KITS De ware dichter zwoegt een rubriek voor jongeren Deze maatschappij De toekomst aan de jeugd CIA moet mijnen leggen staken WOENSDAG 11 APRIL 1984 Varia PAGINA 13 Zondagmiddag moest ik in 'Kom 'ns langs in Des Indes' van Karei Prior het gesproken portret van Linda van Dyck uitspreken. De tekst stond van A tot Z op papier, dus zenuwachtig voelde ik mij niet, maar toch vroeg ik mij nieuwsgie rig af of de blaadjes papier niet in mijn handen zouden trillen en daarmee, onhoorbaar voor de ra dioluisteraars maar wel zichtbaar voor het zaaltje vol publiek, mijn klaarblijkelijk toch aanwezige ner vositeit zouden verraden. Trouwe lezers zullen zich herinne ren dat ik twee maanden geleden, na een avond over Het Fatsoen in Paradiso, over het merkwaardige feit schreef dat sommige optreden den wel met vaste stem hun tekst oplazen maar hun velletjes papier intussen met trillende handen vast hielden. Ik kreeg toen enkele reac ties, die ik u nu, nadat ik dit pro bleem weer eens aan den lijve heb ondervonden (mijn handen trilden niet of nauwelijks zichtbaar, ik voelde de trilling echter wel op de loer liggen maar was zo wijs de ge lezen blaadjes op de grond te laten dwarrelen en ze niet onder de nog te lezen blaadjes te willen hergroe peren), wil voorleggen. Mevrouw L. van der Meer-Veld- kamp uit Terwispel veronderstelt dat iemand die in het openbaar moet spreken wel geconcentreerd is op zijn stemgeluid, maar meestal niet op zijn handen. Als hij zich op zijn handen concentreerde zou hij daar wel degelijk invloed op kun nen uitoefenen. „Verder geloof ik", schrijft zij, „dat een mens zich nooit helemaal in de hand heeft als hij in de piepzak zit. Er is altijd wel iets waardoor hij zich, voor een CLandachtige toeschouwer, ver raadt. De één krijgt trillende han den, de ander zwetende handen, weer een ander kan last hebben van zweetdruppels op de bovenlip, ook al weet hij ogenschijnlijk z'n stem dan toch nog zacht en vast te laten klinken. Ik meen dat u tot de laatsten behoort, zoals ik me van een Sonja Barend-uitzending nog meen te herinneren". Sjef Boon uit Donkerbroek schrijft dat hij eens van een beroeps-poker speler heeft gehoord dat het succes van pokeren afhangt van de mate waarin je in staat bent je tegen stander psychologisch te ontmaske ren. Iedereen laat wel op de een of andere manier de 'spanning' van het ogenblik zien: een knippering van het oog, een trillend neushaar- tje, of bijvoorbeeld de vingers die de kaarten doen vibreren. Een scherp oog breekt door iemands 'pokerface' heen, was de mening van die pokerspeler. Het lichaam, schrijft Sjef Boon, zal elke aanslag die op hem gepleegd wordt op zijn eigen manier trach ten te pareren. De spanning waar aan men zich blootstelt zal een ei gen reactiepatroon vertonen. Spre kers die gewend zijn in het open baar te spreken, hebben flink met hun stem geoefend. Hun stem zal dus niet hun zwakste plek zijn en een trillende stem komt als reactie patroon niet als eerste in aanmer king. ,Jils schrijvend columnist acht ik u vaardiger met de pen als met de stem. Misschien is uzelf ook uw krakende stem opgevallen tij dens uw optreden in de 'Sonja op dinsdag show' over Wibo van de Lindes euthanasieverslag?". Coby Overduin uit Enschede meldt tenslotte dat zij als psychomoto risch therapeute dagelijks te ma ken heeft met bewegingsgedrag, ook wel lichaamstaal genoemd: „Onze cultuur is er één van het woord. Meningen, manipulaties, onzekerheden, leugens, dubbelhe den, diplomatie worden door het woord geuit. We zijn zó gebiolo geerd door het woord, dat er aan andere signalen nauwelijks aan dacht wordt besteed". We zijn van ons lichaam ver vreemd. en merken dat pas als we er last van krijgen, schrijft ze. Ons li chaam vertikt het langer, we krij gen psychosomatische klachten. Wel hebben we geleerd deze signa len zo goed mogelijk te verbergen, zodat ze alleen opvallen als we er speciaal op letten of als ze versterkt worden (door een blad in de hand te hebben). Dat er verschil is tussen het hante ren