Passionen
in Leiden
Kunst te kijk
Beeldhouwwerk Maj a van Hall aangrijpend
Recht uit het hart
Leids mannenkoor jarig
Voorstel tot
orkestfusie
'ontstellend'
Uit in de Randstad
Swingend samenspel
VRIJDAG 6 APRIL 1984
LEIDEN - In de week voor Pasen
worden de Passionen van Jo-
hann Sebastian Bach vijf maal in
Leiden uitgevoerd.
De rij wordt op zaterdag 14 april
geopend door het Bachkoor Hol
land, dat dan in de Pieterskerk
de Johannes Passion brengt. Di
rigent is Charles de Wolff en het
koor wordt begeleid door het
Amsterdams Kamerorkest. So
listen zijn Marianne Koopman
(sopraan), Rosemarie Lang (alt),
Hein Meens en Howard Crook
(tenor), Max van Egmond en
Herman Polster (bas). De uitvoe
ring begint om 14.30 uur.
Het studentenmuziekgezelschap
Sempre Crescendo (orkest en
Madrigaalkoor) brengt de Johan
nes Passion op dinsdag 17 april
in het Waaggebouw. Solisten zijn
Else Kura (sopraan), Yvonne
Benschop (alt), Ruth Pos (tenor).
Peter Dijkstra en Piet Korteknie
(bas). Aanvang 20.00 uur.
De Christelijke Oratoriumvereni
ging Ex Animo brengt woensdag
18 april haar jaarlijkse uitvoering
van de Maatheus Passion in de
Stadsgehoorzaal. Het koor wordt
daarbij begeleid door het Ge
westelijk Orkest. Dirigent is Wim
de Ru. De solisten zijn Elena
Vink (sopraan), Rita Dams (alt),
Chris van Woerkom en Jos van
der Lans (tenor), Cor Niessen en
Joep Bröcheler (bas). Het con
cert begint om 19.15 uur.
Het Bachkoor Holland voert de
Mattheus Passion op donderdag
19 en vrijdag 20 april uit in de
Pieterskerk. Aan deze uitvoerin
gen werken het Noordhollands
Jongenskoor en het Residentie
orkest mee. Charles de Wolff di
rigeert beide concerten. Solisten
zijn Barbara Schlick (sopraan),
Sulvia Schlüter (alt), Hein Meens
en Raimund Gilvan (tenor), Max
van Egmond en Hermann Pol
ster (bas). Het concert van don
derdag begint om 19.00 uur. Op
vrijdag is de voorstelling in twee
ën gesplitst. Het eerste deel be
gint om 11.30 uur, het tweede om
14.30 uur.
Deze concerten van Bachkoor Hol
land zijn een voortzetting van de
traditie die het koor opbouwde
in de Grote Kerk in Naarden,
toen de leden er van nog deel uit
maakten van de Nederlandse
Bachvereniging.
Het Leids Mannenkoor 'Kunst na Arbeid
Feestconcert 'Kunst na Arbeid'
RECORD BEZOEK STEDELIJK
Het bezoek aan de Stedelijk
Museum in Amsterdam heeft in
de maand maart een recordhoog
te bereikt. In totaal kwamen
62.000 bezoekers naar dit Am
sterdamse museum tegenover
36.500 in dezelfde maand van vo
rig jaar. Dit heeft een woordvoer
der van het Stedelijk woensdag
middag meegedeeld.
Volgens hem kwam dit record
door twee publiekstrekkers: de
tentoonstelling van muurschil
deringen en -tekeningen van de
Amerikaanse kunstenaar Sol Le-
Witt en de expositie van de privé-
verzameling van het echtpaar
Agnes en ïYits Becht.
Vorig jaar was de maand mei een
een duidelijke uitspringer met
de tentoonstelling van werk van
de Amerikaanse kunstenaar van
Nederlandse afkomst Willem de
Kooning. In die maand bezoch
ten 52.000 personen het museum
voor moderne kunst in de hoofd
stad.
In de eerste drie maanden van dit
jaar bezochten 117.000 belang
stellenden het Stedelijk Museum
in Amsterdam.
