'Komisch dat ik zo'n rol speel' C J Te veel van het goede 12.50 Goedemorgen, vergeet al je zorgen.! Virtuoos spel cellist Despalj Aarzelend begin van 'Alexander's Feast' Nederlandse acteur Ronald Beer speelt in internationale film Joe Cocker gearresteerd DONDERDAG 3 MEI 1984 DEN HAAG (GPD) - De toneelgroepen en theaterinstellingen die blijkens het gisteren aan de minister van WVC uitgebrachte eindadvies van de Landelijke Werkgroep Toneelbestel (commis sie-De Boer) met ingang van het seizoen 1985-'86 zouden moeten verdwijnen, hebben forse kritiek op het rapport van deze comm- missie. Florian Diepenbroeck van Sater zegt: „Het eindrapport verbaast ons. De commissie-De Boer geeft geen enkel inhoudelijk argu ment waarom Sater zou moeten verdwijnen. Het advies van de Raad voor de Kunst wordt klakkeloos overgenomen en dat ter wijl we de laatste maanden toch ongezouten kritiek op dit ad vies hebben gegeven. We hebben niet eens een poging gedaan om die kritiek te weerleggen. Kriteria waarom het ene gezel schap wel mag blijven voortbestaan en het ander niet voert de commissie-De Boer niet aan. Voor ons is het rapport onaan vaardbaar". Zakelijk leider Menso Carpentier Alting van toneelgroep Cen trum: „Het laatste woord is nog niet gesproken. Burgemeester Van Thijn van Amsterdam zei bij het op 30 april uitreiken van een lintje aan onze artistieke leider Peter Oosthoek dat Centrum niet in Amsterdam valt weg te denken. We wachten dus af hoe de stad Amsterdam gaat reageren. Ik heb het gevoel dat we slachtoffers zijn van de positie die we innemen". Stress Coördinator David Schild van de Theaterunie in Amsterdam rea geert: „Het is toch wel vreemd dat wij moeten worden opgehe ven, terwijl er in het rapport van de commissie-De Boer in wordt voorzien dat er een aantal nieuw op te richten organisatorisch- administratieve bureaus (werkplaatsen) moeten komen die zich juist op de produktie van ad hoc-toneel moeten richten. Ons begeleidingsapparaat, met jarenlange know-how, kost het rijk en de gemeente Amsterdam samen 250.000 gulden per jaar. Dat zou dan moeten worden opgeheven, terwijl de commissie-De Boer om 1 miljoen extra voor incidentele toneelprodukties vraagt. Dat begrijpen wij niet. Er worden ook geen motieven voor aangevoerd". „Het verdwijnen van de Nieuwe Komedie, geheel door het rijk gesubsidieerd, betekent volgens ons een enorm verlies voor het theaterlandschap in Den Haag. Daar gaat men in het advies van de commissie-De Boer volkomen aan voorbij, terwijl er vele ali nea's worden gewijd aan de theatervoorzieningen in Amster dam. Dat is verbijsterend. Bovendien, nu Proloog al weg is, Sa ter en wij moeten stoppen, is er van het politieke theater in Nederland niets meer over. Dat is zacht gezegd merkwaardig als - zoals de commissie-De Boer doet - uitgegaan wordt van de diversiteit van het Nederlandse toneel. Ja, wij ervaren dit wel als een nieuw klap in ons gezicht". Poèzie Hardop was niet voor commentaar bereikbaar. De toneelwereld heeft met gemengde gevoelens gereageerd op het rapport. De voorzitter van de Vereniging van Nederlandse To neelgezelschappen, Hans van Westrenen: „Een aantal punten uit het rapport spreekt ons aan, maar de opheffing van de vijf gezelschappen ligt ons zeer zwaar op de maag. Dat de commissie dit baseert op het jaarlijkse rapport van de Raad voor de Kunst, verbaseert ons hooglijk. Dat er ook geen vinger wordt uitgesto ken voor een of andere sociale regeling door die commissie is des te verbazingwekkender. We zullen naar de Tweede Kamer toe moeten om onze standpunten verder