'Een avonturenfilm met diepte' r 'Twilight Zone': vier korte films over de schemerwereld r jr "Ik "Hik "II ipynr UI Televisie VRIJDAG 6 APRIL 1984 De jonge Hollywood-regisseurs hebben een gezamenlijke noe mer gevonden voor hun nostal gie: 'Twilight Zone'. Onder die ti tel zond de Amerikaanse tv in de beginjaren zestig een beroemde horror-serie uit. Hedendaagse sterren als Spielberg en Landis brengen nu in een ouderwetse episode-film een hommage aan dat programma. Spielberg en Landis, twee regisseurs die zich in eigenlijk al hun films zo duide lijk lieten inspireren door wat zij als kinderen voor ogen gescho teld kregen. 'Twilight Zone' wil zoveel zeggen als schemerwereld. "Dat wat zich afspeelt tussen de dalen van emoties en de toppen van de we tenschap", zoals commentator Burgess Meredith (zelf eens een ster in genoemde tv-serie) het mooi verwoordt. Film Wat er precies mee wordt bedoeld, is het best te illustreren met het eerste deel, geregisseerd door John Landis. Daarin speelt Vic Morrow een mislukte kan toorklerk. Weer is hem een pro motie door de neus geboord en in een café geeft hij luidkeels de schuld aan joden, negers en spleetogen. Als hij zich even te rugtrekt in de wc stapt hij als jood pardoes Hitler-Duitsland binnen. Vijf minuten later wordt hii als neger door de Ku Klux Klan onder handen genomen en 'Twilight Zone'; regie: John Landis, Steven Spielberg, George Miller en Joe Dante; theater: Eu ro 4, Alphen; leeftijd: 16 jaar iiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiimiiiiii vervolgens is hij als Vietnamees het slachtoffer van Amerikaanse kogels. [k zou niet gelijk van 'dalen van emoties en toppen van weten schap' willen spreken, maar fan tasierijk is het wel. Landis' bij drage is overigens lang niet de sterkste. Zoals ook Spielbergs moralistische hoofdstuk over be jaarden die weer jong worden, nogal tegenvalt. De Australiër George Miller ('Mad Max') is be ter op dreef. John Lithgow ziet als vliegtuigpassagier een mon ster dat op 10.000 voet de moto ren onklaar maakt. Hij is de eni ge die dat waarneemt en wordt door de anderen voor gek versle ten. Oude formule, maar leuk ge daan. Het best is de nog vrij onbekende Joe Dante. Onder zfin leiding komt Kathleen Quinlan een eige naardig jongetje tegen, dat met pure fantasie alles en iedereen naar zijn hand zet. Een geslaagde combinatie van spanning, humor en effecten. Juist figuren als Landis en Spiel berg - respectievelijk verant woordelijk voor 'American Were wolf in London' en 'Raiders of the lost ark' - weten hoe goed dat werkt. BART JUNGMANN In en om het Spaanse kasteel Bel- monte herleven de middeleeu wen. Nederlanders, Engelsen, Amerikanen, Australiërs, Span jaarden, Belgen en Duitsers zijn daar onder Nederlandse leiding en met Amerikaans geld bezig met de opnamen voor de film Flesh and Blood. De film gaat 20 miljoen gulden kosten. Ter ver gelijking: normaliter worden in Nederland voor dat bedrag tien speelfilms gemaakt. Syp Wynia reisde naar Belmonte en zag een vijftien jaar oude droom van regisseur Paul Ver hoeven en scenarioschrijver Ge rard Soeteman in vervulling gaan: een „Floris voor volwas senen, maar dan anders". Ver hoeven in Spanje: „Het zakt nu langzamerhand een beetje weg, maar de eerste week vroeg ik me af waarom ik niet gewoon in Holland gebleven was om weer een boek van Wolkers of Reve te verfilmen". door Syp Wynia Rutger Hauer in Flesh en Blood: "Als het aan mij ligt, stop ik er na deze film een jaartje mee", (fotó gpd> Flesh and Blood: het barre filmavontuur van Paul Verhoeven Centraal Spanje ziet er vooral nu - heel anders uit dan het Spanje dat Nederlanders van hun zo merse