'Een hart teken je niet zomaar' Kamer van Koophandel en banken meer ruimte nodig Medisch illustrator Jan Tinkelenberg exposeert in Sylvius S tadsvernieuwingsprij s te winnen bij provincie Roeiers uit Oxford op bezoek bij Njord PAGINA 4 Leiden DONDERDAG 19 APRIL 1984 Bezwaren tegen plan voor Stationsbuurt LEIDEN - De Kamer van Koop handel en een tweetal bankin stellingen menen dat zij te veel aan banden worden gelegd door het ontwerp-bestemmingsplan voor de Stationsbuurt. In bezwaarschriften, ingediend te gen het ontwerp-plan, zeggen de instellingen dat uitbreidings plannen voor de toekomst door het plan onmogelijk worden ge maakt. De Kamer van Koophan del, gevestigd aan de Stations weg, wijst er op dat de ruimte in het gebouw van de Kamer thans krap is bemeten. Voor de langere termijn wordt gedacht aan uit breiding aan de achterzijde van het gebouw. Het bestemmings plan zou die uitbreidingsmoge lijkheid op voorhand afsnijden, meent de Kamer van Koophan del. De Amrobank, eveneens gevestigd aan de Stationsweg, is van me ning dat toekomstige ontwikke lingen worden geremd door de bestemming die aan het bankge bouw is gegeven. Het ontwerp plan zou, naar de opvatting van de Amrobank, de bestemming kantoor, winkel en dienstverle nende instelling met een balie functie door het gehele gebouw mogelijk moeten maken. De Rabobank, eigenares van het pand Stationsweg 39, maakt be zwaar tegen het bestemmings plan met het oog op concrete plannen om binnen afzienbare tijd aan één of meer verdiepin gen van het pand een bestem ming als kantoor te geven. Die plannen zouden door het be stemmingsplan onmogelijk wor den gemaakt. Behalve door genoemde instellin- Actie Amnesty LEIDEN - De Leidse werkgroep van de mensenrechtenorganisa tie Amnesty International staat zaterdag in het kader van de campagne tegen martelingen met een informatiestand op het Stadhuisplein. Het publiek kan er bovendien petitielijsten teke- nen, die aan de regering van Honduras zullen worden gericht. gen is nog een reeks bezwaren te gen het ontwerp-bestemmings plan ingediend. Verscheidene bezwaarden menen door bepa lingen in het bestemmingsplan te worden beroofd van de moge lijkheid om gronden, gelegen achter bedrijfspanden, in te rich ten als parkeerterrein.Ook zijn bezwaren gerezen tegn de door gang die van het Schuttersveld naar de Stationsweg is geprojec teerd. Passage Noordwijk B.V. maakt be zwaar tegen de woonbestem ming van de panden Stations weg 23 en 25, die niet reèel zou zijn in verband met de plan voor de bouw van een modern kan toorpand op deze plek. De com missie voor de beroep- en be zwaarschriften heeft onlangs uit gesproken dat een bouwvergun ning ten behoeve van dit kan toorpand verleend moet worden. Afbraak school Het afbreken van de school aan de Rijnsburgersingel en de bouw van een kantoor en woningen op deze plek wordt door een viertal bewoners van de Marislaan (Ma- redijkbuurt) ongewenst geacht. Gevreesd wordt dat het tekort aan parkeerplaatsen in de buurt onaanvaardbare proporties zal aannemen. Bewoners van de Stationsbuurt maken op grote schaal bezwaar tegen het ontweip-bestemmings- plan voor hun wijk. De bezwaren zijn gericht tegen de realisatie van een parkeerdek bovenop het bestaande parkeerterrein tussen het Stationsplein en de Morssin gel, tegen de uitbreiding van de horeca en het aantal nachtver gunningen, tegen de vyijziging van de Plesmanrotonde in een T- kruising, tegen de bouw van een kantoorgebouw bij de Plesman rotonde en tegen de mogelijke ondertunneling van het Stations plein. Volgens de bewoners van de Stationsbuurt moet in plaats van extra horeca en kantoren juist het wonen en winkelen in de wijk versterkt worden om van de Stationsweg een 'echte aan- looproute' naar de binnenstad te maken. DEN HAAG - De provincie Zuid- Holland gaat jaarlijks