van de stem en de lichaamstaal ligt aan het spanningsveld tussen het geleerde en gecontroleerde (de taalhantering) en het niet geleerde (eigene) en ongecontroleerde (het uitdrukkingskarakter van het be wegen). Dat de een wel trillende handen vertoont en de ander niet is afhankelijk van de mate waarin zij zich door anderen laten beïn vloeden. Is de invloed van die anderen over heersend, dan legt ook het aange leerde (de taaihantering) het af, maar is die invloed iets minder, dan zien we tegenstrijdig bewe gingsgedrag, namelijk trillende handen en vaste stem. Een van de belangrijkste signalen, schrijft Co by Overduin, is de ademhaling. „Schakel bij stress-situaties over op buikademhaling (bij de inademing de buik uitzetten), dan houd je het hoofd koel en de voeten warm". Redactie: Annemiek Ruygrok telefoon 071-144941, toestel 243 Al was het aantal inzendingen niet overweldigend, KITS is deze week toch gewijd aan HET GEDICHT. Wim Brands schreef een bijdrage over de totstandkoming van gedichten en schreef er zelf ook één. De twee dichters in de dop die hun produkten opstuurden, worden beloond met plaatsing daarvan. Even voet ik me blij want jij hoorde bij mij en toen ik net aan dat idee gewend was besefte ik pas je hoort niet bij mij ik laat je vrij Anne-Marie van der Sluis Ik ben het niet eens met deze maatschappij. Ik mag demonstreren, dat wel, zoveel ik wil. Maar wie luistert er non naar mij? Stemrecht heb ik immers nog niet, dus voorlopig ben ik niet belangrijk. In deze maatschappij zijn alleen de rijken belangrijk, niet de armen. Alleen de wapens zijn belangrijk, niet de levens. Alleen de afval vaten zijn belangrijk, niet de vissen. Alleen de nummers zijn belangrijk, niet de mensen. Deze maatschappij heeft allerlei termen verzonnen, zodat ze mij niet serieus hoeft te nemen: puberteit, depressiviteit, onnozelheid enz. Eén term kent ze echter niet, die wil ze liever niet kennen: de waarheid. Cathy Wansink Ik ben vergeten of het een Japans, Chinees of Fins verhaal is, maar de inhoud ken ik nog goed: een kunstenaar wordt bezocht door een man die een tekening van een haan wil. Komt voor elkaar, zegt de kunstenaar, maar ik heb wel tijd nodig. Een jaar om precies te zijn. Een jaar voor een tekening van een haan, het lijkt een lange tijd, maar goed: zo'n kunstenaar kun je beter niet tegenspreken, dus komt de man een jaar later weer terug. En, wil hij weten, is het gelukt? Even geduld, antwoordt de kunstenaar, ik pak dadelijk papier en tekenmateriaal. Dadelijk? Wil hij soms beweren dat hij de hele tijd..! En ja hoor, de kunstenaar pakt papier en gaat tekenen. In no time heeft hij een haan getekend, een prachtige haan. De opdrachtgever verbaasd. Als hij zo snel een zo mooie tekening kan maken, waarom heeft hij dan een jaar geleden niet meteen een haan op het papier gezet? De kunstenaar staat op, loopt naar de kast, opent die, en wat ziet de opdrachtgever. Uit de kast vallen talloze tekeningen. Van hanen. Samuel Beckett, een Ierse schrijver uie in Frankrijk woont en werkt, vernam op een dag dat een kleine uitgeverij een poëzie-wedstrijd had georganiseerd. De beste inzending zou worden gedrukt. Eén dag tijd had hij nog om het gedicht te schrijven. Hij toog aan het werk. Schreef een lang gedicht binnen de tijdslimiet en zorgde ervoor dat zijn inzending op het goede adres werd afgeleverd. Hij won. Verbazing alom. Maar schreef Beckett dit gedicht wel in één nacht? Feitelijk wel. Maar welbeschouwd ook niet natuurlijk. De vondsten waarmee Beckett zijn werk lardeerde - de felgekleurde rozijnen in de pudding zogezegd - bedacht hij heus niet al schrijvende. Natuurlijk, op dat ene moment schreef hij ze op, maar ze spookten al veel eerder door z'n hoofd. Eerst waren ze stil aanwezig, verscholen in uithoeken van z'n hersens. Lanpaam ontwaak ik uit een droom jouw handen voel ik langzaam verdwijnen evenals jouw aanwezig heid ik draai me om en kijk je aan ik weet het het is tijd om te gaan Anne-Marie van der Sluis Als ik je na een tijd