Costa—visites kennen. On danks de regen en de kou begint het er nu een beetje groen te wor den, maar vorige week werd het verkeer tussen Madrid en het 160 kilometer zuidoostelijker gele den kasteel Belmonte nog ge blokkeerd door zware sneeuw val. Onder deze omstandigheden is een team van meer dan honderd ac teurs, produktiemensen, figuran ten, ruiters, kleedsters, geluid en cameramensen bezig met wat de eerste Nederlandse, groten deels met Hollywood-geld gefi nancierde Engelstalige speelfilm moet worden. En of dat niet zwaar genoeg is: .als het niet re gent, zorgt de regenmachine wel voor hemelwater, voor het effect ondersteund door rook spuwen de apparatuur en een speciaal uit Duitsland overgevlogen blik- semapparaat. Het in de vijftiende eeuw gebouw de Belmonte - Don Quichotte dineerde er volgens zijn schep per Cervantes - werd speciaal voor deze film gerestaureerd en van houten dakkapellen voor zien. Die kappen worden na de opnémen weer verwijderd, maar voor het overige schijnt de kas teelheer, een Spaanse hertog, zeer ingenomen met de gepleeg de ingrepen. Vrijwel alle ruimten in dit nationa le monument zijn in gebruik bij de filmproduktie. De forse voor raad requisieten is er opgesla gen; naaisters, wapenmakers en grimeurs zijn er aan het werk. In weer andere ruimten worden de len van de film opgenomen of heeft het produktieteam een kantoor ingericht. Buiten, op de binnenplaats en op de modderi ge heuvel, worden de buitenscè nes gefilmd: onder meer met be hulp van veertig ruiters en merk waardige middeleeuwse aanvals- machines. Bij de oprit naar het kasteel maken vele tientallen au to's en vrachtwagens duidelijk, dat hier op een voor Nederland ongekende schaal film wordt ge maakt. Hoofdrolspeler van Flesh and Blood is Rutger Hauer, voor het eerst in jaren weer terug in een onder Nederlandse leiding ge maakte speelfilm. Het zou Hauers voorlopig laatste filmrol wel eens kunnen worden, want de in Amerika zeer succesvolle acteur is moe. ,,Je kunt beter één film in twee jaar maken dan vier in één jaar, en dat is wat ik nu aan het doen ben. Als het aan mij ligt stop ik er na deze film een jaartje mee". Hauer speelt Martin, een huurlin genleider, die in de liefde con currentie krijgt van ene Steven, gespeeld door de jonge Australi sche acteur Tom Burlinson. Bur- linson is op dit moment de popu lairste Australische filmacteur na zijn hoofdrol in de uiterst suc cesvolle "The man of Smokey River". In Flesh and Blood verte genwoordigt hij volgens regis seur Verhoeven zowel het intel lect als de rond 1500 want rond die tijd is de film gedateerd - aanstaande Renaissance. Door de loop van de gebeurtenissen wordt Steven echter terugge trokken in de door Verhoeven en Soeteman als zeer barbaars voor gestelde middeleeuwen. Verhoe ven: „Dat is dan weer een paral lel naar nu, hè, dat aan de basis van de intellectuele prietpraat een barbaarse mensheid ligt". Jennifer Leigh De vrouwelijke hoofdrol wordt ge speeld door de 22-jarige Ameri kaanse actrice Jennifer Jason Leigh. Ik herken haar eerst niet, als ik in haar gezelschap van het spelers-hotel naar Belmonte rijdt. Ze ziet er met wollen muts en ski-jack allerminst uit als de wonderschone aristocratische dame waar Hauer en Burlinson om strijden. Maar "the camera loves her", zoals ik naderhand veelvuldig in de voertaal Engels moet horen. Bijrollen zijn er voor de Nederlandse acteurs Hans Veerman - als filmacteur de laatste jaren bijzonder in trek -, Kitty Courbois en Ida Bons. Regisseur Verhoeven heeft vooral de eerste weken geworsteld met de communicatie binnen het zeer internationale team. „Licha melijk valt het wel mee. Je staat op zeven