'Ik heb de piano gehaat' Fools-festival in juni naar Leiden Alma Materkoor grijpt te hoog Diepgang in Warmond Toonkunst Orkest naar Neurenberg 'De Verlokking' dingt mee naar Prix Italia Omroep Orkest opheffen WOENSDAG 9 MEI 1984 Radio - tv - kunst PAGINA 27 Zestien groepen in schouwburg en op Stadhuisplein LEIDEN - Dertien 'fools'groepen van over de ge hele wereld komen in de periode van 7 tot en met 16 juni naar Leiden voor optredens. De groepen maken deel uit van het Amsterdamse 'Festival of Fools'. Ze worden naar Leiden gehaald door de Leidse Schouwburg en de directie Sociaal Cultu reel Werk (SCW). Het programma van internatio nale fools wordt aangevuld met drie Leidse groe pen. Een deel van dit Leidse Fools festival wordt bin nen, in de schouwburg aan de Oude Vest, gehou den. Daarnaast geeft een aantal groepen optre dens in de open lucht van Stadhuisplein en Burcht. Die zijn gratis toegankelijk. Het Foois programma is ten dele ook een opvolging van het Leidse Plein Festijn, dat in de afgelopen jaren in de zomer op het Stadhuisplein werd gehouden. Jango Edwards opent het spektakel op donderdag 7 juni. Edwards is de grondlegger van het 'Festi val of Fools'. Hij is de 'oer-fool', die de laatste negen jaren de Amsterdamse straten elke zomer weet te bevolken met kunstenmakers uit alle hoeken en gaten van de wereld. Ongeveer de helft van het festival speelt zich af in de Leidse Schouwburg. 'Classics', het openings programma van Jango Edwards, wordt daar op vrijdag 8 juni opgevolgd door Johnny Melville. Hij brengt een combinatie van pantomime acts, acrobatiek en dwaze clowneske kapriolen. Het Australische poppentheater 'The Stuffed Puppet Theatre' komt zaterdag 9 juni naar de schouw burg. Diezelfde avond, maar nog onder voorbe houd, het optreden van het Italiaanse theaterge zelschap 'Teatro Tascabile di Bergamo' Op zaterdag 9 juni ook het eerste deel van de straat- optredens. Bij mooi weer geven de Ghaneese dansgroep 'Odehe Folkloric Troupe', de cabaret groep 'The Barneys' en de drie performers van het Australische 'Chrome' enkele optredens op het Stadhuisplein. In de Burcht treden drie Leid se groepen op: de acrobaten van 'Lazarus', thea tergroep 'Pancras (Oost)' en de uit een LAK-cur- sus ontstane 'Commedia di Latte'. Pacras (Oost) studeert voor de gelegenheid een nieuw, aan de Burcht aangepast, programma in. Bij slecht weer verhuist dit programma naar het Waaggebouw. Bloolips De tweede week van het Fools-Festival begint op woensdag 13 juni met een herhalings-optreden van de Leidse groepen op het Stadhuisplein. De voorstellingen in de schouwburg worden don derdag 14 juni voortgezet met de Tsjechische mi- me-speler Boleslav Polivka. De volgende dag ko men 'Bloolips' en de 'Split Britches', beiden uit de Verenigde Staten, de zaal op z'n kop zetten. Beide groepen beloven een exentrieke en extra vagante show. De moderne theater-groep 'Pink N.Y.' uit New York en de Canadese 'Performance Multi Media', die verschillende expressie-vor men uitoefent, sluiten het schouwburggedeelte van het 'Festival of Fools' op zaterdag 16 juni af. Als sluitstuk van de optredens in de open lucht spelen zaterdag 16 juni op het Stadhuisplein 'Pink N.Y.', de Japanse slagwerkgroep 'Ondeko- za' en het theatergezelschap'Teatro Nucleo' uit Italië. Zoals gebruikelijk bij het 'Festival of Fools' kun nen belangstellenden