c 3 Verslag van een verwondering Mink de Ville op Lochem' EO ziet na dreigementen af van interview met gevluchte Papoea's Tv-film over deportatie Joodse weeshuis in Leiden Zilveren harpen toegekend Oud-manager krijgt rechten Stones-songs Speels werk Leon van den Eijkel in galerie Denise Stephan Gegeven komt nog niet uit de verf bij jongeren theater van Kweenie WOENSDAG 25 APRIL 1984 Kunst HILVERSUM - Een interview met vier naar Nederland ge vluchte Papoea's is gisteravond door de Evangelische Omroep niet uitgezonden omdat de be trokken Papoea's naar hun zeg gen met de dood zijn bedreigd wanneer het gesprek op de tele visie zou worden vertoond. Het viertal vluchtte eind februari de Nederlandse ambassade in Jakarta binnen en vroegen om asiel. Ze zeiden dat de doodses kaders van het Indonesische le ger jacht op hen maakten. De opname van het gesprek met de vier, die op een toeristenvi sum in ons land verblijven, zou worden uitgezonden in de EO- actualiteitenrubriek Tijdsein. Een woordvoerder van die om roep verklaarde gisteravond dat de Papoea's „ons smeekten het interview niet uit te zenden. Ze zouden zelf met de dood zijn bedreigd en ze vreesden dat ook het leven van hun in Indonesië achtergebleven familieleden in gevaar zou komen. Aan het ver zoek hebben we uiteindelijk na lang beraad voldaan. We wilden geen mensenlevens op het spel zetten". Bij de EO kwam ook de medede ling binnen dat gistermiddag in Utrecht een begeleider van de vier gevluchte Papoea's zou zijn ontvoerd, vermoedelijk door mensen van de Indonesische ge heime dienst. Van een dergelijk voorval is bij de Utrechtse poli tie niets bekend. Papoea-leider in ons land, Nicolaas Jouwe, zei gisteravond voor de EO-< dat de ontvoerde persoon „na lang zoeken" weer was terugge vonden. Bij hun vertrek vanuit de Neder landse ambassade in Jakarta hebben de vier Papoea's Johan nes Rumbiak, Jopie Rumayom, Ottie Simaparef en Lot Sarakan verklaard zich in Nederland te zullen onthouden van politieke activiteiten. LEIDEN De Hebreeuwse naam van het Joodse Wees huis aan de Roodenburgerstraat was 'Machseh Lajesou- mim'. Toevlucht voor het Kind. Op 17 maart '43 ging deze betekenis op dramatische wijze teloor: op die dag wer den de kinderen gedeporteerd naar concentratiekampen. Een zwarte bladzijde in de Leidse geschiedenis was ge schreven. Over deze deportatie heeft de NOS een fictieve televisiefilm gemaakt. Hoe schuldig is de Nederlandse agent die zijn werk bleef doen? Eerst iets over de achtergronden van deze film, die is gebaseerd op een verhaal van Gerard Kerk vliet. In de buurt van het wees huis woonde de heer Smits. Op het moment van de deportatie verbleef hij in de gevangenis in verband met verzetswerk. Toen hij terugkwam trof hij in zijn ou de buurt een leeg weeshuis aan. Hoe kwam dat? Kerkvliet: "Smits is zich altijd blij ven afvragen wat er precies was gebeurd. Hij probeerde er achter te komen, maar vergeefs. Hij liep telkens tegen de muur. Veel mensen zwegen. Vandaar dat ik en nog iemand anders door hem werden ingeschakeld. Hij heeft ons aan het begin zeventig ge vraagd de feiten eens op een rij tje te zetten. Althans: hij wilde dat wij een poging waagden". Kerkvliet en zijn collega Martin Uitvlugt togen aan het werk. Kerkvliet: "Het was niet altijd even makkelijk. Want wat bleek telkens weer: het was moeilijk om mensen aan het praten te krijgen. Typerend is bijvoor beeld dat we na een advertentie in de krant wel reacties kregen, maar vooral veel anonieme. Deze gebeurtenis zit klaarblijkelijk diep". Toch slaagden beide onderzoekers erin om alle feiten op een rijtje te krijgen. Het resultaat van hun zoektocht is een boekje waarin behalve gegevens over de ge schiedenis van het tehuis ook de gebeurtenis op 17 maart '43 uit voerig uit de doeken wordt ge daan. Kerkvliet: "Je ontdekt veel op den duur. Bijvoorbeeld dat de mensen van het weeshuis een dag van tevoren waren gewaar schuwd en niets deden, bijvoor beeld dat de kinderen werden opgehaald door