Blijven strijden tegen nederzettingen Israël Priesterambt ook voor gehuwde man en vrouw LEZERS SCHRIJVEN t6KORT "«Er terus. Centrumpartij Homo's Raad van Kerken DONDERDAG 3 MEI 1984 Meningen Het heeft lang geduurd, maar afge lopen week heeft de Israëlische contraspionnagedienst Shin Beth eindelijk eens een proeve van bekwaamheid afgelegd die ook haar vele critici kan beko ren. Bijna dertig joodse extre misten werden opgepakt, na een mislukte poging om vijf Arabi sche bussen met tijdbommen op te blazen. De dienst blijkt de af gelopen maanden met succes te zijn geïnfiltreerd in kringen van extremisten, die vooral vanuit de bezette gebieden opereren. door Ton van Brussel Hoewel de meeste operaties van de Shin Beth nooit in de openbaar heid komen, ontbrak tot voor kort elke aanwzijzing dat de dienst zich op iets anders con centreerde dan het Palestijnse geweld. Dat is er helaas in over vloed, maar toch is het niet de werklast die de ogen van de dienst gesloten hield voor de ter reur van de Israëli's zelf. Achter eenvolgende Israëlische regerin gen hebben zich vooral door "de kleur" van terroristisch geweld laten leiden en de hand ver van eigen boezem gehouden. De laat ste acties van Shin Beth tegen joodse organisaties dateren van dertig jaar geleden, toen stappen werden ondernomen tegen ver meende oprukkende linkse in vloeden. De gewijzigde aanpak van deze binnenlandse veiligheidsdienst kan moeilijk worden los gezien van de toenemende kritiek op het nederzettingenbeleid van premier Shamir, die op dit ter rein niet in de schaduw wil staan van zijn voorganger Begin en diens harde lijn de afgelopen maanden scherp heeft doorge trokken. Op de sinds 1967 bezet te Westoever van de Jordaan en in de Gazastrook wonen 1,3 mil joen Palestijnen. In hun midden bevolken vijfendertigduizend Is raëli's de nederzettingen die daar vooral in de periode-Begin in adembenemend tempo werden gebouwd. Gebrek aan geld vertraagde recen telijk de bouw van nieuwe neder zettingen, maar in het zicht van de verkiezingen van 23 juli heeft de regering-Shamir extra fond sen beschikbaar gesteld, waar mee ten minste vijfentwintig nieuwe vestigingen kunnen wor den gerealiseerd. Haast daarbij is geboden, want de resultaten van opiniepeilingen duiden op zware verliezen van het regerende Lik- hoed-blok. De Arbeiderspartij is aan de winnende hand en poli tiek leider Peres heeft aangekon digd alle bouwplannen te bevrie- De situatie in de bezette gebieden is om twee redenen problema tisch. In vrijwel alle wezenlijke varianten voor een vredesrege ling in het Midden-Oosten moet Israël de Westoever verlaten ten gunste van een al dan niet door de Palestijnen zelf bestuurd thuisland. Dat is toekomstmu ziek, maar dat zal het blijven als de bezetting door de aanhouden de bouw van nieuwe vestigingen het feitelijke karakter van een annexatie aanneemt. Een eventuele bouwstop brengt nog geen oplossing voor de nij pende dagelijkse problemen van de Palestijnse meerderheid, die leeft onder de dagelijkse terreur van de joodse kolonisten. Die terreur is maar ten dele het ge volg van acties van extremisten, van wie er vorige week een aan tal is opgepikt. Van meer invloed op het dagelijkse bestaan is de grove schending van mensen rechten die het gevolg is van de bezetting zelf. Het International Center for Peace in the Middle East in Tel Aviv publiceerde eind vorig jaar een rapport getiteld "Mensen rechten op de Westoever", dat de onderbouwing bracht van aan houdende berichten over Israels verdeel- en heerspolitiek in het gebied. De samenstellers om schreven hun uitgangspunten als volgt: "De legale en humani