uur op en gaat niet voor twaalf, één uur naar bed, maar in Holland werkten we vaak wel vijftien uur, terwijl we hier niet verder dan twaalf uur komen en daar gaat dan ook nog een lunch pauze van af. Ja, dat komt van die Spanjaarden, die werken nor maal niet langer dan acht uur per dag. Maar de communicatie met al die talen valt niet mee, dat is echt kloten, het is moeilijker dan ik dacht. En als de regisseur dan op de set staat te vloeken omdat het niet in orde is, dan voelt ie dereen zich in zijn kruis getast". "En daar hebben ze natuurlijk wel gelijk in, maar ik heb te maken met een Amerikaanse maat schappij die wil dat er zo veel wordt gedraaid op een dag. En als je dan soms een uur op een shot moet wachten omdat er iets niet in orde is, ja dan wordt je als regisseur natuurlijk platgemalen tussen die maatschappij en een produktieteam dat niet in staat blijkt om mij de randvoorwaar den te geven waarbinnen ik nor maal kan werken". Op Verhoevens aandringen is in middels een soort coördinator aangetrokken in de persoon van de Duitse producent Walter Sa- xer, die met zijn uitgebreide er varing en kennis van het Spaans Paul Verhoeven: "De eerste week dacht ik: waarom ben ik niet in Ne derland gebleven". (foto anpi als smeerolie binnen de ploeg moet fungeren. Zijn bemoeienis sen wierpen volgens Verhoeven als binnen enkele dagen resul taat af. En dat is maar goed ook, want: „Het zakt nu een beetje weg, maar de eerste week dacht ik: 'Jezus Christus, waarom ben ik niet gewoon in Holland gebleven en heb ik een ander boek van Wolkers of Gerard Reve verfilmd'. Ja dat heb ik wel ge dacht, eigenlijk heel sterk, datje denkt hier kom ik nooit door heen, die ploegen, die communi catie, Spaans, Nederlands, En gels, Australisch, Amerikaans, alles door elkaar". Verhoeven, toch niet de minste met succesfilms als Turks Fruit, Soldaat van Oranje, Spetters en De vierde man: „Het is ook zo lastig om die groep te regisseren. Ik heb ook de aandacht die al die acteurs vragen behoorlijk onder schat. Want iedereen wil wat, ze hebben allemaal hun eigen ideeën. Ik klap soms in mijn han den van vreugde als iemand eens een keer niet met een eigen idee komt. Want elk idee moet je in passen. Of verwerpen, en dan krijg je een boos gezicht. En het regisseren van al die tien mensen al die tijd, ik moet zeggen dat ik het nooit gedaan heb. En hoe moet je ze in het beeld plaatsen en tegelijkertijd zorgen dat je niemand verwaarloost?" Naar Verhoeven uiteen zet, heeft hij zichzelf noodgedwongen een heel nieuwe regievorm aan moe ten leren, waarbij hij gokt op spontaniteit en het inzicht van top-cameraman Jan de Bont. „Als je teveel takes neemt wordt het misschien wel beter, maar dan is de concentratie van de spelers inmiddels wel weg". Avonturenfilm Hoewel Verhoeven zich afzet tegen "de producentenflauwekul" waarmee de Amerikaanse schrijfster Barbara Tuchman er bij wordt gehaald om te illustre ren dat zijn film eigenlijk over onze eigen tijd gaat, bestrijdt hij ook de indruk dat Flesh and Blood een gooi- en smijtfilm zal worden. „Jawel, het is wel een soort avontu renfilm, maar niet zonder diepte. Het gaat ook over het communis me, over het fascisme, over lei derschap en sociologische bewe gingen binnen een groep. Want het gaat om die drie mensen, maar ook om de groep er om heen. Maar het mist dus totaal het continu het elkaar de hoofden er af schieten. In deze film wordt ook veel meer dan in die "Dirty Dozen"-achtige films aandacht besteed aan hoe die mensen op elkaar reageren, wat ze van elkaar verwachten". Verhoeven: „Gerard Soeteman en ik zeggen niet dat dit de échte middeleeuwen zijn. Wij hebben uit de