leden van de Leidse politie". Waarom? De deportatie vormt het uitgangs punt van de veertig minuten du rende dramaproduktie die de NOS maakte. Kerkvliet schreef het scenario van "Waarom hebt u me niet verteld...". Hans Hul- scher deed de regie-van de film, die vorig jaar in Leiden is opge- HILVERSUM (ANP) - De Zil veren Harpen 1984 van de Stichting Conamus (Comité voor Nederlandse Amuse mentsmuziek) zijn toege kend aan de Frank Boeyen Groep, Roberto Jacketti The Scooters, Noodweer en Pluche Plastic. Deze aan moedigingsprijs wordt sinds 1969 jaarlijks toege kend aan jongere scheppen de en/of uitvoerende kunste naars op het gebied van de Nederlandse lichte muziek. De jury bestond dit jaar uit Ad Visser, Eric Boom, Tineke de Nooy, Ton Vingerhoets en Dick van de Zeeuw. De Zilveren Harpen worden op 10 mei in het Hilversum- se Theater Gooiland uitge reikt. door Wim Brands Waarom deed hij dat? Moet zo ie mand gestraft worden? Om deze vraag te kunnen beant woorden hebben de makers een vertelconstructie bedacht waar van cineasten wel vaker gebruik maken: de film gaat over het ma ken van een film. We volgen een meisje, studente aan de filmaca demie, die een film wil maken over de deportatie. "Waarom hebt u me niet verteld..." zou je het verslag van een ver wondering kunnen noemen. Aan het begin van de film bezoekt het meisje, gespeeld door Marlies Heuer, een oudere vrouw (Elise Hoomans) die haar al van één il lusie berooft: de Duitsers gaven weliswaar opdracht tot de depor tatie, maar het waren Leidse agenten die de kinderen afvoer den. Ze gaat vervolgens naar haar groot vader (Max Croiset), die nog in Leiden woont en die in de oorlog bij de politie was. Hij heeft haar verteld dat hij de mensen van het weeshuis een dag voor de razzia heeft gewaarschuwd. Maar ze de den niets. Ze wil meer van hem weten. De deportatie is weliswaar het his torisch decor van deze film, maar de gebeurtenissen, de hoofdper sonen zijn verzonnen: fictie. De politievoorlichter in deze film is dus geen Leidse agent, maar een acteur. Onzinnige toevoeging7 Klaarblijkelijk niet, want de Leidse agenten hebben inmid dels een interne notitie ontvan gen waarin staat dat de politie geen inspraak heeft gehad. Alsof dat wel had gemoeten! De rol van een Leidse agent bij de deportatie, daarover gaat het in de film. Zoals gezegd: de kinde ren werden weggehaald door Ne derlandse agenten. Hulscher en Kerkvliet proberen zich met de ze film in te leven in zo'n man. 1(1) Hello Lionel Richie 2 2) Ik voel me zo verdomd alleen Munk 3 6) To all the girls I've lo ved before - W Nelson 4 8) If I say the words BZN 5(5) Reilly - Olympic Or chestra 6(4) Adult education Da- ryl Hall and John Oa- tes 7(3) Love is a battlefield - Pat Benater 8 (14) Catch me Marsha Raven 9(9) Dance hall days - V/ang Chung 10 (16) Nelson Mandela - The Special Aka 11(7) Girls just want to have fun Cyndi Lauper 12 (19)Sunshine in the music Jimmy Cliff 13 (U)Holiday - Madonna 14 (18) Against all odds - Phil Collins 15 (22) Street dance - Break Machine 16 (29) Clear night moonlight Golden Earring 17 (12) Beast of burden - Bette Midler 18 (10) Somebody's watching me Rockwell 19 (25) Let the music play - Shannon 20 (13) Don't answer me Alan Parsons Project 21 (36) Cherry oh baby - Ub 40 22 (30) People are people - De- peche Mode 23 (27) All right here 1 am - Jemey Kaagman 24 (20) It's a miracle Culture Club 25 (38) Geh nicht in die Stadt Juliane Werding 26 (37) I scare myself Tho mas Dolby Danny de 27 (15) Break my stride Mat thew Wilder 28 (39) The flyer Diethelm Famulari 29 (23) My guy - Tracey Ull- 30 (32) My ever changing moods - Style Council 31 I want to break free Queen 32 (31) Uncertain Smile The The 33 (40) 1-2-3 - Vulcano 34 (17) Lady - Spargo 35 5:01 Am - Roger Wa ters 36 (35) Walking in my sleep - Roger Daltrey 37 I save the day - Rober to Jacketti 38 Hide and seek - Ho ward Jones 39 Ik hou van jou - Mari- belle 40 Lovers don't talk The Cats. Onder politiebegeleiding worden