taire criteria volgens welke wij worden gemeten en de eisen die wij ons zelf stellen zijn het resul taat van de essentie van de zio nistische beweging en haar strijd. Ze zijn de uitkomst van een ideologie die was gebaseerd op het recht op zelfbeschikking, op soevereiniteit, op gelijkwaar digheid voor ieder mens, natie en Het onderzoek valt in verschillen de delen uiteen. Op economisch terrein wordt een grote achter stand in ontwikkeling gesigna leerd, onder meer als gevolg van het uitblijven van financiële steun van Israël en het verbod op industriële investeringen. Arabi sche banken mogen alleen werken als ze geen banden meer met Jordanië onderhouden; Is raëlische banken houden zich nogal afzijdig. In tegenstelling tot de Israëlische binnenlandse markt die op tal van manieren tegen bedreigende importen is afgeschermd, is de export naar bezet gebied volle dig vrij. Het rapport signaleert ook op het gebied van de sociale zekerheid een grote verschil in behandeling tussen joden en Pa lestijnen. Ze hebben gelijke pre mieplichten, maar geen gelijke rechten. Regelingen voor sociale uitkeringen, pensioen, zwanger schapsverlof, vakantiegeld en ziektegeld lopen sterk uiteen. De juridische uitwerking van het fenomeen "bezetting" leidt in de praktijk voor de Palestijnen eveneens tot ongelijkheid. Afge zien van treiterpraktijken als het weigeren van toestemming om bruggen over te steken, uitgaans verboden, het weigeren van overheidsdiensten etc., is er een opmerkelijk verschil in behande ling bij de toepassing van de gel dende noodwetten. Uitvoering is veelal in handen van het militair gezag, dat zich maar zeer gedeel telijk gecontroleerd weet door het Israëlische Hooggerechtshof. Onderzoek van verdachten is volledig in handen van de in het geheim opererende Shin Beth. Beroepsmogelijkheden ontbre ken. In geval van een geschil tus sen joden en Palestij nen is het Is raëlische recht op de eerste groep wel en op de tweede groep niet van toepassing, hetgeen al tijd in het nadeel van de Palestij nen werkt. Een derde schending van mensen rechten die de onderzoekers sig naleren is het verbod op politie ke actviteit, met uitzondering van de dorpsraden. Alle gemeen telijke instellingen blijven echter verantwoording schuldig aan het militaire bestuur. Tegenover het klimaat van wille keur en rechteloosheid waarin de Palestijnen noodgedwongen moeten leven, steekt het door Is raël geschetste voordeel van een sinds de bezeting bescheiden toegenomen levensstandaard schril af. De recente acties van de geheime dienst Shin Beth dra gen voorlopig het karakter van een incident. Het mag geen ver bazing wekken dat Palestijnen weinig vertrouwen hebben in een instituut dat zelf leiding geeft aan het in standhouden van structurelerechtsongelijkheid. Een dienst bovendien met activi teiten die zich ook vrijwel volle dig onttrekken aan parlementai re controle. Kunnen de Palestijnen en andere critici van het nederzettingenbe leid hoop putten uit de verkie zingsbelofte van de Arbeiders partij? Ook bij het beantwoorden van die vraag is reserve gepast. De toezegging van Peres is hel der voor zover het de bouw van nieuwe nederzettinge betreft, maar is veel onduidelijker over wijzigingen in het leefklimaat op de Westoever. Onduidelijk is ook wat er met de bestaande neder zettingen moet gebeuren. In een vorige week verschenen rapport van een particulier Ame rikaanse onderzoeksinstituut, ta xeert de ex-burgemeester van Jeruzalem Meron Benvinisti de vraag bezetting of annexatie als volgt: "Er zijn aanwijzingen dat het kritieke punt al is gepasseerd en dat de hele politieke discussie is