LEIDEN Het Leidse
koor 'Kunst na Arbeid' bestaat
negentig jaar. Reden genoeg om
de zoveelste lustrumviering niet
ongemerkt voorbij te laten gaan.
Een concert dus op maandag
avond 9 april en een receptie op
dinsdagavond 10 april.
De jubileumuitvoering wordt ge
geven in Hartebrug, waar ook de
Delfshavense Cantory te gast zal
zijn. Evenals de alt Marijke Derk-
sen, de tenor Jan de Vries, de
pianist Jacques Timmers en de
organist Nico de Raad, die allen
hun medewerking aan het feest
concert hebben toegezegd. Er
zullen bij deze gelegenheid
werken worden uitgevoerd van
Palestrina, Bach, Handel, Mozart
(twee soli en een koorwerk uit
'Die Zauberflöte'), Schubert
(Deutsche Mess) en Brahms (vier
alt-soli en de Rapsodie no.53
voor alt-solo en mannenkoor).
Het geheel zal onder leiding
staan van de dirigent van het ju
bilerende Leidse mannenkoor,
Arnold Bötticher.
Gaat men de geschiedenis van
'Kunst na Arbeid' na dan blijkt
dat het koor op 8 januari 1894 in
een café aan de Langebrug werd
opgericht. H.J. Bremer was de
eerste voorzitter, Ph. Rank A.Jzn
de eerste dirigent. Laatstge
noemde verrichtte zijn muzikale
taak tegen een honorarium van
één gulden per week. Er meld
den zich al spoedig dertig leden,
die nog in het oprichtingsjaar
hun eerste uitvoering gaven. Di
rigent Rank heeft een kwart
eeuw voor het koor gestaan. Een
andere dirigent uit de geschiede
nis van 'Kunst na Arbeid' was
J.J. v.d. Bos, die eveneens vijfen
twintig jaar achtereen, van 1930
tot 1955, de muzikale leiding van
het mannenkoor had. Het koor
heeft in die periode zijn grootste
bloei gekend. Nog enkele namen
dienen te worden genoemd, in
elk geval die van Jacques Gin
jaar, die van 1929 tot 1954 voor
zitter is geweest, en die van ere
voorzitter B. Bakels, die al 47 jaar
lid is. Tot de dirigenten die zich
voor het koor hebben ingespan
nen behoort Louis van Wijngaar
den, die zich zeventien jaar lang
beschikbaar hield. Nico de Raad
heeft tien jaar leiding gegeven.
De huidige dirigent Arnold Böt
ticher nam twee jaar geleden de
muzikale leiding op zich. Het
koor, dat nog wel voor uitbrei
ding beschikbaar is, repeteert el
ke maandagavond aan de Roose-
veltstraat(no.5) in Leiden-Zuid-
west. In deze repetitieruimte
wordt 10 april receptie gehou
den.
LEIDEN - Tal van exposities in Leiden en naaste omgeving staan op
stapel of zijn juist begonnen.
Zo zijn in de LAK-galerie tot en met 15 mei tekeningen en schilderijen
van Jules van der Vuurst de Vries alsmede etsen en monotypen van
Trees Klijn te zien.
De schilderijen van Jules van der Vuurst de Vries zijn'fantasieën naar
aanleiding van sterotiepe voorstellingen van een vreemde cultuur. Er
wordt bijvoorbeeld een werk op het thema 'Woestijn' geexposeerd, dat
verschillende aan geïllustreerde tijdschriften en reisverhalen ontleende
scènes laat zien uit het leven in een geografisch niet te plaatsen woes
tijn. Een schilderij op het thema 'Mexico' toont een muzikant met som
brero tussen de cactussen, met aan het wapen van Mexico ontleende
adelaars op de achtergrond. Twee andere werken gaan uit van de tekst
van een blues, 'Aligator Wine' en 'In the Bottle'. Naast de exotische en
clichématige inhoud is het decoratieve patroon van belang, dat als ver
bindend element tussen de verschillende afbeeldingen functioneert.
Overigens is deze expositie de eerste van een aantal, waarmee de LAK-
galerie aandacht zal vragen voor recente vormen van figuratie.
