Ziekte teistert cabaretshow Samenwerking nog onwennig Vocale genietingen in Pieterskerk James Last maakt korte tournee gLeidse 'Doetjes' in finale estival scholierencabaret Robert Long en Leen Jongewaard (tijdelijk?) uit elkaar PAGINA 31 1(1) Love is a Battlefield - Pat Benater 2(2) Somebody's watching me Rockwell 3(4) Break my stride - Mat thew Wilder 4(5) Girls just want to have fun - Cyndi Lauper 5(3) When the lady smiles Golden Earring 6(8) Somebody (Hey Girl) Video 7(7) She's a liar - Dolltf Dots 8 (11) Don't answer me Alan Parsons Project 9 (10) Hiekikkowokan Nor maal 10 6) Stop that train Clint Eastwood and Gen. Saint 11 (20) Adult education Da- ryl Hall and John Oa- tes 12 (12) (Feels like) Heaven - Fiction Factory 13 (15) P.Y.T. - Michel Jack son 14 (14) Sincerita - Riccardo Coccianti 15 9) Bird of paradise - Snowy White 16 (24) Beast of Burden Bet te Midler 17 (23) Holiday - Madonna 18 (18) Help Tina Turner 19 (30) Lady - Spargo 20 40) Hello - Lionel Richie 21 (21) Dr. Rhythm G'Race 22 (32) De gewone man - Pisa 23 (17) Yah mo b there - Ja mes IngramJM McDo nald 24 (26) Doctor doctor - Thompson Twins 25 (28) Love will tear us apart - Paul Young 26 (35) Dance hall days - Wang Chung 27 (16) So long Marianne Ron Brandsteder en Jo sé 28 (31) Get out of your lazy bed Matt Bianco 29 (19) A night in New York - Elbow Bones and Rac keteers 30 (13) Radio ga ga - Queen 31 (38) It's my life - Talk Talk 32 Reilly - Olympic Or chestra 33 (39) Swing is the thing - Deep River Quartet 34 (37) Through the years - Tim Finn 35 My guy - Tracey Ull- man 36 It's a miracle-Culture Club 37 Song to the siren This Mortal Coil 38 Blame it on love - Ani ta Meyer 39 (29) The original sin lnxs 40 (34) Tooralooralooraloo - Trio 'Stroman en Trawanten' van Freek de Jonge en Breuker 'Stroman en Trawanten' door Freek de Jonge en het Willem Breuker Kollektief. Gezien op 27 maart in de Schouwburg van Rotterdam. Aldaar ook op 28 en 29 maart, filn Voorts van 20 t/m 22 april in de Stadsschouwburg van Haarlem en van 24 april tot 2 juni in Carré, q(] Amsterdam (m.u.v. 4,7,14,21 en 28 ROTTERDAM - 'Stroman en Trawanten': voor het eerst sinds de dagen van Neerlands Hoop deelt Freek de Jonge het podium met anderen. Het heeft nogal wat voeten in de md< aarde gehad om de samenwer- :htl king van twee zulke eigenzin nige kunstenaars zo gestalte te stel geven, dat beide partijen er rant mee voor de dag durfden te ko men. De officiële doop van de voorstelling moest zelfs een abt week worden uitgesteld. Ook gisteravond was dat nog te do< merken. De in het programma blad vermelde volgorde van de nummers werd volledig los ge laten. Zo sterk zelfs dat de meeste van de voor het tweede deel aangekondigde nummers mo al voor de pauze werden ge speeld. Het deel voor de pauze werd daardoor alsnog een solo van F"reek de Jonge, die daar bij handig inspeelde op de ver wachtingen van het publiek: "Van de Rotterdammers zou 10,23 procent op dè Centrum partij stemmen. Het Willem Breuker Kollektief weigert daarom op te treden". gra Dat was dus niet zo. De acht'mu sici kwamen vlak voor het pau ze-sein werd gegeven van ach ter uit de zaal. Maar eerst was het Freek die de toon van de voorstelling zette. De laatste ja ren leek hij sterk bezig met het bepalen van zijn eigen plaats ten opzichte van zijn groeiende publiek. Steeds liet hij je het lachen vergaan als