c Een huis op maat zonder franje Luidruchtig godsdienst-ritueel Zelfbouw: een kwestie van aanpakken en een lange adem Programma geeft goede indruk werk balletschool Opnieuw dieren vergiftigd Leiden MODERNE ARCHITECTUUR IN EEN BESCHERMD STADSGEZICHT Bouwen is eigenlijk net als kleding aan mode onderhevig. Stijlen en stro mingen wisselen elkaar steeds af. In de jaren na de oorlog, toen wijken vol hoge flats uit de grond werden gestampt, leek de vormge ving van de nieuwbouw vooral bepaald door de reikwijdte van de bouwkraan. De laatste jaren valt de nieuwbouw in de Leidse binnenstad voor al op door een aaneenschakeling van nostalgi sche vormen: huisjes van baksteen met houten puntdaken, helrode pannen en erkertjes uit grootmoeders tijd. De kleinschaligheid eindeloos vermenigvuldigd. Na jaren van frutsels en fratsels wordt het begin van weer een nieuwe bouwtrant zichtbaar. De nieuwste trend die zich aftekent is die van de compacte stad met torenhoge woongebouwen in de oude stadscentra. Ook trekken architecten, net als in de jaren twintig, weer ten strijde tegen traditionele architectuur-opvattingen en houden een vurig pleidooi voor het toepassen van eigen tijdse materialen, constructies en functies, zon der de kleinschaligheid en menselijkheid uit het oog te verliezen. Architect Jan Hoogstad is al enkele jaren bezig een wetenschappelijke basis voor architectuur te for muleren (NRC van 22 maart j.l.) en zelfs de com puter heeft haar intrede gedaan in de hedendaag se ontwerppraktijk. De jaren tachtig lijken zo doende een scala aan visies en vormen te gaan weerspiegelen. Temidden van woelige discussies over stijlen en stromingen en in weerwil met alle moderne tech nieken zijn er ook nog mensen die gewoon hamer en zaag ter hand nemen. De Leidenaar knutselt DONDERDAG 5 APRIL 1984 wat af. Een schrootje hier en een plavuisje daar. Het doe-het-zelven heeft de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen. Bijna een oerdrang van de mens is om een eigen huis te bouwen. Het woord droomhuis is een beetje een versleten uitdrukking. Beter is het om te spreken van een huis op maat, dat afwijkt van het gewone (huur)huis. Vandaag in de reeks artikelen waarin de architec tuur in Leiden op de korrel wordt genomen: de zelfbouwers. Eigenwijs of eigentijds? In elk ge val een antwoord op het eentonige rijtjeshuis. LEIDEN - De hoogte en breedte van de brieven bus, het aantal stopcon tacten, zelfs de afmetin gen van het kleinste ka mertje in de nieuwbouw is verstikkend nauwkeurig vastgelegd. Tienduizen den woningen in Neder land kun je bijna blinde lings binnenkomen omdat de grootte en indeling nauwelijks van elkaar ver schillen. De woningbouw in de Hollandse steden lijkt, van binnen en van buiten, als velen druppels water op elkaar. door Jan Rijsdam Die fantasieloze eenvormigheid is mede het gevolg van de door het rijk uitgevaardigde wenken en voorschriften die regels geven voor het ontwerpen van wonin gen en de indeling daarvan. Sommige architecten spreken van een keurslijf dat elke creati viteit doodt. Anderen menen dat het telkens weer een uitdaging is om er toch iets bijzonders van te maken. Een goed architect is vin dingrijk genoeg om het bekende stramien te doorbreken, voegen zij er veelbetekenend aan toe. Sinds een paar jaar bestaat voor ondernemende Leidenaren ook de mogelijkheid om zelfbouw- projecten ter hand te nemen. Bij de directie ruimtelijke ordening van de gemeente hangt een kaart waarop talrijke mini-locaties voor nieuwbouwprojecten staan aangegeven. Aan de Oostdwars- gracht en Havenkade werden reeds projecten uitgevoerd en aan de Binnenoostsingel en Schelpenkade zijn thans enkele woonhuizen in aanbouw. Pieterskerkgracht Het bouwplan voor vier premie-A- woningen aan de Binnenoostsin gel heeft de gemoederen binnen het stadsbouwhuis, maar ook daarbuiten, nogal bezig gehou den. De woningen zouden aan vankelijk worden gerealiseerd in hartje binnenstad, aan de Pie