een
"'Het duurt
ijd voor
e iets kan'
Oegstgeester kunst te kijk
Uit in de Randstad
Koorconcerten in
de Pieterskerk
Soudant dirigeert
Mahlers 'Tiende'
Dogtroep: veel gedoe,
met magere resultaten
fl
Concert James Galway
VRT 1 r
JIJDAG 23 MAART 1984
xpositie Maja van Hall in Lakenhal
iEIDEN - "Ik besef steeds meer dat een kunstenaar echt geleefd
Iginoet hebben. Het duurt een tijd voor je iets kan, je moet echt
fljouder zijn". Een kunstenaar die een dergelijke uitspraak doet is
liaan een overzichtstentoonstelling toe; een expositie waar het
Jwerk uit verschillende perioden staat opgesteld, zodat groei en
^ontwikkeling zichtbaar kunnen worden.
^pijveejaar geleden vatte Frank Tie-
- ajgljsing, directeur van De Beyerd,
centrum voor beeldende kunst
^^in Breda, het plan op een ten-
JtoAi!toonstelling te organiseren van
het werk van de Noord wij kse
bene beeldhouwster Maja van Hall.
ove;Dat plan heeft hij, samen met de
;eft b kunstenares, ten uitvoer ge
in e< bracht: een overzicht van het
gezie werk van Maja van Hall, te begin
mand nen bij de serie huishoudelijke
dat 'Sloofjes' uit 1967 en eindigend
et wc bij 'Wandeling I' en 'Wandeling
r me) II' uit 1983.
je: tentoonstelling is eerst in De
tien,Beyerd te zien geweest, daarna
idig I in Emmen en staat nu opgesteld
ischi] in De Lakenhal in Leiden. Voor
conservatrice Doris Wintgens
van De Lakenhal kwam het ini-
tiatief van De Beyerd op het juis
te moment: "Ze stond om twee
redenen al lang op mijn verlang
lijstje: het werk van Maja van
Hall is zeer interessant en ze
woont in Noord wijk. Ik had de
tentoonstelling ook graag gehad
als ze ver van hier woonde. Maar
het is een prettige bijkomstig
heid, die me een handvat geeft.
Ons beleid is er op afgestemd ge
in p' reSeld werk van kunstenaars uit
me I^i^en en omgeving te tonen.
mde Haar werk is te veelomvattend
j om het in de serie Leidse atelier-
tentoonstellingen op te nemen".
»ela meeste beelden zijn in
s bruikleen gegeven door particu-
ortpi ^eren, bedrijven en musea en
moesten van heinde en verre ko-
g' men. Ook voor de kunstenares is
het een ongewone ervaring een
er groot deel van haar werk van ve-
le jaren verenigd te zien. "Het is
igen nu muider een zoeken, meer een
►mo- weten". zegt ze bij het overzien
;rijk van baar ontwikkeling. Een deel
5 ac, van haar meest recente werk is
Ie, ook op de kunstbeurs 'Art '82' in
l tg] Basel tentoongesteld. Een in
looi brons uitgevoerde maquette
I2Q. daarvan is op de expositie aan-
ette wezi6-
po-Dromen
0e®In de opstelling van de beelden is
erk- 20 veeI mogelijk een chronologi-
s sche volgorde aangehouden. In
de eerste zaal veel met een ruige
techniek gemaakte kleine beeld-
door
Ariejan Korteweg
jes, waaronder een aantal uit de
serie 'Sloofjes': kromgetrokken,
zwoegende vrouwenfiguren die
de was ophangen, strijken of
stofzuigen.
In de volgende zaal staat een grote
bronzen 'Droomboom', in het da
gelijks opgesteld bij het Acade
misch Ziekenhuis. Op, aan en
onder grillig gevormde takken
staan en hangen vreemdsoortige
wezentjes, sommige sierlijk, an
dere gedrochtelijk. "Alles wat je
denkt in de schaduwen tussen de
blaadjes van een boom te zien",
verklaart de kunstenares. "Daar
schuilen niet alleen dromen,
maar ook nachtmerries".