overvleugeld door de gebeur tenissen. Wat alle praktische doeleinden betreft lijkt annexa tie van de Westelijke Jordaanoe- ver en de Gazastrook nog slechts een kwestie van tijd". Met andere woorden: het is op zijn minst twijfelachtig of de Arbei derspartij aan deze opeenhoping van door Begin en Shamir be wust gecreërde voldongen feiten nog iets kan doen. Benvinisti schrijft aan het slot van zijn stu die "Voortgezette Israëlische overheersing over grote aantal len Palestijnen kan leiden tot een situatie gelijkend op Zuid-Afri- ka, waar een minderheid van blanken een grote niet-blanke meerderheid overheerst. Het Is raëlisch/Palestijnse conflict wordt dan een intern, etnisch conflict". Hoe dan ook een opti mistische conclusie, want voor de Palestijnen op de Westoever ziet zijn schets van de toekomst er al hetzelfde uit, als de realiteit van vandaag. Halstarrigheid heeft Begin en Sha mir geen windieren gelegd. De druk van de Verenigde Staten, de belangrijkste westerse bond genoot van Israël, om een bouw stop in te stellen is weerstaan en inmiddels nemen valt in de wes terse steeds vaker te beluisteren dat de nederzettingen maar sl vaststaand feit moeten worden geaccepteerd. Dat valt niet alleen in de VS te beluisteren, maar zelfs Nederland kent in de WD een aan gezag winnende stro ming die zich bij de 'realiteit' wil neerleggen. Die tendens is juist nu gevaarlijk, omdat daarmee een eventueel re gerende Arbeiderspartij in de verleiding kan worden gebracht het in eigen land omstreden stre ven tot koerswijziging in de be zette gebieden minder serieus te nemen. Dat zou het zoveelste succes zijn van de 'aanhouder- wint-strategie', waarmee Begin en Shamir hun land in het Mid den-Oosten uiteindelijk steeds verder in een isolement dringen. bron: Vrede Nu) (De auteur Is redacteur van deze krant). In deze krant van 12 april stond een interview met de vroegere hoofdinspecteur Kalma over de vraag: kan een lid van de Cen trumpartij politieman zijn? Dit naar aanleiding van de hoofd agent in Rotterdam, die voor de ze partij lijsttrekker is. Over deze zaak een paar gedachten. Ongeveer 55 jaar geleden, rond 1930, was ik actief lid van de SDAP. Onder de leden bevond zich een agent die een actief lid was. De man heette Kuyper. Ook toen vroegen bepaalde mensen zich af: kan een SDAP'er politie agent zijn? Daarbij moet men zich wel bedenken dat de SDAP anders was dan de PvdA nu. Ze zongen toen de Internationale en het koningshuis was een vies woord. Er is dus geen nieuws onder de zon. Ook herinner ik mij de tijd dat ambtenaren geen lid moch ten zijn van de SDAP. Een naam genoot van mij weigerde zijn lid maatschap op te zeggen en werd, zover ik mij herinner, ontslagen. Nu had hij wel een hoge militaire functie, namelijk schoenmaker. Hij kende alle geheimen van de militaire schoen. Dus de geschiedenis herhaalt zich gewoon, nu tegen de CP. Voor nog wat jongere lezers het volgende. We hebben ook mee gemaakt een mandement van de r.k. bisschoppen, waarbij het aan r.k. mensen werd verboden om lid te zijn van de VARA. Ook mochten zij niet luisteren naar de VARA-radio. Ook hier zie je weer dat een groep mensen de VARA gevaarlijk vond. Er is ook wel eens overwogen de CPN te verbieden. En nu dus de Cen trumpartij. Verboden hebben geen zin. Het historisch materialisme zegt te recht: het denken van mensen, en in het bijzonder het politieke denken wordt bepaald door de economische toestand. Ook dis criminatie en racisme, de mate daarvan, wordt bepaald door de economie. Het socialisme, com munisme, nationaal-socialisme, maar ook de CP zijn geen verzin sels, maar ontstaan door de