Liefdesverdriet Gedenkboek Juliana 75 C Greer slaat weer toe Perfecte Camera 'oude' Obscura 'Sex and destiny': wollig en warrig Karei Eykman op dreef DONDERDAG 5 APRIL 1984 Wij in het Westen houden niet van kinderen. Wij bannen kin deren zoveel mogelijk uit het openbare leven, stoppen ze in kant-en-klare, afzonderlijke babykamers, waar we ze weer uit verlossen als het tijd is voor de voeding en niet eerder. Wij stoppen ze weg op scholen, voor hun „zelfverwezenlij king", wij leren ze hoe ze vol wassenen behoren te bejege nen. En het beeld van een ge zellig rond de tafel, met waxi nelichtjes, zittende familie, die fijn spelletjes met de kinderen doet, wordt steeds schaarser. Schande, schande, vindt de pu- bliciteitsbewuste „hogepries teres" van de seksuele revolu tie Germaine Greer (45) in haar nieuwste boek Sex and Desti ny. Onlangs verscheen bij de Londense uitgeverij Seeker and Warburg dit ruim 450 pagi na's dikke, half-wetenschappe- lijke en van 41 pagina's voetno ten voorziene werk van deze schrijfster. Haar boek is een uitermate ver velende bundeling geworden van warrige, taaie en wollige kost, die bovendien, als het aan haar ligt, het definitieve fluit signaal terug-naar-af-en-vroe- ger inluidt. Als ik maar genoeg overdrijf, blijft er na alle com motie en opgeslagen rookwol ken allicht iets van de ideeën hangen in de „door consump tiedrang en technologie ver ziekte geesten" van de 20e- eeuwse westerling, moet de schrijfster van De vrouw als eunuch (1970) hebben gedacht. En publiciteit heeft zij gekregen. Het weekblad Vrij Nederland had ruim 18.000 gulden over voor publikatie van vier artike len, die eerder al in de Britse Sunday Times verschenen. De verontwaardiging over haar volstrekt veranderde denk beelden - van seksuele vrijheid en blijheid in woord en daad tot een regelrechte oproep tot toegewijd moederschap zon der „bijbanen", studies of inge wikkelde constructies, kuis heid, seksuele onthouding (want dat geneuk met jan en al- Boeken leman geeft maar enge ziektes vandaag de dag) en vooral het radicaal afschaffen van chemi sche (de pil) of anderszins „le vensgevaarlijke" voorbehoed middelen als het spiraaltje - de verontwaardiging over dit alles is zowel in Engeland als hier in volle hevigheid ontbrand. Ove rigens ruim voor de Neder landse vertaling, want die wordt pas eind dit jaar ver wacht. Boze tongen beweren dat Greer met haar boek niet zozeer iets adembenemend nieuws verkondigt, maar dat ze slechts handig en met veel tamtam inspeelt op „zwakke plekken" en gevoelige onder werpen in de samenleving. Zoals, om er eei ongenoegen van veel over het aanbod van veilige an ticonceptie - de pil is chemisch en voor zover bekend niet echt gezond. Greer doet er nog wat schepjes bovenop, want de pil doet vrouwen in haar ogen „willoos overgeleverd" zijn aan jaaglustige mannen. Nee, zegt Greer, als er dan toch ge neukt moet worden, dan liever voor het zingen de kerk uit, een van oudsher beproefde methode van geboortenrege- ling die wel eens een steekje liet vallen (of een zaadje door liet), maar alla. Terug naar de paradijselijke staat waarin de mens nog on schuldig, onbekommerd en zuiver was; dat zou Greer wil len. En ze probeert ons te over tuigen aan de hand van gruwe len van bijvoorbeeld de aller eerste spiraaltjes die in groten getale zonder goede medische begeleiding en voorlichting werden ingeplant bij t Germaine Greer in ontwikkelingslanden, de voortschrijdende technologie in het Westen die van ouders en kinderen verknipte indivi duen maken en de vercommer- cialiseerde seks in onze con treien. Ze doet dat zeer selectief en is ook nogal selectief in de aanbe velingen die ze uit haar „ide-' aalwereld" doet. Ze kijkt daar voor een aardig