HOBBY Revolutionair weefgetouw voor echte fijnproevers Van magazijnstelling tot kleurig 'jong interieur' Man weer in nachthemd onder de wol Fotoclub om meer te leren VRÏÏE TIJD Thuiswijzer nieuwe woonbeurs Geen kerkgebouw voor politieke actie Barometers Het heeft tot het midden van de zeventiende eeuw geduurd eer men inzag dat de lucht op aar de ook een gewicht had. Het bewijs voor deze stelling is ge leverd door de Italiaanse na tuurkundige Torricelli. Torricelli gebruikte voor zijn ex periment een glazen buis met een lengte van ongeveer één meter. Hij vulde deze buis he lemaal met kwik en hield ver volgens zijn vinger tegen het open uiteinde van de helemaal gevulde buis. Hij keerde de buis om in een bak die ook met kwik was gevuld en onder het kwikoppervlak trok hij de vin ger terug. Zodra hij de vinger terugtrok daalde het kwik in de buis een beetje tot er een evenwicht was bereikt tussen de druk van de lucht op het kwik en de kwikkolom in de buis. Torricelli zag niet in dat zijn kwikkolom, gebruikt kon worden om iets over het weer te zeggen. Toch associëren we barometer helemaal met weersvoorspellingen. Over de geschiedenis van de ba rometer, en vooral een be schrijving van barometers in de loop der eeuwen, schreef antiquair en barometerspecia list Bert Bolle een boeiend boek 'Barometers in Beeld'. Het is het eerste grote boek over dit onderwerp in ons taal gebied. Het boek bevat zeer veel beschrijvingen van antie ke barometers (er staan 540 af beeldingen, waarvan 34 in kleur, in). Het boek is "een goede gids voor mensen die een antieke barometer willen kopen. Het boek kost f 122 en is uitgegeven door De Tijd stroom B.V. in Lochem. Ook aan de wieg van deze kastenwand, die op elk moment kan worden uitgebreid, heeft een magazijnstelling gestaan. In dezelfde stijl zijn nu ook ta fel en bedden te koop. (foto gpd) Tijdens de Huishoudbeurs die van 6 tot 15 april in Amsterdam wordt gehouden zal voor de eer ste maal de „Zilveren Knip" wor den uitgereikt, een onderschei ding voor een persoon of instel ling die zich op bijzondere wijze verdienstelijk heeft gemaakt voor de consument. De Nederlandse consument (ieder een dus) kan in principe de uit verkiezing beinvloeden, want het staat vrij om kandidaten voor te dragen. Dit moet gebeuren bij het secretariaat van de Huis houdbeurs, RAI Gebouw, Euro paplein 8, 1078 GZ Amsterdam. Voor al die mannen die 's nachts herhaaldelijk wakker worden omdat zij al woelend verstrikt zijn geraakt in hun pyjama, is er goed nieuws. Het ouder wetse nachthemd, zoals groot vader in de bedstee droeg, is weer in opkomst. Met een overvloed aan ruimte, zodat de blote benen onder de dekens kunnen spartelen, terwijl de slaper toch warme schouders houdt. gespecialiseerde confectiebe drijf Bonsoir of London rekent ons land reeds onder de niet onbelangrijke afzetgebieden. Het lijkt misschien nog toe komstmuziek, maar in Enge land is de laatste jaren maar liefst veertig procent van de nachtkledingdragers overge stapt op het nachthemd. De overige zestig procent houdt het nog steeds bij de vertrouw de pyjama. Al is het nachthemd voor man nen in ons land nog lang niet ingeburgerd als bij onze wes- terburen, directeur R. W. An derson van het in nachtkleding Al sedert zes jaar worden he rennachthemden naar Neder land geëxporteerd. En hij is er vast van overtuigd dat de vraag naar deze kledingstukken in de komende tijd sterk zal toe nemen. „Nachthemden zijn nu eenmaal een stuk comfortabeler dan py jama's", zo meent hij. „Een nachthemd is dé oplossing voor mensen, die een hekel hebben aan strakke broekspij pen". Zo langzamerhand is er zelfs