de bewoners van het joodse weeshuis aan de Roodenburgerstraat i weggevoerd. Scène uit 'Waarom hebt u me niet verteld?' r niet veel han- Sterker Helden Wat is er nou precies gebeurd? Het interviewen van de grootvader levert niet veel materiaal op. Zo als ook het bezoeken van de Leidse politie - met het verzoek of zij materiaal hebben over de gebeurtenis - een negatief resul taat heeft. Gaandeweg wordt duidelijk dat ook de grootvader van de stu dente betrokken is geweest bij de deportatie. Hij erkent het wel iswaar niet, maar zijn zwijgen aan het einde van de film kan maar één ding betekenen: ja. De opa doet overigens wel pogin gen om zijn rol te verklaren, dui delijk te maken waarom hij zijn werk bleef doen. Hij zegt bijvoor beeld: "Je ging door. Je wilde die oorlog het liefst zo snel mogelijk vergeten. Helden zijn we nooit geweest". Hij heeft gecollaboreerd met de be zetters. Zoals zoveel anderen. Brave huisvaders vaak, die colla boreerden door het simpele feit dat ze hun werk bleven doen. De schuldvraag - daar gaat het om. Voor de vriend van het meisje lig gen de zaken simpel: tel de feiten bij elkaar op en concludeer: schuldig of onschuldig. Type rend voor haar is de uitspraak: "Om nou veertig jaar later de we reld nog eens te verdelen in goed en kwaad...Jezus...die films zijn er al genoeg". De vriend is de vertegenwoordiger van het zwart-wit denken. De studente die van de nuancering: zij wil begrijpen wat er in die oor logsdagen omging in het hoofd van haar opa. Collaboreren - zij wil laten zien hoe gewoon dat ging, hoe simpel mensen geleide lijk in een bepaald systeem te recht kwamen, zonder dat het abjecte slechterikken betrof. Onbeantwoord Het knappe van deze korte film is dat de schuldvraag onbeant woord blijft, dat wil zeggen: de makers zadelen ons niet op met een moraal, u mag zelf na afloop een oordeel vellen. Regisseur Hulscher: "We hebben geprobeerd iemand van nu terug te laten kijken naar die tijd. An ders gezegd: iemand van nu in de huid van een oudere persoon te laten kruipen. En in zekere zin is dat onmogelijk zoals je ziet. Ik denk datje tijdens de uitzending in Nederlandse huiskamers het zelfde kunt zien: de confrontatie tussen ouderen en jongeren én het onbegrip waarmee dat- ge paard gaat. Gemoraliseerd heb ben we inderdaad niet, maar dat lijkt me ook niet goed. De kijkers moeten zelf maar proberen een antwoord te bedenken". "Waarom hebt u me niet verteld..." kun je typeren als sober drama. De gesprekken tussen het meisje en haar grootvader en het meisje en haar vriend zijn het belang rijkst. Behalve het in scène zet ten van de deportatie - aan het "Aanvankelijk", zegt Hulscher, "was de film langer. We lieten bijvoorbeeld iemand een wande ling in het park maken. Maar die scène is eruit gehaald. Compact drama heb ik willen maken. Hoe wel je je dan natuurlijk wel af vraagt of de film niet te saai wordt. Volgens mij is dat niet het geval. Door die concentratie op de gesprekken krijg je namelijk een beklemmend effect". Dat in 1984 een film wordt uitge zonden over een veelkantig pro bleem betreffende de oorlog is natuurlijk niet vreemd. Hulscher beaamt dat: "Je kunt niet stellen: aan deze kant stonden de goe den, aan die kant de slechten; dat is een te simpele voorstelling van zaken in sommige gevallen. Nu begrijpen we meer dan ooit dat er meer haken en ogen aan die oorlog zitten. Onlangs heb ik met een aantal collega's overigens nog wel een interne discussie ge voerd over de vraag hoe je een dergelijk onderwerp nu het best kan behandelen. Iemand vond dat een documentaire sterker werkt. Alleen de feiten. Daar zit wat in, maar aan de andere kant: ik heb natuurlijk niet voor niets een zo sec mogelijke film ge maakt". NEW YORK (UPI/RTR) - De Britse rockgroep de Rolling Stones heeft maandag voor een recht bank in New York over eenstemming bereikt met oud-manager en zakelijk adviseur Allen Klein. De auteursrechten van songs van de Stones van v/o/or 1970 komen toe aan Klein, die zich