eindje over de grens en baseert zich bij haar bevindingen op wat historici en antropologen zouden heb ben ontdekt. Greers heftige verontwaardiging over de „verziekte", vercom- mercialiseerde seksmaniakken in een onleefbare westerse sa menleving is irritant. De vraag is wie hier nu verziekt en ver- commercialiseerd is, degene die duizenden guldens in de wacht sleept met voorpublika- ties in internationale kranten en de pers daarmee vast warm laat lopen voor als haar reactio naire boek echt verschijnt, of alle anderen in de marge? Greer zegt in haar „waarschu wing", voorin in Sex and Des tiny, echter, dat ze niet schrijft vanwege het plezier of het geld, maar omdat ze vond dat ze móest, vanuit een sterk ge voel van „emotionele betrok kenheid" bij de onderwerpen seks, moederschap, opvoe ding, zwangerschap en voorbe hoedmiddelen. Niet het feit dat zij zelf geen kin deren kan krijgen, maar de ge boorte van een baby in haar huis maakte dat ze „anders over de dingen is gaan den ken", zo zei Greer eens tegen Britse journalisten. In India, Soedan en Colombia onder zocht zij de daar heersende me thoden van geboortenbeper- king en bestudeerde de samen stelling van gezin en familie. Zij werd daarbij getroffen door de „vanzelfsprekende" liefde en koestering van moeders voor hun kinderen, het plezier en contact dat ze samen had den, de hoeveelheid tijd die ze samen doorbrachten. Vergele ken met het Westen noemt zij de liefde hier meer iets kunst matigs, iets dat voortspruit uit schuldgevoel van de vrouwen in onze „nucleaire" gezin netjes. Greer pleit dan ook hartgrondig voor een intensie ver contact tussen moeder en kind. De hele dag zou liefst een aaneenschakeling moeten zijn van knuffelen en koesteren. Maar over de vader van het kind en diens aandeel in het geheel, rept Greer met geen woord. Of hij moet zijn inbe grepen in het familieverband, de kring mensen die komt en gaat en te midden waarvan de moeder als permanente figuur voor haar kind beschikbaar is. PATRICIA VAN DER ZALM (Sex and destiny, the politics of hu- man fertility - de politiek van de menselijke vruchtbaarheid, is uit gegeven door Seeker and War burg, Londen, 1984, en te koop voor ongeveer 45 gulden. In okto ber verschijnt de Nederlandse ver taling, bij Meulenhoff in Amster- Wat de 16-jarige Monika over komt, maakt vrijwel iedereen op zijn minst een keer in zijn leven mee: liefdesverdriet. Haar vriend Peter heeft het 'zo maar' uitgemaakt. Monika be grijpt er niets van, en haar va der op zijn beurt snapt niets van Monika. "Ija zo is het leven nu eenmaal', is zijn stompzin nige reactie. Alsof verdriet minder erg. is als je jong bent. Belachelijk, toch? Monika voelt zich overhoop ge haald. In haar binnenste woe len onbegrip (waarom heeft-ie het uitgemaakt), woede, agres sie en sombere buien door el kaar, afgewisseld met een mo ment van onbezorgde lol met haar vriendin Marian. Maar al lesoverheersend is een schrij nende pijn. Ook al worden alle tastbare herinneringen boek jes, brieven, een ringetje) reso luut weggegooid of verbrand. Om te vergeten moet alles an ders, alles nieuw. Het uiterlijk van Monika's kamer en Moni ka zelf ondergaan een meta morfose. Ander behang op de muur, haar lange haar er af ('Ze leek wel Fay Lovsky aan het strand bij tegenwind maar dan blond'). En tot slot een af scheidsbrief. Het helpt iets. Het verdriet zit er nog, maar het gevoel van hul peloos en reddeloos zijn is over. 'Ze voelde zich op haar gemak in haar eentje. Dat was al heel wat'. 'Liefdesverdriet' is een uitste kend boekje van Karei Eyk man om achter de'hand te heb ben voor het geval dat... Hij weet Monika's verdriet knap te beschrijven. Zo vreemd is dat niet, want liefdesverdriet is al gemeen. Op de achterflap van het boek schrijft Eykman dat het niet alleen Monika's ver driet is, maar ook dat van hem zelf en allerlei andere mensen. 