te verduidelijken en hulp te krijgen". Kunst Baal mag blijven DEN HAAG (GPD) - Toneelgroep Baal moet blijven voortbe staan en de plannen van maatschappij Discordia en de groepen rond Annemarie Prins, Agaat Witteman en Gerard Jan Rijnders moeten financieel worden gesteund. Dat zijn - naast het voorstel tot opheffing van Sater, Nieuwe Komedie, Centrum,Theateru nie en Poëzie Hardop - belangrijke punten uit het gisteren uitge brachte rapport van de Landelijke Werkgroep Toneelbestel. Volgens de werkgroep moet het verschijnsel dat gezelschappen structureel worden gesubsidieerd worden vervangen door een systeem van financiering voor de tijd van driejaar. Op basis van beoordeling van de prestaties kan dan na deze periode de subsi diëring al dan niet worden voortgezet. De commissie wil dat voor de toneelgezelschappen buiten de drie grote steden de koppelsubsidieverhoudingen wordt vervangen door volledige financiering door het rijk. Het gaat hierbij om de toneelvoorzieningen in Groningen, Theater in Arnhem en Globe in Eindhoven. Voor de drie randstedelijke repertoiregezelschappen - het Pu- bliekstheater, de Haagse Comedie en het RO-theater en alle klei ne gezelschappen in de drie grote steden - dienen rijk en be trokken gemeenten echter gezamenlijk verantwoordelijk te zijn. (GPD) De TROS-televisie zal begin volgend jaar een spectacu laire avonturenserie op het scherm brengen die tot stand komt in een internationaal samenwerkingsverband. Hoofdproducent is de Norddeutscher Rundfunk (NDR). De TROS, het Finse tv-station Mainos TV en de Joegoslavische maatschappij Ja- dran Film delen mee in de produktiekosten, die voorlopig wor den geraamd op bijna tien miljoen gulden. De serie draagt de Engelse titel 'The Secret of the Black Dragon' en zal in zes delen van elk een uur worden afgeleverd. Het verhaal, opgezet voor de oude re jeugd en volwassen kijkers, speelt omstreeks 1650 en toont de overwegend spannende avon turen van een groep geroutineer de reizigers in een 10.000 km lan ge barre tocht van Duitsland, dwars door Rusland naar China. Zij doen dit in opdracht van een rijke Duitse koopman, die in zijn zeeroute naar China voortdurend wordt gedwarsboomd door En gelse en Nederlandse rovers. De groep moet een nieuwe handels route over land poberen te ont sluiten. Het verhaal is gebaseerd op au thentieke gebeurtenissen uit die periode en is in geromantiseerde vorm door de Duitse scenario schrijver Klaus Gröper op papier gezet. De hoofdrol wordt ver tolkt door de Engelsman Julian Glover. De Nederlandse acteur Ronald Beer is ingehuurd voor de rol van een Tartaarse lijfwacht en is in die creatie in de meeste afleveringen te aanschouwen. Met de opnamen is half maart in het nog besneeuwde Finland een begin gemaakt. Dat Finse landschap, waarin ontel bare meren en donkere bossen elkaar afwisselen, vormt het de cor waarmee miljoenen televisie kijkers in Europa volgend jaar worden geconfronteerd in de se rie 'The Secret of the Black Dra gon'. De keuze van deze Finse lo- katie is bekend bij veel filmers. Al eerder werden hier de opna men voor de wereldberoemd ge worden speelfilm Dr. Zjivago ge realiseerd. Een deel van het team bevindt zich in het Bomba-complex, een schitterend gelegen en volledig uit hout opgetrokken recreatie verblijf. In het hoofdgebouw is regisseur Sigi Rothemund aan wezig. Binnen de Duitse tv-we- reld wordt hij beschouwd als een autoriteit op het gebied van ac tiefilms. Ook de Nederlandse ac teur Ronald Beer is present. Hij speelt de rol van Mursa, een krijgshaftige Tartaarse lijfwacht die