Londen in de ban van musical op rolletjes Beter Gandhi dan Soekarno TV-rubriek Amsterdam in (tv)beeld VAKKLEDING 'Starlight Express' VAIJETIJDS KLEDING ZATERDAG 7 APRIL 1984 De Shorts zijn niet zo Leids als je zou denken. Eigen lijk is basgitarist Hans Stokkermans de enige echte Leidenaar van de vier. Hij werd op 3 mei 1966 ge boren aan de Singel en werd al als jongetje van zeven jaar achter de piano gezet. Met drie leeftijdgenoten vormde hij niet lang geleden de Shorts. Geheel onverwacht werd 'Comment ca va' een kanjer van een hit. In Nederland stond het nummer weken op de eerste plaats van de hitpara de en ook in Frankrijk, België, Duitsland, Italië, Portugal en Bulgarije drong het door tot de Top-10. De opvolgers 'Je suis, tu es' en 'Annabel' deden het wat minder. Voor een nieuwe single is een aantal nummers opgenomen, maar een keuze is nog niet gemaakt. Hans is een ervaren tv-kijker: "Als ik geen optredens heb, kijk ik veel televisie". Voor Dwangbuis heeft hij een week lang avond aan avond voor het beeld scherm doorgebracht. Juist in de winterdagen en als ik vrij ben is het fijn om naar de tv te kijken, maar dan wel naar programma's die de moeite waard zijn. Het leukst vind ik de muziekprogramma's. Aan series heb ik niks, want die kan ik meestal toch niet volgen, omdat ik nogal onregelmatig werk heb. Donderdag heb ik naar Toppop gekeken. Ik vind de opnames die ze van de artiesten maken de laatste tijd veel beter gewor den. Je kan zien dat ze er meer werk van maken. Alleen het te genlicht wat ze gebruiken vind ik nogal hinderlijk. Ad Visser is in het algemeen een nogal matige presentator. Toch vind ik hem een stuk beter dan de presentator van 'Formel Eins' (Duitsland 1), want die is echt prut. Na 'Toppop' schakelde ik door naar Duitsland 1, naar 'Ein Lied für Luxemburg'. Dit vond ik een goed programma met erg mooie decors en goede nummers, beter dan die van Nederland. Vrijdag: 'Cruijff en Co' vind ik een goed programma voor mensen die van sport houden. Het is prima te volgen en de presentatie is goed. Ook de fi nanciële zijde van voetbal werd belicht. Later kwamen de (foto Holvi 'De Wrekers'. Vroeger vond ik ze beter dan nu, maar dat komt denk ik door de leeftijd. De 'Al les is anders show' was leuk, gevarieerd en begrijpelijk. Zaterdag: 'The A-team', daar ga ik altijd goed voor zitten, want dat is een stuk waar veel actie in zit en dat mag ik wel. Daarna de 'Tv show', leuk opgezet pro gramma met veel variatie. Dan 'Harten 2', dat ik altijd leuk vind om te zien. Het is een leuk stel en best wel spannend. Zondag: 'Happy days' vind ik ge woon onwijs goed. 'Count down' is ook leuk, alleen de in terviews zijn meestal nogal zwak. Hoewel Erik de Zwart het verder erg goed doet. Daar na heb ik overgeschakeld naar 'Show van de maand'. Nooit eerder gezien, maar ik vond het erg leuk. Vooral de presen tatie van Leoni Jansen. Trou wens ze zingt en speelt ook goed gitaar. Bij 'RUR' vind ik het leuk hoe Jan Lenferink de personen bij elkaar brengt. Ik lach me rot om de vragen en antwoorden die er worden ge geven. Maandag: In de 'Tedshow' vind ik Ted de Braak een goede pre sentator, die leuk met zijn kan didaten omgaat. Voor de rest van de avond vond ik er niks Dinsdag: De EO is niets voor mij. 'Pisa' en 'Sonja' zijn de enige programma's waar ik naar heb gekeken. 'Pisa' vond ik dit keer héél goed, maar voor 'Sonja' had ik niet zo veel aan dacht. In het algemeen vind ik de Ne derlandse tv wel goed, vooral de meeste programma's van Veronica, de VARA en de AVRO. HANS STOKKERMANS C' PAGINi Radio - tv - kurist J Wees eerlijk: .Huilend beton', de zwarte komedie van het Haag se video-collectief Meatball', was als tijdsbeeld allemachtig aardig, en het was leuk om Flip de Kam, Aad Kosto en enkele andere min of meer bekende Nederlanders toneel te zien spelen op niet-commerciële basis, maar de hoop dat uit zo'n alternatieve hoek iets te voorschijn zou komen dat kwalitatief gezien een serie als .Willem van Oranje' gemakke lijk overvleugelde of zelfs maar benaderde, werd toch niet be waarheid. Ik