Dan een lange serie figuren met
stoel. De eerste daarvan een ang
stig kind met zwaarbeladen
Pagina 27
de tentoongestelde foto's van Bertien van Manen.
hoofd, dat er doorheen is gezakt.
Maja van Hall maakte dat beeld
als reactie op de dood van een
van haar kinderen. Van eind ze
ventig dateren de monumentale
zittende figuren, die zo met lap
pen zijn omwonden, dat ze haast
één geheel vormen met de stoel.
Latere beelden tonen hoe de wind
sels langzaam losser worden om
tenslotte geheel te verdwijnen,
misschien wel in de figuur opge
nomen te worden. Een glim
mend bronzen innerlijk breekt
door de omhulsels heen. De stoel
is teruggebracht tot een gesti
leerde steun. Juist een over
zichtstentoonstelling kan tonen
hoe het ene beeld een ander
voortbrengt
Een van de meest recente van haar
geëxposeerde beelden is uitge
voerd in marmer, een materiaal
dat ze in vijftien jaar niet meer
had gebruikt. Een sterk gesti
leerde omhelzing, teruggebracht
tot gladde welvingen in steen.
Foto's
Niet alleen haar ontwikkeling als
beeldend kunstenares, maar ook
iets van haar werkwijze wordt op
de tentoonstelling zichtbaar. Bij
de ingang van de eerste zaal ligt
een opengeklapte mal, die is ge
bruikt bij het gieten van een van
haar beelden. Een kop van was
met touw erom staat op een sok
kel opgesteld, met de kleur en
uitdrukking van een veenlijk.
"Die dingen staan er om het
beeldhouwen van abacadabra te
ontdoen", zegt ze. "Anders kijkt
men tegen de beelden aan zon
der te begrijpen hoe ze zijn ge
maakt".
Het inzicht in het wordingsproces
wordt vergroot door een serie fo
to's, die Bertien van Manen
maakte van de beeldhouwster
aan het werk. Daarop is te zien
hoe ze in een geconcentreerde
strijd haar materiaal haast letter
lijk te lijf gaat.
De tentoonstelling wordt morgen
middag om vier uur geopend
door C.H. Goekoop, burgemees
ter van Leiden, en loopt van 24
maart tot 20 mei.
'Zichtbare werken en gemaskerde
rozen' door de Dogtrdep. Gezien
op 22 maart in het LAK.
LEIDEN - De Dogtroep kun je
onderbrengen onder de niet
meer zo veelzeggende noemer
van het margetheater. De le
den, kunstenaars uit verschil
lende artistieke richtingen, zijn
op zoek naar nieuwe, onge
bruikelijke theatermogelijkhe
den. Dat is een interessant uit
gangspunt.
Begonnen is men enkele jaren
geleden met straatoptredens
om aldus die andere mogelijk
heden te testen. Belangrijk
voor de groep is hierbij, dat je
als groep bij zulke optredens
onaangekondigd kunt ver
schijnen en dat de theaterma
kers het publiek opzoeken en
niet - zoals gewoonlijk - het
omgekeerde het geval is.
Meestal hebben er dan een paar
optredens tegelijkertijd plaats,
zodat de toevallige toeschou
wers de vrijheid hebben om
zelf te bepalen, wat men op dat
moment wil zien. Dat biedt
volgens de groep tevens het
voordeel, dat de kijkrichting
van het publiek door enscène-
ring en belichting niet weer
steeds naar een bepaald punt
van het speelvlak wordt gediri
geerd. Met deze werkwijze kon
de toeschouwer gisteravond in
het LAK direct al kennis ma
ken, omdat 'voor aanvang' hier
en daar al gespeeld werd.
Iemand gaf een medisch college,
waarbij hij een krentebol met
groot gereedschap bewerkte
om daaruit de krenten Gees: de
inwendige bloedstolsels) te
verwijderen. Er was iemand
uitgebreid met veel scheer
schuim aan het wassen en
weer ergens andere werden
mensen uit het publiek uitge
nodigd om bij 'de jury' te ko
men.
