'Mode zit gewoon
in de lucht'
BENNING
misomm
pmmrn
van Dalen
heeft't!
*861 aP°W
150,-
KADO
licit eKsoejirf
Handwerkboetiek
"De Bij"
ORIGINAL
KOCKPOKT
van Dalen schoenen
Mode 1984
Styliste Lidewij Edelkoort:
IE SPECIALE DEMONSTRATIEDAGEN VAN
op donderdag 29, vrijdag 30 en zaterdag 31 maart
nu met GRANDIOZE VOORJAARSAANBIEDINGEN op deze dagen tot 150,- ECHTE KORTING
OP HUISHOUD- EN LOCKNAAIMACHINES
Lewenstein
Cinderella 330
Een lichtgewicht zigzag
naaimachine. Voor
rechtstikken. zigzag-steek,
blindzomen, gestikte
zigzag-steek, overlook Met
<noopsgatenautomaat
Inclusief cassette en vele
VOORDEEL 50,
vc°Pe^d3geP
Lewenstein
Compacta Simple 80
De makkelijke vhje arm
naaimachine die alles kan
en doet. Met één knop kiest
u uit 11 verschillende
steken, waaronder
stretchsteken. Handige
knoopsgatenautomaat
Compleet met cassette en
vele
voor 999^2 ll49~ Electronic
VOORDEEL 60,<
_«*eer
opw;0
door demonstratrices
van Lewenstein
kon u zó
voordelig een
electronische naaimachine
kopen. Uitgebreid
stekenpakket voor alle
stoffen. Eenvoudige
bediening, met
kleurencode. Tlptoetsen
voorsteken selectie.
Electronisch
steek-voor-steek naaier
tlectronisch naaldstop,
rijgsteek
VOORDEEL
Garencassette
NAAIMACHINECENTRUM
Steenstraat 12-12a Leiden. Tel. 146380
Levering van Lewenstein, Husqvarna, Pfaff, Elna, Bernlna, Toyota, Singer, Rlccar.
handwerkartikelen
kantklosmaterialen
spinnewielen
folkloristische stoffen
Diefsteeg 3 Leiden
Tel. 071-149067
LEIDEN, Donkersteeg 21, tel. 071-120992
Haarlemmerstraat 128, tel. 071-125585
Ook vestigingen in DELFT - DEN HAAG - ROTTERDAM -
SCHIEDAM - NAALDWIJK en 's-GRAVENZANDE
Veerkrachtig, buigzaam, super licht.
Soepel Bufflox® overleer.
Zachte beige, crème- en grijstinten.
Voor de sportieve man die eisen stelt aan
comfort en kwaliteit, maten 40 t/m 46.
Schiesser
pyama's worden
nooit lui.
Ook na de zoveelste
wasbeurt zijn Schiesser
pyama's nog als nieuw.
Ze lubberen niet, knellen
niet en slaan ook aan de
ontbijttafel een prima figuur.
Kom bij ons kennismaken
met de komplete Schiesser
pyama-kollektie.
Schiesser^
PerfektietsonzekwaRtet
RAAPHORST
HERENMODE
✓an Mandersloostraat 43
Alphen aan den Rijn J
Uw official Rockport dealer
Lidewij Edelkqort - wij zijn een soort superconsumenten
nooit in de kostuumgeschie
denis zal worden opgete
kend, maar die voor een zeer
korte tijd het beeld bepaalt.
Een voorbeeld is de Bonny
and Clyde-look van een aan
tal jaren geleden, of de Lady
Di-look. De eerste beweging
is echter van het meeste be
lang", vertelt Lidewij.
De laatste jaren is zij tot de con
clusie gekomen dat het
steeds moeilijker valt deze
beweging samen te brengen
in een enkele modetrend.
„Wij leven op een moeilijk
moment. De maatschappij
staat op het punt uit elkaar te
springen. Vroeger kon je
groepen onderscheiden, bij
voorbeeld de conservatieven
of de avonturiers. Die tijd is
voorbij. Er vormen zich nu
veel ldeinere gemeenschap
pen; mensen met een zelfde
poütieke of religieuze voor
keur. Het beeld raakt wat ver
troebeld. Voor ons als stylis
ten is het probleem dat je op
die ontwikkeling moet inspe
len. Dat betekent dat je met
veel meer verschillende
trends moet komen om alle
verschillende groepen aan
hun trekken te laten komen.