al sprake van mode m heren- nachthemden. Vooral de hem den in heldere kleuren (rood met wit en blauw-wit ge streept) zijn op het ogenblik erg in trek. Veel'nachthemden zijn uiterst simpel van lijn en zonder kraag, maar opvallend is vooral de belangstelling van met name de jongeren voor het nachthemd met een befje, dat zo sterk doet denken aan opa als hij 's morgens uit de veren kwam. De meeste hemden zijn van ka toen of polyesterkatoen en voor de koude winternachten van flanel. Al zijn de nachthemden in de eerste plaats bedoeld voor mannen, de eerlijkheid gebiedt te vermelden, dat ook veel vrouwen voor zichzelf een der gelijk kledingstuk aanschaf fen. Fotograferen is voor veel men sen die een camera bezitten beslist geen 'hobby'. Ze ma ken gewoon vakantie- en ge legenheidskiekjes en daar mee uit. Als de vraag 'wat doe ik met m'n vrije tijd' actueel wordt, kan het fotograferen echter tot een echte hobby uitgroeien. Uit boekjes e.d. kun je dan veel opsteken. Een heel goede manier om er snel 'in te komen' is de foto- of filmclub. Daar vind je ge lijkgezinden, met wie je erva ringen kunt uitwisselen en zo van elkaar leren. Misschien denkt u: „Ik weet er niet zo veel van af, wat heb ben die mensen aan mij?". Heel veel. Iemand die oner varen is staat onbevooroor deeld tegenover het fotogra feren en filmen en kan juist daardoor op nieuwe ideeën komen. Zo kunnen ook de meer ervaren leden leren van hun clubgenoten. Dat leren betekent vooral veel kijken naar foto's of films. Ie dereen heeft een andere kijk op de wereld en het is leuk om al die verschillende visies bij elkaar te zien. In de twee de plaats steekt u door dat kijken veel op. Bijvoorbeeld wat een goede vlakverdeling is en hoe u een goed portret of een dierenfoto kunt ma ken. Competitie De meeste foto- en filmclubs organiseren leuke wedstrij den voor hun leden. Op vriendschappelijke wijze kunt u uw talenten meten aan die van uw clubgenoten. Een beetje competitie kan geen kwaad; u gaat nog beter uw best doen en let daardoor op alle details. Naast de algemene fotoclubs bestaan er ook clubs die een bepaald onderwerp als foto motief hebben gekozen. Dat kan bijvoorbeeld de natuur zijn of de macrofotografie (dichtbij fotografie). Heeft u dus vooral interesse in een bepaald onderwerp dan is er vast wel een club te vinden waarbij u zich aan kunt slui ten. meerden) in de knel komt. De beide provinciale kerkvergade ringen zullen dit nog nader be studeren. Paus weer op reis De paus zal van 2 tot 12 mei een rondreis maken door Zuidoost- Azië. Hij brengt bezoeken aan Zuid-Korea, Nieuw-Guinea en Thailand. Op deze 21ste buitenlandse toer- nee sinds zijn verkiezing tot paus - zal hij in Zuid-Korea 103 martelaren tot heiligen verhef fen. In het voornamelijk boedd histische Thailand zal de paus vluchtelingen uit Cambodja, Vietnam en Laos bezoeken. In Zuid-Korea stond een bezoek aan de gedemilitariseerde zone op het programma, maar dat uit stapje is geschrapt om Noord- Korea niet onaangenaam te tref fen. Deze week neemt de Duitse evangelische circus-predikant Gottfried Pangritz in Neuren berg afscheid van zijn woelige gemeente. Sinds 1975 is hij be last geweest met de zielzorg van circus-artiesten en kermisklan ten. Zijn trekkende gemeente telt rond 6000 leden. Pangritz heeft zich veel moeite ge troost om vooroordelen jegens circus-mensen weg te nemen, onderwijsmogelijkheden te scheppen voor circus-kinderen en een reizend sociaal bureau op poten te zetten. De predikant wordt opgevolgd door de 34-jarige Wolfgang Leuschner uit Fried berg (Hes sen). Weven is één van de oudste am bachten, en zoals dat met veel