een stads- vemieuwingsprijs uitreiken. De prijs is uniek voor Nederland. De winnaar zal een bedrag van 15.000 gulden ontvangen. Tevens zullen vier aanmoedigingsprij zen worden toegekend van 5000 gulden. Het dagelijks bestuur van de pro vincie heeft dit aan de Provincia le Staten voorgesteld. De leden van de statencommissie voor volkshuisvesting en ruimtelijke ordening hebben gistermiddag met instemming op het plan ge reageerd. Het provinciebestuur is op het idee van een jaarlijkse prijs gekomen door het uitblij ven van reacties op de onlangs uitgebrachte circulaire over stads- en dorpsvernieuwing. Met name de hierin opgenomen con statering dat er over het alge meen weinig creativiteit aan de dag wordt gelegd bij het zoeken naar oplossingen voor proble men bij stads- en dorpsvernieu wing. had naar de mening van het provinciebestuur wel wat meer mogen prikkelen. Met de instelling van de prijs wil het provinciebestuur vier doelen bereiken. Het stimuleren van de creativiteit bij het oplossen van problemen op gebied van stads vernieuwing, een uitwisseling van ideeën, het benadrukken van de betrokkenheid van de provincie bij de problematiek, en het waarderen van de grote in spanningen die er op dit terrein worden geleverd. Bingo De majorettenvereniging 'The Koper Girls' organiseert vrij dagavond een bingo-avond met een grote loterij. Deze avond van het kansspel wordt gehouden in de aula van de openbare school aan het Val kenpad in de Merenwijk. Aan vang 20.00 uur. Vegetarisch ln Repelsteel, Breestraat 19, kan vrijdagavond Chinees-vegeta risch worden gegeten, in het kader van de buitenlands-ve getarische vrijdagen. Van half zes tot half acht. Ruilbeurs De Ruilclub Koningskerk- houdt vrijdag de laatste ruil- avond van het seizoen in de V/illem de Zwijgerschool. Ver zamelaars van postzegels, munten, lucifermerken, bank biljetten, ansichtkaarten, aan- tekenstrookjes, stickers en der gelijke zijn van zeven uur af welkom in de school aan de V/illem de Zwijgerlaan 44. LEIDEN - De Leidse studentenroeivereniging Njord heeft op het ogen blik elf roeiers en één stuurvrouw op bezoek uit het Engelse Oxford. Ze zijn studenten van het Jesus College. Njord-lid Annelie Kohl, studente Engels, heeft tydens een bezoek in het kader van haar studie aan Ox ford het contact gelegd en staat daarmee wellicht aan de basis van een geregelde uitwisseling. In elk geval worden er bij Njord, dat in mei 110 jaar bestaat, al plannen gesmeed voor een tegenbezoek aan Engeland. Geheel in de Leids/Oxfordse traditie dus, want zowel de gemeenten als diverse verenigingen onderhouden al jarenlang contacten. De Engelse roeiers/studenten zijn inmiddels ontvangen door mr. Cath, de voorzit ter van het college van bestuur van de Leidse universiteit, en namens het gemeentebestuur door burgemeester Goekoop. Ook hebben ze een bezoek gebracht aan het Heineken-complex in Zoeterwoude. Maar vooral benutten ze hun tijd door gebruik te maken van de Leidse wate ren die uitstekende mogelijkheden bieden om te trainen. Meer dan de roeiers in Oxford ter beschikking staan. Dat komt goed uit, want binne- kort wacht het Jesus College in Oxford namelijk een varsity. Op de foto: de roeiers en hun stuurvrouw, in het Galgewater, (foto Holvast ding kun je altijd nog een keuze maken". Leraar of artiest? Leraar werd hij. "Ik gaf een aantal uren per week les. Op een gege ven ogenblik werd me gevraagd of ik wat mensen aan de univer siteit van Amsterdam kon hel pen. Op het anatomisch lab. Wat bleek? Daar waren ze bezig met het samenstellen van een medi sche atlas. Voor die atlas moes ten tekeningen worden gemaakt, van lichaamsdelen". Tinkelenberg had al snel door dat het een apart vak was, medisch illustrator. "Ja, op de academie heb je ook wel anatomie gehad, maar dit was toch wel wat an ders. Gelukkig werkte