Toen de Dogtroep echter aan het
zaaloptreden begon, viel eens
te meer op, dat de scheiding
tussen spelers en publiek weer
volledig in tact bleek te zijn.
Daarmee lijkt de Dogtroep zijn
eigen principes ontrouw te zijn
geworden. Anders gezegd: wil
je vanuitje eigen theateropvat
tingen nu eens de mogelijkhe
den van een optreden in een
'officiële' toneelzaal testen,
dan blijken een paar uitgangs
punten niet meer houdbaar.
De met een wat pretentieuze titel
gesierde voorstelling biedt dan
ongeveer vijf kwartier lang een
bij vlagen intrigerend schouw
spel. Daarin zorgt de belich
ting voor het sturen van de
blikken van het publiek, en
wel in zo sterke mate, dat de
talrijke changementen zo veel
mogelijk 'uit beeld' worden ge
houden. Gaat het te ver om
hier van een inconsequentie te
spreken??
Er wordt overvloedig gebruik ge
maakt van requisieten, die
door eigen, vaak inventief
knutselwerk zijn ontstaan.
Maar juist omdat dit theater
het van de vorm moet hebben,
zijn de weinig vlot en vaak
rommelig verlopende overgan
gen nogal storend. Heel veel
gedoe met veelal magere resul
taten - uiteindelijk blijft een
gevoel van teleurstelling over.
WIJNAND ZEILSTRA.
kunstcentrum 'Lan-
OEGSTGEEST Werk van zes Oegstgeester kun
stenaressen (en één kunstenaar) is op het ogen
blik te zien in kunstcentrum 'Lange Voort' in
Oegstgeest. Op deze jubileumexpositie het is al
weer de 25ste tentoonstelling in deze verzorgde
kunstzaal - staan onder meer de zeer bijzondere
keramische produkten van Jetty Wery. Deze al
leen reeds maken een bezoek aan de expositie tot
een aangenaam uitstapje. De vrijwel autodidacti
sche kunstenares toont tientallen schitterende
stukken aardewerk, die zijn samengesteld uit
eenvoudige basisvormen (een bol, een schaal of
een boomstam) en ingewikkelde vormen die
door het uiterlijk van bladeren, koralen en mos
zijn geïnspireerd. De overwogen samenvoeging
van statische, 'volmaakt' gladde, abstracte delen
met beweeglijke, door hun complexiteit onover
zichtelijke, vegetatieve delen heeft zeer fraaie,
vaak schitterend gekleurde kunstwerkjes opge
leverd met een hoge decoratieve waarde.
Het met bloemetjes en dergelijke beschilderde por
selein van Carla Niehoff is in zijn soort niet ge
heel onverdienstelijk, maar toont weinig artistie
ke durf. De geschilderde landschappen van Hen-
riëtte de Koek (geb. 1942) zijn vooral interessant
waar zij abstraheert met behulp van vele losse
vlakjes. Deze werkwijze doet enigszins denken
aan de landschappen van Edgar Fernhout. Ver
der is er nog aardig maar weinig bijzonder werk
te zien van Henny Dijkstra, Liesbeth Groenewe-
gen en Bella Hendriksen. Opmerkelijk tenslotte
zijn de kleurige aquarellen naar bloemkransen
en boeketten. Deze zijn - merkwaardig genoeg?
het werk van de enige mannelijke exposant: de
tekenleraar Albert Labordus, ook woonachtig in
Oegstgeest. Zijn fris gekleurde, nogal vlakke wa
terverfschilderingen zijn met veel zorg vervaar
digde bloemmozaïeken. Het zijn aangename pla
ten, evenals de drie indrukken van het Oegst
geester Groene Kerkje die werden neergezet in
de zomer, de herfst en de winter. Het is te hopen
dat de lente-impressie spoedig zal volgen.
