c Negende editie North Sea Jazz RO-theater wil weg Vier films per dag voor 35 gulden Uit in de Randstad Performance- festival Evenwichtig concert Pompeii: de spelen' - boeiend kijkspel in fraaie enscenering slotexpositie in het kunstcentrum 'Lange Voort' Waardige Verrassende werken op expositie bij 'Ars' VRIJDAG 20 APRIL 1984 Aanbod j Rob Houwer voor films op tv AMSTERDAM (GPD) t Filmnet BV, het abonnee- - tv-project van de filmpro- l ducent Rob Houwer heeft deze week een brief naar alle kabelexploitanten in 1 Nederland gestuurd. Daarin laat hij weten dat zijn bedrijf voor het be drag van 30 tot 35 gulden per maand een aanbod kan verzorgen van vier speelfilms per dag. Vooruitlopend op de vaststelling van de Medianota heeft het be drijf van Houwer contact ge zocht met de kabelexploitanten om wanneer de wet dit mogelijk maakt onmiddellijk met abon- nee-tv van start te kunnen gaan. Filmnet zal niet alleen het speel filmaanbod verzorgen maar ook de benodigde apparatuur leve ren. Zo moet elke abonnee be schikken over een decoder, een speciaal kastje dat de ontvangst van het signaal mogelijk maakt. Filmnet gaat er van uit dat het eerste programma op 5 decem ber dit jaar op de kabel gaat. Een deel van de opbrengst van Filmnet gaat naar een produktie- fonds om nieuwe Nederlandse speelfilms te kunnen financie ren. „Uiteindelijk is en blijf Rob Houwer een filmproducent", zegt Velzen, woordvoerder van Filmnet, „Onze visie is dat er een grote behoefte bestaat aan nieu we Nederlandse speelfilms. De behoefte om ook de bioscoop daarvoor te bezoeken bestaat kennelijk niet. Dus zeggen wij als filmmakers: als de mensen niet naar het produkt gaan bren gen wij het produkt naar de men- De kijkers van de deelnemende ka belexploitanten kunnen dan als eerste die nieuwe speelfilms zien. Kunst DEN HAAG (ANP) - Grote namen als die van Cleo Laine, Sarah Vaughan, Dave Brubeck, Doro thy Donegan, Illinois Jacquet, Clark Terry, Stephane Grapelli en Lionel Hampton moeten op 13, 14 en 15 juli het publiek naar het Haagse Congresgebouw trek ken voor de negende editie van het North Sea Jazz Festival. Het programma vermeldt verder op tredens van J.J. Johnson met Nat Adderley en Dizzy Gillespie met James Moody. In de categorie Jazz-rock moet de Amerikaanse trompettist Miles Davis de kar trekken. Andere toppers zijn Weather Report en de Japanse groep Casiopea. Ei gentijdse muziek is er van de Lester Bowie Brass Phantasy, de Leaders, het Cecil Taylor/Max Roach Duo Project, de Carla Bley Band en Kidd Jordan met het Improvisational Arts Ensem ble. Een interessant experiment, aldus het programma, belooft de Clari net Summit te worden. Uiteenlo pende muzikanten als David Murray, John Carter, Al vin Ba tiste en Jimmy Hamilton zullen hun krachten meten. Er is dit jaar ook een „percussion night", met artiesten uit Brazilië, Tur kije, Hongarije de VS en Neder land. Zoals de laatste jaren voortdurend het geval was is ook dit jaar veel aandacht voor blues in Den Haag. Bekende namen als B.B. King, Bobby Bland, Robert Cray, Jimmy Johnson, Albert King, Little Milton, Magic Slim en Luther Allison staan op het de presentatie van New Orleans jazz met Kid Thomas (trompet) en de Dirty Dozen Brass band. een eigen sextet en swingende muziek uit de jaren twintig, der tig en veertig. ROTTERDAM (GPD) Het RO- theater staat op straat en het is allerminst denkbeeldig dat het RO-theater deze straat uitloopt om Rotterdam de rug toe te ke ren. Tot deze conclusie leidt het terugkomen van B en W van de Maasstad op het begin maart ge nomen besluit om ter overbrug ging van de periode waarin de oude schouwburg in het cen trum wordt afgebroken en de nieuwe wordt gebouwd, op het Schouwburgplein een noodthea- ter neer te zetten. Deze week werden