-c 'Onze taal nu nog mooi' 'RuiterstoeF van keizer Wilhelm Mensje van Keulen gruwt van nieuwe spelling Festival oude muziek, dans en theater in Den Haag Galerieën presenteren werk in Nieuwe Kerk Bert van der Linden (75) overleden Huize Doorn weer voor publiek geopend Boekenmarkt 'Gat in kop' van 'Mannen van den Dam' roept vragen op DONDERDAG 22 MAART 1984 Radio - tv - kunst AMSTERDAM De bovenwoning van Mensje van Keu len kijkt uit op een park met bomen, struiken en speel- werktuigen. De rust is opmerkelijk in de straat die niet ver van Amsterdams centrum is gelegen. In de woning zijn de kamers bijna geheel wit geschilderd. De bijkamer biedt een stilleven met kinderspeelgoed. Boven haar werktafel hangen kleine tekeningen van Peter Vos, die bij het verhaal in dichtvorm De Avonturen van Anna Molino behoren. „Boeken zijn machtig", zegt Mensje van Keulen. Mensen die zich vervelen, kunnen zich misschien niet voorstellen wat boeken met ze kunnen doen. Je kunt er een reis mee om de wereld maken. Ik hield al heel jong van lezen. Ik verheugde me erop als ik van school thuis kwam, om weg te duiken achter een boek. Dan was er een andere wereld. Ik schreef en tekende al vrij jong. Ik wist toen nog niet wat de overhand zou krijgen. Zowel tekenen als schrijven, daar voelde ik me ge lukkig bij. Tekenen heeft de over hand gehad tot in de tijd van Propria Cures toe. Nu teken ik helemaal niet meer". Mensje van Keulen debuteerde in 1972 met de novelle „Bleekers zomer". In datzelfde jaar werden verhalen die eerder in verschil lende tijdschriften waren ver schenen, gebundeld in „Alle maal tranen". Daarna volgden de roman „Van lieverlede" (1975),,, De avonturen van Anna Molino" (1980), de roman „Overspel" (1982) en de verhalenbundel „De Ketting" (1983). „Met de zwabber veegde m'n moe der een naaktboekje onder m'n bed vandaan. Huilbuien konden haar er niet van weerhouden me van de gemeente—hbs te halen om me vervolgens naar een gere nommeerde nonnenschool te sturen. De angst voor kruise, rui- tengerokte tutten en zuur kijken de meres bleek terecht, maar werd draaglijk omdat ik de eer ste dag vriendschap sloot met „Roos". (Tigertits Rosie, uit de bundel 'Allemaal tranen'). 'Allemaal tranen' is het enige boek waarin je frequent in de ik-vorm schrijft. Mensje van Keulen: „Die verhalen zijn grotendeels auto—biogra fisch. Het waren mijn eerste schrijfsels. Misschien dat je dan sneller teruggrijpt naar gebeurte nissen die nog dichtbij liggen. Auto-biografisch schrijven is niet meer interessant voor mij. Het is nu eerder zo dat ik het ver velend vind om mensen te lezen die almaar terugblikken op hun jeugd, nostalgisch zijn. Dat roept wrevel bij me op. Ik kan het niet meer, ik heb er geen zin meer in. Ik heb het in het begin gedaan, het is daarna niet meer voorge komen". „Vroeger dacht ik dat schrijven makkelijker zou worden naarma te je ouder wordt. Het tegendeel is waar. Ik ben altijd weer ver baasd. Vaak denk ik: het lukt niet meer. Dan verbaas ik me over het feit dat er nog zoveel boeken verschenen zijn. Als ik voorlees of boeken weer eens in kijk, ben ik vaak verbaasd over de teksten die er staan. Ik kan me de momenten dan niet meer herinneren waarop ze zijn ge maakt en lees ze alsof ze door een ander zijn geschreven". Ze kijkt naar buiten. Het is begon nen te sneeuwen. „Wat een weer zeg", zucht ze. Na een korte pau ze: 'De Ketting' was nou echt een verhaal waarvan ik dacht: het is niets of het is goed. Ik heb het ook aan niemand laten lezen. Ik laat mijn werk aan een, hooguit twee mensen lezen. En dan ook maar af en toe. Liever helemaal niet". „'Overspel' heb ik ook aan nie mand laten lezen, is meteen naar de uitgeverij gegaan. 