'Met déze groep kan het klikken Rapport beveelt bundeling van kunstsponsoring aan Bestuur Bioscoopbond stapt vervroegd op John Watts begint met The Cry onderaan de ladder 'Koppen dicht' nog nét heel aardig Al voor f395,- h krvon-ofbrugdeel! Onbekende gezichten in ploeg voor Knokke DONDERDAG 12 APRIL 1984 Kunst PAGINA 27 John Watts: "Fischer-Z heeft zich nooit zo serieus genomen". iroioGPDi (GPD) - Ir» Engeland is John Watts wellicht de meest verguis de rockmusicus van de jaren '80. Britse critici beginnen nu pas te waarderen wat hij in 1979 met de formatie Fischer-Z presteerde. Maar, ook al wordt daar door het toonaangevende station Radio One om gevraagd, hij weigert om nu nog eens composities als The Worker en Remember Russia op nieuw uit te brengen, omdat hij toen „zijn tijd ver vooruit" zou zijn geweest. Inmiddels verwierf hij op het Eu ropese vasteland een groot pu bliek - met een optreden op het Pinkpopfestival '81 als kwantita tief hoogtepunt. Het uitblijven van erkenning, thuis in Enge land, deed hem een punt zetten achter Fischer-Z en als soloar tiest met wisselende begeleiders heeft Watts nu zijn derde project onder handen: The Cry. Hiermee keert hij terug naar simpele mu zikale concepten, in tegenstel ling tot de voorganger, The Ice berg Model, een grijs bombasti sche muzikale uitwerking van een psychologisch drama. Dat deed overigens nog eens een schepje op zijn intellectuele ima go, dat er bij het Britse publiek absoluut niet in gaat. Na Sex Pi stols, Pub Rock, en New Wave zijn schijnbare eenvoud en anti- intellectualisme daar voorwaar den voor erkenning geworden. John Watts: „Toch houd ik van The Iceberg Model. Ik geloof meestal in mijn eigen werk, ook hierin. Het is natuurlijk allesbe halve een commercieel project geweest, dat was de bedoeling ook niet. Maar dat het niet voor de hitparade geschreven is, zegt niets over de waarde. Ik vond het nodig om eens op die manier te onderzoeken hoe het leven in el kaar stak". - Na The Iceberg Model verloor je je contract met EMI, maar niet alleen in zakelijk opzicht nam de interesse af je dreigde ook je pu bliek te verliezen. „Gedeeltelijk, ja. Daarom heb ik de bewuste beslissing genomen om verder te werken met een minder complexe muzikale vorm. In elk geval muziek die op zichzelf staat en niet - zoals The Iceberg Model - muziek die met een vi sueel aspect als theater samen zou moeten gaan. The Cry is meer gebaseerd op ritme". Daarmee keer je min of meer te rug naar de formule van Fischer- Z „Dat is wel zo, maar de Fischer-Z- puzzel heeft nooit helemaal ge past. Waarom precies weet ik niet, maar er is altijd iets misge- weest met Fischer-Z. Het klopte door Henk Linse niet. Het publiek waardeerde Fi scher-Z op sommige plaatsen weliswaar, met name in Holland. België, Duitsland en Portugal, maar elders absoluut niet". - In de afgelopen jaren heb je veel geklaagd over het onterechte in tellectuele imago waarmee je op gezadeld werd. Zie je dat nog al tijd als de voornaamste reden voor het uitblijven van succes in bijvoorbeeld Engeland? „De meeste artiesten doen geen moeite meer om te experimente ren als ze al succes hebben. Als een formule aanslaat, houden ze die vast en stellen verder geen vragen meer. Andere bands die zich tegelijk met Fischer-Z ont wikkelden, zoals U2 en The Sim ple Minds, zijn op dezelfde voet doorgegaan zodra ze succes had den. Een zwakte van Fischer-Z was, dat Fischer-Z niet in zich zelf geloofde. Dat zelfvertrouwen was er bij U2 en Simple Minds wèl Gezichtsverlies We waren op het continent