Boekenbal met
c
epunten
Je moet je hier steeds opnieuw bewijzeri
'Schrijvers in Carré' vanavond op tv
Oud-dirigent
KMK overleden
Teleurgestelde zangeres Jody na geflopte single
Ex-plugger gooit Frits Spits taart in gezicht
WOENSDAG 21 MAART 1984
AMSTERDAM (GPD) - Wat de tv-kijker vanavond vanaf
half negen via Nederland 1 door de VPRO aan Boeken
bal wordt voorgezet, zal best wel meevallen. De tot 70
minuten gecomprimeerde uitzending van een feestpro
gramma dat de avond tevoren meer dan vier uur duurde,
zal ongetwijfeld het aardigste weergeven van wat schrij
vers, cabaretiers, zangkoren en musici in het met de mi
nister van WVC, de burgemeester van Amsterdam, au
teurs, uitgevers, boekverkopers en 'gewone' mensen be
volkte Carré presteerden.
Radio - tv - kunst
Boekenbal. Met heimwee dacht
schrijfster Josepha Mendels te
rug aan de vlammende festijnen
uit de jaren vijftig, toen die nog
beheerst werden door Ed Hoor-
nik, Victor van Vriesland en Met-
te Koornstra. Alle drie hebben
inmiddels het tijdelijke met het
eeuwige verwisseld. En een tijd
lang heeft het initiatief van de
stichting Collectieve Propagan
da van het Boek (CPNB) op zijn
achterwerk gelegen. Maar vorig
jaar werd het bal weer van stal
gehaald. Ook dit jaar werd beslo
ten de Boekenweek-1984 maar
weer in te luiden met een groots
opgezet programma onder de ti
tel „Schrijvers in Carré".
Lang
Vier uur is lang. Zelfs wanneer 26
schrijvers en dichters komen to
nen dat zij „meer kunnen dan u
dacht", zoals presentator
Adriaan van Dis, altijd charmant,
altijd opgewekt en een rake
kwinkslag nimmer uit de weg
gaand, bij de opening meldde.
Vier uur is lang,, als er treurnis-
wekkende toneelstukjes worden
vertoond door zusje en broertjes
Meijsing. Een boos publiek floot
het trio voortijdig van het toneel.
Vier uur is lang als er niet gela
chen kan worden om een caba
retgroep als Dubbel en Dwars
die een gevaarlijk lauw aftreksel
bleek te zijn van „Neerlands
Hoop in Bange Dagen" met in
derdaad een regelrechte kopie
van Freek de Jonge in de hoofd
rol.
Zo'n overwegend ongoestig pro
gramma-onderdeel was ook
„Moord in de bibliotheek". Een
lijk, ruggelings doorstoken met
een gigantische kroontjespen,
bleek een gezangenbundel, een
pakje kano-koekjes, een damess
lipje, een pijp, een beitel alsmede
een kaartje van Oegstgeést in de
jaszak te verbergen. Wie kon dat
deerlijk verminkte mens - een
man, een vrouw, een schrijver
soms - wel zijn? Vier thriller
schrijvers mochten het zeggen.
Martien Carton wees zonder
blikken of blozen Hannes Meir-
kema of Anja Meulenbelt aan,
want alleen zulke feministische
auteurs dragen beitels op zak. Al
leen Rinus Ferdinandusse wist
in deze act nog iets van humor te
spuien door het dode lichaam
aan 't Hart toe te schrijven, „van
wege de pijp die aan Maarten is
gegeven en de gezangenbundel"
De veer in het achterwerk van
het lijk had volgens hem trou
wens alles te maken met de „or-
tolanus".
Imitatie
Maarten 't Hart kon overigens niet
op het feest aanwezig zijn, we
gens ziekte. Dat kon niet verhin
deren dat de imitatie van het wel
bekende radio- en televisiepro
gramma van eertijds, „Hou je
aan je woord" (toen nog met Mu-
lisch, Bomans en Van Vriesland)
een van de meest spraakmaken-
de elementen uit de schrijvers
show werd. Nico Scheepmaker,
samen met Boudewijn Buch,
Doeschka Meijsing en Willem
Brakman aan tafel, gaf een per
fecte nabootsing van het co
lumn-talent van Stoker, in het
„echt" door het leven gaand als
Hugo Brandt Corstius.