gezelschap en schouw burgdirectie overvallen door de mededeling van het stadhuis dat het college er om financiële rede nen toch maar van afziet. Dit was voor de werknemers van het RO-theater en het personeel van de schouwburg aanleiding om woensdagavond voor de aan vang van de première van ,De ge boorte van de dichter' door het RO-theater demonstratief samen te drommen op het toneel waar artistiek coördinator Ben Hurk- mans en adjunct-directeur Rob Wiegman van de schouwburg verldaringen voorlazen waarin op de ontstane noodsituatie werd gewezen. Voor het zoeken van een nieuwe oplossing dringt namelijk de tijd want de oude schouwburg gaat al deze zomer (een jaar eerder dan aanvankelijk voorzien) tegen de vlakte. „De gemeente heeft het RO-theater welbewust de vitale voorwaar den ontnomen om te functione ren als repertoire-stadsgezel- schap. Het RO-theater staat op straat. Ook F Act ziet zich ge noodzaakt met zijn produkties uit te wijken naar elders", zei Ben Hurkmans ten overstaan van een volle schouwburgzaal. „In deze situatie kan het RO-thea ter de garantie niet langer bieden dat het 't volgende seizoen, zoals gepland, ook inderdaad zal kun nen produceren. Dit zal ook con sequenties hebben voor al diege nen regisseurs, acteurs en vormgevers met wie reeds af spraken zijn gemaakt. De ge meente heeft ons het werken in de Rotterdamse theaters onmo gelijk gemaakt. Het RO-theater zal er alles aan blijven doen om ook in het volgende seizoen thea ter te maken, in of buiten Rotter dam" besloot Ben Hurkmans. Naast de reeds genoemde gezel schappen heeft het niet door gaan van de noodschouwburg ook consequenties voor de thea tergezelschappen Ziezo en De Zwarte Hand, Werkcentrum Dans, Onafhankelijk Toneel en Penta Theater. De nieuwe schouwburg moet in 1987 klaar zijn. ROTTERDAM Ensemble o.l.v. Reinbert de Leeuw, m.m.v. Dorothy Dorow, sopraan, di 24, gr. zaal, 20.15 uur, Jean-Pierre Rampal, fluit, Aurele Nicolet, fluit, Christiane Jaccottet, clavecimbel, Harro Ruijsenaars, cello woe 25, gr. zaal, 19 uur, The Mighty Sparrow Show, woe 25, hal, gr. zaal, 12.45 uur, koffie concert Ensemble Nieuw Werk. do 26, gr. zaal, 20.15 uur, Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Kurt Sanderling, m.m.v. Murray Pera- hia, piano. Rotterdamse Schouwburg vr 20. za 21, woe 25. do 26. 20.15 uur, 'De geboorte van de dichter', to neelspel van Kathy Acker, RO Theater. di 24, 20.15 uur, Nederlands Dans Theater 'Squares', 'Hi-Kyo', 'Sep tet', 'De anatomische les'. Piccolo Theater di 24, woe 25, do 26, 20.30 uur. 'Repel- steel', toneel van Adolf Muschg, ge speeld door F Act. Theater Zuidplein di 24, gr. zaal, 20.15 uur, 'In het tuin huis', toneelspel van Jane Bowles, Zuidelijk Toneel Globe, woe 25, gr. zaal, 20.15 uur, 'Bloemen zee', spel met bloemen en mensen, door Pentatheater. do 26, gr. zaal, 20.15 uur, 'Een opti mist', nieuw programma van Peter Faber. Stadsgehoorzaal do 26, 20.15 uur, 'De André van Duin Revue', met André van Duin, Cor- rie van Gorp, Frans van Dusscho- AMSTERDAM Carré vanaf di 24, beh. ma, 20.15 de Jonge 'Stroman tief. het Willem Breuker Koliek- Concertgebouw vr 20,19.30 uur, Amsterdams Philhar monisch Orkest o.l.v. Anton Kers jes, m.m.v. Toonkunstkoor Amster dam, Mattheus Passion. di 24, kl. zaal, 20.15 uur, Vera Beths viool, Reinbert de Leeuw, piano. do 26, gr. zaal, 20.15 uur, K.C.O.V. Amsterdam/Amsterdams Philhar monisch Orkest o.l.v. Martin Kam- minga. Kleine Komedie di 24 t/m za 28, 20.15 uur. Cabaret Nar met 'Man vermist', van Yoüp van 't Hek. Nieuwe De La Mar Theater t/m zo 29, beh. zo/ma, 20.15 uur. zo al leen 14 uur, Jeroen Krabbé. Jip Wijngaarden e.a. 'Het dagboek van Anne Frank'. Stadsschouwburg vr 20. za 21, 20.15 uur, zo 22. 