middeleeuwen gehaald, wat interessant voor ons is. En dat gebruiken wij. En Floris (de aan het eind van de jaren zestig zeer succesvolle televisieserie van Verhoeven en Soeteman), dat was spielerei. Dit gaat over échte mensen, dit zijn échte ka rakters en het gaat over wezenlij ke situaties". Nederlands meest succesvolle re gisseur is niet onder de indruk van het budget waarmee hij deze keer kan werken. „En dat de Ne derlandse film hier volwassen wordt? Ik vond Turks Fruit ei genlijk al volwassen. En al dat geld heeft niks artistieks te bete kenen. Het is natuurlijk wel zo, datje dit alleen maar kunt filmen als je dit geld hebt. Maar of het nou zo veel prettiger is? Voor De vierde man had ik maar 1.8 mil joen en als ik daar veertien mil joen voor had gehad had ik twaalf miljoen te veel. Nee, ik heb niet het gevoel dat ik hier een gigantische stap voorwaarts maak". Slavenhandel Na Flesh and Blood - als alles meezit over een jaar in de biosco pen - hoopt het duo Verhoeven/ IPIIIt ■1 ii 1 ii Mlliiii'l lllllllll Hlliiilii' lil BLIJVERS "Schatjes" - De juiste balans tussen humor en hocror, Lido 2. Leiden, Euro 3. Alphen. "Christine" - Een auto die niet met zich laat spotten. Luxor. Leiden. "E la nave va" - Prachtig theater stuk van Federico Fellini, Lido 3, Leiden. "Never say never again" - Sean Connery terug als agent 007, City 1. Katwijk. "Carmen" - Werkelijkheid en fanta sie door Carlos Saura ingenieus gekoppeld, Studio. Leiden. "Erendira" - De nodige magie ont breekt, Lido 4, Leiden. "Ciske de Rat" - Mooi, maar leeg. Lido 1, Leiden. Euro 1 en 2, Al- phen. "Hercules" - Ratjetoe, door Griekse mythologie geïnspireerd, Tria non, Leiden. "Spacehunter' - Science fiction, Ci ty 2, Katwijk. "Curse of the Pink Panther" - Op zoek naar verdwenen inspecteur Clouseau, City 4. Katwijk. (OP)NIEUW SEXFILMS NACHTFILMS "Meisjes van stavast" - Rex, Lei den. "Ciske de rat" - Euro 1. Alphen "Prikkeling der zinnen" - Euro 2. Alphen. "Teenagers in love" - Euro 3. Al phen. "Twilight Zone" - Euro 4, Alphen. DEN HAAG "Scarface" - Asta (463500), 16 jr. "Gorky Park" - Byou, 16 jr. "Ciske de rat" - Calypso (463502), al. "Silkwood" - Babyion 1 (471656), al. "The big chill" - Babyion 2. al. "The dresser" - Babylon 3. al. "Christine - Cineac 1 (630637). 12 jr. "Scandalous", Cineac 2. al. "Chained heat" - Cineac 3, 16 jr. "Gejaagd door de wind" - Euro (667066), 12 jr. "Yentl" - Metropole 1 (456756), al. "Le Bal" - Metropole 2. al. "E La Nave Va" - Metropole 3,16 jr. "Carmen" - Metropole 4, al. "Sophie's choice" - Metropole 5, 16 jr. "Ciske de rat" - Odeon 1 (462400), al. "Schatjes" - Odeon 2, 12 jr. "Hotel New Hampshire" - Odeon 3, 'To be or not to be" - Odeon 4. al. "Het Weense hoertje op hoogte punt" - Le Paris 1 (656402), 18 jr. "Charh" - Le Paris 2, 18 jr "Stoute schoolmeisjes" - Le Paris 3, 18 jr "Diamonds are forever" - Passage (460977), 12 jr. AMSTERDAM "Hotel New Hampshire" - Alfa 1 (278806). al "The big chill" - Alfa 2, al. "Riskey business" - Alfa 3. al. "Trading places" - Alfa 4, al. "E la nave va" - Alhambra 1 (233192). 16 jr. "Carmen" - Alhambra 2, al. "Scarface" - Bellevue Cinerama (234876266227), 16 jr. "Silkwood" - Calypso 1 (266227/ 234876). al. "Christine" - Calypso 2, 12 jr. "Schatjes" - Calypso 3, 12 jr. "Pussy Baby" - Centraal (248933), 18 ir- "Moord in extase" - Cineac (243639), 12 jr. "Barrv Lvndon" - Cinecenter (236615), *12 jr. "De stille oceaan" - Cinecenter. 16 jr. "Pauline a la Plage" - Cinecenter, al. "Montenegro" - Cinecenter. 16 jr. "Scarface" - Cinema 1 (151243). 16 jr. "Once upon a time in the west" - Ci nema 2. 