'De Ket ting' lag heel dicht bij me. Ik wil de, wat ik eigenlijk nooit doe, iets kwijt wat met mezelf te ma ken had. Gelukkig ontstond er gaandeweg een verhaal in. Dat is toch wat ik het liefst wil: een ver haal vertellen. Ik wil niet gaan rondbazuinen hoe het met de krochten van mijn ziel gesteld is. Ieder verhaal moet van begin tot eind zijn spanning behouden". „Dat doe je ook door de manier waarop je je taal gebruikt. Hét ene moment kan het heel gela den zijn, dan plotseling moet er rust zijn in een beschrijving, dan ineens voel je dat er weer iets poëtisch of juist grofs moet zijn. Dat balanceer je voortdurend uit. Daardoor wil je spanning hou den. Je denkt wel eens: wat een vak. Dan ben je uren bezig en het komt maar niet op papier zoals je het wilt. Je twijfelt aan alles. Maar er zijn ook momenten dat je heel tevreden bent. Dan is er niets aangenamers dan dat. Daar gaat niets in het leven tegenop". - Wat wil je zeggen met je verhalen Vraag je je af: waarom vertel ik Mensje van Keulen: „In de eerste plaats wil ik vertellen. Zelfs als ik een boodschap zou hebben. door Anton van der Kolk dan moet die altijd onderge schikt zijn aan het scheppen. Bij 'Overspel' wist ik van tevoren: ik wil iets doen met het feit dat mensen altijd in de knoei raken door hun eigen tegenstrijdig heid. Eigenlijk besef ik dat dit een heel normaal verschijnsel is, waar je je niet zo druk over hoeft te maken. Mensen doen anders dan ze bedoelen, of verzwijgen iets waardoor ze zichzelf in de nesten werken. Ik realiseer me dat dit bij de meeste literatuur op gaat. Het zit in de mensen. Daar om is het ook nooit zo dat een groot dramatisch gebeuren zich zo verschrikkelijk onderscheidt van een klein dramatisch gebeu- Dat is ook jouw antwoord als mensen jouw boeken het predi kaat 'kleinburgerlijk realisme' meegeven? „Dat predikaat komt voornamelijk van mijn eerste boeken. Ik denk dat het voor mijn laatste twee boeken niet meer zo opgaat. Maar dat stempel zal ik wel altijd houden. Ik laat het me maar aan leunen hoor. De mensen zeggen maar. Ik reageer ook niet op criti ci. Het zijn allemaal lezers die al les weer anders ervaren. Je ziet het wél vaker in Nederland, dat iets wat Hollands is beschimpt wordt, iets wat met de eigen wor tels te maken heeft ontkend, ter wijl alles wat over de grens ge beurt wel als groots wordt ge zien". Gering denken over eigen taal en cultuur noemt ze als een van de oorzaken waarom Nederlandse boeken in het buitenland, in ver gelijking met andere talen, zo weinig afzet vinden. Een uit vloeisel daarvan is de voortdu rende neiging om de Nederland se taal te veranderen. Mensje van Keulen is daar een fel tegen standster van. Voorstanders van een nieuwe spelling noemt ze de propagandeurs van luiheid en gemak, die een fout soort macht nastreven. „Ik heb nu die lijsten gezien van DEN HAAG - Van 22 tot 28 juni wordt in Den Haag het Eerste Festival voor Oude Muziek, Theater en Dans gehouden. Ach terliggende gedachte hierbij is de integratie die deze podium kunsten met name in de zestien de en zeventiende eeuw onder gingen. Een opvatting van kunst als totaliteit die ook in het moderne theater weer post begint te vatten. Om die integratie te tonen wordt de Engelse 'maske' 'Cupid and death' opgevoerd, een stuk uit 1659, een werk waarin muziek, dans en toneel samengaan. Met datzelfde doel voor ogen wor den twee cantates uit de barok van L.N. Clérambault uitge voerd, compleet met gestiek en mimiek van die tijd. Zoals op het podium verschillen de facetten van theater werden verenigd, zo streefde men er in die tijd ook naar als individu zo veel mogelijk terreinen te be strijken: de 'homo universalis'. Vandaar een programma over de Haagse diplomaat, schrijver, dichter, taalkundige en compo nist Constantijn Huygens. Over rhetoriek als basis voor po diumkunsten wordt een sympo sium gehouden. Aan historische dans is tot op he den in ons land weinig aan dacht besteed. Tijdens het festi val zal het ensemble 'Le joly jeu' een dans uit de renaisance bren gen en geven het ensemble van Francine Lancelot uit Frankrijk en het ensemble voor Histori sche Dansen van de Rotterdam se Dansacademie een uitvoe ring van dansen uitde barok. Voorts wordt een symposium over historische dans gehouden en worden curussen Barokdan- sen georganiseerd. Commedia del 1'Arte-groep