14 uur. Het Nationale Ballet 'The sleeping beauty', m.m.v. het Nederlands Balletorkest o.l.v. Roelof Driesten. ma 23,14.30 uur, Scapino Ballet 'Cop- pelia' Navarro/Delibes. di 24, 20 uur, Nederlands Operastich ting 'La Traviata' van Verdi, m.m.v. het Amsterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Hans Vonk/Het Neder lands Operakoor o.l.v. Johannes Mikkelsen. woe 25, 20 uur, Nederlandse Operas tichting 'I Puritani' van Bellini, m.m.v. het Omroeporkest o.l.v. Kees Bakels/Nederlands Opera- koor o.l.v. Johannes Mikkelsen, met Christina Deutekom. do 26, 20.15 uur, Het Publiekstheater 'De mensenhater' van Molière. DEN HAAG Koninklijke Schouwburg vr 20, woe 25, do 26, gr. zaal. 20.15 uur, Haagse Comedie 'Geschiedenis van za 21 t/in di 24, gr zaal. 20.15 uur, Haagse Comedie 'Ware Liefde'. HOT za 21, di 24 t/m za 28, 20.30 uur. Haag se Comedie 'De kersentuin'. Appeltheater t/m 2 juni, beh. zo/ma/di, 20.15 uur, De Appel speelt 'Doctor Nero'. Circustheater za 21. ma 23 t/m do 26, 20.15 uur, 'De dader heeft het gedaan', musical van Annie M.G. Schmidt, met o.a. Conny Stuart. Theater Aan De Haven vr 20. za 21. 20.30 uur. Theater '80 speelt 'Don Juan komt uit de oor log'. LEIDEN Lak-Theater vr 20, za 21, 20.30 uur, Discordia: 'Lo ve's, Labour's Lost'. woe 25, 20.30 uur, Globe: 'Alleman's Kost'. do 26. 20.30 uur, Theaterunie: 'Ros- mersholm'. Waaggebouw vr 20, 20.30 uur, Leids/Haags gezel schap Het Nieuwe Leven, gespecia liseerd in electro-instrumentale muziek. di 24, 20.30 uur, Theatergroep Kwee- nie speelt 'Geen Gehoor' voor jon geren van 13-16 jaar. woe 25, 20.30 uur, Het Leids Studen tenkoor en Orkest Collegium Musi- cum speelt en zingt werk van Rous- sel, Rossini, Mendelsohn, Clemens, Hindemith en Brunner. Dizzy Gillespie komt met James Moody. «foto ap> programma. Bijzonder dit keer is Drummer J.C. Heard komt met Cellist Marek Jerie is vrijdagavond 27 april in de Kapelzaal van het K O-gebouw in Leiden met een gevarieerd programma met werken van o.a. Martinu, Suk, Janaeek, Dvorak en Debussy. De Tsjech Jerie gaf de afgelopen ja ren concerten in de belangrijke muziekcentra van Europa en maakte tal van plaatopnamen. Hij wordt aan de piano begeleid door Ivan Klansky. Het concert begint om 20.15 uur. Op dezelfde avond geeft in de Soe- fitempel in Katwijk het Neder lands Gitaartrio een concert. Wim Spruyt, Dick Hoogeveen en Henk Westhiner zijn de leden er van. Aanvang 20.15 uur. Kottman naar F Act ROTTERDAM Pieter Kottman is benoemd tot artistiek leider van F Act en de kerngroep bij zondere projecten. Hij volgt Ben Hurkmans op die per 1 septem ber artistiek leider wordt van het Publiekstheater in Amsterdam. Kottman (29) studeerde Frans en Nederlands en is momenteel aan NRC-Handelsblad verbonden als theatercriticus. ROTTERDAM In Lantaren/Ven ster en Centrum Beeldende Kunst in Rotterdam wordt van 12 tot 19 mei onder de naam 'Per- fo2' een festival van performan ces gehouden. Het festival is een voortzetting van Perfotijd, dat vorig jaar werd gehoduen. Het festival wil de performance presenteren als zelfstandige kunstvorm in het gebied waar theater en beeldende kunst el kaar raken. Deelnemers zijn on der anderen Robert Ashley, Stuart Sherman en Tim Buckley uit de Verenigde Staten, Laure Chenard en Orlan uit Frankrijk, het Belgian Institute for World Affairs, Sonia Knox en Anne Bean uit Engeland en de uitge weken Russen Komar en Mela- mid. Uit eigen land komen Droparchief, De Zaak, Sirop A en Wackenhut. Muzikale bijdragen zijn te ver wachten van The Div, Nick Cave and the Cavemen, Nico (ex-Vel- vet Underground) en Bushi Mho- longo. Cellist Wouter Möller Drie geblinddoekten moeten de kleur van het vlaggetje achter hun rug raden. Scène uit 'Pompeii: de spelen'. (foto p.r.i. 