gedurende de barre tocht naar China de groep moet be schermen tegen opduikend on heil. "Voor het opnemen van de win- terscènes is speciaal voor deze lokatie gekozen in verband met de langdurige sneeuwzekerheid. Uitgerekend dit jaar echter is het voorjaar veel vroeger dan nor maal ingevallen. We hebben dus extra haast moeten maken. Ge lukkig liggen we momenteel en kele dagen voor op het draai- schema. Ik heb al uitgebreid on dervonden dat je bij deze pro duktie als acteur niets cadeau krijgt. Er moet flink aan getrok ken worden en de regisseur is niet gauw tevreden. Hij let op elk detail", aldus Beer. door Dick Versteeg Regisseur Rothemund ontgaat geen enkel detail. De cameraman Rolf Deppe mag pas gaan draai en als de scènes terdege zijn ge repeteerd. Rothemund toont zich niet alleen een Pietje Pre cies op het gebied van de dialo gen en de bewegingen van de spelers. Hij houdt ook de sfeer waarin de scènes zich moeten af spelen voortdurend in de gaten en trekt veel tijd uit om de spe lers te herinneren aan de fase waarin het verhaal zich afspeelt. De scènes worden zoals te doen gebruikelijk niet in de uiteinde lijke volgorde opgenomen, waar door de spelers het spoor van het verhaal herhaaldelijk bijster ra ken. Tijdens een korte werkonderbre king vertelt Rothemund: "Ik weet dat sommige regisseurs sneller werken. Vooral in dit gen re wordt nogal eens gedacht: 'Ach, het is toch maar een actie film voor de grote massa'. Maar ik sta op het standpunt dat ie dere scène, in welk genre ook, er tot in de kleinste details goed moet uitzien. Niet alleen de mas sascènes, maar ook de dialogen. Rothemund omschrijft de produk tie als 'actiefilm'. "Ik vind niet dat je kunt spreken van een ge- weldsfilm. Natuurlijk komt er in 'The Secret of the Black Dragon- 'geweld voor, maar de scènes waarin dat tot uitdrukking komt, zullen er subtiel uitzien. Het bloed spat niet alle kanten op". Acteurs Het miljoenenproject heeft een be trekkelijk kleine groep hoofdrol spelers en een fikse hoeveelheid figuranten. Voor het internatio nale televisiepubliek heeft deze produktie geen klinkende na men te bieden, maar de Duitsers zullen Charles Brauer zeker her kennen. de Joegoslaven Oleg Vi- De laatste hand wordt gelegd aan het uiterlijk v Secret of The Black Dragon'. i Ronald Beer, die e dov en de Finnen Ake Lindman- .Voor de meeste Nederlandse tv- kijkers is Ronald Beer nog een volslagen onbekende. Hij was in 1975 te zien in een bescheiden rol in het tv-spel Standrecht van Willy van Hemert en kort daarna in de serie Brainwave. Twee jaar geleden speelde Beer een rol in een aflevering van de Duitse se rie Tatort. Voor hem is deze pro duktie het eerste echte grote werk op televisiegebied. Beer: "Het is eigenlijk heel ko misch dat juist ik zo'n rol moet spelen. Mursa's karakter is exact het tegenovergestelde van mijn zachtmoedige karakter. De rol staat ook emotioneel heel ver van mij af. Maar zo'n contrast is ook wel weer heel leerzaam. Bo vendien heb ik gedacht toen men mij hiervoor vroeg: Het is een se rie van zes delen, die in diverse landen op de tv zal worden ver toond. Ik word gezien door heel veel mensen en dat is goed voor iemand die aan het begin van zijn carrière staat". "Ook financieel is het aantrekke lijk", vervolgt hij. "De Duitsers betalen heel behoorlijk. Boven dien, vijf tot zes maanden vrijwel conintue werken binnen zo'n grote produktie is natuurlijk ook een interessante ervaring. Ik heb hier toch dingen zien gebeuren die je in Nederland niet voor mo gelijk houdt. Op het gebied van stunts en speciale effecten