ANTOON ERFTEMEIJER
De Oegstgeester kunstenares Jetty Wery bij enkele
LEIDEN/OEGSTGEEST WAS
SENAAR - De fluitist Koos Ver
heul en de pianist Jan van der
Meer geven vanavond een con
cert in de Kapelzaal van K&O.
Hun programma vermeldt
werken van o.a. Bach, Reger,
Escher en Czerny.
Het Ludwig-trio treedt zondagmid
dag op in het Groene Kerkje in
Oegstgeest. Op het programma
staan composities van Ludwig
van Beethoven en van Herman
Berens. Het trio bestaat uit de
violist Jean Jacques Kantorow,
de altviolist Vladimir Mendels
sohn en de cellist Herre Jan S te
genga.
'Vergelijkenderwijs' is de titel van
een door de sopraan Thea Ekker-
Van der Plas samengesteld pro
gramma, dat maandagavond in
de K&O-Kapel wordt gepresen
teerd. Aan de avond werken mee
de sopranen Lisette Emmink en
Ellen van Lier, de bariton Frans
Huyts en de pianist Jan Aarsen.
Er zullen werken worden ver
tolkt van o.a. Fauré, Debussy,
Liszt, Schubert, Schumann,
Tsjaikowski, Mendelssohn en
Meyerbeer.
Een ongebruikelijk trio woensdag
avond in de Kapelzaal van K&O.
Men kan er dan een violiste, een
harpiste en een cellist beluiste
ren, te weten Rosaline Piveteau,
Douceline Aleven en Herre Jan
Stegénga. Het drietal zal een
compositie van Ibert ten gehore
brengen. Er wordt deze avond
ook een fantasie voor viool en
harp van Saint-Saëns uitgevoerd
alsmede een duo voor viool en
cello van Ravel. Het programma
vermeldt voorts een vrijwel nooit
te beluisteren sonate voor viool
solo van Ysaye en een duo voor
viool en cello van Honneger.
Het Voorburgs Jongerenkoor o.l.v.
Ad de Groot geeft zondagmiddag
een concert in de Wassenaarse
Dorpskerk. Het zal werken uit
voeren van Byrd, Sweelinck en
Scarlatti, van Hindemith, Distier
en Debussy. Het orgel zal wor
den bespeeld door Aart de Kort.
LEIDEN - James Galway samen
met het Caecilia Consort. Een
muzikale gebeurtenis, waar me
nig muziekliefhebber naar uit zal
zien. De Ierse fluitist en het be
faamde kamerorkest komen op
donderdagavond naar de Leidse
Stadsgehoorzaal, waar ze het
laatste meesterserie-concert van
K&O in het nu alweer bijna aflo
pende seizoen zullen verzorgen.
Een bijzonderheid is, dat James
Galway in niet minder dan vijf
fluitconcerten te beluisteren is,
te weten het concert voor fluit en
orkest van Stamitz en vier van de
bekendste concerten voor fluit
en orkest, die Vivaldi op zijn
naam heeft staan. Voordat Gal
way, bij een groot publiek be
kend als presentator van de ook
in ons land uitgezonden televi
sieserie 'Music in time' en als
vertolker van de 'Songs for An
nie', aantreedt, vertolkt het Cae
cilia Consort de Zesde Symfonie
van de achttiende-eeuwse com
ponist Antonio Mahaut en de
Suite in A gr.t. van Telemann.
Voor kaarten kan men bij K&O
terecht.
ROTTERDAM
De Doelen
vr 23, gr. zaal, 20.15 uur, Rotterdams
Philharmonisch Orkest o.l.v. Ja
mes Conlon, m.m.v. James Galway,
fluit, John Mayer, tanpura e.a.
vr 23, kl. zaal, 20.15 uur, Het Neder
lands Kamerorkest o.l.v. Nicolas
Cleobury, m.m.v. Catherine Pa-
triasz, alt, Het Nederlands Kamer
koor e.a.
zo 25, gr. zaal, 20.15 uur, Caecilia Con
sort, m.m.v. James Galway, fluit,
di 27, kl. zaal, 20.15 uur, Vermeer
Quartet.
woe 28, gr. zaal, 19.30 uur, 'Matthaus
Passion' van J.S. Bach door Phil
harmonisch Koor Toonkunst o.l.v.