deelnemen aan work shops, de zogenaamde Fools-school. Daar wor den de fijne kneepjes van het kunstenmaken ge leerd. Het is nog niet bekend wie de workshops op 11, 12 en 13 juni gaan begeleiden. Het Australische gezelschap 'Chrome' is opgenomen in het Leidse Fools-programma. (fotowuiiamLasicai 1 2) Ik voel me zo verdomd alleen - Danny de Munk; 2(1) Hello - Lionel Richie 3 3) To all the girls I loved before Iglesias Nel- 4(5) Catch me Marsha Ra- 5 4) If I say the words - BZN; 6(6) Nelson Mandela - Spe cial Aka; 7 (18) I want to break free - Queen; 8(8) Sunshine in the music Jimmy Cliff; 9 (15) Cherry oh baby - UB 40; 10 (10) Against all odds - Phil Collins; 11 (11) Clearnight moonlight - Golden Earring; 12 (16) People are people - De- peche Mode; 13 (23) Big in Japan - Alpha- ville; 14 (19) Geh nicht in die Stadt - Juliane Werding; 15 (30) Locomotion - O.M.D.; 16 7) Reilly - Olympic Orche stra; 17 (25) I save the day - Roberto Jacketti; 18 (14) Streetdance - Break Machine; 19 (17) Let the music play - Shannon; 20 9) Adult education - Hall Oates; 21 (13) Dance hall days - Wang Chung; 22 (26) 5:01 - Roger Waters; 23 (12) Love is a Battlefield - Pat Benatar; 24 (32) Een meisje voor altijd - John Spencer; 25 (24) I scare myself - Thomas Dolby; 26 (20) Holiday - Madonna; Playa Blanca Audrey Landers; Hide and Seek - Ho ward Jones Love songs are back again - Band of Gold; Robert de Niro's wai ting - Bananarama; The Flyer - Diethelm Famulalri All right here 1 am - Jerney Kaagman Ik hou van jou - Mari- belle; Tattoo Song - Herman Brood His Wild Ro- Reach Out - Time Ban dits; The kid's American - Matthew Wilder; Happy ending - Joe Jackson Elaine Cas well; Thank you for the mu sic - Abba; Lovers don't talk - The Cats; Such a shame - Talk Talk. Ivo Pogorelich vanavond te gast bij Adriaan van Dis die het Warschau-concours niet t LEIDEN - Concert door het Alma Materkoor in de Vredeskerk met werken van W.A. Mozart en Joh. Brahms. Met Louis van Wijngaar den (dirigent) en Jan van der Meer en Leo van Doeselaar (piano). Ge hoord op 8 mei. Het programmaboekje vermeld de als eerste werk de bekende Missa Brevis in C van Mozart. Deze mis is, in tegenstelling van wat men vaak denkt, knap lastig om 'goed' uit te voeren. De koorpartijen zijn niet altijd even gemakkelijk. Mede door het feit dat de Vredeskerk een nogal droge akoestiek heeft, bleek dit werk toch wat te hoog gegrepen voor het koor. Evenwel waren er toch mooie In de Vesperae Solennes de Con- fessore, eveneens van Mozart, werd het confiteor en het Mag nificat aardig gezongen. Ook het door de sopraan Els van Donselen prachtig gezongen Laudate Dominum moet wor den genoemd. Zij heeft een heldere en soepele stem, welke uitstekend werd begeleid door J. v.d. Meer op de piano. Zij zorgde voor het hoogtepunt van deze avond, wat het pu bliek dan ook beloonde met een applaus. De overige solis ten, Hanneke Schneiders alt. Jan de Vries tenor en Henk Post bas, waren niet opzienba rend. Als intermezzo werden na de pauze drie Hongaarse Dansen voor quatre mains van Brahms uitgevoerd door Jan van der Meer en Leo van Doeselaar, een welkome afwisseling. De Liebelieder Walzer (Brahms) gingen het koor heel wat beter af. Vooral de mannenstemmen waren hier en daar zoals in Die grüne Hopfenranke opvallend. Het enorme enthousiasme van dit koor maakte van dit pro gramma, een