je besefte dat eigen gebreken het mik punt waren. Nu legt hij de po sities meteen vast: zijn aan hang is elitair en heeft een schuldgevoel van hier tot aan de achterdeur. Een ieder moet dat luidkeels beamen: schuld, schuld, schuld, schuld. En wat de artiest betreft: "De armen worden steeds armer en de rij ken steeds rijker. Dat zie ik aan mezelf'. In dat eerste deel stookt hij de temperatuur op voor wat vol gen gaat: Het verhaal van het jongetje Stroman dat het ou derlijk huis verlaat om voor zijn moeder een half gesneden volkoren en twee ons kaas aan een stukje te halen. Hij vergeet de boodschap, zoals hij later tijdens zijn omzwervingen langs Gods woord, Afrika, Ca sablanca en het Witte Huis steeds zijn boodschappen zal vergeten. Een verhaal vol met de van Freek bekende hink- stapsprongen: steeds slaat hij zoveel zijpaden in datje als kij ker de rode draad pas weer te rugvindt als de maestro door het oog van de naald is gekro pen. Dat is uiteraard aanlei ding voor talloze grappen, waarvan het zonde zou zijn er hier een van te herhalen. Zo wel mimisch als verbaal is De Jonge in dit programma zeer sterk op dreef. Het Willem Breuker Kollektief heeft na de pauze een belang rijk aandeel in de voorstelling. Hun muziek is even wispeltu rig en onvoorspelbaar als het spel van Freek de Jonge. Soms carnavalesk, dan weer melan choliek, maar door de onvoor spelbaarheid steeds boeiend. Of ze nu een verbasterde tango spelen of een lang stuk jazz- rock. Toch levert de samenwerking niet een echt hechte voorstel ling op. De aanwezigheid van Freek de Jonge op het podium is zo tomeloos, dat de rol van het Kollektief beperkt blijft tot het begeleiden en het spelen van intermezzo's. In een aantal scènes fungeren de musici als levend decor, maar weten daar door gebrek aan toneelerva ring weinig reliëf aan te geven. Wie graag zoekt naar de diepere betekenis achter de grappen van Freek de Jonge, zal dit keer een harde dobber krijgen. De wenteltrap van het decor leidt nergens heen. Het pu bliek mag zelf beslissen of Stroman gelukkig wordt of Freek de Jonge als Stroman in een treincoupé, die verder wordt bevolkt door de Trawanten van het Willem Breuker Kollektief. (foto GPD) niet. Leef bij de dag en geniet van het moment, lijkt zijn mot to. Niet echt schokkend mis schien, maar je moet lang zoe ken om iemand te vinden die het zo prachtig kan zeggen. Enige gevoeligheid voor trends is Freek de Jonge niet te ont zeggen. Na de cynische maat schappijkritiek van het begin van de jaren zeventig en de hang naar mystiek van het zo geheten ik-tijdperk, gaat hij nu de recessie te lijf met humor en muziek. Beide zijn in dit geval van bovenste, maar verschil lende planken. ARIEJAN KORTEWEG Concert ten bate van Stichting Pie terskerk, door Rijnlands Chr. Mannenkoor (Leiden), de C.O.V. 'Exultate Deo' (Voorschoten), o.l.v. Sander van Marion, de Dresdner Vocalisten, de organist-pianist Addie de Jong (Rotterdam). Plaats: Pieterskerk. Gehoord op dinsdag 27 maart. LEIDEN Begunstigd door een zeer bevredigende akoestiek hebben het Rijnlands Chr. Mannenkoor en het Voorscho- tense Exultate Deo, afzonder lijk of verenigd, onder Van Ma rions enthousiaste aanvoering, niet het minst ook de vier voca listen uit Dresden, hun talrijke toehoorders van hun zang in de Pieterskerk doen genieten'. Het ordelijke aantreden, de keurige opstelling van de mas sa