Wij denken er dan ook sterk
aan om met diverse, diep uit
gewerkte thema's te komen".
De meer individualistische in
stelling van de mensen leidt
er volgens Lidewij ook toe
dat er geen sprake meer zal
zijn van een allesoverheer
send modebeeld. „De men
sen zijn zover dat zij zelf uit
stekend kunnen combineren
Zij trekken niet meer ee:
paald soort kleding aan om in
de mode te zijn. Dat zij mode
bewust zijn zullen zij aange
ven door een paar actuele
kledingstukken te dragen.
We gaan toe naar een tijd dat
er eigenlijk geen echte trends
meer zijn, maar alleen nog
modieuze produkten. Nie
mand hoeft meer als cowboy
of als clochard de straat op
om te laten zien hoe 'in' hij
wel is".
Anders
Dat was nog wel even anders in
de tijd, toen Lidewij zich in
Parijs vestigde, zo'n negen
jaar geleden. Geen gemakke
lijke tijd voor haar overigens.
Het leven in de wereldstad
viel haar vooral de eerste drie
jaren bepaald niet mee.
Of Lidewij Edelkoort voorgoed
in de Franse hoofdstad zal
blijven is geenszins zeker.
„Het voordeel van Parijs is
dat het een prachtige stad is.
Maar als ik in Nederland ben
en ik zie wat de mensen daar
dragen, dan moet ik tot de
conclusie komen dat Neder
land op dit moment al mo
dieuzer is dan Frankrijk.
Frankrijk zit momenteel erg
in het dal, heeft duidelijk een
enorme klap te pakken van
de recessie. En als Frankrijk
gaat veranderen in een tradi
tioneel land, dan denk ik dat
ik wegga. Naar New York
waarschijnlijk".
Plannen heeft zij genoeg. Het is
Ze was nog maar een pril
studentje aan de modeaf
deling van de Academie
voor Beeldende Kunst in
Arnhem, toen een gastdo
cente haar voorspelde:
„Jij wordt nog eens een
belangrijk styliste. Jij
hebt het in je".
Lidewij Edelkoort geeft
thans de toon aan in de
wereld van de mode. Niet
alleen in Parijs, waar zij
sedert 1975 woont, maar
over de hele wereld.
Als eerst verantwoordelij
ke voor de afdeling sty
ling van de CIM, (Comité
de Coordination d'Indus-
trie de la Mode) een van
de belangrijkste organi
saties op modegebied in
Frankrijk, met maar
liefst 450 aangesloten fa
brikanten, heeft Lidewij
Edelkoort een grote vin
ger in de pap als het gaat
om het ontwikkelen van
nieuwe modelijnen. Zij is
het die samen met stylis
ten van bureaus uit tal
van andere landen be
paalt hoe wij ons in de
komende tijd gaan kle
den.
Naast haar functie bij de
CIM, die zij op freelance
basis bekleedt, voert de
oorspronkelijke uit Wa-
geningen afkomstige mo
despecialiste een zelf
standig stylingbureau en
adviseert klanten in
Frankrijk, Japan en New
York die problemen heb
ben op stoffengebied.
Alsof zij haar handen daar
aan nog niet vol genoeg
heeft, is Lidewij enige
tijd geleden ook begon
nen met het vervaardigen
van audio-visuele shows;
diashows, die de achter
gronden belichten van
een bepaald modebeeld
en bedoeld zijn voor ver
toning op bijvoorbeeld
beurzen.
Lidewij Edelkoort lijkt een
duizendpoot op modege
bied. Zelf omschrijft zij
zich liever als „super
consument", een consu
ment die tenminste twee
jaar van tevoren voelt
aankomen welke richting
de mode op gaat. Haar be
langrijkste werktuig is
haar gevoel. Een onzicht
bare antenne die allerlei
ontwikkelingen in de sa
menleving ontvangt en
vertaalt in lijnen en kleu
ren.
alleen tijd waaraan het Lide
wij Edelkoort ontbreekt. Ze
ker nu zij vorig jaar ook nog
begonnen is met een „salon"
in haar woning aan de Rue
St. Honoré, waar zij jonge
kunstenaars de gelegenheid
geeft hun werken te expose
ren. Ook diverse Nederland
se kunstenaars hebben in de
afgelopen maanden een gast
vrij onderkomen gevonden
bij Lidewij Edelkoort.