'Of je nu 16 bent of 40, het gaat om dezelfde narigheid'. Ieder- een met liefdesverdriet - en wie is zonder - zal veel van zijn ei gen pijn in dit verhaal terug vinden. Monika's treurige ge schiedenis werkt als een zalf op het gebroken hart. Niets helpt soms zo goed dan te we ten dat anderen het ook knap rot hebben. De tekeningen van Sylvia Weve passen geheel in de stijl van Eykman. Lekker nonchalant, maar wel razendknap gety peerd. Frika en Del De rel om Frika en Del speelt zich af in het gezin Mees, dat op stelten wordt gezet door de komst van twee zandmuizen. Frika en Del, dus. Helaas houdt moeder Mees niet van dieren. Ze doet al het mogelij ke om de muizen het huis uit te werken. Daarbij flink dwars gezeten door de overige gezins leden die zich uitstekend met Frika en Del amuseren. Wan neer het tweetal een gat in de gordijnen heeft geknaagd, is voor moeder de maat vol. Ze zet een advertentie, met als re sultaat dat de muizen verdwij nen, maar ook de oudste zoon boos van huis wegloopt. Uit eindelijk komen de muizen (en de zoon) weer terug, maar moe der geeft niet op. Op een mor gen zet ze Frika en Del met kooi en al bij de vuilnisbak. De rel om Frika en Del is een Eva Proper aantrekkelijk boekje om voor te lezen vanaf 6 jaar of zelf te lezen vanaf 8 jaar. Jammer dat het verhaal barst van de ty pisch Vlaamse woorden en uit drukkingen, omdat het bij een Belgische uitgever is versche nen. Dat vereist heel wat uit leg. Om het goed te maken is het boek schitterend geillu- streerd. Een aanrader voor kin deren die dol zijn op dieren. De rel om Frika en Del, Philippa Pearce, ill. Alan Baker, uitg. Info dok, f 15,45 De 67-jarige Eva Proper is op haar leeftijd nog steeds een ui terst actieve dame. Als ze het in d'r bol krijgt trekt ze er sa men met haar neefje Jan op uit. 'Inpakken en wegwezen', klinkt het dan. Zo luidt ook de titel van het boek dat Reina Bakker over hun avonturen schreef. Tante Proper is een mens die het motto 'vrijheid, blijheid' in ere houdt. Voor Jan's school wordt een smoes verzonnen, de buurvrouw zorgt voor de plantjes. Verder valt er niets te regelen: waar tante en neef terecht komen zien ze wel. Tante houdt niet alleen van haar vrijheid, ze is ook avontuurlijk. Daarbij gaat ze een of meer leu gentjes niet uit de weg, als dat nodig is om haar doel te berei ken. Heel wat mensen worden door haar voor de gek gehou den. Eva Proper: ze ziet er on schuldig uit, maar belazert de boel waar je bij staat. Ze stapt ongenood op recepties binnen als de maag knort, ze flest het bingo-spel bij het Leger des Heils. En wie tante doorziet of op een of andere manier in de weg staat kan rekenen op een vinnige uitval. Ik mag Eva Proper niet. En om dat ik het een rotmens vind, krijg ik de kriebels van dit boek. Eva P. is een uitbuitster, die zich overal weet uit te draaien en nooit eens zelf voor schut gaat. Wellicht is mijn rechtvaardigheidsgevoel over dreven ontwikkeld. Maar ik kan allerminst glimlachen om haar daden, die toch bedoeld zijn om te amuseren. Trou wens, de tekeningen van Her man Feberwee vind ik ook geen succes. Laat dit echter geen enkele re den zijn om 'Inpakken en weg wezen' te mijden. Smaken ver schillen immers. Liefhebbers van schelmenverhalen vanaf 9 jaar zullen zich best vermaken, want schrijfster Reina Bakker houdt van actie, mijdt onnodi ge omhaal van woorden en kan levendig en vlot vertellen. Goedkoop Het is al eerder in deze rubriek geschreven: de prijs van een goed jeugdboek hoeft niet al tijd een onoverkomelijk strui kelblok te zijn. Steeds meer uitgevers brengen succesvolle boeken uit hun