bij voorbeeld. De manier waarop de gevechten worden gefilmd, daar leer ik ontzettend veel van". Jn de meeste gevallen wordt Ro nald Beer voor een rol uitgeko zen vanwege zijn Oosterse uiter lijk. De rol van de Tartaarse Mur sa is hem zogezegd op het lijf ge schreven. "Dat ik ook kan acte ren is mooi meegenomen. Ik zou het fantastisch vinden als ik een rol zou mogen spelen waarbij mijn uiterlijk niet van belang zou zijn. Een klein deel van het team gaat nog enkele dagen in Lapland filmen. Daarna gaat het gezel schap voor opnamen naar Joego slavië. Als alles volgens plan ver loopt, worden de opnamen half augustus afgerond. Daarna zal tot het eind van het jaar aan de montage, de nasynchronisatie en de toevoeging van de muziek worden gewerkt. WENEN (UPI) - De Britse pop zanger Joe Cocker is gisteren in Wenen gearresteerd wegens fraude. Hij wordt ervan beschul digd dinsdagavond een gage van 37.500 gulden te hebben opge streken zonder een concert te ge ven. Dit heeft de politie meege deeld. De organisatoren van het concert hadden de fout gemaakt Cocker en zijn manager voor het concert de gage uit te betalen. ADVERTENTIE Nu ook op zondag lekker eten bij Noordzee uoor een vriendenprijsje. hinderen eten gratis mee bij Noordzee! Op zondag krijgen kinderen t/m 10jaar onder begeleiding gratis 'n heerlijk kindermenu. U bent welkom op zondag van 12.00 tot 19.00 uur. NOORDZEE I ZondagjVfenuJ tomatensoep De gezellige stek voor de lekkerbek L Donkersleeg 9. Leiden scho/Met 'Amsterdam' kipfilet 'Hawaii' 'lsc°Ppen aTteuze Hoofdstad Operette met 'lm weissen Rössl' 'Im weissen Rössl' door de Hoofdstad Operette. Regie: Alexander Pichler. Muzikale leiding: Meivin Margolis. Gezien op 2 mei in de Leidse schouwburg. Aldaar nog vanavond te zien. 'Tm weissen Rössl am Wolfgangsee, daar staat het geluk voor de deur en roept je toe: goedemorgen, kom binnen en ver geet al je zorgen". Deze regels vormen niet bepaald een hoogliteraire tekst, maar geven wel aan, waar het in dit "Singspiel in drei Akten" omgaat: laatje meeslepen door pretentieloos amusement en vergeet even al je zorgen. Daartoe dienen een mager verhaaltje, dat uiteindelijk maar liefst drie liefdespaar tjes oplevert, en een paar overbekende melodieën, zoals het bovengenoemde lied. Nou zijn de verhaaltjes in de meeste operet tes toch al niet zo van belang, maar in dit geval is dat nog veel sterker. Tm weissen Rössl' lijkt dan ook meer op een revue achtige show, waarin het gaat om glitter en glamour. Voor de muziek van dat alles is volgens het programmaboekje Ralph Benatzy verantwoordelijk, maar ook en kele anderen, onder wie Robert Stolz, hebben een muzikale bijdrage geleverd. De Hoofdstad Operette doet daar nog een schepje bovenop en laat Ton Hofman het 'La Donna e mobile' uit Verdi's 'Rigolet- to' zingen. Al behoort dit werk niet tot de mooiste ope rettes, het is toch zeker één van de be kendste. Verklaring daarvoor ligt deels in het feit, dat de mogelijkheid wordt gebo den om van het geheel een wervelende show te maken. In het 39e seizoen van de Hoofdstad Operette is deze Tm weissen Rössl' een van de betere produkties ge worden. Dirigent Meivin Margolis (het is zijn tweede seizoen bij dit gezelschap) lijkt een zeer gunstige invloed te hebben op het orkest, dat dit keer nogal pittig en vlot voor de dag kwam. Decors en kleding waren zoals gebruikelijk goed verzorgd. Naast bekende namen, als die van Marga de Boer, Jan Handerson, Jacco van Renesse en Anita Heins, viel Franzi Stangl op door haar wervelende aanwezigheid als de piccolo en door haar