KITS Geweld op het voetbalveld 'Vandalisme leidt toch nergens toe' Si Scheid-geweld MODERN WOONCOMFORT IN HARTJE LEIDEN C een rubriek voor jongeren Video-clip in de ban of eruit? Uitstervend verschijnsel? Video als therapie? Bezit Ballets Russes geveild ^laxSedelaar WOENSDAG 25 APRIL 1984 Geweld is, lijkt het wel, steeds vaker onderwerp van zorg en gesprek. Geweld op de televi sie, geweld op de voetbalvel den en geweld op straat. De jeugd wordt vaak in verband gebracht met geweld en dan in het bijzonder het vandalis me. Toch is het aantal jonge ren dat zich aan vandalisme te buiten gaat beperkt tot een klein clubje, zeggen sommi gen. In elk geval is geweld een be langrijk gegeven in de huidi ge samenleving. Vandaar deze KITS over geweld. Varia Redactie: Annemiek Ruygrok telefoon 071-144941, toestel 243 Lichamelijk geweld, zomaar op straat iemand in elkaar slaan, komt steeds vaker voor. Toch wil de Leidse politie liever over (jeugd)vandalisme praten, want daar heeft zij bijna dagelijks mee te maken. Maar ze wil ook een vooroordeel uit de weg ruimen: dat bijna de hele jeugd zich schuldig zou maken aan vandalis me. Want dat is helemaal niet het geval. Er is een hele kleine kern, maar het overgrote deel van de (Leidse) jeugd houdt de boel heel. x A Veel mensen roepen er schande van. Waarvan? Van alle geweld en sex die ze op de buis zien wan neer weer zo'n flitsende video clip van een popgroep of muzi kant wordt vertoond. 'Beat it' van Michael Jackson, 'When the lady smiles' van de Golden Earring. Filmpjes die volgens die zeurkousen absoluut niet deugen en eigenlijk alleen in de bioscoop voor publiek ouder dan zestien jaar vertoond mogen worden. Het wordt tijd dat deze zedenmees ters en meesteressen eens hun oorschelpen open pellen of een cursus Engels gaan volgen. Im mers, de teksten van veel pop songs handelen over geweld en sex. Jacksons 'Beat it' gaat over knokken. En 'When the lady smi les' gaat over een sexmaniak. De vertoonde beelden passen dus perfect bij de teksten van de be treffende songs. Dus wie de banvloek uitroept over video-clips, omdat ze bol staan van geweld en sex, steekt z'n kop in het zand gelijk een struisvo gel. Nee, het gevaar van de video-clips zit 'm niet in de gewaagde beel den, maar in het feit dat die beel den de muziek naar de achter grond dreigen te verdringen. De clips worden zo belangrijk dat je tegenwoordig nauwelijks meer een hit kunt scoren zonder er een boeiende (speel)film bij te leve ren. En dat kan op een ramp voor de popmuziek uitdraaien. Immers, alleen bekende (rijke) groepen kunnen tienduizenden guldens uit trekken voor het maken van een video-film. Voor jonge, begin nende groepen wordt het op deze manier steeds moeilijker om aan de bak te komen. Het gevolg daarvan kan zijn dat de popmuziek aan bloedarmoede gaat lijden omdat er te weinig vers bloed doorstroomt. En daarom, en nergens anders om, is het te hopen dat die video-rage op de klippen loopt. JAAP VISSER Bestrijding van vandalisme is geen simpele zaak. Want de oorzaken zijn nogal ingewik keld en bovendien: er is niet één oorzaak aan te wijzen, er zijn er veel meer. Iemand kan een steen door een ruit gooien, simpelweg omdat hij of zij daar zin in heeft, maar het kan ook zijn uit opgekropte woede: die steen wordt door de ruit van een school gegooid, omdat de jeugdige vandaal ruzie met een leraar heeft gehad. Werkloos heid is ook een oorzaak. Als je geen uitzicht hebt op werk, wil je dat afreageren. De een gaat iets 'nuttigs' doen, een ander raakt zijn agressie kwijt door een telefooncel kapot te slaan. Ruzie thuis of een nare situatie in het gezin kunnen ook oorza ken zijn. En zo zijn er nog wel meer op te noemen. Nu de vakantietijd aanbreekt, probeert de overheid iets te doen aan de opvang van jonge ren. Maar, vindt de Leidse poli tie, het is jammer dat in de vakantietijd de club- en buurt huizen op een laag pitje draai en. Juist dan zou er in die gele genheden meer te doen moe ten zijn dan anders. In Rotterdam is op dit ogenblik een experiment met jeugdvan dalen aan de gang. 