Jan Eelkema, m.m.v. Rotterdams
Bach Orkest en Rotterdams Jon
genskoor,
woe 28, gr. zaal, 12.45 uur, do 29, gr.
zaal, 20.15 uur, Rotterdams Philhar-
monsich Orkest o.l.v. James Con-
Hofplein theater
vr 23, za 24, 20.15 uur, 'Sprakeloos',
clownesk-poetisch theaterpro
gramma door Mini Maxi.
di 27, woe 28, do 29, 20.15 uur, 'Weer
wat nieuws', soloprogramma Jan
Blaaser, m.m.v. Eric Lamslag en
Gerrit de Boer, gitaar.
Luxor Theater
vr 23, za 24, 20.15 uur, zo 25, 14 uur,
'De dader heeft het gedaan' musical
van Annie M.G. Schmidt,
di 27, woe 28, vr 29, 20.15 uur, 'Kop
pen dicht' van Michael Frayn met
o.a. Rijk de Gooyer.
Rotterdamse Schouwburg
vr 23, 20 uur, 'I Puritani', opera van
Vincezno Bellini, De Nederlandse
Operastichting m.m.v. Christina
Deuteom, Het Omroeporkest, muz.
leiding Kees Bakels.
za 24, 20.15 uur, 'Hamlet' van Shakes
peare, gespeeld door Theater La
Luna.
zo 25, di 27, woe 28, do 29, 20.15 uur,
'Stroman en trawanten', nieuw pro
gramma van Freek de Jong, m.m.v.
het Willem Breuker Kollektief.
AMSTERDAM
Carré
elke dag, beh. zo/ma, 20.15 uur, 'And-
ré van Duin Telater' met André van
Duin, Frans van Dusschoten, Cor-
rie van Gorp, Hans Leendertse,
m.m.v. Barrie Stevens Dancers.
zo 25, ma 26. 20.15 uur, Ballets 'Ovehi
Tahiti'.
Concertgebouw
vr 23, gr. zaal, 20.15 uur, zo 25, gr. zaal,
14.15 uur, Concertgebouworkest
dam Philharmonisch Orkest o.l.\
Jan Krenz/Cho-Liang Lin, viool.
:o 25, gr. zaal, 20.15 uur, Symphonie
Orkest Con Brio o.l.v. Iman Soete-
Cultureel Centrum Amstelveen
woe 28, 20.15 uur, Haagse Comedie
met 'Ware liefde' van Tom Stop-
do 29, 20.15 uur, 'Schijn bedriegt' van
Norman Beim, met o.a. Pleuni
Touw en Hugo Metsers.
De Kleine Komedie
t/m za 31, beh. zo/ma, 20.15 uur, Werk-
teater 'Gebroed' met Frank en Re-
né Groothof Schroder, m.m.v. Paul
Prenen, piano.
Nieuwe De La Mar Theater
t/m za 31, beh. zo/ma, 20.15 uur, Mary
Dresselhuis en Jan Retel in 'Stille
nacht' van Peter Turrini, regie:
Henk van Ulsen.
bliekstheater met 'De mensenha
ter' van Molière,
zo 25,14 uur, Nederlands Danstheater
'Return to the strange land' 'Noma
den' 'Forgotten land' m.m.v. Neder
lands Balletorkest o.l.v. David Por-
celijn.
di 27, 20 uur, Nederlandse Operas
tichting 'I Puritani' van Bellini, met
Christina Deutekom.
woe 28, do 29, 20.15 uur, Zuidelijk To
neel Globe 'In het tuinhuis' van Ja
ne Bowles.