fonds na enige tijd in pocketvorm uit. Dat scheelt een flink stuk in de prijs. Een van die uitgevers is Querido, waar onlangs weer een nieuwe stapel kwaliteits boeken in eenvoudige (maar aantrekkelijke) uitvoering is verschenen. Voor kinderen vanaf 4 jaar: Snoedeboedel bouwt een huis/ Welterusten Snoedeboedel van Janosch, Tamtam in circus Tamtini van E. Stiemert; Voor kinderen vanaf 10 jaar: Na elke bocht ontdek je wat van Mario Puzo, De schuilplaats van J. Reiss, Andere kinderen wonen ook bij hun ouders van Paul Maar. De prijzen varièren van f7,75 tot f9,90. De boeken voor de jongere kinderen zijn volop van illustra- (Janosch!). MARGOT KLOMPMAKER Zopas nog heb ik in bibliofiele hebzucht het Amsterdamse Marriott-hotel bezocht waar tal van binnen- en buitenlandse antiquairs gelukzalig de prachtigste voorwerpen had den uitgestald die een mens maar kan vergaren: Oude Boe ken. Trillend van begeerte heb ik daar de fraaiste staaltjes van oude en bedreven boekdrukkunst ter hand mogen nemen. Één maal dacht ik zelfs een uitzon derlijk gaaf in leder gebonden 19e eeuws werkje wel voor een paar honderd gulden te willen aanschaffen. Achterin stond de prijs, met een onverschillig potloodhandschrift neerge krabbeld: 1200 gulden. Ik be doel maar, Oude (en vooral Mooie) boeken kosten Kapita len. Neem nu een van de be kendste werken van de 19e eeuwse Nederlandse litera tuur, de Camera Obscura van Hildebrand Nicolaas Beets). Een eerste, tamelijk onooglijke druk uit 1939 ontvangt men niet in eigendom voor minder dan 300 gulden - en dan zwij gen we maar over de kloeke tiende, herziende druk van 1878, absoluut schitterend geïl lustreerd door F. Carl Sierig. Van deze uitgave verscheen in 1884 weer een "nieuwe, goed- koope uitgaaf' die men ver moedelijk tevergeefs dan wel onbetaalbaar bij handelaren in oude boeken zal aantreffen. Gelukkig is hiervan - 100 jaar na dato - een (helaas nog té onop gemerkte) facsimile-uitgave verschenen, verstrekt door uit geverij Bruna ten behoeve van haar eigen en gelieerde boek handels tegen een alleszins "moderne" prijs. Jammer is het dat de uitgeefster de integrale prachtuitgave niet De heer Van der Hoogen. voorzien heeft van actuele in formatie voor de liefhebber. ^Alles wat kenbaar maakt dat het hier een facsimile betreft uit 1984 ontbreekt: geen voor woord, drukverantwoording, uitgeverij, jaartal of wat erg leuk was geweest - drukge schiedenis. Een (belangrijke) omissie bij een overigens erg mooi boek. Wie nog eens (of voor 't eerst) wil lezen over de families Stastok en Kegge, Gerrit Witse, Een onaangenaam mensch in den Haarlemmerhout en andere verspreide stukken van Hilde brand, schaffe zich deze, per fect nagemaakte nieuwe Oude Druk aan. In Leiden verkrijg baar bij de Bruna-boekhandel of boekhandel The Papermill in de Haarlemmerstraat. Aan bevolen. ROB VOOREN Hildebrand Nicolaas Beets), Ca mera Obscura. Geïllustreerd door F. Carl Sierip. De Erven F. Bohn, Haarlem 1884, nieuwe, goedkoope Pïeter Stastok uit spelevaren. AMSTERDAM (GPD) - „Ik ben daar vaak op aangevallen, maar ik blijf zeggen, we zijn een enig volk". Tot die conclusie komt Mies Bouwman, nadat zij uit ruim 6000 briefjes met foto's van Nederlanders een nationaal foto album heeft samengesteld over prinses Juliana. Het boek 'Julia na 75' is de eerste van een lange reeks Oranje-uitgaven die de ko mende maanden zal verschijnen. Dit boek komt uit in een oplage van 70.000 exemplaren als eerste actieboek van de CPNB, het bu- ADVERTENTIE BOEKHANDEL DE KLER LEIDEN-LEIDERDORP Alle op deze pagina besproken boeken zijn bij ons direkt lever baar, óf vla onze TERMINAL te bestellen en dan binnen drie da gen verkrijgbaar. boekhandela ren en uitgevers het Nederlandse boek