zat laatst in een forum waarin gesteld werd dat we onze hoop moesten vesti gen op de regionale en plaatse lijke televisie, omdat uit deze onverwachte hoek, nog niet bezwadderd door de routine en de middelmaat van Hilversum, wel eens verfrissende, vernieu wende ideeën en programma's zouden kunnen komen. Net als in Engeland. Nu weet ik van Engeland alleen dat de lokale televisie daar al sterk ontwikkeld is, maar ik ken de situatie te slecht om te kunnen zeggen of daar ook de „vernieuwende impulsen" vandaan komen die een conti nubedrijf als de televisie zo goed zou kunnen gebruiken. Ik hoor hier wel eens piraten zenders op mijn autoradio (sterker nog: zodra ik Amster dam nader, hoor ik alleen nog maar piratenzenders); een zen der die goed en knalhard door komt is altijd een piraat, nooit een Hilversum-zender, blijk baar mogen de Hilversumse zenders alleen maar lampjes van 40 of 60 Watt gebruiken, en zenden de piraten alles uit met lampjes van 100 Watt), maar enigerlei vernieuwing heb ik in door Nico Scheepmaker hun programma's nooit kun nen bespeuren. Wel veel ver nauwing. Dit was overigens niet de week van Falcon Crest, The A-team, Fame, Harten 3, Happy Days, Dynasty, Hallo Lany, Dallas en de Doornvogels (wat fijn voor de Amerikaanse beman ning van Soesterberg dat ze nu eindelijk een eigen tv-zender hebben waarop ze hun eigen series kunnen zien!), maar de week van ,De Parel in de Kroon' en .Smiley's People'. Veronica startte zondagavond met de eerste aflevering van de Amerikaanse spionageserie .Smiley's People' (met Sir Alec Guinness in de hoofdrol), en zal de volgende vijf afleverin gen rustig, zondag na zondag, afwikkelen. De VARA zet meer haast achter ,De Parel in de Kroon', een veertiendelige serie waarvan we de eerste drie afleveringen in de afgelopen week te zien kregen. Of beter gezegd: dinsdag kregen we eerst het eerste deel van de eer ste aflevering (een uur lang), en daarna, met een rustpauze van Achter het Nieuws, Pisa en Sonja, het tweede gedeelte van de eerste aflevering van weer 53 minuten lang. Dat was niet zo'n gelukkige manoeuvre, menigeen zal om elf uur heb ben afgehaakt (sommige men sen krijgen tegen die tijd slaap), waardoor de opzet van zo'n extra lange eerste afleve ring: de kijkers de eerste keer de beste zover in het labyrinth van karakters gidsen dat zij meteen weten waar zij aan toe zijn, voor veel kijkers vergeef se moeite zal zijn geweest. De Engelse televisie heeft die lan ge eerste aflevering achter el kaar tussen 8 en 10 uur uitge zonden (op maandag 9 januari), direct gevolgd door de tweede aflevering van normale lengte op dinsdag 10 januari. Overi gens zaten er ook daar onder brekingen in, te weten voor de reclame, want het is een pro- duktie van de commerciële Granada-televisie. Opmerke lijk is, dat de eerste twee afle veringen vier dagen later al weer, op 15 januari, maar nu op het (culturele) kanaal 4, her haald werden. De Engelse kij kers kregen dus steeds twee nieuwe afleveringen per week, plus hun herhaling. De eerste aflevering van .Smi ley's People' vond ik (hoe zal ik het zeggen?) een beetje „eige naardig", alleen als Alec Guin ness in beeld kwam werd het even wat minder abstract, maar ,De Parel in de Kroon' belooft zijn vooruitgesnelde roem wel degelijk waar te ma ken. De serie is gebaseerd op het literaire vierluik ,The R^j Quartet' van Paul Scott, dat be gin van dit jaar door een hoog waardige .jury" ook bij de der tien beste naoorlogse romans in het Engels werd opgeno men. Na de indrukwekkende film „Gandhi" van Sir Richard Attenborough is dit nu de tweede indrukwekkende evo catie van het aloude Brits-In- dië in de tijd van Mahatma Gandhi. De Engelse literatuur en filmkunst mogen God wel op hun blote knieën danken voor Mahatma Gandhi, wat dat betreft hebben de Nederlandse literatuur en filmkunst het minder gemakkelijk met Soe karno en Indonesië. Tegenover de film .Gandhi' kunnen wij Fons Rademakers ,Max Have- laar' stellen, tegenover ,De Pa rel in de Kroon' ,De Stille Kracht' (met Pleunie Touw), maar het is toch een beetje als of