DEN HAAG
Schouwburg
vr 23, za 24, do 29, 20.15 uur, zo 25.14
uur, Haagse Comedie speelt 'Ware
liefde' van Tom Stoppard.
zo 25, 20.15 uur, Haagse Comedie met
'Geschiedenis van een paard' van
Mark Rosowskij.
ma 26, di 27, 20.15 uur, Hoofdstad
Operette 'lm weissen Rössl' van
Ralph Benatzky.
woe 28, 20.15 uur, Toneelgroep Thea
ter met 'Don Gil met de groene
HOT-theater
za 24, di 27 t/m za 31, 20.15 uur, Haag
se Comedie met 'De kersentuin'
van Anton Tsjechow.
Nederlands Congresgebouw
vr 23, 20.15 uur, Roemeens Staats
Folklore Ensemble.
za 24, 20.15 uur, kooruitvoering met
solisten en orkest Belcanto.
ma 26, 20.15 uur, concert Caeciliacon-
sort symfonie orkest m.m.v. James
Calway, fluit.
Circustheater
vr 23, za 24, 20.15 uur, 'Return to the
strange land' 'Nomaden' 'Forgotten
Nederlands Danstheater
Theater Aan De Haven
ma 26 t/m za 31, 20.30 uur, 'Broeder
Eichmann', theatervoorstelling
door de Nieuwe Komedie.
Koninklijk Conservatorium
za 24, 20.15 uur, Het Nederlands Ka
merkoor en het Nederlands Kamer
orkest o.l.v. Nicholas Cleobury,
m.m.v. Catherine Patriasz, alt, He-
leen Resoort, alt, Lodewijk Meeuw-
sen, bariton en Jean-Jacques Kan
torow, viool.
Theater Zeebelt
vr 23, 20.15 uur, optreden Guus Jan
sen en het Sopranino Sextet met
o.a. Gilius Bergeyk en Louis Mol-
holo; za 24, 20.15 uur, Sopranino
Sextet n
i.v. Han Bennink.
het Nederlands Balletor-
Bernard Haitink/Lynn
Diilgentia
vr 23, za 24, 20.15 uur, Cabaret Nar
met 'Man vermist',
woe 28, 20.15 uur, concert Residentie
orkest.
Appeltheater
woe 28 t/m za 31, 20.15 uur, 'Doctor
Nero', muziektheater door De Ap-
LEIDEN
Schouwburg
vr 23, 20.15 uur, 'Hamlet' van Shakes
peare door Theater La Luna.
za 24, 20.15 uur, Marijke en Sieto Ho
ving met hun cabaretvoorstelling
'Falliet.... Hoezo?'.
woe 28, 'Schijn bedriegt', tragikome
die met o.a. Pleuni Touw, Hugo
Metsers.
do 29, 20.15 uur, Danny Frossman
Dance Company, meesterlijke bal
letgroep uit Canada.
stelten'
woe 28, do 29,20.30 uur, Theatro Delia
Valdoca: 'Lo Spazio della quiete'.
Kapelzaal K&O-gebouw
vr 23,20.15 uur, Koos Verheul, fluit en
Jan van der Meer, piano.
ma 26, 20.15 uur, Vergelijkenderwijs,
een programma van Thea Ekker-
van der Pas, Lisette Emmink, so
praan, Ellen van Lier, sopraan,
Frans Huyts, bariton, Jan Aarsen,
piano.
woe 28, 20.15 uur, Douceline Aleven,
harp, Rosaline Piveteau, viool, Her
re Jan Stegenga, cello.
Stadsgehoorzaal
do 29, 20.15 uur, Caecilia Consort, Ja
mes Galway, fluit.
Pieterskerk
van het orgel.
vr 23, 20 uur, zes Leidse koren, Thijs
van Leer, Joop Brons, Ben Fey, Jan
Schmitz, Wim van der Rejjden, Het
Nederlands Madrigaalkoor, het
Toonkunstkoor, het Leids Kamer
koor, het gemengd koor 'Con Arno-
re', de Cantorij van de Hooglandse
Kerk en het St. Ceciliakoor van de
Hartebrugkerk, het Toonkunstor
kest, kamerorkest Mardrigalesco.
di 27, 20 uur, concert het Rijnlands
Mannenkoor en het Voorschotens
Exultate Deo o.l.v. Sander van Ma
rion, Dresdner Vocalisten.