Zo kregen al met al de wat meer
humoristische zaken toch de
overhand. Cabaretier Youp van 't
Hek bracht een prachtige persi
flage van een succesauteur. Jo
hannes Vermeer, createur van
„Storm in een glas Sauterne", zo
luidde zijn in overleg met zijn
uitgever gecomponeerde pseu
doniem, vanwege „de schilder
achtigheid van zijn taalgebruik".
Nooit mag een goed lopend boek
dat aspect missen waardoor het
niet in de show van Sonja Ba
rend zou worden gepresenteerd.
Gelukkig was deze avond minis
ter Brinkman van cultuur in de
zaal, die zoals het een kwiek be
windsman betaamt al was opge
staan voordat Vermeer hem goed
en wel was genaderd.
Genadeloos
Even later liet A. den Doolaard zijn
kans niet voorbijgaan door in het
onderdeel „Leven van de pen"
dezelfde minister en zijn no-non-
sense-kabinet genadeloos af te
kraken voor het gevoerde 'arme
tierige' letterenbeleid. De uit
leenvergoedingen zijn afge-
door
Peter Huysman
schaft. En waar blijft het leen
geld? Het is onrechtvaardig dat
wij auteurs fiscaal kinds worden
verklaard als straf op het zelf
standig-zijn, zo riep Den Dool
aard onder applaus uit. Johnny
„the Selfkicker" van Doorn ven
tileerde hartgrondig dat „leven
van je pen" betekent „even
zwaaien met je nieuwe boek".
Gevecht tegen het zuur, zo heet
dat boek en het ligt vandaag in
de winkel, zo voegde hij daaraan
geestdriftig toe.
Onder het motto „Het literaire mi
lieu" deed ook Remco Campert
een fikse aanvalspoging, zij het
ditmaal gericht tegen het uitge-
versgilde, dat hij beschreef als li
teraire milieuvervuilers, die je al
tijd met succes voor een lunch
kunt uitnodigen „omdat ze altijd
honger hebben". De luidruchtige
Bart Chabot had het vervolgens
over „de dichter die een man is
van weinig woorden", waarna hij
een zeer lang poëtisch verhaal
voordroeg waarin „de rillingen
als kleine hagedisjes over Gods
rug" bleken te lopen.
Gillend
Intussen was op kundige wijze een
tekst van A. Roland Holst muzi
kaal vertolkt door zangeres Lu
cia Meeuwsen, een even muzika
le voordracht gehouden door de
steeds even energiek gillende
Moniek Toebosch, had minister
Brinkman prijzen uitgereikt aan
twee jeugdige schrijvers (win
naars van de proza-wedstrijd
Nooitgedacht) en waren Cees
Buddingh', Kees Stip en Heinz
Poltzer de strijd aangegaan met
„het lichte vers". Stip stal de
show met een Haiku-gedicht dat
er ongeveer op neerkwam dat
„toen de zon wegviel, Philips een
zucht van verlichting slaakte"
Zo werd door al die vriendelijk-spi-
rituele bijdragen de avond toch
nog wel de moeite waard, zeker
in aanmerking genomen dat na
het slotconcert door alle optre
dende schrijvers onder directie
van Clous van Mechelen drank
en eten gratis klaarstonden. De
opening van het programma zal
zonder twijfel breed op de televi
sie worden uitgemeten. Die was
dan ook spectaculair: een moedi
ge, niet door hoogtevrees geterg
de Adriaan van Dis, opgeborgen
in een opengeslagen reuze-boek
dat uit de nok van het Carré-ge
bouw nederdaalde.