terskerkgracht. Zowel ten stad- huize als in de welstandscom missie bleek men echter weinig gelukkig met het bouwplan. De architectuur werd als "mager tjes" beoordeeld en te weinig passend in de historische omge ving. Met name de geringe hoog te van de panden zou niet goed aansluiten bij de naastgelegen bebouwing waaronder het fraai gerestaureerde Ars Aemula. Om het initiatief van de zelfbou wers niet te laten stranden, en omdat het bouwplan voldoet aan de regels in het bestemmings plan, wilde men geen keihard 'neen' op het plan laten horen. Duidelijk werd wel dat, zelfs na de nodige aanpassingen, geen van de beoordelende instanties (gemeente, monumentenzorg, welstandscommissie) dit plan echt wilde. Toen ook vanuit de Pieters- en Academiewijk bezwaren tegen het bouwplan werden ingediend werd na veel 'mitsen' en 'maren' de grond aan de Binnenoostsin gel als alternatief aan de zelfbou wers aangeboden. Op die plek zijn de woningen thans in aan bouw. De conclusie is gerechtvaardigt dat de activiteit van zelfbouwers in Leiden nou niet bepaald van een leien dakje gaat. Men staat niet onwelwillend tegenover deze nieuwe ontwikkeling maar de doe-het-zelver moet wel een lan ge adem hebben om niet om te komen in de drassige jungle van eisen en regeltjes. Desalniettemin is de zelfbouw in al z'n varianten (zelfbouw, casco- bouw/zelfafbouw, houtskelet- bouw) in opmars. Het meest ver gaande zelfbouw project tot nu toe werd gerealiseerd in Rotter dam. Bewoners bouwden daar met elkaar, hun huis, gerugge- steund door de gemeente en en kele deskundigen. Schelpenkade Wie zijn die zelfbouwers, en wat le vert al die inspanning hun nu precies op? Henny van Sabben (37) is één van hen. Hij kocht en kele jaren geleden een oud huis aan de Schelpenkade in Leiden met de bedoeling het te restaure ren. Toen er het één en ander was gesloopt bleek dat het pand zo rot was als een mispel. Met een bevriend architect, Ton Scheck, kwam Van Sabben tot de conclu sie dat er niets meer te restaure ren viel en hij besloot het oude pand af te breken en een geheel nieuw huis te bouwen. "We zijn eerst om de tafel gaan zit ten om op een rij te zetten aan welke eisen het nieuw te bouwen huis moest voldoen", vertelt Henny. "Eén van de redenen waarom ik het oude pand kocht is de grote tuin die er achter ligt. Vanaf het begin was dus duide lijk dat het visueel contact met de tuin heel belangrijk voor mij is. Het huis moest naar de tuin kant toe dus heel open worden. Een perfecte isolatie en de afme tingen van de verschillende ruimten waren natuurlijk ook heel belangrijk. En: het moest geen dertien-in-een-dozijn huis worden. Dan had ik net zo goed een premiewoning kunnen ko pen. Ik wilde iets unieks". "Het eerste ontwerp dat Ton Scheck maakte moest ik laten varen omdat het te duur werd. Vervolgens rolde het huidige plan er uit: een ontwerp voor een opmerkelijk wit huis met een plat dak". Henny was er heel te vreden mee. Maar, de eeuwige strijd tussen mooi en lelijk, tus sen wat wel en niet past, ging ook aan dit plan niet voorbij. De gemeente wilde een schuin dak op het huis. De oplossing werd uiteindelijk gevonden in een kunststof kap die dienst doet als een soort lichtkoepel. Henny: "Dat kostte me 10.000 gulden meer, maar ik ben er achteraf wel heel gelukkig mee". Smaak De welstandscommissie bleek zich al snel met het gewijzigde plan te kunnen verenigen en ook de ambtenaren van stedebouw en monumentenzorg betuigden hun instemming. Slechts één ambte naar van de gemeentelijke afde ling ruimtelijke ordening bleek minder content met het bouw plan. "Haar mening was dat ik moest restaureren of een conventioneel huis moest bouwen met een pan nendak. Het ging volgens mij puur om een kwestie van per soonlijke smaak omdat de be treffende ambtenaar zich niet met de ontwerpkant van de zaak had te bemoeien maar met de ju kalkzandsteen die fris afsteekt bij de oude bebouwing aan de Schelpenkade. De kozijnen van ramen en deuren zijn of