'Halt' heet het en geprobeerd wordt de jongeren zelf te laten ondervin den wat zij hebben aangericht. Om een voorbeeld te noemen: een 'leukerd' heeft het bordje waarop de vertrektijden van de bus staan, ondergekladderd. Hij of zij krijgt nu opdracht uit te vinden hoe laat de bus ver trekt. Lastig als je zo'n bordje niet kunt lezen door de klod ders verf. "Je moet de jeugd er van overtuigen dat vandalisme tot niets leidt", aldus een woordvoerder van de Leidse politie. "Als je steelt valt dat ook niet goed te praten, maar het levert tenminste nog iets op. Vandalisme is alleen maar de kick van het moment en verder niets". De Vereniging van Nederlandse Gemeenten heeft om het van dalisme tegen te gaan een pro ject opgezet, waaraan 25 ge meenten meedoen. Leiden coördineert dat project. Per week worden alle gevallen van vandalisme opgetekend en dat wordt weer doorgestuurd naar de Vereniging van Nederland se Gemeenten. Zo kan er een beetje een beeld worden ver kregen van waar het meest wordt vernield, op welke ob jecten de vernielzucht is ge richt enzovoorts. Zo probeert men oorzaken op te sporen en zo mogelijk het vandalisme te rug te dringen. De politie treedt tegenwoordig tamelijk hard op tegen vandalen. 'Re pressief optreden' wordt dat in vaktermen genoemd. Het komt erop neer dat de 'boos doener' wordt meegenomen naar het bureau, waar proces verbaal wordt opgemaakt. Daarna mag hij of zij naar huis. Maar de ouders worden aan sprakelijk gesteld voor de ver nielingen. Zij moeten de ka potte telefooncel of de verniel de bushalte betalen. Dat kan aardig in de papieren lopen en het helpt, aldus de politie, een beetje ter voorkoming van van dalisme. Maar echt verdwijnen doet het nog niet. Heerlijk is dat soms. Een lekker partijtje schelden. Vooral op veilige afstand. Je kunt natuurlijk heel ongenuanceerd schelden in drie letterwoorden. Reken maar dat dat aankomt. Maar veel mooier is het om zelf scheldwoorden te bedenken. Er zijn mensen die dat tot in de perfectie beheersen; die de meest originele scheldwoorden weten te vinden. Niet van die hele platvloerse dus, die iedereen met een beetje beperkte geest van tijd tot tijd gebruikt, nee, van die scheldwoorden waar je zelfs als je het onderwerp van de scheldpar tij bent, nog een beetje om kunt lachen. Al is het dan als een boer met kiespijn. De mooiste scheldwoorden zijn de scheldwoorden die iemand tref fend kenschetsen zonder ordinair te zijn. De schrijver Gerrit Komrij is zonder twijfel Nederlands meester- schelder. Hij beheerst het scheidvak tot in de finesses. En dat is een voorwaarde om in dat vak te slagen. Komrij heeft een aantal jaren geleden tv-kritieken geschreven. Die zijn gebundeld in zijn boek 'Horen, Zien en Zwijgen'. Achterin dat boek is een lijst opgenomen waarin Komrij de Nederlandse 'tv-persoonlijkheden' in enkele woorden omschrijft. Zo noemt hij Jos Brink bijvoorbeeld een gere viseerde paringssimulator en Lous Haasdijk een winkeldochter. Hans van Willigenburg wordt aangeduid als klonterige kwijlebab- bel en reutelende rammelzak. Wie zo kan schelden mag blijven. Maar vergis je niet, ook schelden is een vorm van geweld. Schelden doet geen pijn zeggen ze wel eens. Maar dat is onzin. Ook al neemt iemand die