Wat Trees Klijn betreft, het centrale thema van haar werk is de vrouwelij
ke figuur in een ambivalente wereld vol spanning, corruptie en seksua
liteit. De vrouwelijke figuur is veelal sterk geabstraheerd, zodat deze
nauwelijks meer als zodanig herkenbaar is. De kleur is donker; er sche
meren vage vormen doorheen, waarin soms een fragment van het fi
guur te ontdekken is. Een aantal van deze abstrakte werken is op de
expositie te zien.
In het kunstcentrum 'Lange Voort' in Oegstgeest hangt vanaf dit week
einde werk van vijf kunstenaars. Het thema van de aquarellen van Cor
Fafiani is steeds de relatie tussen de mens en zijn omgeving en tussen
mensen onderling zoals die in het dagelijks leven waar te nemen valt.
De aquarellen van Benjamin Lutter zijn tot stand gekomen vanuit dro
merige herinneringen, vaak aan zijn geboorteland Indonesië of aan één
van de vele landen, waar hij heeft gewoond of gereisd. Van Marita
Drent zijn er (kleur)etsen en gemengde technieken. Haar etsen zijn
weergaven van gebeurtenissen, die haar hebben getroffen. De toege
paste technieken zijn aqua-tint, 'a la poupée'(d.w.z. op de etsplaat zelf
geschilderd in plaats van na de afdruk) en de gemengde techniek. Hele-
ne Ferdinand toont klein brons en keramiek. Haar werk is expressio
nistisch en vaak ook symbolistisch; er spreekt een sociale interesse en
menselijke bewogenheid uit. Dan is er nog werk van Pieter Scholten.
dat uit pastelkrijttekeningen en gouches bestaat. Deze tentoonstelling
wordt vanavond geopend.
Een nieuwe expositie ook bij Denise Stephan in de Bakkersteeg. Daar
laat Leon van den Eijkel tot en met 13 mei zijn tekeningen en collages
zien. Zijn expositie, die zondagmiddag wordt geopend, is elke vrijdag-,
zaterdag- en zondagmiddag (en na telefonische afspraak) te bezichti
gen.
Symbolische pentekeningen van de Leidenaar Justus Bakhuizen van
den Brink hangen tot omstreeks 20 april in het gebouw van de ABN aan
de Breestraat. Men kan er tijdens de openingsuren van de bank terecht.
Chris Holshuijsen exposeert onder de titel 'Malaga mi Malaga' fotowerk
in de Art Gallery JVC aan de Energieweg in Zoeterwoude. Dit werk
heeft zoals de titel al aanduidt de Zuidspaanse havenstad tot onder
werp. De tentoonstelling duurt tot en met 7 mei
Vakbond musici:
AMSTERDAM (ANP) - De Neder
landse Toonkunstenaars Bond
(NTB) is tegen het voorstel het
Utrechts Symfonie Orkest (USO)
te fuseren met de hoofdstedelij
ke orkesten Amsterdams Phil-
harmonisch Orkest en Neder
lands Kamerorkest. Dat voorstel
staat in een rapport aan minister
Brinkman (cultuur) van de com
missie Lammers, die opdracht
had de mogelijkheden voor een
nieuw orkest van ongeveer 140
man te bekijken.
De Toonkunstenaarsbond noemt
het donderdag in een verklaring
„ontstellend" dat „bij alle plan
nenmakerij" de betrokken musi
ci geheel worden genegeerd. De
voorstellen komen volgens de
bond neer op het scheppen van
werkloosheid in plaats van het
creëren van werkgelegenheid.
De orkesten zelf zijn verdeeld. Het
USO is fel tegen de fusie. De Am
sterdamse orkesten staan niet te
traDDelen. maar zijn niet tegen.
Het voorgestelde fusie-orkest
moet o m. de Stopera in Amster
dam begeleiden. Uitgegaan
wordt van 240 uitvoeringen per
jaar. Dit betekent, aldus de toon
kunstenaarsbond, een belangrij
ke vermindering van het huidige
aanbod door de drie nog bestaan
de orkesten. Die zijn samen goed
vooor 330 tot 350 uitvoeringen
per jaar. De drie orkesten heb
ben in totaal 216 musici in dienst.