authentieke Oostenrijkse accent: zij ver ving gisteravond haar zieke moeder Nora- Zoon. Helaas laat de kwaliteit van het ge sproken Duits bij andere spelers wel eens te wensen over en kan regisseur Alexan der Pichler het blijkbaar nog altijd niet laten om bepaalde toneelscènes oubollig aan te dikken, waarbij hij Antoni Wink altijd aan zijn zijde vindt. Onnodig, en daarom zo jammer het publiek leek zich er echter geenszins aan te storen. Wie dus van operette, show en een Oosten rijks sfeertje houdt, wordt door deze voor Nederlandse begrippen'groots opge zette - Tm weissen Rössl' op zijn wenken bediend. WIJNAND ZEILSTRA. Scène uit 'Dagboek van de dief. KA theater met hommage aan Jean Genet 'Dagboek van de dief, een hommage aan Jean Genet door het KA Thea ter. Gezien op 2 mei in het LAK Theater. Herhaling op 3 mei. LEIDEN - Dat de Franse auteur Jean Genet zich tegen de heer sende moraal keert en het le ven aan de zelfkant verheer lijkt, is niet verwonderlijk voor wie iets van Genets eigen leven weet. Dat hij zichzelf bevrijdt door zich aan deze moraal te onttrekken, zoals de program matoelichting van het KA Theater stelt, is ook nog een lo gische redenering. Dat hij zich daardoor zelfs in gevangen schap vrij voelt, is echter vol strekt in tegenspraak met de voorstelling die het KA Thea ter heeft ontworpen op basis van Genets 'Dagboek van de dief. Gevangenen die elkaar aftuigen en verraden, die zijn overgeleverd aan de machts wellust en de perversiteit van bewakers en die een vriend schappelijke toenadering beantwoorden door de ander met zijn hoofd in een emmer uitwerpselen te duwen, geven weinig blijk van 'bevrijding". De slotscène wijst trouwens evenmin in die richting: een scène vol warmte en tederheid blijkt een droom van een ver eenzaamde gevangene zonder uitzicht op een betere toe komst. (Een merkwaardig slot trouwens, dat de toeschouwers in het LAK Theater enige tijd in het onzekere liet verkeren over de vraag of het wel of niet afgelopen was). Hoe de wereld buiten de gevan genis eruit ziet, wordt getoond in de eerste helft van de voor stelling, die eveneens een vreemde mengeling biedt van realiteit en droombeelden. De ze beelden worden bovendien geïllustreerd door meer dan le vensgrote symbolen waarvan de betekenis niemand kon ont gaan. Het is allemaal een beetje te duidelijk en teveel van het goede, alsof niet Genet maar het KA Theater misdaad, ho- mosexualiteit en verraad wil verheerlijken. Op zich is daar geen bezwaar tegen, maar iets meer subtiliteit is nooit weg. Als het stuk begint met een urinoir, een uitgebreide stoei partij van twee naakte jongens en het plastisch tevoorschijn toveren van een hoeveelheid braaksel, is iedere mogelijk heid op een climax al verke ken. De inzet van de vier medespe lers, die alles fysiek en zonder de hulp van tekst moeten uit drukken, is bewonderenswaar dig en sommige toneelbeelden zijn werkelijk schitterend. Maar wanneer er zoveel effec ten worden rondgestrooid, duurt zelfs een korte voorstel ling soms te lang. PAUL KORENHOF Valter DeSpalj, cello en Ronald Brautigam, piano met werken van Vitali, Ludwig van Beethoven, Joh. Brahms en Boris Papandopu- lo. Gehoord in de Kapelzaal op 2 mei. Hoewel de Joegoslavische cellist Valter DeSpalj in Nederland nog weinig bekend is, waren velen op het gerucht van zijn meesterschap afgekomen zo dat de Kapelzaal bijna geheel gevuld was. In DeSpalj's muzi kale ontwikkeling spelen Oost en West een rol: zijn opleiding ontving hij aan het Moskouse Conservatorium en de New- yorkse Juilliard School of Mu sic, afgerond