je dan gebakken tong verge lijkt met gebakken bokking. Terwijl wij ons met Multatuli's ,Max Havelaar' en Couperus' ,De Stille Kracht' gemakkelijk kunnen meten met de Engelse Indië-literatuur, leggen we het op film- en televisiegebied toch onmiskenbaar tegen ze af! Jonge Amsterdammers tiLssen graffity, te zien in de eerste aflevering van 'Dag en nacht een etmaal in Amsterdam'. (fotoGPDi Documentaire van Hofland, Keiler en Verhagen LONDEN (GPD) - Het zal nog een klein jaar duren voor de Britse componist Andrew Lloyd Webber zeker weet of z'n nieuwe musical 'Starlight Express' een kraker is. Dan pas zal hij de elf miljoen gul den er uit hebben die het kostte om deze duurste, meest extravagante musical aller tijden op poten te zet ten. Het kostte Webber (36) geen enkele moeite om „Starlight Express" gefmancierd te krijgen. De heren geldschie ters stonden als het ware in de rij om hun centjes te mo gen investeren. Geen won der, want vrijwel alles wat hij in het verleden heeft aange raakt, is goud geworden. door Henk Dam Sinds hij in 1968 „Joseph and the Amazing Technicolour Dream- coat" op het toneel bracht, is het alleen maar crescendo gegaan. De musical „Jesus Christ Super star" draaide acht jaar in Londen (opbrengst daar: 30 miljoen gul den), en werd daarnaast in nog 32 andere landen uitgebracht. „Evita" is nu in Londen aan z'n zesde jaar bezig, en heeft wereld wijd al meer dan een miljard gul den opgebracht. Voor „Cats" is het in de Britse hoofdstad nog steeds moeilijk kaartjes te krij gen, en de op Broadway lopende produktie van deze musical al leen is al goed voor 2,5 miljoen gulden per week. Niemand twijfelt er echt aan, of „Starlight Express" het jaartje in het Londense Apollo Victoria theater zal volmaken, nodig om het „break even point" te berei ken. Er zijn maar weinigen die niet denken dat de musical er gauw vijf jaar avond aan avond voor een uitverkocht huis zal zor gen. En dat „Starlight Express" binnen niet al te lange tijd de grote plas zal oversteken om ook op Broad way te draaien, staat eigenlijk al wel vast. Kortom: het moet wel heel raar lopen wil Andrew Lloyd Webber z'n reputatie van een 20ste-eeuwse koning Midas niet opnieuw bevestigen. ADVERTENTIE Dit neemt niet weg dat de Britse critici niet zo mild over Webber's jongste produktie hebben geoor deeld. Dat is te begrijpen. Het verhaaltje van de musical is zo maf en melig en sentimenteel en gering dat het bijna gênant is om na te vertellen. De „held" van het verhaal is een stoomlocomotief met de naam Rusty. Hogerhand draagt hem op, een wedstrijd te rijden tegen glanzende nieuwe diesel- en elektrische locomotieven. Rusty voelt zich bij al dat geweld een soort lelijk jong eendje, en ver liest dan ook aanvankelijk danig. Als Rusty het moede kopje net de finitief wil laten hangen, ver schijnt z'n vader op het toneel, die hem wijst op het bestaan van een schitterende hemelse Grote Locomotief, „Starlight Express". Als Rusty ten einde raad zijn toe vlucht neemt tot deze buiten aardse hulp, krijgt hij ineens een verpletterend inzicht: hij is zélf de Starlight Express. Gewapend met deze kennis en daarom vol zelfvertrouwen wint Rusty de race, en bovendien de hand van het aanvallige wagon netje Pearl. Eind goed, al goed. „Nobody does it like a steam-en gine", is een regel in een van de songs. Het stoom zegeviert, ten koste van de „bad guys" die „het" met elektriciteit en olie doen. Een minuscuul verhaal, nietwaar? Maar daar gaat het bij „Starlight Express" ook niet om. De musi cal is, ironisch genoeg, in de eer ste plaats een triomf van de mo derne techniek. Het is onvoor stelbaar tot wat voor electro- nisch geweld Webber en de zij nen hun toevlucht hebben geno- Het Apollo Victoria theater (vlak bij het metro- en treinstation Vic toria) is voor de musical zo onge veer binnenstebuiten gekeerd. De helft van de 2700 stoelen sneuvelde bij de bouw van het immense decor, waarvan het meest verbazingwekkende as pect de drie rolschaatsbanen zijn die op drie niveau's door de zaal slingeren. Want zo worden de wedstrijden tussen