voortdurend het mik punt is alle scheldwoorden glimlachend in ontvangst, het treft hem toch. Op den duur wordt het een geestelijke kwelling. Tot er iets knapt... Vandalisme rond de voetbalvel den - er is in de loop der jaren veel over gezegd en geschre ven zonder dat we over het waarom en waardoor veel wij zer zijn geworden Lange tijd is gedacht dat het van dalisme een uiting van frustra tie was van "kansarme jonge ren" - een mooie term uitge vonden in de jaren zeventig. Nu zullen die daar zeker onder te vinden zijn, maar intussen is komen vast te staan dat het lang niet altijd dét soort jon gens (en een enkel meisje) was dat zich misdroeg. Weer andere deskundigen (want het wemelt altijd van deskun digen in Nederland als er iets misgaat) meenden dat het hier in wezen ging om een protest van jongeren tegen de georga niseerde maatschappij. Het voetballen verdreef de verve ling en bracht tenminste enig avontuur. Dat zal ook wel een rol hebben gespeeld, maar evenmin een doorslaggevende. De deskundigen hoorde je nooit over het tuig dat er helemaal geen protestgedachte op na hield, maar gewoon genoot van het maken van een zo groot mogelijke troep. De ergste vandalen zaten bij FC Utrecht, de z.g. Bunnikside. Je hoort er nog maar weinig van sinds Utrecht een modern sta dion heeft. Toegegeven, dat stadion is uiterst solide ge bouwd en heel doordacht inge deeld. Maar goed, daarmee kan toch hun "maatschappelijke frustratie" (als die tenminste een belangrijke oorzaak was) met weg zijn en evenmin hun protest tegen de overgeorgani- seerdheid van de maatschap pij? Er gebeurt natuurlijk nog ge noeg rond de voetbalvelden dat niet deugt en een hoop din gen vinden we gewoon die we vroeger absoluut niet gewoon vonden. Maar er lijkt wat aan het veranderen te zijn. De wed strijden Utrecht-Ajax (2x), Ajax-Feyenoord (2x) en Utrecht-Feyenoord (2x), die tot voor kort goed waren voor enorme vechtpartijen en een spoor van vernielingen, heb ben dit seizoen betrekkelijk weinig problemen opgeleverd. Mag je daaruit opmaken dat het vandalisme in de voetbalsport op zijn retour is? Ho.ho, niet te vroeg gejuicht Morgen kan de vlam weer in de pan slaan. Toch, als de schijn niet be driegt, lijkt het allemaal iets minder te worden. De voetbalbond, die het euvel lang op zijn beloop liet, heeft eindelijk een veiligheidsfunc tionaris aangesteld. De politie krijgt ook wat meer greep op de zaak en de rechter wordt in dit soort kwesties steeds onge makkelijker. En de rellenma-f kers worden ouder. Misschien heeft een nieuwe generatie an dere prikkels nodig dan tribu nes op stelten te zetten. Wie weet zeggen we over een jaar of wat wel: over vandalisme rond de voetbalvelden hebben geleerden vele diepzinnige stu dies geschreven, maar ten slot te bleek het niet meer te zyn dan een modeverschijnsel. Het is héél optimistisch gedacht. 'The A-team': een serie vol geweld, maar de jeugd Je bouwt een namaakbushalte en grijpt een enorme mokerha mer. Je makker pakt een came ra en filmt erop los terwijl jij de hele boel kort en klein slaat. Een draaiboek voor een maffe film? Nee, het is een heuse therapie. Jongeren die zo'n film maken, hebben minder zin om dingen te vernielen, heet het. In Den Haag hebben jongens en meis jes die de jeugdgevangenis 'De Sprang' wel eens van binnen hebben gezien, heel wat van die films gemaakt in het verle den. Méénden waren ze bezig. In die tijd sloopten ze voor honder den guldens en praatten uren lang met jeugdrechters en jeugdwerkers. Maar het was niet voor niks. "Ze realiseren zich hoeveel last de gemeen schap van ze heeft als ze de plank goed raken", zegt Mieke Breunesse. Mieke is lid van de