er op de universiteit van Amsterdam een tekenares die het klappen van de zweep kende". Mevrouw Blumenthal. "Een oude rot in het vak. Ze was één van de eersten die dit vak beoefende. Van haar heb ik een aantal jaren les gehad. Je krijgt lichaamsde len voorgezet, op sterk water of delen uit een kadaver, en dan luidt de opdracht: zo systema tisch mogelijk tekenen. Ik, die ei genlijk helemaal niet had gewe ten dat dit vak bestond, doorliep na de academie als het ware een nieuwe opleiding. Van de grond af'. Macaber In den beginne vond hij het soms wel eens macaber, het tekenen van een lichaamsdeel. "Maar la ter denk je daar niet meer bij na. Dan let je op de systematiek. En vergeet niet: dit vak kent een ei gen esthetiek". Toen er aan de Leidse universiteit een vacature was, solliciteerde Tinkelenberg. "De hoogleraar in Leiden dacht dat hij z'n slag wel kon slaan met een medisch illu strator, ik bedoel: die weten schapper zag de noodzaak er van in iemand aan te stellen die boe ken kon illustreren en artikelen". Hij was inmiddels al redelijk be dreven. "Ik had al ervaring opge daan in Amsterdam. En dan heb je natuurlijk nog houvast aan de grote voorgangers, wier werk je bestudeerde. Je had bijvoor beeld voor de oorlog in Duits land, Oostenrijk en Amerika gro te artiesten die zich gingen toe leggen op het medische. Mensen die door omstandigheden een verhouding met de wetenschap aangingen. Zoals ik". Toegegeven, die beginjaren wer den misschien soms gekenmerkt door amateurisme, maar: "Ik heb altijd geprobeerd me in te leven in het werk van de wetenschap per. Je moet ook niet denken: Tinkelenberg krijgt de opdracht om een hart te tekenen en dan tekent hij even een hart. Zo g^at dat niet. Je denkt mee met zo'n wetenschapper en hij met jou. Het uiteindelijke resultaat: een LEIDEN Jan Tinkelen berg (62), medisch illustra tor: "Ook in een medische tekening herken ik de per soonlijke toets, het stem pel van de maker". Meer dan dertig jaar werkt hij al bij het Laboratorium voor door Wim Brands Anatomie en Embryolo gie. In het Sylvius Labora torium wordt tot 12 mei werk van hem tentoonge steld. Tekeningen die hij in zijn vrije tijd maakte. Tijdens en na de oorlog zat hij in Amsterdam op de tekenacade mie. Wilde artiest worden. "Wie niet. Maar mijn vader vond dat ik maar naar die academie moest, leren voor tekenleraar. Een vaste baan. En zei hij: na zo'n oplei Een prent van de vroegere rector van het Leidse universiteit, D.J. Kue- nen, die van huis uit bioloog is. Te zien op de tentoonstelling in het Sylvius Laboratorium. Voormalig universiteitsbestuurder Koppelaars, die de bouwzaken van de universiteit moest behartigen. w'eest dan de rechter. Op een be paald moment besef je datje ana lytisch tekent en niet gevoelsma tig. Je bent meer wetenschappe lijk dan artistiek bezig". Vandaar dat hij in z'n vrije tijd de natuur introk en studies ging maken: om de rechterhelft te ac tiveren. "Dan gaat het dus niet om de wetenschappelijke weer gave, maar om de artistieke. Het picturale voert de boventoon. Je ziet een tafereel, vertaalt dat met je eigen waarden, en dan gaat het eindresultaat, het schilderij, een eigen taal spreken. Zo'n medi sche tekening heeft ook wel een eigen taal, bezit zoals ik zei ook een persoonlijke toets, maar het is toch minder vrij". Nog even en Tinkelenberg gaat met pensioen. Terugkijkend: "Ik kan niet zeggen: in die tijd vond ik dit en toen dat. Kjjk, er was sprake van een continu stroom van ontwikkelingen. Golven van energie. Voortdurend was ik in beweging. Dan werkte je met be hulp van de microscoop, dan stond je weer in de operatiezaal". Auteurs "Ik ben niet zo iemand die zichzelf op de voorgrond plaatst. Kan ook niet. Want je werkt in team verband. Je collega's zijn even belangrijk als jij. Ja, die samen werking is hecht. Ik