zangers in hun stemmige uniforme kledij maakte al met een een uitstekende indruk. Aan de uitwendige organisatie haperde niets. Ook de uitvoering verliep naar wens. Men had voor deze gele genheid kennelijk uit het ver trouwde eigen repertoire geko zen. De mannen zongen a cap- pella, het gemengde koor in- en begeleid door het orgel, waarvoor deze benefiet-con certen mede bedoeld zijn. We merkten op, dat het, hoezeer ook door allerlei gebreken ge teisterd, mits kundig bespeeld, toch nog vrij veel van zijn prachtige klank kan verraden. Het is de dure restauratie ten volle waard. De beide koren zongen, onder gemeenschappelijke leiding, mooie liederen van deels an- gelsaksische komaf, zoals het imposante 'Let all things now living' en 'Praise the Lord, o my soul'. Het mannenkoor was zeer te waarderen in Palestrina's 'O bone Jesu' het treffende 'Bene- dictus' van Gounod en een aantal spirituals. Menig lied was door de dirigent effectvol bewerkt. Van de Voorschoter zangers hoorden we, met mooie klank en passende voordracht uitge voerde stukken uit Mendels- sohns 'Paulus' en o.a. 'With the sound of Trumpets' van Peter son. De Dresdener vocalisten: Gerd Reichard, Wilfried Promnitz, Bodo Lange en Reinhard Dec ker, afkomstig uit hun befaam de stedelijke Kreuzchor en la ter tot professionele zangers opgeleid, deden zich kennen als tot een hoge klasse te beho ren. Hun welgevormde stem men, perfecte samenwerking, rake interpretaties, hielden de bewonderende aandacht vast. Ze stonden voor niets, zongen liederen van Di Lasso en Pale- strina, maar even gemakkelijk doken ze terug tot de aanvang van onze meerstemmigheid (een organum van Perotinus Parijs, 1200) en nog verder tot in de tiende eeuw. Treffend waren ook Jidische gezangen, ontstaan in het getto van War schau tijdens de wereldoorlog. JOHAN VAN WOLFSWINKEL schrijver Branko inea U5^opic overleden VljELGRADO (UPI/ANP) - De nig(Schrijver Branko Copic, een van jKjede meest populaire auteurs van io (Joegoslavië, is op 69-jarige leef- W|tijd in Belgrado overleden. Copic lid van de Servische Acade mie van Kunsten en Weten schappen. opic, die in 1935 zijn schrijver sloopbaan bij de krant Politika t re begon en die na 1945 bijna elke Joegoslavische onderscheiding heeft gekregen, is ,maandag- avond op tragische wijze overle tijdens een zenuwinzinking', meldde het persbureau Tan- juS- De formulering zou erop wij- zen dat de schrijver zelfmoord heeft gepleegd. 'eel van Copic' romans spelen zich af tijdens of kort na de Tweede Wereldoorlog. Het boek „Prolom", de doorbraak, uit 1952 is een van de meest gelezen oor logsboeken in Joegoslavië. De auteur heeft ook talrijke kinder- ci verhalen geschreven, waaronder het in 1956 verschenen „de lotge vallen van Nikoletina Bursac". 1 iijn boeken bevatten zowel de ele menten humor als droefheid. 's-HEERENBERG - De jaarlijkse onderscheiding van het nationaal creativiteitscentrum "Gouden Handen" is gisteren.uitgereikt aan de cabaretier Herman van Veen (midden). Hij kreeg de onderscheiding voor de 'uitzon derlijke manier', waarop hij via zijn kunst bijdraagt tot humanisering van de samenleving. Links op de foto Jan Raapis, maker van het beeldje, en rechts voorzitter Uittenboogaard van de stichting 'Gouden Handen'. (foto ANP) GRONINGEN/ROTTERDAM (GPD) - Zijn vrienden noemen hem nog steeds Hansi, maar voor zijn fans over de hele wereld is