering en dynamiek, zodat de spanning ondanks de onzuiverheden niet inzakte. Het programma was leuk opge zet: koorwerken werden afge wisseld met een aandoenlijk zingend mannenkwartet, sa mengesteld uit leden van Lin gua Musica, met een interes sant optreden van het blaas sextet Mladi en met vijf lief desliederen van Dvorók, ge zongen door een sopraan uit het koor, Wanda Bruining, be geleid door de pianist Ton Stauttener. Hoewel het jam mer was dat de stem van Wan da Bruining in de hoogte in boette door te veel keelspan- ning, was de sfeer van de liede ren goed getroffen. ELLEN LOOYESTIJN The McCalmans'. Bestaande uit: Ian McCalman. Nick Keir en Derek Moffat. Gezien op 12 mei in de Leidse Schouwburg, Oude Vest te Leiden. LEIDEN - Met de show die The McCalmans' zaterdagavond voor een redelijk gevulde schouwburg gaven, bewezen zij dat ze ver boven het niveau van een gemiddelde Schotse folk-groep uit stijgen. Traditio neel ingesteld wat betreft mu- ziek-instrumenten (gitaren, bar\jo .mandoline en fluit) en zang (Schotse traditionals en 'barbershop-songs'), maar met een show die bovenmaats was voor een folk-groep. Bijzonder in het optreden van de McCalmans waren de humori- tische performance en presen tatie die vooral door Ian McCalman werden getrokken. De zo typische grappen over Ieren en Engelsen bleven in de minderheid. Luchtige Schotse humor die soms voorspelbaar is (maar o zo vermakelijk), kwam daar voor in de plaats. 'The McCalmans' toonden een grote dosis humor. Het num mer 'Sidmouth folk festival blues', gekscherend aangekon digd als 'the dip in the perfor mance', was een grappige en knappe persiflage van de bluesmuziek. De mengeling van folk- en bluesmuziek vormde tevens een prachtige analogie met de Amerikaanse blues-gitarist Blind Lemon Jefferson. 'The McCalmans' waren vocaal veel sterker dan instrumentaal. Alsof de instrumenten de krachtige stemmen slechts be geleidden. In het derde num mer van de eerste set (de balla de: 'Loves the rising sun') werd de vocale kracht direct duide lijk door zeer knap acapella. De samenzang was grandioos. Bij het vijfde nummer van de eerste set, de trilogie 'Sky air'/ 'Teetotalters reel'/ 'Roomtop', pakte de groep instrumentaal toch een keer flink uit. De mul ti-instrumentalist van de groep, Nick Keir, liet zien dat hij over een goede instrument- beheersing beschikt Het optreden was voor de pauze sterker dan er na, doordat de nummers van de eerste set meer uitgebalanceerd waren. De verscheidenheid aan the ma's was groter. De beste num mers werden dan ook in dit eerste gedeelte gespeeld. De manier waarop The McCal mans' het schitterende 'Scot land' uitvoerden, was prachtig en ontroerend. Op serieuze, chauvinistische wijze bezon gen de drie mannen de drie verzen 'lange' geschiedenis van hun vaderland. Het publiek reageerde enthou siast op de muziek en de grap pen van de Schotse groep. Na een voor de hand liggende, maar leuke persiflage op het geven van toegiften, konden de 'McCalmans' niet meer on der een toegift uit. Ze speelden nog drie cabaret-achtige num mers. Daarna verdween de Schotse groep volgens eigen zeggen naar de kroeg. 'Once a Scotsman, allways a Scots- WOUDA BOUWMAN CANNES (GPD) - Amper één weekeinde is het Festival van Cannes bezig en de mallemo len draait al op de oude ver trouwde, duizelingwekkende snelheid. Het nieuwe festi valpaleis, dat vorig jaar in ge bruik werd genomen, blijkt grondig gerenoveerd. Zo al gemeen en luidruchtig waren de klachten over esthetische en praktische bezwaren te gen het bunkerachtig bouw sel, dat de architect inmid dels zelfmoord heeft ge pleegd. En er is voor miljoe nen geinvesteerd in ingrepen die ook aanmerkelijke verbe teringen blijken. Maar de films die er tot dusver zijn ge presenteerd, houden niet over. door Pieter van Lierop Een afgang bleek 'Fort Saganne', de openingsfilms van Alain Cor- neau. Een stuitend nationalis tisch woestijndrama met Gerard Depardieu als een buitengewoon ouderwets soort oorlogsheld. Onbegrijpelijk dat Corneau, die ooit schitterende films maakte als 'Serie Noir' en 'La Choix des Armes', zijn capaciteiten ver gooide aan puur prestigieus spektakel, dat het totaal aflegt in een vergelijking met het twintig jaar oudere 'Lawrence of Arabia'. Achtenswaardig bleken de films 'Another Country' (van Marek Kanvieska, een Poolse Brit) en na de repetitie (van Ingmar Berg man), twee gevallen van verfilmd toneel. 