ambachten het geval is, wordt het tegenwoordig op grote schaal als hobby bedreven. Met name de laatste tien jaar is het aantal amateur-thuisweefsters en (voor al) -wevers enorm gestegen. Het begin ligt bij het simpele en goedkope (ook makkelijk zelf te maken) weefraampje, waarbin nen het weefsel wordt gemaakt en dat dan vaak blijvend dienst doet als een soort omlijsting. Via de uitgebreide weeframen en ta- felweefgetouwtjes komen we dan uiteindelijk bij de grotere weefgetouwen, die gewoon op de grond staan en min of meer een "meubelstuk" zijn. De prijs van weefgetouwen varieert van enke le honderden tot vele duizenden guldens. Om te weven moeten er op het weefraam of weefgetouw draden worden gespannen, de zoge naamde schering. Bij een weef raam gaat een draad loodrecht daarop steeds heen en weer door de schering heen. Deze van links naar rechts (en omgekeerd) gaan de draad heet de inslag. Omdat de heen en weer gaande hande ling zich steeds herhaalt, ge bruikt men de uitdrukking „bij schering en inslag" ook voor an dere, regelmatig terugkerende gebeurtenissen. Op een weefgetouw gaat het weven niet alleen makkelijker, maar ook sneller. De scheringdraden zijn zo te bewegen, dat er een opening tussen ontstaat waar doorheen de inslagdraad gescho ven wordt. Deze opening heet de „sprong". Als de opening weer sluit zit de inslag vanzelf tussen de schering gevlochten. Door met behulp van voetpedalen de scheringdraden steeds in ver schillende combinaties te bewe- Dit jaar, in oktober, wordt in de Utrechtse Jaarbeurs voor het eerst de woonmanifestatie "Thuiswijzer" gehouden. Het wordt een uitsluitend op de consument gericht woongebeuren waar bij alles wat met wonen te maken heeft aan de orde komt: bouwen en verbouwen, inrichten en afwerken van het huis, alles om het huis heen (tuin enz.), huisraad, keuken, doe-het-zelf, isolatie, inbraakbeveiliging, woningtextiel enz. Behalve deelnemers uit de handel (leveranciers) zullen ook aannemers, makelaars, voorlichtingsinstanties e.d. aan "Thuiswijzer" meewerken. Met deze nieuwe opzet willen de organisatoren (Jaarbeurs en Intradex te Rotterdam) tegemoet komen aan de behoefte van de consument aan een brede informatie op woongebied. Bij het nieuwe weefgetouw lopen de scheringdraden over een bewegende balk. gen, ontstaan er allerlei patronen in het weefsel. Op een weefge touw is het eveneens mogelijk grote stoflengtes te weven, om dat de scheringdraden aan de voorkant stukje bij beetje wor den afgerold, terwijl de geweven stof aan de achterkant van het getouw wordt opgerold; dit heet het zogenaamde opbomen. Op de in Utrecht gehouden beurs Kreatief heeft de firma Louët een nieuw, opmerkelijk weefgetouw geintroduceerd. Het bijzondere aan de Hollandia is, dat de scheringdraden over een verende balk lopen. Deze ding (de zogenaamde compensa tie-inrichting) is simpel. Het ef fect is zeker voor ervaren fenthousiastelingen opmerke lijk. Normaal moeten de sche ringdraden uitrekken de opening slechts een beperkte openings grootte (sprong) mogelijk en be staat de kans op draadbreuk. De Hollandia kent deze problemen niet: de verende balk zorgt er voor, dat de schering extra elas tisch wordt en de sprong is gro ter dan bij enig ander handweef getouw. Zelfs het weven van lin nen, dat weinig elastisch is, geeft geen moeilijkheden. De bediening van het weefgetouw is makkelijker en lichter. De spanning op de schering kan be ter worden geregeld en na het opbomen van de geweven stof is een precies dezelfde instelling weer mogelijk. Hierdoor ontstaat er een mooi, regelmatig weefsel. Tevens is er een nieuwe con structie toegepast voor het