Expositie in 'De Lakenhal'
Beeldhouwwerk van Maja van Hall. Stedelijk
Museum 'De Lakenhal'. Tot en met 20 mei.
Geopend: di t/m za van 10-17 uur; zon- en
feestdagen van 13-17 uur.
LEIDEN - Liefhebbers van beeldende
kunst mogen de tentoonstelling van
beelden van Maja van Hall die nu in 'De
Lakenhal' is te zien, zeker niet missen.
U kunt bekijken wat deze Noordwijkse
kunstenares (geb. 1937) in de afgelopen
25 jaren zoal heeft gemaakt, en dat is af
en toe zeer indrukwekkend.
Het meest intrigerend is haar serie beel
den rond de thema's 'gebondenheid' en
'bevrijding'. Het aangrijpendst vond ik
in dat verband de twee kleine bronzen
met de titel 'Amnesty'. We zien een half
liggende, half knielende figuur, gebon
den en verkommerend, en wellicht ge
marteld. Het is een wanhopende gestal
te, die veel bezoekers zal schokken.
Een aantal kleine en enkele zeer grote
beelden in deze 'serie' laten smalle vrou
wenlichamen zien op hoge stoelen. De
titels 'Gebonden' en 'Loskomend' zijn
ten overvloede aan sommige er van ge
geven: we zien akelige voorstellingen
van aan een stoel vastgebonden, of daar
van half losgerukte, figuren. Bij titels
als 'Bewustwording'. 'Open' en 'Bloei'
verwacht je, dat de figuur van de stoel is
afgekomen en is gaan leven. Merkwaar
dig genoeg is dit niet het geval. De nu
touwloze, gladgepolijste figuren blijven
roerloos zitten en versmelten min of
meer met het zitmeubel. Men moet con
cluderen, dat er een innerlijk, puur
geestelijk proces aan de gang is: de fi
guur mediteert zich los van zijn gebon
denheid. Een en ander culmineert in het
magnifieke beeld 'Stilte': deze glanzend
gepolijste, wederom zittende, iele ge
stalte zou niet misstaan in een medita
tiecentrum. Dit geldt ook voor de half-
Egyptische 'Tróne de Sagesse' (waarom
overigens niet gewoon 'Troon der Wijs
heid'?).
Niettemin blijft het hinderlijk dat al die
'openheid', 'bewustheid', 'bloei' en
'wijsheid' gepaard gaat met volledig ge
sloten, verstijfde vormen. Dit werk
ademt niet en werkt benauwend. Vrij
wel alleen het oppervlak is gebruikt als
expressiemiddel. Deze werken beschik
ken dan ook niet over de meest geëigen
de plastische uitdrukking.
De overige, meestal kleine, beelden heb
ben vaak ook, direct of indirect, iets met
dat thema 'bevrijding' te maken. Zo is
de fantasie (oftewel: bevrijding uit de
realiteit) voor de beeldhouwster aanlei
ding geweest tot het vervaardigen van
allerlei sprookjesachtige figuurtjes en
zelfs een droomboom met niet-bestaan-
de dierfiguurtjes tussen de bladeren.
We zien ook wat 'Vluchtkarretjes': een
soort hoge doos op wieletjes met rare
diertjes er in. Waar de kunstenares der
gelijke fantasiegestalten vorm geeft, is
zij in het algemeen heel onduidelijk. De
beschouwer wordt kennelijk geacht de
rest er zelf maar bij te verzinnen.
Luguber is het beeldje 'De hap': een dikke
mensfiguur eet een klein mensje dat op
tafel ligt. Een sprookje van Grimm? Het
staat er niet bij. Eveneens luguber is de
kolos 'Landschap': een liggende vrou
wenfiguur met halve armen en halve be
nen. Een ook al is de vorm misschien
gebaseerd op een in het landschap ge
vonden steen of zoiets, ik moest onwil
lekeurig denken aan een leproos.
Eén van de beelden heet 'Dischizoom'
Wat dat betekent weet ik niet, en ik
vond het ook niet in mijn Vreemde-
Woordenboek. Er staan nog veel meer
creaties, van nogal wisselende kwaliteit.