'Pompeii: De Spelen' door theater groep Pancras (Oost): Marjolein Bierens, Lex Bohlmeijer, Jan Mid dendorp, Jan Zoet, Marc van der Velden en Karin Jónsthövel (mez zo-sopraan). Gezien op 19 april in het LAK. LEIDEN - In één van de opmer kingen bij zijn werk spreekt de Zwitserse schrijver Friedrich Dürrenmatt over de Zuidpool reiziger R.F. Scott. Dürrenmatt speculeert over mogelijke dra mabewerkingen van dit gege ven. Voor het mislukken van zijn expeditie zou Shakespeare de voor de gevaren van de reis blind makende eerzucht van Scott aanvoeren; bij Brecht zouden het economische facto ren en een klassenbewustzijn zijn: door zijn Engelse opvoe ding zou Scott in plaats van poolhonden gekozen hebben voor meer bij zijn stand pas sende pony's en door de hoge kosten hiervoor op de uitrus ting voor de reis bespaard heb ben. Bij Beckett zouden Scott en zijn reisgenoten als ijsklom pen tegenover elkaar zitten en voor zich uit mompelen. Zelf denkt Dürrenmatt aan de mo gelijkheid om Scott bij het in kopen doen voor de expeditie per abuis in een koelcel terecht te laten komen en daarin te la ten doodvriezen. Dat laatste is het soort drama technische wending, die Pan cras (oost) in 'Pompeii: De Spelen' toegepast lijkt te heb ben. De tragiek van het gege ven wordt gevangen in een spel, dat als zodanig steeds te rugkeert in deze eerste avond vullende produktie van dit Leidse gezelschap. De dood in de kou wordt associatief ver bonden met de dood door de hitte van de -vulkaanuitbar sting in het oude Pompeii (uit 79 na Christus), want juist het Pompeii van 1984 wordt door een ijstijd bedreigd. Hiermee is niet de verhaallijn van deze produktie aangegeven, maar veeleer het uitgangspunt voor een rijkdom aan beelden en min of meer zelfstandige scè nes. Het is als informatie hoor- baar.in een ruimte in het huidi ge Pompeii, waarin zich vier personen bevinden De spelletjes van deze personen zijn inhoudelijk niet zonder meer in dit Pompeii-kader te plaatsen. Pancras (Oost) legt de nadruk op de vormgeving van deze 'spelen', die door hun visuele verrassingen voor de dramatische spanning moeten zorgen. Zo spelen zij bijvoor beeld drie Amerikaanse gevan genen, die zich voor een dilem ma geplaatst zien om hun le ven te kunnen redden. Na ver loop van tijd staat het toneel vol met de voor dit spel zo we zenlijke zwarte en witte vaan tjes. Belangrijk onderdeel daarbij is het zogenoemde 'fysieke acte ren', dat de bewegingsmoge lijkheden van het lichaam als uitdrukkingsmiddel bij het ac teren wil benadrukken. Dat geldt voor de scène, waarin de reis van Scott wordt uitge beeld, voor de beginscène tus sen de jager en de vogel en voor de "feest"-scène, waarin champagne een paar maal niet uit een glas maar uit een schoen wordt gedronken. Vijf kunstenaars in Kunstcentrum 'Lange Voort', Lange Voortplein 1, Oegstgeest. Tot en met 28 april. Geopend: di. t/m vr. van 13.30 - 17.30 uur; vrijdagavond van 19.00 - 21.00 uur; za. van 12.00 - 17.00 OEGSTGEEST - Kunstcentrum 'Lange Voort' zal binnenkort ophouden te bestaan. Men moet na driejaren helaas de in dertijd genereus door een bank in bruikleen afgestane zaal ver laten. Naar valt te hopen vindt men elders een nieuwe ruimte, zodat het interessante, geva rieerde tentoonstellingen-aan bod dat we hier gewend zijn, niet zal verdwijnen. Onlangs werd de (voorlopig) laatste ex positie geopend. Ook nu is er Ledenexpositie bij Ars Aemula Na turae, Pieterskerkgracht 9. Tot en met 29 april. Geopend: dagelijks van 13 tot 16 uur. Donderdag avond van 19 tot 21 uur. Enig oud en veel recent werk van Ars-leden vult momenteel het prachtige Ars-complex. Wat men kan bekijken is nogal uit eenlopend, zowel wat de on derwerpen betreft als de uit voering daarvan. Er is helaas weinig sculptuur. Twee fijn- realistische bronzen dierplas- tieken