Mlcotrotheater
vr 23, za 24, 20.30 uur, Imperiurr
speelt 'Revue Ritueel'
LEIDEN - Liefhebbers van koor
muziek staat twee concerten in
de Pieterskerk te wachten. De
baten van deze uitvoeringen zijn
bestemd voor de restauratie van
het orgel.
Aan het eerste concert, dat van
avond wordt gegeven, werken
zes Leidse koren mee. Als pu
bliekstrekker fungeert de fluitist
Thijs van Leer. Ook vier Leidse
organisten doen mee, te weten
Joop Brons, Ben Fey, Jan
Schmitz en Wim van der Reij-
den. Achtereenvolgens treden op
deze avond aan het Nederlands
Madrigaalkoor, het Toonkunst-
koor, het Leids Kamerkoor, het
gemengd koor 'Con Amore', de
Cantorij van de Hooglandse
Kerk en het St. Ceciliakoor van
de Hartebrugkerk. Het Toonkun
storkest en het kamerorkest Ma-
drigalesco zijn eveneens van de
partij. Het uitgebreide program
ma vermeldt de namen van com
ponisten als Bach, Handel,
Brahms, Purcell en Kodaly.
Ook het concert, dat het Rijnlands
Christelijk Mannenkoor dins
dagavond 27 maart samen met
het Voorschotense Exultate Deo
geeft, komt de Stichting Pieters
kerk ten goede. Als bijzondere
gasten treden deze avond op de
Dresdner Vocalisten. Dit Oost-
duiste kwartet, bestaande uit
Gerd Reichard (eerste tenor),
Wilfried Promnitz (tweede te
nor), Bodo Lange (bariton) en
Reinhard Decker (bas), heeft
zich tot taak gesteld de verschei
denheid aan vocale muziek voor
deze bezetting te bewerken. De
jeugdige zangers trachten in hun
programma's hun stemmen tot
een homogene a-capella klank te
laten samensmelten in de mu
ziek van alle tijden en verschil
lende genres.
De twee eerder genoemde koren
staan onder leding van Sander
van Marion. Afzonderlijk en sa
men zullen zij een deel van hun
repertoire ten gehore brengen
daarbij op vleugel of orgel bege
leid door Addie de Jong.
UTRECHT (GPD) - Hubert Sou
dant, chef-dirigent van het
Utrechts Symfonie Orkest, is ge
vraagd zaterdagmiddag het Ra
dio Filharmonisch Orkest te diri
geren in de VARA-Matinee in het
Concertgebouw in Amsterdam.
Dan zal de 10e Symfonie van
Mahler worden uitgevoerd. Sou
dant is met het USO woensdag
avond begonnen aan een reeks
van drie concerten met hetzelfde
moeilijke en omstreden werk.
Dit eerste concert werd een groot
succes.
Het verzoek aan Soudant donder
dagavond is erg laat gekomen, al
leen al gezien het feit dat dit
werk, dat zo ongeveer 100 musici
vereist, vele repetities nodig
heeft. Soudant kan er nu met het
Radio Filharmonisch Orkest nog
maar één hebben. Oorspronke
lijk zou echter de Engelse diri
gent Wyn Morris, die reeds met
het RFO repeteerde, Mahler's
Tiende brengen. Maar aan deze
toch internationaal befaamde
Mahler-deskundige, die apart
voor dit concert was uitgeno
digd, is met klem verzocht zich
terug te trekken na de repetitie
van donderdagmiddag.
De reden daarvoor is, dat de musici
van het RFO bij monde van hun
groepsleiders aan NOS en VARA
hebben laten weten, dat Morris
te veel vergissingen beging. Ook
verder dirigeerde hij zó, dat het
aanstaande concert de artistieke
naam van het RFO zeker geen
goed zou hebben gedaan, aldus
de musici.