de locomotieven gesimu leerd: door de acteurs en actrices op rolschaatsen tegen elkaar te laten rijden. De hele „cast" draagt zelfs permanent rol schaatsen waarop soms en dan nog op zeer bochtige trajecten - snelheden van 60 tot 70 kilome ter uur worden bereikt! Dat dendert dwars door de zaal heen, en niet het minst aardige elektronische foefje is dat op het moment dat de wedstrijden ver reden worden, doorzichtige wan den langs het tracé uit de vloer omhoog rijzen om de toeschou wers voor ongelukken te behoe den. Een zeer spectaculair onderdeel van het decor is verder een be weegbare spoorbrug die compu- terbestuurd verschillende tracés met elkaar verbindt en waarmee waarlijk ongelooflijke trucs wor den uitgehaald, en dat dan in combinatie met een sprookjes achtige belichting. „De theaterversie van Star Wars", schreef een Britse krant vorige week, en dat geeft het heel aardig weer. Dat de acteurs en actrices temidden van zoveel moderne technologie overeind blijven, is alleen al een opmerkelijke pres tatie. Afgezien van Stephanie Lawrence (bekend door haar hoofdrollen in Evita en Marilyn) zijn er geen echte grote sterren in „Starlight Express" te vinden. Iedereen kan fantastisch rolschaatsen, niet alleen snel, maar ook mooi. Dat moet ook wel, want de cho reografie van Arlene Phillips (die onder meer Kate Bush leerde dansen) is zeer veeleisend. Rock and roll, discodansen, break- dansen, en dat op rolschaatsen, het is weer eens iets heel anders. De dansers dragen allemaal be schermende kleding, die op zich zelf weer kunststukjes vormen. Veiligheidshelmen in de vorm van locomotieven, werkelijk heel apart. Het grote publiek zal vooralsnog vooral kennis kunnen nemen van „Starlight Express" dankzij de muziek. Een plaatsje in het Apollo Victoria theater verove ren is zo goed als onmogelijk. Zelfs vóór de musical vorige week in premiere ging, waren de meeste stoelen in de voorver koop al tot juni weg. De muziek - van meester-compo- nist Andrew Lloyd Webber dus, de man die de wereld onder meer „Don't cry for me Argentina" en „I don't know how to love him" schonk lijkt meer dan die van Webber's vorige musicals regel recht voor de hitparade te zijn geschreven. De geluiden en ritmen die bij trei nen horen, klinken in vrijwel alle nummers door. Allerlei populai re muziek-genres worden daarbij ten tonele gevoerd: onvervalste roek-nummers, blues, country and western (onder meer een prachtige Dolly Parton-parodie) en zelfs een gospelsong, „Light at the end of the tunnel". Treinen vertegenwoordigen zelf stromingen in de muziek. De en ge dieseltrein „Greaseball" is een rock and roll type uit de jaren '50, de niet minder griezelige elektri sche trein „Electra" lijkt spre kend op David Bowie in z'n Zig- gy Stardust periode. Het staat allemaal raar, treinen die menselijke trekjes hebben en zo, maar tenslotte ging Webber's ui termate succesvolle vorige musi cal. „Cats", over een niet minder ongebruikelijk onderwerp, de kattengedichten van T.S. Eliot. Webber, is wel eens over hem ge schreven, zou uit het telefoon boek van Reykjavik nog een knaller kunnen maken! AMSTERDAM (GPD) - „Wat we wilden vermijden was het obliga te, het voor de hand liggende. Je zult hierin weinig tegenkomen watje ook in andere documentai res over Amsterdam ziet. Dit is eigenlijk heel intiem", zo formu leert free-lance-joumalist Henk Hofland zijn oordeel over de vierdelige documentaire 'Dag en nacht - een etmaal in Amster dam', die hij samen met Hans Keiler en Hans Verhagen voor Veronica maakte. Een vierluik dat in de volgorde 'ochtend', 'middag', 'avond' en 'nacht' een impressionistisch beeld geeft van het leven in de grote stad. Vanaf a.s. zondag worden de drie kwartier durende afleveringen wekelijks uitgezonden. In mei van het vorig jaar, toen de contracten met Veronica rond waren en het stof dat hun 'over stap' van de VPRO naar Veroni ca had doen opwaaien weer lang zaam op de Hilversumse bureaus neerdwarrelde, zijn Hofland en Verhagen begonnen met wande lingen door de stad. Op papier bestond slechts een ruw ideaal