het sinds 1964 James. Hij zit 35 jaar in de muziek, is 55 nu en maakt muziek voor de hele fami lie. De 'sound' van James Last - zo is officieel in een onderzoek vastgesteld - is verbonden met begrippen als: gezelligheid, vro lijkheid, plezier, dans, ontspan ning en vermaak. Een enquête in zijn geboorteland Duitsland heeft uitgewezen dat 93 procent van het volk wel eens van James Last heeft gehoord. Hij komt met zijn stemmingsmu ziek en het volledige orkest voor een tourneetje naar Nederland. James Last en zijn band doen eerst Groningen aan. Daarna vol gen Enschede, Arnhem en Rot terdam op 5, 6 en 9 april. Een schatting is nooit waardevast, maar zijn maatschappij gaat er van uit dat van de muziek van Ja- mes Last zeker meer dan 10 mil- ger< - Als morgenavond in Di- ligentia in Den Haag de finale g van het jaarlijkse Cabaretfestival van middelbare scholen wordt gehouden, zijn ook 'De Doetjes' uit Leiden daar bij aanwezig. De scholieren van jhet Visser 't Hooft-lyceum beho- ero)ren tot de vier groepen, die door opj de voorrondes wisten heen te ko y|men. p i Je Doetjes zijn vier scholieren van vj0de vijfde klas van het VWO. Ber- Bjjetram Westera (17) is de gangma- ,gg€ker ervan. Hij deed vorig jaar ook al moo aan Vifoctival maar ^,al mee aan het festival, maar kwam toe niet door de voorronde ^heen. Zijn partner van vorig jaar Jging van school af en Bertram 'gj, .zocht en vond andere cabare- tiërs. "Vorig jaar hadden we de teksten echt op het laatst mo ment bij elkaar geharkt. Dit keer onze aanpak veel serieuzer. We al sinds oktober aan het oefe nen". let programma 'Doen en laten' brengt hij met Helga Lasschuijt, RECORDPRIJS VOOR PISAR- RO - Bij Christies in Londen is een schilderij van de Franse im pressionist Camille Pisarro 'La route de Sydenham' geveild en voor de recordprijs van 561.600 igrépond (ongeveer 2,4 miljoen gul den) in handen gekomen van de National Gallery. haar zus Ilse achter de lichtknop pen en Onno Schoonderwoerd aan de piano. "Een gevarieerd programma", noemt hij het. "En nog geëngageerd ook: we heb ben het over milieuvervuiling, automatisering, de recessie. Maar ook luchtiger zaken komen aan bod". Het 'doen' zit in alle titels van lied jes en sketchjes verwerkt: 'Doe het zelf, 'Wel doen', 'Vies doen I' en 'Vies doen II', 'Ze doen maar' en tot slot 'Doe(k)'. Bertram blijft met zijn cabaret in de traditie van zijn familie. Vader werkt bij de FME, de vereniging van metaalwerkgevers, en zet sa men met zijn broer onder de naam de gebroeders Westera me nig jubileum in de metaalbran che luister bij. De zoon maakte van de aanwezige talenten dank baar gebruik: vader, oom en zus schreven een aantal teksten; oom schreef alle muziek. De rest is van de hand van Bertram. De Doetjes nemen het in de finale op tegen 'Mens erger je niet' uit Aerdenhout, 'Cabaret Beet' uit Rosmalen en 'Coenraad van Baa ien' uit Vlaardingen. Op de win nende groep ligt een plaquette van het Centrum voor Kunstzin nige Vorming (de organiserende instelling) te wachten. De beste persoonlijke prestatie wordt door Diligentia beloond met een beker. De Leidse 'Doetjes' Bertram Westera (links) en Onno Schoonderwoerd Lasschuijt. James Last (foto anp> joen elpees zijn verkocht. Ken ners van zijn werkwijze hebben vastgesteld dat Last een neus heeft voor hits en lekkere arran gementen, de kleur dus van zijn muziek die het doet bij