uit Ita lië zal optredens geven met deze zeventiende-eeuwse vorm van volkscomedie. Studenten van het Koninklijk Conservatorium zullen één van de twee midde leeuwse Paasspelen die ons land rijk is uitvoeren. Ook 'Noye's Fludde', een wagenspel uit de middeleeuwen, wordt op het podium gebracht. Mensje van Keulen: "Wie spelling wil veranderen, propageert luiheid en gemakzucht". (foto gpd) hervormingen die worden voor gestaan", zegt ze. „Je krijgt vrouw zonder w en leeuw alleen met een w. Het klopt ook niet. Als je zou uitgaan van de spreek taal zou het beperkt zijn tot een klein deel van de Randstad. Leesblindheid hef je er niet mee op, want dat heeft een andere oorzaak. Sinds Engels onze twee de taal is, maak je het kinderen alleen maar moeilijk, omdat je die taal nooit fonetisch lezen, spreken of schrijven kunt. Als mensen niet meer zien dat woor den een oorsprong hebben, datje handdoek met twee dd's schrijft omdat het een doek voor de hand is en niet voor meneer Han, heb ben ze ook geen gevoel voor taal. Dan kunnen ze ook nooit meer snappen dat al die boeken die destijds ontstonden al gerui- neerd zijn. Het is niet charmant, zoals taalvernieuwers zeggen, om boeken in een verouderde spelling te lezen. Mensen lezen die boeken niet meer. Ze doen gedateerd aan, daar houden mensen niet van". „Waarom zitten mensen nu in de knoop met de c of de k? Omdat die hervorming al geweest is. Die hervormers hebben geen ontzag voor taal. Je hoort mensen toch niet klagen over spelling als ze een boek moeten lezen. Nee, als ze zelf moeten schrijven. Mensen schrijven niet veel, ze bellen op. De schrijvers vertegenwoordi gen de Nederlandse taal. Dat help je om zeep". Goed beeld van alle stromingen AMSTERDAM (GPD) - Zes chef koks knielen op een steiger in de Nieuwe Kerk. Om beurten scheppen zij wat gekleurde mayonaise uit een koperen steelpan en kwakken dat doel gericht op een groot vierkant onder hun voeten. „Je ziet het", juicht de restaurateur Joop Braakhekke, „het is een Appel. Dat is precies 'Sun birds' het schilderij dat Karei Appel in 1960 in Amerika heeft geschilderd". De aanwezigen mogen het kunstwerk daarna verwoesten door de basis van Waldorfsalade met mayonai- sekleur op te eten. Met deze opmerkelijke voorstelling is gisteren de officiële opening ingeluid van de Kunstmanifes tatie 1984, een presentatie van het kunstaanbod in 36 Neder landse galerieën uit verschill- dende steden, die van donder dag 22 tot en met maandag 26 maart in de Nieuwe Kerk op de Dam in Amsterdam wordt ge geven. De ludieke actie van de chef koks mag intern de pijn ver zachten dat in Amsterdam geen Michelin-ster is uitgereikt voor het allerbeste restaurant, maar het gedoe met pannetjes mayonaise, op kleur gebracht door kersen, caramel of truffel heeft weinig te maken met de kwaliteit van de kunstmarkt, en die is zeer hoog, zoals tien duizenden bezoekers al in 1982 en 1983 hebben kunnen con stateren. Galeriehouder Ton van Dijk, die de Kunstmanifestatie heeft georganiseerd met zijn colle ga's Will Hoogstraate en Anne- marie Verbeek, zegt: „We heb ben niet de pretentie dat we hier in de Nieuwe Kerk een volledig overzicht geven van de hedendaagse kunst, maar het levert een goed beeld van alle stromingen". De voorbereiding van deze derde Kunstmanifestatie is niet zon der problemen verlopen. In de Nieuwe Kerk kan met behulp van schotten ruimte worden geschapen voor 30 tot 35 gale riehouders. Maar na het succes van de vorige kunstmanifesta tie, die 22.000 kijkers en een groot aantal kopers trok, heb ben ook minder bekende gale riehouders gevraagd om mee te mogen doen. Wil Hoog straate van Galerie d'Eendt wilde daarop twee beurzen achter elkaar organiseren; een voor de meer conventionele kunst en een voor de avant gar de. Bovendien zouden Duitse galeriehouders worden uitge nodigd, maar daartegen had de Nederlandse galeriewereld be zwaren en de buitenlanders werden afgeschreven. Op de enige kunstmanifestatie die dit jaar wordt gehouden ontbreken een paar