aardige avond. CAECILE HOUTMAN AMSTERDAM (GPD) - Wij trof fen een vriendelijke en volko men ontspannen Ivo Pogorelich, die plotseling gereserveerd werd toen wij hem terugvoerden naar het schandaal van Warschau in 1980. Pogorelich: „Ik praat daar niet graag over. Die affaire heeft mijn gevoelsleven grote schade be rokkend. Ik geef graag toe dat een en ander mijn carrière in een hogere versnelling heeft ge bracht. Daar staat dan tegenover, dat ik niet mijn hele leven be kend wil staan als de man die het Warschau-concours niet won. Ik stel het op prijs alleen en uitslui tend te worden beoordeeld aan de hand van mijn artistieke pres taties. Eens zal de tijd komen dat ik de waarheid zal spreken om trent de politieke achtergronden die in Warschau een grote rol speelden. Zij die mijn Chopin- spel met een nul waardeerden, moeten worden gezien als repre sentanten van naties die ik voor alsnog niet voor het geven van concerten zal bezoeken, tenzij men er blijk van geeft tot betere gedachten te zijn gekomen". Ivo Pogorelich trok op 12-jarige leeftijd naar Moskou, om te stu deren bij pedagogen als Timak- hin, Gornostaeva en Malinin. Uiteindelijk kwam hij terecht bij de pianiste Aliza Kezeradze, af komstig uit Georgië. Ivo vatte liefde op voor de 13 jaar oudere Aliza. In 1980 kwam het tot een huwelijk en vestiging in Londen. In dat verband rees de vraag, of de echtelieden nog welkom wa ren in hun respectievelijke va derlanden. Pogorelich: „Gelukkig wel. Ik treed in Joegoslavië op en ik breng er mijn vakanties door. Mijn vrouw is in Rusland onver minderd welkom. Ik voel overi gens geen bijzondere binding met Joegoslavië. U dient niet te vergeten dat ik op 11-jarige leef- Ivo Pogorelich was 22, toen hij in 1980 deelnam aan het Chopin- concours te Warschau. Hij drong niet tot de finale door. Enke le juryleden meenden zijn pianospel namelijk met een vette nul te moeten waarderen en hier lag dan de basis voor een levensgroot schandaal, dat op gang werd geholpen door een andersdenkend jurylid: Martha Argerich. Deze Argentijnse pianiste zelf in 1956 winnares van het betrokken concours riep de internationale pers bijeen om witheet van haar ongenoegen blijk te geven. Haar hartekreet: „Deze man is een genie", haalde in chocolade letters de voorpagina's van de internationale pers. Het resul taat was, dat het internationale impresariaat zich haastte om de jonge Joegoslaaf in portefeuille te krijgen. Inmiddels is Ivo Pogorelich een eenzame ster aan het pianistenfirmament. Zijn pianospel, „een grote stijl", trekt overal ter wereld volle zalen. Zo ook in Nederland. Op het ogenblik is hij in ons land voor in totaal zeven concerten. tijd al huis en haard verliet om in Moskou te gaan studeren. Ik heb het gevoel dat ik overal kan le ven waar men mijn pianospel kan waarderen. En mijn kunst is voor iedereen". Levenservaring Velen verbazen zich over het feit dat je de laatste sonate van Beet hoven in al zijn dramatiek en tragiek weet uit te diepen op een manier die slechts voor pianisten boven de vijftig is weggelegd. Hoe verklaar je dat? door Jacq. A. de Heij „Dat is geen kwestie van leeftijd, maar van levenservaring. Goed. ik ben jong. Ik ben er echter van overtuigd dat ik die ervaring heb. Die is mij niet aangewaaid. Ik heb die bevochten, zoals ik de piano heb bevochten, na hem aanvankelijk te hebben gehaat. Ook ben