op en neer bewegen van het mecha niek, dat de scheringdraden be weegt. Door een speciale „con- de^inslagdraad ^marche" worden alle trappers 6 (npfialpnl pvpn nipn pn mpt rip. aomiSV uZ ViprHpor ic (pedalen) even diep en met de- gemaakt wordt. Hierdoor is zeifde kracht ingetrapt; hierdoor is het mogelijk hun aantal uit te breiden tot 14 stuks, terwijl de bediening uiterst licht gaat. Bo vendien kunnen door een Zweedse vinding de hevels niet verschuiven of scheef gaan zit ten. Het opbomen van het doek gebeurt in zittende toestand. Het weefgetouw is slechts 1 meter diep en eenvoudig inklapbaar tot 76 cm, zodat het door de meeste deuren kan. Het standaard Hollandia weefge touw kost 2100 gulden: weef- breedte 110 cm, 4 schachten, 6 trappers. De uitbreidingsset naar 8 schachten en 10 trappers kost 420 gulden; losse trappers per paar 42 gulden. De prijzen voor een weefbreedte van 130 cm lig gen 8 10 procent hoger. Wan neer u bij u in de buurt geen win kel kunt vinden waar het Hollan dia weefgetouw wordt verkocht, bel dan voor het dichtstbijzijnde adres naar Louët BV te Lochem, tel. 05730-2229. Icto in brief aan kerkbesturen: Het Icto (Interkerkelijk Comité Tweezijdige Ontwapening) heeft een dringend beroep op plaatse lijke kerkeraden en parochiera den gedaan om in de actieweek tegen kernwapens - begin mei geen kerkgebouwen voor zoge naamde 'kerkwakes' open te stel len. "Door aparte diensten kun nen de kerkgebouwen als politie ke actiecentra worden mis bruikt", zegt het Icto. De kerkbesturen wordt aangera den, de aanvragen voor het hou den van 'kerkwakes' nauwlet tend te beoordelen op hun poli tieke bedoelingen en mogelijke gevolgen. Als kerken dan tóch worden opengesteld, laat het dan slechts zijn voor 'stille medita tie'. De recente synodebesluiten (géén plaatsing van kruisraketten) heb ben de kerkeraden meer speel ruimte gegeven om hun gebou wen in te schakelen voor politie ke acties, stelt het Icto vast. "Klokgelui ter ondersteuning van een werkstaking in de actie week schijnt inmiddels al aan vaardbaar te zijn voor kerkelijke leiders", schrijft het in zijn brief. Het Hervormd Beraad Vredes vraagstukken - een soort Icto binnen hervormde kring heeft een punt gezet achter het ge sprek met het hervormde syno- debestuur over het vredesvraag stuk. Nu de synode zich, net als de gereformeerde, duidelijk heeft uitgesproken tegen de plaatsing van kruisraketten, heeft verder praten geen zin meer, vindt het beraad. Dictatuur De voorzitter van het Confessio neel Gereformeerd Beraad, ds. R. van den Berg uit Ermelo, zei zaterdag op een provinciale ap pèldag van dit beraad in Zaan dam, dat de synode voor haar be sluit als kerkelijke vergadering geen verantwoording kan dra gen. Zij kan er ook de gevolgen niet van overzien. Het geloof wordt, volgens ds. Van den Berg, steeds meer 'gepoliti seerd'. "De kerken willen steeds meer met politieke vragen bezig zfjn en op het politieke vlak ge hoord worden". Een bepaalde vi sie kan dan gemakkelijk vereen zelvigd worden met het evange lie. Dat kan leiden tot 'geestelijke dictatuur over het geweten van vele gelovigen'. Natuurlijk moet vanuit het evange lie stelling worden genomen te gen rassendiscriminatie, apart heid, onderdrukking van volken en ook tegen het almaar op schroeven van de bewapening, "maar het is niet de taak van de kerk concreet aan te geven, op welke manier dat moet gebeu- In het blad 'Waarheid en Een heid' van de Vereniging tot op bouw en bewaring van het Gere- formeeerde leven 'Schrift en Ge tuigenis' - noemt medewerker drs. J. Klatter het 'vermaan' van de gereformeerde synode aan overheid en volk 