eco nomische omstandigheden. Verander de economische toe stand en dan verdwijnt de CP vanzelf, zoals ook de Boerenpar tij verdween toen de economi sche toestand van de boeren ver anderde. Het zou goed zijn als de media minder aandacht besteed den aan de capriolen van de CP. Overigens zij duidelijk gesteld dat het voor mij als oudere socialist niets uitmaakt om te strijden te gen de CP of tegen de WD en het CDA. Wat mij betreft mogen ze alledrie verdwijnen. C. Baart Lombokstraat 79 Leiden Geschokt en verontwaardigd wil len wij reageren op een bericht in het Leidsch Dagblad van 24 april jl. In dit bericht wordt melding gemaakt van het feit, dat de Christelijk Gereformeerde Kerk van Rijnsburg aan 22 kerkeraden een brief heeft verzonden, waar in instemming gevraagd wordt met een protest tegen gehouden voorlichtingen van de Leidse Werkgroep Homosexualiteit op de scholengemeenschap Visser 't Hooft. In het verleden werd ons het geven van voorlichting door bestuur en schoolleiding van deze school onmogelijk gemaakt. Voor de scholengemeenschap De Vliet- schans geldt dit overigens nog steeds. Na inspanningen van do centen maatschappijleer en godsdienstonderwijs waren wij in staat om eind 1983 voorlich ting te geven op het Visser 't Hooft. De voorlichtingen, die niet alleen goed voorbereid waren, maar ook grondig geëvalueerd zijn, werden door leerlingen en leer krachten als bijzonder positief ervaren. De in het protest van de Christelijk Gereformeerde Kerk van Rijns burg opgenomen beschuldiging, dat bijbelse normen niet of nau welijks ter sprake zouden zijn ge komen, berust op onwaarheid. Dat de L.W.H. de door deze kerk opgelegde normen, ook op grond van een andere bijbelinterpreta tie, niet onderschrijft, is een an dere kwestie. Overigens bleek tijdens de voorlichtingen, dat maar enkele leerlingen van me ning waren, dat de bijbel homo seksualiteit verbiedt. Wat jammer, dat de Christelijk Ge reformeerde Kerk van Rijnsburg geen positievere houding kan opbrengen tegen haar wezens vreemde gevoelens. Laat zij een voorbeeld nemen aan andere christelijke kerken. En wat een cynische bijkomstigheid, dat ook de kerken in Rijnsburg door homo's in Katwijk is gevraagd om vanwege 4 mei in de preken aandacht te besteden aan de in de oorlog omgebrachte homo seksuelen! Namens de voorlichtingsgroep van de Leidse Werkgroep Homose xualiteit, Guus Wakelkamp, na mens de homo's in Katwijk, Ron Mesland. p/a Caeciliastraat 18 Leiden Het lijkt gewenst dat in uw rubriek Geestelijk Leven eens commen taar wordt gegeven op besluiten en uitspraken van de Raad van Kerken. Veel kerkleden menen dat de raad zich door haar in hoofdzaak poli tieke opstelling niet bewust is van haar verantwoordelijkheid betreffende de veiligheid en vrij heid van haar leden. Misschien wel begrijpelijk dat de kerk van vandaag niet meer kan verkondi gen dat in geval van oorlog Christus op de wolken verschijnt om legers tegen te houden. Als men in de kerk spreekt over laarzen-gestamp in Lafijns-Ame- rika en niet over Polen, de Muur en de onderdrukten in China is de kerk eenzijdig en discrimi neert. Schriftgeleerden van nu, er is in Jezus naam nog genoeg te zeg gen en uit te leggen over de Berg rede, de opstanding en het scheppingsverhaal. De stemmen van zes miljoen joden klinken nog steeds van dichtbij en bedenk dat vervlakking leidt tot overheersing. D. de Graaf Leuvenstraat 50 Leiden Het aantal priesters in ons land loopt schrikbarend terug. Dood en ambtsverlating hebben reeds grote gaten in het priesterbe stand geslagen. Nieuw bloed wordt niet meer of nauwelijks aangevoerd: het aantal priester wijdingen per