Het was gisteravond absoluut niet
vier uur achtereen schaterlachen
geblazen. Maar de VPRO zal een
ruim uur „reincarnatie van het
Boekenbal met Nederlandse
schrijvers tussen de schuifdeu
ren van Carré" zeker op een at
tractieve manier aan de man we
ten te brengen. Van een integrale
uitzending is gelukkig op voor
hand afgezien.
LOCHEM (ANP) - Dr. C.L. Wal-
ther Boer, de oud-dirigent van de
Koninklijke Militaire Kapel,
oud-inspecteur van het muziek
onderwijs in ons land en oud-di
recteur van het Nederlands Om
roeporkest en het Radio Philhar-
monisch Orkest is op 92-jarige
leeftijd in zijn woonplaats Lo-
chem overleden. De begrafenis
heeft in familiekring plaats ge
had.
ONDERSCHEIDING - De jaar
lijkse onderscheiding van het na
tionaal creativiteitscentrum
'Gouden Handen' in 's-Heeren-
berg is dit jaar toegekend aan de
cabaretier Herman van Veen. Hij
krijgt de onderscheiding voor de.
volgens 'Gouden Handen' uit
zonderlijke manier waarop hy
via zijn kunst bijdraagt tot huma
nisering van de samenleving.
Boekenbal in Carré. Op de foto stelt minister Brinkman van WVC de schrijver Harry Mulisch voor
mevrouw Lubbers, die haar in Brussel vertoevende echtgenoot vertegenwoordigde. (foto
1(1Love is a battlefield -
Pat Benatar
2(3) Somebody's watching
me - Rockwell
3(2) When the lady smiles -
Golden Earring
4(5) Break my stride - Mat
thew Wilder
5 (10) Girls just want to have
fun - Cyndi Lauper
6(4) Stop that train - Clint
Eastwood General
Saint
7(7) She's a liar - Dolly Dots
8(9) Somebody - Video
9 (6) Bird of paradise - Sno-
wy White
10 (11) Hiekikkowokan - Nor
maal
11 (18) Don't answer me Alan
Parsons Project
12 (16) Heaven-Fiction Facto
ry
13 8) Radio Ga Ga - Queen
14 (17) Sincerita - Riccardo
Cocciante
15 (22) P.Y.T. - Michael Jack
son
16 (12) So long Marianne - Ron
Brandsteder José
17 (19) Yah mo b there - James
Ingram M. McDo
nald
18 (21) Help - Tina Turner
19 (15) A night in New York -
Elbowbones Racke
teers
20 (32) Adult education - D.
Hall J. Oates
21 (25) Dr. Rhythm G'Race
22 (14) The country disco train
- Saskia en Serge
23 (33) Holiday - Madonna
24 (35) Beast of burden - Bette
Midler
25 (13) Relax - Frankie goes to
Hollywood
26 (34) Doctor doctor - Thomp
son Twins
27 (24) Wouldn't it be good -
Nik Kershaw
28 (36) Love will tear us apart
- Paul Young
29 (31) The original sin -1nxs
30 Lady - Spargo
31 (38) Get out of your lazy bed
- Matt Bianco
32 De gewone man - Pisa
33 (20) No tengo dinero - Rig-
heira
34 (40) Tooralooraloo - Trio
35 Dance hall days-Wang
Chung
36 (23) Paris latino Bandele-
37 Through the years -
Tim Finn
38 It's my life - Talk Talk
39 Swing is the thing -
Deep River Quartet
40 Hello Lionel Richie
LAREN (GPD) - Het mooi
uitgevoerde nummer
'Stop' heeft Jody (Pijper)
niet dat succes gebracht
dat zij ervan verwachtte.
En daar is zij boos over.
Het ergert haar mateloos
dat iedereen vooraf zo en
thousiast over het num
mer deed, terwijl later niet
een enkele discjockey de
moeite nam het nummer
te draaien.
door
Pieter Groenewold
Niet minder dan een jaar heeft zij
aan het nummer gewerkt. Het
verscheen op single en in een
langere versie eveneens op een
mini-elpee, waarop ook de korte
versie terug te vinden was. Jody
geloofde volkomen in het num
mer en werd in die mening ge
sterkt door haar omgeving. Des
te groter is nu haar teleurstelling.