topgale- ries. Achttien andere galeries, die niet voor de Kunstmanifes tatie werden uitgekozen, orga niseren nu tijdens het aan staand weekeinde een eigen beurs in de Sonesta Koepel kerk in Amsterdam. En om het overzicht van alternatieve kunsttentoonstellingen in Am sterdam volledig te maken: in de Brakke Grond tonen zeven Vlaamse galeries hun eigen kunstenaars. Zondagmiddag kan het kunstminnende pu bliek bovendien in Paradiso de Kunstbeurs-voor-iedere-beurs bezoeken, waar tachtig jonge kunstenaars hun werk aanbie den. Bert van der Linden (foto anp>. AMSTERDAM (ANP) De toneel speler Bert van der Linden is gis teren op 75-jarige leeftijd in een Amsterdams ziekenhuis overle den. Hij was al geruime tijd ziek. Bert van der Linden is jarenlang verbonden geweest aan de Ne derlandse Comedie waar hij vooral kleine rollen speelde. Ook heeft hij vanaf de begintijd van de televisie aan jeugdseries en hoorspelen meegewerkt. Van der Linden was voor het laatst te zien in de NCRV-produkties 'Pommetje horlepiep' en 'In de Grote Klok'. AMSTERDAM (ANP) VERMEU LEN PRIJS De Stichting Am sterdams Fonds voor de Kunst heeft de Matthijs-Vermeulen- prijs 1983, een bedrag van 7000 gulden, toegekend aan Klaas de Vries voor zijn compositie 'Dis- cantus'. DOORN (GPD) Het zadel van de keizer is nu dan eindelijk te zien, om maar met de deur in huis te val len. De steeds talrijker be zoekers van Huize Doorn (50.000 in 1982, maar vorig jaar al 65.000) mopperden er wel eens over, dat op prentbriefkaarten in de souvenirwinkel dat zadel wel te vinden was, maar dat ze het in werkelijkheid niet te zien kregen. Wat is er dan zo bijzonder aan dat zadel? Op zichzelf niets, maar het fungeerde voor de toch al excen trieke Duitse ex-keizer Wilhelm II als bureaustoel. Een verdere beschrijving kan hier achterwe ge blijven, de foto maakt alles duidelijk. Kaiser Willy's bureauzadel staat in zijn werkkamer in Huize Doorn, een vertrek waar de man die zich een ware nazaat van Frederik de Grote voelde, zijn boeken en stu dies schreef. Souveniijagers zul len geen kans krijgen, want in de DEN HAAG (ANP) - In de hal van het Centraal Station in Den Haag wordt op 23, 24 en 25 maart 'Eindstation Boekenmarkt' ge houden. Stichting Bzztoh organi seert voor de zevende maal in successie een boekenmarkt waar ongeveer vijftig uitgevers aanwe zig zijn. De markt trekt jaarlijks ongeveer 65.000 bezoekers. Vele auteurs zijn aanwezig om hun boeken te signeren, o.a. Yvonne Keuls, A.C. Baantjer, Maarten 't Hart, Daan Cartens, Dirk Kroon, Dolf Verroen, Thea Beekman, Anke de Vries, Jona Oberski, Dolf de Vries, Hein de Kort, Ger- rit de Jager, Gerard van Lennep, Thomas Rap, Adriaan van der Veen, Herman Pieter de Boer, drs. P., Xaviera Hollander, Jules Deelder, Johnny van Doorn. toegangsdeur komt een perspex muurtje. Een prachtig onderhouden huis, daar in Doorn. Wilhelm kocht het in 1919 van baronesse Van Heemstra, de grootmoeder van Audrey Hepburn, voor een half miljoen en voor dat bedrag koopt men in deze contreien tegen woordig amper een semi-bun galow, laat staan een kasteeltje met vijfentwintig vertrekken en een buitengewoon fraai park er omheen. De keizer kon het trouwens toch best betalen, want hij was be hoorlijk rijk, al was hij dan op 10 november 1918 ergens aan de Nederlands-Duitse grens in Limburg verschenen met de ont hutsende mededeling dat hij de Duitse keizer was en om asiel verzocht. Hij kreeg het, op uit drukkelijke voorwaarde dat hij zich voortaan van iedere politie ke activiteit zou onthouden. Daar heeft de ex—keizer zich keu rig aan gehouden. Friedrich Ebert, de eerste minister—presi dent van de Weimar-republiek, stuurde hem in 1922 grootmoe dig zijn bezittingen na: de schat tingen varieren van 58 tot 63 goedgevulde spoorwagons. Wilhem verdween volkomen uit de publiciteit en op den duur wist eigenlijk niemand meer, dat hij nog altijd in Nederland woonde. Toen de troepen van Hitler in 1940 ons land binnenvielen, lie ten zij die allang vergeten ex- keizer gewoon zitten waar