herinner me nog goed dat een hoogleraar sa men met een medewerker bezig was aan een artikel over hartope raties. Het was een goede samen werking geweest en toen het arti kel af was zei de hoogleraar: er zijn drie auteurs en jij bent er één van. Dat vind ik dan wel een mooi compliment". Aan de andere kant: je bent wel vaak op jezelf aangewezen. "Me dische kennis moet je zelf ver werven. Daar komt nog eens by dat de illustratoren niet zijn geor ganiseerd in dit land. In Amerika en Engeland is dat wel het geval. Soms denk ik: je hoort er hier bij. Meer niet. Heel terloops alle maal. Mensen vergeten af en toe dat dit een vak is. Een vak is het natuurlijk wel degelijk. Een moeilijk vak. Met eigen wetten". Nog eenmaal komt zijn grote voor beeld ter sprake: mevrouw Blu menthal. "Het was een strenge vrouw. Ook een gesloten ie mand. Ze werkte volgens het principe: ik geef me voor hon derd procent en als ik m'n werk niet afkrijg, dan ga ik gewoon 's avonds door. Dat had ook wel z'n achtergronden hoor. Ze had haar man, een arts met wie ze veel had samengewerkt, in de oorlog ver loren. Ze stortte zich daarom he lemaal op dat werk. Maar die ge drevenheid, die heb ik altijd be wonderd". De expositie met werk van Jan Tinke lenberg duurt tot 12 mei. Het Syl vius Laboratorium aan de Wasse- naarseweg is dagelijks van acht tot vier uur geopend. Met de paasdagen is het gesloten. (Eustachii) Tekening van een open hart, gemaakt door Jan Tinekelenberg. boek of een publicatie met illu straties". Waarom zou je hersens tekenen als je ze ook kunt fotograferen? - dat wordt hem vaak gevraagd. Ja, waarom? Hij heeft daar natuur lijk goed over nagedacht. Van daar dat z'n antwoord kort, maar helder is. "Een foto is een momentopname van een situatie: het ligt er zoals het er toen, op dat ene moment, lag. De tekening is een optelsom van allerlei indrukken. Een echte compositie. Op een tekening kun je ook dingen weglaten of accen tueren. Dan kan op een foto niet. Kijk, ik wil de fotografie niet wegdrukken, maar deze verschil len bestaan toch wel degelijk". Hand Medisch illustreren lijkt onper soonlijk werk. Zo exact mogelijk iets weergeven. Niets meer en niets minder. "Maar dat is toch niet zo. De persoonlijke toets blijf je houden. Als ik een teke ning zie van bijvoorbeeld een hand, dan weet ik heel vaak: dat heeft die collega getekend. Je ziet het verschil. In Nederland heb je op dit moment zo'n acht medisch illustratoren. Ik herken hun werk direct. Ik zie meteen: dat heeft hij gedaan en die teke ning is door hem gemaakt". Soms krijg je veel vrijheid als me disch illustrator. Als je een zoge naamde 'phantom view' moet maken. Tinkelenberg: "Zo'n 'view' maken is een kwestie van herschikken. Een 'phantom view' is dus een tekening waarbij op fantasieachtige wijze door sneden van een object zijn ge maakt en doorzichtige effecten zijn aangebracht. Geen kwestie dus van: even natekenen". De meest interessante klus: "Heb ik gedaan zo rond '58. Weten schappers onderzochten de af wijkingen van het hart en bestu deerden daarom de ontwikke ling van het hart in de embryo. Ik weet nog dat ik de preparaten te zien kreeg: microscopisch klein. Uren zitten turen voordatje aan de slag durft. Er werden plakjes van het embryo gemaakt, dat wa ren dan mijn voorbeelden. Maar het lukte. Ik heb zelfs nog een techniek bedacht, zodat je dit soort tekeningen in de toekomst sneller kon maken". Door dat medisch tekenen krijg je een grote kennis van het li chaam. En je weet dan op een be paald moment ook dat een mens twee hersenhelften heeft. "Om het maar eens simpel te zeggen: in de ene helft ligt het verstand opgeslagen, in de andere het ge voel. Mijn linkerhelft - en dat is het verstandelijke deel - is de laatste twintig jaar actiever ge-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 4