verplichtte de band twee maal per jaar de royalties uit te betalen. Het proces was het vervolg op eer dere rechtzaken waarbij de Rol ling Stones sinds 1970 trachtten de auteursrechten van Klein te rug te krijgen. Onder de songs zijn klassieke hits als 'Satisfac tion', 'Get off my cloud' en 'Un der my thumb'. Zanger Mick Jagger getuigde vorige week over de roerige relaties van Klein en de groep en noemde de vroe gere manager „om het zacht te zeggen - oneerlijk". Krachtens het bereikte akkoord behoudt Klein de auteursrechten op songs van voor 1970, die volgens zijn advocaten vele miljoenen guldens waard zijn. Van de royal ties heeft Klein recht op 30 pro cent en krijgt de groep 70 pro cent. De belangrijke kwestie of Klein ook de rechten heeft op video cassettes en films van voor au gustus 1970 is bij het proces niet opgelost en „daarover zal in de toekomst worden beslist", aldus Kleins advocaten. ADVERTENTIE ARNHEM (GPD) - Mink De Ville is de topattractie van de laatste editie van het jaarlijkse popfesti val op Hemelvaartsdag (31 mei) in Lochem. Naast De Ville ko men Bo Diddley, Jack Bruce Band, Clint Eastwood and Gene ral Saint, CCC INC en de Neder landstalige groep Waanzin. Organisator drs. Frank van Hoorn kondigde enkele maanden gele den al aan dat het „dauwtrap persfestival" dit jaar voor de laat ste maal in die vorm wordt ge houden. Tegenvallende bezoe kersaantallen in de afgelopen ja ren noodzaakten de organisatie om een andere opzet te beden ken. Op welke wijze het Lochem- popfestival volgend jaar eventu eel wordt voortgezet, is nog niet bekend. Overwogen wordt om dan alleen Nederlandse groepen te presenteren, die strijden om de „Grote Prijs van Nederland". Met het programma voor 31 mei mikken Frank van Hoorn en Joost Carlier wederom op een breed publiek. Bo Diddley is sa men met Chuck Berry de meest gecoverde rocker. Jack Bruce was vroeger bassist van the Cream en heeft nu een eigen band. Clint Eastwood en General Saint is een reggae-groep die langzaam maar zeker de weg naar de hitlijsten lijkt te hebben gevonden. Hoofdrolspeler Ernst-Jansz van de heropgerichte CCC INC zal op Hemelvaartsdag ongetwijfeld talloze nog niet uitgehuilde Doe Maar-fans naar Lochem trekken. Het Hemelvaartsdagprogramma in Lochem wordt geopend door de nieuwe Nederlandse groep Waanzin. 27 13 28 CIRCUSTHEATER plaalsen v a heden a d" kassa van 10-16 jut KASSAm i6u >558800 Tekeningen en collages van Leon van den Eijkel. Galerie Denise Stephan, Bakkersteeg 18-20. Tot en met 13 mei. Geopend: vr., za. en zo. van 13.30-17.30. LEIDEN - Leon van den Eijkel verwierf in de afgelopen jaren enige bekendheid door het quasi-serieuze W.I.V.G. (We tenschappelijk Instituut ter Voorkoming van het Gerucht), dat hij met Theo van Laar had opgezet. Met dit originele pro- jekt werd de ingewikkelde bu reaucratie en ambtenarij in de kunstwereld aan de kaak ge steld. Ironie en maatschappij kritiek zijn hier en daar ook te rug te vinden in het recente werk van Van den Eijkel dat nu in Galerie Denise Stephan wordt tentoongesteld. De kunstenaar (geboren in 1940, opgeleid aan de Koninklijke Academie in Den Haag) laat een twintig-tal creaties zien. Het meest in het oog springend is het omvangrijke 'Dagboek van 28 aug. t/m 3 sept.' uit 1983. Het geheel - voor 10.000 te bekomen bestaat uit zeven dertigtallen tekeningen-op- ruitjespapier met zeven bijbe horende zwarte diplomaten koffertjes. Elke dag van deze week vervaardigde Van den Eijkel, met kleur-viltstiften en grafietstift, dertig variaties op een per dag verschillend mo tief: een zelfportret-met-bril, een landschap, Chinese karak ters, of zuiver abstracte motie ven. De tekeningetjes zelf zijn niet meer dan wat slappe kras- werkjes, maar het projekt als geheel, uitgespreid grote muur, heeft wel iets grap pigs. Wat serieuzer lijken mij zijn 'Hommages aan E.G., M.B. en P.K.' ook uit 1983. Drie rijen van zeven ingelijste vellen pa pier hangen boven elkaar. Elke rij bevat een (over de zeven vel len