wel po pulair en de platenmaatschappij heeft ons vervolgens verboden om in kleine zalen in Engeland aan onze reputatie te bouwen, al thans ze weigerden elke mede werking. Daar waren we in hun ogen te groot voor, optreden in het kroegencircuit zou gezichts verlies betekenen en daarom ad viseerden ze ons om verder naam te maken door singles uit te brengen. Ze begrepen niet hoe belangrijk die kleine concertjes kunnen zijn". „En met The Cry ben ik dan ook bereid om weer onderaan de lad der te beginnen. Met de debuu telpee Word Salad ging het overi gens ook zo slecht nog niet. Die plaat werd modieus gevonden en gedraaid door bekende disc-joc- keys zoals John Peel. Pas daarna ging het mis". - Een zeer matige tweede elpee ver sterkte dat. „Het is ook wel aan onszelf te wij ten geweest. We geloofden niet in de groep en zagen Fischer-Z altijd al als iets tijdelijks. On danks wat buitenstaanders ervan dachten; de fans hebben Fischer- Z altijd veel serieuzer genomen dan de leden van de groep zelf „Met The Cry probeer ik dat te voorkomen. Nu zie ik de groep steeds als uitgangspunt, die groep mensen is het belangrijk ste. Daar moet het klikken om uiteindelijk enig zelfvertrouwen te kunnen uitstralen. Ik wil niet meer als kien en berekenend overkomen, maar als expressief en in staat om mezelf te laten gaan". - Net als jouw teksten, wordt je loopbaan gekenmerkt door een vreemde combinatie van opti misme en pessimisme. Je kunt uren praten over wat er allemaal is misgegaan en toch heb je steeds een groot vertrouwen in de vol gende stap. „Ik geloof dat wat ik doe erg goed is. En anders zou ik er wel mee stoppen. Soms benader ik de dingen om me heen op een vrij theoretische manier, maar aan de andere kant kan ik ook behoor lijk emotioneel zijn. Ik denk dat ik nog steeds niet de juiste for mule heb gevonden, waarin ik die twee benaderingen kan com bineren. Het is alsof ik nog niet ben begonnen". - Dat is niet direct een goede recla metekst voor de eerste plaat die je met The Cry zojuist hebt ge maakt. The Cry: John Watts (gitaar en zang). David Graham (has), Mike Benn (toetsen) en Theo Thunder (slag werk), is volgende week in Neder land: op 22 april in de Vrije Vloer in Utrecht en op 24 april in Paradiso, Amsterdam. „Nee, maar de vorm die ik dit jaar heb gekozen vind ik wel de meest bevredigende manier van werken tot nu toe. De energie die tijdens kleine Cry-concertjes in Engeland op het publiek over sloeg, heeft mijn vertrouwen ge wekt. Daar zal ik voorzichtig mee omgaan en niet de boel weer zo overhaasten als ik tot nu toe ge daan heb. Zes platen in vijf jaar was gewoon te veel. Na die vijf jaar heb ik nergens spijt van, al leen dat ik het te snel gedaan heb was fout". Je stijl van tekstschrijven, met veel sarcasme naar je omgeving kijken, dat is in die vijf jaar nooit erg veranderd? „Dat klopt. Maar in een nieuwe song als 'Dreamland' valt toch een heel andere invalshoek te be speuren. Akkoord, ik kies dezelf de onderwerpen als altijd en sar casme is een vorm van humor die ik graag hanteer. Maar op Quick, quick, slow', de elpee van The Cry, doe ik het in de vorm van menselijke verhaaltjes in plaats van via theoretische ver handeling". ,,'Dreamland' is bijvoorbeeld een anti-oorlogsong. Vroeger zou ik die oorlog zelf als onderwerp ge kozen hebben. Hier vertel ik het verhaal van een vriend van mij, die soldaat is. Hij was gestatio neerd in het Midden-Oosten, vlak bij de kust. Op zekere dag betrapte hij zichzelf erop, dat hij allerlei dingen deed die je nor maal in je vakantie