ik altijd bezig met de diepere zin van het leven. Ik werk constant aan mezelf en ik verbeuzel mijn tijd niet. Ik kan de dampen in krijgen als ik ver- Het gerucht waart rond datje op het ogenblik bezig bent oude con certverplichtingen na te komen tegen honoraria die niet meer in relatie staan tot je huidige marktwaarde. Met andere woor den: je bent in feite voor ons land te duur geworden en we lopen dus de kans je in de naaste toe komst nog weinig in Nederland te ontmoeten. Is dat waar? „Dat klopt. Dit jaar nog zeven con certen in Nederland, waar ik ove rigens graag kom. In 1985 zullen dat er nog maar drie zijn. Eén in Rotterdam, met het Rotterdams Philharmonisch Orkest, en twee recitals in het Amsterdamse Concertgebouw. De wereld is groot en mijn carrière heeft zich niet internationaal, maar inter continentaal ontwikkeld. Ik ben nu net terug van drie bijzonder succesvolle concerten in New York. Er liggen voor mij in Ame rika grote mogelijkheden. Zo ben ik met ingang van november 1986 gecontracteerd voor een tournee door Amerika. In totaal maar liefst 300 concerten, af te doen in twee en een half jaar". „Ja, ik ben duur geworden. Wat heet eigenlijk duur. Dat is een betrekkelijk begrip. Als mijn marktwaarde hoog is, dan voel ik mij verplicht dat uit te buiten. Laat er geen misverstand ont staan. Het gaat mij niet om het geld. Alleen pianospelen geeft aan mijn leven doel. Op dit mo ment verdien ik al meer geld dan ik kan gebruiken. Dat betekent wel, dat ik gelegenheid heb stichtingen te doneren die jong talent in staat stellen onder de meest gunstige condities te stu deren". „Naarmate ik meer verdien zullen mijn donaties in omvang toene men. In dat verband is het dat ik mij verplicht voel mijn talent op timaal te verzilveren". Denk je dat je, ook in de verre toekomst, fysiek opgewassen zult zijn tegen alle strapatsen van een grote carrière? „Dat weet ik niet. De tijd zal het leren. Ik kan niet meer doen dan trachten zo gezond mogelijk te leven en daarbij dagelijks flink te studeren, goed te slapen en re gelmatig een flinke wandeling te maken. Ik houd mijn eetgewoon ten goed in de gaten. Gelukkig is het zo, dat een intercontinentale carrière in dit opzicht automa tisch corrigeert. Als je in Italië te vadsig bent geworden, dan val je in Japan wel weer af. Mijn enige probleem is eigenlijk het ver schil in drinkwater. Het zou voor mijn ingewanden van groot nut zijn als het drinkwater overal ter wereld hetzelfde zou zijn Ivo Pogorelich is vanavond te gast in 'Hier is.... Adriaan van Dis'. De andere gasten zijn de Zuidamen- kaanse schrijver Maria Vargas Llosa, de historicus Emmanuel Le Roy Ladurie, schrijver van het boek 'Montaillou', en de ac teur Oleg Tabakov. (Nederland 1, 21.38 uur). Exposities van Vijsma en De Waard Etsen en panelen van Ed Vijsma. Gale rie De Pomp, Dorpsstraat te War mond. Tot 17 mei. Geopend: do., za. en zo. van 14-16 uur; di. van 19-21 uur; wo. van 10-12 en van 14-16 uur. Teken- en schilderwerk van Nicolaas de Waard. Het Oude Raadhuis (naast Galerie De Pomp) te Warmond. Tot en met 24 mei. Geopend: wo., do., en zo. van 14-16 uur; di. van 19-21 uur; za. van 11-16 uur. WARMOND - Een uitstapje naar de twee expositieruimtes in War mond - Galerie De Pomp en Het Oude Raadhuis - is momenteel de moeite beslist waard. Twee kunstenaars tonen werken met een diepzinnige inhoud in