weer zie mijn handen door je haar laat gaan dan besef ik dat ik je heb gemist als ik je dat wil zeggen willen mijn lippen niet bewegen je kijkt me aan en ik laat mijn ogen spreken jij kust me en laat je mond spreken. Anne-Marie van der Sluis Samuel Beckett: gedicht in één dag. Later werden ze steeds luidruchtiger. Hinderlijke vliegen. Gevangen onder een stolp. Ik ga jullie niet opzadelen met een moraal. Nergens voor nodig. Ook zo is wel duidelijk dat alles schijn is. De dichter(es) die op een herfstige middag bij het open haardvuur gezeten het ene prachtige vers na het andere schrijft alsof hij of zij boontjes aan het doppen is, nou, die man - of vrouw - bestaat niet. Oké, misschien bestaat zo iemand wel, maar aan de producten van zo'n persoon zou ik maar niet teveel waarde hechten. Door een holle pijp roepen: "Ik hou van jou, zet me niet in de kou". Leuk hoor, André Hazes zou ermee uit de voeten kunnen, maar dichtkunst is het niet. De ware dichter zwoegt en spant zichzelf voor de kar, die door de vette modder moet worden getrokken. Laten we tenslotte niet vergeten wat de Amerikaanse schrijver Truman Capote ooit zei: als God je een gift schenkt, krijg je tegelijkertijd een zweep. Voor de Engelstaligen onder ons: When God hands you a gift, He also hands you a whip. En als die zweep neerkomt - When the whip comes down, zoals Mick Jagger zingt - nou, dan kan de verzenmaker zich bergen. Z'n hele wereld in duigen. O zo mooi leek het gedicht, maar bij nader inzien: pulp. Ik hou van jou, zet me niet in de kou. Maar wij, de lezers, hebben daar natuurlijk eigenlijk niets mee te maken. Kijk, of hij z'n gedichten nou hongerend op een zolderkamer schrijft, of aan het open haardvuur van een Wassenaarse villa - niets mee te maken. Of zij haar gedichten nou schrijft met haar voeten in een zinken emmertje, of op de wc - zal ons een zorg zijn. Als het maar een mooi gedicht is. Kome er schoonheid uit de pen. Doet er niet toe wat voor pen. Hema-pen, Parker - de dichter ziet maar, als de gedichten ons maar raken. Als zwepen. WIM BRANDS (Illustratie: Bert Bljlafe) De toekomst aan de jeugd Zijn woorden zitten vast aan kauwgom Dikke tas achterop een te grote fiets Onbereikbare idolen bevolken zijn godendom Hij is op weg naar de toekomst, op weg naar niets De schoolagenda zijn bijbel, eigenhandig volgeschreven Zijn eerste liefde, het eerste litteken Nu nog slaat hij stof weg, want voor hem een heel leven Maar nog even en dan het besef: onbenullig deel van een keten Op z'n veertigste moegestreden, het vuur uitgedoofd In de tredmolen zingt hij dagelijks hetzelfde lied van verlangen Over een tijd zo onbereikbaar dat niemand hem gelooft Over dé tijd waarin hij de bui nog niet zag hangen WIM BRANDS André Hazes: "Ik hou van jou, ik blijf je trouw". UrchiefTotol WASHINGTON/ROME (AP/AFP) - De Amerikaanse Senaat heeft gisteren een resolutie aangeno men, waarin wordt aangedron gen op beëindiging van de CIA- hulp bij het leggen van mijnen in Nicaraguaanse havens. De reso lutie werd met 84 tegen 12 stem men aangenomen. De resolutie was een compromis tussen de mocraten en republikeinen. De republikeinse meerheid in de Senaat besloot het voorstel te steunen, toen senator Edward Kennedy bereid was om zijn voorstel voorlopig aan te hou den. Het voorstel van Kennedy beoogt de regering Reagan ertoe te bewegen terug te komen op haar besluit om twee jaar lang geen uitspraken in deze kwestie van het Internationale Hof van Justitie in Den Haag te erken nen. (Amerika zal hooguit advo caten naar Den Haag sturen om de bevoegdheid van het Hof te betwisten, zo berichtten wij gis teren). De republikeinse senator Pressler zei dat Reagan de republikeinen in een lastig parket had gebracht. De republikeinen hebben het Midden-Amerika-beleid van Reagan steeds ondersteund. Alfonso Robelo, de politiek leider van de oppositiebeweging Arde (van Eden Pastora) heeft in Ro me bekendgemaakt dat zijn be weging bereid is onmiddellijk het leggen van mijnen te staken als de Sandinistische