worden zwart en steken daardoor na drukkelijk af. Het opmerkelijke kunststof puntdak zorgt er voor dat het daglicht ruimschoots in de woning kan toetreden. De nieuwbouw heeft dus een zake lijk en functioneel karakter. Simpel In feite gaat het om een heel simpel ontwerp, zonder overbodige franje. Het woonhuis heeft eigen lijk de vorm van een doos die aan één zijde geopend is. In de gevel aan de straatkant zitten slechts enkele kleine ramen en een por tiekachtige toegang. De gevel aan de tuinkant bestaat uit gla zen schuifdeuren van wand tot wand en van plafond tot vloer zo dat een optimaal contact met de tuin mogelijk is. De glazen wand wordt slechts onderbroken door een smalle strook waar de open haard is gesitueerd. Direct achter de voordeur bevindt zich een hal. Rechts daarvan komt de studeerkamer en links de keuken die samen met de ach ter de hal gelegen woonkamer een L-vormig vertrek vormt. Keuken en woonkamer hebben dus een open verbinding zonder dat men vanuit de kamer direct in de keuken kijkt. Op de verdie ping, bereikbaar via een spiltrap in de hal, bevinden zich de bad kamer en drie (slaap)kamers. Het interieur wordt, het als de bui tenzijde van de woning, geken merkt door strakke vormen, wit gepleisterde wanden, met zwart, grijs en rood als contrasterende kleuren. Voor en achter in het huis bevindt zich een kleine vi de. Dat kost weliswaar ruimte die aan het wonen wordt ont trokken maar het doorbreken van het plafond brengt een vi suele verbinding tot stand tussen de twee woonlagen die een unie ke sfeer creëert met interessante doorkijkjes. Het wekt de sugges tie dat alle ruimtes in elkaar doorlopen. De transparante, kunststofkap en de vides zorgen er voor dat van bovenaf licht in de woning kan toetreden het geen ook weer voor verrassende elementen zorgt. Durf Het huis kost in totaal zo'n ander halve ton (zonder de grondkos- ten) en wordt door de overheid gesubsidieerd volgens de pre mie-B-regeling. "Zonder zelf werkzaamheid zou ik het nooit hebben kunnen betalen", meent Henny van Sabben. De zelfbouw lijkt evenwel geen ef fectief middel om de hoge woon lasten aanmerkelijk te verlagen of om de volkshuisvesting uit het slop te halen. Het is veeleer een middel voor (eigenwijze) mensen die meer te zeggen willen heb ben over hun woning dan alleen inspraak over de kleur van de te geltjes en de plaats van het keu kenblok. Alleen daarom al verdient de zelf bouw een volwaardige plaats in de volkshuisvesting, maar ook omdat het ingaat tegen de fanta sieloze eenvormigheid die de nieuwbouw kenmerkt. Het witte woonhuis aan de Schelpenkade is een opmerkelijk object gewor den temidden van een beetje dorpsachtige bebouwing. Door de bescheiden vormgeving en de schaal van het woonhuis wordt .het silhouet van de oude gevel- wand evenwel nergens ver stoord. De moderne nieuwbouw getuigt niet alleen van durf, maar laat onmiskenbaar zien dat een eigentijdse invulling in een his torische gevelwand heel goed mogelijk is. Sterker nog: de ver jongingskuur heeft de Schelpen kade goed gedaan. Volgende keer: vrouwen en bouwen. Op de foto's boven het opmerkelijke woonhuis dat Henny van Sabben huis is opgetrokken. bouwde aan de Schelpenkade in Leiden. De buitenkozijnen staan nog in Linksboven het interieur van het huis op de eerste verdieping. Daaronder de grondverf en zijn daarom grijs. Straks worden de kozijnen zwart en doe-het-zelver Van Sabben die de laatste hand legt aan zijn zelfbouw zullen ze nadrukkelijker afsteken bij de witte kalkzandsteen waaruit het woning. (foto's Holvast) ridische kant. Ik heb laaiende ru zies gehad. Uiteindelijk is er een vergadering belegd tussen alle partijen om uit de impasse te ko men. Die ambtenaar trok uitein delijk aan het kortste eind maar heeft de zaak wel maandenlang opgehouden". 