soms fascinerende Galerie De Pomp laat van Ed Vijs ma (tekenleraar) tien etsen en vier paneelschilderijen zien. In die werken heeft hij visies op het verschijnsel 'materie' weergege ven. De vier panelen (uit 1984) to nen in schetsmatig neergezette drukinkt-vegen een oude opvat ting over materie, namelijk dat deze zou bestaan uit de vier ele menten vuur, water, aarde en lucht. De wit ingelijste, kleurrij ke werken zijn vol expressie en dynamiek. Het is jammer dat ze in een smalle gang hangen die beschouwing op afstand onmo gelijk maakt. Het werk "Vuur" toont rood-oranje zonnevlam men boven een gele bol; bij 'Lucht' kijken we van boven in een wervelende orkaan; 'Aarde' toont een bovenaanzicht van een stuk aardkorst, en 'Water' laat een vloedgolf zien. Veel statischer en levenlozer van vorm is het etswerk van Vijsma. Op zes in zwart-wit uitgevoerde etsen zien we kubussen en bol len ontstaan, elkaar vernietigen, of uit zichzelf vergaan. "In de ets- serie belichamen de universele Bol en de kristallijne Kubus: Groei, Ontwikkeling en Verval van Materie", heet het in de toe lichtende folder. Het verband tussen energie en materie, en al lerlei kosmische processen, vindt men in de etsen op fijn-li neaire wijze uitgebeeld. Het zijn angstaanjagende en tegelijk fas cinerende platen. Pal naast Galerie De Pomp, in Het Oude Raadhuis, kan men niet minder diepzinnig werk aantref fen. Nicolaas De Waard (even eens tekenleraar) toont hier voor het eerst zijn werk, en daarvan is zijn serie mystiek-realistische olieverfschilderijen het meest opvallend. Zich ondermeer in spirerend op mystiek-fantasti sche literatuur als van Castaneda en Tolkien, vervaardigde De Waard wijde fantasielandschap pen met een kaal en somber ka rakter maar ook met een hoopge vend licht dat aan de horizon gloort. Het sterke perspectief suggereert streven naar verten waar licht is. Menselijke figuren - hulpmidde len ter identificatie - ontbreken: men moet zelf het landschap bin nengaan. Eveneens sferisch zijn de zeer zacht en gevoelig met krijt 'ge schilderde' plekjes in en rond Warmond. Verder zijn er nog eni ge pastels en drie portretten van deze veelzijdige kunstenaar te bezichtigen. ANTOON ERFTEMEIJER. Landschap van Nicolaas de Waard. HILVERSUM (GPD) - De VPRO-documentaire ,De Verlokking' is door de werkgroep documentaires van de NOS voorgesteld om te worden ingezonden naar de Prix Italia, het jaarlijkse festival voor culturele programma's. De documentaire, die gemaakt werd door Cherry Duyns, behandelt het lotgeval van een Noordhollandse landarbeider, die eens een verkeerde beslissing nam en via dienst in het Duitse leger in Polen terechtkwam. Daar kwijnt hij nu weg in armoedige omstandigheden. De VPRO zond het programma op 17 november 1982 uit. Het Prix-Italiafestival wordt elk jaar gehouden en behelst een competitie voor muziek-, drama- en documentaireprogramma's, zowel voor radio als televisie. Vorig jaar werd ingezonden in de categorieën drama en muziek, waarbij de NOS-produktie „De Nachtegaal" bekroond werd. Dit jaar mag Nederland alleen in de sector documentaire meedoen. LEIDEN Het Leids Toonkunst Orkest gaat eind mei naar Neu renberg om daar op 31 mei in de Frauenkirche en op 3 juni in de Sebaldus Kirche een concert te geven. In het kader van 'Neuren berg 84- Begegnung mit den Ne derlanden' is het Toonkunst Or kest één van de