van de 'cast', de levende Amster dammers waar zij hun verslag aan wilden ophangen. Via onder zoek maar ook vaak via toevalli ge ontmoetingen ontstond een gezelschap dat, zij het nooit uit puttend, in de ogen van het drie tal model kon staan voor het le ven in de grote stad. Alweer zonder vast omlijnde plan nen was het daarna Hans Verha gen die met camera- en geluids man op stap ging om „het bijzon dere van het gewone leven" vast te leggen, zoals hij het zelf om schrijft. Bij het mooie meisje thuis dat hij uit zijn buurt kende; met de gepensioneerde chauf feur op zijn bankje voor het huis; met de wijkagent door de rosse buurt, of met de dominee van de Westerkerk, steeds bleek wat al tijd de kracht van Verhagen is geweest nog te gelden: „Als ik er bij ben reageren de mensen spontaan, camera of niet", zo stelt de schrijver-dichter zelf, ter wijl collega Keiler het verschijn sel vooral toedicht aan Verha- gens onhandig ogende aanpak van de interviews: „De mensen denken: laten we die jongen maar helpen, anders wordt het niks". door Chris Kijne Richtlijn voor het drietal was het vermijden van spectaculaire ge beurtenissen en zaken die al overbelicht zijn waar het Am sterdam betreft. Het moest niet gaan over Amsterdam, maar over het gewone leven dat nu eenmaal in de grote stad in al zijn facetten te vinden is. De stijl moest daar bij impressionistisch zijn, het eindprodukt 'een schilderij' (Verhagen). Het op die manier verzamelde ma teriaal werd door Hans Keiler ge monteerd en van muziek voor zien, al zijn de drie makers in alle fasen van het proces steeds be trokken geweest. Resultaat is een documentaire die bij vlagen meesterlijk is, zowel wat inter views betreft als wat beeld, mon tage en geluid aangaat. Bij vla gen ook zakt het verhaal weg in te lang uitgesponnen fragmenten of zelfs effectbejag. Het geheel is ontegenzeglijk een knap ge maakt en doorgaans boeiend sfeerbeeld van wat het leven in de grote stad kan zijn. Mooie momenten zijn er in het eer ste deel, waar een deurwaarder een rituele poging doet een kraakpand te ontruimen en in bijvoorbeeld gesprekken met een gepensioneerde en een waar din. In geluid en montage toont Keiler zijn klasse waar bijvoor beeld hetzelfde geluid van Radio Stad ons achtereenvolgens van de boot van de rijkspolitie, via de studio van Stad zelf naar de ont bijttafel brengt van het meisje dat eerst al de ochtend had ge symboliseerd met haar opstaan. Zwakke momenten zitten ook in het eerste deel, maar vooral in deel vier (de overige twee wer den niet voorvertoond). Om daarin de 'nacht' te schilderen, reed Verhagen langdurig mee met een politie-auto. Deze truc is al eerder gebruikt met verrassen der resultaat. Ook het tot drie maal bezoeken van een seksgele- genheid is wat veel van het goe de. Als een van de bezochte gele genheden dan ook nog Yab Yum is, het meest beschreven en ge filmde bordeel van Nederland, kan niet meer waargemaakt wor den dat men het „voor de hand liggende" wilde vermijden. De enscenering van bordeelbaas Heuft tegen de achtergrond van een wellustig badende dame heefl daarbij niets meer met „het bijzondere van het gewone le ven" te maken, maar alles met ef fectbejag. Hoogtepunten en dieptepunten dus in een vierluik, dat als geheel mooi en boeiend is. Zo nieuw en verrassend als de wat pretentieu ze begeleidende teksten van de makers ons willen doen geloven, is het echter niet, getuige de VPRO-serie 'De Lijn', die eerder dit jaar werd uitgezonden. En ook met deze film is het laatste woord over Amsterdam nog niet gezegd. Of het impressionisme dat de ma kers van de film parten heeft ge speeld, de helderheid van het ge heel ten goede is gekomen, kan betwijfeld worden. Wat een der gelijke aanpak van het thema '1984' tot gevolg kan hebben, zal dit najaar bij Veronica te zien zijn. Dat is namelijk het volgen de project dat Verhagen, Hof land en Keiler voor de jonge om roep onder handen hebben (zon dag, Ned. 1, 21.00 uur). .«TIMMERMANS Haartenvrwïtnurt 203-205 Lekten te4.121072

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 27