De presentatie van dit werk is verzorgd,
afgezien van de gele klei die hier en daar
ter ondersteuning onder de bronzen is
geplakt. Ook is het jammer dat niet om
alle beelden goed kan worden heenge-
wandeld. En de lawaaierige diapro
gramma's die een rustige rondgang
soms verstoren, moeten voortaan maar
ergens in een kelder worden vertoond.
Al met al is dit echter een bijzondere ten
toonstelling van soms zeer aangrijpende
verbeeldingen van diep-menselijke the
ma's. U heeft nog tot en met 20 mei de
gelegenheid om een en ander te gaan
bekijken.
ANTOON ERFTEMEIJER
LEIDEN De Amerikaanse con
certpianist Michael Cave die
voor K&O een Schumann-cyclus
verzorgt geeft vanavond in de
Kapelzaal het derde recital van
de vierdelige serie. Op het pro
gramma staan ditmaal de Ara
besque opus 18, Kreisleriana
opus 16, Nachtstücke opus 23 en
de Fantasie opus 17.
Het viool-pianoduo Mark Lubots-
ky en Danièle Dechenne geeft
maandagavond het laatste con
cert uit de serie 'romantische
vioolmuziek' in de Kapelzaal van
K&O. Het programma vermeldt
het Duo in A opus 162 van Franz
Schubert en de Sonate opus 134
van Dimitn Sjostakovitsj. Na de
pauze is het duo te beluisteren in
een uitvoering van de grote So
nate in A van César Franck.
De organist Jacques van Oortmers-
sen geeft zondagavond een con
cert in de Wassenaarse Dorps
kerk. Hij zal werken uitvoeren
van o.a. J.P. Sweehnck, D. Bux-
tehude, J.S. Bach en diens zoon
C.P.E. Bach. Het orgelconcert
begint om zeven uur, de toegang
is gratis.
'A small voice' van Gale en Krind
'A small voice', door Amy Gale en
Dolores Krind (tekst en beweging)
en Sander Wissing (muziek en de
cor). Gezien op 5 april in het LAK-
theater, Leiden. Aldaar ook van
avond.
LEIDEN - Het gebeurt niet zo
vaak dat je eerlijkheid als
meest opvallende kwaliteit van
een produktie noemt. Het
klinkt ook onaardig; als er ver
der aan een voorstelling niets
is af te zien, kun je altijd nog
zeggen dat het tenminste recht
uit het hart kwam.
Het is in dit geval bedoeld als een
heel positieve kwalificatie, die
opgaat voor de voorstelling als
geheel. Want de ethiek van de
eerlijkheid heeft een estheti
sche vertaling gekregen. Zo
wel spel als vormgeving zijn
onomwonden. Nergens wordt
met nadrukkelijke theatrale ef
fecten gewerkt, dwang blijft
achterwege. Die is ook niet no
dig. De naakte oprechtheid
boeit van zichzelf.
Amy Gale en Dolores Krind spe
len twee jonge vrouwen die el
kaar heel goed kennen, wie
weet zelfs zusters zijn. En zoals
dat gaat bij mensen die op heel
vertrouwde voet met élkaar
staan: ze jennen elkaar een
beetje, trachten elkaar de loef
af te steken en wedijveren om
de aandacht. Niet met kwade
bedoelingen, maar eerder om
de verstandhouding op de
proef te stellen en die zo te ver
sterken.
De rollen in hun relatie zijn dui
delijk verdeeld. Amy Gale is de
zelfstandige doortastende leid
ster die doelbewust haar eigen
weg gaat. Zij voert ook het
meest het woord. Dolores
Krind laat zich, soms letterlijk,
naar haar hand zetten. Ze kijkt
steeds naar wat de ander doet
en tracht het vaak te imiteren.
Soms ook flierefluitert ze er
omheen. Als de ander van het
podium is voelt ze zich hulpe
loos. Maar telkens blijkt hoe ze
beiden toch elkaar nodig heb
ben. Want zonder volgeling
ben je als leider ook niet veel.