12 jr "Ciske de rat" - City 1 (234579), al "Hotel New Hampshire" - City 2, al. "Storia di piera" - City 3, 16 jr "Star '80" - City 4, 16 jr. "Gorky park" - City 5, 16 jr. "To be or not to be" - City 6, 16 jr. "Schatjes" - City 7, 12 jr. "Oblomow" - Kriterion, 16 jr. "Et Dieu crea la femme" - Studio K. 16 jr. 'The dresser" - Leidsepleintheater (235909). al. "Verre reisjes met wilde meisjes" - Parisien (248933), 18 jr. "Django" - Rembrandtpleintheater 1 (223542), 16 jr. "Thunder" - Rembrandtpleinthea ter 2. 12 jr "Don't go in the house" - Rex (246132), 16 jr. "Deadly duel" - Rex, 16 jr. "Rocco en zijn broers" - The Movies 1 (245790). 16 jr. "La vie devant soi" - The Movies 2, 16 jr. "De dame met het hondje" - The Movies 3. 16 jr. "Yentl" - Tuschinski 1 (262633), 12 jr- "Le Bal" - Tuschinski 2, al. "Diamonds are forever" - Tuschins ki 3, 12 jr. "Sophie's choice" - Tuschinski 4, 16 jr- "Scandalous" - Tuschinski 5. al. "Trouble with Harry" - Tuschinski 6. 12 jr. "L'été meurtrier" - De Uitkijk (237460), 12 jr. Soeteman aan de uitvoering van enkele andere oude wensen te beginnen. De Amerikaanse pro ducent Michael Gruskoff zijn dochter loopt op de set rond als produktie—assistente wil voor 17 miljoen dollar "Harry's Tale" maken. Die rolprent moet op hu moristische wijze de slavenhan del in Westafrikaanse negers in beeld brengen. Verder staan er een ambitieus project met pro ducent Rob Houwer en de verfil ming van de eerste reis van het vlaggeschip De Batavia van de Verenigde Oost—Indische Com pagnie voor de afzienbare toe komst op stapel. Die laatste film zou ook iets van 20 miljoen dollar moeten kosten. „Het is Hollands gezien totaal onfinancierbaar, en ik weet niet of de Amerikanen er wel instin ken. Maar ja, als deze film een succes wordt, dan kun je eigen lijk alles doen, dan denken ze dat dat ook wel goed zal zitten. Zo werkt dat daar. Als je in Holland vier succesvolle films hebt ge maakt zegt het Produktiefonds nog steeds dat het script niet zo goed is en dat je beter naar huis kunt gaan om iets anders te ver- Flesh and Blood wordt een Engels gesproken film, ook al speelt het zich ergens in Midden-Europa af. Om dat Engels een beetje be hoorlijk te laten zijn, is de Ameri kaan Robert Easton aangetrok ken, die als „dialect—coach" al aan honderden films meewerkte. Sterren als Charlton Heston en Laurence Olivier leerden Ameri kaanse dialecten van hem en Rutger Hauer begeleidde hij bij vijf Amerikaanse films. Over de leerling Hauer is hij zeer te spre ken. „Hij is nu overal inzetbaar, want hij beheerst zowel het Ame rikaans—Engels als het Brit s-Engels en de manier waarop Nederlanders en Duitsers met het Engels omgaan". Op de dag van mijn vertrek heeft Rutger Hauer in een plaatselijke disco een feestje georganiseerd. En de dag erop biedt hij een mid- dagje-sauna-met-massage aan in Madrid. Vooral dat uitstapje wordt met vreugde tegemoet ge zien. want het afgelegen verblijf wordt als een forse opgave ge zien. En dat terwijl er nog ander halve maand gewerkt moet wor den in Belmonte, alvorens er ge filmd gaat worden op aantrekke lijker lokaties, elders in het Spaanse. Het aantrekkelijer ma ken van het verblijf in Belmonte en het sobere hotel in het twintig kilometer verder gelegen Las Pe- droneras is dan ook een van de wensen in het pakket, dat een ac teurs-delegatie bij producent Gijs Versluys op tafel zal leggen. „Het is hier net de Bylmerbc(jes, jongen", zegt Hans Veerman, doorgaans toch niet de persoon voor het doen van gepeperde uit spraken. Paul Newman is deze week in 'Fort Apache, the Bronx' te zien. Deze film over een poli tiebureau middenin de verval len Newyorkse wijk The Bronx draait bij LAK-Cinema op dinsdagavond. Het bureau heeft de