hij zat. In 1941 overleed hij, 83 jaar oud. Zij die hem kort voor zijn dood nog door Jan Zitman hadden gezien vertelden dat hij nog altijd kaarsrecht hep, want dat was, werd beweerd, de be doeling van dat zadel: hij wilde tot zijn dood toe een stramme militaire houding bewaren. Anderen zeggen, dat Wilhelm het deed omdat hij zo graag paard reed. Bij zijn geboorte werd te laat opgemerkt, dat het linker armpje niet in de kom zat. Aan de in Huize Doorn tentoongestel de uniformen is te zien, dat de keizer altijd een te korte linker arm heeft gehad. Eresabels kleinzoon van koningin Victoria was en die land en volk in de steek liet toen het misging. De laatste jaren is de belangstelling voor hem sterk toegenomen. Naar schatting is een op de drie bezoekers een Duitser en het zijn de makste bezoekers. Natuurlijk is lang niet alles wat zich in de nalatenschap bevindt in dit fascinerende museum te zien. Er wordt naar gestreefd ex posities van wisselende samen stelling te organiseren. De ten toonstelling 'Driekwart eeuw keizerlijke kledij', die vorig jaar dus 65.000 mensen trok, is ver lengd en wordt aangevuld met een uitstalling van eresabels en degens, die Wilhelm II bij para des en staatsiebezoeken droeg. Het centrale thema is dit jaar 'Te gast bij de keizer'. In de keizerlij ke eetzaal staat een formeel ge dekte tafel, die een indruk geeft van de sfeer en de stijl waarin de keizer bij feestmaaltijden zijn gasten ontving. Huize Doorn is geopend vanaf van daag tot en met 31 oktober dage lijks van half tien tot vijf uur en op zondagen van een tot vijf uur LEIDEN - Het Vlaamse gezel schap 'Mannen van den Dam' is met informatie erg spaar zaam geweest. Een korte pro grammatoelichting en de ver melding van enkele namen wa re wenselijk geweest. Zo be kend in Nederland is dit gezel schap niet en zo duidelijk is de voorstelling nu ook niet be paald. Men speelt volgens de LAK- agenda een stuk van een zeke re Wolfgang Deichsel; nadere gegevens omtrent deze schrij ver zijn helaas onbekend. Het gaat over de lotgevallen van een industrieel, die na een feestje wakker wordt en zich niet meer kan herinneren, wat er met hem gebeurd is. De titel 'Gat in kop' slaat waar schijnlijk op de moord, waar van in dit stuk steeds sprake is. Is de industrieel daaraan zelf schuldig, of is het zijn studie genoot, met wie hij schijnbaar tijdens het nachtje doorzakken is opgetrokken? Dan spelen een vrouw, die af en toe naar 'Don Carlos' verwijst, een invalide dochter, die expe rimenten uitvoert, een huis knecht en een in geld en de dochter geïnteresseerde neef een niet zo duidelijke rol. Het is zeer de vraag of met deze fi- gurenconstellatie, waarvan de bedoeling schijnt te zijn de burgerlijkheid te ontmaske ren, als zodanig op het publiek overkomt. Soms lijkt men met vormingsto neelelementen deze bourgeoi sie aan de kaak te willen stel len. Over het algemeen zijn de scènes echter dusdanig tot ab surde proporties uitvergroot, dat van de verpletterende dui delijkheid van het traditionele vormingstheater hier beslist geen sprake kan zijn. Groteske dialogen en farce-situaties overheersen soms en maken van het geheel een ongrijpbare mengelmoes. Misschien spelen het taalgebruik en voor Nederlands publiek onbekende verwijzingen een essentiële rol, die hier in de Ne derlandse situatie niet tot uit drukking komen. Er ontbreekt iets aan deze voorstelling - het is een komedie, een klucht of een stuk in Franse Vaudeville stijl? duurt te lang ten opzichte van het vrij magere gegeven. Ook het gebrek aan nieuwe absurde vondsten maakt, dat deze pro- duktie na verloop van tijd zijn spanning verliest en niet meer terugkrijgt. Toch zijn er een paar idiote, ijzer- sterk gespeelde scènes, waar door de totale indruk niet in zijn geheel negatief hoeft te zijn. Er blijven te veel vraagte kens over; ze zetten niet tot denken aan, maar doen het vermoeden rijzen, het allemaal gewoon niet begrepen te heb ben. WIJNAND ZEILSTRA.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 27