De verhouding tussen hen vormt
het onderwerp van de bewe
ging. De stijl van bewegen is
heel terloops, een aarzeling
tussen een stap en een dan
spas. Het maakt een associatie
ve indruk: alsof een inval met
een in beweging wordt ver
taald. Dat bepaalt de sfeer van
de voorstelling, die heel speels
en ontspannen is.
Het decor is een consequente
voortzetting van de sobere stijl
van het spel. Het bestaat uit
aan elkaar gemaakte planken
en stokken, die langzaam wor
den opgetrokken. De gebruik
te attributen hebben een nèt
niet vertrouwde vorm en bie
den zo alle ruimte om als kijker
in te vullen.
In de tekst, die door beide speel
ster wordt gezegd, komen de
tegenstellingen op een meer al
gemene manier aan de orde.
Elke zin heeft zijn tegengestel
de, elke bewering krijgt zijn
ontkenning. "De duidelijke fei
ten zijn vaak juist mystifice
rend", zeggen ze. Gemakzuch
tige verklaringen worden in 'A
small voice' subtiel in twijfel
getrokken.
ARIEJAN KORTEWEG.
KOSTBARE CELLO (DPA/AP) - Op een veiling in Londen is donderdag
voor een cello van de Italiaanse instrumentbouwer Antonio Stradivari
de recordprys van 275.000 pond sterling (1,2 miljoen gulden) betaald.
De zogeheten "Boryour-cello" is waarschijnlijk in het jaar 1690 ge
maakt in Cremona. Het instrument werd gekocht door de 25-jange Brit
se cellist Robert Cohen.
ROTTERDAM
De Doelen
vr 6, kl. zaal, 20.15 uur, Het Neder
lands Kamerorkest o.l.v. Antoni
Ros-Marba, m.m.v. Jean-Jacques
Kantorow, viool,
za 7, hal en gr. zaal, 11 uur, Voorjaars-
familieconcert, groot ensemble van
het Rotterdams Philharmonisch
Orkest, m.m.v. ballet o.l.v. John
Floore.
za 7, kl. zaal. 20.15 uur, Harry Sackio-
ni Band, m.m.v. Flairck.
zo 8, gr. zaal, 14.15 uur, Rotterdams
Philharmonisch Orkest o.l.v. Ja
mes Conlon, m.m.v. David Colub,
piano, Benzion Shamir, viool,
ma 9, kl. zaal, 20.15 uur, Deller Con
sort, m.m.v. Elizabeth Lane, so
praan, Marc Deller,
woe 11, kl. zaal, 20.15 uur, Wiener Ka
merensemble. m.m.v Alexander
Warenberg, piano.
Hofpleintheater
woe'n! do 12. 20.15 uur, 'Arme Cyra-
no', tragedie van Edmond Rostand.
Ensemble Bent Raamtheater.
Luxor Theater
vr 6, za 7. zo 8. 20.15 uur, 'Koppen
dicht', blijspel van Michael Frayn
met o.a. Rijk de Gooyer.
di 10, woe 11, do 12, 20.15 uur, 'lm
Weissen Rossl', operette van Ralph
Benatzky, Hoofdstad Operette.
Theater Zuidplein
vr 6, za 7, gr zaal, 20.15 uur, 'Moment
opnamen'. blijspel vna Bernard
Piccolotheater
za 7, 20.30 uur, 'Een man begroef mijn
voeten in het zand', spel gebaseerd
op het leven en werk van de schrij-
woe 11, do 12, 20.30 uur, 'Rosmers-
holm', toneelspel van Henrie Ibsen,
Theaterunie.
Rotterdamse Schouwburg
do 12, 20.15 uur, 'De geboorte van de
dichter', toneelspel van Kathy Ac
ker, RO Theater.
AMSTERDAM
Carré
t/m za 21, beh. zo/ma, 20.15 uur, André
van Duin 'Tele-theater', m.m.v
Barrie Stevens Dancers
Concertgebouw
vr 6. gr. zaal. 20.15 uur, zo 8. 14.15 uur.