'Na alle bureaucratische romps lomp werden ook nog bezwaar schriften ingediend waarbij het met name draaide om het uiter lijk van de nieuwbouw dat af breuk zou doen aan de histori sche gevelwand. Men wilde lie ver decorbouw. De bezwaren werden evenwel afgewezen en toen in maart '83 de bouwver gunning werd verleend kwam ik eindelijk aan bouwen toe". In het vroege voorjaar van 1983 ging het allemaal gebeuren. De aannemer begon aan de Schel penkade met het grove werk. Het storten van een betonplaat van veertig centimeter dik (heien bleek niet nodig) en vervolgens het bouwen van een dragende constructie met vier muren en een dak. Eind september werd het casco ruw opgeleverd. "Daar na ben ik zelf aan de slag gegaan. Uiteraard met de hulp van fami lie en vrienden. Maar die houden het op een gegeven moment voor gezien en dan moet je het verder zelf zien te rooien". Dolgedraaid Zelf een huis bouwen is dus niet weggelegd voor iemand met twee linkerhanden. "Je moet van aanpakken weten en een lange adem hebben", zegt Henny van Sabben. "Van juni tot december heb ik keihard gewerkt. Overdag voor de klas, als natuurkundele- raar en s'avonds me helemaal uitgeleefd als bouwvakker. Op een gegeven moment raakte ik helemaal dolgedraaid en kreeg ik een terugslag. Toen zag ik het een paar maanden niet meer zit ten". De bouw van het huis is thans op een oor na gevild. Henny: "Mijn streven is om het eind juni hele maal af te hebben. Natuurlijk heb ik ook fouten gemaakt. Maar daar leer je van en dan gebeurt het me geen tweede keer. Ik hoop trouwens dat er geen twee de keer komt. In dit huis zit m'n hele ziel en zaligheid". De nieuwbouw is opgetrokken uit een helder, wit geschilderde LEIDEN - De zonderlinge gods dienstoefening van een 39-jarige bewoner van een flat aan de Vijf Meilaan kwam vannacht tot een abrupt en gewelddadig einde. Het ritueel dat de man in zijn flat opvoerde, ging met zoveel herrie gepaard dat omwonenden om kwart over één de politie belden. Na langdurig bellen, werden twee agenten door een geirriteer- de flatbewoner binnengelaten. De agenten zouden zijn gods dienstig ritueel verstoren door zijn tabernakel binnen te treden. Aan het verzoek van de agenten om dan in elk geval wat minder hard muziek te draaien zei de man niet te kunnen voldoen. "Er branden vier lichten, de volu meknop staat op vijf en dat maakt samen negen. Vandaag is het negen april, de dag waarop ik moet gedenken", zo luidde volgens de agenten de verklaring van de man. Nadat zij hem hadden voorgesteld om wat meer lichten te ontsteken zodat de volumeknop wat verder naar links kon worden gedraaid, ont stak de man in grote woede. bevel tot binnenkomen en de no dige assistentie terug te keren. Twee met schilden uitgeruste agenten forceerden vervolgens de deur van de flat en wisten de man te overmeesteren voordat hij opnieuw met de bijl kon gaan Hij greep naar een bijl schreeuwend en zwaaiend de agenten mee hebben bedreigd. Deze doken de flat uit om drie kwartier later met een bijzonder daar De 39-jarige Leidenaar is gearres teerd op verdenking van bedrei ging met geweld en is inmiddels overgebracht en opgenomen in Endegeest. Uitvoering van de Leidse school voor Danskunst o.lv. Lucette Biet? en Alexandra van der Hiist op 4 april in het LAK-theater in Lei- LEIDEN - Hoewel de balletstu dio van de Leidse school voor Danskunst niet lang geleden afbrandde, slaagden Lucette Bletz en Alexandra van der Hilst er toch in gisteravond een volwaardig leerlingenpro gramma te presenteren. Het is overigens voor de eerste en laatste maal dat beide balletle raressen een gezamenlijke uit voering geven. De vorig jaar aangegane samenwerking wordt dit jaar al weer beëin digd. Dan gaat ieder verder met een eigen school. De, meest jonge, leerlingen van Lucette Bletz voerden voor de pauze het op een sprookje van Lucette Bletz had er een even wichtig ballet van gemaakt, waarin iedereen aan bod kon komen. De allerkleinsten wa ren boom, rivier of bloem. Ze keken wat wezenloos in het rond en huppelden soms de verkeerde kant op, maar dat is juist de charme van zo'n uit voering. Heel goed was dat de