doet: hij zat op het strand, in de zon, keek naar de horizon en tekende iets in het natte zand het enige ver schil met een vakantie was ech ter dat hy niet met een stokje maar met de loop van een geweer zat te tekenen en dat hy groene kleren aan had". ,Het was net de fantasie van een klein kind en hij was ervan over tuigd dat hij droomde - net als het thema in de film The Deer- hunter. Je zou kunnen zeggen dat ik zodoende mijn onderwer pen wat positiever benader. Met Fischer-Z, met name in songs als Cruise Missiles, was het allemaal pure ellende wat de klok sloeg. Nu is het meer obscuur, minder ..Een ander voorbeeld is de 'No ti me for love'-song, die had ik vroeger waarschijnlijk „Onder drukking in Zuid-Amerika" ge noemd. Dat gaat over een meisje waarover ik in een tv-documen- taire heb gezien, die in ellendige omstandigheden leeft en werkt, maar toch een zeker geluk vanuit zichzelf weet te putten. De oorza ken van haar ellende liggen op een politiek vlak - maar de be schrijving vanuit haar persoon lijke leven geeft het leed mis schien wel sterker aan. terwijl de song bijna gelukkig klinkt. Ze verzekert zichzelf dat doorgaan wel degelijk zin heeft, dat het le ven ondanks alle ellende om haar heen de moeite waard is. Ze heeft vertrouwen en houdt vast. Dat is ook autobiografisch - op die manier kan ik in mijn teksten veel meer van mezelf kwijt dan in een propaganda-achtige tekst als Cruise Missile, waarin ik drie jaar geleden waarschuwde dat die verdomde kruisraketten bin nen vijf jaar geplaatst zouden kunnen worden" Koppen dicht (Noises Off) van Mi chael Frayn in de regie van Wil lem Nijholt. Met Rijk de Gooyer, Frederik de Groot, Dolf de Vries, Sure Broks, Pieter Lutz, Marlies van AIcmaer, Margreet Heems kerk, Michiel Kerbosch en Kees ter Bruggen. Gezien op 11 april in de Leidse schouwburg. LEIDEN - 'Koppen dicht' heeft een dubbele bodem. In de eer ste scène wonen we de laatste repetitie by van de klucht 'Neuzen af, waarmee toneelge zelschap 'Snater' dan enige tijd op tournee gaat. De tweede scène speelt achter het toneel: we zien de theatermachinerie van de andere kant, terwijl hoorbaar de klucht 'Neuzen af voor een publiek wordt ge speeld. In de derde scène zien we 'Neuzen af nog eens, maar dan in de zoveelste voorstel ling, waarin veel geschmierd wordt en alles fout gaat. Een stuk-in-een-stuk dus; maar het i deze opzet is te vens, dat er hierbij als het ware van een tweede publiek sprake is - zeg maar een 'impliciet' publiek. Door de eerste scène weet het 'echte' publiek, hoe de 'Neuzen af moet verlopen. Als het 'ech te' publiek dan ook kan zien (in de tweede scène), hoe het ach ter het toneel er aan toe gaat en een en ander dreigt mis te gaan, krijg je een leuk samen zweerderig sfeertje: dat 'impli ciete' publiek wordt toch maar mooi beduveld, denkt het 'ech te' publiek. Maar dan komt de derde scène, waarin 'Koppen dicht' op de rand van de banale afgrond ba lanceert. 'Echt' en 'impliciet' publiek vallen namelijk min of meer, maar gelukkig niet ge heel en al samen. De mensen in de zaal krijgen de zoveelste voorstelling te zien, die zo langzamerhand een wanverto ning is geworden. Doordat de 'echte' mensen in de zaal we ten, dat er van alles misgaat en er van het aldus gespeelde stuk niets klopt, blijft het aardig. Het is dus deze bewuste dubbele bodem, die het stuk redt. Als geheel genomen bezit 'Koppen dicht' derhalve een ingebouwd mechanisme, waarmee het zich zelf relativeert. Dat zou nog veel beter uit de verf kun nen komen, als er in de tweede scène (de scène achter het to neel) minder kluchtig gespro ken en gespeeld zou worden. Het acteertechnisch belangrij ke verschil tussen spelen voor en achter het toneel laat nog wel eens te wensen over. Het is de zwakke plek van deze voor stelling, waarvoor alle spelers op hun hoede moeten zijn; an ders verdwijnt het relative ringsmechanisme en wordt het stuk ongeloofwaardig. Het is nog nèt heel aardig. WIJN AND ZEILSTRA DEN HAAG (ANP) - Richt de „B.V.