„Nee, een verklaring heb ik er
niet voor. Ik denk dat wij als
stylisten een aangeboren ga
ve hebben om al zo'n twee
jaar van tevoren aan te voelen
welke kleuren en wat voor
soort kleding het publiek wil
gaan dragen. Er zijn geen vas
te regels voor te geven, de
ontwikkelingen zitten ge
woon in de lucht. En wij ha
len die eruit met - noem het
maar - on^e antenne. Je vangt
zoveel mogelijk indrukken
op, beelden, soms zelfs enke
le woorden en die geven je
een bepaald gevoel. Wanneer
je dat gaat analyseren komen
vanzelf de gegevens over
nieuwe modekleuren en -lij
nen. Het klinkt misschien
vreemd, maar als wij zin krij
gen om zwart te gaan dragen,
kun je ervan verzekerd zijn
'dat over enkele jaren het gro
te publiek ook zwart wil dra
gen".
De ervaring heeft Lidewij Edel
koort geleerd te vertrouwen
op haar gevoel. „Vroeger was
ik wel eens bang het met
mijn voorspellingen bij het
verkeerde eind te hebben.
Maar tegenwoordig vertrouw
ik blind op mijn antenne",
vertelt zij.
Zelf staat zij er ook telkens op
nieuw verbaasd over hoe
eensgezind de stylisten over
de hele wereld zijn bij de
voorspelling van het nieuwe
modebeeld. „Twee keer per
jaar komen in Parijs stylisten
uit 25 landen, waaronder Chi
na, Japan, en tal van Europe
se landen bijeen. Het gekke is
dat je op zo'n bijeenkomst
dezelfde woorden hoort ge
bruiken door mensen uit ver
schillende landen, dat plotse
ling dezelfde foto's of kunst-
reproducties opduiken. Het
komt praktisch niet voor dat
er grote verschillen van me
ning zijn", aldus Lidewij.
Al lijkt het dan misschien dat
mode een produkt is van
zwarte magie, de werkelijk
heid is dat het modebeeld be
rust op behoeften uit de sa
menleving. Men begint
steeds individualistischer te
worden en vindt dat het al
leen maar gaat om het hoofd
en wat daar in zit, en kleding
dient slechts als neutrale on
derstreping daarvan".
Invloeden
Maar er zijn ook andere invloe
den, dikwijls voortkomend
uit opzienbarende gebeurte
nissen. „Je kunt in de mode
verschillende bewegingen
onderscheiden. In de eerste
plaats is er een beweging die
gebaseerd is op de sociale en
mentale verandering, de evo
lutie. Dan is er een midden
golf, die gekenmerkt wordt
door actie en reactie. Dus bij
voorbeeld na een periode
waarin pastelkleuren de bo
ventoon voerden komt een
periode met aardkleuren en
na een armoede-look komt
een beeld van weelde en lu
xe. En dan is er nog een der
de beweging, die nooit van
grote invloed is en derhalve
Het halflange bob-model van
Intercoiffures. (foto gpd>
Het korte bob-model van het
Syndicat de la Haute Coiffure.
(foto ANP)
Het haar
is gebobd
Het haar is deze zomer gebobd,
dat wil zeggen in lagen ge
knipt. Elke goede kapper zal
dit kapsel weten aan te pasen
aan de persoonlijk stijl van
zijn klant maar op de fotó s al
vast een indruk hoe in "bob"
er zou kunnen uitzien. Opval
lend is dat de tendens toch
weer een beetje naar wat lan
ger haar is. Kort mag natuur
lijk altijd nog maar met half
lange wat loskrullend haar
bent u meer la mode. Som
mige kappers dunnen het
haar van voren wat uit, ande
ren doen er een coupe soleil
of gel in.
Halflange, uitgedunde lok
ken, in lagen om het hoofd zwie
rend. (foto ANP)
Heel kort, met gel bewerkt
haar, een model van Ben Ange
lter voor Intercoiffures. (foto gpd>