van Gerda van den Bosch vallen op. Haar werk is leuk - overheid en particulie ren hebben niet voor niets al veel van haar werken in hun bezit - maar erg speels met de gegeven vormen omgaan is er niet bij. Haar collega Frans v.d. Als geheel levert dit alles een boeiend kijkspel op in een zeer fraaie enscenering. De tref woorden 'Scott', 'Pompeii', 'in formatie' en 'spelen' moeten als inspiratiebron voor het ge toonde voldoende zijn; het in houdelijk verbinden van de scènes lukt toch niet. Je kunt derhalve kiezen - ofwel je ver langt inhoudelijk meer vastig heid, ofwel je laat je volledig door de vormgeving overtui gen. De eerste mogelijkheid is bij het zien van de voorstelling misschien af en toe verleidelijk - de tweede komt echter met de intentie van deze gemoti veerde theatermakers overeen. WIJNAND ZEILSTRA weer van een aantal verschil lende kunstenaars - liefst vijf - werk te zien. Bijzonder leuk is het kleine ets werk van de fantasierijke Mari- ta Drent (geb. 1944 in Zweden). Kenmerkend zijn een schaars gebruik van kleur en een hu moristische inslag. De platen tonen een soort droombeelden. De ets 'Poppetjes' laat een vioolspelende vrouw en vele dansende poppen zien tegen een achtergrond van honder den gelijkvormige mensfiguur tjes. De violiste is bovendien betekend met enige vredes- symbolen. Fris en ongecompli ceerd is het werkje 'Wande ling': twee figuren-met-hoed (een man en een vrouw) kuie- Velde heeft dat bewust wel ge daan, en zijn uiterst gestileerde 'Maanvis' is dan ook een ver rassend beeld. Van de gevestigde artiesten Sierk Schroder en Gerard de Wit is magnifiek werk te zien. De eerste vervaardigde twee virtuoze pastels op linnen en een houtskooltekening, die vrouwelijk schoon tonen. Van Gerard de Wit zijn drie olie verfschilderijen te zien. In ein deloos vele tinten heeft hij stil levens neergezet die een tame lijk matte en blauwachtige in druk maken. De zeer door werkte, evenwichtig gecompo neerde schilderijen tintelen van mistige pracht. Een veel sprekender kleurge bruik vinden we bij Leny ren over een groen-omrande weg naar een roze-geschilder de zonsop(of onder)gang. Overal verspreid in het kunst centrum zijn ceramische pro- dukten en bronzen te vinden van Helène Ferdinand. Zeer uiteenlopende onderwerpen durft zij aan te vatten, in vor men die tasten en zoeken ver raden maar soms beslist spre ken. Een uitbeelding van 'Eli- sa's vlucht' (naar het Romeinse verhaal over een vrouw die haar man doodde, vervolgens vluchtte en Carthago stichtte) is rijp. Niettemin is het geen herkenbare Elisa-voorstelling geworden, maar 'gewoon' een vluchtende vrouw-met-kind. Haar handigheid in het stileren Noyen, die twee mensfiguren krachtig en helder uitschilder- de. Ook het olieverfschilderij 'Stilleven met fles' van Maar ten Bergman is fris en helder van kleur. De vooral blauwach tige aquarellen van Erika de Wit (stillevens) vertonen dui delijk overeenkomsten met het werk van haar man Gerard. Zij lijken enigszins op dezelfde manier naar de werkelijkheid te kijken. De drie kleurenlino's van Frans de Haas zijn tamelijk humoris tisch: zo toont zijn 'Luxe rat- tenwoning' twee ratjes op een boomstam of boomblad onder een sierlijk afdakje. Liefhebbers van zuiver abstracte kunst komen niet zo aan hun trekken op deze expositie: er van vogels en andere dieren le vert soms frappante resultaten op. Bijzonder geestig is het pla teau met een vijftiental zee leeuwtjes van witte chamotte- klei. (Prijs 400,-). Woest en vol kleur zijn de grote krijttekeningen en gouaches van Pieter Scholten. Vogels, vrouwen en landschappen heeft hij pittig en bont neerge zet. De vormgeving is helaas wat verwaarloosd en daardoor soms onnodig onduidelijk, dit ten gunste van de kleureffec ten. In scherp contrast