jaar is op de vin gers van één hand te tellen. Vóór het jaar 2000 is bij ongewijzigd beleid de ramp niet meer te over zien. De r.k. kerk zal dan vrijwel priesterloos zijn. De leek zal de taak van de priester moeten overnemen als er geen maatrege len worden getroffen. Gehuwde priesters moeten in hun ambt worden gehandhaafd. Gehuwde mannen moeten tot priester kun nen worden gewijd. En de vrouw moet tot het priesterschap geroe pen kunnen worden. door Theo Kroon Het Tweede Vaticaans Concilie en aansluitend daarop het Pastoraal Concilie hebben in hun decreten en constituties duidelijk gesteld, dat het volk Gods vóór alles gaat. Daar is het wezenlijk om te doen. Het Oude Testament kiest duide lijk stelling in deze: het volk Gods is bedoeld priesterlijk en koninklijk te zijn. En dat gaat vooraf aan elk ambt. Uit de Bij bel slechts twee citaten ter illu stratie. Uit het Boek Openba ring: "En gij hebt hen voor onze God gemaakt tot een koninkrijk van priesters en zij zullen als ko ningen op aarde heersen". Uit het boek Exodus: "U zult mij een koninkrijk van priesters worden, een heilig volk". Ambtsverlating en vrijwel geen roepingen en dus priestertekort zijn helaas noodzakelijk geble ken om de plaats van de leek in de kerk erkend te krijgen. De leek zelf nam in die 69 er jaren in een onstuitbare vrijheidsdrang ook zijn eigen verantwoordelijk heid. Dat resulteerde in het el kaar vinden van bisschoppen/ priesters en leken. De hulp van de leek werd niet alleen in finan ciële zin gevraagd maar ook ver taald in pastoraal beleid. Het Al gemeen Reglement (de statuten Bomers: eigen taak van de parochie) spreekt van "adviseren" van de parochie- geestelykheid door leken. Dat betekent echter geen vrijblij vendheid, want de geestelijkheid kan niet voorbijgaan aan de ad viezen van mensen, aan wie de bisschop heeft opgedragen te ad viseren. Tijdens de Synode in 1980 is echter tussen paus en bisschoppen na drukkelijk afgesproken "bij het toewijzen van de taken en de af bakening van de verantwoorde lijkheden het onderscheid te be waren tussen de bijdrage van de leken en de taken die aan de priesters en diakens zijn toever trouwd". Daarmee is volgens de paus "heel het belang aangege ven van de besluiten waartoe de ze synode gekomen is op het ge bied van de medewerking van de leken aan de pastorale taken". Paus en bisschoppen hadden er behoefte aan de tendenzen van vervaging tussen priester en leek aan te geven door de eigen aard van het priesterschap te bena drukken. Dat is nl. de wijding van de priester waardoor h*j na mens de Kerk - vertegenwoor digd door de bisschop - het Woord te verkondigen en de sa cramenten toe te dienen. Het on derscheid tussen priester en leek dreigt met name te vervagen door het functioneren van de pastorale werkers - en werk sters, voor wie de bisschoppen overigens hun waardering heb ben. Ze hebben "reeds ervaren, dat deze leken zeer gewaardeer de medewerkers kunnen ziin". Die vervaging wordt met name in de hand gewerkt door het feit, dat deze pastorale werkers en werksters worden benoemd op plaatsen waar vroeger priesters functioneerden. Zij krijgen een groot deel van hun takenpakket en worden door velen in de paro chie ook beleefd als gelijk aan priesters. Zij worden bv net als priesters aangesproken met Gijsen: klok terug (foto ANP) "pastor". Ook in het liturgisch functioneren ziet men nauwe lijks onderscheid. Ter vervanging van het onder scheid tussen priester en leek maakt men het onderscheid tus sen beroepskrachten (gewijd of niet gewijd) en vrijwilligers in het pastoraat. Men spreekt over nieuwe ontwikkelingen in het ambt en noemt