- Kunst" op, een bureau dat actief kan bemiddelen tussen het bedrijfsleven en de kunstwereld. Op die manier worden de voor kunst beschikbare financiële middelen van het bedrijfsleven en de culturele projecten beter op elkaar afgestemd. Daartoe heeft het bureau Knapper en McAlley B.V. geadviseerd. Dit onderzocht in opdracht van het ministerie van Welzijn. Volksge zondheid en Cultuur hoe men in ons land denkt over kunstspon- De oprichting van het bureau wordt door het ministerie de be langrijkste conclusie van het on derzoek genoemd. Het gaat bij kunstsponsoring, zo bleek ver der, om betrekkelijk kleine be dragen en om incidentele en marginale activiteiten. Daarbij hebben beide „partijen" voor keur voor het vrijblijvende, tijde lijke contract. Bedrijven die al kosten van kunstprojecten dra- 'gen, voorzien toename van dit Anton-Wachterprijs voor Tessa de Loo DEN HAAG (GPD) - De Anton-Wachterprijs 1984 is toegekend aan Tes sa de Loo voor haar verhalenbundel ,De meisjes van de suikerwerkfa- briek'. Het is een tweejaarlijkse prijs voor debuten, die eerder werd toegekend aan Frans Kellendonk, Patricio Canaponi (A. Th. F. van der Heijden) en Peter Brugstedde. De Anton-Wachterprijs, bestaande uit 1500 gulden en een replica van het Anton-Wachterbeeld van Suze Berk hout, zal op 5 mei 1984 in Harlingen aan Tessa de Loo worden uitge reikt. De jury bestond uit Maarten 't Hart, Ko Pop, Martin Ros en Nico Scheepmaker, met Hans Oele als secretaris ADVERTENTIE Uw natuurlijk gebit behouden: Het wordt nu voor bijna iedereen mogelijk zijn eigen tanden en kiezen met kronen te behouden Rehadent BV levert u in samenwerking met ervaren Nederlandse tandartsen een kroon- ot brugdeel voor slechts t. 395,-. Ook in uw omgeving kunt u zich kosteloos en geheel vrijblij vend door één van deze tandartsen laten adviseren over een eventuele behandeling Vraag uitgebreide informatie Wi k w aan of bel voor inlichtingen M f\£j I4U01 1 Ö.Y* werk. Ongeveer de helft van de ondernemingen die nog niet sponsoren, verwacht wellicht in de toekomst er iets aan te gaan doen. In de praktijk wordt een professio nele aanpak gemist, aldus het rapport. Het is hap-snap-werk. Bedrijven baseren zich bij spon soring op een toevallig aanbod van kunstprojecten, terwijl kunstinstellingen ternauwer nood weten hoe ze sponsorgeld kunnen aanboren. Alle betrokkenen zijn het er over eens, dat kunstsponsoring nooit mag leiden tot het afschuiven van de eigen verantwoordelijk heid van de overheid voor het be houd en stimuleren van de kunst. Tegelijkertijd mag de eer ste verantwoordelijkheid van de kunstinstellingen voor de in houd en de kwaliteit daarvan, niet worden aangetast. De B.V. - Kunst moet een onafhan kelijke, marktgerichte organisa tie zijn, die los van de overheid staat. Een raad van advies kan bestaan uit afgevaardigden van deelnemende kunstinstellingen, bedrijven die sponsoren en de overheid. Bedrijfsleven en kunstinstellingen moeten dit bu reau gezamenlyk financieren, zo wordt gesteld. Om het bureau van de grond te krijgen, zal fi nanciële steun van de overheid waarschijnlijk