hiermee staat hef timide gekleurde werk van Benjamin Lutter (geb. 1940). Diens aquarellen tonen vooral dromerige herinneringen aan hangen van Alex Hakkaart en van Frans Hiddema enige wei nig verrassende 'Composities'. Tamelijk merkwaardig en dro merig zijn de werkjes 'Winters laap' van Erli Esselink: we zien een baby met gesloten ogen in een vrijwel leeg vlak 'hangen' Toevoegingen als witte banen, wat strepen en een los herfst blad in de lucht suggereren iets van een zweverige toe stand. Twee duidelijke kleurenlino's van Johan Timmers laten bei de een gebouw zien met een hek ervoor. De symmetrische composities, het sobere kleur gebruik en de vlak weergege ven bouwwerken verlenen de prenten een stijlvolle eenvoud maar tegelijk een zekere saai- Concert door Wouter Möller, cello, begeleid door de pianiste Fania Chapiro met werken van Schu- man. Van Beethoven, Brahms en Fauré. Gehoord op donderdag 19 april in de Kapelzaal in Leiden. LEIDEN De ondankbare taak om 'even' in te vallen voor een afgelast concert door de be faamde Joegoslavische cellist Valter Despalj en de niet min der bekende pianist Ronald Brautigam hebben de cellist Wouter Möller met begeleiding van pianiste Fania Chapiro gis teravond in de Kapelzaal glansrijk doorstaan. Muzikaal en technisch wist het in 1980 geformeerde duo Möller/Cha- piro zich uitstekend op de been te houden met een mooi uitgebalanceerd programma. Hoewel het 'Adagio und Allegro' Op. 70 van de componist R. A. landschappen. Het zijn wel erg vage en weinig realistische no tities geworden, die de maker vermoedelijk meer zullen zeg gen dan de beschouwer. In zachte tinten zijn ook de aqua rellen van Cor Fafiani uitge voerd. Zijn studies naar mens figuren die alledaagse hande lingen verrichten, zijn tamelijk zorgvuldig uitgevoerd. Juist gezien de overwogen composi tie en de eveneens doordachte kleurenkeuze, en ook gelet op het naar voren halen van aller lei details, is het jammer dat niet alles even zorgvuldig en netjes is uitgewerkt. Niettemin zijn het leuke platen gewor den. ANTOON ERFTEMEIJER. heid. Nog vele andere kunstenaars to nen hun werken, en alhoewel zeker niet alles blijk geeft van Schuman door de domineren de pianobegeleiding nog wat onevenwichtig uit de verf kwam, liet Fania Chapiro zich in het verdere verloop van dit concert horen als een bijzon der ervaren en oplettend bege leidster. Wouter Möller toonde zich, op zijn uit 1673 daterende cello van Francesco Ruggeri, een uiterst geconcentreerd muzikant. Technisch wordt door de cellist alles zo perfekt uitgevoerd dat het artistiek soms iets te krampachtig wordt. Möller vecht bijna met zijn instrument in de razend moeilijke 'Suite für Violoncel lo allein' van M. Reger, maar hij wint. Totaal anders van sfeer, maar niet minder virtuoos van com positie klonk de 'Sonate für Klavier und Violoncello' Op. 102 van L. van Beethoven. Ca sals moet toen hij voor het eerst kennis maakte met het 'Adagio don Molto sentimento d'affetto' uit deze suite gestopt zijn met spelen en gezegd heb ben: "Ik voel mij zéér geluk kig". Dat geluk bleef bij ons overeind tot de laatst gespeel de noot van het 'allegro fuga' uit deze suite. Het uit datzelfde jaar daterende 'Sonate für Klavier und Vio loncello' Op. 38 van tijdgenoot J. Brahms werd mede door het prachtige tegenspel van de pia nobegeleiding uiterst even wichtig en helder ten gehore gebracht, vooral in het prach tig gestreken allegro. De me lancholieke 'Serenades' Opus 98 en het vlinderlichte 'Papil- Ion' van G. U. Fauré vormden een ontspannen en sfeervol slot. ANNEKE VAN VLIET professionele rijpheid, kan ie dere kunstliefhebber hier zijn hart ophalen. ANTOON ERFTEMEIJER. Liggend naakt van Leny Noyen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 23