de massa. Last volgt overal waar hij optreedt de radio van het land, keurt de hits die daar goed in de markt liggen en neemt zijn beslissing of hij er iets mee zal doen. In meer dan 150 landen op deze aardbol wordt de muziek van James Last beluisterd en wordt erop ge danst. Dat geldt ook voor Arabi sche staten, voor Afrika, op de Bermuda's, de Nederlandse An tillen, Zuid—Korea, Zuid—Ame rika, Cyprus, Taiwan en het Oostblok. Hij weet dat smaken verschillen en veranderen. James Last heeff zich een griezelig soort veelzij digheid eigen gemaakt. Ook met klassieke muziek gaat hij aan de gang. Zijn uitgangspunt is dat de muziek in de concertzaal net zo behoort te klinken als onder de perfecte condities dié de opna mestudio te bieden heeft. Van folklore tot jazz, klassiek, di xieland, Beatle-liedjes tot coun try, James Last zegt dat hij van alle soorten muziek houdt, mits deze goed is. 'DE OVERWINNING OP DE ZON' De Theaterunie is door de Bayerische Staatsoper uitge nodigd haar produktie 'De over winning op zon' van Chaim Le- vano in München te komen spe len. De voorstellingen worden de twee eerste weken van mei in het Marstall-theater, het experimen teertheater van de Bayerische staatsoper, gegeven. Deze van oorsprong Russische futuristi sche opera uit 1913 wordt ge bracht door dertien spelers die gezamenlijk 33 rollen vertolken. Het libretto is geschreven door Chlebnikov. De produktie ging in februari in Amsterdam in pre mière. K.n>. AMSTERDAM/GRONINGEN (GPD) „Als je in de open baarheid komt, wordt alles een beetje vergroot. Zo gaat dat ook met ziekte. Het ging ons eigenlijk altijd voor de wind, maar natuurlijk is het ook voor de medewerkers vervelend". Aldus Robert Long over het feit dat zijn voorstelling met Leen Jonge waard al drie weken stil ligt. Leen heeft de ziekte van Pfeiffer. Er valt nog niets van te zeggen wanneer ze verder kunnen met de cabaretshow. "En het bleef nog lang onrus tig in de stad". Dat kan nog best enkele weken duren. Er kan niets ingehaald worden als Leen straks beter is. Het seizoen is volgeboekt en een verlenging is niet te maken, want de voor stelling stopt. Ze hadden, zoals Robert Long het uitdrukt, beslo ten tot een „kort, maar hevig sei zoen" voordat ze uit elkaar gaan. Long begint een soloprogram ma, Jongewaard stapt in de nieu we musical van Annie M. G. Schmidt. Het is niet onwaarschijnlijk dat dit Long en zakelijk leider John Drogtrop geld gaat kosten. De verzekering dekt maximaal 30 voorstellingen en dat terwijl het duo gewend was vijf zes keer per week op de planken te staan. Dq zomertijd vormt, aldus Long, ook een beletsel om langer door te spelen. Het publiek trekt naar de camping en de schouwburgen gaan dicht. Bij de investering voor een pro gramma worden de kosten om geslagen op ongeveer 10.000 gul den per voorstelling. Die kosten zijn gemaakt. Aan de andere kant vallen er bedragen weg, om dat er niet wordt gereisd en niet wordt overnacht. Robert Long werkt inmiddels aan zijn soloshow voor het volgend seizoen. "Ik kan nu iets rustiger aan doen. Maar ach, de lente komt er aan. Ondanks de narig heid kan geen mens er iets van zeggen. Dood is erger, denk ik maar... en de elpee 'Dag kleine jongen' loopt prima". WOENSDAG 28 MAART 1984 Robert Long (links) en Leen Jongewaard: door ziekte (tijdelijk?) uit (foto ANP)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 31