solo's van meer gevorderde danseressen kort waren gehou den. Daardoor kregen de ou ders in kort bestek een indruk van wat je na vele jaren oefe ning kunt leren, zonder al te veel individuele hoogstandjes te hoeven doorstaan. Aan het dansen van de overwe gend oudere pupillen van Ale xandra van der Hilst was goed te zien dat de meesten al gerui me tijd bezig zijn. Ze brachten zes stukken. De uitvoering van de jazzdansen was soepel en maatvast. L»e meer gevorderde danseressen deden het leeuwe- deel van het werk. Met de be ginners erbij werd het door hel grote aantal uitvoerenden soms wat rommelig. Een op de klassieke techniek ge baseerd 'Behind the wall' werd door drie leerlingen sterk ver tolkt. De twee door leerlingen gemaakte balletten staken he lemaal niet slecht af tegen de rest. Tussen de bedrijven door voerde 'Klim', de dansgroep van Ale xandra van der Hilst, twee bal letten op, waarbij de interes santé keuze van muziek opviel. 'Een dag tegelijk' toonde cho reografische aspiraties, maai was wat te lang van stof. 'Back to one' had, mede door het sle pende tempo, meer spanning ARIEJAN KORTEWEG Ruilbeurs De Ruilclub 'Koningskerk' orga niseert vrijdag weer een ruil- avond in de Willem de Zwijger- school. Verzamelaars van post zegels, munten, bankbiljetten, sigarenbandjes, lucifermerken en dergelijke zijn van zeven uur af welkom in de school aan de Willem de Zwijgerlaan 44. Hengelsport (1) Zuid-West viste de tiende wed strijd in de Ringvaart. Uitslag 1 J. Mazurel 438 cm-16 stuks, 2 H. Moenen 380-10, 3 C. Cornet 355-14, 4 B. Ruis 302-12, 5 D. Molenaar 285-10, 6 H. v.d. Laan 256-12, 7 J. Boef 244-10, 8 W. Moenen 218-7,9 J. de Os sr. 207-8, 10 R. de Bezemer 202-7. Hengelsport (2) DWV hield een wedstrijd in de Ringvaart. Uitslag: 1 P. Moo- nen 28 stuks-4500 gram, 2 K. Laterveer 21-4350, 3 W. Smit 19-4150, 4 A. Laterveer 11-3850, 5,C. Voorst 8-2250, 6 A. Rijgers- berg 8-2150, 7 P. Wondergem 7- 1750, 8 W. Teske 7-1600, 9 P. Schreuder 3-1050, 10 P. Leue- ring 10-925. Open podium In Aniba's Muziekkamer is vrij dag de hele avond het podium open voor iedereen die iets ten gehore wil brengen. Een aantal personen of groepen hebben zich al opgegeven, maar er is nog ruimte. Belangstellenden kunnen zich wenden tot Ellen Reinders, tel. 071-125548. De Muziekkamer is gevestigd aan de Herenstraat 1. Het podium gaat om negen uur open. New wave De Engelse new-wavegroepen Le gendary Pinkdots en Attrition treden vrijdagavond op in het Leids Vrijetijds Centrum, Breestraat 66. The Legendary Pinkpots bestaat uit personen die zich noemen: April lliffe keyboardsPhil Harmonie ritmes), Edward Ka-Spel (zang), Barry Gray (gitaar) Roland Calloway (bas) en Pa trick Paganini (viool). Hun muziek wordt als 'new psyche- delics' omschreven. Het trio At trition presenteert zich als Martin Bowes (zang), Ash (syn thesizer) en Chrys (bas, zang). Een jonge Engelse band, links geëngageerd. De muziek gaat gepaard met dia's en films. De zaal gaat om negen uur open. LEIDEN - De Merenwijk is giste ren opgeschrikt door twee nieu we vergiftigingsgevallen van huisdieren. Twee katten zijn ge storven nadat zij vlees hadden gegeten dat met het zogenaamde mollengif strychnine was vergif tigd. Rond half drie deed een bewoner van de Eikenrode bij de politie aangifte van vermoedelijke ver giftiging van zijn zojuist gestor ven kat. Door de maaginhoud te onderzoeken stelde dierenarts Helder vervolgens vast dat de kat inderdaad was vergiftigd. Onmiddellijk daarna waarschuw de de politie de bewoners van de Merenwijk met behulp van een geluidsinstallatie. Hen werd geadviseerd hun huisdieren bin nen te houden of kort aangelijnd uit te laten. Later in de middag bleek nog een kat met strychnine te zijn vergif tigd. Een bewoner van de Eiken rode heeft de politie wat vergif tigd vlees kunnen overhandigen dat hij had gevonden op het pad dat van de Eikenrode naar de Beukenrode loopt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 4