regering bereid is over zes punten betref fende het organiseren van de ver kiezingen te spreken. De Arde, die ca 8.000 gewapende man schappen in het zuiden en het centrum van het land heeft, eiste alle verantwoordelijkheid op voor het leggen van mijnen in de haven van Corinto aan de Stille Ocaan en van El Bluff aan de At lantische Oceaan. Van de te bespreken punten noem de hij het organiseren van de persvrijheid het belangrijkste. De andere vijf punten zijn deel neming van allen zonder uitzon dering aan de verkiezingen, beëindiging van de overheersing van de Sandinistische partij over staat en leger, Latijnsamerikaans toezicht op de verkiezingen, her stel van alle burgerlijke vrijhe den en beëindiging van de staats- onderdrukking. Maandag had een fractie van de Ni caraguaanse democratische con servatieve partij van Nicaragua in Managua een lijst van acht voorwaarden - waaronder pers vrijheid - aan de Sandinistische regering ingediend met het oog op eventuele deelneming aan de in november te houden verkie zingen. Het hoofd van de Sowjet-delegatie bij de Verenigde Naties heeft gis teren gezegd dat Moskou een Ni- caraguaans verzoek om de mij nen op te ruimen in overweging zou nemen. Maar hij merkte te vens op dat Frankrijk al had aan geboden mijnenvegers naar Ni caragua te zenden. HAARLEM (GPD) - De Verenig de Nederlandse Uitgeversbedrij ven (VNU) zijn optimistisch over de gang van zaken dit jaar. Opti mistischer ook dan in het van daag verschenen jaarverslag nog wordt aangegeven. Wordt daarin nog gesproken over een aarze lend marktherstel, nu zegt het bestuur dat 1984 al weer beter gaat dan 1983 en zelfs beter dan eind december werd begroot. Tijdens een toelichting op het jaarverslag vertelde bestuurs voorzitter drs. P. Emondts dat aan het begin van het jaar de in druk bestond dat de advertentie bezetting van de door VNU uit gegeven dagbladen en tijdschrif ten mogelijk nog een paar pro cent zou dalen. Nu verwacht VNU eerder een stijging van en kele procenten. „Daarbij", aldus Emondts, „doen de dagbladen het nog wat beter dan de tijd schriften. Daarbij zijn het vooral de personeelsadvertenties die aantrekken. In het jaarverslag schrijft het be stuur een zorgelijke passage over de huis-aan-huisbladensector, die landelijk gezien steeds meer in de problemen begint te ko- Hoger aanbod advertenties stemt VNU zeer hoopvol men. Dat geldt ook voor de door VNU uitgegeven huis-aan-huis- bladen. Het advertentievolume van die bladen daalt nog steeds. In dit geval is het de detailhandel die het laat afweten. Ook de dag bladen moeten het niet van die sector hebben. De stijging daar is uitsluitend te danken aan het aantrekken van de personeelsad vertenties. VNU liet het afgelopen jaar een winststijging zien van 85 pro cent, van f 19 miljoen naar f35 miljoen. Dat geeft, aldus Emondts een vertekend beeld, de stijging van het bedrijfsresul taat van f47 miljoen naar f64 miljoen, een stijging van 36 pro cent geeft de ontwikkelingen be ter weer. Die goede ontwikkeling is vooral te danken aan wat VNU haar basis-activiteiten noemt, het uitgeven van kranten en tijd schriften. De boekensector is de enige ver liesgevende tak van het bedrijf. Weliswaar werd het verlies vorig jaar wat teruggedrongen, de ver wachting is dat ook dit jaar ver liesgevend zal zijn. Kritiek uitte Emondts op de arbeidsbureaus die vaak onnodig lang ontslag aanvragen aanhouden. De sector vaktijdschriften, waar mee VNU vooral ook in het bui tenland opereert, onder andere met een groot aantal computer bladen, deed het in 1983 uitste kend. Alleen in Engeland waren wat problemen omdat een be langrijke vacature niet op de juiste wijze werd opgevuld. De problemen daar zijn inmiddels opgelost. VNU spreekt met zoveel binnen landse als buitenlandse partners om samen abonnee-televisie in Nederland op te zetten. Eerder sprong de samenwerking met El- 1 sevier, V D en Deltakabel af omdat het aandeel van VNU te klein zou worden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 13