Voorschoten- se Partij van de Arbeid (PvdA) en zou graag in haar gemeente films willen maken met jonge ren die weieens wat hebben ge sloopt. Volgens de gemeente lopen in Voorschoten heel wat jongens en meisjes rond die wel eens dingen onder handen hebben genomen. In elk geval werd vorig jaar voor 50.000 gul den vernield. De gemeente moet voor de schade opdraai en, omdat de zogeheten 'van dalen' meestal 's nachts aan het vernielen slaan en de da ders moeilijk te vinden zijn. Wanneer de gemeente geld geeft en de buurthuizen het video- project willen begeleiden lukt het prima, zei Mieke vorig jaar. De buurthuizen en het jonge-' rencentrum 'De Lindehoeve' voelen echter niet zoveel voor het idee. "Dit soort initiatieven moet vanuit de jongeren ko men", zegt Thijs Witteman van het Jongeren Overleg Voor schoten, een organisatie waar in zowel de buurthuizen zitten als het jongerencentrum. "Ik ga die jongens niet dwingen". En de gemeente? Ach, die vindt dat het plan nog niet officieel genoeg is ingediend. Mieke vindt het allemaal een beetje raar. "De paar video's hoeven de gemeente helemaal niet veel geld te kosten", vindt ze. "En je kunt er een heleboel geld door besparen". LAUSANNE (Rtr) In Londen wordt binnenkort bezit van de Ballets Russes van Serge Diaghi- lev geveild, omdat de stad Lau sanne en musea in Londen, New York, Monaco en Parijs er geen belangstelling voor hebben ge toond. De danser Serge Lifar, de huidige eigenaar, vertelde dat hij de ver zameling, waarvan de waarde wordt geschat op ruim 4 miljoen gulden, aan de gemeente Lau sanne had aangeboden om in een museum te worden onderge bracht, maar dat dit plan geen doorgang had gevonden. De schetsen, partituren, brieven en dodenmaskers van Diaghilev en Anna Pavlova waren vervolgens aangeboden aan musea in Lon den, New York, Monaco en Pa rijs, waar Lifar de reputatie van de Ballets Russes vestigde, maar er was niet genoeg belangstel ling. Zij worden nu op 9 mei pu bliekelijk gevpild bij Sotheby's in Londen. Serge Lifar is 79 jaar. Hij was aan de Ballets Russes verbonden van 1923 tot 1929, het jaar waarin Diaghilev, volgens hem in zijn armen, stierf. NOG ENKELE APPARTEMENTEN TE KOOP Aan de Nieuwe Mare, op het voormalige terrein van de Leidse Broodfabriek, wordt een uniek bouwproject gerealiseerd op eigen grond. Hierin zijn nog 18 hoofd zakelijk maisonette-appartementen beschikbaar. De oplevering is begin zomer '84. Alle appartementen hebben een ruime living, lopen) keuken, twee slaapkamers en een badkamer met douche, wastafel en wasmachineaansluiting. C.V. is individueel. Indeling en cfmetingen variëren per appartement: door de speelse bouw is er vrijwel geen hetzelfde. Bijzondere aandacht wordt besteed aan afwerking en isolatie. De centrale ligging OPEN HUIS 26 APRIL VAN 18.00-20.30 UUR Bezichtig onze modelwoning. Vrijblijvend, maar deskundig beant woorden we al uw vragen en rekenen uw kosten exact voor. is vooral aantrekkelijk voor hen die op loop- afstond van station en binnenstad willen wonen. Maar ook de prijzen zijn gunstig: van f 138.950,- tot f 142.950,- Vrij Op Naam, dus geen erfpacht. Bovendien kunt u nu nog profiteren van de oude premie-A regeling. Bij een be lastbaar inkomen van f 29.800,- ontvangt u de maximale premie If 8.400,-11 waar door uw netto maandlasten in aanvang op nog geen f 400,- komen. Er is één beperking: om in aanmerking te komen voor dit project moet u in Leiden wonen of werken. Tot ziens op het Open Huis. Nadere inlichtingen en/of brochure kunt u aanvragen bij: Makelaars b.v. Parallelboulevard 214, 2202 HT Noordwijk, tel. 01719 -19316.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 17