bijnaam 'Fort Apache' naar de beroemde film van John Ford. Ook dit 'fort' ligt middenin een vijandige omge ving. (21.00 uur). Aan deze film gaat om acht uur 'Politiewerk' vooraf, een documentaire die het Amsterdamse Stadsjour- naal in 1979 maakte over het werk van de politie in de hoofdstad. Vragen als "waar eindigt de controlerende taak van de politie en waar begint de onderdrukking" komen aan de orde. K&O vertoont dinsdagavond 'Chariots of fire', het indruk wekkende regiedebuut van de Brit Hugh Hudson. De film is gesitueerd tijdens de Olympi sche Spelen van 1926 en gaat in op de motieven van twee atle ten die tijdens de spelen goud wonnen. Sport is zeker niet het belangrijkste in de films. Het gaat veel meer om een schitte rend gefotografeerde psycho logische sfeertekening. Jon Vangelis tekent voor de mu ziek bij deze indrukwekkende film. (20.00 uur). Het Filmhuis LVC vertoont van avond en morgenavond 'La Colmena' van Jose Luis Garcia (21.15 uur), woensdag draait 'De toekomst van '36' van Wil lem Thijssen, een getuigenis Paul Newman, zoals hij in 'Fort Apache', the Bronx' is te zien. (foto ap» van de waarde van het anar chisme in de Spaanse burger oorlog (20.00 en 22.15 uur). Donderdag wordt 'Aan een on bekende God' van Jaime Cha- varri vertoond. De film gaat over de herinneringen van de goochelaar Garcia die altijd in de tuin van de Spaanse dichter Lorca speelde. Ook deze film speelt zich voornamelijk tij dens de Spaanse burgeroorlog af. Vorige week werd op deze plaats nogal voorbarig de Japanse week in Het Kakhuis aange kondigd. Die wordt deze week pas gedraaid: tot en met zon dag 'De ballade van Narayama' van Imamura, dinsdag 'Rasho- mon' van Kurosawa, woensdag 'L'Empire des sens'. Aanvang 20.00 en 22.15 uur. 'Islands in the stream' is een film die Franklin Schaffner maakte naar het laatste boek van Ernest Hemingway. Geor ge C. Scott speelt Thomas Hudson, een kunstenaar die zich in de jaren veertig heeft te ruggetrokken op een paar ei landen en aan wie de Tweede Wereldoorlog vrijwel geheel voorbij gaat. Tijdens de zomer vakantie krijgt hij bezoek van drie zoons van wie hij zich tot dan toe weinig heeft aange trokken. En dat wil hij gaan veranderen. Zeer sfeervolle verfilming. 'Islands in the stream' wordt zondagavond uitgezonden op Duitsland 2, aanvang 21.00 uur. Erg veel bijzonders is er komen de week trouwens niet, ver meldenswaard is zeker 'Wit ness for the prosecution'. Billy Wilder verfilmde daarmee in 1957 een boek van Agatha Christie. Marlène Dietrich speelt een prachtige rol van de vrouw wier man terechtstaat. Charles Laughton is ook zeer op dreef als de advocaat van de man. Morgenavond te zien op Nederland 2. 23 15 uur 'Les petites fugues' blijft natuur lijk ook altijd leuk om naar te kijken en dat kan woensdag op Duitsland 3 (aanvang 22.15 uur). Michel Robin speelt de ontroerende hoofdrol van een simpele landarbeider die op Marlène Dietrich speelt een hoofdrol in 'Witness for the prose cution'. (foto AP) zijn brommertje Zwitserland intrekt. De film (geregiseerd door Yves Yersin) was één van de grootste successen in het al ternatieve circuit. Vrijdag als altijd weer een ruime keuze. Nederland 2 brengt de nachtfilm 'Fury of the Vikings' (23.20 uur), een weinig verhef fend werkje over de Noorman nen, België 2 heeft de maar half geslaagde komedie 'The One and Only* van Carl Reiner op het programma (20.15 uur) en Duitsland 2 'The masque of the red death'. De laatste is een film van Roger Corman waarvoor hij zich baseerde op twee verhalen van Edgar Allen Poe. Vincent Price speelt prins Prospero. Aanvang 22.45 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 19