Maar zij zit niet bij de pakken
neer. Met haar nieuwe band
werkt zij hard aan haar toe
komst, terwijl ook een nieuwe el
pee op stapel staat.
Thuis, in haar woning in Laren,
vertroetelt Jody haar tien maan
den oude dochter, die zij enkele
dagen niet heeft gezien. Jody
zong in het koortje dat een twee
tal deelnemers aan het Nationale
Songfestival begeleidde. Zij
heeft het erg druk ondanks het
floppen van haar single. Dat
heeft zo z'n prettige kanten, maar
zij mist toch ook wel degelijk het
contact met haar kind en met
haar vrienden en vriendinnen.
Zij denkt nu na over haar toe
komst. Hoe zij het 't liefst zou
willen hebben. Haar toekomst
bestaat op dit moment uit de
nieuwe elpee en het werken met
haar nieuwe band, die uit een
aantal bekende musici bestaat.
De heren zijn afkomstig uit groe
pen als Cashmere, Urban He
roes, Galaxy Linn en de House
Band. Naast die werkzaamheden
heeft zij het ook druk met sessie-
werk en achtergrondkoortjes.
Jody vertelt er geen idee van te
hebben waarom „Stop" het niet
haalde. „Ik vond het zelf juist
zo'n geweldig goed nummer",
vertelt zij. „En heel Hilversum
stond bol van de complimenten.
Maar gedraaid wordt het num
mer nooit. Dat snap ik niet en
dan word ik boos. Zeg dan met
een dat je het niks vindt. Maar ik
ga die discjockeys niet vragen
waarom zij het niet draaien.
Daartoe verlaag ik mijzelf niet.
Ik kom ook met opzet niet in die
kroegen waar die jongens ge
woonlijk ook komen. Voor je het
ker een nieuwe single die ge
draaid moet worden". Dat hoeft
voor mij niet".
Bewijzen
„Ik vind het ook niet nodig dat ik
mij iedere keer opnieuw moet
bewijzen. Ik heb het gevoel dat
ik steeds voor een jury sta om
mij waar te maken. Ik voel mij
net een stuk vee. Nu weet ik wel
dat ook die discjockeys het niet
makkelijk hebben. Per week
worden er veel te veel platen uit
gebracht. Dat is een ontzettende
stapel en daar kom je niet door
heen. En als er dan vier lekkere
meiden op het hoesje staan,
draaien ze zo'n plaatje eerder dan
een andere. Dat kan ik mij nog
wel een beetje voorstellen. Ze
gaan vaak af op een foto of een
leuke biografie. Dat denk ik ten
minste. maar mijn naam is toch
niet onbekend in Hilversum.
Dan hoopje toch dat ze je plaatje
uit de stapel weten te vissen. Na
tuurlijk begrijp ik best dat ieder
nieuw produkt op z'n kwaliteit
moet worden beoordeeld. Maar
dat je je iedere keer weer zo moet
bewijzen, daar word ik zo moe
van. Gelukkig heb ik nu weer
een band. Dan kan ik mijn ei
kwijt. Ook zonder hit kan ik dan
optreden. Want voor een band
bestaat een heel ander soort pu
bliek".
Jody vertelt dat teksten voor haar
heel belangrijk zijn. Zij noemt
zichzelf een tekstfreak. Zij kan
zich dan ook niet voorstellen dat
mensen niet naar teksten luiste
ren. Zelf zal zij geen nummer op
nemen indien zij niet volledig
achter de tekst staat. Muziek en
tekst hebben voor haar ook alles
met elkaar te maken. Automa
tisch belandt het gesprek op het
afgelopen songfestival. Wanneer
het aan Jody ligt, wordt de regel
dat de tekst Nederlandstalig
moet zijn direct afgeschaft. Voor
de juryleden van de overige lan
den moet het een vreselijk ge
hoor zijn te luisteren naar een
liedje dat je beslist niet begrijpt.