door lessen bij grootmeesters als Casals, Pier re Fournier en André Navarra. Invloeden, die in zijn spel op gelukkige wijze versmolten zijn. Met die onbekendheid zal het dan ook wel gauw afgelopen zijn, want hij kan zonder over drijving een meester op zijn in strument worden genoemd. Dat geldt niet alleen voor de weergaloze beheersing van alle aspecten van het cellospel, maar ook voor de muzikale en artistieke kanten van zijn spel. De virtuoze techniek in Vitali's Ciacona, en de krachtige toon die voor het kleine zaaltje naast te groot was, deden even vrezen met een soort cello leeuw van doen te hebben: im posant maar eenzijdig. Er ble ken echter meer facetten aan zijn spel te zijn. Een weelde aan kleurschakeringen spreid de hij in Beethoven's sonate op. 102 ten toon; door het ver innerlijkte spel werden beide langzame delen van deze sona te tot een onbetwist hoogte punt, geladen met een intensi teit die zelfs in het uiterste pia nissimo nooit krachteloos werd. Met Ronald Brautigam als per fecte partner werd ook de So nate op. 78 van Brahms tot een muzikale belevenis van de eer ste orde. Temperament ten slotte in het sluitstuk van dit recital, een van folkloristische elementen doordrenkt werk van Boris Papandopulo, waar over het programma verder geen uitsluitsel gaf. Twee toe giften waren nauwelijks ge noeg om de mensen te bedui den dat het nu echt afgelopen moest zijn. MIES ALBARDA Het Voorschotens Christelijk Vocaal Ensemble met het pralorium 'Ale xander's Feast' van Handel. Mede werkenden: Ellen van Lier, so praan, Ad van Baasbank, tenor, Jelle Draijer, bas en het Utrechts Begeleidingsorkest. Dirigent: Mi chel Havenith. Gezien op 2 mei in de Moeder Godskerk te Voorscho- VOORSCHOTEN - 'Alexan der's Feast' is een oratorium met wereldse inhoud die niet bepaald uitmunt in helderheid. In het eerste deel wordt feest gevierd ter ere van de overwin ning door Alexander de Grote op Darius. de koning van Per- zië, terwijl in het tweede deel nog tot een laatste krijgsdaad wordt overgegaan: Persepolis wordt in brand gestoken. Het contrast tussen de twee de len werd gisteravond onbe doeld kracht bijgezet omdat aanvankelijk de communicatie tussen de dirigent Michel Ha venith met zijn koor en orkest niet goed verliep. Ondanks het feit dat Michel Havenith zijn tempi goed in de hand hield en een duidelijke slagtechniek heeft, kwam het feest aarze lend op gang: het koor leek vaak onzeker en het Utrechts Begeleidingsorkest reageerde niet alert genoeg, waardoor de klank niet altijd homogeen was. Het tweede deel werd vanaf de eerste noot veel positiever in gezet: de Symfonie in Bes werd stijlvol uitgevoerd, voor al" omdat de strijkers van het Utrechts Begeleidingsorkest kans zien om vibrato-arm te strijken, waardoor een barok ke klankkleur ontstaat. Kenne lijk hierdoor geïnspireerd bleef daarna de muzikale spanning op niveau: de aria van de bas Jelle Draijer was indrukwek kend expressief; hij heeft een lyrische, lenige bas en benut de uitspraak van de tekst met raffinement; de sopraan Ellen van Lier was hierin zijn even knie, en met groot gemak zong zij de vele coloraturen. De te nor Ad van Baasbank had daar iets meer moeite mee. Omdat hij zich nogal ontstuimig in zijn partij wierp, werd zijn in terpretatie wat grof en onrit misch. Het Voorschotens Christelijk Vocaal Ensemble kwam in het tweede deel ook goed op gang. De moeilijke fu- gato's en snelle coloraturen werden triomfantelijk over wonnen en het slotkoor stond als een huis. ELLEN LOOYESTIJN.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 29