doorlopende) anarchisti sche tekst van respectievelijk Pjotr Kropotkin (boven), Mi chael Bakoenin (midden) en Emma Goldman (onder). De uitgebreide teksten (in Neder landse vertalingen) zijn met de hand geschreven, met nogal wat schrijffouten, maar goed leesbaar. Boven de stukken tekst zijn met zwart Belgisch oliekrijt en met waterverf in de kleuren blauw, geel, oraixje-rood en groen schetsmatig zeven cirkels (bo venste rij), zeven driehoeken (midden) en zeven vierkanten (onder) neergezet. Wil de kun stenaar met deze abstracte no tities in primaire kleuren en primaire vormen misschien suggereren dat die anarchisti sche gedachtengangen ook iets primairs, dus oer-achtigs en ui terst voornaams hebben? De titel 'Hommage' maakt het ver moeden sterk dat we hier met extremistische politiek-geén- gageerde kunst te maken heb ben. Ik vindt dat maar een eng soort van kunst. Enige visueel wel boeiende, ge heel abstracte tekeningen maakte de kunstenaar met pot lood en lineaal en door middel van de frottagetechniek (het bekrassen van een papier dat op een ruwe ondergrond ligt). De speelsheid, die zo kenmer kend is voor het werk van Van den Eijkel, is ook duidelijk aanwezig in de vier collages 'Spelen in de ruimte' we zien (in vier licht verschillende composities) telkens een stuk aardbol en een ruimtevaarder- tje tegen de achtergrond van een nagenoeg volledig zwart heelal. En wie, tenslotte, zal niet glimlachen om de geëxpo seerde 'Tafel met 5 poten zggg zggg zzggg': een kleurig be schilderd tafeltje met een handzaag die in één der vijf po ten is vastgezaagd? Ik kreeg niet de indruk dat de kunstenaar echt veel te melden heeft, maar verstrooiend is een deel van zijn werk in elk geval ANTOON ERFTEMEIJER 'Geen Gehoor*, muziektheater voor jongeren door Kweenie. Spelregie: Kees Epskamp. Muziekregie: Mar tin Hooymans. Gezien op 24 april in de Waag. LEIDEN - De groep Kweenie wil met de produktie 'Geen Gehoor' voor jongeren in de leeftijd van 13-18 jaar muziek theater brengen. Tijdens de proefvoorstelling gisteravond bleek, dat daarbij de nadruk wel zeer duidelijk op het muzi kale aspect is komen te liggen. Het publiek krijgt enkele repe tities en uiteindelijk het 'echte' optreden te zien van een band, die eigengemaakte Neder landstalige rockmuziek speelt. Helaas had men de geluidsin stallatie van de band te weinig afgestemd op de eisen, die een ruimte als de Waag nu eenmaal stelt. Daardoor ging de ver staanbaarheid van de gezon gen gedeelten zo goed als ver loren. Als uitgangspunt voor deze mu- ziekproduktie dient een zeer sober verhaaltje. Sjon (Jan- Willem Wolters) is lid van de band en hij maakt volgens de programmatoelichting een "emotionele omkeer" door, een ontwikkeling van zelfver zekerd naar minder zelfverze kerd. De onderlinge relaties in de band dragen daartoe in be langrijke mate bij. Toch kwam dit van hoofdpersoon Sjon uit gaande gegeven nog maar wei nig uit de verf, en blijft een en ander al te zeer in een - overi gens niet onaardige sfeerte kening van een jongerenband steken. van Maanen) vertelt, de studie plannen van Maartje (Greet Hooymans), de veranderde re latie tussen Sjon en José (Carla van Kasteel): het blijven vage en niet voldoende in het geheel geïntegreerde aanzetten voor een eventuele discussie achter af, waarop Kweenie bij de doelgroep wil aansturen. Er zitten in 'Geen Gehoor' een paar aardige vondsten, zoals het voortdurend waterkoken voor de koffie en de regelmati ge toiletbezoeken van Koos (Rudo Jockin). Kees Bontebal speelt de geluidsman van de band en Jeroen den Hengst is het broertje van Maartje. die aan de band wordt toegevoegd. Tijdens de proefvoorstelling gis teravond was men nog niet vol doende ingespeeld; mede door de smalle deurconstructie in het decor en het veelvuldige toneel-op-toneel-af was het al lemaal nog wat rommelig. Mis schien loopt alles vanavond bij de première in Rasa in Utrecht veel soepeler. WIJNAND ZEILSTRA.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 23