De concurrentie van met name En-
gpd)
gelsen is daardoor onevenredig
groot. En dat merkt Jody ook in
haar dagelijks werk op andere
gebieden. Zo is er bijvoorbeeld
veel meer geld beschikbaar in
het buitenland voor het maken
van videoclips. Nederlandse ar
tiesten moeten hun nummertje
voor de tv brengen met een een
voudig decortje als achtergrond
terwijl buitenlandse sterren at
tractieve video's opsturen. Als
voorbeeld noemt Jody Tracey
Ullmann. Een goed begeleidend
filmpje is een onderdeel van het
succes. Dat is ondertussen wel
bewezen.
Cashmere
Jody heeft ondertussen al een aar
dige staat van dienst. Ze begon
in de band van oud-Motionszan-
ger Rudy Bennett. Die band
heette Jupiter. Jody hoorde dat
die groep een zangeres zocht,
maar had geen zin in een auditie
omdat zij ook daar geen zin had
zich te moeten bewijzen. Uitein
delijk stond Rudy bij haar op de
stoep om haar te vragen een
nummertje te spelen op gitaar.
Dat viel in de smaak. Eigenlijk
zong ze te mooi voor die groep,
maar ze ging er toch deel van uit-
- maken. Later maakte ze een solo
single en ging samenwerken met
Hans Vermeulen en zijn Rain
bow Train. Ze deed veel koor
werk en ontmoette Hans Hol-
lestelle met wie zij ging samen
werken en samenwonen. Met
hem richtte zij de groep Cashme
re op en had zij ook een grote hit.
Sindsdien is zij een gevestigde
naam in het wereldje en wordt zij
heel vaak gevraagd voor onder
meer koorwerk. Zo was zij te ho
ren op alle versies van „Stars on
45" en aan de wand van haar in
volledig wit gehouden woning
hangt dan ook een gouden versie
van de eerste Stars, die de Beat
les behandelde.
Nu legt Jody zich dan volledig toe
op haar sololoopbaan. De single
'Stop' flopte, maar ondanks haar
boosheid gaat zij vol goede moed
verder. Het wachten is nu op
haar elpee die als alles meezit in
augustus verschijnt.
HILVERSUM (ANP) - Een boze
ex-plugger heeft de NOS disc-
jockey Frits Spits vlak voor de
uitzending van het radiopro
gramma 'De Avondspits' een
taart in het gezicht gegooid. De
man was kwaad op Spits omdat
de dj had geweigerd in zijn pro
gramma platen te draaien die
de plugger hem had aangebo-
Spits werd maandagmiddag in de
catacomben van het muziekpa-
viljoen op het NOS-complex in
Hilversum door de ex-plugger
en een fotograaf van het week
blad 'Privé' opgewacht.
De plugger kwam met uitgesto
ken hand op Spits af, maar
drukte hem op het laatste mo
ment niet de hand, maar een
taart in het gezicht. De foto
graaf legde de actie op de gevoe
lige plaat vast, aldus de NOS-
woordvoerder.
Frits Spits zal geen stappen tegen
de ex-plugger ondernemen om
dat hij hem de taartgooierij niet
zo kwalijk neemt. De fotograaf
laat Spits eveneens ongemoeid,
omdat deze voor een blad werkt
dat hij negeert. 'En tegen een
blad waarvan je het bestaan
ontkent, kun je nu eenmaal
niets ondernemen', aldus de
NOS-woordvoerder.
AMSTERDAM - Oude tijden herleefden gistermiddag op het Rembrandtplein, toen Fien de la Mar daar een
wandelingetje maakt met haar vader Nap de la Mar.
Het nostalgisch voorval speelde zich af in het lentezonnetje voor de deur van het zojuist gerenoveerde Schiller-
hotel.
In de fameuze Schiller-bar werden namelijk de opnamen gemaakt van 'Fien', een musical van Ivo de Wijs en
Joop Stokkermans. Fien wordt gespeeld doorJasperina de Jong en Nap doorAndré v.d. Heuvel. (foto anpi