noodzakelijk zijn. Knapper en McAlley B.V. hield het onderzoek onder 107 kunstin stellingen, 102 bedrijven, 25 me dia, 340 kunstconsumenten en een aantal gemeenten en politie ke partyen. Sponsoring wordt meer en meer geaccepteerd, ze ker ook door het publiek; de me dia laten zich er minder positief over uit, aldus het rapport. Piet van den Ende eindredacteur Achter het Nieuws HILVERSUM (ANP) - Piet van den Ende (49), directeur radio by de Vara, wordt per 1 juni eindre dacteur van het televisie-actuali teitenprogramma Achter het Nieuws. De redactie van AhN stemt unaniem in met zijn be noeming. Dit heeft de Vara giste ren meegedeeld. In september 1983 deed zich een conflict voor rond de benoeming van Jan Nagel, hoofd informatie ve programma's, tot tijdelijk waarnemend eindredacteur van Achter het Nieuws na het vertrek van Joop van Zijl naar het NOS- journaal. Dit conflict leidde tot een tijdelijke - korte - opheffing van deze rubriek door de leiding van de Vara. Wie Van den Ende opvolgt als di recteur radio, is nog niet bekend Van den Ende kwam in 1963, na negen jaar bij Het Vrije Volk te hebben gewerkt, by Dingen van de Dag, de radio-actualiteitenru briek van de Vara. In 1966 ging hij naar Het Parool, in 1968 werd hij docent aan de School voor de Journalistiek in Utrecht en in 1978 werd hij directeur radio bij de Vara. HILVERSUM (GPD) - „Een jon ge, veelbelovende ploeg". Zo omschrijft de VARA de drie ar tiesten die deze omroep zullen vertegenwoordigen op het mu ziekfestival om de Knokke Cup 1984. Die ploeg bestaat uit Karin Bloemen, Astrid Marz en Humphrey Campbell. Het festi val wordt van 2 tot en met 7 juli gehouden in het Casino van de Belgische badplaats Knokke. De VARA doet voor het derde achtereenvolgende jaar mee. Ploegleider Willem van Beusekom deelde gisteren by de presentatie van het VARA-team mee, dat er evenals voorgaande jaren veel werk van de selectie is gemaakt. „Om de geschikte kandidaten bij elkaar te krijgen hebben we stad en land afgereisd en veel mate riaal beluisterd. We hebben in de eerste plaats gelet op de zang kwaliteiten. Omdat in Knokke ook de teampresentatie wordt beoordeeld, is eveneens ge streefd naar het bereiken van een zo evenwichtig mogelijke een heid. Ik denk dat we daar heel aardig in zijn geslaagd. We heb ben een team waar we dan ook goed mee aan de gang kunnen". Van het drietal dat onder de VA- RA-vlag gaat optreden is Karin Bloemen het meest bekend. On der meer door haar bijdrage in de musical ,De zoon van Louis Da vids', waarin zij acteert en zingt Ook viel zij op door een rolletje in de film .IJssalon' van Roeland Kerbosch. Daarnaast heeft Karin Bloemen diverse malen in be scheiden mate haar opwachting gemaakt voor radio en televisie. Momenteel doorloopt zij de laat ste fase van de Academie voor Kleinkunst in Amsterdam. De andere deelnemers zijn bij het grote publiek nog volstrekt on bekenden. Humphrey Campbell, in Suriname geboren en sinds 1974 woonachtig in Nederland, is vier jaar zanger geweest bij de Surinaamse groep Oscar and the Twinkle Stars. Ook trad hij enke le malen op bij het VARA-dans- orkest en in diverse combo's. NEIL DIAMOND - De Ameri kaanse zanger Neil Diamond komt voor enkele concerten naar Europa. In het Londen- se Earls Court treedt hij van 23 tot 28 juni zes maal op. Het Nationaal bespreekbu reau in Laren heeft enkele honderden kaarten ter ver koop. Astrid Marz heeft haar eerste artis tieke stappen gezet by de groep Sommerset. Vijf jaar lang was zy de zangeres van deze formatie Astrid Marz beoefent het