Concertgebouworkest o.l.v. Ber
nard Haitink/Radu Lupu. piano
za 7. gr. zaal, 20.15 uur. Het Neder
lands Kamerorkest o.l.v. Antoni
Ros-Marba/Jean-Jacques Kanto-
zo 8, gr. zaal, 20.15 uur, Omroeporkest
o.l.v. kees Bakels, m.m.v. Groot
Omroepkoor.
di 10, gr. zaal, 20.15 uur, Amsterdams
Philharmonisch Orkest o.l.v. Ga
briel Chmura/Maria-Joao Pires,
woeTh kl. zaal, 20.15 uur, Robby Fa-
very, gitaar met gasten.
Cultureel Centrum Amstelveen
za 7, 20.15 uur, Mary Dresselhuys en
Jan Retel in 'Stille Nacht'.
di 10, 20.15 uur, 'Koppen dicht', blij
spel van Michael Frayn, met o.a.
Rijk de Gooyer.
do 12, 20.15 uur, Simone Rooskens en
Gerard Cox in 'Momentopnamen'
van Bernard Slade
Nieuwe De La Mar Theater
vr 6, za 7, 20.15 uur, zo 8, 14 uur. De
Mounties e.a. 'Lief zijn voor elkaar'.
di 10, woe 11, 20.15 uur, Tineke
Schouten 'Wan Woeman Sjow'.
do 12, 19 en 21 uur, optreden van De
Dolly Dots.
Stadsschouwburg
vr 6. ma 9. woe 11. 20 uur, premiere
Nederlandse Opera Stichting 'La
Traviata' van Verdi. m.m.v. Het
Amsterdams Philharmonisch Or
kest o.l.v. Hans Vonk/Nederlands
Operakoor o.l.v. Johannes Mikkel-
za 7, 20.15 uur. zo 8. 14 uur. Het Pu-
bliekstheater 'De mensenhater' van
Molière.
do 12, 20 uur, Nederlandse Opera
Stichting 'I Puritani' van Bellini,
m.m.v. Het Omroeporkest o.l.v
Kees Bakels/Nederlands Opera-
koor o.l.v, Johannes Mikkelsen
DEN HAAG
Koninklijke Schouwburg
vr 6, 20.15 uur, Jeroen Krabbé e.a.
'Het dagboek van Anne Frank'
za 7, 20.15 uur, zo 8. 14 uur, Haagse
Comedie en 'De geschiedenis van
zo 8, di 10, 20.15 uur, Haagse Comedie
'Ware liefde',
ma 9, 20.15 uur, Theatre de 1'Atelier
'Le neveu de Rameau'
woe 11. do 12. 20.15 uur. Pubhek-
stheater 'De Mensenhater'
Appeltheater
t/m 2 juni, beh. zo/ma/di, 20.15 uur, De
Appel met 'Doctor Nero', muziek
theater.
Diligentia
vr 6. za 7, 20.15 uur. Cabaret Nar met
'Man vermist'.
zo 8. 14.30 uur, Deller Consort Lon
don, barokensemble.
di 10, 20.15 uur, Frans Schubertkwar-
tet, vioolconcert.
Circustheater
vr 6, za 7, 20.15 uur, Nederlands Dans
Theater 'Squares/Septet/Hikyo'.
ma 9, 20.15 uur. Nationaal Ballet
'Groene tafel/Grosse fuge/Rodin'.
di 10 t/m zo 15, 20.15 uur, Conny
Stuart e.a. 'De dader heeft het ge
daan'
Nieuwe Kerk
vr 6. 19.30 uur, Residentie-Orkest
-. Maria Oran, sopraan.
Theater Aan de Haven
vr 6, 20.30 uur, Bent-Raamtheater 'De
Contrabas'.
za 7, 20.30 uur. Nieuwe Komedie
'Broeder Eichmann'
Theater Pepijn
vr 6, za 7, 20.30 uur, Cabaret Dubbel
en Dwars 'Mag ik even afrekenen'.
LEIDEN
Schouwburg
vr 6. za 7, 20.15 uur, Robert Paul Thea
tershow.
woe 11. 20.15 uur, 'Koppen dicht' van
Michael Frayn.
do 12, 20.15 uur. Shegui en Ian Mac
kintosh, volksmuziek.
za 7, 20.30 uur, Kunst/Werk: 'Bremer
Freiheit' van Fassbinder.
zo 8, 15 uur, LAKdrama: 'De slimme
do 12, 20.30 uur. LAKdrama: 'Macht'.