'Another Country' gaat over een Engelse kostschool als broed plaats van een tot communisti sche spionage leidende haat te gen Engelands gevestigde orde. Er wordt magnifiek geacteerd. Bergmans film kent een acteur en twee actrices, betrokken bij een opvoering van Strindbergs droomspel. Erland Josephson- als een regisseur die door twee vrouwen in de tang wordt geno men. Een tv-spel over oud wor den, artistiek eergevoel en liefde schijnt te gaan om Stellings 'De Illusionist', of 'De Schorpioen', van Ben Verbong. In een neven sectie van Venetië zou boven dien plaats zijn voor Voro Nova, een geheimzinnige, vorig jaar op genomen semi-documentaire van Dick Rijneke, die ook al ge boekt is voor de festivals van Montreal en Toronto. Meest spetaculair aanwezig zijn de jongens van The Movies (rijk ge worden van 'Schatjes'), die in Cannes resideren op de Sirius, een eigen schip dat voor de baai voor anker ligt tussen de witte jachten van Hollywood-patsers. De Sirius is een tweemaster waarmee begin deze eeuw haring werd gevangen, de Hollandse af komst wordt bepaald niet verloo chend dus. The Movies heeft 'De Schorpioen' in de verkoop en heeft blind de nieuwe films van Wenders en Herzog aangekocht, waarvan de kwaliteiten de ko mende dagen nog moeten blij ken. Nog even afwachten dus of het Vlaggetjesdag wordt. Gérard Depardieu en Catherine Deneuve met (geheel rechts) Philippe Noiret bij aankomst in het Festivalpaleis in Canneswaar hun film 'Fort Saganne' werd vertoond. (foto AP) Scène uit de film 'Element of Crime' van Lars von Trier voor het theater. Heel diep, knap en typisch Bergman, maar zo kaal van enscènering, dat je niet kunt zeggen dat de Zweedse meester is teruggekomen op zijn besluit om niet meer te filmen. Na de repetitie is geen cinema. Mooiste competitie-film tot nu toe, is 'Un Dimanche a la Campagne' van Bertrand Tavernier. Over een 76-jarige kunstschilder die op een zonovergoten herfstdag in 1911 kinderen en kleinkinde ren op visite krijgt. En weg droomt over de gemiste kansen in zijn leven. Als schilder heeft hij de boot gemist toen hij ouder wets bleef doorborduren toen het impressionisme opgang maakte. De film is erg teder, sub tiel en beeldschoon door een fo tografie volledig in stijl met schilderijen van Auguste Renoir, terwijl de toon van de vertelling enigszins in het verlengde ligt van Jean Renoir (de filmende zoon van de schilderende vader). Aan de basis van de film lag een boek van Pierre Bost. Schilder- De Nederlandse cinema boekte zondag toch nog een klein succesje. In een onofficiële competitie voor trailers, heeft De Lift de prijs gewon nen voor de beste buitenlandse inzending. Trailers, dat is de vakterm voor die volgende-week-in-dit-theater-filmpjes. Een vakjury heeft vijftig van die reclamefilmpjes bekeken en gaf de Grand Prix aan de trailer van Flashdance, Carmen de prijs voor de beste Franse inzen ding en De Lift dus de prijs voor de beste buitenlandse trailer. kunst, theater en vaderlandse ge schiedenis als inspiratiebronnen voor filmkunst, dat is waar het tot dusver op neerkwam in het hoofdprogramma. De enige uitzondering bleek Lars von Trier, een debuterende Deense wildebras, die begon met in Cannes de mening uit te dra gen dat al die gevestigde filmers van tegenwoordig oude mannen zijn met een stenen hart, die risi coloos en routineus hun vroege re hartstocht voor film verloo chenen in haar voornaamste as pect: de fascinatie. Hoe het dan wel moet, demonstreerde hij met 'The Element of Crime', een poli tiefilm als nachtmerrie, stampvol hallucinaire, rauwe, provoceren de beelden. Aan oorspronkelijk heid, elan en ambitie mankeert het Von Trier zeker niet en dat is goed. Maar het ontbreekt hem echter nog zeer aan helderheid en zelfbeheersing. Maar hij is wel een intrigerend talent dus. De kopstukken van de Nederland se speelfilmindustrie zijn op oor logssterkte naar de Rivièra geko men en treffen voorbereidingen om schandaal te schoppen over het feit dat voor het tiende achtereenvolgende jaar de Ne derlandse inzendingen te licht werden bevonden voor een plaats in de competitie. De pro ducenten Houwer, Van Heijnin- gen, Sluizer, Stelling en Balian hebben aangekondigd via een dubbele pagina-advertentie in het belangrijkste dagbulletin de 20.000 festivaliers er op te wijzen dat Nederland op het ogenblik prachtige films te bieden heeft, ook al ontbreekt ons de politieke druk waarmee pas echt indruk gemaakt kan worden op de di recteuren van Cannes. Berlijn en Venetië hebben de Ne derlandse speelfilm al lang ont dekt, maar bij het samenstellen van het Cannes-programma tel len veel andere belangen. Direc teur Rondi, van Venetië, heeft overigens in het vakblad Variety al laten weten dat hij in augustus in elk geval een competitieplaats gereserveerd heeft voor een Ne derlandse film. Namen heeft hij daarbij niet genoemd, maar het

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 9