uitgenodigde groepen die de Nederlandse kunst in Duitsland moet promo ten. Het Toonkunst Orkest ver zorgt ook op 2 juni in het kerkje van het Duitse Heidenfeld een concert. Op uitnodiging van de Nederland se ambassadeur in Bonn gaat het Toonkunst Orkest uit Leiden met 35 leden naar Neurenberg. De reis en het verblijf worden voor een deel gesubsidieerd door het ministerie van welzijn, volks gezondheid en cultuur (WVC). De leden van het Toonkunst Or kest delen zelf ook mee in de kosten. Het Toonkunst Orkest, een ama teur kamerorkest, heeft een re pertoire dat varieert van vroege Barok tot hedendaagse muziek (van Vivaldi tot Britten). Aan Ne derlandse componisten wordt veel aandacht besteed. Onder lei ding van dirigent René Verhoeff worden in Neurenberg naast stukken van Pieter Hellendaal, Joseph Haydn, Johann Chris- tiaan Bach en Johan Sebastiaan EXPOSITIE - Vier Leidse kunste naars exposeren vanaf zaterdag hun werk in de Amsterdamse Tribe Gallery. Tot vrijdag 8 juni hangen daar schilderijen van Ben Geerts, Bert Kienjet, Ben Overdevest en Ok Spierenburg. Tribe Gallery is van woensdag tot zaterdag geopend van 14.00 tot 18.00 uur. Bach ook werken gespeeld van de Nederlandse componisten Glaser (1738-1770), Diepenbrock (1862-1921), Monnikendam (1896- 1977) en De Groot (1897). De concerten in Neurenberg wor den gecombineerd met een gast optreden op zaterdag 2 juni in Heidenfield. Waarschijnlijk maakt de Bayrischen Rundfunk radio-opnamen van dat optre den. Het Toonkunst Orkest speelt zon dag 13 mei in de Taffeh-zaal van het Rijksmuseum voor Oudhe den in Leiden een groot aantal werken die het ook in Neuren berg zal vertolken. Voorstel Raad van Beheer NOS HILVERSUM (GPD) - De Raad van Beheer van de NOS zal het bestuur vrijdag voorstellen toch dit jaar al een van de vijf omroe porkesten te doen verdwijnen. In naam zullen het Omroeporkest en het Promenadeorkost blijven bestaan, maar in de praktijk zul len beide orkesten per 1 septem ber worden samengevoegd. Het reorganisatievoorstel dat de Raad van Beheer aan het bestuur zal voorleggen is een gevolg van de bezuinigingen van 30 miljoen die de NOS op last van minister Brinkman in 1984 op de begro ting heeft verwerkt. het plan komt er op neer dat het Radio Filharmonisch Orkest (van 85 naar 99) en het Metropole Orkest (van 42 naar 46) er enkele mensen bij krijgen, het Radio Kamer Orkest (40) op gelijke sterkte blijft en het Omroepor kest en het Promenadeorkest worden samengevoegd tot een nieuwe kern van 94 musici. De taak van dit nieuwe orkest wordt zowel het repertoire van het Pro menadeorkest, voornamelijk operette en lichte opera, als de genres van het Omroeporkest, symphonische werken en opera, voor zijn rekening te nemen. De reorganisatie komt in het voor stel van de Raad van Beheer tot stand zonder gedwongen ontsla gen. Freek weer met oudejaar op tv HILVERSUM (GPD) - Freek de Jonge zal dit jaar voor de VPRO een speciaal oudejaarsavondpro gramma maken. De VPRO heeft daartoe van de regeringscom missaris op de avond van 31 de cember van kwart voor elf tot kwart over twaalf extra zendtijd gekregen. Over de inhoud van het programma staat nog niets vast. In '82 maakte Freek de Jonge voor de IKON een zeer succesvolle oudejaarsshow, die toen direct na de speciale show van Wim Kan werd uitgezonden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 27