Kapelzaal K&O-gebouw
ma 9, 20.15 uur. Mark Lubotsky, viool
en Danièlle Déchènne, piano.
Hartebrugkerk
ma 9, 20 uur, concert Mannenkoor
Kunst Na Arbeid t.g.v. 90-jarig jubi-
Microtheater
vr 8. za 7, 20.30 uur. Microtheater Im
perium 'Revue Ritueel'
Big Band Frits Landesbergen
LEIDEN Een volle schouw
burg was het resultaat van het
gratis concert bij het 15-jarig
bestaan van de Leidse (ama
teur) Big Band. Na een swin
gend piano-intro en een grap
pig bedoelde inleiding van een
ceremoniemeester begon het
orkest met Double Exposure
en Basicly Blues. Hierna
kwam het orkest onder leiding
van de vaste arrangeur Aad
van Velzen met het meer inge
wikkelde deel van de avond
met nummers als Opus de
Funk, Old Man River en Seno-
rita Blues. Big Band-muziek
lijkt zeer eenvoudig, maar is
moeilijk om goed te spelen,
ook al kies je het eenvoudige
materiaal uit het omvattende
jazzy swing en moderne (Ste-
vie Wonder) repertoire.
Bij dit orkest is het samenspel
zeer goed, zeer swingend en
het houdt de aandacht con
stant vast, zij het dat de snelle
nummers wat erg op elkaar
gaan lijken.
Er boven uit steken de trombo
nesectie met Peter Aardeweg
en de ritmesectie met de ook
buiten Leiden bekende bassist
Dolf Del Prado. Over de ver
bindende soli valt helaas wei
nig verrassends te zeggen, ge
zien de vele aarzelingen en fou
ten. Opvallend is ook het ge
brek aan stijlvastheid door ge
bruikmaking van bebop achti-
ge soli. Uitzonderingen waren
de mooie trompetsolo van Bert
Jagel en I'll remember Clifford
en de verrichtingen van de
Leidse 'Scott Hamilton', saxo
fonist Wil Simon, in Intermis
sion Riff.
De indruk is dat het orkest door
wekelijks te spelen meer in
houd kan geven aan de soli.
Na de pauze kreeg het orkest, 5
saxen, 4 trombones, 5 trompet
ten en bas, gitaar, piano en
slagwerk de kans los te komen
met het ijzeren repertoire: be
kende nummers als In a Senti
mental Mood, Take the A train
en Glenn Millers In the Mood
kwamen er nog swingender
uit. De muzikanten durfden
zich veel meer te geven en dat
lokte ook meer reacties van de
zaal uit.
In een drietal nummers, waaron
der On a clear Day, voegde zich
ook de vocaliste Henny van Es
bij de band. Dit was een aardig
intermezzo zonder echter een
dimensie er aan toe te voegen.
Ze zong overigens zuiver In
het laatste nummer Splanky
van Neal Hefti kwamen de so
listen iets meer op dreef.
Na de toegift I got rhythm werd
dit matte concert besloten.
WILLEM WINSEMIUS
Blomstedt naar San Francisco
AMSTERDAM (ANP) - Dirigent
prof. Herbert Blomstedt van de
Dresdner Staatskapelle is met in
gang van het seizoen 1985- 86
benoemd tot chef dirigent van
het San Francisco Symphony
Orchestra. Interartists Holland
heeft dit namens Blomstedt gis
teren in Amsterdam bekend ge
maakt.
Blomstedt, die onlangs succesvol
in ons land optrad met het Con
certgebouworkest en het Rotter
dams Philharmonisch Orkest,
volgt in Amerika Edo de Waart
op, die bij de Nederlandse Ope
ra-stichting is benoemd.
Behalve de betrekking bij het San
Francisco Symphony Orchestra
waren Blomstedt vaste gastdiri
gentschappen voor vele weken
per jaar aangeboden bij het Na
tional Orchestra of Washington
en het Pittsburgh Symphony Or
chestra. Hy is hierop vanwege
zyn gastdirecties in Europa, Ja
pan en Israèl, niet op ingegaan,
aldus Interartists Holland