propageert. Tussen 5 april en 15 mei wordt 'Juliana 75' aan geboden voor iets minder dan 15 gulden, daarna kost het boek vijf gulden meer. De opbrengst van het boek, dat via bestellingen van de boekhandel nu al 200.000 gulden heeft opge leverd, zal de jarige prinses Julia na op 28 april worden aangebo den tijdens een televisie-uitzen ding van de TROS. Er is een giro rekening op haar naam geopend onder nummer 1212, waarop niet alleen particulieren en bedrijven geld kunnen storten, maar waar ook de opbrengst van een televi siepuzzelactie naartoe gaat. Volgens de voormalige platenpro ducent René Stokvis heeft prin ses Juliana een uitgesproken me ning over de bestemming van dit veijaarsgeschenk. Met een deel van het geld zal met behulp van het Nationaal Jeugdfonds een kinderhuis worden verbouwd tot nationaal vakantie- en recreatie centrum voor kinderen. Daar naast wil prinses Juliana dat er een naslagwerk wordt gemaakt over de sociale wetgeving in ons land. Die is volgens haar zo inge wikkeld, dat de doorsnee-Neder lander er geen weg in weet. Met inschakeling van alle ministe ries in Den Haag moet er een boek worden samengesteld met adressen en telefoonnummers van de verschillende sociaal maatschappelijke instellingen. Die vraagbaak zal te zijner tijd op postkantoren en in openbare ge bouwen klaar moeten liggen voor iedereen. Het is nog niet duidelijk wie dat boek zal sa menstellen of uitgeven, maar de CPNB vindt het een prachtig idee. Simon Carmiggelt heeft het boek 'Juliana 75' dinsdag ten doop ge houden in de Nieuwe Kerk in Amsterdam. Hij zei: „Men dacht zeker, als hij het leuk vindt is de ergste barrière genomen en loopt de rest wel op rolletjes". Carmig gelt, die opgroeide in een gezin waar men tegen het vorstenhuis was, zei: „We hadden thuis de in druk dat de aanhangers van het vorstenhuis tegen ons waren. Toen de oorlog uitbrak, ont waakte het nationaal gevoel bij mijn moeder en zij hing een foto op van koningin Wilhelmina. Die foto werd onmiddellijk verwij derd door mijn vader, die op merkte, laten we eerst maar eens zien hoe Oranje zich gedraagt. Op de dag dat Wilhelmina ons via de radio vanuit Londen toe sprak, heeft mijn vader die foto weer opgehangen aan de binnen kant van de keukenkast. Want hij was een voorzichtig man". 'Juliana 75' is een aandoenlijk boek geworden vol wazige kiek jes en herinneringen waarin Juliana naar voren komt als de 'gewone' vrouw die zij kennelijk graag wilde zijn. Die als studente in de jaren '30 de tweede viool speelde, die in 1943 in Toronto een bal wierp naar een houten fi guur die Hitier voorstelde en uit riep: „Hé, het doet me goed hem zo te raken". Die in 1944 terug keert in het half bevrijde Neder land en bloeddonor was in het Elizabeth-ziekenhuis. Een gehandicapt meisje noemde de koningin in 1950 in Montfoort 'mevrouw' omdat zij lief mense lijk en vooral moederlijk was en een plastic regenjas over haar arm droeg met een scheurtje er in. Een Amsterdams bleekneusje ontdekte in de kinderkolonie in 1955 dat de koningin behendig en buitengewoon hard kon sjoe len. De ballet-pedagoge Hans Snoek, die in die jaren les gaf aan de prinsessen, herinnerde zich dat de koningin met een breiwerkje aan de kant bleef zitten. Toen Juliana eens verkouden was, vroeg Hans Snoek: „Wat doet u daaraan" en de koningin ant woordde: „Lijden". Mies Timp- Bouwman heeft ook zelf een fo tootje ingestuurd voor het boek van een ontmoeting met de ko ningin, waarbij zij toegeeft dat ze de etiquette vergat en als eerste haar hand uitstak. ROELIE MEYER Een foto gemaakt op 10 september 1936; het verloofde paar prinses Juliana e paleis Noordeinde in Den Haag. i Prins Bernhard poseert in het

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 21