pastorale werkers ook ambtsdragers. Het Nieuwe Kerkelijk Wetboek biedt helaas ook geen oplossing. Integendeel. In noodgevallen mogen leken - en dat geldt voor man en vrouw - taken van pries ters en diakens overnemen, zoals preken. Dat geldt niet voor het bedienen van de sacramenten met uitzondering van het doop sel. Bij afwezigheid van priesters en diakens kunnen leken met verlof van de bisschoppenconfe rentie worden ingeschakeld voor huwelijksassistentie. Mannen kunnen officieel worden aange steld als lector of acoliet. Vrou wen kunnen slechts tijdelijk de ze functie vervullen. Zij kunnen geen priesters worden. Wel mo gen zij, net als de mannen theolo gie studeren aan een katholieke universiteit en daar ook doceren. In het bisdom Rotterdam heeft men - zij het eigenlijk maar voor een (belangrijk) detail - de im passe willen doorbreken. De Vereniging van Pastoraal Werkenden (VPW) kwam nog niet zo lang geleden met een "Stappenplan". Dit plan wil o.a. dat de parochiebesturen het recht krijgen de pastores aan te stellen. De opstellers van het plan verwijzen daarbij naar het ziekenhuispastoraat, waar de be sturen en directies steeds meer zelf de verantwoordelijkheid dragen voor de pastorale dienst verlening. De Rotterdamse bis schop Bar was er zichtbaar verle gen mee. "Een opzet die op geen enkele wijze strookt met wat in de Kerk en aanziening van be noemingen gebruikelijk en wen selijk is". In het Haarlemse bisdom ging met enigszins prudenter te werk. De pastoraal werkenden daar schrij ven in hun nota "Het pastoraat en de toekomst van de kerk "dat zij niet als zodanig kunnen voor zien in het priestertekort. Zij zijn echter van mening, dat zij wel ta ken op zich kunnen nemen, die voor het voortbestaan van de plaatselijke geloofsgemeenschap Bar: verlegen wezenlijk noodzakelijk zijn. De Haarlemse bisschop Bomers wees n.a.v. het verschijnen van de nota op de eigen taak van de priester en de pastoraal werker. "We moeten oppassen dat ze el- kaars concurrenten worden". In het Limburgse bisdom wordt de klok gewoon nog meer terugge draaid. Bisschop Gijsen wil dat de godsdienstlessen op de r.k. scholen weer worden verzorgd door de pastoor. Als hij niet zelf voor de klas kan staan zal hij zich op zijn minst meer met het gods dienstonderricht moéten gaan bemoeien dan nu het geval is, vindt mgr. Gijsen. Op dit mo ment worden de godsdienstles sen verzorgd door zg. districtska- techeten. Dat zijn soms priesters, soms leken. Zij vallen echter niet rechtstreeks onder het gezag van het bisdom. En dat dient wel het geval te zijn, zo vindt de Roer- mondse prelaat. Katecheten die geen priester zijn, verliezen der halve 1 september a.s. hun baan. Dit ondanks de mededeling van aartsbisschop Simonis dat de ka- techeet "een onmisbare en niet meer weg te denken figuur is ge worden". Het priestertekort stijgt met de dag. De Kerk mag niet uitsterven bij gebrek aan priesters. Wil de Kerk niet aan de oplossingen zo als opheffing van het celibaat en de toegang van de vrouw tot het ambt dan zal de leek het heft in eigen handen moeten nemen. Niet om zich te verzetten tegen "Rome" of tegen de bisschop pen, maar om het voortbestaan van ook zijn zijn/haar Kerk te verzekeren. Zoals in de begi- neeuwen van de Kerk zal dan het volk uit zijn midden iemand vra gen om voor te gaan. Door die roep zal hij of zij gewijd zijn, zij het in andere dan kerktheologi sche zin. Wanneer, "Rome" niet wil rest de leek niets anders. Het is zijn en haar Kerk meer nog dan van "Rome". i deze Meningen op deze pagina zijn voor rekening van de auteurs

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 11