'neuswijs, krachteloos, misplaatst en ge vaarlijk'. "Er wordt ons én de re gering een vertrouwen aange praat, waarvoor geen grond aan wezig is". Beroepen Hervormde Kerk: beroepen te Wijngaarden kandidaat A. A. Floor Voorthuizen; bedankt voor Tiendeveen-Nieuw-Balinge (Dr.) kandidaat S. Jumelet Zeist; toegelaten tot de evangeliebedie ning en beroepbaar G. F. Dekker Amsterdam, C. Maris Houten en M. J. H. Mulder Amsterdam. Gereformeerde Kerken Vrijge maakt: bedankt voor Winscho ten A. P. van Dijk Tiel-Zaltbom- mel. Gereformeerde Gemeenten: be dankt voor Haarlem (in combina tie met dovenzorg) J. J. van Ec- keveld Zeist. Ds. Th. M. Loran, predikant in het Antoni van Leeuwenhoek ziekenhuis in Amsterdam, is be noemd tot secretaris van de Raad voor de Herderlijke Zorg van de Hervormde Kerk. Hij volgt ds. W. R. van der Zee op, die secreta ris werd van de Raad van Kerken in Nederland. De hervormde provinciale kerk vergaderingen van Groningen e Drente gaan samenwerken. Re denen zijn de noodzakelijke be zuiniging en de geografische s tuatie. Groningen en Drente zijn beide, kerkelijk gezien, vrij klei ne provincies. Men zou op den duur wel geheel samen willen gaan, zoals ook met Noord-Bra bant en Limburg het geval is. Tegen de plannen zijn ook bezwa ren gerezen. Sommigen vrezen, dat hierdoor het proces van 'Sa men op weg' (met de gerefor- Varia Zo'n 35 jaar geleden werd in Ne derland de Lundia-magazijnstel- ling geintroduceerd, een simpel houten rekkensysteem. Het kwam uit Zweden, maar heeft een typisch Nederlandse ontwik keling doorgemaakt. Omdat het er (voor een doodgewoon maga- zijnrek) zo goed en gaaf uitzag, kwam het al gauw in winkels, toonzalen en dergelijke terecht. Daar maakte de consument er kennis mee en vooral de jonge ren vonden het zo praktisch (maar door zijn eerlijke eenvoud ook zo acceptabel) dat het al gauw als materiaal voor het wooninterieur werd aanvaard. De fabrikant heeft daar heel goed op ingehaakt. Het „kale" maga- zijnrek groeide mee en werd stel selmatig aangepast aan de func tie die het publiek er in feite zelf aan gegeven had. Het is nu uitgegroeid tot een volle dig woonprogramma, waarin de „oervorm" van de oude maga zijnstelling nog terug te vinden is, maar dat door toevoeging van kleur, glas, speciale hoekcon- structies en dergelijke een heel nieuw leven is ingegaan. Een „tweede jeugd", noemde Lundia dit by de introductie. Op basis van de vormen die het systeem zo populair maakten bij het meubel-kiezende publiek zijn nu ook kinderbedjes, twee persoonsbedden en tafels toege voegd. Wie al een stukje interieur met die vroegere magazijnstel lingen heeft, kan met het nieuwe systeem gewoon doorbouwen. Inkort-schappen, duo-schappen, duo-zijstukken enz. maken elke aanpassing mogelijk. In deze tijd, waarin het inrichten van een huis voor veel mensen een zaak is waarbij behalve op stijl en praktisch comfort, vooral op de centen gelet moet worden, biedt het nieuwe Lundia-inte- rieur leuke mogelijkheden, waar in eigen idee en initiatief volledig tot hun recht kunnen komen. De nieuwe woongeneratie is te be kijken in zo'n twaalf Lundia- woonwinkels in Nederland, waar je leuke ideeën kunt opdoen, vooral wanneer je nog (of weer) helemaal opnieuw gaat begin nen. Wie zelf best de handjes wil laten wapperen, zonder gedwon gen te zijn een heel meubilair vanuit basismateriaal in elkaar te timmeren, kan met dit materiaal een heel interieur opbouwen. In deze keukenkast is het basis-idee van een maat" nog wel te herkennen maar het meubel is een gaan leiden. magazijnstelling geheel eigen leven (foto GPD)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 4