zingen nog niet beroepshalve. Zij hoopt door het Knokke-festival op een doorbraak zodat zij haar kantoor baan kan opgeven. Het VARA- team weet zich tijdens de voor bereidingen en in Knokke verze kerd van een professionele on dersteuning. Naast ploegleider Willem van Beusekom treedt Barry Stevens als choreograaf op en dirigeert Rogier van Otter loo.Nogal opmerkelijk is het tijd stip waarop de VAR A-televisie aandacht zal schenken aan het festival. Pas op vrijdag 13 juli - bijna een week na de finale - worden onder regie van Bertie Gaarkeuken beelden van het evenement op het scherm ge bracht. Han van Essen, hoofd amusement van de VARA-televi- sie daarover woensdag: „We heb ben geen uitzendtijd tijdens de finales. Eerlijk gezegd treur ik daar ook niet zo om, want vorig jaar zaten we opgezadeld met nogal saaie beelden van de fina le-avond. Veel gepraat van de presentator en steeds maar weer die rij juryleden in beeld. We la ten ditmaal de actuele verslagge ving aan de kranten en komen op de dertiende dan met een docu mentaire-achtig programma. Dat geeft je meteen de mogelijkheid het publiek wat betër kennis te laten maken met de Nederlandse deelnemers" De VARA-radio opereert iets ac tueler. In totaal staan drie uitzen dingen van elk een uur gepro grammeerd. De eerste wordt en kele uren voor de laatste finale- avond uitgezonden. De twee ove rigens uitzendingen zijn gepland voor 14 en 21 juli Aan de compe titie om de Knokke Cup nemen ditmaal twaalf ploegen deel. Naast de organiserende omroep BRT heeft Belgische een Waals team in de strijd. De overige deelnemers komen uit Neder land, Italië, Portugal, Zwitser land, Engeland, Ierland, Zwe den, Denemarken, Finland en Roemenie. De opzet van de Knokke Cup heeft enige wyzi- ging ondergaan. Na drie voorron den, waarin elk vier teams hun opwachting zullen maken, volgt een ploegenfinale. Op de laatste avond van het festival wordt een individuele finale gehouden. Uit elk team zal daartoe de beste ar tiest worden aangewezen door de persjurv AMSTERDAM (ANP) - Het hoofd bestuur van de Nederlandse Bio scoopbond (tien leden) is ver vroegd opgestapt. Het dagelijks bestuur behartigt tot de volgen de bondsraad in juni de lopende zaken. Directeur P. Meerburg van het gelijknamige bioscoop- concern en tevens penningmees ter van de bond heeft dit gisteren bevestigd. Het hoofdbestuur zou normaal in juni zijn afgetreden. De bioscoopbond hield in Zeist een hoorzitting over onder ande re de plannen van het bestuur tot' vereenvoudiging van de bonds- structuur. Ook kwam het be stuursvoorstel ter sprake om door heffing van een kwartje per bioscoopkaartje een fonds te stichten voor noodlijdende cine- mabedrijven. Verder werd gede batteerd over de verlaagde toe gangsprijs op maandagavond in ongeveer 50 bioscopen in de gro te steden. Meerburg wilde niet zeggen om welke reden precies het hoofdbe stuur, uit eigen beweging overi gens, is opgestapt. Wel is duide lijk dat het bestuur tijdens de hoorzitting veel kritiek te horen kreeg. Een voorstel om een fonds voor noodlijdende bioscopen te stichten, haalde het niet. De Ne^ derlandse bioscoop heeft het erg moeilijk. Maandag werd bekend dat het bezoek aan bioscopen in de eerste twee maanden van dit jaar 35 procent minder was dan in du vergelijkbare periode 1983 Het dagelyks bestuur van de bio scoopbond bestaat uit J. Wolff. R. Wijsmuller (filmverhuurder), Rob Houwer (filmproducent). P Meerburg (bioscoopexploitant) en bondsdirecteur J van Taalin gen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 27